Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Frans van Dongen
Berichten: 12
Lid geworden op: za mar 07, 2009 7:51 pm

Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Frans van Dongen »

Mijn naam is Frans van Dongen; namens Vereniging de Vrije Gedachte en in samenweking met de Atheïstische Beweging organiseer ik op zaterdag 28 maart aan de Pieter de Hoochweg 110 te Rotterdam, om 11.00 uur, een bijeenkomst met als thema: "Atheïsme en Politiek". Iedereen is welkom !

Het programma is als volgt:

Er zullen drie sprekers zijn: De één verdedigt een lobby-groep, de ander (ondergetekende) een politieke partij en de voorzitter van Vereniging de Vrije Gedachte geeft ook zijn mening. Dit duurt slechts een kwartier.
Daarna wordt er gediscussieerd over diverse stellingen en komt U dus aan het woord. Iedereen mag het zijne inbrengen, maar niet iedereen tegelijk!

Als U ook vindt, dat de 'religianten' een steeds dominerender rol gaan spelen in de politiek en in de openbare ruimte....
Als U ook vindt, dat er alleen maar openbare scholen horen te zijn....
Als U ook vindt, dat het in Nederland hoog tijd wordt voor een volkomen scheiding van kerk en staat....
Als U ook vindt, dat het prachtig zou zijn, als er een parlementariër zat in de Tweede Kamer, al was het er maar één, die het atheïstisch-seculiere geluid laat horen....

Kom dan de 28e naar Rotterdam
Wij zorgen voor koffie, thee, belegde broodjes en een wijntje na afloop.

Frans van Dongen
Vereniging de Vrije Gedachte
Atheïstische Beweging
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Anneke »

Nou Hans, kom er maar in :roll:

Maar beste Frans, hoe wilt u uw partij niet doen laten overkomen als een one issue-partij? Ik bemerkt dat dit vooral het schoppen tegen andere partijen is, en daar hebben we Wilders al voor.
Als U ook vindt, dat de 'religianten' een steeds dominerender rol gaan spelen in de politiek en in de openbare ruimte....
Als U ook vindt, dat er alleen maar openbare scholen horen te zijn....
Als U ook vindt, dat het in Nederland hoog tijd wordt voor een volkomen scheiding van kerk en staat....
Als U ook vindt, dat het prachtig zou zijn, als er een parlementariër zat in de Tweede Kamer, al was het er maar één, die het atheïstisch-seculiere geluid laat horen....
Dit lijkt mij allemaal te eenzijdig, te ononderbouwd en onlogisch. Alleen openbare scholen? Nee alsjeblieft niet. Als ik zie wat voor tuig er rondloopt op die openbare scholen, zou ik het geen kind toewensen om daar onderwezen te worden. En er is nou eenmaal behoefte aan religieus onderwijs, dat bovenal boven de maat presteert. Waarom dat niveau naar beneden halen dan? Openbaar en religieus onderwijs kunnen makkelijk naast elkaar bestaan. Ik zie het verbieden ervan niet in.

De religieuzen die een grotere rol spelen in de maatschappij.. het kan aan mij liggen, maar volgens mij nemen de kerkelijke invloeden juist af. Religie heeft sinds decennia (gelukkig) steeds minder te zeggen in de maatschappij. Ik snap niet waarom u hier niet specifiek de islamisten noemt, die wél een grotere rol gaan eisen in de maatschappij. Bang om Wilderiaans over te komen?

Volkomen scheiding tussen kerk en staat, wat bedoelt u daar precies mee? Alle confessionele partijen het parlement uit?

Zoals u leest, van mijn kant geen interesse. :)
Frans van Dongen
Berichten: 12
Lid geworden op: za mar 07, 2009 7:51 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Frans van Dongen »

We noemen de islamieten niet specifiek, omdat volgens ons niet één religie in de openbare ruimte hoort.
Uw opmerking betreffende "tuig op de openbare scholen" laat ik voor uw rekening.

Frans van Dongen
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door naar boven »

Ilona schreef:Dit lijkt mij allemaal te eenzijdig, te ononderbouwd en onlogisch. Alleen openbare scholen? Nee alsjeblieft niet. Als ik zie wat voor tuig er rondloopt op die openbare scholen, zou ik het geen kind toewensen om daar onderwezen te worden. En er is nou eenmaal behoefte aan religieus onderwijs, dat bovenal boven de maat presteert. Waarom dat niveau naar beneden halen dan? Openbaar en religieus onderwijs kunnen makkelijk naast elkaar bestaan. Ik zie het verbieden ervan niet in.
Je doet het weer: oorzaak en gevolg omwisselen.
Religieus onderwijs is geen beter onderwijs omdat het religieus onderwijs is maar omdat relieuze scholen kans zien meer achterstandsleerlingen buiten de deur te houden.
Ilona schreef:De religieuzen die een grotere rol spelen in de maatschappij.. het kan aan mij liggen, maar volgens mij nemen de kerkelijke invloeden juist af. Religie heeft sinds decennia (gelukkig) steeds minder te zeggen in de maatschappij. Ik snap niet waarom u hier niet specifiek de islamisten noemt, die wél een grotere rol gaan eisen in de maatschappij. Bang om Wilderiaans over te komen?
De religieuzen krijgen - in de slipstream van de islam en geínspireerd door de islamitische brutaliteit - wel degelijk weer een grote mond.
Kijk naar Donner, Balkenende en vooral Ballin.
De vrije meningsuiting ligt onder vuur.
En het recht op vrije meninguiting is het recht om van mening te verschillen.
Wie een ander het recht op vrije meningsuiting ontzegt doet dat feitelijk slechts om zijn waarheid te laten prevaleren boven de waarheid van de ander.
Hoe onverdedigbaar de waarheid van de religieuzen ook is, het moet en zal erdoor gedrukt worden..
Ilona schreef:Volkomen scheiding tussen kerk en staat, wat bedoelt u daar precies mee? Alle confessionele partijen het parlement uit?
Zou geen slecht idee zijn. Tenslotte kan iedereen binnen elke partij zo religieus zijn als hij/zij wil.
Behalve in een atheïstische partij. Daarom is vanwege de gewenste pluriformiteit een atheïstische partij een slecht idee.
RTFM
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Silly »

Hoewel ik zelf christen ben steun ik deze partij van harte!!
Ik ben ook voor minder religie expliciet aanwezig in de maatschappij en MET NAME in de politiek!

Ilona hebt gelijk met je kritiek op openbare scholen maar zoals al aangegeven is, is dat meer een gevolg van betere kansen bepaalde groepen te weren. Het zit hem in de tegenstelling zwarte en witte scholen. Niet zozeer christelijke/islamitische scholen.

Verder: politiek heeft niets, maar dan ook NIETS met religie te maken! Conservatieve en liberale standpunten zijn verspreid over religies en levenswijzen. Er zijn genoeg atheisten die tegen abortus zijn en genoeg christenen die voor homohuwelijken zijn.
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Anneke »

Je doet het weer: oorzaak en gevolg omwisselen.
Religieus onderwijs is geen beter onderwijs omdat het religieus onderwijs is maar omdat relieuze scholen kans zien meer achterstandsleerlingen buiten de deur te houden.
Dus jij vindt het een beter idee om alles te mixen? Vooral geen (religieus) onderwijs van hoogwaardige kwaliteit meer aanbieden? De christelijke scholen staan nu bovenaan in het lijstje van goed presterende scholen. Welke type scholen mag dit stokje overnemen als de scheidslijn van de religie is verdwenen? Het zijn toch zeker de religieuze scholen die 'de kans zien meer achterstandsleerlingen buiten de deuren te houden'? Als het straks een pot nat is, hebben we dan geen 'goede' scholen meer?

Zou best demotiverend zijn voor de leerlingen die van zichzelf goed presteren, maar in een omgeving terecht zijn gekomen waardoor zijn leervermogen wordt aangetast. Kijk maar eens naar de allochtonen die het vmbo volgen. Zelf ken ik er enkelen die thuishoren op het havo of VWO, maar die kans nooit hebben genomen omdat hun leeromgeving hen daarin niet stimuleerde.

Liever wel religieus onderwijs dus. Ik vraag me sowieso af hoe openbaar onderwijs door de strot van religieuze schoolleiders geduwd zal worden. Zullen ze niet zo gauw accepteren. Of heb je er ook iets op tegen als ik zelf wil dat mijn kinderen kennis maken de religie waarin ik geloof? Is dat gelijk indoctrinatie?
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Silly »

Ilona het verschil zit NIET in christelijk of niet, maar in witte school of niet!!
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Anneke »

Silly schreef:Ilona het verschil zit NIET in christelijk of niet, maar in witte school of niet!!
En zal dat verschil nog bestaan als alle scholen openbaar zijn?
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Chaimae »

Als U ook vindt, dat de 'religianten' een steeds dominerender rol gaan spelen in de politiek en in de openbare ruimte....
Welke religianten in het speciaal? Wees eens wat concreter, want hier kan je nu geen kant mee op. En waarom ben je nou pal tegen christelijk (religieus) onderwijs? En je hebt toch de vrijheid om je kinderen op een openbaar school te zetten? Mogen de mensen dan ook niet de vrijheid, die jij hebt, hebben om hun kinderen op onderwijs naar keus te zetten? En bovendien is geen enkel onderwijs vrij van invloeden. Zelfs het openbare onderwijs, waar jij zo hartig over spreekt, is 'geindoctrineerd.'
Als U ook vindt, dat er alleen maar openbare scholen horen te zijn....
Jij bent een liberaal in hart en nieren neem ik aan? Vrijheid van onderwijs is een liberaal beginsel. Dus hoe denk je dit te rijmen met 'jouw identiteit.'
Als U ook vindt, dat het in Nederland hoog tijd wordt voor een volkomen scheiding van kerk en staat....
Sterker nog, het laicisme. Ik zie het liever vandaag dan morgen ingevoerd, maar wel met mate en redelijkheid; ofwel speciaal onderwijs moet blijven bestaan. Thorbecke heeft ons daar ook de ruimte voor gegeven; vrijheid van onderwijs, als zij maar aan de kwaliteitseisen voldoen. En hoe zit het met de openbare scholen die onder de norm presteren? Die mogen blijven bestaan, en de religieuze scholen die prima presteren moeten we sluiten, omdat die niet vrij van invloeden zijn? Wat is nou belangrijker? Als het maar goed presteert, toch? Denk je niet dat diverse soorten onderwijs de pluforme samenleving ten goede komt?
Als U ook vindt, dat het prachtig zou zijn, als er een parlementariër zat in de Tweede Kamer, al was het er maar één, die het atheïstisch-seculiere geluid laat horen....
Die zijn er genoeg, hoor. D66-kamerlid Van der Laan, bijvoorbeeld.

Mare, ik voel niks voor afschaffing van het religieus onderwijs. Mijn vraag is; waarom ben je zo tegen religieus onderwijs? Waarom zie je het nog liever vandaag dan morgen afgeschaft?
Laatst gewijzigd door Chaimae op zo mar 08, 2009 1:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Anneke »

Precies Chaimae. Het willen opleggen van openbaar onderwijs, omdat ze tegen de opleggingen van religies zijn. Het is niet het geval dat religieus onderwijs verplicht is, dus waarom het openbaar onderwijs willen verbieden? Ze bestaan naast elkaar, en dat kan.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Chaimae »

Ilona schreef:Precies Chaimae. Het willen opleggen van openbaar onderwijs, omdat ze tegen de opleggingen van religies zijn. Het is niet het geval dat religieus onderwijs verplicht is, dus waarom het openbaar onderwijs willen verbieden? Ze bestaan naast elkaar, en dat kan.
Daarom vind ik vaak dat de liberalen er een dubbele agenda op nahouden. Enerzijds staan zijn heel expliciet voor democratie en vrijheid, maar lijkt het wel alsof deze vrijheid slechts voor hen is weggelegd. Zij schreeuwen vrijheid, maar springen wel in de bres voor de religieuzen, die religeus onderwijs willen blijven behouden. En ondertussen willen deze 'liberalen' religies onderwijs aan banden leggen, terwijl christelijk onderwijs sterk presteert, en het best onderwijs biedt. De beste hogescholen, bijvoorbeeld. Welk soort onderwijs was oververtegenwoordigt in het lijstje? Juist, de Christelijke Hogescholen. Ik ben zeer te spreken over het Christelijk onderwijs, en voel niks voor afschaffing. Wel, afschaffing van openbaar onderwijs, maar dat dring ik niet op.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Anneke »

Dat is waar Chaimae, voor zoverre de atheïstisch partij zich liberaal wil noemen.

Veel liever Wilders. Hij verdedigt de joods-christelijke identiteit tenminste, en ziet in dat religieus onderwijs nu een issue van wat mindere waarde is. Eerst focussen op die islamisering.. en als het christendom daarna een probleem à la islam vormt, dan ook het christendom aanpakken. Nu zie ik er geen aanleiding voor.
Vrijdenker
Berichten: 1747
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Vrijdenker »

Ik ben zelf atheïst, maar persoonlijk vind ik een eventuele atheïstische partij overbodig. De PVV laat namelijk een uitstekend geluid horen met betrekking tot de meest verwerpelijke en meest gevaarlijke religie, namelijk de islam (een totalitaire politiek-religieuze ideologie). Bovendien laat de PVV ook met betrekking tot tal van andere onderwerpen goede geluiden horen, bijvoorbeeld met betrekking tot dierenrechten, belastingen, de subsidie-industrie, "ontwikkelingshulp", Israël, de publieke omroep, criminaliteit en de klimaat-hysterie.
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door H.Numan »

Ilona schreef:Dus jij vindt het een beter idee om alles te mixen? Vooral geen (religieus) onderwijs van hoogwaardige kwaliteit meer aanbieden? De christelijke scholen staan nu bovenaan in het lijstje van goed presterende scholen.
Dat klopt, en dat komt omdat openbare scholen de plicht hebben om alle leerlingen te accepteren. Er zijn overigens zat christelijke scholen die onderaan het lijstje staan. Ik zat op een RK school die toen al belabberd was, en voor de opheffing ronduit slecht was.
Welke type scholen mag dit stokje overnemen als de scheidslijn van de religie is verdwenen?
Een particuliere school vereniging? Dus ipv van gristelijk of paaps onderwijs goed neutraal onderwijs?

Je argumenten zijn niet slecht, maar het is niet religie dat een mens 'goed' maakt. Het is je eigen persoonlijke instelling. Ik ben het wel met je eens dat veel te veel openbare school vereniging in en uit principe links zijn, en vanuit die optiek de jeugd verzieken.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Peter Louter »

Zit me al een aantal dagen af te vragen of ik daar heen ga. Als statement is het positief en sympathiek voor iedereen in Nederland die een religievrije publieke ruimte wenst. Het lijkt me overigens goed om er op te wijzen dat de 'a ' in atheïsme niet voor 'anti' staat zoals nog veel mensen denken, maar gewoon gelezen moet worden als 'zonder'.
In Nederland is er denk ik behoefte aan een politieke stroming die areligieus is en kan laten zien dat zoiets bepaald niet hetzelfde is als amoreel. Ik denk aan een partij die wederkerigheid, duurzaamheid en matigheid, de deugden die Spinoza belangrijk vond, als basis heeft.
Uiteindelijk heb ik slechts één bezwaar, en dat is de naam. Ik stel voor PvR, Politiek zonder Religie.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Ariel »

Men wil Islam niet specifiek met naam noemen, en dat vind ik een veeg teken.
Eigenlijk is men hier heel politiek correct bezig. Men gaat nu over de ruggen van Christenen deze partij oprichten. 10 jaar geleden zou men nooit op het idee gekomen zijn om een Atheïstische Beweging op te richten. Het was toen niet nodig, omdat men als Atheïst geen last had van christenen, en men genoeg ruimte in de kamer kreeg voor het atheïstische gedachtegoed.
Welke religie heeft hier verandering in aangebracht? Juist…. Islam, en daarom mag…. Nee moet Islam met naam en toenaam genoemd worden. Doen ze dat niet dan heeft deze partij geen nut.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Vrijdenker
Berichten: 1747
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Vrijdenker »

Ariel schreef:Men wil Islam niet specifiek met naam noemen, en dat vind ik een veeg teken.
Eigenlijk is men hier heel politiek correct bezig. Men gaat nu over de ruggen van Christenen deze partij oprichten. 10 jaar geleden zou men nooit op het idee gekomen zijn om een Atheïstische Beweging op te richten. Het was toen niet nodig, omdat men als Atheïst geen last had van christenen, en men genoeg ruimte in de kamer kreeg voor het atheïstische gedachtegoed.
Welke religie heeft hier verandering in aangebracht? Juist…. Islam, en daarom mag…. Nee moet Islam met naam en toenaam genoemd worden. Doen ze dat niet dan heeft deze partij geen nut.
Een goede analyse, waarmee ik het grotendeels mee eens ben.
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Links666
Berichten: 1039
Lid geworden op: di mei 20, 2008 1:36 pm
Locatie: Flanders Fashion Institute

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Links666 »

Ariel heeft gelijk: de Islam is het probleem, niet het Christendom. Ik hoop dat Atheïstische verenigingen dat gewoon durven te benoemen.
Christelijke scholen moeten blijven
Dat mogen jullie wel vinden, maar ruimte geven aan Jezusscholen resulteert automatisch in: ruimte geven aan Mohammedscholen. Ik wens Geert succes om Mohammedscholen te verbieden, maar dit gaat héél moeilijk worden. Discriminatie is niet altijd onterecht, maar het is wel heel moeilijk te onderbouwen en moeilijk te implementeren. Ik stel mij Islamitische scholen voor als een ons-kent-ons kliek van religieuze kids die vooral niet andersdenkenden ontmoeten maar juist nèt even dat extra beetje geïndoctrineerd worden met hun Mohammed-ideologie -- plaatsen waar de schaamhaardoek de norm is. Het omgekeerde van integratie: segregatie.

Ilona, dat wil jij toch niet op je geweten hebben? Daarom: doe alsjeblieft je christendom in privé sfeer en in de kerk. Veel plezier!! Maar laten we de indoctrinatie, de anti-integratie, de anti-assimilatie UIT de schoolbanken houden.

Weg met de Mohammed scholen! En daarom: Maak de scholen neutraal* en openbaar!


(* = ook geen atheïstische propaganda)
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Anneke »

Dat hoeft helemaal niet Links. Als je christelijk onderwijs hebt, betekent dat toch niet dat je gelijk islamitisch onderwijs ook moet tolereren? Het bijzonder onderwijs heeft een schoolstrijd ondergaan waardoor het uiteindelijk mogelijk was om een school naar eigen ideologische believen in te richten. Dat is een recht dat gelijk werd opgenomen in het huidige artikel 23 van de grondwet. Zij hoefden toentertijd nog geen rekening te houden met de oprukkende islam, zoals wij dat nu wél moeten. Hetzelfde geldt voor de geloofsvrijheid. Zij wisten niet dat wij nu te kampen zouden hebben met misbruik van die wetten.

Daarom vind ik dat het christelijk onderwijs behouden moet worden, al was het om een statement te maken tegen de islamisering. Ons land is gesticht door christenen, en we hebben een christelijk/liberale identiteit. Wij hoeven ons daar niet voor te verontschuldigen door het islamitisch onderwijs dan ook maar te accepteren. Alleen omdat het christelijk onderwijs ook is geaccepteerd, en om het politiek correct te houden. Dit is geen geval van gelijke monniken gelijke kappen, maar de verdediging van de door jullie voorouders verworven vrijheid om zelf het onderwijs in te richten, zonder daarmee rekening te hoeven houden met islamitische misbruikers van dit recht.

Nogmaals, ik zie niet in waarom de christenen het recht op eigen onderwijs ontnomen moet worden om zo de mohammedanen tevreden te stellen, en het gevoel te geven dat ze gelijk behandeld worden. Dan dragen we bij aan het appeasen van moslims, aan het toegeven aan moslims, en dat is iets waar dit forum juist zo fel tégen is. Ook al ben je niet gelovig, het willen ontbieden van christelijk onderwijs is het verloochenen van de cultuur die hier altijd hoogtij heeft gevierd, de cultuur die zo vurig door Geert Wilders wordt verdedigd. Ik had gehoopt dat ook jullie dat zouden steunen.

Wat de een indoctrinatie vindt, vindt de ander gewone opvoeding. Indoctrinatie zou betekenen dat het kind geen mogelijkheid heeft om later alsnog zelf te kiezen welke ideologie hem het meeste aanstaat. Nu heb ik zelf op een streng hervormd basisschool en op een protestante middelbare school gezeten, en ik heb nooit het idee gehad dat de leerlingen nooit zelf een keuze konden maken. Ik heb geen enkele vorm van indoctrinatie kunnen bespeuren. Nee, je hoefde niet met Kerst en Pasen naar de kerk, nee, je hoefde niet elke ochtend mee te bidden (opmerkelijk hoe de die-hard atheïsten en anti-religieuzen toch uit respect hun ogen sloten en handen vouwden tijdens het gebed) bij de dagopening. Het is absurd om te denken dat elke christelijke school geen ruimte heeft voor mensen die er anders over denken, en dat het religieus onderwijs indoctrinatie is. Ik heb godsdienst als gewoon vak gehad, maar dat betekende niet dat we de Bijbel uit ons hoofd moesten leren. We kregen alle wereldreligies voor onze kiezen.

Ik hoor vaak dat de vrijheid van meningsuiting een hoog goed is dat de voorouders van Nederland hebben bevochten, evenals geloofsvrijheid, en daarom beschermd moet worden. Wel, zo is ook de vrijheid van onderwijs een recht dat door onze voorgangers is verworven en óók bescherming verdient. De schoolstrijd was christelijk versus seculier, dus deze twee kampen hebben bestaansrecht. Het islamitisch onderwijs niet, heeft nooit de strijd gevoerd die de christelijke en seculiere kampen hebben geleverd. Het islamitisch onderwijs valt buiten dit spectrum, en al helemaal als we de aard van de islam erbij betrekken.

Als je de islam tegen wil gaan, zul je de islamitische scholing ook tegen moeten gaan. Laat dat niet ten koste van het christelijk onderwijs zijn.
Laatst gewijzigd door Anneke op ma mar 09, 2009 12:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door hans van de mortel »

H.Numan schreef:Ik zat op een RK school die toen al belabberd was, en voor de opheffing ronduit slecht was.
Ik zat ook op een RK school. Die was ronduit goed. Zelfs zéér goed voor wat het Nederlandse taalonderwijs betrof. Alleen het hele systeem van de school deugde niet. Alleen kerels met zwarte habijten voor de klas. Maar normen en waarden werden je wel aangeleerd. Ach, alles heeft zijn voor en tegen. Ook dat hebben we overleefd. Het probleem is alleen dat de vooruitgang in onze beschaving geblokkeerd wordt door islam. Helaas meent de PvdA en het CDA hieraan te moeten meewerken. Die atheïstische partij is natuurlijk van harte welkom. Een ouder hoort een kind geen leugens te vertellen in de opvoeding. Toch gebeurt dit met Sinterklaas die niet bestaat. Een gezellige traditie die geen kind zijn ouders op latere leeftijd nog kwalijk neemt. Dit ligt echter anders met het wassenbeeldenmuseum dat God voorstelt. Een ouder die zijn kind opvoedt met Allah-achtige bezweringen zorgt voor een ernstig gehandicapte volwassene op latere leeftijd. Mohammedaanse ouders die achterlijk en in grote getale aanwezig zijn in Nederland vormen hiervan het levende bewijs.

Als met evolutie vooruitgang wordt bedoeld is daarin met recht geen plaats voor God. Daar moeten we mee ophouden met God lastig te vallen als naargeestig verwende onuitstaanbare kinderen. Van het zogenaamde christendom heeft bijna geen mens meer last. Christendom betekent in deze tijd menslievendheid en omarming van de wetenschap, inclusief de evolutietheorie-gedachte. En daar heeft een vredelievend zelfstandig denkend mens God niet bij nodig.

Wij hebben uitsluitend erge en hinderlijke last van islam en zijn aanhangers. Maar het huichelachtige van de kerk van God steekt dan toch weer de kop op. Men weigert islam te veroordelen als een haatzaaiende terroristische organisatie met een fascistisch opdringerige nazi-structuur.

De PVV bestrijdt als enige partij in Nederland de islam met open vizier! Die openheid en eerlijkheid betrachten ALLE 9 KAMERLEDEN van de PVV :knorrie:

Mijn advies: laat alle atheïsten op de PVV stemmen. Een versplintering door een nieuw op te richten aparte atheïstische partij doet de zaak van de eensgezinde bestrijding tegen het opdringerige vrijheidsberovende islam-virus geen goed. :shock:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door H.Numan »

Ilona schreef:Dat hoeft helemaal niet Links. Als je christelijk onderwijs hebt, betekent dat toch niet dat je gelijk islamitisch onderwijs ook moet tolereren?
Als je de islam tegen wil gaan, zul je de islamitische scholing ook tegen moeten gaan. Laat dat niet ten koste van het christelijk onderwijs zijn.
Zo werkt het niet. Dat is hetzelfde als Joden een ster geven. Omdat ze Jood zijn. Het is beter om iedereen exact dezelfde behandeling te geven, en dat is waar het aan schort. De enige manier om het mohammedaanse probleem op te lossen is om ze exact dezelfde speelruimte te teven als anderen ook hebben. Mogen christenen geiten de strot afzagen? Nee. Mogen katholieke scholen meisjes verplichten om zich als non te kleden? Waarschijnlijk niet. Maar mohammedaanse scholen wel. Mogen refo scholen openlijk leren dat een seculiere samenleving een vloek voor god is? Nee. Mohammedaanse scholen wel. Als een RK school openlijk stelt dat Nederland zich onverkort moet onderwerpen aan het gezag van de paus hebben ze een vet probleem. Mohammedaanse scholen niet.

We zien heel duidelijk een link tussen refo christenen en mohammedanen. De een trekt de ander op. Ideeen die 20 jaar geleden volstrekt ondenkbaar waren (propageren van het creationisme) worden nu zonder probleem geaccepteerd. Omdat de mohammedanen nog veel verder gaan. En omdat de mohammedanen er elke keer mee wegkomen.

De enige manier waarop we uit de huidige problemen kunnen komen zonder vervelende zaken zoals Neurenbergerwetten of heropenening van Westerbork is een lijn trekken. Die ijn geldt voor iedereen. Dat de refo's er niet blij mee zijn is te begrijpen. Jammer, maar helaas. Dat is de prijs die we moeten betalen. De andere oplossing is te erg om te beschrijven.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door H.Numan »

Het is op zich verschrikkelijk dat in een seculier land als Nederland serieus overwogen wordt of moet worden om een atheistische partij op te richten. Dat feit alleen al geeft aan dat er iets grondis mis is, en goed ook.

Lijkt me toch verstandiger om wat breder te denken dan alleen atheisme. Okay, ik ben er zo een. Maar zo'n partij spreekt me niet aan. Ik denk dat de meeste mensen niet zo zeer atheistisch zijn, of er wat voor voelen, maar veel meer no-nonsens. Een partij die consequent de scheiding tussen kerk en staat nastreeft is in essentie een atheistische partij. Alleen niet met zoveel woorden.

Je zou kunnen stellen dat de PVV die rol al vervult, als vrijheid van meningsuiting serieus genomen wordt. De koran hoeft helemaal niet verboden te worden, en wat mij betreft moet dat idiote verbod op Mein Kampf opgeheven worden. Je kan toch wel aan die boeken komen. Een ban houdt fundie baardjes en wannabe nazis echt niet tegen.

Wat ze wel tegenhoudt is de wet. Natuurlijk mag je de koran lezen. Je mag de bijbel toch ook lezen? Ga eens voor de grap het Oude Testament lezen met het wetboek van strafrecht & de grondwet in gedachte. Streep met een rode marker aan wat strafbaar is. Da's behoorlijk veel, wat? Streep nu door wat te gek voor woorden is. Gebruik nu een groene marker. En tenslotte pak je een blauwe marker waarmee je de manifest onmogelijke passages en historische onzin aanstreept. Valt het je op dat er heel erg weinig overblijft?

Maar dat maakt niet uit. Dan kunnen we Moeder de Gans ook wel verbieden. Aangezien het consumeren van kinderen daar nogal prominent in naar voren komt. Het punt is vrij simpel: wat doe je er mee? Ga je op een bijeenkomst roepen en eisen dat kinderen opgegeten moeten worden, dan denk ik dat je waarschijnlijk strafbaar bezig bent. Als je zou oproepen om oude vrouwtjes in de oven te gooien, zeker.

Dat is dus het hele punt wat op de een of andere manier de overheid maar niet schijnt te snappen. Als een sjamaan oproept om heidenen te onthalzen is dat doodsimpel even strafbaar als oproepen om joden te vermoorden. Voor de een is de koran heilig, voor de ander Mein Kampf. Alleen behoren er geen heilige boeken te bestaan. Alle boeken zijn exact gelijk voor de wet.

Dat mohammedanen hun boek thuis op de bovenste plank zetten en er een Maria lichtje voor branden moeten ze zelf weten. Het is een doodgewoon boek, en nog een slecht (geschreven) boek ook. Stel dat ik een koran in mijn bezit heb, en die in de asbak gooi. Kan je daar aanstoot van nemen? Natuurlijk niet! Want het is mijn koran. Als ik het aan de geit voer is dat tussen mij en de geit. Niet tussen mij en een kapsoneslijder met een baard. In dat geval mag hij zich verantwoorden voor het hekje. Excuus 'ik werd boos want "mijn" heilige boek.... is onzin. Het is niet "zijn" boek, maar het mijne. En heilige boeken bestaan niet. Wat mij betref mag hij de bijbel in de fik steken, de Pravda opeten en de Playboy aan de kameel voeren. Zolang het maar zijn eigen boeken zijn. Niet die van iemand anders.

Vergelijk het eens met het verbranden van de Nederlandse vlag. Dat is iets dat ik bijzonder onsmakelijk en pijnlijk vind. Maar ik accepteer het, of liever gezegd zal het moeten accepteren dat mensen dat doen. Als ik me boos maak en daarom zo'n linkse rotzak het ziekenhuis in beuk, moet IK me verantwoorden voor de rechter. Waarom is dat anders voor baardapen? Is hun boek meer of beter dan "mijn" (in dit geval: onze) vlag? Natuurlijk niet. Het is exact hetzelfde.

Als men dat simpele regeltje in de praktijk zou brengen zouden de meeste baardmannekes na dreigend gegrom het gewoon moeten opgeven. Oh, men is bang voor 10.000 mohammedanen die het gerecht bestormen? Ik niet. Een paar rollen prikkeldraad om een voetbalstadion* doet wonderen. Bestorm dat gerecht maar. Gewoon doen. Niet bluffen. En dan kijken wat er gebeurt. We hebben de middelen, maar niet de wil om het uit te voeren.

Pas als we tegen ALLE fundies, zowel refos, papen als baardgekken kunnen zeggen: dit is de lijn. Stap er met 1 teen over heen, en we hakken hem af. EN DAT DAN OOK DOEN! Dan pas zullen fundies ophouden met zeuren. Niet direct, want het zijn en blijven geestelijk kleine kinderen die niet zonder hun onzcihtbare vriendje kunnen. Kleine kinderen die zeuren en ontdekken dat het contraproductief werkt stoppen er mee. Niet direct, maar op termijn wel.

* dit is nadrukkelijk GEEN oproep om mohammedanen in kampen te stoppen! Als 10.000 krakers hetzelfde doen: dezelfde oplossing. Of 10.000 cavia knuffelaars. Als er minder cavia knuffelaar of brutale baardjes zijn, kan er gewoon volstaan worden met politiecellen. 10.000 is een beetje veel, en nood breekt geen wet, maar staat noodverordeningen toe.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Peter Louter »

Er bestaat geen enkele partij in Nederland die zeer coinsequent de scheiding tussen kerk en staat nastreeft, ook de PVV niet.
Nederland is geen absoluut seculiere staat. Overheid en Kerk werken braaf samen zoals burgemeester Cohen het in zijn nota over de scheiding van kerk en staat formuleert.

Alle bestaande partijen, religieus of seculier dienen er rekening mee te houden dat zich onder de kiezers menig gelovige bevindt. Geen enkele partij kan het zich dus veroorloven om bij allerlei politieke kwesties een arelgieus standpunt in te nemen. Dit heeft tot gevolg dat religies bijna automatisch een beschermde positie hebben. De islam lift automatisch mee op die bescherming omdat ze mag rekenen op een gelijke behandeling.

Politiek moet zich zo veel mogelijk baseren op gezond verstand en wetenschap. Religieuze overtuigingen zitten daarbij in de weg.

Nederland heeft aboluut een politieke partij nodig die politieke kwesties op een religievrije wijze beziet en een imago kiest waarbij religie wordt verbannen uit de publieke en openbare sfeer. Daar zijn heel veel mensen voor, ook gelovigen nota bene.

Ik zie dus een behoorlijke kiezersmarkt voor zo'n partij, maar als ze zich met 'atheïsme'gaat afficheren voorspel ik een afname van wervingskracht. Met wat creativiteit moet er een andere naam te vinden zijn die het woord átheïsme vermijdt en toch duidelijk maakt dat het de grondslag van het partijprogramma is. De andere valkuil is dat ze niet mag verzuimen duidelijk te maken dat er bij atheïsme sprake is van duidelijke religievrije waarden en normen zoals humaniteit, duurzaamheid, mensenrechten, redelijkheid en wederkerigheid.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Ketter »

Allemaal goed en wel, Frans (en hierin treed ik Peter Louter, H. Numan en anderen bij), maar zou je niet beter je partij de "Seculiere Partij" noemen, of eventueel de "Seculier/Humanistische Partij" of misschien de "Partij van de Vrije Gedachte"?
Drie goeie redenen:
(1)
Je hele programma is seculier en je noemt jezelf "atheïstisch". Hoewel atheïsme strikt genoeg geen kerk is, ben je wel een levensovertuiging aan het promoten binnen de politiek. Dus strikt gezien, contra-seculier. Je sluit daardoor veel theïstisch-georiënteerde humanistische seculiere denkers uit. Ik weet wel dat wij atheïsten min of meer de vaandeldragers zijn van secularisme, maar we zijn niet de eigenaars van dat gedachtengoed. Ik zeg zelfs meer, sommige agnosten gaan zich niet terugvinden in je titel.
(2)
Dit gaat ook terecht gelezen worden als de zonder-god partij, en zelfs de tegen-god partij. Dat is geen volwaardig levensbeschouwelijk standpunt. Atheïsme is een visie op goden (dat ze er niet zijn) en verder niets. Humanisme daarentegen eerder wel. Geef wat inhoud aan je partij en weerspiegel dat in de titel.
(3)
Wees aub niet de zoveelste "one-issue party". Dus enkel secularisme is niet genoeg. Je moet in de politiek bedreven zijn in alle ethische kwesties, zelfs al leg je een klemtoon op wat je belangrijk vindt.

Veel geluk ermee.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Links666
Berichten: 1039
Lid geworden op: di mei 20, 2008 1:36 pm
Locatie: Flanders Fashion Institute

Re: Rotterdam 28 maart: Oprichting Atheïstische Partij ??

Bericht door Links666 »

...
Laatst gewijzigd door Links666 op ma mar 09, 2009 11:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie