Buschauffeurs worstelen met boerka

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Buschauffeurs worstelen met boerka

Bericht door Ariel »

Buschauffeurs worstelen met boerka

Wat doet een buschauffeur als een vrouw in boerka instapt? Een verslaggeefster van het Dagblad van het Noorden nam de proef op de som. De bestuurders weten zich niet goed raad met de sluier.

Sommige chauffeurs namen journaliste Judith Woddema mee, omdat een boerka nog niet wettelijk verboden is en ze betaalde voor haar kaartje. Wel wordt het een probleem als ze een busabonnement heeft: de chauffeurs willen wel haar gezicht kunnen zien om te weten of het echt haar abonnement is. Andere chauffeurs weigeren hoe dan ook een vrouw in boerka.

In haar boerka voelde Woddema zich opgelaten, schrijft ze op haar weblog. Alsof ze de ‘enige carnavalganger van de hele stad Groningen’ was. “Alsof je op een feestje de enige bent die een feestelijke gala outfit aanheeft en de rest van de genodigden het op casual heeft gehouden."

De boerka zit 'alles behalve comfortabel', schrijft Woddema. "Ik struikel voortdurend over de lange lappen stof. Dit niet alleen vanwege de ongemakkelijke kledij, want ik zie ook nog eens bijna niets. Het kijkgaasje is te klein om goed om mij heen te kunnen kijken. Ook kriebelen de rafeltjes van het gaasje in mijn neus. Wat misschien nog wel het ergste is dat ik me een gevangene in 'eigen' kleding voel. Het is net alsof er een tent om mij heen is opgezet."
Op dit flimpje kan de proef van de verslaggeefster van het Dagblad van het Noorden zien. Wat me opvalt is dat jonge mensen geen bezwaar tegen een boerka hebben, maar de oudere generatie wel.
http://wm1.streamzilla.jet-stream.nl/nd ... RKABUS.wmv

Dit is haar verhaal.

Mijn hele leven in een burka rondlopen, ik kan het me niet voorstellen. Op het nieuws zie ik regelmatig beelden van vrouwen gehuld in een burka. Het kledingstuk, vaak in een donkere kleur, bedekt het hele lichaam en dus ook het gezicht. Ik probeer mij altijd voor te stellen hoe het moet zijn om in zo'n gewaad rond te lopen. Hoe is het om geen enkel stukje lichaam aan de buitenwereld te tonen?

Zelf heb ik nog nooit iemand in een burka zien lopen. Hier in het hoge noorden zijn we er nog niet mee bekend. Wat gebeurt er als ik, gehuld in een burka, in de bus ga zitten? Dat mocht ik afgelopen maandag ondervinden. Met een lichtblauwe burka en een aantal andere kledingstukken doe ik mij enkele uren voor als een echte 'burkadraagster.' Thuis voor de spiegel schrik ik er wel een beetje van: het lijkt net echt…

Ik verwacht dat ik het middelpunt van de belangstelling ben: mensen die mij vol bewondering nakijken, wijzen of misschien zelfs wel dingen roepen. Niets is minder waar. Op het Hereplein leek het gros van de mensen mij niet eens op te merken. Sommige neuzen wijzen alleen wat langer dan normaal gesproken mijn kant op en ik moet het doen met een enkele waarschuwing van een meneer: "Pas maar op, want straks zie je helemaal niets meer."

Met deze verwarrende raad stap ik in de eerste bus. Bijna alle inzittenden kijken meteen op als ik de bus binnen kom strompelen. Voor de buschauffeur is het kennelijk geen verassing, want hij lijkt geen spier te verrekken. Ook de andere mensen in de bus besteden daarna niet veel aandacht meer aan mij, althans zo lijkt het. Ze zijn nieuwsgierig en willen wel kijken, maar zodra ik in de richting terugkijk, slaan ze hun ogen neer.

In een andere bus hoor ik wel andere mensen duidelijk over mij praten. Een jongen fluistert zijn reisgenote in het oor: "Ik heb nog niet eerder iemand met een burka gezien." Vervolgens bewonderen de twee studenten mij uitgebreid. Niet iedereen durft mij zo lang aan te kijken. Ik heb het idee dat men zich bezwaard voelt om mij bijzonder te vinden. Behalve dan enkele puberende jongens die mij openlijk uitlachen en onverstaanbare, maar duidelijk respectloze, woorden naroepen. En dan nog die oudere vrouw op het hoofdstation: zodra ze me ziet, verstart haar gezicht, ze vloekt hardop en ze weet niet hoe snel ze weg moet komen.

Ondanks dat de outfit er volgens mij redelijk 'echt' uitziet, voel ik me toch de enige carnavalsganger van de hele stad Groningen. Alsof je op een feestje de enige bent die een feestelijke gala outfit aanheeft en de rest van de genodigden het op casual heeft gehouden. Daarnaast zit de burka alles behalve comfortabel. Ik struikel voortdurend over de lange lappen stof. Dit niet alleen vanwege de ongemakkelijke kledij, want ik zie ook nog eens bijna niets. Het kijkgaasje is te klein om goed om mij heen te kunnen kijken. Ook kriebelen de rafeltjes van het gaasje in mijn neus. Wat misschien nog wel het ergste is dat ik me een gevangene in 'eigen' kleding voel. Het is net alsof er een tent om mij heen is opgezet.

Veel streng islamitische vrouwen moeten hun lichaam bedekken, zodat de mannen niet in verleiding komen. Ligt het probleem dan niet bij de mannen en kunnen zij dan niet beter hun ogen bedekken? Uit ervaring kan ik nu namelijk vertellen dat het dragen van een burka geen pretje is.

http://dagbladvanhetnoorden.hyves.nl/bl ... urka/lx3u/

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik gisteren een artikel las over een buschauffeur die een bord voor zijn raam van zijn bus geplakt had, omdat hij geen bezwaar tegen een boerka heeft.
Op het bord stand te lezen...

'Welkom in deze burkavriendelijke bus'.

Afbeelding
Buschauffeur heet draagsters van boerka welkom

ZWOLLE - Buschauffeur Cees Hayes uit Zwolle wil eens een ander geluid laten horen. Daarom heeft hij achter het voorraam van zijn Connexxionbus een bord geplaatst: 'Welkom in deze burkavriendelijke bus'.

"Vorig jaar zomer heb ik ook een tijdje dit bord achter het raam gehad," vertelt Hayes. "Geert Wilders pleitte toen voor een boerkaverbod. Nu is het onderwerp weer actueel. Met dit bord wil ik een signaal afgeven." Hayes zegt alleen maar positieve reacties van klanten te krijgen.
BRON!!!!!!!!
Hayes geeft signaal af
door Hemmy van Reenen

ZWOLLE/IJSSELMUIDEN - De bus van chauffeur Cees Hayes uit Zwolle is boerka-vriendelijk. "Bij mij mag iedereen in de bus, als ze maar een geldig vervoersbewijs hebben.

Welke kleding ze aanhebben maakt mij niks uit. Mensen met een boerka zullen ook op de foto moeten, als ze een geldig vervoersbewijs willen hebben. Met dat bord in mijn bus wil ik een signaal afgeven."

Het kabinet heeft vorige week besloten dat het dragen van boerka's en andere gezichtsbedekkende kleding (niqaab, bivakmuts) verboden is in het openbaar vervoer. Vervoersbedrijven moeten mensen met deze gezichtsbedekkende kledij weren, vindt het kabinet.

Vervoerder Connexxion heeft zijn personeel nog geen instructies gegeven. "We verwachten nog een discussie in de Tweede Kamer over dit onderwerp", zegt woordvoerder Herman Opmeer. "Zo'n boerkaverbod is natuurlijk heel ingrijpend. De Wet Persoonsvervoer zal aangepast moeten worden. In dat geval zal er een brief van het ministerie onze kant op komen met richtlijnen, verwacht ik. Tot die tijd ondernemen wij geen actie naar ons personeel."

Voor buschauffeur Hayes reden om zelf alvast een standpunt in te nemen. "Moslims in Nederland moeten met onze samenleving meedoen, vindt iedereen. Dus zullen ze ook met de bus moeten kunnen reizen. Als je ze doelbewust tegen de haren instrijkt, zoals Wilders, dan duurt het alleen maar langer voordat ze willen meedoen."

Overigens treft Hayes maar weinig boerka's of niqaabs in zijn bus, waarmee hij rijdt in de regio rond Zwolle. Hij chauffeert zowel groepsvervoer als lijndiensten. "Een tijdje geleden kwam ik meer boerka's tegen, vooral onder scholieren. De laatste tijd zie ik ze eigenlijk nog maar sporadisch."
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Gelukkig heeft de werkgever Connexxion hem gesommeerd het bord weg te halen.

Bord 'boerkavriendelijke bus' kan niet

Buschauffeur Hayes heeft een bordje met de tekst "Welkom in deze boerkavriendelijke bus" uit zijn bus moeten verwijderen.

De Zwolse buschauffeur wilde met het bord duidelijk maken dat hij tegen het verbod op het dragen van boerka's is. Vervoersmaatschappij Connexxion vindt de actie niet kunnen en heeft Hayes vriendelijk maar dringend verzocht het bordje weg te halen.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/?id=81591
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

toch wel leuk die Hayes:
"Moslims in Nederland moeten met onze samenleving meedoen, vindt iedereen. Dus zullen ze ook met de bus moeten kunnen reizen. Als je ze doelbewust tegen de haren instrijkt, zoals Wilders, dan duurt het alleen maar langer voordat ze willen meedoen."
Belgen zijn gewoon om gratis te reizen.
Hayes gaat dus zeggen:
"Belgen in Nederland moeten met onze samenleving meedoen, vindt iedereen. Dus zullen ze ook met de bus moeten kunnen reizen. Als je ze doelbewust tegen de haren instrijkt, zoals Wilders, dan duurt het alleen maar langer voordat ze willen meedoen."
Bedankt Mr. Hayes! Eindelijk KUNNEN Belgen dan ook met de bus in Nederland!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Hier een foto van voor het bord verwijderd werd:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Nog even wat laat nieuws over de naïeve Cees Hayes uit Zwolle.

Hier volgen een paar uitspraken van de boerkavriendelijke buschauffeur die met frisse tegenzin het bordje "Welkom in deze boerkavriendelijke bus’. heeft moeten verwijderen.

,,Ik doe toch iets voor de mensheid?’’

,,Die mensen moeten erg wennen aan het klimaat. Je moet ze dan niet met allerlei geboden en verboden confronteren. Religie is een gevoelige zaak.’’

Eén voorbehoud maakt Hayes wel: alleen met een strippenkaart kunnen ze mee. ,,Bij een buskaart moet je ze identificeren en dat kan met een boerka niet.’’ Hayes zegt dat hij van reizigers alleen positieve reacties kreeg.

http://www.ad.nl/binnenland/article2054511.ece
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Die mensen moeten erg wennen aan het klimaat.
heeft hij het nu over de zomer-burka of over de winter-burka?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

circe schreef:
Die mensen moeten erg wennen aan het klimaat.
heeft hij het nu over de zomer-burka of over de winter-burka?
Lachen hoor. :D
De meeste boerka dragende vrouwen zijn gewone Hollandse meiden, die extra goed hun best willen doen om in het Islamitische wereldje te passen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Altijd handig een boerka.
Je kan hem ook gebruiken als je een nieuwe ring nodig hebt.
'Burqa' robber targets jewellers
An armed robber disguised as a Muslim woman has stolen jewellery from a shop in the West Midlands.
Police said the man went in to the Friend Jewellers in Cape Hill, Smethwick, wearing a burqa and pushing an empty children's buggy.

Police said the Asian man was joined in the store by four other Asian men who were all equipped with hammers.

They sprayed four staff members with an unknown substance and smashed display cabinets before fleeing in two cars.

The burqa is a traditional form of Islamic dress for women consisting of a full body covering that also obscures the face.

Staff in the shop were not seriously hurt.

The owner of the shop is now offering an undisclosed reward for any information which leads to a conviction.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/engl ... 307412.stm
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Aha!

Er was hier onlangs eentje aan't beweren dat zulke dingen niet zouden gebeuren. Wat was zijn naam nu weer?
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

http://www.foxnews.com/story/0,2933,239522,00.html
Some Jewelers in India Consider Burqa Ban After String of Robberies
PUNE, India — Muslim women wearing the head-to-toe Islamic robe, or burqa, could be banned from shopping at jewelry stores in this western Indian city after a series of thefts carried out by burqa-clad robbers, jewelers said Thursday.

The Pune Jewelers Association has applied to police for permission to bar people who cover their faces from their stores, said association president Fattechand Ranka.

Ranka said the move comes after closed circuit cameras in stores showed that three recent thefts, each of jewelry valued at more than $8,500, were carried out by customers wearing burqas.

"Because of the burqa the police could not identify their faces," he said.

Ranka said his move was not aimed at Muslims, who are a minority in Pune in Maharashtra state, but would target anyone who refused to show their faces to the security cameras. Many Hindu women in India also wear veils.

"Anyone could be masquerading under a burqa, even a man," he said.
En dan komen de Moslim organisaties natuurlijk huilie huilie doen:
Naseem Siqqiqui, the head of the Maharashtra Minority Commission, said a ban would fuel further discrimination against Muslim women and that women should be allowed to choose what they wear.
Het komt dus wel meer voor:burka-rovers. Maar bij ons dan wel in enclaves waar veel van die gewaden rond lopen. En ja, in de West Midlands zijn ze normaal in het straatbeeld.
http://www.newenglishreview.org/custpag ... c_id/11359
In de USA zijn burka-bankroven geweest. Die kan ik zo gauw niet terug vinden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Mahalingam schreef: In de USA zijn burka-bankroven geweest. Die kan ik zo gauw niet terug vinden.
Daniel Pipes heeft een website over misbruik van deze klederdracht:

The Niqab and Burqa as Security Threats
...
Burqa used to rob North Carolina bank: The People's Bank in Hiddenite, N.C. (population: 6,000) was robbed on October 16 by a person in a burgundy burqa at 3:45 p.m. who showed the teller a large semi-automatic handgun, demanded and received money, and fled in a burgundy sport utility vehicle. Police are unsure whether to look for a man or a woman; a close look at the bank video, visible on the WSOC-TV website, reveals it pretty clearly to be a female. The television report also gives some reactions from Hiddenite residents, unused to seeing burqas, much less on robbers. (October 17, 2007)
...
RTFM
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Bericht door hans van de mortel »

naar boven schreef:
Mahalingam schreef: In de USA zijn burka-bankroven geweest. Die kan ik zo gauw niet terug vinden.
Daniel Pipes heeft een website over misbruik van deze klederdracht:

The Niqab and Burqa as Security Threats
...
Burqa used to rob North Carolina bank: The People's Bank in Hiddenite, N.C. (population: 6,000) was robbed on October 16 by a person in a burgundy burqa at 3:45 p.m. who showed the teller a large semi-automatic handgun, demanded and received money, and fled in a burgundy sport utility vehicle. Police are unsure whether to look for a man or a woman; a close look at the bank video, visible on the WSOC-TV website, reveals it pretty clearly to be a female. The television report also gives some reactions from Hiddenite residents, unused to seeing burqas, much less on robbers. (October 17, 2007)
...
Waar denk je aan bij maskers, zakdoek voor het gezicht (cowboys), bivakmutsen? Precies! Criminelen! In dit rijtje hoort vanzelfsprekend ook de burqa of, populair gezegd, de kolenzak thuis.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Een tijdje terug hadden we het over een super vriendelijke buschauffeur die burka's extra speciaal welkom heet in zijn bus.
Het is wel gek maar zo gek als deze passagiers het meemaakten met hun chauffeur, dat hebben we hier nog niet gezien. Maar het zal vast wel komen.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... &ATTR=News
Zit je met zijn 20-en in de bus en moet je eruit omdat de chauffeur moet gaan bidden. Terwijl je toch echt zeker bent dat je niet de bus naar Mekka hebt gepakt. En dan sta je in de kou te wachten tot de chauffeur uitgebeden is en je weer de bus in mag. Maar daar ligt dan een verdachte rugzak dus niemand wil meer mee met een enge extremist.
The bizarre event unfolded on the number 81 in Langley, Berkshire, at around 1.30pm on Thursday.[...]
After a few minutes the driver calmly got up, opened the doors and asked everyone back on board.

But they saw a rucksack lying on the floor of the red single-decker and feared he might be a fanatic. So they all refused.

The passenger added: “One chap said, ‘I’m not getting on there now’.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Bericht door SDX »

Aha!

Er was hier onlangs eentje aan't beweren dat zulke dingen niet zouden gebeuren. Wat was zijn naam nu weer?
Dat was ons aller vriend Aldebaran, ik herinner mij die discussie nog...
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Een tijdje terug hadden we het over een super vriendelijke buschauffeur die burka's extra speciaal welkom heet in zijn bus.
Het is wel gek maar zo gek als deze passagiers het meemaakten met hun chauffeur, dat hebben we hier nog niet gezien. Maar het zal vast wel komen.
Dit is wel het meest belachelijke wat ik in een lange tijd gehoord heb. Ik was NIET uit de bus gestapt maar ik was voor hem gaan zitten, en ik had mezelf uit spijt voor de kop geslagen omdat ik geen zwarte hond bij me had.

Narrated 'Aisha: The things which annul the prayers were mentioned before me. They said, "Prayer is annulled by a dog, a donkey and a woman (if they pass in front of the praying people)." I said, "You have made us (i.e. women) dogs. I saw the Prophet praying while I used to lie in my bed between him and the Qibla. Whenever I was in need of something, I would slip away. for I disliked to face him."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie