Beatrix in de Emiraten

mercator

Re: Beatrix in de Emiraten

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Domme mensen, en arm Nederland.
Zeker. Sinds Het Land der Naieve Dwazen uit 1988 is er nog niet zoveel veranderd.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Manon

Bericht door Manon »

BaniIsrael schreef:Het zou dit forum sieren als dat soort foto's verwijdert kunnen worden, alvast bedankt.
Waarom? wil je die mensen nu ook nog gaan inpakken?

Wat betreft de hoofddoek van Beatrix, het is toch een normaal gebaar om in een moskee een hoofddoek aan te trekken? Waarom word er hier van een mug een Olifant gemaakt? Wilders droeg in Israel ook een keppel toen hij een synagoge betrad, dus natuurlijk is dit gewoon commotie om niks eigenlijk!
Bij een officieel staatsbezoek hoeven Beatrix, Willem Alexander en Maxima helemaal geen moskees te gaan bezoeken. De emir of whatever van Oman komt hier ook niet in officiele functie een kathedralentocht doen, terwijl zijn vrouw(en) zich westers uitdossen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

mercator

Bericht door mercator »

BaniIsrael schreef:het is toch een normaal gebaar om in een moskee een hoofddoek aan te trekken?
Zeker. Als je als nazi sympathisant in 1944 een vernietigingskamp bezocht was het ook normaal om een zweep tegen opdringerige Joden mee te nemen.
Een moskee is een haard van achterlijkheid en intolerantie en een niet moslim heeft daar niets te zoeken.

mercator

Bericht door mercator »

Manon schreef: De emir of whatever van Oman komt hier ook niet in officiele functie een kathedralentocht doen, terwijl zijn vrouw(en) zich westers uitdossen.
Als zulke lui naar hier komen bezoeken ze geen kathedralen en musea maar gaan ze lekker stiekem en incognito naar de hoeren.

Dhana

Bericht door Dhana »

BaniIsrael schreef:Het zou dit forum sieren als dat soort foto's verwijdert kunnen worden, alvast bedankt.

Je moet maar zo denken, Bani. Het is als de Nederlandse TV zenders na twaalfen. Als je geen smerige sex oproepen wilt zien doe je toch gewoon de TV uit? Als jij vindt dat we hier ongepaste foto's plaatsen doe je dit forum toch in de ban?
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

mercator

Bericht door mercator »

Dhana schreef: Je moet maar zo denken, Bani. Het is als de Nederlandse TV zenders na twaalfen. Als je geen smerige sex oproepen wilt zien doe je toch gewoon de TV uit?
De vergelijking gaat niet helemaal op. Op de Nederlandse treurbuis zie je ook ongevraagd en terwijl de kinderen nog wakker zijn obscene verschrikkingen als Paul de Leeuw , Freek de Jonge en Maarten van Rossem.

Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

De Queen loopt moskee in en moskee uit. En de volgende dag weer een moskee in en uit.
Tot het haar de strot uit komt in Abu Dhabi en ze retorisch vraagt: 'When will we finish with the damn mosques?'
The Queen, who has not been named, told an appeals court yesterday that she did not mean to insult the Islamic religion.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Dhabi.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Bericht door Ariel »

Zucht...Rutte zakt ook door het ijs met dit soort uitspraken. Ook Rutte zou zich iets meer in Islam moeten verdiepen.
Rutte steunt Koningin: Opmerking Wilders is ook onzin

vrijdag 13 januari 2012

Premier Mark Rutte (VVD) vindt de opmerkingen van koningin Beatrix in reactie op Geert Wilders (PVV) volstrekt terecht. Wilders uitte felle kritiek op de Koningin, toen zij in een moskee een hoofddoek droeg.
Dat zegt de premier vrijdag in zijn wekelijkse persconferentie na de ministerraad.

Echte onzin
Het staatshoofd droeg een hoofddoek bij moskeebezoeken tijdens haar staatsbezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

Wilders vond dit een trieste wanvertoning en bestempelde de hoofddoek als symbool van de vrouwenonderdrukking. De Koningin noemde deze kwalificatie donderdag tegenover journalisten 'echte onzin'.

Minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal (VVD) zei donderdag al dat de Koningin met het dragen van een hoofddoek respect toont voor de gebruiken in de landen waar ze op bezoek is.

Respect
Rutte zei in antwoord op de Kamervragen van Wilders dat ze met het dragen van een hoofddoek de kledingsvoorschriften respecteert die horen bij een bezoek aan een moskee of ander godshuis.

De PvdA noemde de uitspraken van koningin Beatrix onhandig, omdat ze politiek getint zijn. De Koningin spreekt namens de regering. Rutte, als minister-president politiek verantwoordelijk voor de Koningin, noemt haar reactie op Wilders 'volstrekt terecht'.

Volstrekt terecht
Hij noemt de stelling van Wilders dat hoofddoeken symbolen zijn van vrouwenonderdrukking 'veel te algemeen'. 'Er zijn heel veel vrouwen met een hoofddoek, die worden echt niet allemaal onderdrukt,' aldus Rutte.

Beatrix zei donderdag ook dat in de landen waar ze op bezoek was vrouwen niet onderdrukt worden. Volgens Rutte was dat geen algemene uitspraak maar een 'eigen waarneming'. Volgens de premier is de uitspraak gebaseerd op wat de Koningin zelf heeft gezien en dus per definitie juist.

Door Eduard Cousin

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... -onzin.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Bericht door Ariel »

Benieuwd wat Beatrix precies bedoelde'

RIJSWIJK - De uitspraken van koningin Beatrix en prinses Máxima over de positie van vrouwen in de Emiraten en Oman vragen om meer duiding. Dat stellen twee arabisten vrijdag in een reactie op hun uitlatingen dat vrouwen in de twee staten niet worden onderdrukt en het wellicht zelfs beter hebben dan mannen.

„Voor zover we kunnen nagaan, hebben Omaanse vrouwen meer mogelijkheden en bewegingsvrijheid dan vrouwen in andere Golfstaten”, legt hoogleraar Maurits Berger van de Universiteit Leiden uit. „Maar net als in Nederland spelen tradities wel een bepaalde rol in de omgang tussen mannen en vrouwen.” De vraag is echter of aan dat soort gegevens conclusies kunnen worden verbonden. „Als onderdrukking te meten valt aan vrouwenparticipatie op de arbeidsmarkt, zou je ook kunnen zeggen dat in Nederland vrouwen worden onderdrukt. Binnen Europa doet Nederland het niet opvallend goed.”

Het zou fijn zijn als Beatrix en Máxima iets meer uitleg zouden geven. „Maar ja, dat kan niet als het koningshuis iets zegt. Dus kloppen de media aan bij arabisten, die vervolgens ook maar moeten gissen.” Het is wel zo dat de Emiraten en Oman in verhouding tot andere Golfstaten relatief progressief en welvarend zijn. „Maar mag je dan direct roepen dat de vrouwen ook gelukkiger zijn? Hoe meet je dat: inkomen? Arbeidskansen? Vrije tijd? Ik haal altijd mijn schouders op bij dat soort onderzoekjes.”

Arabist Hans Jansen beaamt dat het lastig te meten is of vrouwen het echt zo veel beter hebben dan mannen in bepaalde landen. „Ik denk niet dat Beatrix en Máxima het tijdens hun bezoek zelf met hun eigen ogen hebben gezien”, stelt hij. „Ze praten de elite van het land na. Het is ook bijna niet te meten: betekent hogere arbeidsparticipatie gelijk dat de vrouwen in Oman gelukkiger zijn? Professor Stapel zou zo een onderzoekje uit zijn mouw schudden. Maar ik zou niet weten welke criteria je daarvoor moet hanteren.”

