Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Sjeng »

Kritiek Aboutaleb op aanwezigheid Balkenende bij herdenking

Bron: elsevier.nl

(Novum) - De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb (PvdA) heeft na de herdenking van Theo van Gogh in de Linnaeusstraat kritiek geuit op premier Jan Peter Balkenende (CDA). 'Ik heb hem vorig jaar gemist op deze plek. Ik heb het gevoel dat het kabinet te veel met 'law and order' bezig is en te weinig met de gevoelens die leven onder de bevolking.'

Aboutaleb was één van de enkele honderden mensen die de herdenkingsplechtigheid woensdagochtend bijwoonde. Volgens hem heeft de moord op de cineast 'een te diepe wond achtergelaten om nu al te zijn geheeld'. 'Er is geen gevoel van vijandschap, maar wel angst onder de bevolking.'

Ook de publicisten Afshin Ellian en Paul Scheffer vinden dat Balkenende zich te laat heeft laten zien op de plek van de moord. 'Ik vind dat hij er eerder had moeten staan', zegt Scheffer, die ook kritiek heeft op de inhoud van de toespraken woensdagochtend. 'Van die uitspraken als: 'Weg met de angst' val ik plat op mijn mond. Er is een reële reden waarom mensen bang zijn.'

Volgens Ellian had het kabinet meer moeten doen om van de herdenking 'een nationale gebeurtenis te maken'. 'We staan hier met een paar honderd mensen, van wie de helft journalist is. Vorig jaar maakte iedereen - inclusief Balkenende – herrie, maar het lijkt alsof we een korte termijngeheugen hebben.'

Link naar artikel: http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

'Van die uitspraken als: 'Weg met de angst' val ik plat op mijn mond. Er is een reële reden waarom mensen bang zijn.'
Je kan wel doen alsof er niks aan de hand is ('Weg met de angst'), maar dan veeg je grote problemen onder het tapijt alsof er niks aan de hand is. En aan struisvogels aan het roer hebben we niks, de problemen moeten benoemt en aangepakt worden!
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Ter nagedachtenis van Theo van Gogh

Bericht door Manon »

nog even opnieuw de link van het humoristische programma 2020 waarin Theo Van Gogh zogezegd anno 2011 zich eindelijk tot islam heeft bekeerd.

Het dateert ergens van mei 2004 meen ik.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/t ... 040503.asf
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Vrijdenker
Berichten: 1746
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Hans Teeuwen bij onthulling kunstbeeld Theo van Gogh

Bericht door Vrijdenker »

Hans Teeuwen was vandaag heel grappig. Kijk maar eens:
http://www.geenstijl.tv/2007/03/onthull ... _oost.html

8)
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Moedige jongen!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Vrijdenker
Berichten: 1746
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Bericht door Vrijdenker »

Ja ja, een nieuwe carnavals-hit is geboren!
www.dumpert.nl/mediabase/11777/33f7ebae/index.html

:D
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Goed zo, doet deugd dat er in Nederland mensen blijven die hun mond durven opendoen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Vrijdenker
Berichten: 1746
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Bericht door Vrijdenker »

Het Vrije Woord

Gregorius presenteert...

de officiële release van de onverbiddelijke megahit Het Vrije Woord.

Luisteren kan hier: www.gregoriusnekschot.nl/hetvrijewoord.html

Bron: http://gregoriusnekschot.nl/blog/index. ... &tb=1&pb=1
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Ariel »

Het is al weer bijna vijf jaar geleden dat Theo van Gogh werd vermoord. Op 2 november 2004 om precies te zijn. De meeste mensen zijn het al bijna weer vergeten. Om nog even aan hem te denken plaatst ik hier een gouwe ouwe.

Afbeelding

Beminde aanwezigen, meneer Bakas, Allah zij met U!

Ja, U zult wel denken, wat ziet 'ie er merkwaardig uit, maar sinds de Profeet in mijn leven is gekomen, heb ik eindelijk de kleren gevonden die mij zitten als gegoten. Omdat meneer Bakas vandaag iets te vieren heeft, dacht ik, ik laat deze gelegenheid niet voorbijgaan.
Hoe ben ik tot het ware geloof gekomen?
Laat ik er maar geen doekjes om winden; gezien mijn teleurstellende ervaringen met het zwakke geslacht, was me al vaker opgevallen dat de islamitische vrouw haar plaats nog kent. Niet alleen moet zij op gepaste afstand achter haar echtgenoot aanlopen, zij dient allereerst te luisteren en mag geslagen worden, mits niet op het gezicht. Vooral dit recht om een corrigerend tikje te mogen uitvoeren, sprak mij bijzonder aan.
In het ware geloof zoals 't mij gegeven is, heeft de vrouw maar één devies: 'Wat zang, wat dans, stil te dienen!' Echtscheidingen kosten geen geld en kunnen alleen met toestemming van de man tot stand te komen. En natuurlijk is daar ook de verworvenheid om tot meerdere vrouwen tegelijk te mogen ingaan. Mij werd al snel duidelijk dat de pestilente bacil van de zogeheten 'emancipatie' bij Allah geen kans krijgt en als goddeloos moet worden aangemerkt. Als ik het verdriet zie en de verwarring bij de Westerse vrouw, gelijke rechten, alimentatie en andere goddeloosheid, dan weet ik dat alleen Allah vrede brengt.
Toen mijn broeder Aboe Jah Jah onlangs opmerkte dat dat ontketende schepsel Hirsi Ali van de VVD haar mond moet houden omdat ze gek is, was mij dat uit het hart gegrepen. Allah wil niet dat opstandige vrouwen Hem vergelijken met 'een perverse tiran'; Allah wil dat Ayaan haar beentjes spreidt en naar het plafond staart, zoals wij onze vrouwen nu eenmaal 't liefste zien, niet bereden door obscene dromen maar in de wetenschap dat de Profeet (Gods Heil en Vrede zij over hem) gezegd heeft: "De mannen hebben een rang boven de vrouwen."
U kunt deze wijze woorden lezen in de Koran, het boek der boeken, onder het kopje: Sura 2, Vers 228.
In dit verband zou ik ook willen aanhalen Sura 4, Vers 34: "Van wie jullie ongezeggelijkheid vreest, laat haar alleen op haar rustplaatsen en slaat haar." Zoals de Profeet gezegd heeft: "Vrouwen zijn de meerderheid van de bewoners in de Hel." Alsook Soera 24, Vers 31:"Vrouwen mogen niet de aandacht trekken door met hun voeten te stampen."
U merkt wel dat mijn geloof een rotsvaste overtuiging geeft. U begrijpt wel dat een probleempje als Mevrouw Hirsi Ali vanzelf opgelost wordt, zo niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Ik mag meneer Zalm, hier ook aanwezig, er wel op wijzen dat dag en nacht lijfwachten inhuren een hoop centjes kost en dat de Nederkandse belastingbetaler helemaal niet zit te wachten op een Overheid die ketters en afvalligen in leven houdt. Maar, lijfwachten of niet, het geval Ayaan zal zeker worden opgelost. En dat weet U hier aanwezig maar al te goed, al babbelt U liever over 'onze multi-culturele samenleving'.
Allemaal gebakken lucht en als er één is die dat weet, is 't meneer Bakas.
Adjiedj is van het verderfelijke hindoe-geloof, al geloof ik niet dat hij van nature al te religieus is. De firma Dexter draait ook moslims heel graag een poot uit als er weer iets multi-cultureels valt te communiceren, en zoals wij
maar al te goed weten; geld stinkt niet, mits wij namens Allah de armen af en toe ook een aalmoes toewerpen. Ga zo voort, meneer Bakas; als binnenkort de Hoge Heerlijkheid van Allah vrede over onze hele wereld heeft gebracht, zie ik U als eerste Mekka bezoeken. Een twinkeling in de ogen, Uw schoongewassen achterwerk
voor één keer niet naar de verkeerde kant gebogen, en afgezien daarvan; een hele nieuwe klantenkring die maar al te graag wil communiceren. Strenger moet ik zijn in verband over wat de Profeet (God's Heil en Vrede zij
over hem) te melden heeft met betrekking tot Uw geaardheid, meneer Bakas. Ik wil de feeststemming ter ere van het zoveeljarig bestaan van deze firma Dexter natuurlijk niet bederven, maar mag ik U er wèl op wijzen dat Soera 7, Vers 81 meldt: "Jullie komen vol begeerte tot de mannen in plaats van de vrouwen; Ja, jullie gaan te ver."
En het voorschriftenboek At-Tirmidhi tekent uit de mond van de Profeet (God heilen Vrede zij over hem) op: "Doodt degene die sodomie bedrijft, en doodt degene die het zich laat gebeuren."
De Profeet heeft zeker niet gesproken over een hemel waar 77 schandknapen tot het aarsgezwel van meneer Bakas komen; nee, de hemel is voor gezonde moslims die niet bang zijn een corrigerend tikje uit te voeren, echte mannen, zoals ik. In de woorden van mijn collega El Moumni ben jij minder dan een varken, Adjiedj, en zo denkt iedere rechtvaardige moslim erover; wordt toch genezen, zoals ik!
Tot slot zou ik willen melden dat het bureau Dexter allerlei ongezonde gedachten propageert over 'de gelijkwaardigheid van culturen' en andere flauwekul. Wij hier verzameld begrijpen heel goed dat gebakken lucht een profijtelijke business is, vooral als 't er om gaat om onze dolende overheid een lichtje te bezorgen aan het eind van de donkere tunnel die Twijfel heet. Meneer Bakas wens ik daarom nog veel goede zaken, in de wetenschap dat ook hij voor het aanzicht van Allah zal verschrompelen tot een nietig gelovige. Er is hoop op deze wereld en die
klinkt dagelijks uit de moskee. Moge Adjiedj Bakas keren van de dwalingen zijns weegs; een ketter, een ongelovige, een sodomiet en, ergste van al, een zogeheten 'Communicatie-dekundige...' Als bekeerde zeg ik: Vrede zij met hem!

Theo van Gogh
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Imam' Theo van Gogh predikt emancipatie Islamitische vrouw

Bericht door Manon »

goed dat je het hier nog even zet Ariel!
Ik vond het filmpje ook al zo hilarisch.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Imam' Theo van Gogh predikt emancipatie Islamitische vrouw

Bericht door Ariel »

Theo van Gogh: 5 jaar na de moord

Afbeelding
Theodor Holman: 'De islam wordt steeds ideologischer, het boezemt me angst in.' Foto Jean-Pierre Jans

Op 2 november 2004 werd Theo van Gogh vermoord. Theodor Holman was één van zijn vrienden. De eerste aflevering in een korte serie.

Hij staat toch half en half in een christelijke traditie, maar het idee van vergeving wil er bij Theodor Holman niet in. Hij is nog altijd woedend. Het mooiste zou zijn - hij heeft erover nagedacht - dat Mohammed B. geslagen wordt met het inzicht dat zijn daad zinloos is geweest, dat het geloof hem niet heeft geholpen en dat er na de dood niets meer is, laat staan erotische vergezichten. ''En met die gedachte nog jarenlang in de cel zitten. Dat zou ik wel heerlijk vinden. Maar ik zal m'n wraak wel nooit krijgen.''

Het kan zijn lezers onmogelijk zijn ontgaan: voor Holman is er een leven met en een leven zonder Theo, twee soorten tropenjaren. Hij wijdde, omdat voor hem toen alles met Theo te maken had, heel 2005 zijn dagelijkse column aan de moord op Van Gogh, later gebundeld in Theo is dood. Komende maandag verschijnt Theo, Theo, tweehonderd sonnetten over wat ze als vrienden samen beleefden. Zo probeert hij de nagedachtenis aan de filmregisseur/schrijver/presentator/fabulant levend te houden. ''Ik wil elke vijf jaar wat doen. Nu de sonnetten, straks misschien een stripverhaal of een musical.''

Er gaat wel eens een dag voorbij dat hij er niet aan denkt, maar hij voelt zich nog altijd geamputeerd. ''Wat me ontnomen is, is heel veel levensplezier. Theo was een ouderwetse bohemien, het was heel prettig om in zijn nabijheid te verkeren, hij was gulzig levend en zelf erg gul en gedreven. Dat moet ik elders halen. Heb ik ook wel gedaan, maar zo wordt het nooit meer.''

In de eerste maanden na de moord nam Holman deel aan een stuk of zestig debatten, de grote dialoog over vrijheid van meningsuiting waarmee de boel bij elkaar moest worden gehouden. ''Daar ben ik op zeker moment mee gestopt: niemand luisterde, er gebeurde niets. Het werd bedreigend ook: stond er zo'n soepjurk met een baard voor m'n neus video-opnamen van me te maken. Intimiderend. En die vrijheid van meningsuiting, die wilden ze helemaal niet! Dan werd me gevraagd: Pim Fortuyn vond de islam achterlijk, u ook? En dan zei ik: alle godsdiensten zijn achterlijk. 'Dan stel ik hier vast dat u de islam achterlijk vindt.' En dan hoefden ze niet meer met me te praten, want ik was een gevaar. Wegwezen dus.''

Een gesprek met Theodor over Theo gaat vrijwel meteen over de islam; de moord was politiek-religieus en een welbewuste reactie op de niet altijd fijnzinnige wijze waarop Van Gogh zich tegen de islam keerde. ''Ik heb niks tegen de mensen, wel heel veel tegen het geloof. De islam wordt steeds ideologischer, het boezemt me angst in. Het is niet meer kinderachtig: de politieke islam is fascistoïde. Er zijn gematigde moslims, maar er bestaat geen gematigde islam. Die religie is militant, waant zich superieur, is uitgesproken antisemitisch, vrouwonvriendelijk, vrijheidbeperkend, homofoob en imperialistisch. De politiek volgt dat totaal niet. Zo'n Pechtold heeft toch geen idee wat de islam wil in het Westen? Ze hebben Paul Scheffer gelezen, maar de consequenties volgen ze niet. Cohen en Marcouch willen invloed uitoefenen via de moskee. Het geeft het slechte voorbeeld, het rechtvaardigt hypocrisie. Volkomen idioot! De kerk moet zo min mogelijk een rol spelen in de openbare ruimte.''

Hij noemt zich 'anarcho-liberaal' en stemt 'nog niet' op Wilders. ''Er werd mij nooit gevraagd wat ik stemde, nu word ik steeds weggezet als een PVV-stemmer.''

Van Gogh en Holman waren 'erg linkse jongens' toen ze elkaar begin jaren tachtig leerden kennen. ''Vervolgens werden we wankele sociaaldemocraten, de PvdA is verantwoordelijk voor de verwoesting van het onderwijs, en toen kwam Fortuyn, daar kon Theo het heel goed mee vinden. Anti-islam waren we al. Op zeker moment zijn we politiek op drift geraakt, daar kwam Ayaan nog eens tussendoor, toen ben ik VVD gaan stemmen en Theo werd Fortuynaanhanger. Hij wilde z'n eigen partij beginnen, Leefbaar Theo. Ik zou ook op de lijst komen. We waren al een programma aan het schrijven, met afschaffing van filmsubsidies als belangrijkste punt geloof ik.''

''Wist je trouwens dat Fortuyn Theo gevraagd heeft om minister van Cultuur te worden? Ik geloofde het eerst ook niet, maar het is echt waar. Stel je voor: Theo van Gogh als minister. Hij zou natuurlijk alles uit de ministerraad lekken. Ik dacht wel: wat zal er met het land gebeuren? Maar ik zag er ook enorm naar uit. Echte open democratie. We hebben ons gek gelachen.''

Ze hadden een vanzelfsprekende vriendschap. ''Ik heb ook wel ruzie gehad met hem, dat duurde dan even. Het was met Theo altijd inspiratie, altijd lachen. Hij was in staat om je dromen waar te maken. De eerste jaren heb ik hem wel bewonderd. Hij verkleinde de afstand tussen denken en doen, hij heeft me dingen geleerd. Hij kon groot denken. Als-ie geen geld had voor een film, nam hij de volgende dag een extra hypotheek van twee ton. Hij nam grote persoonlijke risico's, dat heb ik nooit gedurfd.''

''Ach, we zaten in een geweldige flow. De films werden steeds beter, de mogelijkheden steeds ruimer. We hadden een eigen team, een eigen stijl, een eigen thematiek. Amerika zat eraan te komen. De toekomst zag er rooskleurig uit, dat kan ik je vertellen.''

Heeft hij, als columnist, zijn kwaadheid omgezet in moed? ''Nee, moediger ben ik niet geworden. De noodzaak om te zeggen wat ik vind, is groter geworden. Ik heb een beetje bescheidenheid en beleefdheid laten varen, omdat het nodig is. Ik ben zo teleurgesteld in de politiek, de journalistiek, in alles eigenlijk.''

''Ik heb het gevoel dat niets deugt, het gaat helemaal de verkeerde kant op. Onze cultuur gaat kapot, we leggen het af. Na alles wat ik heb beleefd, ben ik agressiever geworden, omdat ik nu weet hoe het in elkaar steekt. Ik laat graag de absurditeit zien. De lezers moeten niet denken: hij heeft gelijk. Ze moeten denken: dat is inderdaad belachelijk.'' (ALBERT DE LANGE)

27-10-09
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... oord.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
birdie
Berichten: 955
Lid geworden op: do mar 12, 2009 12:10 am
Locatie: Groningen

Marcouch en intellectuele armoede

Bericht door birdie »

VAN GOGH: 5 JAAR NA DE MOORD, DEEL TWEE

Op 2 november 2004 werd Theo van Gogh vermoord. Ahmed Marcouch, nu voorzitter van stadsdeel Slotervaart, deed destijds het woord namens de Marokkaanse moskeeën. De tweede aflevering in een korte serie.

Nog bijna niemand had van hem gehoord toen hij als woordvoerder van de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en Omstreken in de nasleep van de moord op Van Gogh opeens Bekende Moslim Nederlander werd. Hij organiseerde bijeenkomsten, sprak met journalisten uit binnen- en buitenland en verscheen avond aan avond in praatprogramma's. Ahmed Marcouch speelt sindsdien een hoofdrol in het debat over de islam in Nederland en zelfs daarbuiten. Binnenkort staat hij in de New Yorker.

Dat was niet voorzien in 2004. ''Het was niet mijn bedoeling om woordvoerder te worden, maar om als bestuurslid achter de schermen te werken aan de rol van de moskee. Maar de moord maakte het onmogelijk alleen met interne aangelegenheden bezig te zijn.''

''Ik heb me nooit intens aan hem gestoord,'' zegt Marcouch over Van Gogh. ''Ik was niet met hem bezig.'' Voor een groot deel van de moslimgemeenschap was hij zelfs onbekend. ''We moesten de moslimgemeenschap uitleggen wie hij was. Dat hij moslims voor geitenneukers uitmaakte, wisten ze helemaal niet.''

Marcouch was indertijd ambtenaar van stadsdeel Zeeburg. ''Een collega zei: Van Gogh is vermoord. Ik zag het eerst als flauwe grap. Het werk ging door alsof er niet veel aan de hand was.'' Dat veranderde snel. ''Driss el Boujoufi van de Unie van Marokkaanse Moslim Organisaties in Nederland belde en zei: 'We worden gek gebeld door de pers. Wil jij de woordvoering doen?' Mijn telefoon ging daarna continu over. Voor ik het wist, zat ik bij Rondom Tien. De moord was toch een kentering en zal zeker een factor zijn geweest in mijn loopbaan, al was het maar dat ik een bekender gezicht werd.''

Zijn statement op de dag van de moord was: ''De moord op Theo van Gogh kan nooit een religieuze daad zijn.'' Marcouch nu: ''We wilden zeggen dat het niet te legitimeren valt vanuit de islam. We kozen er niet voor om te zeggen dat B. geen moslim is. Voor hem was het wel degelijk een religieuze daad. Maar we wilden duidelijk maken dat mainstream moslims dit niet zien als religieuze opdracht.''

''We spraken af dat er geen relativering zou zijn van de daad, dat we die zouden verooordelen en ons er absoluut van zouden distantiëren. In de moskee waren mensen die zeiden 'Theo heeft er om gevraagd.' Of die zich afvroegen waarom wij ons moesten distantiëren.''

Of het optreden destijds voldoende effect had, betwijfelt hij. ''Alhoewel we ons toen luidkeels manifesteerden, werd vaak gezegd dat de moslims niets van zich hadden laten horen. De gemeenschap is ook slecht georganiseerd. De gemiddelde moskeebestuurder spreekt geen Nederlands, leest geen kranten, leeft in zijn eigen moskeewerkelijkheid.''

Vijf jaar later is dat niet sterk veranderd. ''Besturen laten de jonge generatie niet toe en die gaat de strijd met zittende moskeebesturen niet aan. Discussie wordt gezien als 'fitna', chaos. Het blijft taboe om te zeggen dat het bestuur niet voldoet. Er zijn wel andere initiatieven; de Poldermoskee, studentenverenigingen en in huiskamers. Vrouwen krijgen een achterkamer in de moskee, die zouden in opstand moeten komen. Jongeren en intellectuelen moeten het falen van de moskeebesturen aan de kaak stellen.''

Na vijf jaar ontbreekt nog steeds een intellectuele voorhoede. ''De intellectuele armoede in de islamitische gemeenschap is groot. Het niveau van de imams is minimaal. In veel Arabische steden zouden ze niet eens een betrekking krijgen. Ik mis de discussie over hoe de islam gezien moet worden in de Nederlandse samenleving. Waar blijft het debat tussen imams?''

Bij de verkiezingen in 2006 werd hij lijsttrekker voor de PvdA in Slotervaart. ''Ik had me niet gerealiseerd dat B. hier vandaan kwam, tot ik opeens op straat zijn vader tegenkwam. Ik heb geprobeerd met hem te praten. Dat was moeilijk. Die man was helemaal in zichzelf gekeerd. Ik heb het later ook wel geprobeerd, maar het gezin wil helemaal niets. Ook tegenover anderen zijn ze gesloten, hoor ik.''

Het beleid dat Slotervaart ontwikkelde tegen radicalisering, kreeg stedelijk en nationaal navolging. ''Er liepen heel veel radicaliserende jongeren, maar er was totaal niet over nagedacht wat het stadsdeel kon doen.''

Hoe is dat nu? ''Er zijn nog veel jongeren die zorgen baren. Maar we weten meer. Onze antennes in de wijk zijn beter. Ik hoop dat als iemand aan het flippen is, we het op tijd weten en kunnen ingrijpen. Garanties kunnen we nooit geven. De aandacht glijdt al weg. Ik ben bang dat het blijft hangen in incidenten en de repressieve kant. De grote vraag blijft: hoe kun je moslims integreren in de samenleving?''

Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. ''We zijn als samenleving veel meer moslim-minded geworden dan voorheen. Eerst wisten journalisten en beleidsmakers er weinig van. De kennis is toegenomen. Het maatschappelijk debat is relevant geweest en heeft emanciperend gewerkt. Iedereen hekelt Ayaan. Ze was misschien niet inspirerend, maar wel prikkelend. Als je zegt 'De Koran is fout', is dat een lastige discussie. Maar als je zegt dat moslims ten onrechte de Koran gebruiken als rechtvaardiging voor huiselijk geweld, krijg je een betere discussie. Imams, die lukraak dingen riepen, werden geconfronteerd met hun antisemitische, vrouwvijandige en antiwesterse uitspraken.''

Dat kost tijd. ''Dat is een proces, waarvan je niet kan verwachten dat het klaar is. Ik hoor vaak: 'Laat het islamdebat toch rusten.' Maar als je nu wegkijkt, kan de integratie stagneren. Het is niet klaar. Als we genoegen nemen met wat we hebben bereikt, worden we over een tijdje weer geconfronteerd met een drama.'' (ADDIE SCHULTE)

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITI ... el-2.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
† 14 september 2012.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Ariel »

Vijf jaar op eieren lopen

Terugblik De wereld na Theo Van Gogh

Door: Kustaw Bessems / Camil Driessen

Sinds de moord op Theo van Gogh is censuur én zelfcensuur in de westerse wereld aan de orde van de dag. We buigen voor geweld en bedreigingen van fundamentalistische moslims.

Kunstwerken die niet meer tentoongesteld worden omdat ze een verdwaalde moslim kunnen kwetsen. Een columniste die stopt na doodsbedreigingen. Sinds de moord op Theo van Gogh is het doodnormaal en hebben radicale moslims hun zin gekregen.

Maandag is het vijf jaar geleden dat Mohammed Bouyeri filmmaker en columnist Van Gogh van zijn fiets schoot en de keel doorsneed. Omdat die de profeet Mohammed had beledigd. Terugkijkend is de moord een succes. Kritische, provocerende geesten doen er het zwijgen toe. Op een enkeling als politicus Geert Wilders na, maar die is ook meteen de best beveiligde man van het land.

Censuur en zelfcensuur vieren hoogtij, in Nederland én in de rest van de westerse wereld. Ingezet door de moord op Van Gogh, verhevigd door de Deense cartoonrellen. Cartoons die werden gepubliceerd omdat een kinderboekenschrijver na de moord op Van Gogh niemand kon vinden die zijn boek over de profeet wilde illustreren.

Soms is men terughoudend vanwege protest, dreigen of geweld, maar vaker is het uit voorzorg. Want je zóu maar eens zo’n ‘gevaarlijke moslim’ op de tenen kunnen trappen.

Wat volgt is een – niet uitputtend – overzicht van bekende gevallen van censuur. In werkelijkheid is de lijst veel langer. Al is het maar omdat niemand weet welke stukken niet zijn geschreven, welke films niet gedraaid en welke grappen niet gemaakt, omdat de angst onder onze huid is gekropen.

De film van Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali wordt toch niet als hommage aan de vermoorde regisseur vertoond op het International Film Festival Rotterdam. Productiemaatschappij Column Productions stelt de film niet ter beschikking op basis van veiligheidsadviezen.


Januari 2005 Schilder belaagd
De Amsterdamse kunstenaar Rachid ben Ali wordt op straat bedreigd en belaagd. Oorzaak zijn Ben Ali’s schilderijen in het Cobramuseum, waarmee hij protesteert tegen een starre islam en haatzaaiende predikers, onder meer door kontneukende imampjes te schilderen. Een half jaar daarvoor lag hij al twee weken in het ziekenhuis nadat hij met een stuk hout op zijn hoofd was geslagen door een groep Marokkanen.

Mei 2005 Muurschildering
Kunstenaars Loes Diephuis en John Prop schilderen hun vernielde muurschildering van Theo van Gogh in het Amsterdamse stadsdeel Oost-Watergraafsmeer over. In plaats van een afbeelding van de vermoorde filmmaker als engel met duivelshoorns, komt er de tekst ‘Alle Menschen werden Brüder (?)’. De oude afbeelding werd tot twee maal beklad met grijze verf. ‘We hadden het gevoel dat de muurschildering leidde tot iets meer afstand tussen de mensen’, aldus Prop. ‘Daarom dat we nu een hoopvolle spreuk hebben geschilderd.’


Oktober 2005 Tate Gallery
Het kunstwerk ‘God is Great’ van kunstenaar John Latham wordt door de Londense Tate Gallery verwijderd. Het toont een in stukken gescheurde Koran, Bijbel en Talmoed. Volgens het museum zou de kunst in ‘het gevoelige klimaat na de aanslagen’ sommige moslims kunnen beledigen.

Oktober 2005 Cartoonrellen
Denemarken is in rep en roer nadat de krant Jyllands-Posten twaalf spotprenten van de profeet Mohammed afdrukt. Twee tekenaars moeten na doodsbedreigingen onderduiken en de ambassadeurs van elf moslimlanden tekenen protest aan bij premier Anders Fogh Rasmussen. De krant publiceerde de tekeningen nadat een kinderboekenschrijver had geklaagd dat niemand zijn boek over profeet Mohammed wilde illustreren. Jyllands-Posten vroeg zich af of meer kunstenaars aan zelfcensuur doen als het om islam gaat. De cartoons zorgen begin 2006 voor een storm van – soms gewelddadig – protest in de Arabische en islamitische wereld, met zo’n 140 doden tot gevolg, en leiden tot een boycot van Deense goederen in landen als Jemen, Egypte en Saoedi-Arabië.


Juni 2006 Hoogleraar schrapt passages afscheidsspeech
Na druk van de rector magnificus van de Universiteit van Utrecht past hoogleraar Nieuwe Testament Pieter W. van der Horst onder protest zijn afscheidsspeech aan. Volgens Van der Horst moest hij passages over islamitisch antisemitisme schrappen omdat ‘de islamitische studenten stennis zouden schoppen en de rector niet kon instaan voor mijn veiligheid’.

Ondanks zware politieke kritiek haalt de Opera in Berlijn Mozarts Idomeneovan het programma. Tijdens het slotstuk van de opera rollen de koppen van Neptunus, Jezus, Boeddha en Mohammed. Met die scène wil de regisseur laten zien dat een intellectueel en weldenkend mens zelf beslissingen neemt en de consequenties daarvan aanvaardt. Daarvoor dient de mens zijn ’goden’ te onthoofden. Na een waarschuwing van het Berlijnse Landeskriminalamt besluit het operahuis om vier reprisevoorstellingen af te gelasten. Al was de voorstelling tussen 2003 en 2004 gewoon in het operahuis aan de Berlijnse Bismarckstraße te zien. Na kritiek wordt de opera uiteindelijk in december toch vertoond in het door de ME omsingeld gebouw. Er gebeurt niets.

Oktober 2006 Naakte poppen
Een dag voor de tentoonstelling opent, besluit The Whitechapel Art Gallery in Londen om een aantal werken van de Duitse surrealist Hans Bellmer weg te halen om de mosliminwoners van Oost-Londen niet te shockeren. Bellmer maakt levengrote naakte poppen van meisjes.

Januari 2007 Zelfcensuur cabaretiers
Cabaretier Ewout Jansen (23) van het cabaretduo Ewout en Etienne wordt met de dood bedreigd door een bezoeker van de Assoena moskee in Amsterdam omdat hij grapt over de islam. Youp van ’t Hek zegt in 2005 al tegen HP de Tijd dat hij met regelmaat zelfcensuur hanteert en gevoelige onderwerpen vermijdt. Hans Teeuwen trekt in zijn Engelse shows aan de penis van God, maar zegt steevast dat het niet Allah is. Hij loopt namelijk liever tegen woede aan dan tegen kogels, grapt hij.

Augustus 2007 Doodsbedreigingen Ehsan Jami
De oprichter van een comité voor ex-moslims, die de profeet Mohammed een crimineel noemt en met Osama bin Laden vergelijkt, ontvangt tientallen doodsbedreigingen. Daarnaast wordt hij mishandeld door drie mannen van allochtone afkomst. PvdA-leider Wouter Bos reageert door onder andere te zeggen dat ‘je geen belediging nodig hebt’ om voor het recht op geloofsafval te strijden.


September 2007 Bange terrorismecoördinator
Nationaal coördinator terrorismebestrijding Tjibbe Joustra uit in het ADzijn vrees voor de gevolgen van de toon die sommigen aanslaan in de discussie over moslims. Daarbij doelende op Geert Wilders en Ehsan Jami. ‘Zulke radicale uitspraken kunnen individuen die op de rand van geweld staan, het laatste duwtje geven.’


Oktober 2007 Nederland weigert beveiliging Ayaan Hirsi Ali
Nederland weigert de internationaal geroemde islamcritica en voorvechter van vrouwenrechten te beveiligen nadat zij naar de VS verhuist. Al wordt zij nog zo bedreigd. Alle partijen behalve GroenLinks en D66 zijn het roerend eens dat Nederland daar niet eeuwig voor kan opdraaien. Als ze naar Nederland komt, wordt ze beschermd, maar premier Balkenende heeft dat liever niet. ‘Het kan niet zo zijn dat iemand zegt: ik ga naar Nederland, want daar word ik beveiligd.’


December 2007 Museum weigert kunst Soorah Hera
Onder het motto ‘wij hangen in ons museum geen dingen op die mensen beledigen’ besluit directeur Wim van Krimpen van het Haagse Gemeentemuseum om twee kunstwerken over moslims en homoseksualiteit van de Iraanse Soorah Hera te weren, nadat hij die eerst juist om hun kwaliteit had geselecteerd. Hera reageert verbolgen. ‘De enige conclusie die ik kan trekken is dat Allah heel groot is en dat in Nederland de angst regeert.’ Ook de KunstRAI weigert de werken. In musea in Gouda en Milaan en tijdens Art Amsterdam worden de kunstwerken wel tentoongesteld. Hera kan er zelf niet heen, om veiligheidsredenen. Ze kiest voor een leven in de anonimiteit.


Februari 2008 Bang kabinet
Een reeks CDA-prominenten onder wie minister Verhagen van Buitenlandse Zaken doet een beroep op Wilders om zijn anti-islamfilm Fitnaniet uit te zenden. Volgens NRC Handelsblad heeft het kabinet onderzoek laten doen naar de mogelijkheid van een verbod voor de film, maar dat blijkt juridisch te ingewikkeld. Premier Balkenende legt de verantwoordelijkheid voor eventuele reacties bij de PVV-leider: ‘Er kunnen economische sancties komen, aanslagen, dreiging. Degene die daar aanleiding toe geeft, is daarvoor verantwoordelijk.’ Op de vraag of een terrorist niet verantwoordelijk is voor een aanslag, antwoordt de premier: ‘Die is verantwoordelijk voor de feitelijke handeling, maar die legitimeert hij met de film. Dat is niet los te zien.’


Mei 2008 Lange broek
Islamitische bewoners van de wijk Stedenwijk-Noord in Almere klagen over de korte broeken van bouwvakkers. Ondanks de hitte besluit de uitvoerder van het project dat de werklieden lange broeken moeten dragen.


Mei 2008 Borstjes in Huizen
De gemeente Huizen verwijdert schilderijen van naakte vrouwen uit een expositie in het gemeentehuis. Reden is kritiek van moslims en baliemedewerksters. De doeken worden verplaatst naar een ruimte waar geen publiek komt. Kunstenares Ellen Vroegh reageert onthutst en wijst erop dat het gaat om figuratieve kunst, waarbij de geslachtsdelen niet te zien zijn: ‘Alleen twee borsten en houtjes als vagina.’ Een half jaar na de commotie besluit de gemeente dat naakt voortaan wel mag.


Mei 2008 Adan en Eva
Hanneke Koene, de uitbaatster van kinderboekhandel De Boekenwurm uit Maastricht weigert het nieuwe kinderboek van Ayaan Hirsi Ali te verkopen. Adan en Eva gaat over een Marokkaanse jongen en een joods meisje. Volgens Koene vergroot Hirsi Ali in het kinderboek culturele meningsverschillen uit ‘met het doel om haat te zaaien’.


Februari 2009 Wilders óók op eieren?
Volgens defensiespecialist Rob de Wijk heeft Geert Wilders zijn film Fitna aangepast. ‘Die was in eerste instantie veel heftiger.’ In Pluspost zegt De Wijk: ‘Ik vind dat het hem siert. Hij heeft nog wel zoveel fatsoen, dat als een halve burgeroorlog dreigt, hij dat heftige einde terugtrekt.’ Ook het kabinet zegt dat Wilders zijn film heeft bijgesteld. Wilders ontkent.




Augustus 2009 Yale schrapt plaatjes

De prestigieuze Amerikaanse Yale Universiteit haalt alle afbeeldingen van Mohammed uit een boek over de cartoonrellen, uit angst voor geweld van moslims. Het boek gaat nota bene over de gevolgen van de prenten die nu dus niet mogen worden afgedrukt. ‘Het is geen anti-islamboek’, volgens de schrijfster Jytte Klausen. Maar na het raadplegen van 20 deskundigen besloot Yale de cartoons te verwijderen omdat het Amerikaanse belangen zou schaden en zou leiden tot geweld tussen moslims en christenen. Onzin volgens Klausen. ‘Ik heb met die tekeningen onder de arm door het Midden-Oosten gereisd, er zelfs met de Moslimbroederschap over gesproken.’

September 2009 Roman
Vlak voor de publicatie van Wem Ehre gebührt besluit de Duitse uitgever het boek terug te trekken uit vrees voor de veiligheid van zijn werknemers en zijn familie. Op het einde van Gabriele Brinkmanns Krimi komen namelijk zinsneden voor als ‘je duwt die koran maar in je...’

September 2009 Rode hakken

Een kunstwerk van felrode en verlichte vrouwenschoenen, te midden van islamitische gebedsmatjes en mannenschoenen, kan blijkbaar niet in Brussel. Moslims zien het als een provocatie dus sluit de Franse kunstenaar zijn galerie na pogingen om de ruiten in te gooien.

http://www.depers.nl/binnenland/348950/ ... lopen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Ariel »

Wilders: Van Gogh is in z'n hemd gezet

DEN HAAG - 'De elite' van Nederland heeft Theo van Gogh 'in zijn hemd gezet'. Dat zegt Geert Wilders, vijf jaar na de moord op de filmer. Als hij de balans opmaakt, komt hij tot de conclusie dat de vrijheid van meningsuiting sinds­dien alleen maar verder is ingeperkt.

''Verscheidene ministers hebben de wet tegen blasfemie willen aanscherpen. In plaats van op te komen voor de vrijheid van meningsuiting hebben ze geprobeerd die te beknotten door religiekritiek nog moeilijker te maken,'' zegt Wilders.

''Iedereen die de vrijheid van meningsuiting hoog acht en ook degene die daar de ultieme prijs voor heeft betaald, hebben ze daarmee letterlijk en figuurlijk in zijn hemd gezet.''

Wilders zelf moet zich op 20 januari bij de rechter verantwoorden voor zijn uitspraken over de islam. Voor Van Gogh, door de moord het woord ontnomen, is dat een belediging, oordeelt Wilders.

In de serie interviews waarin Het Parool deze week terugblikt op de moord op Van Gogh, concludeert Wilders dat de moord voor hem het begin is geweest van vijf jaar strenge persoonsbeveiliging. Hoop dat daarin snel verandering komt, heeft de voorman van de Partij voor de Vrijheid niet. ''Ik ben mijn eigen vrijheid gewoon kwijtgeraakt.''

Bij spreekbeurten moet hij zich in een kogelvrij vest hijsen, waardoor zijn pak voor geen meter zit. Maar hij laat zich niet al zijn pleziertjes ontzeggen. Het begin en het einde van de film moet hij soms missen, maar hij gaat nog steeds af en toe naar de bioscoop. ''Ik doe het gewoon.'' (BART VAN ZOELEN)

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... ezet.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Van Gogh: 5 jaar na de moord, deel 3

Op 2 november 2004 werd Theo van Gogh vermoord. Twee dagen later werd Geert Wilders uit zijn huis gehaald, om daar nooit meer terug te keren. De derde aflevering van een serie.

''Ik kan me niet herinneren dat ik toen echt angst heb gehad. Wel ongeloof. En woede. Later zijn er zeker ook momenten geweest dat ik bang ben geweest - daar wil ik niet flinker over doen dan ik ben - maar van de ochtend van de moord op Theo van Gogh herinner ik me dat niet. De donderdag daarna gebeurden er wel een paar dingen waarvan ik dacht: jeetje.'' Sinds die donderdag, twee dagen na de moord, heeft Geert Wilders, voorman van de Partij voor de Vrijheid, altijd een handjevol beveiligingsmensen om zich heen gehad. ''Ik ben mijn eigen vrijheid gewoon kwijtgeraakt.''

''Het is iets wat je je ergste vijand niet gunt. Ik was daarvóór al bedreigd via filmpjes op internet en werd daarom elke dag thuis afgezet,'' vertelt Wilders. ''Maar op die donderdagavond stonden ze na een half uur weer aan de deur, gewapend, in kogelvrije vesten en met de boodschap: je moet nu weg. Ik kreeg tien tot vijftien minuten om wat spullen te pakken. In dat huis ben ik nooit meer teruggeweest.''

''Sterker nog, ze wisten zelf toen nog niet waar ze naartoe gingen. We zijn tussen Venlo en de kazerne waar ze me naar toe brachten, nog een paar keer van auto gewisseld. Pas op het allerlaatst wisten ze waar ze me heen moesten brengen. Daar bleek ook Ayaan Hirsi Ali te zijn.''

Achteraf bezien vormde de moord op Van Gogh voor hem het beginpunt van vijf jaar strenge persoonsbeveiliging. ''Ik wil het niet te dramatisch laten klinken, maar u vraagt ernaar. Sindsdien heb ik geen vrij leven meer. Ik ben altijd omringd door agenten, auto's met sirenes. Ik moet altijd mijn agenda twee dagen tevoren inleveren. Ze zien alles, horen alles.''

''Maar ik heb in de loop van de tijd ook wel geleerd dat je als politicus gewoon dingen moet blijven doen.'' Vorige week ging hij nog over de markt in Rotterdam bij een actie tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. ''Ik houd spreekbeurten met een kogelvrij vest aan, waardoor ik mijn jasje niet kan dichtdoen en eruitzie als een dikke pad. Maar ik doe het. Ik ga over zo'n markt, omdat het bij mijn vak hoort.''


'Als ik me door angst laat leiden, zou niemand me meer zien. Dan zou ik mijn werk niet meer kunnen doen. Ik ga door omdat ik vind dat de mensen die mij in deze situatie hebben gebracht, niet mogen winnen. Zij zullen nooit winnen.''

Uit onderzoek in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) bleek vorig jaar dat beveiligde politici psychologisch zeer gebukt gaan onder stress en soms zelfs het zicht op de werkelijkheid verliezen. ''Ik was nog net niet knettergek, als ik die onderzoekers moest geloven,'' lacht Wilders. Hij herkent zichzelf er niet in. Ook vindt hij niet dat hij is 'geradicaliseerd' na de moord op Van Gogh en sinds hij persoonsbeveiliging krijgt. Wilders: ''Ik ben niet extremer geworden. Ik was niet extreem en ben dat nu nog niet.''

''Op een gegeven moment krijg je ook wel inzicht in de aard van de bedreigingen en weet je hoe serieus het is. Dan accepteer je het ook. Het is ook een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant ben ik heel dankbaar dat ik in een land woon waar de overheid mensen beschermt, er zijn veel landen waar dat niet gebeurt.''

''Je hebt ook geen keuze. Ik beslis zelf niet over mijn beveiliging. En als je geen keuze hebt, maak je er gewoon het beste van. Ik ben een positief mens en binnen de beperkingen die ik heb, probeer ik het maximale eruit te halen.''

''Ook privé. Ik kan niet 's avonds naar de kroeg, er zijn dingen die je niet kunt doen, maar ik ga wel eens naar de bioscoop. Dan is de achterste rij voor mij leeggemaakt, kom ik binnen als de film al bezig is en ga iets voor het einde weer weg. Het is allemaal niet ideaal, maar af en toe doe ik het gewoon. Als ik wil uitwaaien op het strand, ga ik uitwaaien op het strand. Dan rijden er maar auto's mee het strand op en zijn er ik weet niet hoeveel agenten met oortjes om me heen. Het went nooit, maar je leert ermee omgaan.''

En dat terwijl hij Theo van Gogh eigenlijk nauwelijks kende. ''Ik heb hem nooit ontmoet. Ik wist wel al in een heel vroeg stadium dat hij bezig was met de film Submission, omdat ik intensief contact had met Ayaan, maar ik kende hem zoals de meeste Nederlanders, als publiek figuur. Ik weet ook niet of hij het met me eens zou zijn geweest, of hij een geestverwant was. Hij sneed wel vaak onderwerpen aan die gingen over integratie en de islam. Los van de gekozen woorden lagen onze opvattingen niet ver uit elkaar.''

Het woord geitenneukers - een in de columns van Van Gogh geregeld terugkerend scheldwoord voor moslims - zou Wilders bijvoorbeeld niet gebruiken, zegt hij. ''Ik richt me meer op de ideologie dan op de mensen die erin geloven. Maar ik vind wel dat hij zoiets moest kunnen zeggen. En ik moet eerlijk zeggen: ik kon er ook wel om lachen.''

'Ik vond dat hij zijn nek uitstak en een groot compliment verdiende door de film van Ayaan te regisseren. Dat zou niet iedereen doen,'' weet Wilders sinds het maken van zijn anti-islamfilm Fitna. ''Van Gogh heeft daar de hoogste prijs voor moeten betalen, helaas.''

En waar Van Gogh nooit vervolgd werd voor het woord geitenneukers, moet Wilders zich in januari bij de rechter verantwoorden voor als beledigend opgevatte uitlatingen over de islam. Het is voor Wilders, vijf jaar na de moord op Van Gogh, het ultieme bewijs dat 'de elite' er niets van geleerd heeft. ''Je zou verwachten dat we de rechtstaat en de vrije meningsuiting na de moord zouden koesteren. Maar we hebben de vrijheid van meningsuiting alleen maar verder ingeperkt.''

''We zijn bezig geweest met het appeasen van de islam en de islamitische landen. Verscheidene ministers hebben de wet tegen blasfemie willen aanscherpen. In plaats van op te komen voor de vrijheid van meningsuiting hebben ze geprobeerd die te beknotten door religiekritiek nog moeilijker te maken.''

''Eigenlijk is dat de grootste belediging voor iemand als Theo van Gogh. Iedereen die de vrijheid van meningsuiting hoog acht en ook degene die daar de ultieme prijs voor heeft betaald, hebben ze daarmee letterlijk en figuurlijk in zijn hemd gezet.'' (BART VAN ZOELEN)

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... el-3.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Ariel »

Van Gogh: 5 jaar na de moord, deel 4

Op 2 november 2004 werd Theo van Gogh vermoord. Vijf jaar later zijn we 'sadder and wiser', zegt burgemeester Job Cohen. Deel 4 van een serie.

Een 'hogesnelheidstrein die ineens optrekt', zo herinnert Cohen zich de gebeurtenissen van 2 november 2004 en de tijd daarna. Cohen moest optreden als 'burgervader', oog houden op de veiligheid in de stad en hij kreeg zelf persoonsbeveiliging. ''Dat vond ik heel vervelend.''

En er was nog iets. ''Er kwam een storm van kritiek op mijn beleid, maar ik was het daar echt niet mee eens. Ik dacht: ik ga door op de manier waarop ik bezig ben. Dat kostte ook niet zoveel moeite, omdat ik er heilig van overtuigd was en ben dat de weg die ik insloeg, de beste was. Ik kon helemaal niet anders. Dan is het prettig dat er later mensen zijn die het daarmee eens zijn.''

Maar niet iedereen schaarde zich achter Cohen. De 'vrienden van Theo' manifesteerden zich in woord en geschrift en sommigen doen dat nog steeds. Het is een groep waar Cohen heel weinig contact mee heeft. ''Zoals ik daarvoor ook weinig contact met hen had. Ik heb daar ook niet zoveel behoefte aan. Waarom zou ik? Omdat ze vrienden van Van Gogh zijn? Ik lees wel wat ze van me vinden. Dat staat hun uiteraard vrij. Maar voor een dialoog moet je het idee hebben dat die zin heeft. Deze mensen hebben dat signaal nooit afgegeven.''

Vijf jaar na dato is de aandacht voor de moord beperkt, constateert Cohen. Er is geen herdenking. ''We hebben wel her en der rondgevraagd of daar behoefte aan was, en die was er niet erg. Vanuit de pers is er ook niet zo veel belangstelling.''

Toch was de moord 'een markeringspunt' voor de stad, aldus Cohen. Onmiddellijk na de moord werden allerlei activiteiten ontwikkeld om herhaling, zo mogelijk, te voorkomen. De gemeente ging radicalisering niet alleen onderzoeken maar probeert die ook tegen te gaan. ''We zijn veel meer te weten gekomen, vooral over de extreme islam. Het programma om radicalisering te bestrijden is redelijk succesvol. Of aanslagen acuut zijn voorkomen, weet je nooit. Wel weten we beter wat er omgaat in dergelijke groepen en daar krijgen we signalen over. We zijn erin geslaagd in een aantal gevallen mensen die die kant op dreigden te gaan, weer op het goede spoor te krijgen. Er is nationaal en internationaal veel aandacht voor die aanpak en Amsterdam geldt echt als voorbeeld.''

Al met al is Cohen tevreden over wat op dat vlak bereikt is. ''Ik heb het gevoel dat we er meer grip op hebben, met dien verstande dat je nooit kunt uitsluiten dat er iets gebeurt. De informatiepositie en de instrumenten die we hebben ontwikkeld, hebben de risico's ingedamd.''

Een ander initiatief onder de vlag van Wij Amsterdammers was gericht op de vergroting van de sociale cohesie. Zo kwamen er bijvoorbeeld de Stadsspelen en de soap op AT5, Westside. Als aparte organisatie houdt Wij Amsterdammers op te bestaan. ''Dat moet op een gegeven moment. Ik denk dat het heel goed is geweest. Het gevoel van urgentie is minder geworden, en dat is ook terecht.''

Het plan om een islamitisch cultuurcentrum op te richten hoort ook in die reeks post-Van Goghinitiatieven. Maar het kwam niet van de grond. Na het fiasco met Marhaba, waar veel over gepraat werd maar dat niet levensvatbaar was, geeft Cohen dat idee niet op. Het college is er nog mee bezig, bijna twee jaar nadat de plannen zijn gestrand.

''We zijn ons bewust dat als we met een initiatief komen, dat goed moet zijn. Het kan niet nog een keer fout gaan. Er is een fiks deel van de Amsterdammers dat de islam aanhangt. Er is daarom wat voor te zeggen om zo'n centrum te hebben. Om te laten zien dat ze erbij horen en om uitwisseling van ideeën en kennis mogelijk te maken. We komen er mee naar buiten als het verhaal goed is. Niet eerder en ook niet later.''

Het debat is verscherpt en het klimaat is verscherpt na de moord, zegt Cohen. Maar in Amsterdam was dat toch minder dan in de rest van het land.

''Hoe dat kan, weet ik niet precies. Waar mensen dagelijks met elkaar omgaan, zie je dat het op een of andere manier gemakkelijker gaat. Multiculturaliteit hoort toch bij het dna van de stad. Juist in delen van het land die weinig multicultureel zijn, bestaat op dit punt nogal wat onvrede.''

Ook in de stad zijn er wel verschillen. ''Noord is een gebied waar de multiculturaliteit niet ontzettend is doorgedrongen.'' En hij noemt Nieuw-West, met de bekende problemen. ''Kijk hoe Marcouch daar bezig is.''

Tijdens bezoeken aan het buitenland komt de moord amper meer ter sprake. ''Amsterdam heeft in het buitenland nog steeds de naam van de wonderlijke, vrije stad waar zoveel kan. Het imago van Amsterdam is nog beter dan we zelf vaak beseffen. De moord is bekend, maar mensen zien ook de manier waarop er op is gereageerd. Dit is ook niet het enige dat er ooit is gebeurd in Amsterdam.''

Als hij de balans opmaakt, doet hij dat met de hem kenmerkende nuance. ''Het was vreselijk, de wereld is veranderd, er zit onrust in de samenleving. Maar we kunnen er naar mijn gevoel beter mee omgaan. We zijn sadder and wiser. Moslims zijn weerbaarder geworden, wat duidelijk werd in de reacties op de film Fitna van Geert Wilders. We hebben de risico's ingedamd en zijn minder kwetsbaar, met de restrictie dat er ieder moment iets kan gebeuren. Dan heb je kans dat de vlam in de pan slaat. Maar dat is altijd zo.'' (ADDIE SCHULTE)

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITI ... el-4.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Hirsi Ali: islamdebat is mislukt

Bericht door Ariel »

Hirsi Ali: islamdebat is mislukt

AMSTERDAM - De vrijheid van meningsuiting is in Nederland niet gewaarborgd. De moord op Theo van Gogh, maandag vijf jaar geleden, betekende het failliet van de rechtsstaat. Dat zegt Ayaan Hirsi Ali vandaag in een interview met Het Parool. ''Hij had desnoods tegen zijn wil beschermd moeten worden.''

Het vroegere VVD-Kamerlid, door de moordenaar van Van Gogh rechtstreeks aangesproken in een brief die hij op het lichaam prikte, denkt dat het islamdebat in Nederland ernstig te lijden heeft onder de aanhoudende dreiging van moslims. Zijzelf is enige tijd na de moord op Van Gogh, met wie ze de anti-islamfilm Submission maakte, naar Amerika gevlucht. Daar bekostigt ze, met hulp van Amerikaanse particulieren, haar eigen beveiliging, omdat Nederland er niet langer voor wilde opdraaien. Een proces tegen de Nederlandse staat heeft ze begin deze maand stopgezet, omdat ze het niet meer kan betalen. ''Een effectieve manier om iemand monddood te maken. Terwijl ik niet het gevaar ben, maar de radicale moslims.''

Hirsi Ali haalt uit naar de bewindslieden van destijds, naar de multiculturalisten in de Kamer en naar de gevestigde middenpartijen, die integratieproblemen volgens haar blijven toedekken. ''Waar het over moet gaan, de civilisatie van de islam, komt helemaal niet aan de orde.''

Andere prominente (ex-)deelnemers aan het islamdebat oordelen vandaag in Het Parool verschillend over de vraag of onbeveiligde personen zich er nog wel in kunnen mengen. Rechtsgeleerde Paul Cliteur stelt dat de grenzen van het debat worden bepaald door terreurdreiging, niet door de Grondwet. De 'afvallige' moslim Ehsan Jami, die voor de PVV de Kamer in wil, heeft 'elke dag' met dreigementen te maken en moet beveiligd worden. Publicist Paul Scheffer voelt de dreiging vanuit de moslimgemeenschap niet sterk, maar zegt wel: ''De noodzaak van beveiliging is onverdraaglijk.'' (ALBERT DE LANGE)

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... lukt.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Ariel »

Muren.
Sylvain Ephimenco

Muren hoeven niet altijd met stenen en beton te zijn opgetrokken maar kunnen ook met illusoire sentimenten zijn gemetseld.

In vele gevallen markeren ze een scheiding tussen idealen en realiteit, ontnemen ze het zicht op het gebeuren en beletten ook elke vorm van kritische benadering van hetgeen ze willen conserveren. Hun gedaante is niets anders dan een autoritair instrument om kunstmatige stilte te verkrijgen. De enige echte muur, die later als mondiale metafoor zou dienen, bevond zich in Berlijn en viel op 9 november, bijna twintig jaar geleden. Dat we straks bijna overal in de westerse wereld deze val herdenken, heeft niet alleen te maken met de Duitse hereniging of de ontmanteling van het communistische imperium. Het heeft ook te maken met de ongelooflijke ontgoocheling van miljoenen onder ons die sinds de Russische revolutie in een betere en vooral maakbare wereld waren gaan geloven. Mensen die, verblind door glanzende idealen, hun ogen voor misdaden, onderdrukking en machtsmisbruik te lang hadden gesloten.

In dezelfde maand als de val van de Berlijnse Muur, zal Nederland zich moeten herinneren dat het vijf jaar geleden is dat een filmregisseur en columnist door een moslimfanaticus werd vermoord. Schoorvoetend herinneren, dat wel, en zonder poeha. Alsof de moord op Theo van Gogh door Mohammed B. een incident is dat met schaamte, ongemak of onverschilligheid dient te worden behandeld. ’Theo bijna vergeten’ kopte een krant. En als iets nog wordt gememoreerd, is het vooral de provocatieve en nare geest van het slachtoffer, zoals ’KRO-profiel’ onlangs deed. Over de dader, bijna niets. Over de portee van zijn daad, nog minder. Dat Mohammed B. zuiver in de geest van zijn naamgenoot de profeet handelde, is een splijtzwam die beter kan worden verzwegen. Toch delen die twee Mohammeds met elkaar hetzelfde fanatisme, dezelfde onverdraagzaamheid en wreedheid. In die zin is deze moord geen anekdotisch incident maar een openbaring. Achter de kogels en messen van de moordenaar schuilen helaas tal van geloofsgenoten die, volgens peilingen, deze daad als legitiem beschouwen en met instemming hebben begroet.

Je kunt in bepaalde elitekringen de moord op de ’nare’ Van Gogh relativeren, maar het geluid van zijn ineenstorting op de stenen van de Amsterdamse Linnaeusstraat heeft voor velen de klank van de val van een eigen muur. Daarachter werden de illusies en idealen van de multiculturele samenleving en de barmhartige islam heel lang geconserveerd. De muur die door deze moord werd geslecht, was met tal van verboden gemetseld. Wie met kritische ogen het achterliggende terrein betrad, werd met de ergste uitwasemingen uit de wereldgeschiedenis om de oren geslagen. Hoewel dit automatisme nog steeds wordt toegepast, heeft het sinds 2 november 2004 aanzienlijk aan kracht ingeboet. Je hoeft alleen even naar de wereld te kijken om het perverse gezicht van een duistere islam dagelijks te ontwaren. Een ideologisch geloof dat niet alleen regisseurs, journalisten of andersdenkenden vermoordt, maar ook talloze geloofsgenoten, waaronder vele vrouwen en kinderen, doodt en verminkt. De moord op Van Gogh heeft een definitieve bres in de muur van onze naïviteit geslagen.

http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/ ... ren__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
birdie
Berichten: 955
Lid geworden op: do mar 12, 2009 12:10 am
Locatie: Groningen

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door birdie »

HOW MANY BOUYERIS LIVE IN THE NETHERLANDS?

On November 2nd the Netherlands will mark five years to the murder of Theo van Gogh. The following is a translation of an interview with Ayaan Hirsi Ali, published in Dutch newspaper Het Parool on October 31, 2009, as part of a series of interviews marking the occasion:

She didn't know Theo very well. They had met each other twice, and had many phone conversations, when they worked on Submission. The short film, which displayed the cruel oppression of women in Islam, was for her a statement, and fit Theo as a provocation; and heralded the death of the village fool who did not want any protection. "It would have been a good friendship, if he was still alive."

The sturdy men stayed outside outside, but she's at ease and we begin by sinning: white wine. Yellow polo, black pants, casual chic, with her figure and charisma she can walk the catwalk. She appears fragile but also radiates great strength. Her voice is shy, a confusing combination with what she says. It's easy to understand why older Hague men, in some way, want to embrace her, she's a charming person. Unspoiled by a bizarre life, a roller-coaster between the Somali desert and the top circles of Washington, where others don't get to within four lifetimes. And in fourteen days she'll be forty.

She's considered worldwide as an important critic of Islam, in particular of the oppressed role of women in that religion, of which she herself - abused, circumcised, married off - received her portion. For this reason she was shunted aside as 'biased', but as an academic she knows the hard facts on her side.

The murder of Theo van Gogh naturally, which she considers the Dutch 9/11, the worldwide terror in the name of Allah, the shelters full of Muslim women, honor murders with no end, and the involvement of Muslims in two thirds of all armed conflicts in the world. And all that because the word of the prophet is infallible, which makes self-reflection impossible and holds Islam to misunderstood truths from the 7th century. Whoever dares to criticize, awaits the sword of lifelong protection. "Muslims are very capable of getting organized when they feel insulted, but never when terrorism is committed on their behalf." The invocation "Islam is peace", the selective interpretation by people who justify and by Obama in Cairo, she can't hear it anymore.

Hirsi Ali, after a stormy carrier as a VVD parliament member, has been a resident fellow at the American Enterprise Institute (AEI) in Washington, a right-wing think-tank, where the leading principle is: the government should be as small as possible. IN her own field, Islam and the West, Islam and the woman, it's not applicable, and outside her subject matter she can think what she wants about atheism (good), gay marriage (do it), abortion and euthanaisa (under certain circumstances). "The opinions in my field fit well at AEI, the data that I show satisfies them. It's not ideological, it's scientific."

The Dutch have become quiet about her, and she really thinks that's good. "I've stayed out of the picture deliberately. As parliamentarian, you must constantly go to the public, but I've said my part in the Netherlands. My angle was the long term, invest in the emancipation of women, with visible returns in the next generation. It's too early to say what the result would be, but there's radicalization ongoing in the leftist parties and the Dutch people now look right through the opportunists."

After the murder of Theo van Gogh, which still causes her guilt and anger, the public debate quickly shriveled up: hardened participants such as Paul Cliteur and her friend Leon de Winter, but also others, drew back: "All those people thought: I don't want to be murdered. There was always the trust that the rule of law would do its work, but they've been betrayed. Their silence is not the result of the murder, but of the failure of the rule of law. Remkes, Donner, Cohen, all those people should have resigned recognizing that they had disappointed."

They've all seen Submission, some on teh first showing, they knew what's coming up. Theo who wanted nothing, was offered four days of protection, and I , who already had protection, didn't get any more. They were not, with all the AIVD activity and all the wire-tapping, capable of stopping the culprit. They should have protected Theo against his will, but no, they were completely incompetent. No wonder that Dutch don't feel safe in this debate".

After her studies in political science in Leiden she planned to finally start 'a regular life'. But at the Wiardi Beckman foundation (WBS), the PvdA think-tank, the theme of immigration & Islam was inevitable.

"Paul Kalma (then WBS director) told me: we are a think-tank, we need answers here, now! Later you may do something else." Pim Fortuyn became active, the PvdA had to come up with something."

"I told Kalma: 'everybody thinks that the cause and solution of the migrant problem is in social-economic factors, but the social-cultural factor, Islam, comes up just every now and then. While I think it's about that.' I was the most junior person there, but 9/11 turned everything on its head.


"There was a paradoxical request from me: 'I may not play into Fortuyn's hands, but they did want to hear everything I had to say, namely that we shouldn't talk about integration, but about civilization of Islam. And from a junior assistant I suddenly became an icon. Page length interviews, the media and the voters were very happy with a new voice and as long as I was by the PvdA, I was the holy Maria, except among power-politicians such as Klaas de Vries and Ad Melkert, who wanted to nothing to do with it. People who used such words as cosmopolitan and multicultural and such - but had no faith in them.

