Koningin heeft rechtse onderkoning nodig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Koningin heeft rechtse onderkoning nodig

Bericht door Ariel »

Koningin heeft rechtse onderkoning nodig
vrijdag 10 september 2010

Koningin Beatrix heeft meer dan twee uur gesproken met VVD-leider Mark Rutte. Omdat hij en andere politieke leiders zich, in tegenstelling tot eerder door henzelf uitgebrachte adviezen, hadden uitgesproken voor de voortzetting van onderhandelingen voor de vorming van een rechtskabinet. Ze deden deze uitspraken in een Kamerdebat.

Welke politieke betekenis moeten we toekennen aan deze gebeurtenis?

Wat is een parlement? De wil van het volk. In het parlement nemen de volksvertegenwoordigers zitting. Als de politieke leiders in een formatieproces, zonder een gesprek met de vorstin, hun politieke wil kenbaar maken, is er iets merkwaardigs aan de hand met dit formatieproces en de veranderende politieke cultuur. Wat is er aan de hand?

Zorgwekkend
De wilsverklaring van PVV, CDA en VVD in een Kamerdebat markeert een republikeins moment. Niet de monarchie, maar de wil van het volk wordt bepalend geacht.

Vanuit het perspectief van Beatrix is dit een zeer zorgwekkend gebaar. Daarom heeft zij twee uur lang met Rutte gesproken over de te volgen procedure. Om de monarchale procedure in ere te herstellen, benoemde majesteit Herman Tjeenk Willink als tusseninformateur.

De PvdA’er Tjeenk Willink kreeg de opdracht om monarchaal te handelen. De procedure rond de formatie dient de wil van het volk (een parlementaire meerderheid) van een monarchaal gouden randje te voorzien. Alsof niet het volk maar de vorstin heeft besloten. Dit spelletje werkte altijd perfect. Een voorlopige conclusie: links is monarchaal geworden en rechts dreigt republikein te worden.

Letterlijk
Maar Tjeenk Willink nam zijn opdracht veel te letterlijk. Hij waarschuwde Rutte voor zijn positie en geloofwaardigheid. Dat is uniek. Dit hoort niet tot de constitutionele monarchale handelingen.

De geloofwaardigheid van de toekomstige minister-president van Nederland behoort niet tot het takenpakket van de monarchie. Het volk bepaalt tijdens verkiezingen of de premier geloofwaardig is.

Tjeenk Willink, onderkoning van Nederland, overschreed daarmee de grenzen van zijn bevoegdheden. Als een lakei van een vorstin moet hij oppassen met wat hij zegt. Een linkse, ondoordachte onderkoning kan de monarchie enorm veel schade toebrengen.

Buiging
Tjeenk Willink mag onder geen beding Beatrix’ relatie met een deel van de bevolking aantasten. Want Rutte is premierkandidaat voor VVD, CDA, PVV en ook nog SGP. Tezamen vertegenwoordigen ze een meerderheid van alle uitgebrachte stemmen. En dit moet Tjeenk Willink met een gepaste zichtbare buiging respecteren, zoals een goede lakei dat hoort te doen.

Koningin Beatrix moet zich na deze formatie gaan bezinnen. Vroeger hadden de linkse mensen niets met de monarchie. Het Koningshuis slaagde erin – althans sinds de jaren zestig van de vorige eeuw – om de linkse elite en partijen in te kapselen.

Links is niet alleen geneutraliseerd, maar het is zelfs onderdeel geworden van de monarchale elite. En omdat rechts altijd monarchaal was, was de cirkel rond. De cirkel is weer gebroken. Hoe?

Verwijderd
De monarchie is helemaal in de handen van links gekomen. Rechts werd verwijderd van het paleis. Maar intussen is de maatschappij grondig veranderd. Terwijl de adviseurs en wetenschappers van de monarchie onveranderlijk zijn gebleven.

Door de komst van Fortuyn, Hirsi Ali en Wilders is de politieke arena totaal veranderd. De kiezers van VVD, PVV en een groot deel van het CDA (dat intussen voor een deel is weggelopen naar PVV en VVD) staat op een onaangename afstand van Oranje.

Alle toespraken van onze vorstin waren geïnspireerd door de linkse elite. De linkse toestand van de monarchie valt nu echt genadeloos op. De liberalen en conservatieven weten dat ze, wat de vorstin betreft, niet welkom zijn in het hart van de macht. Dit onaangename gevoel wordt versterkt door Tjeenk Willink en Ruud Lubbers. Rutte is niet de premier die Beatrix wil. Job Cohen is haar beoogde premier. De geschiedenis leert dat niet de anderen maar de monarchen zelf de monarchie in gevaar kunnen brengen.

Herstellen
Het zou verstandig zijn als de vorstin de gebroken cirkel van verbondenheid met haar volk, dus ook de rechtse meerderheid, gaat herstellen. Nu al horen wij dat Tjeenk Willink door Cohen of Ernst Hirsch Ballin zou worden opgevolgd.

Beiden representeren liberaal-conservatief of rechts Nederland niet. De Koningin moet van deze mogelijkheid gebruik maken om een rechtse onderkoning te benoemen.

Henk Kamp lijkt mij de beste kandidaat voor deze functie om de gebroken cirkel te herstellen. Er blijven nog genoeg linkse mensen over in en om de monarchie. Kortom, Beatrix moet de rechtse politici, intelligentsia en het volk inkapselen.

Afshin Ellian

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... -nodig.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
waarnemer
Berichten: 144
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 3:38 pm

Re: Koningin heeft rechtse onderkoning nodig

Bericht door waarnemer »

Het wordt steeds gekker.
Van alle kanten wordt gepoogd om de democratisch gekozen PVV op het zijspoor te drukken, zelfs ondemocratische middelen.
De CDA "mastodonten" zagen het aankomen dat op democratische manier het CDA congres het gedogen van de PVV zou goedkeuren.
Dat nooit moeten ze gedacht hebben, dus lanceerden ze een ondemocratische druk op de onderhandelaars van het CDA, in plaats van te wachten op het democratische congres en de resultaten van het onderhandelen.
Dat zijn dan de heren en dames die Wilders ondemocratisch vinden.
Voorlopig behaalden ze een overwinning, maar nu het wapen bot is geworden moet er wat anders gebeuren.
Zij krijgen nu hulp van een van hun linkse broeders (Tjeenk Willing)
Zodra men wist dat Wilders weer wilde onderhandelen had de Koningin geadviseerd moeten worden om een nieuwe adviesronde te houden. Dan was ook de schijn vermeden dat de Koningin partijpolitiek bedreef.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Koningin heeft rechtse onderkoning nodig

Bericht door Dhana »

Ja... waarom krijgt Wilders overal "de schuld" van als 1,5 miljoen mensen op hem gestemd hebben? Krijgen die dan vervolgens de zwarte Piet toegespeeld of ligt het dan toch misschien aan het (wan)gedrag van de invasie van allochtonen? Dat laaste zullen die geriatrische fossielen natuurlijk nooit toegeven.

Zelfs als je nooit slachtoffer bent geweest van islamitische folklore, moet je voor de gein eens naar de Haagse markt gaan. Daar lopen zoveel pikzwarte tenten rond, dat ze het licht bij alle kramen wegnemen. Geen vriendelijk woord of gebaar naar de autochtone bevolking. Alsof wij gewoon niet bestaan en of de uitkeringen hen door allah door de schoorstenen voor de voeten geworpen worden.

Ik heb ook zo'n russische buurvrouw, geheel en al behept met dezelfde uitzuiger/slachtoffermentaliteit als de ons bekende mohammedanen. Een heel regiment goedbedoelende Nederlanders heeft hemel en aarde bewogen om haar een uitkering te bezorgen. En maar klagen dat er nog niemand hier ooit voor haar heeft klaar gestaan. Als je vraagt of het allemaal wat rustiger kan in het trappenhuis en haar keuken, kijkt ze je met dezelfde haatblikken aan als de rest van het pik-in-het-is-winter gajes wat hier in de loop der tijden in binnekomen kuieren. En als het op de heupen heeft en je werkelijk wakker wilt maken 's nachts gaat ze om 2 uur met kastdeurtjes smijten.

Want ik word betaald door haar stalker (die dus helemaal niet bestaat) om haar het leven zuur te maken. Ze is eens van de fiets gevallen of zo en moest naar de spoedeisende hulp en was ahternagezeten door haar niet bestaande stalker. Ik had hem getipt hoe laat ze de deur uitging. Zo gek als een deur dus en behept met een portie wanen waar patienten in isoleercellen nog een puntje aan kunnen zuigen. Ik vermoed dat ze zwart werkt en als ik erachter kom of dat inderdaad zo is en waar, geef ik haar met liefde aan bij de sociale dienst.Wat mij begreft liever gisteren weer terug naar het land waar alles zo mooi en vredig was onder het communistische regime.

Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zover zou komen.

Ik heb altijd gevonden dat het communisme en de islam enge overeenkomsten hadden en ik zie nu uit de eerste hand dat een waarheid als een koe is.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Plaats reactie