Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.

Bericht door Ariel »

Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.”

De Dagelijke Standaard interviewde Frits Bolkestein op zijn werkkamer aan de Amstel. Vandaag het eerste deel, over Nederland en Geert Wilders.

DDS: Mijnheer Bolkestein, het debat gaat in Nederland al jaren over de islam. Er lijkt geen einde aan te komen.

B: “We zijn een klein land met een hoge bevolkingsdichtheid en een hoge communicatiedichtheid. Dat betekent dat we in een bepaalde periode allemaal over hetzelfde spreken.”

DDS: U schreef in uw boek De Engel en het Beest, uit 1990, dat het heersende opinieklimaat in de jaren 70 ook al erg eenzijdig was.

B: “Toen ik terugkwam uit het buitenland, heb ik me erg moeten aanpassen. Ik wist niet eens wat een tosti was. Ik kende de weg in Singapore, maar niet in Rotterdam. Ik heb toen voor de Teldersstichting een studie gemaakt over de economische orde in Nederland. Daar is nogal kritisch op gereageerd. Als je dat nu leest, zou je zeggen: Waarom heeft Bolkestein de moeite genomen dit op te schrijven, dat weet toch iedereen? En zo is het ook gegaan met het artikel over de integratie van minderheden dat ik in de Volkskrant heb geschreven in september 1991. Daar is nogal wat heibel over ontstaan, en als je het nu leest denk je waar ging dat nu helemaal over? Het is altijd een beetje riskant voor een politicus om te vroeg te zijn.”

DDS: Vorig jaar verscheen een boek van de politicoloog Meindert Fennema over Geert Wilders; De Tovenaarsleerling. U wordt daarbij geacht de tovenaar te zijn.

B: “Ja, maar dat ben ik niet. Ik werd fractievoorzitter van de VVD in april 1990. Tot dien had ik me bezig gehouden met buitenlandse politiek en de financieel economische situatie. Het begrotingstekort, dat deed ik in de Kamer. Toen werd ik fractievoorzitter en moest ik overzicht hebben over van alles en nog wat. Pas op dat moment ben ik me gaan interesseren voor de zogenaamde multiculturele samenleving. En toen stuitte ik op die tamelijk idiote slagzin ‘integratie met behoud van identiteit.’ Dat is een contradictio in terminis. Ik heb destijds veel gepraat met deze en gene, en eromheen gelezen. Mijn antwoord op hen die mij een tovenaar noemen, is: Politici die toen niet zagen wat er aan de hand was, hadden een bord voor de kop. Het was volstrekt duidelijk. Ik zei toen wat er gezegd werd in kroeg en kerk. Iedereen met een beetje nuchterheid en gezond verstand kon dat zien.”

DDS: Hoe kwam het dan dat u niet de remmingen had, die andere politici wel hadden?

B: “Dat weet ik niet. Ik had veel van de wereld gezien. Ik kom uit de olie industrie, en ja, daar wordt niet geknikkerd. Daar zeg je waar het op neer komt.”

DDS: In de Tweede Kamer zei Paul Rosenmöller in een debat over de integratie in1995: ‘Mijn conclusie is dat de VVD zich bezondigt aan een suggestieve en tendentieuze manier van politiek bedrijven. Ik zeg ook tegen de heer Bolkestein: ik blijf van mening dat op het voeren van het debat op de manier waarop dat gebeurd is, een taboe behoort te rusten.

B: “Ik heb toen veel oppositie gehad, ook in de Tweede Kamer. Maar dat is nu allemaal achter de rug. Het debat hier is totaal open. We liggen voor op Duitsland, op Engeland, op Frankrijk, als het gaat om de noodzaak van integratie van minderheden. In Frankrijk wordt in de Banlieues hevig slag geleverd. Dat hebben we niet in Nederland. In Duitsland zegt Angela Merkel nu dat ‘multiculti’ dood is. In Engeland zegt premier David Cameron het, in Frankrijk Nicolas Sarkozy. Dat is twintig jaar nadat wij erover zijn begonnen. Onze premier Mark Rutte hoeft dat niet eens meer te zegen. Er is geen twijfel over mogelijk dat wij niet meer geloven in de multiculturele samenleving.”

DDS: Nou, iemand als Balkenende heeft in zijn rol als premier anders nooit iets negatiefs gezegd over de multiculturele samenleving.

B: “Nee, maar het debat heeft zich gewoon door ontwikkeld. Denkt u maar aan de rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau. Het onderwerp is totaal dedouané, buiten de douane gebracht. In Frankrijk heb je nog een uitdrukking als Nouveau Réac, de nieuwe reactionairen. In Engeland was het multiculturalisme veel verder voortgeschreden dan bij ons. De gemeente Oxford heeft kerstmis afgeschaft, en vervangen door een Winter Light Festival. Om iedere godsdienst aan bod te laten komen. De Europese commissie heeft nu drie miljoen kalenders laten maken voor middelbare scholen in Europa met alle godsdienstige feestdagen erop, behalve de christelijke. Dan moet je toch geschift zijn.”

DDS: “Hoe verklaart u die voorsprong van Nederland?

B: “Omdat wij het debat veel eerder zijn begonnen. Nederlanders zijn toch betrekkelijk nuchter. Die willen ook naar de feiten kijken. Die feiten werden steeds duidelijker in bijvoorbeeld Rotterdam. Daarna kreeg je de Leefbaren, Fortuyn. Paul Scheffer schreef zijn artikel Het multiculturele drama in 2000. Toen rolde die bal verder. Men kan de werkelijkheid niet te lang negeren.”

DDS: Aan de andere kant wordt er door het kabinet nog steeds geen onderzoek gedaan naar de economische effecten van de immigratie.

B: “Dat taboe wordt nu ook doorbroken. Op instigatie van de PVV overigens. Overal worden de schroeven aangedraaid. De burgemeester van Amsterdam keert zich tegen het thuisonderwijs van islamitische ouders. Dat zou ook een rampzalige ontwikkeling zijn. Cohen was slecht. Die heeft in Amsterdam niks nagelaten om de moslimgemeenschap te plezieren. De huidige burgemeester is veel steviger.”

DDS: Ik las dat u vroeger op Drees stemde.

B: “Ja, toen was ik jong en ik dacht: ach, die man kijkt slim uit zijn ogen, dus dat zal wel goed zijn.”

DDS: Hoe ziet u nu de figuur Drees?

B: “Het is niet voor niks dat Drees is weggelopen bij de PvdA. Ik was eens bij een lezing van de PvdA in een of ander oord, toen hoorde ik iemand zeggen: ‘De PvdA heeft Drees wel vergeven.’ Toen moest ik toch wel lachen. Drees heeft natuurlijk enorme verdiensten gehad. Hij heeft tien jaar Nederland bestuurd, en dat deed hij goed. Dan wordt een beetje spottend gezegd; hij was de wethouder van Nederland. Daar is helemaal niks mis mee.”

DDS: Drees wordt beschouwd als de grondlegger van de verzorgingsstaat.

B: “Dat was hij ook. ‘Van Drees trekken’ is een populaire uitdrukking. Daar hebben we ook als liberalen aan meegewerkt. De verzorgingsstaat is uiteindelijk gestoten op zijn eigen contradicties, om een Marxistische uitdrukking te gebruiken. Het verschijnsel van de zelfvernietigende verlangens. Om de werkgelegenheid te beschermen, maakten we het heel moeilijk om mensen te ontslaan. Maar dat betekende weer dat werkgevers liever niemand meer aannamen en dat schaadde dan weer de werkgelegenheid. Dat waren de zelfvernietigende verlangens.”

DDS: Het valt mij op dat een figuur als Drees. hoe belangrijk hij ook is geweest voor het huidige Nederland, totaal niet meer leeft.

B: “In Nederland is weinig besef van ons eigen verleden. Er was een plan voor een Nationaal Historisch Museum. Dat zou in Arnhem komen. Het bestaat alleen maar digitaal. Ik ben daar een lid van de raad van advies. Men wilde een meer thematisch inzicht geven in de geschiedenis. Dat betekent dat er weinig aandacht wordt geschonken aan de chronologie, terwijl die juist zo belangrijk is. Kinderen moeten toch weten wie er eerder leefde, Napoleon of Willem van Oranje. Er is een Kamerlid geweest, die, als antwoord op een vraag, zei dat Willem van Oranje in Dokkum was vermoord. Een Kamerlid! Die zwakke ontwikkeling van het historisch bewustzijn komt uit het onderwijs, maar daar ga ik nu niet over beginnen, want anders zitten we hier morgenochtend nog.”

DDS: Wat zijn voor u levende figuren in de Nederlandse geschiedenis?

B: “Dat zijn er nogal wat. Je begint natuurlijk met de Gouden Eeuw, Willem de Zwijger en Oldenbarnevelt, rampjaar 1672, Johan de Witt… Grote schilders. In de achttiende eeuw is er veel minder. Ik leef wel in en met de geschiedenis.”

DDS: Zou Geert Wilders ook uit kunnen groeien tot een historische figuur?

B: “Ik denk het niet eerlijk gezegd. Ik geloof dat hij het meent hoor. Zijn monomanie wat betreft de islam.”

DDS: En die deelt u dus niet.

B: “Nederland is gebouwd op vrijheid van godsdienst en dan kun je niet zeggen dat de koran verboden moet worden. Ik heb Wilders goed gekend. Hij was fractiemedewerker toen ik fractievoorzitter van de VVD was. Hij deed sociale zaken en dat deed hij goed.”

DDS: Heeft u het ooit met hem gehad over de islam?

B: “Nee. Hij was getrouwd met een Hongaarse, dus hij interesseerde zich wel voor wat er in Hongarije gebeurde.”

DDS: Dan moet u wel verbaasd zijn geweest toen Wilders zo nadrukkelijk met de Islam naar buiten kwam.

B: “Ja, ik dacht waar haalt die man dat nou weer vandaan. En dan gaat hij naar Israël en praat met Lieberman enzo. (Avidgor Lieberman is aanvoerder van de rechts-nationalistische Jisrael Beeténoe partij, en minister van Buitenlandse Zaken, red.) Nou ja! Ik denk dat hij zich nu met enige moeite probeert naar het midden toe te schuifelen.”

DDS: Wilders lijkt de samenleving te splijten.

B: “Kijk, die partij van Wilders houdt zich niet alleen maar bezig met de islam enzo. Het gaat om de Laissés pour compte. Zij die overal achteraan staan, die altijd laat door de dokter worden geholpen. De achterban van de Boerenpartij. In Frankrijk was het de achterban van Le Pen, en daarvoor van Poujade. Het is niet alleen maar de xenofobie. De PVV stemmers zijn people with a grudge. Ze zijn werkloos en hun dochter is aan de drugs en hun zoon is weggelopen. Neem nu dat plan van asocialen in dorpen. Zo’n plan trekt dergelijke types aan. We komen er wel doorheen. Ik zie Wilders niet als een van de grote staatslieden. Ik zie hem als een kortstondige komeet.”

DDS: Merkt u nooit iets van die splijting van de samenleving door Wilders? Bijvoorbeeld op verjaarspartijtjes? Voor je het weet gaat het over Wilders en dan is er ruzie.

B: “Nee, maar dat komt misschien omdat mijn kennissenkring vrij elitair is. Maar het is wel duidelijk dat het politieke sektarisme zich heeft verplaatst naar het sektarisme over de religie. Dat had je in de oorlog ook; de discussie over de vraag of de slang nu echt had gesproken of niet, spleet de gereformeerde gemeenschap.”

http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/ ... t%E2%80%9D" onclick="window.open(this.href);return false;

De PVV stemmers zijn people with a grudge. Ze zijn werkloos en hun dochter is aan de drugs en hun zoon is weggelopen. Neem nu dat plan van asocialen in dorpen. Zo’n plan trekt dergelijke types aan. We komen er wel doorheen. Ik zie Wilders niet als een van de grote staatslieden. Ik zie hem als een kortstondige komeet

Getver,.... :yuk: Waarom zegt hij dit. Wat een vieze opmerking. En dat voor iemand van de VVD.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.

Bericht door Ruth »

Meneer Bolkestein, dat is toch die meneer met die hete aardappel in z'n strot?
Af en toe heeft ie rake opmerkingen, af en toe is ie behoorlijk van t rechte pad. Volgens Bolkestein zijn er dus ruim een miljoen Nederlanders die werkeloos zijn , die kinderen hebben die aan de drugs zijn en/of zijn weggelopen en nog veel meer narigheid. In mijn beleving zijn de mensen die hun zaakjes prima op orde hebben en dat graag zo willen houden juist de PVV-stemmers. Niet het uitschot van de samenleving, die stemmen meestal links volgens mij, daar valt namelijk meer te halen aan uitkering e.d.!!
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.

Bericht door Ariel »

Bolkenstein heeft voor mij afgedaan. Eens had ik respect voor deze man, maar nu is dat voorgoed voorbij.
Eens had hij de kans om de VVD tot grote hoogte te laten stijgen maar hij was te laf om verantwoording te nemen. Hij droeg hij het leiderschap over aan Hans Dijkstal, iemand van de linkse vleugel van de VVD en de VVD viel als een blok naar beneden.
Bolkenstein is een laffe koorbal zonder ballen . Hij heeft nooit zijn handen vuil willen maken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.

Bericht door Pilgrim »

Ruth schreef:Niet het uitschot van de samenleving, die stemmen meestal links volgens mij, daar valt namelijk meer te halen aan uitkering e.d.!!
Volgens mij zitten PVV-stemmers in ALLE lagen van de bevolking. Ook in de onderklasse volgens mij. Veel mensen die van een uitkering afhankelijk zijn geworden weten dat de verzorgingsstaat onder druk staat door al die allochtonen die een heel groot beroep doen op onze voorzieningen. Dat is voor hun dus een bedreiging. :ermm:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.

Bericht door Schepsel »

“Wilders is kortstondige komeet.”
Volgens mij zeggen ze dat al jaren. Zo ongeveer sinds hij de VVD verliet.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.

Bericht door Ruth »

Ik denk dat iemand met een uitkering toch eerder geneigd is op een linkse partij te stemmen dan op de PVV.
De PVV is nu eenmaal geen partij die dol is op subsidies of allerlei extraatjes.
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Plaats reactie