Snijden in ontwikkelingshulp? Ja of nee.

H.Numan

Re: Snijden in ontwikkelingshulp? Ja of nee.

Berichtdoor H.Numan » Do Mei 02, 2013 1:31 am

Klopt. Zelfs donaties in natura helpen niet veel, omdat de radicalen het uitgespaarde geld dan alsnog omzetten in wapens.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Za Dec 28, 2013 8:51 pm

1985. De media zijn vol met beelden van de hongersnood in Ethiopië. De ouderen onder de lezers herinneren zich wel dit soort beelden:

Afbeelding
Afbeelding

En nu? Er is meer welvaart want ze kunnen zich de luxe veroorloven om Heineken bier te boycotten.
De ondersteuning die de bierbrouwer onlangs aankondigde voor de concerttour van de Afrikaanse popartiest, ontketende een spontane bierboycot-actie onder de grootste bevolkingsgroep van het land, de Oromo’s.

Vlak voor de kerstdagen haalde Heineken nog het Ethiopische nieuws, doordat het tijdens een live uitgezonden persconferentie aankondigde in 2014 de nationale tour van popster Tewodros Kassahun (Teddy Afro) te zullen sponsoren met hun lokale merk Bedele.

Even wat culturele info voor de hier aanwezige multikul onwetenden:
Teddy Afro is echter in grote delen van Ethiopië zeer omstreden, doordat hij zijn laatste cd opdroeg aan keizer Menelik II, die begin vorige eeuw miljoenen Oromo’s uitmoordde. Keizer Menelik wordt om die reden ook wel de ’Ethiopische Hitler’ genoemd.

En ze hebben daar ook iPad's en internet met sociale media.
Kort na de aankondiging van Heineken werd in Ethiopië een actie op sociale media gestart, waarbij binnen één dag 18.000 van de veertig miljoen Oromo’s zich uitspraken voor een boycot van Bedele-bier.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22171448/__Oromo_s_boycotten_Heineken__.html
Ethiopië is een van de vijftien overgebleven programmalanden van Nederland voor ontwikkelingssamenwerking. Het behoort tot de twintig armste landen ter wereld. Tot en met 2015 gaat er voor € 235 mln aan Nederlands belastinggeld naartoe.
http://fd.nl/ondernemen/entrepreneur/wereldveroveraars/175300-1303/van-hulp-naar-handel-met-ploumen-in-ethiopi
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Wo Jan 08, 2014 3:21 am

Red Afrika, draai die geldkraan dicht

Door Dick Wittenberg, 13-3-2009

Afbeelding

Ontwikkelingshulp helpt niet maar richt juist schade aan, meent Dambisa Moyo. Ze is al de Ayaan Hirsi Ali van het ontwikkelingsdebat genoemd.

Al tijdens haar studie aan de universiteit van Harvard in Amerika vroeg ze zich af waarom Afrika als enige continent maar niet vooruitkwam. Zwoegend op haar proefschrift in het Britse Oxford probeerde ze te achterhalen waarom arme Aziatische landen als Zuid-Korea en Thailand zich wel ontwikkelden. Acht jaar werkte ze in Londen bij de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Geleidelijk groeide haar overtuiging dat Afrika de stagnatie alleen kan doorbreken als het rigoureus kapt met ontwikkelingshulp. Ontwikkelingshulp houdt Afrika arm, betoogt de Zambiaanse econome Dambisa Moyo in haar boek Dead Aid. Moyo schrijft alleen over overheidssteun, niet over noodhulp of particuliere hulp. „Ontwikkelingshulp werkt niet”, zegt ze. „Het zou leiden tot duurzame economische groei en vermindering van armoede. Noem me één Afrikaans land waar dat is gelukt.”

„Het gevaar bestaat dat dit boek meer aandacht krijgt dan het verdient”, aldus The Guardian. In The Independent schreef ontwikkelingseconoom Paul Collier: ‘Dambisa Moyo is voor ontwikkelingshulp wat Ayaan Hirsi Ali is voor de islam.’

„Ik zie niet in waarom Bono het economisch beleid van Afrika moet bepalen”, zegt Moyo als ik haar spreek in Oxford. Zelf vindt Moyo de tweede helft van haar boek het explosiefst. Daarin reikt ze Afrikaanse regeringen mogelijkheden aan om hun begroting te financieren zonder ontwikkelingsgeld. Door staatsleningen uit te schrijven. Door buitenlandse investeringen aan te trekken. Door de export uit te breiden en zich daarbij te richten op opkomende markten zoals India en China. Door het geld te benutten dat Afrikanen vanuit het buitenland overmaken. „Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Andere landen deden het al en met succes.”

Uw oordeel over ontwikkelingshulp is vernietigend.
„Wat ik schrijf, is niks nieuws. Ik plagieer. Ik haal onderzoeken van anderen aan. De ontwikkelingseconoom Peter Bauer omschreef ontwikkelingshulp al in de jaren zestig als ‘belasting voor arme mensen in rijke landen ten gunste van rijke mensen in arme landen’. Hij werd genegeerd. In het wereldje van ontwikkelingshulp is al lang bekend dat het niet werkt. Maar hulporganisaties en beroemdheden als Bob Geldof houden de mythe in stand. Mijn familie in Zambia lijdt dagelijks onder de gevolgen van ontwikkelingshulp, door de alomtegenwoordige corruptie. Machthebbers plunderen de staatskas die met ontwikkelingsgeld gevuld is. Die corruptie doordrenkt de hele samenleving. Hulp leidt tot bureaucratie en inflatie, tot luiheid en inertie. Hulp schaadt de export. Dankzij buitenlandse steun hoeven regeerders zich niks aan te trekken van hun volk. En het ergste: hulp ondermijnt groei. De economie van landen die het afhankelijkst zijn van hulp kromp sinds eind jaren zeventig gemiddeld met 0,2 procent per jaar.”

Donorlanden zien toch toe op goede besteding?
„Maar ze rekenen er Afrikaanse landen niet op af. Uit onderzoek van de Wereldbank bleek dat 85 procent van de hulpstromen voor andere doelen was gebruikt dan afgesproken. Donorlanden houden corrupte regeringen in het zadel. Tussen 1980 en 1996 ging 72 procent van het Wereldbank-geld naar landen die zich nooit aan de voorwaarden hielden. De behoefte van donorlanden om te blijven geven, is onverzadigbaar.”

Waarom gaan westerse landen door met geven als het toch niet helpt?
„Het meest cynische antwoord is: omdat het de aandacht afleidt van de handelsbelemmeringen die ze hebben opgeworpen om westerse banen te beschermen. Belemmeringen die Afrika jaarlijks naar schatting 500 miljard dollar aan handel kosten. Dat is tien keer het bedrag dat Afrika aan ontwikkelingshulp ontvangt.

„En omdat ze toch niet geloven dat het ooit iets wordt met Afrika. Dat vinden ze zielig voor de Afrikanen. Ze kopen hun geweten af.”

Sociaal is Afrika er door de hulp toch op vooruitgegaan? In 1960 ging 50 procent van de kinderen naar school. Dat is nu 82 procent. Kindersterfte is de laatste dertig jaar meer dan gehalveerd.
„Je kunt schoolgeld betalen voor een meisje van twaalf. Je kunt haar een opleiding geven. Je kunt zeggen: kijk eens wat ontwikkelingshulp vermag. Maar wat schiet dat meisje daarmee op als ze na haar school geen werk vindt. Omdat er geen banen zijn. Omdat er geen economische groei is. Telkens als ik naar huis ga, is het aantal straatkinderen gegroeid. Ze kunnen lezen, schrijven en spreken Engels. Het enige wat ze voor hun brood kunnen doen, is straathandel drijven.”

Is afschaffen van alle hulp geen recept voor massasterfte?
„Alleen de elite zal het voelen. De armen merken het niet eens. Ze zagen toch al nooit iets van dat geld.”

Ontwikkelingsdeskundigen wijzen er op dat de rijke landen ontwikkelingshulp decennia hebben gebruikt als instrument van buitenlands beleid. Zij pleiten voor meer en gerichtere hulp.

„Waar moeten we de hulp nu weer op richten? In de jaren zestig moest hulp worden gebruikt voor grote infrastructurele projecten. In de jaren zeventig voor armoedebestrijding. In de jaren tachtig ging het om structurele aanpassing en financiële stabilisering. In de jaren negentig waren democratisering en goed bestuur aan de beurt. In zestig jaar is er in totaal 1.000 miljard dollar aan ontwikkelingsgeld naar Afrika gestroomd zonder dat dit tot ontwikkeling geleid heeft. Hoe vaak moet ontwikkelingshulp worden gereïncarneerd voordat het failliet ervan wordt erkend?”

De Rwandese president Paul Kagame benaderde u omdat hij af wil van hulp.
„De president liet zich vaker kritisch uit over hulp. Maar voor 70 procent van zijn begroting is hij afhankelijk van die steun. In het vliegtuig las hij een interview met mij in de Financial Times. Opeens zag hij kansen om Rwanda te verlossen van hulp. Hij wilde dat ik kwam om met zijn ambassadeurs en ministers te spreken.

„‘Stel je voor’, schrijf ik in mijn boek, ‘dat Afrikaanse regeringen een telefoontje krijgen van de donorlanden: ‘we bouwen de hulp in vijf jaar af’. Een rechterhand van president Kagame zei me: ‘Wij willen degene zijn die dat telefoontje pleegt’.”

Verwacht u dat andere Afrikaanse landen het voorbeeld volgen?
„Voor veel regeringsleiders is het veel te makkelijk om elk jaar hun ontwikkelingscheque te innen. Niemand die ze ter verantwoording roept.”

Paul Collier, uw vroegere professor aan Harvard en Oxford, vindt u te optimistisch over toegang van Afrikaanse landen tot de financiële markten.
„Met alle respect, maar ik heb in de financiële markten gewerkt. Ik weet wat investeerders willen. Het is niet makkelijk om die weg te bewandelen. Maar het kan. Ik ben opgegroeid in een land waar elk initiatief wordt weggewuifd of onderdrukt. Ze kunnen niet. Ze willen niet. Ik ben het zat. Laten we eens iets nieuws proberen – de oude aanpak werkt niet.”

Komt die nieuwe aanpak niet op het slechtst mogelijke moment nu de crisis financiële markten verlamt?
„Het is een moeilijke periode. Maar dat de Amerikaanse en Europese markten dichtzitten, wil niet zeggen dat alle markten gesloten zijn. Kijk naar de gigantische financiële reserves in China en het Midden-Oosten die schreeuwen om investeringsmogelijkheden. En zelfs als alle markten dichtzitten, moeten Afrikaanse landen zich voorbereiden op het moment dat ze weer opengaan. Deze apocalyptische toestand duurt niet eeuwig. Ga oefenen met roadshows voor investeerders. Waarom moeten ze in uw land investeren? Het antwoord zal overtuigend moeten zijn.”

Paul Collier vindt ook dat u de specifieke problemen van Afrika onderschat.
„De problemen van Afrika zijn gigantisch: historisch, geografisch, tribaal. Maar daar kunnen we niks aan doen. Moeten we er ons maar bij neerleggen dat Afrika zich niet ontwikkelt? Hoe lang gebruiken we het koloniale verleden nog als excuus? Kunnen we nu eindelijk verdergaan?”

Dead Aid sloeg in Groot-Brittannië in als een bom. Voor het eerst pleit een jonge, succesvolle, hoogopgeleide Afrikaanse voor afschaffing van ontwikkelingshulp. Tot nu toe beheersten westerse mannen van middelbare leeftijd dit debat.

Behalve dat The Guardian haar pleidooi onverantwoord noemde, kreeg Moyo ook het verwijt dat het boek ongelukkig is getimed. Vanwege de economische crisis zal er bezuinigd moeten worden en Moyo reikt nu een stok aan om de hond Afrika mee te slaan, dat wil zeggen: in de steek te laten.

De gevolgen van de crisis is een van de onderwerpen die Moyo in haar volgende boek (How the West was Lost) ter sprake zal brengen. Volgens Moyo heeft het Westen ook uit eigenbelang enkele cruciaal verkeerde beslissingen genomen. De mentaliteit die ervoor zorgt dat juist China en India prominent in Afrika investeren, zal er ook voor zorgen dat deze landen de komende eeuw economisch het voortouw nemen.

http://vorige.nrc.nl/achtergrond/article2179743.ece
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Wo Jan 08, 2014 8:26 am

Er is nog een reden waarom ontwikkelingshulp niet werkt: het complete onbegrip van het intellectuele deel van het westen.

Mobutu was wanstaltig rijk. Hij stal zo veel van zijn bevolking dat hij zich een Boeing 737 aanschafte, als privé vliegtuig. Laten we even voorbijgaan aan het feit dat Westerse regeringen eigenlijk hadden moeten zeggen: Mo, dit is iets te gek. Je krijgt van ons geen cent meer. Die gaven hem geld om compleet andere redenen en dat doet in dit geval niet ter zake.

Nee, het intellectuele westen zei heel dom: als Mobutu zijn land beter zou ontwikkelen krijgt hij veel meer belasting inkomsten, en zou hij geen 737 maar een Concorde kunnen aanschaffen. De armen krijgen meer inkomsten, en Mobutu ook. Dat is win-win voor iedereen!

Maar zo werkt het dus niet. Als Mobutu inderdaad zijn land zou ontwikkelen komen er inderdaad meer rijke(re) mensen. En die mensen kunnen in de oppositie gaan. Hoeft niet, maar het kan. Gezien zijn verleden een bijna zeker feit. Dictators houden niet van dat soort feiten. Door zijn land straat en straat arm te houden verdiende Mobutu veel meer dan door het te ontwikkelen. Arme mensen zouden graag in opstand komen, maar kunnen het niet. Ze beschikken niet over de kennis, niet over het geld om wapens aan te schaffen of zelfs maar een website op te zetten. Ze maken zich veel meer zorgen of ze vandaag nog iets te eten kunnen vinden. Hetgeen het land lekker rustig houdt, vanuit de optiek van Mobutu.

Vele dictators hebben doelbewust de complete economie van een provincie gesloopt om exact die reden. Om het in Nederlandse begrippen te vertalen:
Stel dat de machtsbasis van Samson Amsterdam is, en hij de sterkste oppositie geconcentreerd vindt in Noord Limburg. Wat doet de Grote Leider dan? Hij gaat de hele provincie Limburg slopen. Deels om die oppositie de kop in te drukken, en deels om zijn onderknuppels mee te kunnen betalen. Het eerste is goed voor z'n nachtrust, het tweede maakt zijn medewerkers erg vrolijk. Loyaliteit kan je verdomd goed kopen. Vooral op andermans kosten.

Helaas zijn de meeste westerse intellectuelen niet zo intellectueel als ze zelf denken. Ze kunnen zich niet voorstellen dat dictators heel anders denken dan ze zelf doen.
dan dooft het licht….
Anoniem

King George

Berichtdoor King George » Za Apr 12, 2014 3:09 pm

En La Ploumen bevredigd haar verslaving aan andermans geld uitgeven weer. Alsof Nederland zelf geen schulden, tekorten en rentelasten heeft en de eigen bevolking niet onder aanslagen op hun koopkracht door belastingverhogingen gebukt gaat.

Ploumen: 1 miljoen voor CAR

Minister Liliane Ploumen stelt 1 miljoen euro beschikbaar voor noodhulp aan de Centraal Afrikaanse Republiek (CAR). De bewindsvrouw (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) spreekt van een ,,aanhoudende humanitaire crisis daar'' die we niet kunnen negeren.

De minister is in Washington voor de voorjaarsvergadering van de Wereldbank. Vrijdagavond was daar een gesprek over de situatie in het land. Nederland heeft, na het uitbreken van de strijd vorig jaar, in totaal vijf miljoen aan noodhulp beschikbaar gesteld.

Bron: Metro Nieuws
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Schepsel!

Berichtdoor Schepsel! » Za Apr 12, 2014 6:12 pm

CAR is totaal aan het ontaarden, met gruwelijke bloedbaden, maar 1 miljoentje is teveel? We hebben zóveel kostenposten en er wordt zoveel kapitaal uitgegeven aan flauwekul als een maandverband-service voor moslima's of er wordt even 188 miljoen door de plee gespoeld, en dan is de minste menselijkheid met CAR teveel? Mwah. Ik hoop vooral dat dat geld *goed* terechtkomt...
(^v^)

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Za Apr 12, 2014 9:32 pm

H.Numan schreef:Helaas zijn de meeste westerse intellectuelen niet zo intellectueel als ze zelf denken. Ze kunnen zich niet voorstellen dat dictators heel anders denken dan ze zelf doen.

Ik denk dat je hier de vinger op de zere plek legt. Dat is het nadeel van een goede jeugd in een mooi land.
Truth sounds like hate to those who hate truth.

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Zo Apr 13, 2014 2:38 am

Klopt. Ik heb nog het allerlaatste staartje van gescheiden onderwijs mee gemaakt. De eerste klas lagere school zat ik op de RK jongensschool. Het jaar er op ging de helft van mijn klas naar de meisjesschool en andersom. En het vastentrommeltje! Gedurende de RK vasten mochten we niet snoepen. Alleen op zondag. Wat we door de week kregen ging in de vastentrommel en mochten we op zondag na de mis opeten.

Nu ik dat schrijf weet ik dat ik een hele ouwe l*l ben. :greeting2:
De jongeren onder ons zullen niet weten wat ze lezen.

Ik heb weer verhalen van mijn ouders gehoord over hun jonge jaren en daarvoor. Dus het leven van mijn opa, ongeveer gelijk aan de overgrootvader of betovergrootvader van onze huidige jongeren. Mijn familie woonde op Scheveningen en waren RK. Dat was de dissidente (en arme) minderheid in dat (toen) streng Refo kerkdorp. Iedereen vermeed zonder op elkaar neer te kijken de andere religie. Een RK vissersman werkte op een RK bomschuit. Kocht bij de RK bakker. Ging naar de RK kerk, en ging tenslotte op de RK begraafplaats RK madeliefjes duwen.

Men keek niet op elkaar neer: men bestond voor de ander niet eens.

Op dit moment weet vrijwel niemand dat meer, hooguit een paar ouwe :greeting2: die geylen op geschiedenis zoals ik. Dus is religie altijd lief, aardig, verbroedert en heeft gitaren met 'kumbaya' er op.
dan dooft het licht….
Anoniem

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Jun 20, 2014 7:43 pm

En minister Ploumen heeft een goed doel bedacht in Ghana (waar ze ook langs kwam, net zoals Nigeria waar die geroofde 200 meisjes nog steeds niet zijn gevonden) waar niemand zich een buil aan kan vallen.
Minister van Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen heeft tot eind 2016 in totaal 4,5 miljoen euro vrijgemaakt om Ghana te helpen in de strijd tegen kindhuwelijken en kindermisbruik. Dat zei ze vrijdag tijdens een bezoek aan het West-Afrikaanse land.
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2014/06/ploumen_redt_kids_ghana.htmlOndanks subsidies zijn er in ons land ook nog kindhuwelijken en kindermisbruik.

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Vr Jun 20, 2014 8:54 pm

Mahalingam schreef:En minister Ploumen heeft een goed doel bedacht in Ghana (waar ze ook langs kwam, net zoals Nigeria waar die geroofde 200 meisjes nog steeds niet zijn gevonden) waar niemand zich een buil aan kan vallen.
Minister van Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen heeft tot eind 2016 in totaal 4,5 miljoen euro vrijgemaakt om Ghana te helpen in de strijd tegen kindhuwelijken en kindermisbruik. Dat zei ze vrijdag tijdens een bezoek aan het West-Afrikaanse land.
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2014/06/ploumen_redt_kids_ghana.htmlOndanks subsidies zijn er in ons land ook nog kindhuwelijken en kindermisbruik.

Je vraag je af hoe Ploumen gaat controleren dat het geld werkelijk daarvoor wordt gebruikt en dat er niet bepaalde zakken mee worden gevuld. Maar wat kan haar dat schelen? Het is toch haar geld niet.

King George

Berichtdoor King George » Vr Jun 20, 2014 10:53 pm

Als het maar uit de zakken van de Nederlanders wordt geschud, is het goed bij de PvdA. Dan is het goedmensgevoel weer behaagd.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Do Aug 28, 2014 8:30 pm

Niets groeit in Nederland, behalve de ontwikkelingshulp

door Syp Wynia | 28 aug 2014

Nederland was al een van de gulste gevers ter wereld, maar verhoogt de ontwikkelingshulp nog eens extra, alleen omdat boekhoudregels zijn veranderd. Welkom in Absurdistan
Er staan Nederland per 1 januari stevige bezuinigingen te wachten, vooral op de zorg. De economie groeit niet of nauwelijks.

Nederlanders gaan er volgend jaar niet of niet noemenswaardig op vooruit. Maar de uitgaven voor ontwikkelingshulp worden wel fors verhoogd.

Sponsors
Het is werkelijk zo absurd als het klinkt. De Nederlandse staat is al een halve eeuw een van de grootste sponsors van de Derde Wereld. Nederland geeft naar verhouding ook twee keer zoveel weg als Duitsland.

Ook na een recente korting behoort Nederland nog steeds tot de wereldtop als het gaat om deze goedgeefsheid.

Toch hebben het kabinet-Rutte en de regeringspartijen VVD, PvdA plus de gedoogpartijen D66, ChristenUnie en SGP de Nederlandse ontwikkelingshulp voor volgend jaar nog eens fors verhoogd. Het was ongeveer 4,5 miljard euro en daar komt nog minstens 375 miljoen bij.

Drugs
De rechtvaardiging voor het laten stijgen van de hulp maakt het zo mogelijk nog absurder. Binnen de Europese Unie zijn namelijk nieuwe regels uitgevaardigd, waardoor het nationaal inkomen op papier met 3 procent groeit. Illegale handel, zoals in drugs, wordt nu bijvoorbeeld ook bij het nationaal inkomen geteld.

Ons eigen Centraal Bureau voor de Statistiek heeft daarnaast nog wat extra economische activiteit ontdekt, omdat het bureau de beschikking heeft gekregen over extra statistieken. Daardoor gaat het nationaal inkomen op papier met nog eens 4,5 procent omhoog. Opgeteld stijgt het papieren nationaal inkomen zo met 7,5 procent.

Afspraak
En omdat het kabinet-Rutte – of, beter gezegd: de partijen die het kabinet op de been houden – wenst vast te houden aan de koppeling van de ontwikkelingshulp aan het nationaal inkomen vliegt dus ook de ontwikkelingshulp met 7,5 procent omhoog.
De regeer- en gedoogpartijen beroepen zich op de fictie dat het hier een internationale 'verplichting' betreft. In de praktijk is er buiten Nederland echter nauwelijks een land dat zich aan deze 'afspraak' houdt.

In werkelijkheid wordt Nederland dus niet of nauwelijks rijker. Maar we worden wel armer, omdat we meer geld naar Afrika brengen om de enige reden dat we onze boekhoudregels hebben veranderd. Wie het begrijpt mag het zeggen.

http://www.elsevier.nl/Politiek/blogs/2 ... eid=158493

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Sep 09, 2014 2:07 pm

Er zijn nu 3 miljoen vluchtelingen uit Syrië. En Oxfam Novib zit er bovenop. Wij moeten er uit menslievendheid zeker 3000 naar hier halen. Oxfam is er behulpzaam bij (wel subsidie voor nodig natuurlijk). Dat is dus 1 op de duizend naar hier terwijl de regering mikt op 1 op 10.000.
Er komt nog een probleem voor de gezondheidszorg bij: Oxfam wil de meest behoeftigen, zwakken en zieken prioriteit geven.

Geheel meewapperend met de tijdgeest wordt Rusland veroordeeld voor wapenleverancies aan Assad die het konflikt laten voortduren.
Oxfam Novib: internationale hulp aan Syrië faalt op alle fronten
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/09/oxfam-novib-internationale-hulp-aan-syrie-faalt-op-alle-fronten/

Hans v d Mortel sr

Ontwikkelingshulp is een hobby van onverlaten

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Wo Sep 10, 2014 8:27 pm

Als voorlichting in Afrika niet helpt, dan helpt ook gratis geld niet. Je spant het paard normaliter VOOR de wagen, niet ERACHTER. Maar hoe leg ik dat klootzak domme huichelachtige met andermans geld strooiende politici uit?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Zo Nov 09, 2014 12:06 am

Mahalingam schreef:Op naar Botswana en Zambia om daar 4 weken vrijwilligerswerk te doen en wat rond te reizen. 2500 euro voor 4 weken. Zelf betalen: vliegreis (1000 euro).
Verblijf in backpackers lodges en lokale N.N met lokaal eten. Openbaar vervoer.

Een 5-sterren airco-hotel en luxe safari vakantie van 18 dagen met vliegreis erin voor 2200 euro bij de normale reiswinkels.

Een promo filmpje voor ontwikkelingshelpers.

King George

Berichtdoor King George » Vr Dec 26, 2014 1:04 pm

Miljarden zoek in ontwikkelingshulpdoofpot “Minister Ploumen weet niet waar het geld is”.

(Ingezonden stuk door Kees Lijp uit de “de pijp”)

Afbeelding AMSTERDAM-NOIR- In ons land sluiten de bejaardentehuizen, ligt de zorg op de schop, duizenden mensen worden ontslagen, de graaiers van de woningbouwverenigingen blijven maar jatten en die lesbische Rutte blijft maar krom voor de camera lachen dat het goed gaat in Nederland. Niets aan de hand roept hij! Wilders heeft in de peiling op dit moment (vlg. Maurice de Hond, red. 20-12-2014) meer zetels dan Trutte en Zwamson bij elkaar. Zit zijn Buttplug in de weg ? Je kan je afvragen uit wat voor ei hij is gekropen. Hij denkt nog steeds dat hij ons dom kan houden. Rutte zou met Samson met stip in de top 40 komen als zij een carnavalsplaatje zouden uitgeven met de titel “Krom, Krom, Krom, Hollanders houden we dom”.

Nu hebben we het even over ontwikkelingsgeld. Nederland geeft op dit moment per jaar 4,2 miljard weg aan ontwikkelingshulp dat is ongeveer 250 Euro per Nederlander. Maar van ons geld jattende en zakkenvullende minister “doos” Ploumen heeft geen flauw idee wat er met dat geld gebeurt.

Als je zo’n verhaal in China uitlegt wordt je ter plekke veroordeeld en geëxecuteerd. PvdA-Hysterica Minister Ploumen fantaseert 300 miljoen bij elkaar.

Afbeelding Hier mag je gewoon met je reet op het pluche blijven zitten. We zien weinig verbetering in de leefomstandigheden om het leed van mens en dier in de arme landen te verbeteren. Heel veel geld van ons ontwikkelingshulp wordt doorgesluisd naar corrupte regimes. Zo viel onze schellen van de ogen nadat we vernomen hadden dat die seniele Moegabe uit Zimbabwe jaren lang ontwikkelingsgeld kreeg om zijn leger en corrupte vriendjes in stand te houden. We zijn in zijn buurland Zambia geweest, je weet niet wat je ziet……… daar staan reusachtige hotels langs het strand en de boulevards, zoveel SUV, Massaraties, Rolls Roll’s en Mercedessen heb je in je leven lang niet bij elkaar gezien. Grote borden langs de kant van de weg “gebouwd met hulp uit de Europese Gemeenschap”. De ratten in pak , dan wel met een andere huidskleur, zorgen goed voor zichzelf en hun families. Een paar kilometer van het strand in het achterland leven de mensen in grote armoede en vechten om hun dagelijks bestaan. Ook Zuid Afrika schijnt uit onze ontwikkelingspot mee te mogen profiteren waar Zuma er tientallen vrouwen op na houd en zichzelf en zijn familie verrijkt door een tientallen miljoenen uit de staatskas te jatten en prestigieuze grandeur paleizen voor hem en zijn familie laat bouwen. En de Townships kunnen de stroom arme mensen niet meer aan. Hulp bevordert corruptie, slechte leiders in het zadel houdt en democratie ondermijnt.

Lees verder

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Vr Dec 26, 2014 1:27 pm

Mahalingam schreef:Geheel meewapperend met de tijdgeest wordt Rusland veroordeeld voor wapenleverancies aan Assad

Ik las per ongeluk: "wordt Rusland veroordeeld tot wapenleverancies aan Assad". Want laten we wel wezen: Assad is de enige die de rotzooi in zijn land nog kan opruimen en daarmee de vluchtelingenstroom als gevolg van onze "steun" aan "de oppositie" kan stelpen.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Ma Mar 16, 2015 12:15 pm

Zet het bruto nationaal product uit tegen de hoeveelheid geloof in een land en je krijgt een negatief verband. Pew Research geeft dit (minus de Golfstaten en zo):

Afbeelding

Wat is oorzaak en wat is gevolg?

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Zo Mar 29, 2015 7:18 pm

Wat zien wij hier?
Afbeelding

Onze Minister Ploumen naast de fiets in een natte koude woestijn te Jordanië.
Wat zien wij hier?

Afbeelding

Onze Minister Ploumen op (nauw ja) de fiets in een natte koude woestijn te Jordanië.

Bijzonderheid: het zijn Amsterdamse afdank-fietsen, liefdevol rijdbaar gemaakt door de Sociale Werkplaats .
En over idealen in deze:
Ook heeft Amsterdam nu vierhonderd fietsen gestuurd, die door de eigenaren thuis waren achtergelaten. Die worden nu door hulpverleners gebruikt, maar ook als fietstaxi's om het 'openbaar vervoer' te bevorderen.

Fietstaxi's? Dat is heel erg on-islamitisch. Het is ongebruikelijk om zich als Moslim te laten vervoeren door de spierkracht van een andere moslim.
Zo zal je in Allahstan nooit riksha's zien die door mensen worden getrokken; in India wel .

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3933657/2015/03/29/Ploumen-21-miljoen-voor-vluchtelingen-Syrie.dhtml

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Mar 29, 2015 10:49 pm

Zodra Ploumen naar dat soort landen gaat weet je dat het ons geld gaat kosten. Ploumen: 21 miljoen voor vluchtelingen Syrië.

Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) bestemt nog eens 21 miljoen euro voor hulp aan Syrische vluchtelingen én de gemeenschappen in het Midden-Oosten die deze mensen opvangen. Dat zei ze zondag vanuit Jordanië.

De druk op die gemeenschappen wordt hoger en hoger, aldus Ploumen. Jordanië met zijn zes miljoen inwoners heeft ruim 600.000 vluchtelingen binnen de grenzen, Libanon met vier miljoen inwoners zelfs 1,2 miljoen. „De toestroom vergt veel van bijvoorbeeld het lokale onderwijs, want ook de kinderen uit de vluchtelingenkampen moeten onderwijs krijgen. Op sommige plekken zijn er al zoveel scholieren dat er les wordt gegeven in ploegendiensten. Daar komt nog eens bij dat sommige kinderen jaren geen onderwijs hebben gehad en dus nog extra aandacht nodig hebben.”

Er moet dus voldoende hulp komen om die gemeenschappen te helpen alles in goede banen te leiden en de opvang ook nog even voort te zetten. Het eind van de crisis in Syrië is immers nog niet in zicht, vreest Ploumen. Ze bezocht in Jordanië het VN-vluchtelingenkamp Al Zaatari en merkte van burgemeesters uit de omgeving dat ze blij waren dat ze niet alleen naar de vluchtelingen op zich keek, maar ook naar de mensen uit de omgeving zelf.

Kommer en kwel

Het is overigens niet alleen kommer en kwel voor de opvangende gemeenschappen, aldus Ploumen. „Vluchtelingen krijgen geld en bonnen om in de omgeving inkopen te doen en ook hulporganisaties kopen zoveel mogelijk daar in. De lokale economie profiteert er dus ook een beetje van.”

De vluchtelingen in de kampen moeten ook zoveel mogelijk in die lokale economie worden opgenomen en dat vraagt dat mensen kunnen werken, wat ook goed is voor de eigenwaarde. Het gebeurt ook al. „Ik was vandaag in een kapsalon annex hennatatoeagesalon. Die vrouw daar zei: ik was in Syrië kapster, dat kan ik hier ook. Nu heeft ze een salon in een container. Ik heb een mooie tatoeage gekregen, een tijdelijke.”

Ploumen is vol bewondering voor de mensen die de veerkracht opbrengen om iets op te pakken. „Het gaat om mensen die alles achter hebben moeten laten, die soms kinderen hebben verloren.”

Intussen zijn de kampen uitgegroeid tot dorpen en steden, die bijvoorbeeld met veel vuilnis zitten. Deskundigen uit Nederlandse gemeenten helpen met kennis. Ook heeft Amsterdam nu vierhonderd fietsen gestuurd, die door de eigenaren thuis waren achtergelaten. Die worden nu door hulpverleners gebruikt, maar ook als fietstaxi's om het 'openbaar vervoer' te bevorderen.

bron
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Wo Apr 08, 2015 11:40 pm

Hoe kwam Cordaid aan zijn subsidie?
Doordat Minister Ploumen (oud directeur Cordaid) Rene Grotenhuis (oud directeur Cordaid) in de commissie stopte die de financieringsaanvraag van Cordaid ging beoordelen ?

Nee. Door andere subsidiegraaiers werd dit aangekaart en René moest het veld ruimen.
Resultaat: Cordaid valt uit de boot.
Wat te doen? De minister is de baas en dus geeft zijzelf (discretionaire bevoegdheid) Cordaid miljoentjes. Veel banen zijn zo gered.
Het hele verhaal met alle ins en outs hier:
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31571_ploumen_en_de_ons_kent_ons_cultuur/

King George

Berichtdoor King George » Zo Mei 03, 2015 8:14 am

Hulp zorgt niet voor groei en helpt niet tegen bootjesmigratie

Afbeelding

Premier Rutte probeert de Nederlandse ontwikkelingshulp van een rationeel fundament te voorzien. Maar ontwikkelingshulp helpt niet bij het indammen van illegale migratie. Heel arme mensen hebben het geld niet om de boot naar Europa te pakken.

Er zijn nogal wat mensen die denken dat ontwikkelingshulp aan arme landen heel wat vermag. Als wij wat welvaart delen met Afrika, worden de landen daar welvarender, heet het dan.

Inmiddels weten we dat de miljardenstromen naar Afrika en elders de Nederlanders wel minder welvarend hebben gemaakt, maar burgers van Afrikaanse landen niet rijker. Dit in tegenstelling tot de corrupte dictators van die landen – die leven er doorgaans goed van.

Hoewel ontwikkelingshulp dus niet helpt, zijn er altijd sterke emotionele drijfveren om er toch mee door te gaan. De sentimenten variëren zo'n beetje van dat we toch niet niets kunnen doen, tot het appelleren aan religieuze of post-religieus getinte schuldgevoelens.

Miljardenbedrijfstak
Nu zou je kunnen zeggen dat als burgers met dergelijke gevoelens behept zijn, niets hun in de weg staat zelf hun portemonnee te trekken of zelf op pad te gaan. Het is immers niet per se de taak van de overheid om geld naar het buitenland te brengen, om aldus zekere onlustgevoelens onder een deel van de eigen bevolking te verlichten.

Daarom worden er voortdurend ook ogenschijnlijk rationele redenen bedacht om de hulpindustrie gaande te houden. Naarmate de kritiek op die miljardenbedrijfstak aanzwol, werd vooral sinds de laatste eeuwwisseling bedacht dat de hulp aan anderen ook goed zou zijn voor onszelf.

Volgens een modieuze hersenkronkel zou de hulp ervoor zorgen dat bijvoorbeeld burgers van Afrikaanse landen, indien voldoende voorzien van ontwikkelingshulp, geen reden meer zouden zien om naar Europa te reizen, als illegaal of anderszins.

Doorkruisen
De VVD heeft die gedachte nooit omarmd. Onder de nieuwe partijleider Mark Rutte werd geconstateerd dat ontwikkelingshulp doorgaans niet helpt en dat er dan al helemaal geen reden is om als Nederland omgerekend het dubbele uit te geven van wat buurlanden deden. Zo kwam de VVD tot de slotsom dat de ontwikkelingshulp kon worden gehalveerd.

Die gedachte heeft Rutte inmiddels verlaten. Hij denkt nu dat ontwikkelingshulp wel degelijk helpt om economische groei te genereren in arme landen. Ook denkt hij nu dat de economische groei die door ontwikkelingshulp wordt veroorzaakt, ertoe leidt dat Afrikanen minder geneigd zullen zijn de Sahara te doorkruisen om vanuit een land als Libië in overvolle gammele bootjes de Middellandse Zee over te steken.

'Grondoorzaken'
Rutte sprak op 22 april in de Tweede Kamer over wat hij noemde de 'grondoorzaken' van de economische migratie. Ongeveer de helft van de boten vanuit Libië is gevuld met economische migranten uit West-Afrika, zoals Rutte terecht memoreerde.

Nederland doet er veel aan, stelde Rutte, om die landen op poten te krijgen. En: 'De Nederlandse ontwikkelingssamenwerking zet sterk in op de bevordering van (...) groei, waardoor de private sector en daarmee ook de middenklasse in deze landen zich verder kunnen ontwikkelen.'

Volgens de premier zal door het aldus aanpakken van de 'grondoorzaken' de stroom illegalen uit West-Afrika 'uiteindelijk opdrogen'.

Het relaas van de premier is helaas gebouwd op een reeks denkfouten. Zoals hij en zijn partij eerder al uitvonden – maar wat Rutte als premier van een VVD/PvdA-kabinet kennelijk vergeten is – helpt ontwikkelingshulp niet om de economische groei te bevorderen.

Bloeiende middenklasse
Landen die substantiële ontwikkelingshulp krijgen, groeien gemiddeld minder dan landen die het zonder die hulp moeten stellen.

Maar laten we – de vergeetachtigheid van de premier indachtig – eens aannemen dat de hulp wel helpt, de economieën in West-Afrika gaan groeien en er zo een bloeiende middenklasse ontstaat. Ook dan klopt het verhaal van Rutte niet, want heel arme mensen hebben niet het geld om de boot naar Europa te pakken.

De landverhuizers die dat geld wel hebben, zijn juist afkomstig uit wat je de middenklasse van West-Afrika zou kunnen noemen. Anders dan de echte armen kunnen die zich met enige moeite wel permitteren om veel geld uit te geven voor een poging om Europa te bereiken.

Rutte doet dus een manhaftige poging de Nederlandse ontwikkelingshulp van een rationeel fundament te voorzien, waar hij die ratio eerder niet zag. Maar als zijn nieuwe inzicht al zou deugen, dan werkt die weer niet, zoals hij beoogt, bij het indammen van de illegale migratie.

Elsevier

mercator

Berichtdoor mercator » Zo Mei 03, 2015 11:22 am

De ontwikkelingshulp verergert juist de massa emigratie naar Europa. De negers daar worden jaloers op de blanken in hun glimmende terreinwagens die gul vanalles en gratis komen uitdelen. Dan is het maar een kleine stap om in het zwarte brein te laten postvatten dan gaan we dat toch zelf halen in Europa ? Daar is nog veel meer van dat lekkers!
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Hans v d Mortel sr

Smijten met ovebodig geld: Ontwikkelingshulp

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Di Mei 05, 2015 1:44 pm

mercator schreef:De ontwikkelingshulp verergert juist de massa emigratie naar Europa. De negers daar worden jaloers op de blanken in hun glimmende terreinwagens die gul vanalles en gratis komen uitdelen. Dan is het maar een kleine stap om in het zwarte brein te laten postvatten dan gaan we dat toch zelf halen in Europa ? Daar is nog veel meer van dat lekkers!

Wie zoet is krijgt lekkers. Wie stout is de roe. Zwartepiet weet daar alles van. Een ander aspect van ontwikkelingsgeld zien we in Nepal. De kranten staan bol en vol over de jarenlange corruptie in dat land. Veel geld dat gelabeld is met Ontwikkelingshulp verdwijnt in de zakken van een paar mensen die van de gelegenheid gebruik maken om zichzelf en familie in het zonnetje te zetten. Naast een groot huis, dure auto's, plezier reisjes en alles wat mogelijk is dankzij onze niet aflatende bemoeienis door middel van geld dat wij teveel hebben. Ontwikkelingshulp wordt blindelings, zonder controlerende voorwaarden, gestort op de rekening van frauderende corrupte politici, die uitgerust zijn met handtekening bevoegdheid.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Zo Mar 31, 2019 7:22 pm

De linkse meuk van Giro 555...

Afbeelding

Geplaatst door: E.J. Bron (via Twitter; “Sven Groter2”)

Afbeelding

Terug naar “Nederland”