Also for PvdA multiculturalists such as Khadija Arib, Nebahat Albayrak or Fatima Elatik, she doesn't have many good words. 'They have, just as I have, found their way out of the labyrinth, but they became spokespeople for a group for which they can't speak. They talk about confinement, marrying off, genital mutilation, but they've never had to deal with it, are not part of that community and have no idea. They took my criticism of Islam very badly, and meanwhile they enjoy a freedom that they keep from others. I was a racist, and meanwhile they thought exclusively in terms of subsidies with which they can keep the mores of Islam. And if something happens, such as the murder of Theo, then it never has to do with Islam."

"After the murder is became clear that there was a very nasty confrontation between Islam and the ethnic [white] population. There's no point in denying it, you could measure it in the support for Wilders. People don't vote for him because of the Turkish acceptance [into the EU] or the AOW [pension], it's about a justifiable problem with Islam. Politicians of the established order choose to ignore that; as soon as they get to the Hague it becomes their world. Wilders is good for the Netherlands, he leads a good opposition. I've had nothing further to do with him, but i now the most important voice on the most important problem in the Netherlands. Taxing headscarves is ridiculous naturally, but what do the PvdA, CDA, VVD do? They don't want to talk about it."

She doesn't think Wilders will get to power. "He'll be written off, just like the LPF [Fortuyn's party]".

By the VVD, who roped her in as parliament member, she found shelter in 2003. It's still her party, she sees herself as a classic liberal. "I'm ideologically completely at home in the VVD, but the party should broach the problems with Islam. There should be good protection for the debaters so that people such as Hans Jansen and Paul Kliteur could do their work, for immigration people should embrace the rule of law contractually and the Islamic schools should be shut down. There they radicalize in isolation, there backwardness is kept up at the expense of the taxpayer. There something completely different takes place than in the Jewish or Christian schools."

In the book Infidel, her splendid autobiography, she describes the sad months after the murder, a period of fleeing and hiding, the filthy hotels, the isolation in which she landed. And not long afterward she had to leave her house (the neighbors feared an attack), her Dutch passport became a topic of discussion (she had 'lied' when entering the Netherlands, the cabinet was surprised), and finally - when she had already fled to America - the Netherlands refused to pay for her protection any longer.

She has used the term 'badgered away', but at the same time she regrets it, says she has warm feelings for the country that made her development possible. "But it wasn't proper. My protection was stopped with scandalous arguments, you could therefore count on safety only for a short time. I had to suspend my lawsuit against the state because the money has run out. All the money, mine, my sponsors' and the AEI's goes towards private protection. A very effective strategy to shut people up. while: we are not dangerous, the radical Muslims are dangerous."

"During his sentencing Bouyeri said: My God instructed me to do this. How many Bouyeris live in the Netherlands? Shortly after the murder of Theo the number of radical Muslims was estimated at 5%, that is 5,000 young men. Here the discussion is now ongoing about sending 40,000 extra troops to the Afghanistan. In the Netherlands it's therefore a whole army unit! I take it very seriously, even if they're in various levels of radicalization. It's a danger for the safety, for the culture and for the identity. Netherlands should be much more firm in protecting its own self-respect."

She's staying in American, her new home. She's now working on a book "Nomad", that will appear in the Netherlands in March, a follow up to "Infidel". "I will describe the pattern of how people on my topic are pushed out of the system." She won't divulge anymore about her publisher. And on 20th street the armored car is waiting.

http://islamineurope.blogspot.com/
† 14 september 2012.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Ariel »

Al 5 jaar niets gehoord over geitenneukers
maandag 2 november 2009

Afbeelding

Vijf jaren zijn voorbijgegaan. Op 2 november 2004 pleegde een jihadist van eigen bodem een terroristische aanslag in Amsterdam. De aanslag was gericht op vrijheid van meningsuiting. Vrijheid kwam onder vuur te liggen.

Zonder vrijheid stelt een democratische rechtsorde niets voor. Individuele en collectieve vrijheid geven vorm en inhoud aan democratie. Wie een democraat is, is ook een vrijheidslievend mens.

Op 2 november 2004 werd onze samenleving getroffen in haar fundamentele waarden. Daarna moesten velen worden bewaakt. Sommige opiniemakers en politici met uitgesproken meningen werden en worden met de dood bedreigd door de jihadisten.

Geitenneuker
De moordenaar van Van Gogh vereeuwigende twee zaken: de naam Ayaan Hirsi Ali en het woord geitenneuker.

Door Mohammed Bouyeri is Ayaan een internationale figuur geworden, die ineens veel te groot was voor Nederland. Wat betekent deze uitdrukking? Dat betekent simpelweg dat zo’n persoon wordt gedwongen om Nederland zo spoedig mogelijk te verlaten. Een dat geschiedde ook.

Het woord geitenneuker is een beledigend woord. Gelukkig heeft Mohammed Theo niet vermoord vanwege dit woord. Dit vertelde de moordenaar zelf. Tijdens de rechtszaak tegen de Hofstadgroep verklaarde Mohammed waarom hij Theo heeft gedood: ‘We hebben het over de fundamenten van de Islam. Het staat vast dat het bloed van een Kafir halal is. Dat is duidelijk. Zo staat het in de wet. Daarover kan niemand het oneens zijn. Die lijn vind je terug in de Koran en de Soenna. De vraag is welke consequenties dit heeft in de praktijk.’

Veroordelen
Moesten alle moslims Mohammeds daad veroordelen? Het westen begrijpt volgens Mohammed niet in welke moeilijke positie de moslims verkeren:

‘Iemand doodt hier vandaag een ongelovige. Als u mij vraagt of dat volgens de wet geoorloofd is, dan zeg ik: ja. Volgens de letter van de wet is het geoorloofd. Dát is de zekerheid. Het probleem is dat u de moslims vraagt om zo’n daad af te keuren. Dat kan niet, want dan spreken de moslims de wet tegen. Waar meningsverschillen over zijn, is de vraag hoe het gebod in praktijk moet worden gebracht. Er is de letter van de wet en er is de praktijk. De praktijk is niet altijd duidelijk.’

Theo is vermoord omdat hij profeet Mohammed en de islam heeft beledigd door het maken van een filmpje over de positie van vrouwen in de islam. Submission was de reden van de moord op Van Gogh. Deze film is slechts een keer op de Nederlandse televisie getoond. Feitelijk berust op deze film een vertoningsverbod.

Schapenneuker
Max Pam legt in zijn mooie boek ‘Het bijenspook. Over dier, mens en god’ de geschiedenis van het woord geitenneuker uit.

Ja, dat woord heeft een geschiedenis die ouder is dan Theo van Gogh: ‘Het schijnt dat geitennneuker rond 1900 door Nederlandse soldaten in Nederland –Indië werd gebruikt om er de Indiërs uit de Briste kolonie mee aan te duiden.’

Ook werden zij wel eens als schapenneuker aangeduid. Pam schrijft dat Gerard Reve de islam als een ‘heel griezelige uitvinding’ zag. In 1988 gebruikt ook Gerard Reve het woord geitennneuker: ‘zijn blonde blanke jongenslijf dat aan een bruin geitenneukertje moet worden gegeven.’

Grapjes
Maar wanneer gebruikte Van Gogh dit woord voor de eerster keer? Op 8 december 1995, in een column in HP/De Tijd.

‘Leve de islam’ was de titel van zijn tekst die ging over Salman Rushdie en Adriaan van Dis. De rest weten wij. Op 2 november 2004 kwam een einde aan de cineast en ook het gebruik van het woord geitenneuker.

De geschiedenis van geitenneuker, uiteengezet in ‘Het bijenspook’ van Pam, moet u echt lezen. Want dat beschrijft ook onze geschiedenis met de fundamentalistische islam.

Nederland durft na de moord op Van Gogh niet langer onschuldige grapjes te maken. Dat is pure winst voor Mohammed.

Afshin Ellian
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... eukers.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Ariel »

Praat moord Van Gogh niet goed
Amanda Kluveld

Theo van Gogh werd vermoord door een moslim, in naam van Allah. Dat feit moeten wij in al zijn naaktheid onder ogen zien
Vijf jaar geleden werd Theo van Gogh vermoord. Sindsdien zijn vele rapporten en verkenningen verschenen over integratie, radicalisering, de Nederlandse identiteit en wat er zo meer aan belangrijke thema’s is bedacht door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en andere adviesorganen.

De moord op Theo van Gogh wordt in die vele rapporten vrijwel altijd genoemd in de inleiding: ‘Sinds de moord op Theo op Gogh...’ En dan volgt wat er, volgend op de slachtpartij in de Linnaeusstraat, voor alarmerend maatschappelijk verschijnsel aan de oppervlakte zou zijn gekomen.

Onpasselijk
En altijd zit er iets in die zinnen, waar ik onpasselijk van word. Alsof de moord niet door de moordenaar is veroorzaakt, maar door het debat dat eraan voorafging. Alsof niet de moordenaar verantwoordelijk is voor zijn daad, maar de samenleving of de toon van de discussie. Alsof het debat dat op de moord volgde, de reacties die deze uitlokte, onredelijk zouden zijn.

Een greep uit een aantal publicaties van de WRR leert ons:
Dat na de moord op Van Gogh een ‘nieuwe manier van spreken’ ontstond. ‘Gaandeweg werd cultuur en later vooral ook religie steeds meer onderdeel van het politieke debat over integratie en identiteit en verdwenen sociaal-economische problemen waarmee nieuwkomers kampen verder naar de achtergrond.’ (WRR, Identificatie met Nederland, 2007)

Dat is niet vreemd. Als we iets leerden van de moordenaar is dat sociaal-economische omstandigheden geen rol speelden. Wat een rol speelde, was de islam.

Dat ‘de culturele kloof’ tussen allochtonen en autochtonen voor velen aanleiding is geweest het integratiebeleid te willen aanscherpen. ‘Volgens hoogleraar contemporaine geschiedenis Kennedy heerst er in Nederland angst dat een gebalanceerde en rechtvaardige multiculturele samenleving niet mogelijk is. Nederland vraagt zich volgens hem dan ook niet af hoe diversiteit op basis van gelijkwaardigheid bereikt kan worden, maar hoeveel diversiteit onze samenleving aankan.’ (WRR, In debat over Nederland, 2007)

Onomwonden
Inderdaad, op sommige vormen van diversiteit, namelijk dat mensen op straat worden afgeslacht vanwege hun mening over de islam, zitten wij niet te wachten. Het is ons goed recht dat onomwonden af te wijzen.

De WRR maakt al vijf jaar lang verwijten aan iedereen, behalve aan Mohammed B.: ‘In sommige gevallen is de confrontatie over bepaalde normen doelbewust opgezocht, zoals gold voor het filmische pamflet Submission, dat het (voormalige) Tweede Kamerlid Hirsi Ali op bedreigingen kwam te staan en filmmaker Van Gogh uiteindelijk het leven kostte. Soms is ook een stuk minder duidelijk of een directe confrontatie wel het doel is, zoals bij de controverse rond de opera Aïsja en de uitlatingen van imam El Moumni over homoseksuelen.’ (WRR, Identificatie met Nederland)

De WRR suggereert hier dat Hirsi Ali haar zware beveiliging en de dood van Van Gogh heeft opgezocht. Dat is de wereld op zijn kop. Polarisatie is het probleem, lijkt de WRR te zeggen. Radicalisering met als eindpunt een moord, komt uit dat continue polariseren voort. Hou op met polariseren en confronteren en je hebt de problemen niet meer, is de boodschap.

Ook het kabinet denkt zo. In het advies Polariseren binnen onze grenzen van de RMO staat dat de overheid vooral sinds de moord op Van Gogh polarisatie ziet als potentiële oorzaak van radicalisering.

ChristenUnie
Onlangs publiceerde Gert-Jan Segers, directeur van het wetenschappelijk bureau van de ChristenUnie, de studie Voorwaarden voor Vrede. Hoewel te prijzen valt dat de CU het lef heeft een visie te formuleren op de islam, verdient de studie geen lof voor de passages over de moord op Van Gogh. ‘Toen op 2 november 2004 Theo van Gogh met acht kogels van zijn fiets werd geschoten en met een mes in zijn lichaam aan zijn einde kwam, stierf niet alleen een luidruchtige filmmaker en columnist.

Die dag knapte er iets in de Nederlandse samenleving.’ Het was volgens Segers het einde van de multiculturele droom. Zeker.
‘De dodelijke ontmoeting tussen Mohammed B. en Theo van Gogh was meer dan een steekpartij’, gaat Segers verder. ‘Voor Theo van Gogh was die het voortijdig einde van een carrière van sarren en jennen, van zeggen wat gezegd zou moeten kunnen worden. (...) Hij was daarmee het symbool van Nederlandse vrijgevochtenheid waarbij het belangrijker leek dat alles gezegd moet kunnen worden dan dat het er om ging wat gezegd moet worden.’ Ik heb moeite met deze beschrijving. De moord was niet alleen een voortijdig einde van een carrière van sarren en jennen. De moord was het voortijdig einde van het leven van Theo van Gogh dat niet alleen uit een ‘carrière van sarren en jennen’ bestond.

Ik zou eraan toegevoegd hebben dat het daarbij niet relevant zou zijn als Van Goghs leven uitsluitend uit sarren en jennen had bestaan. Waarom doet Segers dat niet. Nu suggereert hij dat het voor de beoordeling van de moord wel degelijk uitmaakte dat Van Gogh sarde en jende.

Mes
Over de moord schrijft Segers verder: ‘Het mes dat in het lichaam van Van Gogh werd gezet, maakte op wrede wijze duidelijk dat er voor sommige moslims grenzen zijn’. Waarom blijft onvermeld dat er niet alleen een mes in Van Gogh werd gestoken, maar dat zijn keel werd doorgesneden?

En hoezo ‘een moslim waarvoor er grenzen zijn’? Met meer reden kun je zeggen dat de moord duidelijk maakt dat er voor sommige moslims helemaal geen grenzen zijn, althans niet de grenzen die wij in onze rechtstaat in acht wensen te nemen. De grenzen die Van Gogh wel degelijk eerbiedigde. Hij heeft geen moslim fysiek gekrenkt, laat staan het leven ontnomen.
Theo van Gogh werd vijf jaar geleden afgeslacht. Niet door een moslim ‘met grenzen’, maar door een moslim zonder grenzen, van een soort dat wij binnen onze landsgrenzen helemaal niet zouden moeten willen hebben. Maar dat zegt Segers niet.

Invoelend beschrijft hij de lotgevallen van Mohammed B., die maar geen door de gemeente bekostigd jeugdcentrum van de grond kreeg, die vocht met de vriend van zijn zus, een moeder had die stierf aan borstkanker, een vader had die arbeidsongeschikt werd en die zo door 11/9 en al die teleurstellingen afdreef van de samenleving.

Teleurstellingen
Kortom door het leven zelf dreef hij af om uiteindelijk een ander het leven te ontnemen. Noem dat niet een moslim voor wie er grenzen zijn. Noem dat iemand die niet om kan gaan met tegenslag en die, ondanks de steun van zijn zo veelgeprezen geloof, de islam, of juist door dat geloof, ertoe overging een ander te doden. Kennelijk vond hij in de islam geen andere manier om met zijn teleurstellingen om te gaan.

Vijf jaar geleden werd Theo van Gogh vermoord. Door een moslim, in naam van Allah. Niets wat de WRR, de CU of het kabinet verzint aan begrip, eufemistische beschrijvingen of oplossingen voor de spanningen, kan dat feit ongedaan maken of verzachten. Wij kunnen het alleen in al zijn naaktheid onder ogen zien.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... _niet_goed" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Ariel »

Elatik: Mohammed B. is een psychopaat

AMSTERDAM - Mohammed B. is een psychopaat. Dat zei voorzitter Fatima Elatik van het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg maandagavond tijdens een debat over de moord op Theo van Gogh in het jongerencentrum Argan in Amsterdam. „Hij is gewoon gek, een psychopaat.”

Gezien de gruwelijke wijze waarop hij Van Gogh om het leven bracht, moet er volgens de PvdA-politica wel een steekje los zijn bij B.. „Dat doe je niet zo maar, ook niet uit naam van Allah. Wat hij heeft gedaan, kun je niet als gezond persoon doen.'

Elatik zei verder het jammer te vinden dat moslims de afgelopen jaren vaak alleen nog maar worden aangesproken op hun religie, en niet meer op andere aspecten van hun identiteit. Daardoor zouden ze zich soms gedwongen voelen om zaken te verdedigen waar ze eigenlijk tegen zijn. Ze vertelde bijvoorbeeld wel eens meegemaakt te hebben dat moderne moslima's zich zo aangevallen voelden, dat ze opkwamen voor polygamie.

„Het debat is blijven hangen in vooroordelen over de islam”, aldus de Marokkaans-Nederlandse bestuurster. „All of a sudden wordt je aangesproken op één ding van je identiteit. Dan ga je domme dingen doen, dan ga je domme dingen verdedigen.”

Ook het Amsterdamse GroenLinks-gemeenteraadslid Fenna Ulichki waarschuwde ervoor dat moslims de afgelopen jaren zo zijn aangevallen, dat ze zich opsluiten in de eigen groep. „Het bewijs van goed gedrag ligt toch veelal bij de moslims. Daardoor zie je dat de rijen gesloten worden.”

Voorzitter Ahmed Marcouch van het stadsdeel Amsterdam-Slotervaart stelde dat het mogelijk is om moslim én homo te zijn. Volgens hem is het aan mensen zelf om te bepalen of ze die twee zaken kunnen combineren. „Ik kom heel vaak mensen tegen die zeggen: ik ben moslim én homo.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5227 ... at___.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk verzonnen van Fatima Elatik , maar zulke dingen doe je namelijk wel uit de naam van Allah. Waarschijnlijk kent Fatima Elatik haar eigen Koran niet, of ze speelt hier een geweldig potje Takeyya. Laat ze eerst maar het hoofddoekje dat ze draagt voor Allah afdoen, misschien is ze dan iets geloofwaardiger.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Leuk verzonnen van Fatima Elatik , maar zulke dingen doe je namelijk wel uit de naam van Allah. Waarschijnlijk kent Fatima Elatik haar eigen Koran niet, of ze speelt hier een geweldig potje Takeyya
Welnee, het is veel simpeler: geestesgestoord(psychopaat) zijn is een VOORWAARDE om moslim te kunnen zijn/worden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door naar boven »

Ariel schreef:Leuk verzonnen van Fatima Elatik , maar zulke dingen doe je namelijk wel uit de naam van Allah. Waarschijnlijk kent Fatima Elatik haar eigen Koran niet, of ze speelt hier een geweldig potje Takeyya. Laat ze eerst maar het hoofddoekje dat ze draagt voor Allah afdoen, misschien is ze dan iets geloofwaardiger.
Och, ze geeft het zelf toe:
„All of a sudden wordt je aangesproken op één ding van je identiteit. Dan ga je domme dingen doen, dan ga je domme dingen verdedigen.”
RTFM
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door H.Numan »

Mohammed B. is een psychopaat. Dat zei voorzitter Fatima Elatik van het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg maandagavond tijdens een debat over de moord op Theo van Gogh in het jongerencentrum Argan in Amsterdam. „Hij is gewoon gek, een psychopaat.
Dat is hij op zeker. Maar ook een persoon die zijn geloof serieus neemt. De koran staat vol met uitspraken die letterlijk genomen dienen te worden. Hij neemt zijn geloof in ieder geval heel wat serieuzer dan mw. Elatik.

Bovendien is dat een complete dooddoener. Christenen gebruiken exact hetzelfde argument. De gevangenissen zitten vol met mensen die Christen zijn. "Maar dat zijn geen echte Christenen" is vrijwel altijd het antwoord.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Theo van Gogh. 5 jaar na de moord

Bericht door Manon »

H.Numan schreef:
Mohammed B. is een psychopaat. Dat zei voorzitter Fatima Elatik van het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg maandagavond tijdens een debat over de moord op Theo van Gogh in het jongerencentrum Argan in Amsterdam. „Hij is gewoon gek, een psychopaat.
Dat is hij op zeker. Maar ook een persoon die zijn geloof serieus neemt. De koran staat vol met uitspraken die letterlijk genomen dienen te worden. Hij neemt zijn geloof in ieder geval heel wat serieuzer dan mw. Elatik.

Bovendien is dat een complete dooddoener. Christenen gebruiken exact hetzelfde argument. De gevangenissen zitten vol met mensen die Christen zijn. "Maar dat zijn geen echte Christenen" is vrijwel altijd het antwoord.
nou nee, die vergelijking met christenen gaat volgens mij enkel op als ze in het gevang zitten omwille van zaken die hen door het christendom wordt opgelegd.

Als islam verkondigt: dood aan de ongelovigen, dan moet je Bouyeri niet knettergek verklaren als als hij zijn geloofsregel uitvoert. dus: hij is een goede moslim.
Echter: als een christen in het gevang zit omdat hij iemand vermoordde, dan kan hij zich moeilijk op zijn geloof beroepen om die daad te rechtvaardigen: dus: hij is géén echte christen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Plaats reactie