Geert Wilders in Hollywood. Kritische film over Islam

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Extreem-rechts steunt oproep om kalm te blijven

ROTTERDAM De oproep van moslims om rustig te blijven na het uitkomen van de Wildersfilm, krijgt steun uit onverwachte hoek: van de extreem-rechtse Nederlandse Volks-Unie (NVU).
Voorzitter Constant Kusters, die zo nu en dan in Rotterdam demonstraties leidt tegen de multiculturele samenleving, stelt dat Wilders uit is op een bloederige burgeroorlog tussen moslims en christenen.

Kusters: ,,Wilders wil deze twee groepen tegen elkaar uitspelen om in ons land een zionistische (joodse, red.) staat te stichten. De man is opvallend vaak te vinden op de Israëlische ambassade. Dat zegt mij genoeg.

Kusters staat naar eigen zeggen een heel andere aanpak van de multiculti-problemen voor dan Wilders: ,,Wij zeggen: bevorder de remigratie, zet buitenlandse criminelen het land uit en sluit de grenzen. Maar om daarom nou te schoppen tegen de islam, nee. Als iemand de islam wil aanhangen, doet diegene dat maar in een islamitisch land.

Het steekt de VNU-leider bovendien dat hij en wijlen Hans Janmaat in het verleden zijn veroordeeld voor uitspraken die veel minder erg waren dan die van Wilders. ,,Negeren dus, die man.
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1995842.ece
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Marokkanen klaar voor Wildersfilm

Door TJEERD AGEMA EN DÉNIS VAN VLIET

ROTTERDAM - Moslims in Rotterdam en ver daarbuiten denken dé manier te hebben gevonden om de gevreesde onrust rond de Wildersfilm te voorkomen. ,,Door rustig te blijven, kunnen moslims Wilders een enorme hak zetten, aldus Mohammed Rabbae van het Landelijk Beraad Marokkanen (LBM).

Hij hoopt op rellen als reactie op zijn anti-Koranfilm. Mijn advies aan alle moslims luidt daarom: doe dat juist niet.

Rotterdam doet er alles aan om te voorkomen dat onlusten uitbreken zodra Wilders’ film uitkomt. Burgemeester Ivo Opstelten praat met de politie, deelgemeenten praten met moskeebesturen. Buurtagenten, jongerenwerkers houden contact met elkaar en het Informatie Schakelpunt Radicalisering. ,,Als er kans op onrust is, bekijken we water leeft,’’ zei Opstelten afgelopen week al. ,,Dat hebben we ook gedaan bij de rellen in de banlieu’s, de inval in Irak en de cartoonrellen. We zitten er bovenop.’’

Een gesprek heeft ook de Turkse vereniging Iskender Pasa in Rotterdam-Noord achter de rug. ,,De deelgemeente had gevraagd om met andere moskeebesturen langs te komen, ’’ zegt woordvoerder Isa Kandemir. ,,Logisch. Want als het van Wilders komt, is het negatief. Die man verzint maar wat.’’

Tot beroering in de Turkse gemeenschap heeft het nog niet geleid. ,,Onze ouderen hebben nauwelijks weet van de film. Alleen op de Turkse televisie hebben ze er van gehoord. Onze jongeren zijn wel boos. Die zeggen: in Turkije had zo’n film over christenen nooit een kans gehad. De overheid zou de zender een paar weken uit de lucht halen. En de rechter had ingegrepen want minderheden moet je respecteren. De jongeren snappen niet dat de politiek niet ingrijpt. Ze verliezen het vertrouwen in hun overheid.’’

Ook op scholen is de film-in-wording een terugkerend onderwerp van gesprek. ,,Waar we bang voor zijn, is dat de film tegenstellingen op de spits drijft,’’ zegt directeur Louis Jongejans van het Einstein Lyceum in Hoogvliet. Daarom wordt er in de lessen maatschappijleer en levenbeschouwing over gediscussieerd. ,,Onze leerlingen zeggen nu in meerderheid: de werkelijkheid ligt wat genuanceerder dan Wilders voorspiegelt. Daar ben ik blij om, maar we moeten nu natuurlijk nog maar afwachten hoe de stemming is als de film eenmaal wordt vertoond.’’

‘Rustig blijven’ is niet het enige waarmee het LBM Wilders wil bestrijden. Het voormalige Rotterdamse raadslid Brahim Bourzik, die betrokken is bij het LBM, onthult dat rond het verschijnen van de film Marokkanen oude stadswijken in Rotterdam ingaan om Wilders-aanhangers op te zoeken. ,,Ongetwijfeld zal dat tot hevige discussies leiden. Prima! Zolang er maar respect is voor elkaar.

De dag na het verschijnen van de Wildersfilm zullen moskeeën bovendien hun deuren wagenwijd open zetten. ,,Iedereen is daar welkom, aanhangers van Wilders dus ook.

Bourzik wijst erop dat imams hun gelovigen al langer erop wijzen rustig te blijven. De vraag die rijst is of ook echt iedereen hier gehoor aan zal geven. LBM-voorzitter Mohammed Rabbae: ,,Ik ga ervan uit van wel. Al zal er natuurlijk altijd een heel kleine groep zijn die onbereikbaar blijft. Maar ik verwacht niet dat die veel problemen veroorzaakt.

Afbeelding
El Hammouchi opent bij voorbaat de deur van de Othman Moskee. Brahim Bourzik (voorgrond) is niet bang voor hevige discussies. ?Prima. Zolang er maar respect is?. FOTO JAAP ROZEMA
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1995835.ece
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Bericht door Ruth »

Hebben die hotemetoten zich ooit wel eens afgevraagd of al die oproepen in de moskee zinvol zijn??

Het grootste deel van de relschoppers komt waarschijnlijk zelden tot nooit in de moskee. Ze rellen puur alleen om t rellen.....
Maakt niet uit wat de aanleiding is.
Niemand heeft grip op dat soort jongeren, zeker de imam niet.

Ik denk dat de meeste moslims niet op de zoveelste rel zitten te wachten, het is een relatief kleine kern radicalen en relschoppers die alle aandacht krijgen.

En meneer Rabbae is een uitgerangeerde zielige stumper die iedere gelegenheid aangrijpt om weer eens in de picture te komen :yuk:
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Tot beroering in de Turkse gemeenschap heeft het nog niet geleid. ,,Onze ouderen hebben nauwelijks weet van de film.
Alleen op de Turkse televisie hebben ze er van gehoord.


Onze jongeren zijn wel boos. Die zeggen: in Turkije had zo’n film over christenen nooit een kans gehad. De overheid zou de zender een paar weken uit de lucht halen. En de rechter had ingegrepen want minderheden moet je respecteren. De jongeren snappen niet dat de politiek niet ingrijpt. Ze verliezen het vertrouwen in hun overheid.’’


Dit vind ik écht een goeike.

De oudjes krijgen Nederlands nieuws via Turkse kanalen en de jongeren vinden dat we hier een tweede Turkije moeten maken!

Dat de christenen (armenen) in Turkije af en toe een genocideke te pakken krijgen moeten we niet meetellen. En verder af en toe een pastoorke lekgestoken moet ook kunnen.

Maar WIJ moeten hier het Turkse voorbeeld volgen?

Flink toch! Weetjewat? dat ZIJ eerst eens voor Turkse zonnige temperaturen zorgen!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Fractieleiders moeten op de barricade voor Wilders
vrijdag 25 januari 2008

Er bestaat een duidelijke grens tussen fictie en werkelijkheid. Toch kan een fictieve tekst een aantal aspecten van de werkelijkheid ontsluiten waarin wij leven.

In mijn blog Na Koranfilm: Wereld-oorlog in Nederland schreef ik een fictieve reflectie op onze werkelijkheid rond de vraag: Hoe zullen latere generaties terugkijken op de winter van 2008, toen alle pacificatiemethodes uit de kast getrokken werden? Niet geheel toevallig schreef ik over verbanning van een aantal andersdenkenden.

Vrede en vrijheid hoeven niet altijd samen te gaan. Wie zich aan een tirannieke macht onderwerpt, leeft in vrede. Maar hij heeft de vrijheid opgegeven.

Noord-Korea
Er zijn Nederlanders die slechts naar vrede streven. De volkshistoricus Geert Mak bijvoorbeeld. Dat blijkt uit zijn tekst ‘Gedoemd tot kwetsbaarheid’. Noord-Korea is een mooi voorbeeld van een vreedzaam land.

Helaas, sneller dan ik kan schrijven, is mijn reflectieve fictie bijna bewaarheid. Op deze site stond dit bijzondere bericht, misschien wel het belangrijkste bericht van de afgelopen dagen:

‘Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) Tjibbe Joustra heeft Geert Wilders gezegd dat hij mogelijk moet uitwijken naar het buitenland. Dat schrijft de PVV-voorman woensdag in een opiniestuk in de Volkskrant. Joustra heeft Wilders gewaarschuwd voor de gevolgen van het uitkomen van zijn film over de islam, schrijft Wilders. In het stuk betoogt Wilders dat het kabinet met zijn "paniekerige reactie" aantoont dat de islam een intolerante ideologie is.’

Onbegrijpelijk
Heeft de NCTb een Kamerlid, de fractievoorzitter van de PVV, verzocht om tijdelijk het land te verlaten? Vooralsnog zijn er geen redenen om eraan te twijfelen. Vinden zijn mede-fractievoorzitters het normaal dat een fractievoorzitter, een Kamerlid, tijdelijk het land moet verlaten? Dit is echt ongelooflijk!

De fractievoorzitters hebben niet eens geprotesteerd tegen deze ondemocratische gang van zaken. Ze hebben er zelfs nog geen vragen over gesteld. Dat is toch onbegrijpelijk. Het gaat om onze rechtsorde!

Waarom kan de overheid de veiligheid van een fractievoorzitter niet waarborgen? Hebben we te weinig mariniers, politieagenten, inlichtingendiensten?

De politieke tegenstanders van Geert Wilders zullen in de ogen van het publiek alleen geloofwaardig zijn als zij bereid zijn om de principes van de rechtsstaat ook inzake Geert Wilders te willen verdedigen.

Geweldsmonopolie
De overheid, en niemand anders, heeft het exclusieve recht op het geweldsmonopolie. Daarmee moet de overheid eigenrichting voorkomen en de veiligheid van democratische instituten en personen waarborgen.

Het is de primaire taak van de overheid om het goed functioneren van een democratische rechtsorde, zo nodig met het gebruik van geweldsmonopolie, te garanderen. Daarbij denk ik onder meer aan politieke vrijheiden, persvrijheid, de rechterlijke macht, en de academische vrijheid.

Als de overheid niet in staat is om de personen die deze rechten en instituten uitoefenen en vorm geven te beschermen, dan is de staatsveiligheid in gevaar. Wie effectief oppositie tegen Geert Wilders wil voeren, moet geen seconde aarzelen en voor zijn democratische rechten opkomen.

Afshin Ellian
http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/as ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
rudy12
Berichten: 23
Lid geworden op: vr jan 25, 2008 4:20 am
Locatie: België

Bericht door rudy12 »

Hallo iedereen,

Ik las hier veel en ook op andere fora over de film van Dhr. Wilders. Ik heb me dan maar geregistreerd op jullie forum.

Persoonlijk heb ik geen problemen met zijn uitspraken maar een zoektocht op filmfragmentjes deze voormiddag deed me de wenkbrauwen fronsen. De ene man ken ik, dat is Jan Marijnissen die tot besluit toch nog een goed woord heeft voor Geert Wilders.
http://nl.youtube.com/watch?v=Mr9sQFQ4Eag

Maar ik vond daar nog een ander fragmentje van iemand die ik niet ken, maar volgens die persoon zou Geert Wilders haat zaaien.
http://nl.youtube.com/watch?v=gNecyWaLuFc

Zoals gezegd, ik ken de man niet maar of hij de waarheid in pacht heeft weet ik niet.

Groeten iedereen en tot later.
Rudy
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Welkom Rudy.

In het laatste filmpje is Advocaat Gerard Spong aan het woord.
Hij gaat aangifte doen tegen Geert Wilders.
Gerard Spong is een homoseksuele man die een beetje media geil is, en nu dus weer een kans ziet om in het nieuws te komen.

Met de affaire van de El Tawheed moskee toen geschriften waren gevonden die onder meer opriepen tot haat en geweld tegen homo's en vrouwen, mocht hij ook op TV komen, en toen riep hij, oehh, ahhh en ohhh en dit moet verboden worden, maar nu denkt hij weer anders.
Gerard Spong is een opportunist.

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Er staat weer een ziek filmpje op YouTube waarin Wilders door zijn hoofd wordt geschoten wordt.
Wilders doet aangifte na doodsbedreiging in filmpje


Gepubliceerd: vandaag 13:39
Update: vandaag 13:48

Geert Wilders doet aangifte van een filmpje op YouTube waarin hij door zijn hoofd wordt geschoten. Dat heeft een woordvoerder van de PVV-leider vrijdag laten weten. Hij spreekt van een 'walgelijk filmpje'.

