OM moet Wilders alsnog vervolgen

aislin

Re: OM moet Wilders alsnog vervolgen

Bericht door aislin »

Zwartmeer schreef:
Ariel schreef:
'Voor fatwa hoef je niet meer naar Teheran'

De uitspraken van Wilders wierpen volgens het hof een ‘zodanige blokkade’ op in het maatschappelijke debat, dat moslims werden uitgesloten ‘alleen vanwege hun geloof’.

Minachting
Daar klopt niets van, aldus Nieuwenhuis, want ‘wie legt moslimgelovigen een strobreed in de weg?’. ‘Wat belet hen als reactie op het artikel van Wilders een stuk te schrijven waarin zij aantonen dat diens vergelijking van Koran en Mein Kampf kant noch wal raakt?
.
Ik denk dat in dit laatste de kneep zit. Het probleem voor moslims. Dat de islam geen kritiek toestaat komt niet omdat god niet tegen kritiek kan maar omdat het niet te verdedigen is. Er is zoveel mis met dit geloof dat er ook geen beginnen aan is. Er is een absoluut verbod van kritiek en daar valt zeker een vergelijking tussen mein kampf en de koran onder.

En om de kritiek niet te hoeven weerleggen probeer men het via de rechter het op belediging te gooien. En die rechter trapt er in. Hij had ook kunnen zeggen: “ Wat belet u als reactie op Wilders een stuk te schrijven waarin u aantoont dat diens vergelijking van koran en Mein Kampf kant noch wal raakt?”. Ik zou denken dat de vrijheid van meningsuiting als hoger doel heeft de waarheid te laten zegevieren. Of zoiets. Er moet toch geen rechter aan te pas komen wanneer iemands mening ten onder dreigt te gaan?
Heeft Wilders ook de bijbel aangehaald, met name het oude testament.
De Thora was ook verboden ten tijde van AH evenals het OT.
Waar heeft dat naar geleid??
Hoe lang is het wachten op de bordjes voor cafe's, restaurants, winkels ed, waarop staat verboden voor Moslims.

H.Numan

Bericht door H.Numan »

aislin schreef:Heeft Wilders ook de bijbel aangehaald, met name het oude testament.
Zzeer tercht. Al was het alleen maar omdat de koran voor een groot deel op die twee (fantasie) boeken gebaseerd is.
De Thora was ook verboden ten tijde van AH evenals het OT.
Zo? En wat dan nog? In wat voor opzicht valt Wilders of de Nederlandse dhimmocratie te vergelijken met Nazi Duitsland?
Waar heeft dat naar geleid??
Hoe lang is het wachten op de bordjes voor cafe's, restaurants, winkels ed, waarop staat verboden voor Moslims.
Aan wie hebben ze dat dan te danken? Aan Nederlanders die zich vierkant in de rondte buigen om hun terwille te zijn? Of door hun minachtende haatdragende gedrag?

Je komt zelf met die anti semitische vergelijking aankreupelen. Die is compleet mank. In de jaren 30 was de overgrote meerderheid van de Joden in Duitsland volledig geintegreerd in de Duitse samenleving. De mohammedanen hebben zich vanaf moment 1 hier nooit aangepast, altijd om uitzonderingen lopen zeuren en gedragen zich ronduit schandalig. Het ergste is dat de eisen steeds hoger en hun gedrag onbeschofter wordt.

Overigens, ik wil erg graag van je horen waar in onze geschiedenis kinderen van onder de tien uitgehuwelijkt werden. Daar heb je nog steeds geen antwoord opgegeven.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem

Zwartmeer

Bericht door Zwartmeer »

aislin schreef: Hoe lang is het wachten op de bordjes voor cafe's, restaurants, winkels ed, waarop staat verboden voor Moslims.
Aislin ik denk dat je je nog niet grote zorgen moet maken. Het is nog heel ver weg voordat hier dezelfde discrimineerde regels als in de islamitischewereld worden ingevoerd. Bijvoorbeeld zoals in Saoedi-Arabië waar men een niet-jood verklaring moet overleggen om dat land binnen te komen. Of dat er moskees verbrand gaan worden zoals kerken in Indonesië Irak Soedan of Egypte. Of dat er helemaal geen nieuwe moskees meer gebouwd mogen worden zoals de sharia dat van kerken verbied. En ik denk ook niet dat er hier vrouwen met een hoofddoekje onthoofd gaan worden zoals dat vrouwen zonder hoofddoekje overkomt in Indonesië en de gebieden die de grens tussen de islam en anderen vormen. Ik denk ook niet dat de dag snel zal komen dat het een moslim verboden wordt voor de rechter tegen een niet-moslim te getuigen zoals de sharia dat wel verbiedt voor niet-moslims tegen moslims.

Ik denk dus niet dat het snel zal gebeuren dat we hier moslims een dhimmi-status zullen opleggen en moslims als gevolg daarvan veel beperkingen krijgen, en extra belasting betalen, zoals de sharia dat voor niet-moslims voorschrijft.

Aislin we gaan misschien een klein beetje de kant op waar jij het over hebt, maar het zal nooit zo erg worden als wat niet-moslims in de islamitischewereld overkomt. Misschien dat dit je wat geruststelt…
Laatst gewijzigd door Zwartmeer op za jan 31, 2009 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.

Zwartmeer

Bericht door Zwartmeer »

aislin schreef:
Zwartmeer schreef:
'Voor fatwa hoef je niet meer naar Teheran'

De uitspraken van Wilders wierpen volgens het hof een ‘zodanige blokkade’ op in het maatschappelijke debat, dat moslims werden uitgesloten ‘alleen vanwege hun geloof’.

Minachting
Daar klopt niets van, aldus Nieuwenhuis, want ‘wie legt moslimgelovigen een strobreed in de weg?’. ‘Wat belet hen als reactie op het artikel van Wilders een stuk te schrijven waarin zij aantonen dat diens vergelijking van Koran en Mein Kampf kant noch wal raakt?
.

Aislin wat is jouw mening trouwens, zou het niet beter zijn dat moslimgelovigen als reactie op het artikel van Wilders een stuk schrijven waarin zij aantonen dat diens vergelijking van Koran en Mein Kampf kant noch wal raakt, ipv het voor een rechter op belediging te gooien?

Manon

Bericht door Manon »

Wat moeten moslims in cafés of discotheken? daar wordt alcohol geschonken, muziek gemaakt: allemaal dingen die van Allah niet mogen voor moslims.
Dus waarom wil jij die mensen nu persé hun geloof laten afvallen Aislin?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Scarlatti

Bericht door Scarlatti »

ik zag m Spong dus, bij P&W gisterenavond en wat een trieste vertoning was het zeg.. ondanks zijn gebruikelijke arrogantie en de gladheid waar ie kennelijk op denkt te kunnen vertrouwen, ging ie toch gisterenavond de mist :razz:
ik ben niet weg vdie p&w maar heb ze zelden zo onpartijdig gezien haha! met dat ingezonden stuk van 2007 van hem..
wat een zwakke en wankele 'verklaring' had sp ervoor zeg!! kennelijk zich door zijn arrogantie niet gedacht te hoeven voorbereiden..
en wat zette hij zijn karakter 'prachtig :roll: ' neer toen ie probeerde de opmerkingen van Geert te zijner gunste notabene, in een 'bedenkelijk daglicht' te stellen! en dan ook weer te zeggen 'hij kwam wel oprecht over eigenlijk zo te zien'
trieste man die spong.. trieste man, het zal m niet lukken en nu ineens heeft die els-troel oooook bedreigingen gekregen natuurlijk jaaa hoor!!!
sluit u maar aan in de rij, stelletje onnozele aandachttrekkers!
Leuk dat die Floris v Bommel zich 'wel kon vinden' haha in de uitlatingen van Rutte.. je zàg die spong verschieten, hoe DURFDE zo'n eenvoudige schoenmaker :razz: het NIET EENS te zijn met hèm!!! hahaha! en naderhand haha die schoenen v spong, haha en dan weer dat zielige verweer 'ik heb ze anders hier om de hoek gehaald' ach ach, wat een zielig figuur :sly:
geef mij Geert maar! wat een HEER, die draait nergens om heen maar 'tells it like it is' ! Viva GEERT!!
27151 stemmen bij http://www.petitiononline.com/wilders/petition.html" onclick="window.open(this.href);return false; zag ik net weer fftjes :razz:
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)

Manon

Bericht door Manon »

Het was leuk ja.

