'Nederlander goed op de hoogte van islam'

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Mar 13, 2008 2:40 am

Ik zou willen dat Nederlanders ECHT op de hoogte zijn van Islam.
Het schiet niet op als ze alleen weten dat Mohammed de laatste profeet is. Soera 9 ( berouw) moet in de hersens van elke Nederlander worden gegrift. Dan pas zijn ze op de hoogte van Islam.

AMSTERDAM - Nederlanders zijn goed op de hoogte over de islam.
Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond. Maar liefst 98 procent van de ondervraagde Nederlanders weet bijvoorbeeld dat moslims aan het einde van de jaarlijkse vastenmaand de ramadan oftewel het Suikerfeest vieren.

Meer dan 70 procent van de 1500 deelnemers weet dat vrijdag een heilige dag is voor moslims. Bijna een kwart van de geënquêteerden koos voor zaterdag, wat de rustdag van de joden is.

Een opvallende constatering is dat ook de aanhang van Wilders' Partij voor de Vrijheid (PVV) en van Rita Verdonk op alle vragen over moslims het juiste antwoord weet. Meer problemen hebben deze stemmers met vragen over het christendom. Zo denkt 15 procent van de PVV'ers dat het protestantisme is begonnen op het moment dat Willem van Oranje afstand nam van het katholicisme.

Volgens arabist Jan-Jaap de Ruiter van de Universiteit van Tilburg bewijst het onderzoek dat de basiskennis van de Nederlanders over de islam flink is toegenomen. De Ruiter is vooral onder de indruk van het feit dat driekwart van de ondervraagden weet wie volgens de islam Mohammed is: de laatste van de profeten, en dus niet de zoon van Allah.

Het onderzoek is gehouden vanwege de aangekondigde vertoning van de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders. Hij wil in het 15 minuten durende Fitna zijn mening verbeelden dat de Koran, het heilige geschrift voor moslims, een fascistisch boek is dat aanzet tot geweld.

De voorman van de PVV is voornemens de film eind maart op internet te zetten. De website Fitnathemovie.com is sinds een week online.

BRON!!!!!!!!
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Do Mar 13, 2008 5:43 pm

Wat een verheugend nieuws zeg; en ik maar denken dat de slogan 'Nederland Kennisland' nergens op sloeg.

Afbeelding

Ja, we weten nu dat gedurende een maand per jaar de allahtonen vanwege hun geloof niet kunnen functioneren (alhoewel JPB het tegenovergestelde beweert in zijn algemeenheid).
En dat ze eens per jaar een feest vieren waarbij ze schaapjes de keel afsnijden.
En dat ze op vrijdag hun vrije dag houden en zich verzamelen in moskeeten waar ze naar toe gaan zodra ze daar jammerkreten vandaan horen komen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 14, 2008 4:24 am

Nederland goed bekend met islam

Nederlanders weten vrij veel van religie. Dat blijkt uit onderzoek van DAG.

Nederlanders zijn goed op de hoogte van de belangrijkste feiten over de islam. Vrijwel iedereen (98 procent) weet bijvoorbeeld wanneer moslims het Suikerfeest vieren: aan het einde van de jaarlijkse vastenmaand, de Ramadan. Een ruime meerderheid (70 procent) weet wat de wekelijkse heilige dag voor moslims is: vrijdag. Al denkt 22 procent nog wel dat het om de zaterdag gaat, in werkelijkheid de rustdag van de joden.

Dat blijkt uit de antwoorden op een lijst met multiple choice vragen die Maurice de Hond in opdracht van DAG heeft voorgelegd aan 1500 Nederlanders.

Het onderzoek is gehouden aan de vooravond van de aangekondigde vertoning van Fitna, de nu al omstreden anti-koranfilm van Tweede Kamerlid Geert Wilders die volgens het kabinet tot een crisis kan leiden in de Nederlandse relatie met moslimlanden.

Opvallend in de resultaten is dat ook de aanhang van Wilders’ Partij voor de Vrijheid (PVV) en van Rita Verdonk op alle vragen over moslims het juiste antwoord weet. Al blijkt dat de aanhangers van de rechtse kamerleden meer moeite hebben met eenvoudige vragen over het christendom. Zo denkt 15 procent van de PVV’ers dat het protestantisme is begonnen met het moment dat Willem van Oranje afstand neemt van het katholicisme.

'Basiskennis enorm toegenomen'
Volgens arabist Jan Jaap de Ruiter van de universiteit van Tilburg bewijst het onderzoek dat de basiskennis van de Nederlander over de islam enorm is toegenomen. ‘Als een Nederlandse Canadees na dertig jaar zou besluiten om naar Nederland terug te keren, zou hij versteld staan van hoe de gemiddelde Nederlander nu op de hoogte is van islamitische cultuur.’

