Jeugd bezorgd over multiculti

sprot

Jeugd bezorgd over multiculti

Berichtdoor sprot » Do Apr 17, 2008 8:16 pm

AMSTERDAM - De meeste Amsterdamse jongeren zien spanningen tussen etnische groepen. Zij maken zich zorgen over de volgens hen groeiende verdeeldheid. Maar ze zijn ook trots op het Amsterdammer zijn en waarderen de gemengde samenleving.

Dat blijkt uit het onderzoek Links en labels van de UvA. De Nederlanders zijn met 73 procent het meest bezorgd, de Turken met vijftig procent het minst.

Circa een derde van de Turkse en Marokkaanse jongeren voelt zich eerder Turk of Marokkaan voelt dan Nederlander.

Onderzoeker Inge van der Welle, die zich richtte op mensen tussen achttien en dertig jaar: ''De Amsterdamse identiteit kan een oplossing bieden om de verschillen tussen mensen te overbruggen, maar niet voor alles. De jongvolwassenen willen wél graag als Nederlander worden aangesproken.''

Deze eerste resultaten van het onderzoek worden vandaag in Felix Meritis gepresenteerd.

Een kleine groep jongeren (acht procent) van Nederlandse afkomst ziet niets in het samenleven van verschillende etnische groepen, deze jongeren voelen zich erdoor bedreigd.

Jongeren van Marokkaanse, Surinaamse of Turkse afkomst hebben er een hekel aan als zij allochtoon worden genoemd. Zij vinden het rieken naar achterstand en extremisme en willen niet allemaal over één kam worden geschoren.

Een groot deel van álle jongeren in Amsterdam (afhankelijk van de afkomst 37 tot 45 procent) betwijfelt of ze in de toekomst nog in Nederland wonen. Allochtone jongeren willen weg om negatieve redenen als de hoge levenskosten en of discriminatie, autochtone jongeren vanwege de kansen in het buitenland.

Meer dan de helft van de allochtone jongeren voelt zich regelmatig gediscrimineerd. Bij de autochtone jongeren voelt een kwart zich vanwege de Nederlandse afkomst achtergesteld.

Bron:Parool.nl
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Nederland”