Beheerder website beboet na beledigen moslims

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Beheerder website beboet na beledigen moslims

Bericht door Ariel »

Beheerder website beboet na beledigen moslims

Een 41-jarige man uit Epe is vrijdag door de politierechter in Zutphen veroordeeld tot een geldboete van vijfhonderd euro vanwege beledigingen aan het adres van moslims op een site die hij beheerde. De uitspraak is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

Bij de uitspraak hield de politierechter er onder meer rekening mee dat de verdachte, Iddo A., bij een zwaardere veroordeling waarschijnlijk zijn baan zou kwijtraken. Ook acht de rechter het aannemelijk dat A. waarschijnlijk geen rechts-extremist is en dat het niet zijn bedoeling is geweest moslims te beledigen en aan te zetten tot haat.

Hoewel de site van de man, rechtser.com, een aantal links naar rechts-extremistische groeperingen bevatte, ontkent A. ten stelligste een rechts-extremist te zijn. "Het idee voor de site is ontstaan na de moord op Pim Fortuyn en Theo van Gogh. Ik wilde mensen toen een platform bieden om te reageren", zei hij.

Op de site werden uitlatingen gedaan over het etnisch zuiveren, vergassen en uitroeien van moslims. Die reacties werden volgens A. geplaatst door mensen die op de website inbraken.

Vanwege andere werkzaamheden zou de 41-jarige verdachte lange tijd niet meer naar de site hebben omgekeken, waardoor het aantal beledigende reacties ongemerkt kon toenemen. Hoewel de politierechter dit op zich niet onwaarschijnlijk acht, benadrukte hij wel dat het de verantwoordelijkheid was van A. om zijn site te onderhouden en reacties die niet door de beugel kunnen te verwijderen.

Het Meldpunt Discriminatie Internet deed in april 2007 aangifte. Daarna werd de site uit de lucht gehaald.
http://www.depers.nl/binnenland/238963/ ... ingen.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

We moeten dus ook op FFI erg op onze hoede blijven !
Wat ik niet goed begrijp is dat hatelijke en zuiveringstaal naar mensengroepen toe volledig toegelaten worden als die "vermomd" zitten in een "heilig boek" zoals bvb. de koran...
Twee maten, twee gewichten dus.
Vind zelf dat dergelijke taal en uitlatingen niet kunnen, nergens.
Maar iedereen dient wél gelijk voor de wet te zijn !
Links666
Berichten: 1039
Lid geworden op: di mei 20, 2008 1:36 pm
Locatie: Flanders Fashion Institute

Bericht door Links666 »

Welkom terug Dutch :)
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Bericht door Scarlatti »

Hoi Dutch,

ik ben 'een nieuwe' hier.. fijn dat je er weer bent!

Groetjes
Scarlatti
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Wat lief van jullie zeg ! Ben dus terug in 't land, voor een maand en dan weer weg. Mijn leven is 1 grote roller coaster op dit moment...
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Welkom Dutch.

Hoop dat alles goed met je is en je er met kracht doorheen sleept.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Ook acht de rechter het aannemelijk dat A. waarschijnlijk geen rechts-extremist is en dat het niet zijn bedoeling is geweest moslims te beledigen en aan te zetten tot haat.
Als ik de man zou zijn dan zou ik in hoger beroep gaan.
Zijn positie is als die van een drukker. Die kan pas worden aangepakt als de persoon die het geschreven heeft, onbekend is dan wel dat zijn indentiteit door de drukker geheim wordt gehouden.
Dat is hier niet het geval. De overheid heeft immers de beschikking bij wet over de logs met IP-nummers van bezoekers van de site. En zo niet, dan kan kan de site-owner deze gegevens bij houden voor "het geval dat"(zoals in dit geval). Gebeurt dat voor onze site?
Het is luiheid en er zich met een Jantje van Leiden vanaf maken door de opsporingsdiensten. Gewoon gemakzucht. Is er een poging gedaan om de indentiteit van de schrijvers te achterhalen? Zonee dan heeft hoger beroep zeker zin.

Nog een puntje:
in hoeverre is de eigenaar van een website eigenaar van alles (auteursrecht) wat gepubliceerd wordt? Heb je een bepaling in de voorwaarden in de trant van
"alles wat men hier schrijft wordt eigendom van de site-eigenaar."
dan maak je je zeker aansprakelijk voor uitingen van anderen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Dat is onjuist Mahalingam.

Je wordt als dader aangemerkt als je er iets aan kon doen, maar niet hebt gedaan.

Als je een website begint, moet je ervan vergewissen dat er ook gemene reacties geplaatst worden. Je kunt dan niet passief blijven, maar moet actief moderatoren.

Ik kende die site: www.rechtser.com en kreeg er een onbehaaglijk gevoel toen ik het eens een bezoekje bezocht.

Plotseling voel ik mij dan weer heel links, als dat 'rechts' moet voorstellen.
Laatst gewijzigd door Lodewijk Nasser op vr aug 29, 2008 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 100
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 4:01 pm
Locatie: Breda

Bericht door Edith »

Wat ik me afvraag is of het MDI de beheerder in deze de kans heeft gegeven om zelf op te schonen, of dat zij de zaak gelijk bij de rechter aanhangig hebben gemaakt.
Als ik moet, dan ga ik wel naar de WC.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Edith schreef:Wat ik me afvraag is of het MDI de beheerder in deze de kans heeft gegeven om zelf op te schonen, of dat zij de zaak gelijk bij de rechter aanhangig hebben gemaakt.
Dat vroeg ik me ook af.
GeenStijl had 2 maanden geleden ook een akkefietje met MDI en toen beweerden ze (GeenStijl) dat ze op de hoogte gesteld hadden moeten worden:
...
De drie aangiften van het MDI behelzen een 14-tal reacties waarvan een aantal inderdaad niet door de beugel kunnen. Ik heb deze uitlatingen gezien en deze zijn inderdaad in strijd met onze huisregels. Wanneer het MDI ons hier op had geattendeerd, dan hadden wij onmiddellijk actie ondernomen. Maar dat heeft het MDI niet gedaan. Het MDI verkeerde namelijk tot de zomer van 2007 in de veronderstelling dat klagen bij GeenStijl geen enkele zin had. En dus werden in totaal 14 REACTIES van bezoekers doorgestuurd naar Justitie, zonder hiervan eerst ons te vergewissen. Een belletje, en we hadden het merendeel verwijderd, maar dit belletje bleef achterwege.

Juridisch onjuist

En dat is juridisch onjuist. Het MDI is namelijk verplicht eerst de websitebeheerder op de hoogte te stellen, alvorens de zaak over te dragen aan Justitie. Niet GeenStijl, maar het MDI kan dus nalatigheid worden verweten. Wij hebben 24/7 drie Jorissen aan het werk om het reaguurdersveld op te schonen van reacties die niet door de beugel kunnen, maar bij vele duizenden reacties per dag kan er nog wel eens wat over het hoofd worden gezien en dan kan het MDI aan de bel trekken. Tot de zomer van 2007 gebeurde dit echter niet, tot op ons initiatief contact werd gezocht met directeur Niels van Tamelen van het MDI met het verzoek nu eens op te houden met het telkens maar weer valselijk beschuldigen van GeenStijl in de pers als zijnde dat wij doof zouden zijn voor kritiek van het MDI.
...
LINK
RTFM
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Edith schreef:Wat ik me afvraag is of het MDI de beheerder in deze de kans heeft gegeven om zelf op te schonen, of dat zij de zaak gelijk bij de rechter aanhangig hebben gemaakt.
Dat is een goede opmerking. In beginsel behoor je eerst te weten dat je in overtreding bent. Als je dan doorgaat...
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 100
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 4:01 pm
Locatie: Breda

Bericht door Edith »

Maar Lodewijk toch. Ik dacht toch echt dat ik bij jou in ongenade was gevallen :wink:
Als ik moet, dan ga ik wel naar de WC.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Christenen vergeven snel. :smile:
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Deze man post op het forum voor de vrijheid. Zijn forum naam is Rechtser.

Als je deze draad leest, dan ben je een beetje op de hoogte.


http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/sh ... php?t=9418
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 100
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 4:01 pm
Locatie: Breda

Bericht door Edith »

Als wat ik lees inderdaad waar is, dan is het het diep triest gestelt met onze rechtsstaat (helaas was ik die mening al aangedaan door ervaringen in het zakelijke leven). Het lijkt wel je reinste willekeur. Hoe kan het zijn, dat geenstijl zich succesvol kon verdedigen op het feit dat het MDI hun geen kans had gegeven om te verwijderen en deze meneer toch beboet wordt?

Het zou zomaar te maken kunnen hebben met de centen. Geenstijl kan zich een goede advocaat veroorloven, deze heer schijnbaar niet.
Alhoewel ik in andere zaken (met ons bedrijf) gemerkt heb dat het niet gaat om de kwaliteit, maar om wie de grootste bek heeft en het harste schreeuwt.
Als ik moet, dan ga ik wel naar de WC.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Bericht door H.Numan »

Edith schreef:Wat ik me afvraag is of het MDI de beheerder in deze de kans heeft gegeven om zelf op te schonen, of dat zij de zaak gelijk bij de rechter aanhangig hebben gemaakt.
Nee. Dit is een 'Barbertje moet hangen' verhaal. Er stonden 2 opmerkingen waar de webmaster opeens, zonder voorafgaand verzoek, een dagvaardiging voor kreeg. Die opmerkingen waren door forum poster geplaatst.
De officier zette deze zaak bewust door, en de rechter ook. De webmaster van rechtser.com is geen bekende Nederland (nu wel, denk ik) en prima geschikt om als afschrikwekkend voorbeeld te dienen.

Als, wat ik betwijfel, de webmaster in hoger beroep zou gaan, heeft hij goede gronden om vrijgesorken te worden vanwege het feit dat het MDI hem niet vooraf verzocht heeft om die opmerkingen te verwijderen. Hoger beroep kost echter geld. Plus dat hij het risico loopt zijn baan kwijt te raken. Daarom denk ik niet dat hij in hoger beroep zal gaan.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Dit neemt wel een zeer kwalijke wending.

Ik weet niet of Belgie ook zo streng is tegenwoordig.

Bij klachten bij het CGKR krijgt de webmaster wèl de tijd om het gewraakte stukje te verwijderen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Als ik begrijp wat Lodewijk zegt over
"Je wordt als dader aangemerkt als je er iets aan kon doen, maar niet hebt gedaan. "
dan blijft het een zeer rare wet.
Als de website beheerder wordt gepakt als dader voor wat andere auteurs bij hem publiceren, dan is hetvolgende mogelijk:
ik maak een website en zet deze wettelijk/juridisch op naam van een katvanger. Vervolgens wordt er allerlei troep geplempt op die site.
Zij die dat doen gaan vrijuit want alhoewel ze auteur zijn van wetsovertredende teksten, het is de site eigenaar die ervoor juridisch verantwoordelijk is.
Dat is nog eens volledige vrijheid van meningsuiting voor auteurs.
In de wereld van de papieren uitgaven pakken ze de schrijver van een boek aan, niet de uitgever. B.v. "de ondergang van nederland" is zo'n geval waar iemand onder pseudoniem auteur is en een katvanger beschuldigd werd de schrijver te zijn en veroordeeld is.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dit zegt Rechtser over deze zaak.
In hoger beroep gaan heeft in dit soort zaken nu echt geen enkele zin meer.

Daar zal de rechter exact dezelfde uitspraak doen. Op het moment is een belediging van een moslim al voldoende voor een strafzaak.
Dit heeft de rechter in deze zaak zelf letterlijk gezegd. Maar als een moslim mij een "Christenhond" noemt, vindt de rechter dit niet beledigend.

Het OM is een nieuwe weg ingeslagen, en daardoor is de vrijheid van meningsuiting nu definitief verdwenen.
http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/sh ... hp?t=10004
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 100
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 4:01 pm
Locatie: Breda

Bericht door Edith »

Ariel schreef:Dit zegt Rechtser over deze zaak.
In hoger beroep gaan heeft in dit soort zaken nu echt geen enkele zin meer.

Daar zal de rechter exact dezelfde uitspraak doen. Op het moment is een belediging van een moslim al voldoende voor een strafzaak.
Dit heeft de rechter in deze zaak zelf letterlijk gezegd. Maar als een moslim mij een "Christenhond" noemt, vindt de rechter dit niet beledigend.

Het OM is een nieuwe weg ingeslagen, en daardoor is de vrijheid van meningsuiting nu definitief verdwenen.
http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/sh ... hp?t=10004
Ik word echt achterovergeblazen door de oorverdovende stilte door de politieke partijen op dit moment.
Als ik moet, dan ga ik wel naar de WC.
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 100
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 4:01 pm
Locatie: Breda

Bericht door Edith »

Ik vraag me af wat ik als gewone burger kan doen. Als bovenstaande waar is en als dit in de notulen is opgenomen, dan MOET hier stelling worden genomen.

Waar zijn de moraalridders nu?
Als ik moet, dan ga ik wel naar de WC.
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Bericht door Scarlatti »

t Lijkt me heel verstandig als iedereen een Rechtsbijstandverzekering heeft en of neemt!

Deze meneer zou ik willen aanraden tòch naar een Rechtswinkel te gaan en om bijstand te vragen.

Daarbij wil ik best financiëel bijdragen dat hij alsnog rechtsbijstand krijgt.
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Mahalingam schreef:Als ik begrijp wat Lodewijk zegt over
"Je wordt als dader aangemerkt als je er iets aan kon doen, maar niet hebt gedaan. "
dan blijft het een zeer rare wet.
Als de website beheerder wordt gepakt als dader voor wat andere auteurs bij hem publiceren, dan is hetvolgende mogelijk:
ik maak een website en zet deze wettelijk/juridisch op naam van een katvanger. Vervolgens wordt er allerlei troep geplempt op die site.
Zij die dat doen gaan vrijuit want alhoewel ze auteur zijn van wetsovertredende teksten, het is de site eigenaar die ervoor juridisch verantwoordelijk is.
Dat is nog eens volledige vrijheid van meningsuiting voor auteurs.
In de wereld van de papieren uitgaven pakken ze de schrijver van een boek aan, niet de uitgever. B.v. "de ondergang van nederland" is zo'n geval waar iemand onder pseudoniem auteur is en een katvanger beschuldigd werd de schrijver te zijn en veroordeeld is.
Mahalingam,

Ik doel niet zozéér op de wet. Maar op het algemenere begrip daderschap.

In bovenstaand geval ben je dan wel degelijk medeplichtig omdat je een actieve bijdrage hebt geleverd in een misdrijf.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Ook in het buitenland is de kwestie opgemerkt.
Bij Gates of Vienna:
http://gatesofvienna.blogspot.com/2008/ ... raped.html
Lady Justice Was Raped
Our expatriate Dutch correspondent H. Numan reports .....
Vervolgens pikte PI het op:
http://www.pi-news.net/2008/09/rassiste ... more-16954
Rassistenjäger unterwegs in den Niederlanden
Verder: ik kreeg een mailtje dat er een steunfonds in oprichting is voor bijdragen in de kosten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Er stonden op die site heel veel onsmakelijke zaken op die site, kan ik mij eens nog herinneren. Dingen in de zin van hele bevolkingsgroepen uit te roeien. Dat is regelrecht haatzaaien en totaal iets anders dan een zinvolle bijdrage aan het maatschappelijk debat.

Wil Rechtser dus niet zomaar uitroepen tot martelaar uitroepen. Dat laat onverlet dat ik mij zorgen maak om krachten die de vrijheid van meningsuiting willen uithollen. En daarin nogal selectief te werk gaan.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Plaats reactie