De Ruiter is vooral onder de indruk van het hoge percentage goede antwoorden (77 procent) op de vraag wie Mohammed is volgens de islam: de laatste van de profeten. En bijvoorbeeld niet de zoon van Allah. ‘Dit is het effect van goede islamitische propaganda. De verschillende islamclubs samen, zoals islamitische organisaties, moskeeën en internetsites, zijn er in geslaagd om via informatieverspreiding dit punt onder de aandacht te brengen. Hoewel in vergelijking tot de andere vragen relatief veel mensen deze vraag verkeerd beantwoordden, had ik dat foutpercentage hoger verwacht. Het is kennelijk echt goed bij de Nederlander blijven hangen.’

Hetzelfde geldt volgens De Ruiter voor de hoge mate van kennis over de betekenis van het Suikerfeest. ‘Dat feest is volledig geïncorporeerd in de Nederlandse samenleving. Op basisscholen wordt er aandacht aan besteed, premier Balkenende wenst de moslims op tv een gezegende ramadan en suikerfeest; het is daarmee een onderdeel geworden van ons dagelijks leven’. Ook hier heeft de islamitische gemeenschap volgens de arabist het belang van deze dag voor henzelf goed overgebracht.

De Ruiter is niet verbaasd dat bijna alle ondervraagden (98 procent) weten dat de koran het heilige boek van de islam is. ‘Dit is inmiddels net zoiets als vragen wie de Amerikaanse president is. Het is wellicht juist dankzij Wilders dat zoveel Nederlanders dit weten!’
Doordat de PVV de koran in het publieke debat zo vaak bestempelt als een gevaarlijk boek weet nu elke Nederlander wat de koran is, redeneert De Ruiter.
‘Basale kennis over de islam is belangrijk’
‘Het is erg positief dat blijkt dat de gemiddelde Nederlander de betekenissen en symbolische waarden van de islam kent’, zegt Halim El Madkouri, programmamanager religie van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling.

Ook Ahyan Tonca van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) is verheugd over de positieve uitkomst. ‘Maar ik beschouw het ook als kennis van de wereld. Het is wel heel erg gesneden koek.’

De Nederlander beheerst deze kennis volgens Tonca doordat moskeeorganisaties al jaren bezig zijn met het verspreiden van deze kennis. ‘Het onderzoek had meer moeten ingaan over wat de opvattingen van de islam over homofilie en over hoofddoekjes zijn. Dit is puur de technische kennis.’

El Madkouri: ‘Het gaat inderdaad om basale kennis, maar toch moeten de resultaten niet gebagatelliseerd worden. Het is niet niks wat Nederlanders weten en voor het voeren van een zinvolle dialoog tussen moslims en niet-moslims is inhoudelijke kennis belangrijk.’ Hij ziet deze uitkomst dan ook als een belangrijke stap.

Daarbij gelooft El Madkouri dat de gemiddelde Nederlander tegenwoordig meer wil weten over de islam. ‘Een paar jaar geleden wees een onderzoek uit de Nederlander helemaal geen behoefte had aan kennis over de islam.’

‘Deze nieuwsgierigheid komt door door het gepolariseerde debat. Mensen maken zich zorgen om de toon binnen dit debat.’

Dag.nl
13 maart 2008
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Mar 18, 2008 1:11 am

Willen jullie ook weten of jullie bij de Belgen/Nederlanders behoren die goed op de hoogte zijn van de belangrijkste feiten over de islam ?

Doe de test!!!!!!!!

http://www.dag.nl/1063866/NIEUWS/Artike ... liquiz.htm

Alba

Berichtdoor Alba » Za Mar 22, 2008 1:04 pm

Ik had 12 van de 13 goed; volgens mij zat ik te rommelen met de vraag over het aantal moslims in Nederland. Ga ik nu door voor de koelkast? :wink:
Tsss, wat een kulvragen. Laten ze maar eens vragen, of mensen op de hoogte zijn van zaken als dawa, taqiyya, dhimmies, kufar en vul verder maar in. Toen ik de reacties in DAG las, dat er zoveel PVV- en TON-stemmers goed op de hoogte zijn en dat dat verbazingwekkend zou moeten zijn, ging ik helemaal over mijn nek. De meeste kritiek op de verderfelijke islam komt van mensen die JUIST goed op de hoogte zijn, die veel gelezen hebben, kritisch zijn en beter weten hoe die verderfelijke ideologie in elkaar zit dan de gemiddelde dominee. Bah. :mad:

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Za Mar 22, 2008 1:36 pm

Alba schreef:Toen ik de reacties in DAG las, dat er zoveel PVV- en TON-stemmers goed op de hoogte zijn en dat dat verbazingwekkend zou moeten zijn, ging ik helemaal over mijn nek. De meeste kritiek op de verderfelijke islam komt van mensen die JUIST goed op de hoogte zijn, die veel gelezen hebben, kritisch zijn en beter weten hoe die verderfelijke ideologie in elkaar zit dan de gemiddelde dominee. Bah. :mad:

Veel 'progressieve' mensen hebben de pedante en naive overtuiging dat een kritische houding tegen de Islam voortkomt uit onwetendheid over de Islam, terwijl het juist omgekeerd is! Deze naive mensen zijn zelf vaak onwetend over de Islam, terwijl de critici vaak zelfs deskundig zijn. :? Islamkritiek is geen vooroordeel (zoals met racisme) maar juist een rationeel na-oordeel!!

