SGP bidt minister Allah-eed te verbieden

Plaats reactie
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

SGP bidt minister Allah-eed te verbieden

Bericht door naar boven »

:shock: De SGP bidt tot een minister?
En nog wel een minister die in hun club niet eens passief stemrecht zou hebben?

Dat lijkt me niet helemaal recht in de zwartekousenleer..
SGP bidt minister Allah-eed te verbieden

DEN HAAG - Ambtenaren moeten niet de mogelijkheid krijgen om bij hun beëdiging een eed te zweren op Allah. Oppositiepartij SGP wil dat minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) daar een stokje voor steekt.

Aanleiding is een nieuw protocol bij politiekorps Hollands Midden. Daarin staat dat na het voorlezen van de zuiveringseed agenten en medewerkers van de politie naast de bekende christelijke eed nu ook mogen zeggen: ‘In naam van Allah, de Barmhartige Erbarmer, en hij is mijn getuige dat ik dit beloof.’ Daarbij moet de rechterhand op de Koran worden gelegd. Dat is het orthodox-christelijke SGP een gruwel.

Ambtenaren leggen bij hun beëdiging een eed of belofte af waarin zij onder andere zweren dat zij niet corrupt zijn.
Afbeelding
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dat lijkt me niet helemaal recht in de zwartekousenleer..
Juist wel. Islam is een gevaar voor het Christendom, en dat zien ze heel goed in.

Ik denk dat de SGP nog de enige Christelijke partij is die beseft wat voor een gevaar Islam is.
Als ze niet zo bang voor hun eigen hachje zijn en denken dat als Islam dingen verboden gaan worden dat er dan ook aan Christelijke verworven rechten geknaagd gaat worden, dan vermoed ik dat ze steviger uitspraken over Islam zouden maken.

Ik heb eens met van der Vlist gesproken. Wij kwamen elkaar tegen op een uitreiking van een prijs voor de best verzorgde vis. ( Onze kotter had deze prijs gewonnen ) en toen heb ik het met hem over Islam gehad. Hij had een uitgesproken negatieve mening over Islam, en ook mijn ooms die ook lid van de club zijn willen niks van Islam weten.


PS... :D dit bidden is smeken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Ariel schreef:...
Wij kwamen elkaar tegen op een uitreiking van een prijs voor de best verzorgde vis.
...
Ik schoot in de lach, Sorry... :oops:
Ariel schreef:PS... :D dit bidden is smeken.
Zou kunnen. Ik had iets in gedachten als: "Onze Guusje die in het Kabinet zijt.."
RTFM
Kiwiwoman
Berichten: 69
Lid geworden op: di aug 05, 2008 11:38 pm
Locatie: Nieuw-Zeeland

Bericht door Kiwiwoman »

Het gaat er hier om - denk ik - dat de SGP denkt, dat het zweren van een eed door een islamiet op de Koran niet dezelfde waarde zou hebben als het zweren van een eed door een christen op de bijbel.

Ik ben daar trouwens ook benieuwd naar. Heeft Mohammed iets over eden zweren in de Koran gezegd?
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Bericht door H.Numan »

De hele eed stelt totaal niets voor. Je kan even zo vrolijk zweren op de Playboy, een rol toilet papier of niets. Het is puur ceremonieel. Er zijn meer dan genoeg christenen die hun eed breken. Het enige dat echt telt is het feit dat men die eed aflegt (hoe dan ook) in het bijzijn van getuigen, zodat de man of vrouw later juridisch vervolgt kan worden, mocht dat nodig zijn.

Het laat me dan ook volledig koud of mohammedanen al dan niet op een koran kunnen zweren. Het enige dat telt is dat de overheid ruggegraat genoeg moet hebben om een mohammedaanse eedbreker juridisch te vervolgen. En daar twijfel ik nogal aan.

Opvallend is het complete gebrek aan inzicht van de overheid in kwestie. Ze krabbelen wat woordjes op papier, en gaan er blind van uit dat een mohammedaan exact hetzelfde handeld als een christen. Zonder ook maar een woord van advies te vragen aan bijvoorbeeld aan Prof. Hans Jansen.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Kiwiwoman schreef:Het gaat er hier om - denk ik - dat de SGP denkt, dat het zweren van een eed door een islamiet op de Koran niet dezelfde waarde zou hebben als het zweren van een eed door een christen op de bijbel.

Ik ben daar trouwens ook benieuwd naar. Heeft Mohammed iets over eden zweren in de Koran gezegd?
niet zweren op de koran denk ik, maar wel zweren voor Allah.

Nu, als ik uit een moslim de waarheid zou willen halen, dan heb ik toch liever dat hij zweert bij Allah dan bij de Leeuw van Waterloo hoor!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

In de bijbel staat zelfs helemaal niet te zweren.

De bergrede: de Zaligsprekingen
Matth 5:
33 Wederom hebt gij gehoord, dat tot de ouden gezegd is: [5:33] Ex 20:7. Lev 19:12. Deut 5:11.Gij zult de eed niet breken, maar gij zult de Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: [5:34] Jakob 5:12.Zweert in het geheel niet, noch bij de hemel, omdat hij is de troon van God;
35 Noch bij de aarde, [5:35] Jes 66:1.omdat zij is de voetbank van Zijn voeten; noch bij Jeruzalem, [5:35] Ps 48:3.omdat zij is de stad van de grote Koning.
36 Noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet één haar wit of zwart kunt maken;
37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit de boze.

8) Dus gewoon eerlijk zijn op de man af. Zo simpel en uw belofte waarmaken.
Want stel dat ge God getuige maakt van uw oneerlijkheid.. :roll:
En de moslims liegen dat het gedrukt staat, dus die belofte kunt ge nooit van ze leve niet vertrouwen. Liegen en meineed hoort bij hun tactiek.
En als ge de ware Schepper niet tot getuige moogt nemen dan zeker niet de duivel, alias allake.
God is zelf bij machte iemand te beschermen en verdedigen. Ik hoef niet te zweren dat God mijn getuige is en hem erbij toe roepen. Dat initiatief neemt Hij indien nodig zelf wel.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

naar boven schreef: Ik schoot in de lach, Sorry... :oops:
:D Dat kan ik me voorstellen. Toch bestaat de prijs.
http://www.visserijnieuws.nl/index.php? ... 0&Itemid=2
Ariel schreef:PS... :D dit bidden is smeken.
Zou kunnen. Ik had iets in gedachten als: "Onze Guusje die in het Kabinet zijt.."
Nee, dit ik bid u is deftige SGP taal. Net zo als "high school English " I pray, sir, hear me.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

circe schreef:
Kiwiwoman schreef:Het gaat er hier om - denk ik - dat de SGP denkt, dat het zweren van een eed door een islamiet op de Koran niet dezelfde waarde zou hebben als het zweren van een eed door een christen op de bijbel.

Ik ben daar trouwens ook benieuwd naar. Heeft Mohammed iets over eden zweren in de Koran gezegd?
niet zweren op de koran denk ik, maar wel zweren voor Allah.
Ik vermoed dat men in de SGP ( net zo als Geert Wilders) van mening is dat Islam een te prominente plek in Nederland krijgt.
De SGP presenteerde op een bijeenkomst in AC-De Meern ‘De islam in huis’. In deze notitie neemt de SGP stelling ten aanzien van de islam. zij vinden dat – anders dan velen willen doen geloven – islam en christelijk geloof onvergelijkbare grootheden zijn. Juist als het gaat om de politiek, zijn de verschillen groot. De SGP wijst geweld voor de realisatie van een religieus program zonder meer af, gaat uit van duidelijk gescheiden verantwoordelijkheden van kerk en staat en aanvaardt met overtuiging de democratische rechtsstaat als het beste politieke stelsel. In de politieke islam wordt zulke klare wijn niet geschonken. Elke vergelijking tussen islamitisch fundamentalisme en gereformeerd fundamentalisme is dus misplaatst.
Aldus de SGP .

Van der Vlist wil niet met Wilders op een hoop gezet worden, maar hij geeft hem wel gelijk. Klein deel van een intervieuw met Van der Vlist.
Er bestaat een analyse dat de politiek ondanks alles blijft wegkijken van het gevaar dat de islam ook in Nederland kan vormen. Wilders slaagt erin de onwillige politiek dat thema onder de neus te wrijven.

“Ja, ik begrijp dat. Maar het gaat dan toch wel om een goed evenwicht. Dat vond ik hier ver zoek. Overigens heeft Wilders een punt. De islamisering van de samenleving geeft ook mijn achterban en mijn partij te denken. Als er moskeeën gebouwd worden en kerken gesloten, vind ik dat als christen een verkeerd signaal voor onze samenleving. Iets anders is dan nog wat de overheid daar dan precies aan moet of kan doen. Da’s natuurlijk een heel ander verhaal. Over de islamisering van de samenleving, de trekken van radicalisering, de houding van islamitische landen ten opzichte van christenen, daar moet voluit over gesproken worden.”

Zit er ergens tussen de PVV en uw SGP toch niet een verre parallel?
(onderbreekt) “Ja, maar ik wil niet met Wilders op een hoop gezet worden. Kijk, je kunt wel van twee kanten naar eenzelfde problematiek kijken, die ik ook erken: de islamisering van de samenleving, inclusief de pretenties van bepaalde geradicaliseerde stromingen binnen de islam. Maar ik erken niet de gekozen middelen en de suggestieve generalisaties, als zouden alle moslims in potentie tot de getoonde dingen in staat zijn. Die nuance heb ik node gemist. Daar begint mijn kritiek

Ik ben trouwens van mening dat men alleen de gelofte ('Dat verklaar en beloof ik') moet handhaven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Het probleem is al weer opgelost.
Geen Allah-eed bij politiekorps
Door MARCO GERLING

ALPHEN/GOUDA - Kunnen agenten bij het korps Hollands Midden nu wel of niet de Allah-eed afleggen? Eerder deze week berichtte het Reformatorisch Dagblad op gezag van een woordvoerster dat het korps de Allah-eed sindskort toestaat.


Deze eed zou mogen volgen na het voorlezen van de zuiveringseed, bij beëdiging van nieuwe medewerkers. Dit blijkt echter niet te kloppen.

Diverse woordvoerders van Hollands Midden laten nu weten dat de mogelijkheid tot het afleggen van een Allah-eed wel bestond maar inmiddels niet meer van toepassing is. ,,Het afleggen van de eed heeft jaren gekund maar is inmiddels alweer een half jaar niet meer mogelijk, na een beslissing van de raad van hoofdcommissarissen,’’ stelt één van hen.

Tot voor kort stond in het protocol van het korps dat de Allah-eed bij beëdigingen mogelijk was. Die is ook meermaals uitgevoerd, laat een woordvoerster weten. Maar de mogelijkheid is uit het protocol gehaald, omdat de regelgeving die keus niet toestaat.

Het korps heeft ook de landelijke oppositiepartij SGP ingelicht over het misverstand. Met name deze partij reageerde verbolgen op het bericht dat de Allah-eed in Hollands Midden een nieuw protocol zou zijn. De partij heeft nu te horen gekregen dat de situatie juist omgekeerd ligt: het was mogelijk maar is dat nu niet meer.

De partij had al een verzoek ingediend bij minister Guusje Ter Horst (Binnenlandse Zaken) om een stokje te steken voor de situatie. Agenten en medewerkers van de politie leggen de zuiveringseed af bij hun beëdiging, ondermeer een verklaring van goed gedrag.
http://www.ad.nl/groenehart/2712970/Gee ... korps.html

Verder lees ik dit in het ND.
Politieagenten moeten bij hun benoeming een zogeheten zuiveringseed afleggen. Ze moeten zweren dat ze niemand hebben omgekocht om agent te mogen worden en dat ze zich in hun werk door niemand zullen laten omkopen.