Datzelfde geldt overigens ook voor de uitlatingen van de PVV dat een hoofddoekje standaard zou staan voor repressie van vrouwen. „Er zijn wel gebieden waar dat geldt”, legt hij uit. „Maar percentueel gezien is het aantal fundamentalisten in de islam hetzelfde als in bijvoorbeeld de katholieke kerk.” Ook Jansen noemt het regime in Oman 'redelijk gematigd'. „Al hebben mensen met een iets te afwijkende mening het ook in Oman erg lastig. Die worden met de zweep of met honing in het gareel gehouden.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1129 ... binnenland" onclick="window.open(this.href);return false;
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Manon

Bericht door Manon »

Die Maurits Berger is toch degene die vindt dat de sharia slechts 2% verschilt van onze rechtspleging?

Nou ja dan.

Mahalingam

Hoe lopen vrouwen er in Oman bij? Meestal op zijn Arabierisch, dus een nikab. Maar ze zijn niet dom in Oman, ze hebben hun eigen variatie bedacht waarmee vrouwen wel spaghetti kunnen eten. De vrouwtjes hebben het daar nog niet zo slecht!
Afbeelding Afbeelding

BaniIsrael

Bericht door BaniIsrael »

Dhana schreef:

Je moet maar zo denken, Bani. Het is als de Nederlandse TV zenders na twaalfen. Als je geen smerige sex oproepen wilt zien doe je toch gewoon de TV uit? Als jij vindt dat we hier ongepaste foto's plaatsen doe je dit forum toch in de ban?
Het is niet zo dat ik erg actief hier ben, maar ik vind het een beetje ongepast om een naakte neger te zien, het smaakt niet echt, en ik hoop dat ik niet de enige hier ben die zo denkt.

ontopic:

Beatrix is naar een Moskee gegaan bij een staatsbezoek waar ze een kleedje over haar hoofd heeft gedaan, dat kleedje is officieel geen Hijaab in de Islam, want ik kon de haren van Beatrix nog steeds zien. Wilders die in Israel een keppeltje opdeed wegens respect voor de gelovigen daar is dan geen probleem? Sorry ik vind dat erg tegenstrijdig, want Israel heeft ook bloed aan haar handen. Ik vind dit totale onzin, en PVV overdrijft gewoon weer net zoals normaal.
O Israel Waarom bent Gij zo? O Israel waarom heeft U de Almachtige teleurgesteld? O Israel wanneer komt Gij weer tot inkeer?

Ozes

Bericht door Ozes »

Israel heeft slechts het bloed aan de handen van jihadis die elke jood op aarde willen uitroeien, en helaas ook het bloed van hun menselijke schilden. Israel neemt iedergeval altijd risico's om alsnog zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken van een vijand die geen enkel onderscheid maakt tussen burger & soldaat.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

Dhana

Bericht door Dhana »

BaniIsrael schreef:
Het is niet zo dat ik erg actief hier ben, maar ik vind het een beetje ongepast om een naakte zwarte te zien, het smaakt niet echt, en ik hoop dat ik niet de enige hier ben die zo denkt.

Ik ben nog van de VPRO en Phil Bloom, dus kijk ik niet op van een blote meneer met een andere huidskleur die ik weiger als zwarte te positioneren. Die meneer loopt zo de hele dag rond in zijn eigen omgeving en dat is zij goed recht, dunkt me. Waarom is dan onsmakelijk om daar een foto van te plaatsen? Bovendien wordt ieder mens als moslim geboren en voor zo ver ik weet komen we allemaal poedeltje naakt ter wereld.

Beatrix is naar een Moskee gegaan bij een staatsbezoek waar ze een kleedje over haar hoofd heeft gedaan, dat kleedje is officieel geen Hijaab in de Islam, want ik kon de haren van Beatrix nog steeds zien. Wilders die in Israel een keppeltje opdeed wegens respect voor de gelovigen daar is dan geen probleem? Sorry ik vind dat erg tegenstrijdig, want Israel heeft ook bloed aan haar handen. Ik vind dit totale onzin, en PVV overdrijft gewoon weer net zoals normaal.
O,jee nu heeft Israël het weer gedaan. Alle landen daar omheen hebben Israël nog nooit een strobreed gelegd zeker.

Wat is er trouwens offcicieel in de islam? Vijf jaar geleden waren er nog stemmen binnen de eigen gelederen die riepen dat er nergens in de geschriften specifiek vermeld staat dat vrouwen hun haren moeten bedekken.

Wie of wat heeft dat ineens wel officieel gemaakt?

Maar weet je, wat het verschil is? Keppeltjesloze mannen worden door Joodse vrouwen niet als lustobject benaderd, noch betast, aangerand en ontbreideld gen**kt om later als vuilnis gedumpt te worden voor een reine maagd. Dat is namelijk onze aversie tegen de kopvodden waar vrouwen mee moeten gaan lopen niet voor slet aangezien te worden.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Ariel

Bericht door Ariel »

BaniIsrael schreef:. Wilders die in Israel een keppeltje opdeed wegens respect voor de gelovigen daar is dan geen probleem? Sorry ik vind dat erg tegenstrijdig, .
Wilders was daar niet op staatsbezoek, Wilders vertegenwoordigde daar niet ons land, En een keppeltje is geen teken van onderdanigheid, en hoeft niet verplicht gedragen te worden.

mercator

Bericht door mercator »

BaniIsrael schreef:[ maar ik vind het een beetje ongepast om een naakte zwarte te zien, het smaakt niet echt,
Houdt dan je racistische denkbeelden maar voor je moslimvriendjes. Wat is er mis met een naakte zwarte?

Mahalingam

Onzedelijk. In Arabië had je vroeger geen naakte zwarte slaven. Die hadden op zijn minst een lendedoek om. Niet dat die iets te verbergen hadden want ze waren altijd ontbald.
Zwarte slaven in Allahstan mochten zich niet voortplanten. In de USA wel.

mercator

Bericht door mercator »

BaniIsrael schreef:ik vind het een beetje ongepast om een naakte zwarte te zien, het smaakt niet echt,.
Smaakt dit dan een beetje, het is overduidelijk een "beschaafde" zwarte want hij heeft een door blanken vervaardigde witte onderbroek aan. t Is mss zelfs niet eens een achterlijke moslim:Afbeelding

Pilgrim

Bericht door Pilgrim »

'Het blij-liberale 'mooiweer, alles goed' kabinet Rutte is vooral genant'

OPINIE - Amanda Kluveld −13/01/12

Afbeelding

Minister Uri Rosenthal (R) van Buitenlandse Zaken wordt in aanwezigheid van koningin Beatrix welkom geheten in de Verenigde Arabische Emiraten door sjeik Khalifa bin Zayed Al Nahayan, president van de Verenigde Arabische Emiraten en tevens de emir van Abu Dhabi.© anp

Het blijft Amanda Kluveld verbazen dat het vrolijke duo Rutte/Rosenthal al de gehele kabinetsperiode met onbezorgde blijheid spreekt over de meest verschrikkelijke regimes, alsof dit een soort paradijzen van liberale redelijkheid in opbouw zijn.

De staatsbezoeken van koningin Beatrix aan de Verenigde Arabische Emiraten en Oman beoogden een verdieping van de wederzijdse economische- en handelsrelaties. Daarnaast zou er aandacht worden besteed aan maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheidsprojecten, maatschappelijk verantwoord ondernemen, onderwijs en cultuur.

Vorig jaar werd het staatsbezoek aan Oman uitgesteld nadat er tijdens demonstraties, onder andere tegen corruptie en voor meer inspraak, twee doden waren gevallen. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal was de situatie in Oman nu weer goed en was er geen enkele reden om niet op staatsbezoek te gaan.
Vier dagen voor de aanvang van de staatsbezoeken werd de nieuwste Ranglijst christenvervolging door Open Doors gepubliceerd. De Verenigde Arabische Emiraten en Oman staan daarop vermeld op respectievelijk plaats 37 en 27.

Evangeliseren
Wat leren we over Oman? Er zijn bijna geen lokale christenen in Oman, stelt Open Doors, een paar honderd hooguit. Deze christenen worden door de overheid in de gaten gehouden. Wie geen moslim is en godsdienstige bijeenkomsten wil houden, dient zich bij de overheid te registreren. Voor niet-moslims is evangeliseren verboden, evenals het publiceren van geschriften over een geloof dat niet de islam is.

Risico
Moslims die zich tot het christendom bekeren lopen in Oman het risico dat hun familie wordt vervolgd en dat zij hun huis en werk verliezen. Om vervolging te voorkomen gebeurt het wel dat de familie van een bekeerling de overheid verzoekt om in te grijpen. De bekeerling wordt dan als een psychiatrische patiënt beschouwd. In 2011 werd een tot het christendom bekeerde moslim om die reden onderworpen aan elektroshocktherapie. Wie zich tot het christendom bekeert, verliest zijn ouderlijke rechten. De situatie in de VAE is iets beter, maar dat neemt niet weg dat dit land ook op de Ranglijst christenvervolging staat, om vergelijkbare redenen als Oman.

blij-liberale
Ik begrijp best dat dit voor het blij-liberale 'mooiweer, alles goed' kabinet Rutte geen reden is om miljoenendeals met Arabische zakenlieden aan zich voorbij te laten gaan. Dat is het voor andere kabinetten ook nooit geweest. Maar het blijft me verbazen dat het vrolijke duo Rutte/Rosenthal al de gehele kabinetsperiode met onbezorgde blijheid spreekt over de meest verschrikkelijke regimes, over landen die we op de Ranglijst christenvervolging vaak terugvinden, alsof dit een soort paradijzen van liberale redelijkheid in opbouw zijn.

In dit kader is het niet vreemd dat onze koningin en prinses Máxima eenzelfde enthousiasme tentoonspreiden over bijvoorbeeld de positie van vrouwen in de landen waar het staatsbezoek plaatsvond. Die positie is inderdaad verbeterd, volgens diverse mensenrechtenorganisaties, maar dat neemt niet weg dat in Oman vrouwen door het op de sharia gebaseerd privaatrecht, geen gelijke rechten hebben wanneer het bijvoorbeeld gaat om zaken als huwelijk, erfenissen, scheiding en voogdij. Vrouwen mogen naar het buitenland reizen maar hebben daarvoor toestemming nodig van een mannelijk familielid. Een moslimvrouw mag in Oman niet met een man van een ander geloof trouwen, een moslimman mag wel in het huwelijk treden met een vrouw die geen moslim is.

Vrouwen
Máxima stelt enthousiast dat vrouwen in de VAE en Oman een vooraanstaande rol spelen en driekwart van de universiteitsbevolking vormen. Dat is waar, maar wat betekent dat concreet voor vrouwen? Ben je straks gepromoveerd arts, moet je nog aan je broer of vader toestemming vragen of je een buitenlands congres van vakgenoten mag bezoeken. De jongens moeten zich juist zorgen maken over de opkomst van de vrouwen, stelt Maxima triomfantelijk. Ik hoop dat die jongens dat niet gaan doen want dan zullen de vrouwen daar zeker de zure vruchten van plukken.

Maar daar zullen we onze minister-president en onze minister van Buitenlandse Zaken niet over horen. Die hebben er baat bij om alleen de zonnige kant te belichten. Laten we onze koningin en prinses dan niet verwijten als zij dat ook doen. Zij doen dat onder verantwoordelijkheid van onze minister-president.

En onze minister-president en onze minister van Buitenlandse Zaken zien, zoals zoveel blije liberalen, nooit het kwaad in de mens, in een cultuur, in een geloof of in een handelspartner. Dat maakt hen ongetwijfeld aardige kerels voor op een borrel maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dit is kennelijk voor Wilders voldoende want hij zegt wel dingen over de hoofddoek van de koningin maar maakt toch deel uit van deze mooiweershow.

Beter zouden kabinet en gedoger alles kunnen negeren wat zich in de uitverkoren landen van een staatsbezoek voordoet aan onrecht en vervolging. Want zo'n half verhaal waar alleen de zonnestraaltjes worden aangewezen en men ook nog doet alsof men over de positie van de vrouw, de verlichte waarheid in pacht heeft, is vooral gênant. Ga gewoon voor het sluiten van de handelsdeals en geef toe dat je wat dit betreft jezelf niet moreler kunt en mag achten dan China, dat zonder verder gedoe met ieder regime waar het economisch voordeel bij kan halen, in zee gaat.

Amanda Kluveld is historica en columniste voor vk.nl.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6175/Ama ... nant.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Het valt me op dat de racties in de Volkskrant vooral negatief zijn. Maar ja,... het zijn natuurlijk dan ook Volkskrantlezers.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

mercator

Bericht door mercator »

Zouden de Nederlanders beseffen dat hun Geliefde Vorstin en haar gevolg eigenlijk onderwerping gaat aanbieden aan de sjeiks en kamelenkoningen ? Toen de Franse koning van plan was in 1792 om zich onder de bescherming van de vijand te stellen ging zijn kop eraf, dat was nog wat anders.

Mahalingam

Ook Carel Brendel heeft zo zijn mening over de "Queen and all that". (Het multiculti koningshuis)
Premier duwt koningin in de rol van de kortzichtige toerist
De onvrede groeide al lang vóór de politieke opkomst van Geert Wilders. Critici gingen zich ergeren aan de mooie woorden in de Kersttoespraak, die hun ogen steeds meer hol, zalvend en verdoezelend klonken. De kille reactie van de koningin op de moord op Pim Fortuyn leidde tot hoorbaar gemor in het land. Dat werd nog luider na de moord op Theo van Gogh, toen de majesteit weinig oog had voor de getroffen familie en demonstratief een Marokkaans jongerencentrum bezocht. Wilders borduurt met zijn anti-Beatrix-tweets voort op dit onbehagen.
http://www.carelbrendel.nl/2012/01/14/p ... /#more-514
In zijn wekelijkse persconferentie maakte premier Rutte het gisteren nog een graadje erger voor de koningin. Haar bewering dat vrouwen in de bezochte landen niet worden onderdrukt, was geen ‘algemene uitspraak’ maar was gebaseerd op wat de koningin had gezien en daardoor ‘per definitie juist’. Dat doet me denken aan mijn jeugd, toen Nederlandse vakantiegangers in Spanje ‘helemaal niets merkten’ van de dictatuur van generaal Franco. Nogal wiedes. De stakende mijnwerkers van Asturië en Baskenland werden nu eenmaal niet op het strand van Benidorm neergeknald door de Guardia Civil. Het is een treurig gezicht: de premier die de majesteit verdedigt door haar in de rol van de argeloze en kortzichtige toerist te duwen.

mercator

Bericht door mercator »

Het zou best kunnen dat dat rare oude mens en haar gevolg gewoon te dom zijn om in te zien dat ze als moslimpropaganda worden opgevoerd.

Manon

Bericht door Manon »

mercator schreef:Het zou best kunnen dat dat rare oude mens en haar gevolg gewoon te dom zijn om in te zien dat ze als moslimpropaganda worden opgevoerd.
Trixie wordt toch steevast opgevoerd als zeer intelligente dame?

Nou ja, zegt niks natuurlijk. Zelfs onze Prins Filip de Taaie krijgt een eredoctoraat aan de universiteit van Leuven!

Neenee, ik denk dat het over veiligstellen van de crown jewels gaat... Shell weetjewel. En dan spelen we allemaal wel graag even het hoertje.

mercator

Bericht door mercator »

Manon schreef: Trixie wordt toch steevast opgevoerd als zeer intelligente dame?
Ja k heb dat meer gehoord maar er nooit bewijzen van gezien.

Mahalingam

Ik weet het ook niet. Maar het is relatief te bekijken die intelligentie.
Toen Bea in Leiden studeerde reed ze in haar autootje de vriendin van mijn zus van de fiets..
PWA reed tijdens zijn Leidse studie in een dronken bui zijn autootje in een boeren sloot die sindsdien in de volksmond het PWA kanaal heet.

Plaats reactie