Anneke

Berichtdoor Anneke » Za Mar 22, 2008 3:02 pm

Ariel schreef:Willen jullie ook weten of jullie bij de Belgen/Nederlanders behoren die goed op de hoogte zijn van de belangrijkste feiten over de islam ?

Doe de test!!!!!!!!

http://www.dag.nl/1063866/NIEUWS/Artike ... liquiz.htm

Je hebt 13 van de 13 vragen goed beantwoord.
Je score is 100%

Yeah, nu ben ik islamoloog;)

MAAR,
Je hebt 9 van de 12 vragen goed beantwoord.
Je score is 75%

Over het christendom :shock: Ik ga even in een hoekje staan, me diep schamen...

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Mar 22, 2008 3:04 pm

Anneke schreef:
MAAR,
Je hebt 9 van de 12 vragen goed beantwoord.
Je score is 75%

Over het christendom :shock: Ik ga even in een hoekje staan, me diep schamen...

Troost je lieverd.
Ik had ook 2 fouten in deze test.
Ik ga me samen met jou schamen. Gedeelde schaam is halve schaam.

Ruth

Berichtdoor Ruth » Za Mar 22, 2008 5:36 pm

ha, ik had 12 van de 13 vragen over de islam goed enne.... :oops: 10 van de 12 over t christendom.
Maarja ik hou me niet zo met aantallen bezig, dus de verdeling katholieken/protestanten/orthodoxen??? ik zou het niet weten.
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Mar 22, 2008 5:39 pm

Maarja ik hou me niet zo met aantallen bezig, dus de verdeling katholieken/protestanten/orthodoxen??? ik zou het niet weten
.

Ik vermoed dat ik daar ook de mist mee ben ingegaan Ruth.

Anneke

Berichtdoor Anneke » Za Mar 22, 2008 5:48 pm

Ik dacht katholieken, protestanten, orthodoxen... zoveel orthodoxen zijn er toch niet?

Nja, ik ben weer uit mijn schaamhoek gekomen, jij ook Ariel? :smile:

migrantenjong
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Berichtdoor migrantenjong » Za Mar 22, 2008 5:52 pm

Anneke schreef:Ik dacht katholieken, protestanten, orthodoxen... zoveel orthodoxen zijn er toch niet?

Rusland en Griekenland is orthodox. De Assyrische kerk kan ook zo worden genoemd.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.

hans van de mortel

Berichtdoor hans van de mortel » Za Mar 22, 2008 5:57 pm

Mahalingam schreef:Wat een verheugend nieuws zeg; en ik maar denken dat de slogan 'Nederland Kennisland' nergens op sloeg.

Afbeelding

Ja, we weten nu dat gedurende een maand per jaar de allahtonen vanwege hun geloof niet kunnen functioneren (alhoewel JPB het tegenovergestelde beweert in zijn algemeenheid).
En dat ze eens per jaar een feest vieren waarbij ze schaapjes de keel afsnijden.
En dat ze op vrijdag hun vrije dag houden en zich verzamelen in moskeeten waar ze naar toe gaan zodra ze daar jammerkreten vandaan horen komen.

En niet te vergeten dat allahtone islamaanhangers allah beledigen door in hun onnozelheid met hun voorhoofd op de grond te kletteren - vandaar die onwetendheid - om vervolgens aan allah duidelijk te maken hoe ze over zo’n waardeloze god denken: door met hun reet omhoog richting allah te bidden. Een grotere achterlijke cultuur en beschaving heb ik nog nooit in mijn leven geleerd of meegemaakt.

We moeten echt af van dit soort niet toerekeningsvatbare moslims. Voordat het te laat is.
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Mar 22, 2008 6:03 pm

Anneke schreef:Ik dacht katholieken, protestanten, orthodoxen... zoveel orthodoxen zijn er toch niet?

Ik ook Illona.
Samen stonden we sterk. :D

Manon

Berichtdoor Manon » Za Mar 22, 2008 6:44 pm

ahum :razz:

ISLAM
13 op 13 100%

--------------------------------------------------

en voor het christendom:
11 op 12

ook met die aantallen. ik ga eens kijken wat het nu was.

meest protestanten? dat wist ik dus niet.

7a: prot / kath / orth.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Terug naar “Nederland”