In het zeventig seconden durende filmpje is een poster van Geert Wilders te zien. De afgebeelde politicus wordt vijf keer in zijn hoofd geschoten. Het filmpje wordt begeleid door Arabische muziek en is geplaatst door Allahu2008. Het filmpje dat donderdagavond werd geplaatst, is inmiddels van de site verwijderd, maar nog wel te zien via dumpert.nl.
http://www.depers.nl/binnenland/165412/ ... lmpje.html


BRON!!!!!!!!

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
rudy12
Berichten: 23
Lid geworden op: vr jan 25, 2008 4:20 am
Locatie: België

Bericht door rudy12 »

Ariel schreef:Welkom Rudy.

In het laatste filmpje is Advocaat Gerard Spong aan het woord.
Hij gaat aangifte doen tegen Geert Wilders.
Gerard Spong is een homoseksuele man die een beetje media geil is, en nu dus weer een kans ziet om in het nieuws te komen.

Met de affaire van de El Tawheed moskee toen geschriften waren gevonden die onder meer opriepen tot haat en geweld tegen homo's en vrouwen, mocht hij ook op TV komen, en toen riep hij, oehh, ahhh en ohhh en dit moet verboden worden, maar nu denkt hij weer anders.
Gerard Spong is een opportunist.

Vriendelijke groet.
Dag Ariel,

Bedankt voor je antwoordje i.v.m. de voor mij onbekende maar dankzij jou weet ik weer iets meer. :)
Dan zou ik die advocaat kunnen vergelijken met Jef Vermassen (behalve dat Vermassen geen homosexueel is), veronderstel ik maar ook wel media geil.

Ik heb het filmpje nog eens bekeken en op een bepaald moment tegen het einde aan, als die blonde jongeman discuteert met hem, komt de prezentator tussen en (dit is mijn indruk) probeert die bepaalde woorden in Gerard Spong zijn mond te leggen wat dan nog negatief wordt beantwoord ook en wat die prezentator belachelijk maakt.

Ik heb mij nooit met politiek bezig gehouden maar de laatste maanden en jaren (eigenlijk sinds de cartoonrellen) ben ik meer en meer de politiek beginnen volgen. Vooral de Nederlandse politiek interesseert mij steeds meer en meer.

Nu natuurlijk met die film van Geert Wilders en al die heisa (er gaat geen dag meer voorbij of je hoort er wel iets van) volg ik de actualiteiten dagelijks op de Nederlandse TV.

Wat er nu juist zal gebeuren na het uitbrengen van de film is natuurlijk afwachten maar ik heb hier ook al de vergelijkingen gelezen. Ik kom regelmatig wel eens langs en als ik nog iets vind dat relevant is voor de thread zal ik het laten weten.

Geert Wilders is volgens mij de enige persoon die alles zegt wat al de andere partijen voortdurend verbloemen. De pamperpolitiek. Ik denk dat er niemand van hen kritisch durft te zijn uit angst,... waarvoor eigenlijk? Het is doodgewoon triestig allemaal.

Beste groeten alvast,
Rudy
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

We schrijven eerder te weinig dan te veel over Wilders

gepubliceerd op 25 januari 2008

Kranten trappen met open ogen in Wilders’ uitgekiende publiciteits-strategie en wakkeren zo de angst en de polarisatie alleen maar aan, luidt het herhaalde, ernstige verwijt aan de media. Volkskrant-redacteur Ron Meerhof neemt de handschoen op.


De media hebben zich door Geert Wilders in de houdgreep laten nemen, trappen met open ogen in zijn geniale mediabeleid, hypen tot het uiterste alles wat hij meldt – om te scoren of meer kranten te verkopen – en verzaken hun plicht als waakhond van de democratie.

Het is zomaar wat kritiek over de omgang van de media met de leider van de Partij voor de Vrijheid van de afgelopen maanden. Die kritiek is afkomstig van lezers, maar ook bijvoorbeeld van mediawetenschappers in de Volkskrant, of iemand als Jean-Yves Camus in PM-magazine, het blad van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Om met de deur in huis te vallen: ik vrees dat we eerder te weinig hebben geschreven over Geert Wilders dan te veel. De parlementair redacteuren letten goed op hem en toch is de importantie van enkele van de onderwerpen die hij het afgelopen jaar aansneed, aanvankelijk onderschat.

Maar van een geniaal mediabeleid van enig PVV’er is, iedere dag weer, helemaal niets te merken geweest en met de verkoop van kranten houden parlementair journalisten zich niet bezig.

Polemisch
Eerst de kritiek maar eens nader bekijken. Camus gaat het verst, dus die is vanuit polemisch oogpunt het aantrekkelijkst. Deze Franse politicoloog wordt in PM opgevoerd als ‘een van de belangrijkste experts op het terrein van extreem-rechts in Europa’. Hij schreef onder meer een rapport voor de Raad van Europa over racisme, antisemitisme en xenofobie. De media, zegt Camus, zijn onvoldoende doordrongen van hun rol als waakhond van de democratie. Zo zouden zij kritisch moeten reageren op politici die de fundamenten van die democratie bedreigen. Camus adstrueert niet hoe Wilders dat laatste dan wel zou doen, maar vervolgt: ‘Mijn indruk is dat de Nederlandse media die rol onvoldoende vervullen. Ze zijn te passief.’

Camus verbaast zich erover dat Wilders, ‘de meest extreem-rechtse politicus van Europa’, uitgeroepen kon worden tot beste politicus, zoals eind 2007 gebeurde. Elders in Europa is dat ‘vrijwel ondenkbaar’, zegt hij. ‘Als zoiets zou gebeuren in Frankrijk met bijvoorbeeld Le Pen, zouden de media het resultaat van dit onderzoek geheim proberen te houden ofwel voorzien van zeer ernstige kritiek. Het zou on-ge-kend nieuws zijn dat als een weerzinwekkende aardschok zou worden ervaren.’

Het resultaat van een opiniepeiling geheim houden? Dat zou pas on-ge-kend nieuws zijn. Althans, in Nederland anno 2008.

Munitie voor kritiek op de media wordt onder meer geleverd door De Nederlandse Nieuwsmonitor, een project van het Persinstituut. ‘Onderzoek van De Nederlandse Nieuwsmonitor laat zien dat elke keer wanneer Wilders een boude uitspraak doet, er bovengemiddeld vaak aandacht aan wordt besteed’, heette het in een Volkskrant-artikel van afgelopen december over ‘mediahypes’ rond Wilders.

Dat onderzoek leverde bijvoorbeeld op dat de affaire over dubbele paspoorten tot ruim vierhonderd artikelen in de vijf landelijke dagbladen had geleid. Maar wat zegt dat? Afgezet waartegen is dat ‘bovengemiddeld’? En wie bepaalt nou dat die uitspraak van Wilders ‘boud’ was?