Tot een half jaar terug ging de politie Hollands Midden tegen de wet in. Politieagenten hebben er vijf, zes jaar een islamitische eed kunnen afleggen. We vragen ons af of die eedafleggingen rechtsgeldig zijn. Niemand weet hoeveel andere korpsen en overheidsinstellingen een islamitische eed gebruiken. De SGP wil daarover opheldering.''
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Bericht door hans van de mortel »

H.Numan schreef:Opvallend is het complete gebrek aan inzicht van de overheid in kwestie. Ze krabbelen wat woordjes op papier, en gaan er blind van uit dat een mohammedaan exact hetzelfde handeld als een christen. Zonder ook maar een woord van advies te vragen aan bijvoorbeeld aan Prof. Hans Jansen.
Wat verwacht je? De koran werd een tijdje geleden aan kamerleden aangeboden door (?) een islamitische organisatie. En wat denk je? Geen interesse. Men had wel wat anders te doen, was het algemene commentaar van de heren en dames politici! Meende Hitler nu echt alles wat hij beweerde? LEES ’MEIN KAMPF!” Ach wat interesseerde dat boek nou de politicus van voor de oorlog? Hij had toch zeker wel wat anders te doen? Resultaat? 40 miljoen doden!
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ja ja...Het was te verwachten. De SGP is op de vingers getikt. Deze dominee Visser is bang en slim.
,,Wie islamieten het recht op eigen scholen wil ontzeggen, zaagt onmiskenbaar aan de tak waarop de vrijheid van onderwijs is gebaseerd.'' Wie moskeeën wil verbieden een gebedsoproep uit te zenden moet niet raar opkijken als de ,,seculiere meerderheid in het parlement ook wel raad weet met kerkklokken en andere publieke uitingen van de christelijke religie''.

Maar deze dominee Visser is ook dom.
Hij stelt voor te beginnen met wat eenvoudig telwerk. Tegenover twaalf miljoen seculieren staan er 850.000 moslims, dat is 75 procent respectievelijk vijf procent van de bevolking. Het slaat dan nergens op, vindt hij, te spreken over gelijkwaardige dreigingen voor de westerse wereld.

Hij vergeet te kijken naar de geschiedenis van Islam. Nu nog bijna 6% maar over een aantal jaren is het 10% en weer een aantal jaren verder is het 20% Nog niet zo lang geleden was Libanon ook overwegend een Christelijk staat. Nu vluchten Christenen hun land uit.
Ds. Visscher waarschuwt SGP

Geplaatst: 23 oktober 2008
door onze redacteur Piet H. de Jong

DE MEERN - Ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente in Amersfoort, neemt de islamofobie van de SGP onder vuur. Meer dan de vermeende islamisering is de secularisatie van Nederland de echte uitdaging voor staatkundig gereformeerde politici, vindt hij.

De demagogie die Pim Fortuyn bedreef over de invloed van de islam in Nederland mag niet het handelsmerk worden van de reformatorische media en politiek. De predikant schrijft zijn mening in een wetenschappelijke bundel ter gelegenheid van het negentigjarig bestaan van de SGP.

Ds. Visscher keert zich daarmee tegen een hoofdlijn van de huidige SGP. Twee weken geleden stelde SGP-leider Bas van der Vlies in een lezing het jammer te vinden dat het debat over 'de islamisering van Nederland' ,,welhaast is stilgevallen'' na de film van Geert Wilders. ,,De ontwikkelingen gaan wel door. Islamitische scholen, islamitische feestdagen, polygamie'', aldus Van der Vlies.

Visscher stelt in zijn artikel in de jubileumbundel 'Op weg naar honderd jaar SGP. Missie, identiteit, perspectief', de partij kritische vragen over de nadruk die de SGP legt op de dreiging van de islam. De bundel werd woensdagavond tijdens een bijeenkomst rond het negentigjarig bestaan gepresenteerd door de wetenschappelijke afdeling van de SGP.

Visscher staat in zijn verhaal stil bij twee 'dreigingen', de seculiere staat en de islamisering. Volgens hem is de seculiere staat geen dreiging, maar een feit. We leven, zegt hij, in een liberaal land waarin een seculiere meerderheid zijn stempel zet op wetgeving, regeringsbeleid en de maatschappelijke moraal. Nederland heeft te maken met een ,,seculiere meerderheidscultuur'', zegt de predikant. In die cultuur worden ,,christelijke en andere minderheden getolereerd en indien het zo uitkomt mogen ze politiek meedoen''.

Terwijl die meerderheidscultuur geen dreiging is maar een feit, is het wel de vraag of van islamisering van Nederland kan worden gesproken, aldus ds. Visscher. Hij stelt voor te beginnen met wat eenvoudig telwerk. Tegenover twaalf miljoen seculieren staan er 850.000 moslims, dat is 75 procent respectievelijk vijf procent van de bevolking. Het slaat dan nergens op, vindt hij, te spreken over gelijkwaardige dreigingen voor de westerse wereld.

Daar komt nog bij dat ook de moslims in Nederland in snel tempo seculariseren en van de grote groep van 850.000 is maar een kwart ,,echt religieus''. Het probleem zit vooral in een kleine minderheid die radicaliseert en de openbare orde verstoort. De conclusie die ds. Visscher uit zijn analyse trekt is dat de ,,islam zeker een potentieel gevaar is met een gewelddadige ideologie, maar gelijkwaardig aan de westerse macht is het zeker niet. En het is zeer de vraag of het dat ooit zal worden.''

Visscher erkent dat zijn analyse grote gevolgen heeft voor de opstelling van de SGP. Wat kan artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB), waarin de overheid tot taak heeft de valse godsdienst te weren, nog betekenen in een seculiere meerderheidsstaat? Dat artikel is een kernthema van de SGP. De seculiere staat biedt de SGP wel de ruimte voor eigen scholen, media en dergelijke. Wie van die ruimte gebruik maakt kan een andere minderheid, lees de moslim, die ruimte moeilijk ontzeggen. Terwijl het toepassen van artikel 36 dat juist weer wel van de SGP vraagt. Een lastig dilemma voor de SGP, noemt ds. Visscher dat.

Bij het doordenken van die lastige vragen geeft hij de SGP nog wat overwegingen mee. Hij wijst op het belang van de juiste toon in het debat. ,,Wie islamieten het recht op eigen scholen wil ontzeggen, zaagt onmiskenbaar aan de tak waarop de vrijheid van onderwijs is gebaseerd.'' Wie moskeeën wil verbieden een gebedsoproep uit te zenden moet niet raar opkijken als de ,,seculiere meerderheid in het parlement ook wel raad weet met kerkklokken en andere publieke uitingen van de christelijke religie''.

De grootste uitdaging voor de SGP zit volgens de predikant dan ook niet in de vermeende dreiging van de islam maar in het formuleren van een antwoord op de secularisatie.
http://www.nd.nl/artikelen/2008/oktober ... schuwt-sgp
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Ariel schreef:...
Deze dominee Visser is bang en slim.
...
Maar deze dominee Visser is ook dom.
...
Deze dominee Visser is vooral eerlijk.
In navolging van Abraham laat hij zijn godsdienstwaan prevaleren boven het welzijn van zijn nageslacht.

Voor deze dominee is, ondanks de dhimmi-status, het leven onder de islam niet onaantrekkelijk.
De gehate ongelovigen moeten - in tegenstelling tot 'de mensen van het boek' - immers bekeren of dood.
RTFM
Plaats reactie