In feite kijk ik vooral om van het uiterlijk van Pauw te genieten.... doen ze met andere domme blondjes toch ook? :smile:

maar Spong zat inderdaad gespongen tussen zijn "overtuiging" (wat is die dan?) en zijn "functie" (als verdediger van alles wat komt aangevlogen).
maar het is wel héél ongeloofwaardig als je eerst de beklaagde Wilders gaat gelijk geven en steunen en hem een paar maanden later een aanklacht aan zijn been lapt!

Hopelijk blijft de naam van het nep-etter-studentje nadien nog lang nazinderen! Kan die fluiten achter een job waarbij een beetje "eerbaarheid" nodig blijkt te zijn.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Roelof

Bericht door Roelof »

Voor degene die het gemist hebben:
Moet je zien

Afbeelding

Gerard Spong over de zaak tegen Wilders.
Sinds de ontwikkelingen rondom Geert Wilders krijgt de advocaat hatemails en daarom wil hij beveiliging.

http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/cer ... 090130.asf" onclick="window.open(this.href);return false;

Anneke

Bericht door Anneke »

Wat een attitude heeft die man, wat een lef...

Echt, hoe verder we in de procedure raken, hoe meer respect ik voor Wilders heb...

H.Numan

Bericht door H.Numan »

Kunnen we wat geld ophalen, en bij de heren een kistje sigaren geven?
  • Spong, om Wilders zo goed te ondersteunen - en dat nog wel gratis!
  • Wilders, om zich als een gentleman te gedragen tegen bovenstaande azijnpisser.
:wink:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem

Ariel

Bericht door Ariel »

Wilders kondigt heftig verzet tegen vervolging aan

Dat zei de PVV-leider dinsdag in een toelichting op zijn besluit naar de Hoge Raad te stappen. Daar wil het Tweede Kamerlid een besluit van het gerechtshof dat hij vervolgd moet worden, ongedaan laten maken. „Ik sta straks misschien voor de rechter, maar het gaat om de vrijheid van meningsuiting. Dat is het belang dat alles overstijgt.”

Wilders hekelde dinsdag nogmaals de „verschrikkelijke en onrechtvaardige” beslissing van het hof in Amsterdam dat het OM hem moet vervolgen. „Het gerechtshof heeft eigenlijk al een oordeel gegeven zonder dat er een proces heeft plaatsgevonden. De rechter hoeft er alleen nog maar een stempel op te drukken.”

Het hof vindt dat uitspraken van Wilders over de islam en moslims een „redelijk vermoeden van schuld” opleveren. Het gaat het hof daarbij niet alleen om de inhoud van de uitspraken, maar ook om de wijze van presenteren. Wilders deed dat heftig, met niet aflatende herhaling en zijn formuleringen hebben een radicale strekking, aldus het hof.

De PVV-leider vindt dat het gerechtshof een onaanvaardbare fout heeft gemaakt door inhoudelijk in te gaan op zijn uitspraken. Volgens hem had het uitsluitend marginaal mogen toetsen.

Het Kamerlid heeft advocaat Bram Moszkowicz in de arm genomen om de beslissing van het gerechtshof aan te vechten. Wilders zei dat hij „een van de beste strafadvocaten van Nederland” aan zijn zijde wil hebben in deze belangrijke zaak. Hoeveel hij Moszkowicz moet betalen, wilde Wilders niet zeggen.

Het Kamerlid betaalt de kosten mede uit donaties die hij van particulieren uit binnen- en buitenland krijgt. „Dan moet u niet denken aan tonnen, maar samen is het toch een aardig bedrag.” Daarnaast dekt de rechtsbijstandsverzekering van Wilders een deel van de proceskosten.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3160 ... aan__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Zou dit iemand zijn die we kennen?
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... volgd.html
Bedreiger Spong nu al vervolgd

Een 43-jarige man uit Den Haag staat op 12 februari in Amsterdam tijdens een snelrechtzitting voor de rechter vanwege het bedreigen van advocaat Gerard Spong. Dat maakte het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag bekend.

De man zou Spong in een mail bedreigd hebben, nadat het gerechtshof had bekendgemaakt dat justitie Geert Wilders moet vervolgen. Spong, een van degenen die zich voor Wilders' vervolging inzette, ontving in totaal honderden haatmails. De advocaat deed aangifte van smaad, chantage en bedreiging. De 43-jarige man heeft bij de rechter-commissaris toegegeven de mail verstuurd te hebben.

Geert ontvangt ook heel wat bedreigingen. Maar wanneer is voor het laatst iemand daarvoor voor een rechter verschenen?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Zwartmeer

Bericht door Zwartmeer »

Mahalingam schreef:Zou dit iemand zijn die we kennen?
Wie weet...
Mahalingam schreef:Geert ontvangt ook heel wat bedreigingen. Maar wanneer is voor het laatst iemand daarvoor voor een rechter verschenen?
Dat is nog nooit voorgekomen. Of vergis ik me?

naar boven
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Zwartmeer schreef:
Mahalingam schreef:Zou dit iemand zijn die we kennen?
Wie weet...
Niet waarschijnlijk. Het gaat vermoedelijk om deze:
Spong wil beveiliging vanwege haatmail

AMSTERDAM - Advocaat Gerard Spong heeft de Amsterdamse hoofdofficier van justitie om persoonsbeveiliging gevraagd wegens bedreigingen door de aanhang van Geert Wilders. Spong zegt honderden hatelijke e-mails te hebben ontvangen sinds het gerechtshof in Amsterdam vorige week besliste dat de PVV-leider moet worden vervolgd vanwege anti-islamitische uitlatingen. Spong is een van de mensen die de vervolging heeft afgedwongen.

Ook het hof heeft tientallen haatmails ontvangen, zeggen ingewijden. Een woordvoerder van het hof wil dit bevestigen noch ontkennen. Het Openbaar Ministerie wil evenmin kwijt of er beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.

Fan
Spong – die maandag om persoonsbeveiliging vroeg – zegt nog geen reactie van de hoofdofficier te hebben ontvangen. Intussen heeft hij zelf zijn beveiliging georganiseerd. De afzenders van de dreigmails steken volgens hem niet onder stoelen of banken dat zij fan van Wilders zijn. Soms doen zij dat met naam en toenaam.

Spong: ‘Er zitten veel doodsverwensingen tussen. In andere e-mails wordt gedreigd mijn kop eraf te hakken als Wilders wordt veroordeeld. Of er wordt gevraagd hoelang ik zelf nog zonder beveiliging de straat denk op te kunnen.’ Hij gaat ervan uit dat het OM hiernaar onderzoek instelt.

Daarnaast deed Spong aangifte wegens chantage. Iemand dreigt een smadelijke brief over hem te openbaren, als hij niet afziet van zijn aangifte tegen Wilders. De chanteur zegt een brief te bezitten met de bewering dat Spong 35 jaar geleden als docent in Suriname goede cijfers gaf aan rechtenstudenten in ruil voor seksuele gunsten. ‘Onzin’, reageert Spong.

Andere betrokken advocaten ontvingen ook hatelijke berichten, maar deden geen aangifte.
RTFM

Mahalingam

Andere betrokken advocaten ontvingen ook hatelijke berichten, maar deden geen aangifte.
Andere advocaten? Bedoelen ze soms het PvdA gemeenteraadslid Els Lucas?

Scarlatti

Bericht door Scarlatti »

ik ben geen 43... :evil: :lol:
Islam=LEVENSBEDREIGEND

Monique

Bericht door Monique »

Kan iets dat waar is een belediging zijn?

Ik bedoel,
Stel dat iemand tegen me zegt dat ik een heel grote neus neus heb die de zon blokkeert.
Mag/moet ik mij dan beledigd voelen?

Mijn neus IS inderdaad nogal wat aan de grote kant, dus, het is wel "waar" wat er gezegd is.
Is dan die grote neus de "belediging" of is het feit dat iemand dat zegt de "belediging"...of..... is wat er gezegd wordt gewoon de "waarheid" ?

Ik vraag mij dit af omdat de koran daadwerkelijk veel weg heeft van mein kampf.
Amorele atheistische nitwit

Zwartmeer

Bericht door Zwartmeer »

Monique schreef:Kan iets dat waar is een belediging zijn?

Ik bedoel,
Stel dat iemand tegen me zegt dat ik een heel grote neus neus heb die de zon blokkeert.
Mag/moet ik mij dan beledigd voelen?

Mijn neus IS inderdaad nogal wat aan de grote kant, dus, het is wel "waar" wat er gezegd is.
Is dan die grote neus de "belediging" of is het feit dat iemand dat zegt de "belediging"...of..... is wat er gezegd wordt gewoon de "waarheid" ?