Wie de media van al te grote gretigheid wil betichten, moet er de affaire over de dubbele nationaliteiten maar eens op naslaan. Na de eerste, overwegend geserreerde en feitelijke berichten volgde vooral een golf van negatieve waardeoordelen.

Het duurde meer dan drie weken voor de werkelijke portée van de kwestie aan het licht kwam: Waar de wetgever bedoeld had een dubbele nationaliteit in uitzonderingsgevallen toe te staan, was sluipenderwijs een praktijk ontstaan waarin vier op de vijf migranten zijn oude nationaliteit behield. Daar zaten wel degelijk nadelen aan en méér partijen bleken het er moeilijk mee te hebben. De VVD schoof op richting Wilders, de SP bekende ermee te worstelen, net als de PvdA. Wilders had een gedrocht van een uitvoeringspraktijk bij de staart.

Koran
In augustus kreeg de Volkskrant van verschillende kanten forse kritiek op het besluit de krant te openen met het nieuws dat Wilders de Koran wilde verbieden. Persoonlijk vind ik dat een juiste keuze.

Toch speelde de kritiek hierop mogelijk mee in de verslaggeving over twee recentere affaires. Toen Wilders begin oktober begon te fulmineren over de Antillen, hebben de meeste kranten dat genegeerd. Ook de Volkskrant.

Jammer, want drie maanden later, na de uitspraken van Hero Brinkman, kan niemand er meer omheen: er is iets fundamenteel veranderd in het denken over de overzeese gebiedsdelen. Zie het artikel van Meindert Fennema (Forumpagina, 21 januari), die overtuigend betoogde dat voor een fors deel van het electoraat het schuldgevoel over het koloniale verleden geen valide argument meer is in de discussie over de omgang met de Antillen.

Dat is wat Wilders haarfijn heeft aangevoeld en uitgevent. Daarmee had hij de vinger gelegd op een nieuwe politieke realiteit die de gevestigde politiek niet zag of wilde zien. Een razend interessant thema. Het onderzoek daarnaar had drie maanden eerder kunnen beginnen. Maar dan hadden Wilders’ uithalen serieuzer genomen moeten worden.

Nog sterker geldt dit voor Wilders’ kritiek op de kerstrede van koningin Beatrix. Het leek wel of hij naar PvdA-minister Vogelaar had zitten luisteren, klaagde Wilders, overigens nadat anderen (Trouw, De Telegraaf) hem om een reactie vroegen. ‘Allemaal multiculti-geneuzel.’ Hij voegde eraan toe dat Beatrix wat hem betreft ‘als een haas’ uit de regering moest en alleen nog maar een ceremoniële functie mocht bekleden.

De Volkskrant heeft er keurig en terughoudend over bericht. Dat had achteraf best wat meer mogen zijn. Eind september nog was Wilders zo voorzichtig over de speech van prinses Máxima namens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), toen ze zei: ‘De Nederlander bestaat niet.’ Het was ‘politiek correcte prietpraat’, reageerde hij. Maar over het koningshuis in zijn algemeenheid had hij verder niets te melden.

Het was een rustige reactie, voor Wilders’ doen. Luid en duidelijk klonk het klassieke dilemma erdoorheen dat wel vaker speelt bij prominenten van rechtse signatuur: ze verdenken de Oranjes van linksige sympathieën, maar zijn voorzichtig met kritiek omdat hun achterban het koningshuis goed gezind is.

De Telegraaf, altijd zeer kritisch over de multiculturele samenleving, koos de volgende dag in dat dilemma nog vóór het koningshuis en publiceerde een blij verhaal. De kritiek haalde de krant pas de dagen daarna, toen eerst de lezers en daarna de Oranjeverenigingen in het geweer kwamen.

Ook voor Wilders stond eind september het klassieke taboe nog recht overeind. Maar eind december was hij dus om.

De eerste reactie van journalisten was: ach, Wilders weer. Vervolgens werd geturfd of andere partijen hem steunden in zijn kritiek. Nee dus. Gingen ze hem helpen om een spoeddebat af te dwingen? Ook niet. Zaak gesloten.

Maar een dag of tien na Beatrix’ toespraak maakte opiniepeiler Maurice de Hond bekend dat meer dan de helft van de Nederlanders het met Wilders eens was: Beatrix moet zich voortaan maar beperken tot het doorknippen van linten. Dat is een naoorlogs unicum. Wilders had de temperatuur weer goed aangevoeld. De man die sinds 2004 door al zijn bewaking nagenoeg afgesloten leeft van de buitenwereld, heeft onmiskenbaar een antenne voor wat zich daar afspeelt.

Dat is nu zo vaak gebeurd dat de conclusie onontkoombaar is: Wilders is een goed politicus. Althans: in de betekenis van een politicus als volksvertegenwoordiger. Hij weet of voelt wat er leeft in het land danwel zijn achterban. Dat verwoordt hij. Dat dat herrie geeft, is niet per se negatief. Dat gebeurt ook met een fluitketel als het water het kookpunt bereikt. Dat die stoom kan ontsnappen, voorkomt wel dat de ketel uit elkaar spat.

Wilders heeft zijn achterban gevonden, getuige zijn negen zetels in het parlement. De vraag is nu of hij wel voldoende weerwerk krijgt. Want de Tweede Kamer vormt weliswaar een veel betere afspiegeling van de samenleving dan tien jaar geleden, het is bepaald nog niet ideaal.

Zelfs de dieren hebben inmiddels in het parlement een stem, in de Partij voor de Dieren. Maar intussen worden grote groepen mensen nog steeds niet gehoord.

Als grote tegenspelers van Geert Wilders presenteren zich momenteel vooral Alexander Pechtold van D66 en Tofik Dibi van GroenLinks. De liberalere, vrijgevochten moslims zitten bij hen wel goed.

Maar wie vertegenwoordigt nou die paar honderdduizend conservatieve moslims die bijvoorbeeld bedenkingen koesteren jegens seksuele vrijheden, of uitingen van het christelijk karakter van het hedendaagse Nederland?

Hoe divers die groep ook is, hun aantal gedeeld door de kiesdrempel laat in theorie ruimte voor zeker vier zetels of partijen. Er moet toch wel iemand zijn die tenminste een deel van hen een stem kan geven? Ook zo iemand zou ik graag bellen voor zijn reactie op ontwikkelingen. Ook dat geluid hoort in het parlement en in de krant.

Maar de politicus als volksvertegenwoordiger en vertolker van gevoelens en gedachten, dat is niet de meetlat waarlangs politici in Nederland gewoonlijk worden gelegd. Ze worden doorgaans beoordeeld op plannen, wetsontwerpen, moties.

De meest gehoorde reactie op voorstellen, plannen en tirades van Wilders is dan ook: maar dit kan helemaal niet! Deze of gene wet staat in de weg, of er komt nooit een Kamermeerderheid voor. En dan is het allemaal onzin, volgens de Haagse mores. Voor de media is dan het devies: negeren maar, dan wel de boel door een deskundige laten afschieten.

Maar Wilders speelt niet volgens die spelregels. Hij heeft geen bestuurlijk einddoel voor ogen en hengelt niet naar waardering van collega’s in de Kamer. Hoe meer hij wordt aangevallen, hoe populairder hij wordt.

Als de constatering is dat zijn boodschap vaak verrassend goed in elkaar zit, blijft nog steeds de vraag hoe hij hem precies over het voetlicht krijgt.

De verhalen daarover nemen langzamerhand mythische proporties aan. Wilders zou een uniek begrip van de werking van media hebben. Hij bespeelt ze virtuoos, als we de mediawetenschappers mogen geloven.

In de praktijk bestaat Wilders’ geheim er vooral uit dat hij journalisten meestal terugbelt als ze wat willen weten en dan in begrijpelijke taal zijn commentaar geeft. Of hij stuurt een opiniestuk naar een krant, die dat dan meestal wel plaatst – omdat dat artikel begrijpelijk is en ergens over gaat. Weinig bijzonder, allemaal. Hooguit is bijzonder wat Wilders allemaal níet doet: verschijnen in Buitenhof, NOVA et cetera.

Professioneel
Al met al is zijn pr-beleid een stuk minder professioneel geregeld dan bij andere partijen. Die hebben, afhankelijk van hun grootte, een voorlichtingsafdeling tot een man of tien. Die sturen persberichten, bellen journalisten om hen te interesseren voor het interessante verhaal van Kamerlid zus of zo, lekken eens wat of vertellen deze of gene roddel over een andere partij.

Doet de PVV niet. Wilders doet het allemaal zelf. Hij kiest zijn momenten goed; bij voorkeur in het reces, als de meeste anderen op vakantie zijn, lanceert hij zijn plannetjes. Net als bijvoorbeeld VVD-leider Rutte in het afgelopen zomerreces en CDA’er Atsma in alle recessen sinds mensenheugenis.

Die wurggreep van Wilders, daarmee moet toch vooral de voortdurende berichtenstroom worden bedoeld sinds zijn plan voor een Koranfilm bekend werd. Het zou zo knap zijn dat hij al zo lang in het middelpunt van de belangstelling staat met een film die er nog niet eens is.

Maar op 28 november, de dag dat dat nieuws door De Telegraaf naar buiten werd gebracht, zag Wilders er in een gesprek op zijn kamer helemaal niet uit alsof hij de regie zo vast in handen had. Hij baalde enorm. Justitie had dat nieuws gelekt, verzekerde hij, zéér tegen zijn zin. Hij was bezorgd over zijn veiligheid. Hij had het pas veel later bekend willen maken, op een moment dat hij toch al van plan was een paar weken naar het buitenland te gaan.

Wellicht is alle reuring van de afgelopen weken helemaal geen vooropgezet plan van Wilders geweest, maar is ook hij overvallen door de heftigheid van de reacties.

Een voorzichtige aanwijzing hiervoor is misschien wel wat er afgelopen dinsdag gebeurde in de wandelgangen van de Tweede Kamer. In reactie op alle ophef over zijn komende Koranfilm riep Wilders zowaar op tot kalmte. Hij vond de media-aandacht voor de film en zijn persoon zwaar overdreven.

Menig mediacriticus zal het voor het eerst met hem eens zijn geweest.

Ron Meerhof is redacteur van de Volkskrant op de Haagse redactie.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article498290.ece
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Mahalingam schreef:Toen Ayaan Hirsi Ali een tijd lang verdween bleek dat ze ook tijden ergens in het buitenland was geweest. Ik en velen met mij vroegen zich af waar dat nauw voor nodig was. Maar vragen over beveiliging zijn taboe.
Nu hoor ik weer dat, als het spannend gaat worden, Geert gedeporteerd wordt door zijn beveiligers.
Is hij soms in ons land niet te beveiligen? Of denkt men: als ze hem in het buitenland soms dood maken, dan is er politiek minder fallout?
Ter aanvulling een stukje uit het boek Mijn vrijheid van Ayaan Hirsi Ali laatste hoofdstuk, De moord op Theo:
“De volgende dag zeiden de beveiligingsmensen dat ze opdracht hadden gekregen mij onmiddellijk uit mijn huis weg te halen. Ze begeleidden me naar een auto van een konvooi en brachten me naar een plaats die ik niet kende, een luchtmachtbasis. Vanaf nu moest mijn verblijfplaats volledig geheim gehouden worden, waarschuwden ze. Ze gaven me een telefoonnummer dat ik aan Iris (haar parlementair assistente, CB) mocht geven, voor het geval ze me absoluut moest bellen, maar adviseerden me mijn telefoon niet te gebruiken. Om veiligheidsredenen mocht ik niet eens weten waar ik verbleef.”

“Ik deed gewoon wat me werd opgedragen. Ik deed dingen die ik anders nooit zou doen. Ik bracht de tweeënhalve maand erna met lijfwachten door. Ik had vrijwel geen contact met vrienden en zelfs niet met collega-parlementsleden. Ik leek kalm. Ik stemde overal mee in. Het was of ik geen eigen wil meer had.”

“Maar toch, als ik bij zinnen was geweest, minder geschrokken, had ik gezien dat de veiligheidsdiensten na de moord op Theo in een soort overdrive waren gegaan.” “

De houding van de lijfwachten was volledig veranderd. Er hing iets dwingends, iets ernstigs in de lucht. Ik voelde het ook. Ze vonden dat ik niet al te veel van mijn situatie mocht weten. Er stond veel meer op het spel dan ik alleen.”

“Terwijl de belegering van het appartementencomplex in Den Haag (waar leden van de Hofstadgroep een handgranaat naar de politie hadden gegooid, CB) nog gaande was, vertelden mijn lijfwachten me dat er een beslissing was genomen: ik zou naar de Verenigde Staten gaan. Ze brachten me naar mijn huis; ik kreeg drie uur de tijd om te pakken.”

“De bewakers hadden mijn telefoon uit mijn kamer weggehaald … Ik mocht ook niet op internet, dat zou ook getraceerd kunnen worden.”
Na een tijd begon men zich af te vragen "waar is Ayaan?" Toen kwam ze een paar dagen acte de precence geven.
“Toen de deur dicht was vroeg Frank: Hoe lang gaat dit nog duren? Ze kunnen je niet voor eeuwig in het buitenland laten. Het is van de gekke. Je bent parlementslid en je hebt niets verkeerds gedaan, maar je hebt zelfs een oppas die mee gaat zitten luisteren - het is net de voormalige Sovjet-Unie.”
Terug in de USA:
“Maar er was een nieuwe regel ingesteld: ik mocht de telefoon alleen gebruiken als er bewakers waren die konden meeluisteren. Het was alsof ik in de gevangenis zat.”
Dat ze 2 1/2 maand 'verdwenen' was kwam onze regenten heel goed uit.
Ik geloof niet dat Geert zich door Tjibbe op eenzelfde manier laat inpakken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

EU praat over Wilders

Minister Hirsch Ballin van Justitie heeft zijn Europese collega's bijgepraat over wat het kabinet bekend is over Geert Wilders en zijn plannen voor een Koran-film. "Er was behoefte bij een aantal collega's om te horen wat er nu aan de hand is", zei Hirsch Ballin na afloop van informeel overleg in Slovenië.

Hij wees de collega's op de Nederlandse tradities van vrijheid van meningsuiting en respect voor andermans geloof. Er is volgens hem niet gesproken over gemeenschappelijke voorbereidingen, mocht de film van Wilders leiden tot boze reacties van moslims.
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Hirsi Ali heeft haar standpunt ook weer bijgedraaid.
Een poos geleden was ze niet enthousiast over de film van Geert, maar nu weer wel.

Hirsi Ali: Wilders heeft recht op uitbrengen film
vrijdag 25 januari 2008 om 23:25

HILVERSUM (ANP) - Geert Wilders heeft het recht om zijn mening te bekrachtigen in een film. ,,Hij doet het op een vreedzame manier'', zei Ayaan Hirsi Ali vrijdagavond vanuit de Verenigde Staten in het televisieprogramma NOVA.

Hirsi Ali maakte eerder zelf met cineast Theo van Gogh een kritische film over de islam. Van Gogh werd vermoord door de moslimextremist Mohammed B. en Hirsi Ali wordt al jaren streng beveiligd na vele bedreigingen.

,,Ik vind dat Nederland en de rest van het westen niet mag buigen voor de vrijheid van meningsuiting'', benadrukte ze. Hiermee ging ze in op de angst die er in een deel van de Nederlandse samenleving, onder meer bij de Nederlandse regering, bestaat voor de gevolgen van de nog niet verschenen film van Wilders. ,,Hij is niet verantwoordelijk voor een eventueel bloedvergieten. Ik vind dat niemand het recht heeft om de film te beantwoorden met geweld.''

Goed aanpakken

Ze vindt dat premier Balkenende niet goed met de situatie omgaat. ,,Onze minister-president schept zelf een crisis door de zeggen dat hij de boel niet in handen heeft. Hij moet de zaak goed aanpakken'', aldus Hirsi Ali.

Ze zei verder dat ze het niet met het standpunt van Wilders eens is om de koran en andere islamitische geschriften te verbieden. Ook moslims hebben volgens haar het recht op vrije meningsuiting.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Ariel schreef:Hirsi Ali heeft haar standpunt ook weer bijgedraaid.
Een poos geleden was ze niet enthousiast over de film van Geert, maar nu weer wel.
Hirsi Ali: Wilders heeft recht op uitbrengen film
Ayaan heeft de film een paar weken geleden 'provocerend' genoemd, meer niet. Dat was misschien een beetje voorbarig, want het aankondigen van de film bleek al provocerend te zijn..
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Wilders doet boekje open over zijn film
door Dennis Naaktgeboren en Job Slok

DEN HAAG - De omstreden anti-Koranfilm van Geert Wilders gaat er écht komen, maar wel pas in maart. Dat zegt de PVV-leider, die als bewijs het openingsshot van zijn tien minuten durende rolprent naar De Telegraaf heeft gestuurd

De afgelopen tijd zijn er vragen gerezen of de korte film niet een slecht bedachte grap is. De gewiekste politicus zou mogelijk op een publiciteitsstunt uit zijn. Maar Wilders laat er geen misverstand over bestaan. Hij houdt vol dat de film bestaat en wordt uitgezonden, alle waarschuwingen van het kabinet en anderen ten spijt. "De film gaat niet alleen over de Koran, maar speelt zich ook af in de Koran. De randen van het boek zullen steeds zichtbaar zijn, en daarbinnen worden beelden vertoond van wat er in de Koranteksten wordt beschreven", aldus de politicus.


Beelden


Het openingsshot geeft links de kaft van de Koran weer, en rechts de tekst 'waarschuwing: dit boek bevat schokkende beelden'. "Die afgebeelde Koran heb ik tijdens mijn recente reis aan Israël in Oost-Jeruzalem gekocht", zegt Wilders.

Na het openingsshot gaat het boek open, legt hij uit. Vervolgens krijgt de kijker beelden te zien, die veelal aan andere bronnen zijn ontleend. Het kan daarbij gaan om een onthoofding in Irak, een steniging in Iran of een executie in Saoedi-Arabië, waar de sharia wordt toegepast. "Wie dat schokkend vindt, moet niet boos worden op mij, maar op de mensen die die dingen hebben gedaan", stelt het rechtse Kamerlid. "We maken een rit langs de verschillende soera's en verzen. Daar zoeken we dan een voorbeeld bij." Wilders blijft schimmig over de publicatiedatum. " De film is nog niet af. Het is zóveel werk. We zijn er nog wel een paar weken mee bezig." Deze krant heeft overigens geen voorpremière van de film bekeken. Wilders zegt pas ergens in februari 'iets' te kunnen laten zien. Hij verwacht dat het stuk begin maart kan worden uitgezonden. Dat is twee maanden later dan aanvankelijk gepland.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
rudy12
Berichten: 23
Lid geworden op: vr jan 25, 2008 4:20 am
Locatie: België

Bericht door rudy12 »

Gisteren in Nova de kommentaar gehoord van Hirsi Ali:
http://nl.youtube.com/watch?v=_zH6XPBjppA

In het laatste deel zegt ze tegen Balkenende: toon leiderschap Meneer Balkenende.
http://nl.youtube.com/watch?v=tUYs0sCAJnc
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Ayaan sprak ook op Fox News o.a. over de film:
http://www.youtube.com/watch?v=hwOCUuILJIg
Laatst gewijzigd door Mahalingam op di jan 29, 2008 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
rudy12
Berichten: 23
Lid geworden op: vr jan 25, 2008 4:20 am
Locatie: België

Bericht door rudy12 »

Bedankt. :)

Maar als die film van Geert Wilders uitsluitend de waarheid belicht en als deze dan ook te controleren zijn, stel ik me toch écht de vraag waarom moslims zich zo druk maken hieromtrent.

De waarheid kan zéér erg kwetsen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Rob de Wijk wil nota bene Wilders de mond snoeren!

dinsdag 29 januari 2008 10:12

Ik ga nooit meer politieke fictie schrijven. Er zijn prominenten die al voor de verschijning van de Koranfilm van Geert Wilders de noodtoestand willen afkondigen.

Professor dr. Rob de Wijk is een buitengewoon prominente veiligheidsdeskundige. Waar oorlog is, is De Wijk. Hij is ook huiscolumnist van Trouw. Ja, de krant die in mijn fictie de rol van vredespolitie zou spelen. Ik citeer:

'De hoofdredacteur van Trouw kreeg een zware verantwoordelijkheid: hij werd benoemd tot Gouverneur Generaal (afgekort als GG) van de vaderlandse informatiedatabank. De GG adviseerde het Consulaat bij het aanwijzen van antivreedzame gedachten en activiteiten die, heimelijk, enige vorm van vrijheidsdrang respecteerden. De gangen van de GG ademden vrede en nogmaals vrede. Wie kon daar tegen zijn?'

Vitale landsbelangen
Rob de Wijk loopt op mijn fictie vooruit. In zijn laatste column schreef hij over de Koranfilm: 'De actie van Wilders wordt pikant als deze wordt getoetst aan de door het kabinet aanvaarde Nationale Veiligheidsstrategie. Volgens deze strategie is de nationale veiligheid in het geding als vitale landsbelangen zodanig worden geschaad dat sprake is van – potentiële – maatschappelijke ontwrichting. De vitale belangen zijn nauwkeurig omschreven.'

Wat heeft Kamerlid Geert Wilders te maken met de vitale belangen van Nederland? Hij is zelf een vitaal belang: een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger, lid van de hoogste orgaan van onze rechtsorde.

Bedoelt De Wijk dit? Nee, helaas. Hij doelt op volgende:

Dreigingsbron
'De territoriale veiligheid is in het geding als extremisten naar aanleiding van Wilders’ film de aanslagen van 11 september 2001 dunnetjes in Nederland over willen doen. Economische veiligheid wordt geschaad als aanslagen tegen Nederlandse bedrijven worden gepleegd of regeringen sancties tegen ons afkondigen – een Iraanse parlementariër heeft dat al geopperd.

De crux is de sociale en politieke stabiliteit van Nederland. Dit vitale belang is in het geding als een deel van de bevolking, mogelijk naar aanleiding van protesten in het buitenland, de straat op gaat. Toenemende spanningen en afnemend burgerschap gelden in de Nationale Veiligheidsstrategie expliciet als dreigingen.'

Geert Wilders is in de ogen van De Wijk een groot gevaar voor de nationale veiligheid. Logischerwijs moeten we vaststellen dat ook zijn fractie een groot gevaar is voor Nederland. Dus, van de 150 Kamerleden zijn er negen een gevaar voor de Nationale Veiligheid. En daardoor zijn er nog ruim 600.000 Nederlanders die als dreigingsbron moeten worden gezien.

Grondrechten
Denkt De Wijk ook aan begrippen als democratie, grondrechten, mensenrechten, vrijheid van meningsuiting? Ja, als volgt:

'Zo bezien heeft deze film weinig met de vrijheid van meningsuiting te maken. Volgens het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens mag die worden beperkt als de nationale veiligheid in het geding is. Het argument dat Wilders zijn film mag maken omdat dit vrijheid van meningsuiting is, houdt geen stand.'

Een onjuist redenering. Juridisch fout. De vrijheid van meningsuiting kan worden beperkt door een wet in formele zin, dat wil zeggen, een wet die door de Staten-Generaal en de regering tezamen tot stand komt. Toegepast op Geert Wilders betekent dat, dat een wet die de Koranfilm verbiedt, door de Tweede en Eerste Kamer moeten worden goedgekeurd. Dit kan alleen achteraf. Want onze Grondwet verbiedt dit.

Noord-Korea
De opvattingen van De Wijk zijn zeker realiseerbaar in een land als Noord-Korea, waar een verbod op verwerkelijking van een gedachte mogelijk is.

Natuurlijk moet De Wijk onze Grondwet niet verwarren met die van het Islamitische Iran of die van Chili onder Pinochet. Artikel 7 van de Grondwet verbiedt onvoorwaardelijk elke vorm van censuur.

We moeten niet vergeten wat Rob de Wijk ons vraagt: het opschorten van politieke vrijheden van onwelgevallige parlementariërs.

De democratische rechtsorde zal zo'n fundamentele aanslag op democratie en mensenrechten moeilijk overleven. En we kennen juist een nationaal veiligheidsconcept om die rechtsorde, de organisatie van onze samenleving, te beschermen. Het veiligheidsconcept is er ter bescherming van onze vrijheden, niets meer en niets minder.

Afshin Ellian
http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/as ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Raadslid adopteert website ’wildersfilm’

DEN HAAG - Het Haagse gemeenteraadslid David Rietveld (GroenLinks) heeft de domeinnaam www.wildersfilm.nl in het leven geroepen.


„De bedoeling is dat als de film ooit verschijnt en mensen ernaar op zoek gaan, ze bij mij terechtkomen,’’ zegt hij.

Het is niet de eerste keer dat Rietveld via internet een humoristische actie onderneemt met een serieuze ondertoon. In de periode dat het er naaruit zag dat er een gekozen burgemeester zou komen in Nederland, riep hij zichzelf uit tot eerste kandidaat in Den Haag en voerde hij vooral via internet campagne. Ook ’adopteerde’ hij de voormalige website van toenmalig CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen. Verder parodieerde hij de overheidscampagne tegen terrorisme: met de actie ’Nederland tegen slecht weer’.

Rietveld zegt gefascineerd te zijn door de ’hyper’ rond de film van Wilders. „Die versterkt zichzelf. Alles wat ermee in verband wordt gebracht wordt zelf ook weer nieuws. Er lijkt geen rust meer om er op een volwassen manier mee om te gaan
http://www.ad.nl/denhaag/stad/article2005766.ece
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Ariel schreef:
Raadslid adopteert website ’wildersfilm’
Rietveld zegt gefascineerd te zijn door de ’hyper’ rond de film van Wilders. „Die versterkt zichzelf. Alles wat ermee in verband wordt gebracht wordt zelf ook weer nieuws. Er lijkt geen rust meer om er op een volwassen manier mee om te gaan
Die rust, om er op een volwassen manier mee om te gaan, kan dit raadslid dus ook niet opbrengen..
RTFM
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Heden is er weer iets van Min. Vogelaar vernomen dat kennelijk gaat over het komende filmpje:
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/binn ... oslim.html
''Er gebeurt iets bijzonders. Moslims in Nederland hebben lang gewacht om stelling te nemen over de Nederlandse samenleving. De mogelijke film leidt er in ieder geval toe dat mensen uit de islamitische gemeenschap opstaan en een duidelijk statement geven'',
Zou ze doelen op de duidelijk geworden standpunten van diverse allahtone PvdA partijleden betreffende de Hizbies ?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Volgens de Krant Spits geeft Vogelaar moslims in Nederland een compliment voor de manier waarop ze met de kwestie omgaan.

Je zou toch zeggen dat ze Wilders ook mag bedanken, want jij heeft dit debat aangezwengeld.

Waarschijnlijk leest mevrouw Vogelaar nooit een forum, want dan had ze kunnen zien dat er ook Moslims zijn die een ander standpunt innemen.

Volgens Nabil 19
geertje met huisdier op kop is lomp.
gewoon die man dood laten knuffelen door homo's
homo's mogen alles hier in Nederland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Verhagen neemt het op voor Syrische grootmoefti
donderdag 31 januari 2008

(Novum) - De toespraak die de Syrische grootmoefti Ahmad Badr al-Din al-Hassoun onlangs gaf in het Europees Parlement, was 'constructief bedoeld'. De media hebben zijn woorden verkeerd weergegeven. Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) donderdag geschreven in antwoord op Kamervragen van de PVV.

De grootmoefti zorgde voor opschudding door in zijn speech de media te verwijten dat zij olie op het vuur hebben gegooid in de zaak rond de Deense Mohammed-cartoons. In de marge van een persbijeenkomst zei de geestelijk leider bovendien dat Geert Wilders verantwoordelijk is als zijn aangekondigde antikoranfilm leidt tot bloedvergieten.

Volgens Verhagen staat de grootmoefti juist bekend om zijn 'gematigde toon'. 'Hij zet zich in voor meer begrip tussen verschillende bevolkingsgroepen.' Zijn uitspraak over de film van Wilders ziet Verhagen als 'een weergave van klaarblijkelijk door hem gevoelde verontrusting'. PVV-leider Wilders betitelde de grootmoefti eerder als 'een grote gek'.
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

de wijk / Wilders’ film sterkt moslims juist in hun gelijk

Bericht door naar boven »

Rob de Wijk legt in Trouw nog maar eens uit waarom we ons moeten onderwerpen en dat capitulatie het beste middel is tegen bedreigingen..

de wijk / Wilders’ film sterkt moslims juist in hun gelijk
Rob de Wijk

Ooit behoorde Ronald Plasterk tot het gilde der columnisten. Ik hoor hem nog zeggen: ’een column moet een beetje prikkelen’. Dat lukte mij heel aardig toen ik vorige week pleitte voor een debat over de film die Geert Wilders op stapel heeft staan.

Niet om die film direct te verbieden of om politieke vrijheden op te schorten van onwelgevallige parlementariërs, zoals Elsevier-collega professor dr. Afshin Ellian in mijn column meende te moeten lezen. Nee, ik stelde dat die film niet gemaakt mag worden door alleen maar een beroep te doen op de vrijheid van meningsuiting, maar dat ook de nu al zichtbare gevolgen voor de nationale veiligheid van belang zijn.

Geen onredelijke benadering, leek mij. Want ik was het eens met de regering dat gewelddadige acties op die film verwacht kunnen worden en ik toetste dit gegeven aan de officiële Nationale Veiligheidsstrategie. Natuurlijk hoopte ik dat zo’n debat Wilders tot inkeer brengt. Mijn suggesties raakten duidelijk een open zenuw. Want de reacties waren niet mals: De Wijk is een vertegenwoordiger van de Noord-Koreaanse gedachtepolitie en capituleert voor moslims met hun extreme gedachtegoed, waardoor Nederland definitief een islamitisch land wordt en wij, echte Nederlanders, tot dhimmi’s verworden; niet-moslims in een islamitisch land.

Reacties, die veel zeggen over de staat waarin Nederland op dit moment verkeert. De angst voor de moslimsminderheid die uit de reacties spreekt toont aan dat identity politics onderdeel van het nationale discours zijn geworden. En dat geeft te denken. Een extreme uitwas van dit fenomeen is zichtbaar in Kenia. Wie tot de verkeerde stam behoort, is zijn leven niet zeker. De Amerikaanse regering spreekt inmiddels van etnische zuivering. Dichter bij huis speelde dit aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw toen Milosevic voor eigen politiek gewin de Albanese Kosovaren tegen de Serviërs opzette.

De geschiedenis kent meer dan genoeg strijd tussen groepen met verschillende identiteiten en politici die om electoraal gewin de nationalistische kaart spelen of verschillen in religie, etniciteit of ras uitbuiten.

Een ding hebben al die geschillen gemeen: het blijkt onmogelijk de identiteit van iemand te veranderen. Dat maakt die conflicten bitter en onoplosbaar, als een drempel wordt overschreden. Wilders’ film zal dus niet tot gevolg hebben dat de gemiddelde moslim denkt: ’Gut, die Wilders heeft gelijk. Weg met de Koran, die achterlijke en gewelddadige islam van ons, en die belachelijke djellaba’s en boerka’s’. Natuurlijk niet. Want degene wiens identiteit wordt aangevallen, zal juist gesterkt worden in het ongelijk van de ander.

Wie de confrontatie zoekt en de strijd bewust aanwakkert zal een oplossing voor een op zichzelf reëel probleem zelfs bemoeilijken. Extremisme dat leidt tot geweld en terrorisme zijn een gevaar voor westerse landen en moeten via ons strafrecht hard worden aangepakt. Wie extremisten wil aanpakken door alle moslims in Nederland voor te houden dat de Koran een nazistisch boekwerk is en hun godsdienst verschrikkelijk, moet niet vreemd opkijken als het aantal extremisten juist groter wordt.

Het debat over de film van Wilders gaat diep. Jaar in jaar uit duid ik crises in het buitenland die veelal worden gedomineerd door strijd tussen identiteiten, met dramatische gevolgen voor de veiligheid van die landen. „Wat is de oplossing?” vraagt de interviewer mij vaak. „Nou, simpel” antwoord ik dan, „een beetje minder polariseren en generaliseren en wat meer respect voor de andere groep helpt erg. En politici moeten zich vooral verantwoordelijk gedragen”. Ik heb nooit gemerkt dat dit een rare benadering is. Maar dit leidt tegenwoordig in Nederland tot hevige reacties, vergelijkbaar met de landen waarop ik altijd commentaar leverde.
RTFM
Plaats reactie