Ik vraag mij dit af omdat de koran daadwerkelijk veel weg heeft van mein kampf.
Volgens de grote Van Dale betekent beledigen iemands eer en goede naam aantasten. Ik denk daarom dat opmerkingen over iemands grote neus niet onder beledigen valt maar onder kwetsen. Bij het beledigen wordt ook een onwaarheid verteld…

In het geval van een grote neus kan een persoon daar niets aan doen. Bovendien doet ie er niemand kwaad mee. Maakt iemand daar toch opmerkingen over dan kan dat heel erg kwetsend zijn. Een mens kan echt lijden aan hangtieten kaalheid behaardheid flaporen grote neus enz. Maar het lijkt me geen reden om het voor een rechter te gooien. Pesten en kwetsen gebeurt aan de lopende band, elke dag. Prakties iedereen is wel eens slachtoffer of dader... Voor dit soort dingen moet men een mentale weerbaarheid ontwikkelen. Wie daar niet in slaagt kan er onder doorgaan. Het leven is keihard.

Maar nu, is het beledigend voor de persoon die een fiets steelt als je hem een dief noemt? Misschien is dat voor z’n kinderen wel zo daar zij een heel ander beeld van hun vader hebben. Maar voor de dief zelf kan dat nooit een belediging zijn. Is het beledigend iemand die liegt een leugenaar te noemen? Zolang de leugen staande gehouden kan misschien wel…

Om dit alles kan het nooit voor iemand beledigend zijn de koran met Mein Kampf te vergelijken. Omgekeerd lijkt het me eerder voor fascisten wel een belediging daar er in de koran middeleeuwse denkbeelden waar zelfs zij niet mee geassocieerd willen worden.

Hooguit kunnen moslims gekwetst zijn zoals het kind van de stelende vader. Als er al beledigd wordt is een boek het slachtoffer. Om terug te gaan naar het begin, aan een grote neus kan niemand wat doen. Net zoals bij ras of geaardheid niet. Waar men wel iets aan kan doen is geloof. In ieder geval is het niet een onoverkomelijk iets. En alleen al om dit laatst moet men geloofskritiek niet gelijk aan racisme of homofobie ed stellen.

Ariel

Bericht door Ariel »

'Wilders verkeerd aangepakt'

AMSTERDAM - Derk Jan Eppink vindt dat Geert Wilders verkeerd wordt aangepakt door zijn politieke tegenstanders.

Dat zei de beoogde lijsttrekker van de Belgische partij Lijst Dedecker in Business Class. Door Wilders politiek te isoleren of hem hard aan te pakken, speel je hem in de kaart.

Eppink ziet overeenkomsten tussen de PVV en het Vlaams Belang. Samenwerking met de partij van Filip Dewinter ziet Eppink niet zitten. Hij wil met Lijst Dedecker juist een alternatief bieden voor het Vlaams belang. De partij mikt dan ook op de rechtste kiezer die Vlaams Belang te radicaal vindt.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3201 ... kt___.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Help me eens uit de brand Belgen. Wat is de partij Lijst Dedecker voor een soort partij? Net zoals onze VVD ?
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Scarlatti

Bericht door Scarlatti »

DeDecker is een vroegere judo leraar als ik het me goed herinner die in de politiek is gegaan.. vrij fel in zijn betogingen maar helaas onnozel wat de islamellende betreft, ruikt nu winst en heeft een grote kans laten liggen door zich niet met het VB te verenigen! In mijn optiek zou dat prima zijn gegaan, ik denk aan eigenbelang in deze, te groot ego en zo :evil: dus niet echt uit op de belangen vh volk, maar nogmaals, ben geen Belg en weet er het fijne ook niet echt van ben ik bang, dit is wat ik heb geobserveerd.. oftewel my 2 cents :wink:
Islam=LEVENSBEDREIGEND

Ariel

Bericht door Ariel »

Waar staat dat dan?

Het fundamenteelste beginsel van ons strafrecht staat op de tocht nu het Hof heeft besloten Geert Wilders alsnog te laten vervolgen, betoogt rechtsfilosoof Gelijn Molier.

’Men neme de Koran: dit inferieure boek volstond om er een wereldreligie op te grondvesten, twaalf eeuwen in de metafysische behoefte van miljoenen mensen te voorzien, de grondslag voor hun moraal te leggen, en een opvallende minachting voor de dood te kweken; bovendien wist het hen te enthousiasmeren voor bloedige oorlogen en omvangrijke veroveringen. In dit boek worden we geconfronteerd met de treurigste en armzaligste vorm van het theïsme. Er mag dan weliswaar veel door de vertaling verloren zijn gegaan, maar ik heb er niet één waardevolle gedachte in kunnen ontdekken.”

Nee, dit citaat is niet afkomstig van Geert Wilders noch van Filip de Winter. Het betreft hier een passage uit ’De wereld als wil en voorstelling’ van de grote Duitse filosoof Arthur Schopenhauer (1788-1860). Is hier sprake van het beledigen van religieuze symbolen of figuren? Ongetwijfeld. Is hier ook sprake van het zich opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst? Nee.

Lees hier verder.
Spoiler! :
Toch zou Schopenhauer, op grond van de beschikking die het Hof onlangs deed uitgaan in de zaak-Wilders, strafrechtelijk kunnen worden vervolgd voor overtreding van artikel 137 c Sr. Het Hof stelt namelijk dat het beledigen of bespotten van religieuze symbolen tevens beledigend voor een groep is: „Uit het diskwalificeren en minachten van bepaalde eigenschappen, tradities of symbolen (Allah, Mohammed en de Koran) kan belediging van een groep mensen worden afgeleid.”

Waar staat dat dan? In elk geval niet in artikel 137c Sr. Het openbaar ministerie meende dan ook eerder dat voor strafbaarstelling van Wilders op deze grond geen basis is in het Nederlandse strafrecht. „De uitlating moet over een groep mensen en zijn kenmerk gaan. Indien dat niet het geval is, biedt art. 137 Sr geen bescherming.”

Het Hof zet in zijn beschikking het fundamenteelste beginsel van het strafrecht aan de kant, te weten het legaliteitsbeginsel: geen straf(vervolging) zonder voorafgaande wettelijke strafbepaling. Dit verschaft de burger rechtzekerheid en beschermt hem tegen willekeurig overheidsoptreden.Welke juridische rechtvaardiging geeft het Hof voor het buiten spel zetten van dit beginsel? Het acht „het taalkundige onderscheid tussen ’beledigend voor een groep’ en ’beledigend over een groep’ gekunsteld”. Gekunsteld of niet, door art. 137c Sr. uit te breiden tot indirecte belediging eigent het Hof zich wetgevende bevoegdheden toe. Daarom haast het zich vervolgens te zeggen „dat indirecte belediging – een groep beledigen door middel van aantasting van bepaalde symbolen – zowel door de Hoge Raad als door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) reeds uitdrukkelijk is aanvaard.”

Toch is het volstrekt onduidelijk – in de beschikking staat slechts één verwijzing naar een uitspraak tegen Turkije – hoe de jurisprudentie van het Europese Hof een rechtvaardiging zou kunnen vormen voor de uitbreiding van een Nederlandse strafbepaling.

Ten eerste beschermt het Europese Hof de rechten van het individu tegen de staat, en kan het nooit zelf de basis vormen voor strafbaarheid. Ten tweede laat het Europese Hof slechts een beperking van een fundamenteel recht toe (zoals inperking van de vrijheid van meningsuiting) wanneer het nationale recht hier een grondslag voor biedt. En die is er nu juist in Nederland niet, aangezien het Nederlandse wetboek van strafrecht geen strafbepaling kent die indirecte belediging verbiedt. Met andere woorden: het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens kan niet gebruikt worden om iets in Nederland strafbaar te maken. Dit is zelfs in strijd met het Verdrag zelf. Dat het Europese Hof soms een beperking van de vrijheid van meningsuiting toelaat in geval van indirecte belediging kan daarom voor de strafbaarheid van Wilders in Nederland geen verschil maken.

Dan de jurisprudentie van de Hoge Raad. Die zou in deze zaak wel relevant kunnen zijn. Het Hof verwijst wederom naar slechts één zaak, te weten die van dominee Herbig. Dit is een wel heel ongelukkig voorbeeld. Dominee Herbig werd door de Hoge Raad vrijgesproken van het opzettelijk beledigen van een groep mensen vanwege hun homoseksuele gerichtheid. In een ingezonden brief in de Twentsche Courant Tubantia had hij zich beklaagd dat men tegenwoordig maar „tolerant moest zijn in de richting van vieze en vuile zonden” als homoseksualiteit. De Hoge Raad stelt dat de uitlating op zichzelf, los van de context, voor homoseksuelen beledigend is, aangezien hiermee de waardigheid van de betreffende groep mensen wordt miskend. De context waarin de dominee zijn uitlating deed – ter verkondiging van een geloofsovertuiging – maakt evenwel dat hij toch niet strafbaar is. Ook was er geen sprake van onnodig grievende bewoordingen.

Om te voorkomen dat de vrijheid van godsdienst een rechtvaardigingsgrond zou worden voor het doen van op zichzelf beledigende uitspraken voegt de Hoge Raad nog toe dat de uitlating voor de verdachte van betekenis is voor een maatschappelijk debat.

Deze uitspraak van de Hoge Raad is om twee redenen een slecht voorbeeld. Allereerst werd door de Hoge Raad juist geen strafrechtelijke beperking van de vrijheid van meningsuiting aanvaard. Ten tweede ging het hier niet om opzettelijk beledigende uitlatingen over een groep mensen vanwege hun godsdienst, maar vanwege hun homoseksuele gerichtheid. Waarschijnlijk sluit het Hof aan bij de interpretatie van de minister van justitie, die in een brief aan de Tweede Kamer inzake uitbreiding van art. 137c Sr. stelde dat uit het arrest kan worden afgeleid „dat de belediging van een gezamenlijke eigenschap van een groep mensen werd vereenzelvigd met de rechtstreekse belediging van de groep”.

http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-ge ... dan__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Scarlatti

Bericht door Scarlatti »

Dit moeten we gelijk doorsturen naar Geert! en ook alle haatcartoons en 'beledigende' plaatjes en opmerkingen jegens Christenen en niet-moslims in het algemeen! Alle haatzaaiende opmerkingen tov de infidel en niet-moslim en homosexuelen en niet met hoofddoek en aardappelzak uitgedoste Europese vrouwen, bundelen en bij Moszkowicz aanbieden als klacht indienen tegen 'de moslim' of 'de verspreiders vd islam' en dan hebben we wel wat figuren die daarvoor in aanmerking komen :evil:
Islam=LEVENSBEDREIGEND

PollyCorrect

Bericht door PollyCorrect »

even offtopic: ik vind dat Moscowicz best wel 'rockt'.
Ik had een keer een probleem met 'n organisatie die me een bedrag niet wilde terugbetalen.
Die mensen zaten in NL, en dus heb ik een mailtje gestuurd met zichtbaar copy aan Bram Moscowicz,
en rara: METEEN kreeg ik mijn poen.

Scarlatti

Bericht door Scarlatti »

yeah!!!! Congratulaaaations!! the man rocks indeed :rongue: let's deliver! :evil:
Islam=LEVENSBEDREIGEND

Mahalingam

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... delijkheid
Vervolg Wilders, dat schept duidelijkheid
Het is geschreven door Peter Rodrigues van de Anne Frank Stichting.
Die stichting is een bolwerk van goedwillende linksen geworden.
En Peter is ook 1 van de gangmakers van Monitor Racisme & Extremisme.
Het tweede aspect is dat de discussie over mogelijke discriminatie zich beperkt tot godsdienst.
Moslim word je door geboorte en dat betekent nog niet dat er een actieve godsdienstbeleving is. Net als bij het jodendom is sprake van een dubbele dimensie: religie en afkomst. In de achtste Monitor Racisme & Extremisme is er voor gepleit beide gronden in de beoordeling mee te nemen.
Tja, en mensen aanspreken op aangeboren kenmerken (neus, haarkleur, oren, huidskleur..) is ongeoorloofde discriminatie, dus daar vallen Moslims ook onder?
Het opzeggen van verplichtingen uit mensenrechtenverdragen is geen kinnesinne. Juist in deze tijd willen we ook uitlatingen verbieden die tot radicalisering en soms ook terrorisme zouden leiden. Recentelijk was er terecht veel aandacht om op te treden tegen antisemitische uitlatingen. Kortom, uitbreiding van de vrije meningsuiting heeft ook nadelen.
Inperking heeft ook zo zijn nadelen. :mad:

Plaats reactie