Catshuisberaad mislukt, maar nu hebben we FC Kunduz

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Na daar net even geluisterd te hebben naar de farizeeër Henk Bleker , is het nu tijd om even een artikel te lezen van goedmensch en "Christen" Peter Henk Steenhuis. Zijn christelijk mededogen voor Geert Wilders is groot. [hypocrite.gif]
Hoe Geert Wilders zich vertilt aan het begrip 'medelijden'
Peter Henk Steenhuis

'Wij laten onze AOW'ers niet bloeden voor Brussel.' Het lijkt een mooie boodschap waarmee Wilders afgelopen week het kabinet om zeep hielp. De PVV-leider toont zo zijn medelijden met de zwakkeren in de samenleving. Maar heeft hij een juiste opvatting van het begrip 'medelijden'?

Filosoof Jean-Jacques Rousseau meende dat uit medelijden alle maatschappelijke deugden voortkomen. Rousseau was de eerste die medelijden het centrale gevoel van mens en dier noemde. Zelfs koeien loeien droevig als ze een lotgenoot in het slachthuis gedood horen worden.

Door dit medelijden, zei Rousseau, vereenzelvigen we ons met het slachtoffer, het stelt ons in staat ons in de ander te verplaatsen. Dat is bij ouderen zeker het geval. Ook jongeren kunnen zich gemakkelijk in ouderen verplaatsen: knipper drie keer met je ogen en je bent zelf bejaard. Werken gaat niet meer, en als er dan op je bezuinigd wordt om een begroting sluitend te krijgen, geeft dat geen pas.

Rousseau zou niet geprotesteerd hebben tegen het beroep dat Wilders deed op ons medelijden.

Politiek filosofe Hannah Arendt meende echter dat medelijden niet thuishoort in de politiek en een privézaak is van individuen. Zodra medelijden politiek wordt, en betrekking heeft op groepen of op niet-persoonlijke relaties, verwordt het tot 'medelijdendheid'. Daarbij vermengt volgens Arendt de oorspronkelijke hartstocht zich met machtsgevoelens en exhibitionisme.

Een paar dagen na de ontploffing van het kabinet lijkt het erop dat Wilders een foute inschatting heeft gemaakt: hij verwachtte dat zijn beroep op medelijden bij zijn kiezers sympathie zou opwekken.

Maar zelfs op de website van De Telegraaf staan reacties van AOW'ers die menen dat hij over hun ruggen macht uitoefent: 'Ik ben 65+, heb AOW en kan best 1 procent missen. De heer Wilders gebruikt de AOW'ers om over onze ruggen het land in een zeer slechte positie manoeuvreren. (...) Verschuil je niet achter AOW'ers, lafaard!'

Wilders lijkt niet te zien dat zijn beroep op medelijden gemakkelijk verwordt tot een uiting van medelijdendheid - een sentiment waarmee hij juist het tegendeel bereikt van wat hij aanvankelijk beoogde.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofi ... jden.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Oké beste Peter.. Laten we even kijken waar we Wilders het woord "medelijden' zien gebruiken. Ik heb het niet gehoord en niet gelezen, en jij als ook niet grote leugenaar met je verwerpelijke anti Wilders propaganda. Wilders had het over rechtvaardigheid, en dat AOW-ers een gemakkelijk te pakken doelgroep zijn die niet meer kunnen werken , en dus ook niet meer wat extra geld kunnen verdienen. Deze AOW-ers hebben bovendien vroeger vaak hard voor hun AOW centjes moeten werken.
Weet je wie het in de politiek over medelijden hebben Peter, dat is de PvdA met hun medelijden voor de zwakkere allochtone mens die gepamperd en beschermd moet worden. Achmed en Fatima zijn nu eenmaal heel belangrijke en extra waardevolle mensen in de ogen van onze linkse partijen . Fuck Henk en Ingrid. Die mogen sterven.
Waar is je artikel waar je Hannah Arendt quote die schreef...."Zodra medelijden politiek wordt, en betrekking heeft op groepen of op niet-persoonlijke relaties, verwordt het tot 'medelijdendheid' toen het over Mauro ging ? Als er partijen zijn die het begrip medelijden misbruiken, dan zijn het de linkse partijen en het CDA toch wel.
Ga naar het toilet om je onderbuik te legen Peter. Ik vind je een verachterlijk mens.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

En dan komt hier het verhaal van de volgende gereformeerde farizeeër Ben Knapen die ook altijd al geweten heeft dat Geert Wilders de onbetrouwbare duivel zelf is. Ik begrijp niet hoe Geert Wilders dit allemaal slikt. Ik had allang al gezegd "zoek het maar uit en laat Nederland maar zo snel mogelijk islamiseren. Wie niet horen wil moet voelen.
Diep respect voor Wilders .
Ben Knapen: 'Ik heb nooit iets aan de PVV gehad'

Dat de constructie met de PVV is geklapt, verrast inmiddels demissionair staatssecretaris Ben Knapen (CDA) niet.

De staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking en Europese Zaken die zich in het buitenland minister mag noemen, Ben Knapen (CDA, 61), was in Washington toen zaterdag het nieuws kwam van de mislukking in het Catshuis. De CDA-bewindsman had er niet op gerekend. 'Donderdagavond hebben we hier in Den Haag nog tot laat over een aantal details zitten praten en de CPB-cijfers vrijdag vielen mee. Dus het moment verbaasde mij zeer.'

U doet twee onderwerpen waar de PVV van meet af aan niks mee had.
'Ja, ik zei wel eens gekscherend in het kabinet: ik zit hier ook namens de oppositie. Ik heb nooit iets aan de PVV gehad. Dat was zo afgesproken. Ze hadden bij mijn onderwerpen ook de vaste riedel: schande, weggegooid geld - en dan gingen we vervolgens over tot de orde van de dag met de andere partijen.'

Is de breuk achteraf bezien begonnen in september vorig jaar, met het op Nederlands verzoek versterken van de Europese Commissie?
'Nou, naarmate de islamplaat meer versleten raakte en Europa meer in het harde centrum van het politieke debat kwam, had de PVV meer last van wat wij aan het doen waren. Denk aan de Europese begrotingscommissaris. Wat de PVV aanvankelijk als een zijtoneel beschouwde, waarover we hadden afgesproken het oneens te zijn, werd de kern van het beleid.'

Heeft premier Rutte dat onderschat?
'Nee. Het ging natuurlijk heel behoorlijk op het dossier-Europa, dankzij de constructieve medewerking van andere partijen. Dat was een rolverdeling die redelijk werkte. Redelijk, zeg ik, omdat gaandeweg die schaduw van ongenoegen van de PVV steeds meer over iedereen begon heen te hangen.'

Met het Polenmeldpunt als dieptepunt.
'Laten we wel wezen, wij konden zeggen: dat is de opvatting van Wilders. Maar in het buitenland is het toch knap ingewikkeld om precies te onderscheiden wat gedogen is en wat oppositie.'

We hoeven nu toch niet meer de fictie op te houden dat het in het buitenland wel begrepen werd?
'Begrepen nog wel, zeker door mijn collega's. Maar dat wil niet zeggen dat het geen irritatie wekte. Iedereen die buitenlandse kranten leest, weet dat.'

Maar het kabinet nam er geen afstand van.
'Ik heb vanaf dag één gezegd: het is noch onze stijl, noch ons standpunt. Als de afstand tussen wat iemand anders doet en wat jij doet zo groot is, hoef je niet ook nog eens te zeggen: ik neem afstand. Maar als je in Europa constructief én kritisch wilt zijn, en dat zijn wij, helpen dit soort dingen niet. In die zin ben ik ook opgelucht dat er nu geen misverstand meer kan bestaan over gedogen of aan de zijlijn staan. Wilders doet vanaf nu niet alleen volgens traktaat niet mee, hij doet überhaupt niet meer mee.'

Intussen is het kabinet demissionair en het land stuurloos.
'Niet stuurloos, maar het is op dit moment wel buitengewoon moeilijk. Je kunt niet in drie dagen een begroting opstellen. En dat in deze financiële situatie. Al presenteren we de feitelijke begroting natuurlijk pas op Prinsjesdag.'

Zag u het kabinet de periode tot mei 2015 afmaken?
'Ik heb nooit gedacht dat het de volle vijf jaar zou duren die we met deze minderheidsconstructie voor de boeg hadden. Met zo'n constructie hebben we geen routine. Ze geeft veel emotie. Ik heb altijd gedacht: er zit een behoorlijk afbreukrisico in.'

U gebruikte net het woord 'opgelucht'.
'Ik zit er gemengd in. Vanuit bestuurlijke betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid vind ik dit heel slecht. We zitten hier niet om zo'n chaos te laten ontstaan. Maar de opluchting schuilt erin dat we af zijn van de onvrede die zeker ook over mijn portefeuilles hing. Die houding om alles als een bedreiging te zien, creëerde een totaal onnodig negativisme.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK ... ehad.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wie gaan straks regeren?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:En dan komt hier het verhaal van de volgende gereformeerde farizeeër Ben Knapen die ook altijd al geweten heeft dat Geert Wilders de onbetrouwbare duivel zelf is. Ik begrijp niet hoe Geert Wilders dit allemaal slikt. Ik had allang al gezegd "zoek het maar uit en laat Nederland maar zo snel mogelijk islamiseren. Wie niet horen wil moet voelen.
Diep respect voor Wilders .
Kijk, ik wilde niks met Balkenende of Hirsch Ballin of met hare majesteit te maken hebben. Dat wijf kwam bij mij de deur niet in. En zou ze bij mij in de straat komen, ik maakte dat ik weg kwam.

Anders ligt het in de politiek. Hoe denkt nu het CDA straks weer met de PVV te kunnen onderhandelen? Ik zou zeggen: prima, maar wegwezen met Ben Knapen uit het CDA. Zo ga je niet om met elkaar. Ik kan rustig schelden op dat domme oranje-wijf omdat ik niks met haar van doen heb. Logisch, nietwaar?

Opletten na de verkiezingen wat er allemaal uitkomt. Ik vrees dat links en het CDA elkaar weer gaan vinden. Dat wordt dan de nieuwe regeringscoalitie. Dat merk je nu al. Zodoende is straks iedereen van het 'lastige' probleem Wilders verlost. En zeg nou niet dat Wilders dit zelf ook niet weet. Dus? Wat beoogde Wilders? Hij vindt het welletjes. Hij heeft er geen zin meer in. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan. Het volk schenkt hem niet genoeg steun, vertrouwen en daadkracht. De peilingen hebben dit aangetoond. Wilders heeft groot gelijk. Ze zoeken het zelf maar uit!

Geloven we in verrassingen? Ja, waarom niet? Maar dat de PVV straks de grootste partij in Nederland zal worden lijkt mij haast onmogelijk. Leer mij de domme massa kennen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Mahalingam »

Jolande Sap (Gr.Links) "Rechts is nu definitief voorbij"

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Mahalingam »

Samsom snapt het niet meer. Hij is de draad kwijt. waarom, oh waarom?
Overleg verder zonder PvdA
DEN HAAG - D66, GroenLinks en ChristenUnie overleggen donderdagmiddag verder met VVD, CDA en minister Jan Kees de Jager van Financiën over een begrotingsakkoord voor 2013. De PvdA zit er niet bij. Die partij is volgens een woordvoerder niet uitgenodigd, hoewel partijleider Diederik Samsom donderdagochtend aangaf te willen bewegen. Het overleg vindt plaats in de D66-vleugel in het Tweede Kamergebouw.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/cats ... vdA__.html
De PvdA heeft een status aparte. Het begin van een sanitair cordon?
En er is beeld:
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Mahalingam »

Wat gaan we krijgen als het zo door gaat?

- 3 procent in 2013
- Hoge BTW-tarief met 2 procent omhoog
- Reiskostenforfait conform Catshuis-akkoord (1,2 miljard)
- Nullijn ambtenaren, exclusief zorg en exclusief uitkeringen
- Overdrachtsbelasting op 2 procent
- Bezunigingen PGB en passend onderwijs worden teruggedraaid
- Bezuiniging Ontwikkelingssamenwerking (Catshuis) teruggedraaid
- AOW: 1 maand omhoog in 2013, daarna mogelijk 2 of 3 maanden
- WW-duur: eerste 6 maanden door werkgever betalen
- Ontslagrecht: wordt versoepeld, moet nog uitgewerkt worden
- Verhoging alcohol-, frisdanken- en tabaksaccijns (ruim 600 miljoen euro)
- Bezuiniging van zorg 1 miljard (onbekend verder wordt ingevuld)
- De 9-euro-per-recept-regel is geschrapt
- Bevriezen van loontabellen (indexeren, rond 1 miljard, 1e schijf, 2e schijf)
- BTW op zonnepanelen omlaag (naar 6 procent)
- BTW op uitvoerende kunsten omlaag (naar 6 procent)
- 200 miljoen euro voor natuur

Je ziet het: snoepjes en troostprijzen voor iedereen.
Gr.Links : zonnepaneeltjes en natuur
VVD: BTW en AOW
CDA: ontwikkelingshulp
D666: ontslagrecht en accijns
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

De zegetocht van Diederik Samsom is nu al voorbij

De felicitaties gelden CDA-minister Jan Kees de Jager, die weer met opgeheven hoofd naar Brussel kan. En Alexander Pechtold van D66, die in één dag zijn hele verkiezingsprogramma binnenhaalde. Diederik Samsom van de PvdA overspeelde zijn hand en staat aan de kant

Door Syp Wynia

Het zijn spectaculaire, mogelijk historische ontwikkelingen in Den Haag. Binnen 36 uur wist de rompcoalitie van VVD en CDA het met de oppositiepartijen D66, GroenLinks en ChristenUnie eens te worden over de begroting van volgend jaar en ook nog een aantal doorbraken af te spreken.

De nieuwe oppositie
Met het begrotingsakkoord wordt gepoogd volgend jaar het tekort onder de drie procent te brengen. De PvdA haakte daarbij af, die wilde niet verder gaan dan 3,6 procent en vindt het resultaat ‘niet eerlijk’, onder meer omdat de ambtenaren op de nullijn blijven.

De nieuwe coalitie bestaat nu feitelijk uit de regeringspartijen CDA en VVD, aangevuld met D66, GroenLinks en ChristenUnie. De SGP steunt het akkoord trouwens ook.

De nieuwe oppositie wordt gevormd door de partijen die geen haast hebben met het begrotingstekort: PvdA, PVV en SP. Het wordt een wonderlijke combinatie aan de interruptiemicrofoons.

Niet helemaal overboord
Het Catshuisakkoord dat door Geert Wilders werd afgewezen is niet helemaal overboord, want het vormt wel het hart van de nieuwe deal. De btw gaat omhoog, het belastingvrije reiskosten worden gekort, de overdrachtsbelasting blijft 2 procent en de eigen bijdragen voor de zorg gaan met een miljard omhoog.

Als handreikingen aan D66, GroenLinks dan wel ChristenUnie wordt er minder bezuinigd op ontwikkelingshulp, is er wat meer geld voor natuur en worden zonnepanelen goedkoper. Ook verdwijnen er wat plannen uit het regeerakkoord van Rutte-1, zoals de bezuinigingen bij het speciaal onderwijs.

Hypotheekrenteaftrek
Bijzonder is dat er doorbraken zijn over ww, ontslagrecht, hypotheekrenteaftrek en AOW. De ww-duur wordt korter, het ontslagrecht wordt versoepeld, de aflossingsvrije hypotheek verdwijnt en de AOW-leeftijd wordt al vanaf de jaarwisseling geleidelijk verhoogd.

Dat zijn op het eerste gezicht verdedigbare maatregelen. De aflossingsvrije hypotheek is een perverse hypotheek. En als de AOW-leeftijd toch omhoog moet is het wel zo eerlijk om daar niet nog acht jaar mee te wachten.

Maar het belangrijkste van het akkoord is, dat het er is, ook al zitten er meer lastenverhogingen in dan gezond is. Maar een meerderheid van het parlement was dan toch in staat om over de eigen schaduw heen te springen en in anderhalve dag te doen waar bij formaties soms maanden over wordt gedaan. Die les kan ter harte worden genomen. Waarom kan er na de volgende verkiezingen van september niet binnen een paar weken een nieuw kabinet zijn?

Nieuwe coalitie
De samenstelling van de nieuwe coalitie ligt ook voor de hand, want het akkoord van vandaag wordt de inzet van die verkiezingen. Als het gelegenheidsblok van vandaag de euforie vast weet te houden moet nog maar blijken of de oppositie van Diederik Samsom, Geert Wilders en Emile Roemer de nieuwe combinatie van een meerderheid kan afhouden.

De grote winnaars van vandaag zijn in ieder geval minister Jan Kees de Jager, die weer met een opgeheven hoofd naar Brussel kan en Alexander Pechtold die in één dag zo ongeveer zijn hele verkiezingsprogramma kon realiseren.

Grote verliezer
De grote verliezer is Diederik Samsom, die er hoogstpersoonlijk voor heeft gezorgd dat de PvdA wat sneu aan de kant staat, gewoon door zijn hand te overspelen.

Het is een schrale troost voor Samsom dat hij nu al in een lange PvdA-traditie past. Het overkwam Joop den Uyl in 1977 en Job Cohen in 2010 ook. Maar de triomftocht van de nieuwe PvdA-leider Diederik Samsom, die is wel heel snel voorbij.

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Comme ... oorbij.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Wilders: Henk en Ingrid poot uitgedraaid

DEN HAAG - „,Henk en Ingrid wordt een forse poot uitgedraaid, op bevel van Brussel. FC Kunduz is FC Knudde.” Dat zei PVV-leider Geert Wilders donderdagavond in een reactie op het bezuinigingsakkoord dat VVD en CDA sloten met oppositiepartijen D66, GroenLinks en ChristenUnie. Deze partijen maakten eerder de missie in de Afghaanse provincie Kunduz mogelijk.

Wilders heeft het akkoord snel gelezen voordat hij het debat inging, maar hij vond het „drie keer niks.” Hij noemde het een slecht pakket, waarvan de rekening komt te liggen bij de AOW'ers. „Dat is mooi als je een windmolen bent of een shag rokende milieuactivist. Maar waardeloos als je een hardwerkende burger bent”, zei hij tijdens het debat.

In het Catshuis vocht de PVV „als een leeuw om de kille onweersbuien buiten te houden”. Maar FC Kunduz heeft de deuren weer wagenwijd opengezet, stelde Wilders. „Niet alleen de Hedwigepolder wacht de zondvloed. Binnenkort zal het in elke huiskamer in Nederland gaan regenen.”

Tijdens het debat stelde Wilders verder dat hij uitkijkt naar de verkiezingen. Die gaan volgens hem over de soevereiniteit van Nederland. „Zelf beslissen over ons geld, de grenzen, het land en onze toekomst”, zei hij.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/1200 ... aid__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door H.Numan »

Ik denk dat ik begin te zien wat Wilders bereikt heeft:
Hij heeft de linkse oppositie hopeloos verdeeld tegenover elkaar. De PvdA staat buitenspel. De kale groene is laaiend. Roemers zou en Wilders en Sap (en nog veel meer mensen) naar een kamp in de Gobi woestijn willen sturen.
Verder heeft hij laten zien dat de politiek niet in het parlement maar elders gedaan wordt. In achterkamertjes.

En als allerbelangrijkste punt: dat hij volkomen gelijk heeft. Er wordt niet of nauwelijks bezuinigd. Alleen de lasten worden ZEER FORS verhoogd.

Zeer goed mogelijk dat dit hem geen windeieren gaat opleveren. Knap gedaan, Wilders!
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Afshin Ellian zit al een week vol op het orgel Geert Wilders af te kraken. Of dat nou komt omdat hij teleurgesteld is, of dat hij altijd al de pest aan Geert gehad heeft, en nu los kan gaan...Ik weet het niet. Hier is zijn laatste braaksel. http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... raaier.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Scarlatti »

CALIMERO SLOB

Het moet gisteren (dinsdag) een topdag zijn geweest voor Calimero (Arie) Slob. Dat ik hem Calimero noem, komt onder meer door z’n haardracht, die hem enigszins doet lijken op dat kleine, vaak beteuterde, kuikentje met een eierdopje op. Hoewel het al april is, zal z’n vrouw tegen hem hebben gezegd: “Ja-nu-arie, pak je kans.”

’s Avonds mocht Arie, naast enkele andere sprekers, waaronder Hero Brinkman, het woord voeren bij P&W.
Hero is gestart met een nieuwe partij, de Onafhankelijke Burger Partij. Een partij volgens Hero voor alle burgers.
Of het hamburgers of fiascoburgers zullen worden, moeten we nog maar afwachten.
Als door een wesp gestoken veerde Calimero overeind en verklaarde, dat zijn CU er al was voor alle burgers.

En met die hartstochtelijke stelling, geachte lezer(es),ben ik het geheel oneens. Blader nu eens door het laatste verkiezingsprogramma van die partij uit 2010. Het programma begint met het opwerpen van vragen zoals:

‘Hoe gaan we op een vreedzame manier om met onze culturele en religieuze verschillen.’

De islam wordt bij de CU een religie genoemd, terwijl ik het heb over een ideologie. Sommige lieden met haatdragende uitingen, zoals ‘Alle Christenvrouwen zijn hoeren en matrassen’ (hoorde ik een aantal jaren geleden een imam voor een Amsterdamse radiozender jodelen) verdienen het niet om vreedzaam mee om te gaan. Zo’n baardaap moet onmiddellijk het land uit worden gebonjourd.

Over het vreedzaam omgaan met verschillende seksuele geaardheden wordt niet gerept.
Sterker nog, daar gaat de CU liever helemáál niet mee om. Althans, ze worden met moeite geaccepteerd en iemand als Jan Kees de Eurojager die nog niet zo lang geleden ‘uit de kast’ is gekomen, zou zijn post als minister van financiën bij de CU niet kunnen bezetten.
Ook de jonge vrouw die om voor haar zeer dwingende redenen heeft gemeend een abortus te moeten ondergaan, kan niet op steun rekenen van de CU.

Wat te denken van de volgende stelling:

‘De ChristenUnie bedrijft politiek bij een open Bijbel en we willen onze politieke keuzes maken als navolgers van Jezus Christus.’

Dat is iets, wat de islamieten in ons land duidelijk niet willen. En ik trouwens ook niet.

Ik meen, dat elke vorm van religie, of een ideologie die ten onrechte doorgaat als religie, buiten het publieke domein dient te blijven. Ik wil helemaal niet als navolger worden gezien van het aangenomen kind van Jozef, een timmerman die ruim tweeduizend jaar geleden heeft geleefd.

Iedereen mag uiteraard in zijn/haar privéleven geloven wat hij/zij wil. Men mag er een beeld van een hogere macht aanhangen, men mag geloven in de zon, de maan of desnoods in Jomanda of David Maasbach,
maar doe het thuis en realiseer je gelijktijdig hoeveel miljoenen liters bloed zijn gevloeid door de verschillende interpretaties van verschillende culturen en religies/ideologieën.

Het betoog van Calimero, dat de CU een partij is voor alle medelanders beschouw ik dan ook als infantiele lulkoek.

Nog even iets uit het programma van de CU over de ZZP-ers:

‘De klappen op de arbeidsmarkt zijn tijdens de crisis vooral opgevangen door zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers). Hiermee hebben ZZP-ers bewezen een onmisbare factor te zijn geworden in de Nederlandse economie. Er moet meer oog en aandacht komen voor ZZP-ers.

Prachtige woorden. Maar nu de praktijk. De CU wilde niet met het nu gevallen kabinet samenwerken, onder meer niet omdat Geert Wilder daar tot vorige week zijn gedoogsteun aan had toegezegd. En de CU kon/wilde niet vreedzaam samenwerken met de ‘cultuur en religie’ van Wilders.

Het had de CU vrij gestaan om zich, met welk kabinet dan ook , in te spannen voor de ZZP-ers die volgens de CU de klappen hebben opgevangen en nu juist zo hebben geleden. Net als veel andere partijen houdt ook de CU zich bezig met (Piet Klont, daar komt ie weer) gedachtekeutels.

Ik heb een man gekend wiens vrouw was doodgereden door een dronken automobilist. Hij bleef achter met een dochtertje van twee jaar. Na een half jaar viel er bij de man een envelop in de bus, van de kerk waar Calimero zich ook uitstekend in kan vinden. De brief was ondertekend door de desbetreffende dominee. Via de brief werd de overleden vrouw gefeliciteerd met haar verjaardag. Gechoqueerd belde de man de dominee. Hij kreeg de vrouw van de dominee aan de lijn.

‘Ach, u bent die meneer van dat vreselijke ongeluk. Tja, mijn man had wel bij u op bezoek willen komen, maar u bent niet van onze kerk’.

Ik zal het antwoord van de man hier niet vermelden. Wel het feit, dat hij geen lid was/is van welke kerk dan ook en dat zijn taalgebruik in de ogen van Calimero wel eens te wensen zal overlaten.

Calimero jongen, wees niet elke keer zo verdomde aanmatigend/arrogant en kijk niet telkens alsof tijdens je betweterige gepreek jouw herder bij je op de schouder zit. Lees het Dikke Boek nog eens goed door en wellicht dat we in een ander leven, vreedzaam met elkaar door een deur kunnen. Maar zeg er maar donder (of iets anders) op, dat dáár voorlopig niets van komt en dat jouw partij niet mijn partij is.


http://www.artikel7.nu/politiek/calimero-slob.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Goshie zeg. Zomaar een positief artikel over Wilders in de Volkskrant. Ik kan mijn ogen niet geloven. Uiteraard word mw Marbe afgebrand door de lezers van de Volkskrant.
'Het is heel goed dat Geert op de rem trapte'
Nausicaa Marbe

Hoe kan het nou dat Griekenland schulden wordt kwijtgescholden en er in Nederland, toch een van de rijkste landen ter wereld, er paniek uitbreekt om een paar procenten, vraagt Nausicaa Marbe zich af.

Dat Griekenland een fenomenale schuldenlast wordt kwijtgescholden, terwijl het almaar bezuinigende Nederland geen seconde adempauze krijgt, tart elke logica en gevoel van rechtvaardigheid.

It's the economy stupid, was de leus waarmee de PVV in 2010 om de oren werd geslagen. De economische crisis nam toe; het land had geen kopvoddentaks, maar briljante rekenmeesters nodig. Wilders moest maar eens bewijzen dat hij de knip kon beheren. Zijn gammele gedoogakkoord? Dat zou in elkaar donderen na zijn eerste controversiële islamuitspraak.

Nu Wilders het Catshuisoverleg om economische redenen opblies, is het weer niet goed. Zie de verwijten. Hij zou een verrader zijn, een lafaard, hypocriet, laks, Judas zelve. Hij zou zijn weggelopen omdat hij zetelverlies rook, naar Amerika wil, dissidenten zijn macht braken, omdat hij ineens op bejaarden kickt - je reinste multiple choice aan speculaties. Ook zou Wilders op Europa als nieuwe zondebok azen.

Maar zo nieuw is die 'zondebok' niet. Die heeft Wilders al tijdens de Algemene Beschouwingen fors afgeragd. Weet u het nog? De euro kon de pot op als Henk en Ingrid hun AOW moesten inleveren opdat Hektor en Ifigenia gespekt konden worden door big spender Athene.
Nu maakt Wilders dit karwei af. En hoeveel gematigder klinkt dat nu.

De druppel die zijn gedoogweerzin deed overlopen: dat de bezuinigingen ouderen in hun portemonnee laten bloeden. Daar heeft Wilders bovendien gelijk in. Niet alleen de ouderen - dat had hij wel moeten zeggen - meer burgers zouden te fors geraakt worden in koopkracht en vertrouwen. In feite bracht Wilders, door de deur hard in het gezicht van Brussel te slaan, de bezuinigingen in een gezonder perspectief.

Want stel dat we nu even niet zouden malen om de 3 procent van het Stabiliteits- en Groeipact. Wat moet een overheid in recessietijd doen? Slim bezuinigen op eigen uitgaven, in plaats van op die van de burger. Zorgen dat zij minder geld uitgeeft en de burger meer dan waartoe hij uit defaitisme geneigd is. Duurzaam bezuinigen, zonder slopende lastenverzwaring voor hen die al weinig verdienen. Zich bezinnen op structurele veranderingen, hervorming van overheidstaken. En ja, schrap dat misleidende woord 'groei' uit het pact. Niks groei. De crisis moet worden uitgeziekt.

Je zou vergeten dat zoiets denkbaar is, nu zelfs jan-met-de-pet braaf bibbert voor humeurige kredietwaardigheidsbureaus. Rutte en Blok konden niet op de fiets stappen of de eerste A van Triple AAA sloeg aan het wankelen als onder windkracht 12. De kladderadatsch. Nu wordt dit nieuws met gevoel voor drama gebracht door journalisten, economen en politici die ultimata en dreigende catastrofes goed kunnen gebruiken. Hijgerige, paniekerige berichten, schadelijk voor dat verhoopte vertrouwen.

Zelden was de lijn tussen de eisen van Brussel en de binnenlandse politiek zo strak gespannen. Alsof het land tijdens het Catshuisoverleg onder curatele stond. Benauwend, temeer omdat de haast die ermee gemoeid was nauwelijks perspectief bood op reflectie over de verhouding met Europa. Dat het niet anders kan of mag, is een stompzinnig adagium voor een rijk en democratisch soeverein land.

Voor de burger, die dagelijks nieuwe schulden worden voorgerekend, is dit onheilspellende spektakel moeilijk te verkroppen. Dat een van de rijkste landen ter wereld met een stabiele economie in het hart van de EU geen onderhandelingsruimte heeft, riekt naar onvrijheid. Dat Griekenland een fenomenale schuldenlast wordt kwijtgescholden, terwijl het almaar bezuinigende Nederland geen seconde adempauze krijgt, tart elke logica en gevoel van rechtvaardigheid.

Alleen daarom al is het goed dat Wilders op de rem trapte. Uiteraard zal er geklaagd worden over zijn intenties. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat hij olie op het vuur zal gooien. Toch is Wilders slechts een boodschapper van een bestaand malheur. Het botert al lang niet tussen veel kiezers en het Stabiliteits- en Groeipact. In 2003, toen Duitsland en Frankrijk de regels aan hun laars lapten, probeerde staatssecretaris Nicolai het vertrouwen in Europa thuis op te krikken door de eis van 3 procent in de Europese Grondwet te verankeren. Als een garantie dat Brussel alle lidstaten gelijk behandelt. Daarmee hoopte hij dat het referendum een 'ja' zou opleveren. Mis. Wat het vertrouwen in Europa had moeten herstellen, bleek een barometer voor wantrouwen.

Het 'nee' is destijds door Brussel en Den Haag genegeerd en dat denkt Wilders te kunnen rechtzetten. Europa moet geen genadeloos lot zijn, maar een discussiepunt. Deze week doopte de Financial Times Nederland tot Sinking Dutchman. Ammehoela, zal Wilders denken. Terecht.

Nausicaa Marbe is schrijfster en columnist voor de Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6250/Nau ... apte.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Werkgevers blij of Bernard Wientjes blij. Ik vermoed de laatste.

Werkgevers blij dat ze van PVV verlost zijn

DEN HAAG - Voorzitter Bernard Wientjes van werkgeversorganisatie VNO-NCW is blij dat de PVV van Geert Wilders niet langer als gedoogpartij van het kabinet fungeert. „Het is een opluchting dat we nu verlost zijn van die voortdurende discussie over de islam, de gulden, de grenzen dicht, het Polenmeldpunt. We kunnen het nu weer hebben over zaken waar het echt over moet gaan”, zegt Wientjes deze week in Forum, het blad van VNO-NCW.

Wientjes waarschuwde de afgelopen tijd geregeld dat het optreden van de PVV Nederland een slecht imago bezorgt. „Wilders beschadigt ons land”, zei hij in 2010.

Wientjes toont zich ingenomen in het begrotingsakkoord dat VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie donderdag overeenkwamen. Volgens hem is dat beter dan de voorstellen waarover CDA en VVD met de PVV in gesprek waren in het Catshuis, omdat het meer hervormingen bevat. Zelfs de passage over de AOW ligt dichter bij de afspraken die het kabinet eerder met werkgevers en vakbonden maakte, aldus Wientjes.

De werkgeversvoorzitter betreurt het op zich dat dat pensioenakkoord niet is overgenomen. „We hadden er afspraken over gemaakt met de vakbeweging en we zijn gewend ons aan afspraken te houden.” Volgens het pensioenakkoord zou de AOW in 2020 naar 66 jaar gaan. In het begrotingsakkoord wordt de pensioenleeftijd vanaf volgend jaar in kleine stapjes verhoogd naar 66 jaar in 2019.

Wientjes is ook niet blij met de belasting van 600 miljoen die banken door het begrotingsakkoord moeten gaan betalen. De btw-verhoging van 19 naar 21 procent is evenmin prettig, maar volgens de werkgeversvoorman was dat de enige mogelijkheid om de bezuinigingen te halen.

Dankzij het begrotingsakkoord brengt Nederland het overheidstekort terug naar 3 procent van het bruto binnenlands product, zoal Brussel eiste. Wientjes juicht het toe dat de vijf partijen „op het dieptepunt van de financiële crisis hun verantwoordelijkheid hebben genomen”. Hij denkt dat het akkoord de basis kan zijn voor de vorming van een coalitie na de verkiezingen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1201 ... jn___.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een reactie op de site van de telegraaf van een werkgever.

Ben het als middenstander helemaal niet met hem eens en denk dat 90% het er hetzelfde over denkt! Wij mkb-ers worden elke dag geconfronteerd met geweldadige overvallen etc. Wientjes praat alleen voor Shell, AH, Unilver etc., maar niet voor ons als kleine zelfstandigen. Slaap maar lekker verder Wientjes.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Fijn dat alles goed gekomen is. Lubbers kan nu met een gerust hart zijn oogjes sluiten.
Lubbers: goed dat het klapte in Catshuis

DEN HAAG - Het is goed dat de samenwerking tussen VVD, CDA en PVV is misgelopen in het Catshuis. Dat zei oud-premier en CDA-coryfee Ruud Lubbers vrijdagavond in het televisieprogramma Nieuwsuur.

Lubbers zei dat het goed is voor het land, voor de VVD en voor zijn eigen partij dat PVV-leider Geert Wilders de onderhandelingen liet klappen. Volgens de oud-premier schurkte de VVD ongewild steeds dichter tegen de PVV aan. Voorbeeld daarvan is volgens Lubbers het standpunt van premier Mark Rutte (VVD), die niet in wilde gaan op het Polenmeldpunt van de PVV.

Het CDA raakte intern verdeeld door de omgang met de PVV. Lubbers noemde het „heel dramatisch” als een partij kampt met verdeeldheid. „Veel mensen dachten dat de PVV de toon wel zou gaan matigen, maar dat gebeurde niet”, aldus Lubbers.

De oud-premier merkte op dat bewindslieden, de fractievoorzitter en andere leden van het CDA opgelucht zijn door de breuk. Ook is de partij volgens hem weer op de goede weg: mensen ontmoeten elkaar en werken samen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1201 ... pte__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Klap dringt door bij burger

AMSTERDAM - Na de jubelstemming in Den Haag over het onverwachte begrotingsakkoord, begint bij veel burgers en kleine ondernemers nu pas goed door te dringen dat keiharde financiële klappen zullen volgen.

Vooral onder oudere werknemers, forensen en huizenbezitters is sprake van grote onzekerheid en toenemende onrust over de voor velen nog volstrekt onduidelijke gevolgen van de enorme bezuinigings- en hervormingsgolf. Miljoenen gezinnen zullen daardoor immers tientallen en soms honderden euro’s per maand moeten inleveren.

Economen en politici hopen dat het Kunduz-akkoord de onzekere stemming bij burgers wegneemt en consumenten weer geld doet uitgeven. Maar volgens ’gevoelseconoom’ Henriëtte Prast is dat lang niet zeker. „De reacties kunnen na de eerste euforie ook omslaan. Mensen denken dan: als politici die altijd kibbelen het nu plots zo ontzettend eens worden, dan moet het ernstig zijn. Dan houden ze de hand toch op de knip.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1202 ... ger__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Nederlanders maken zich zorgen

NRC Handelsblad peilde de stemming in dertig woonwijken, nog voor de val van het kabinet Rutte. Van de Nederlanders is zo'n 75 tot 80 procent negatief tot zeer negatief over het land. Mensen met lagere inkomens zijn negatiever dan mensen met hogere inkomens.

Gevraagd naar een alternatief voor premier Mark Rutte scoorde SP-leider Emile Roemer het beste, gevolgd door PvdA-leider Diederik Samsom.

Tussen de 75 en de 80 procent van de Nederlanders is negatief tot heel negatief over het land. Dat is de stemming die NRC Handelsblad optekende in dertig buurten verspreid over heel Nederland. Die stemming is somber. Zeven procent is positief over de toestand van Nederland op politiek, sociaal en economisch vlak.

In totaal spraken 32 NRC-verslaggevers op woensdag 11 april – voor de val van het kabinet Rutte I – 503 inwoners. De buurten waarin onderzoek werd gedaan waren hetzelfde als tien jaar geleden, toen een soortgelijk onderzoek werd gedaan. Samen vormen ze een min of meer getrouwe afspiegeling van Nederland. De inwoners werd gevraagd wat ze gestemd hadden bij de Kamerverkiezingen van 2010, en hun antwoorden blijken redelijk overeen te komen met de landelijke uitslag.
Kabinet voor de rijken

Wat direct opvalt: de zorgen van 2002 zijn in 2012 problemen geworden. Gestegen zorgkosten, minder zorg. Gedaalde huizenprijzen, minder banen. Hogere benzineprijs, lagere subsidies.

De percentages negatief gestemden loopt op naarmate de inkomens dalen. VVD-stemmers hadden de meeste waardering voor het kabinet-Rutte: gemiddeld een 3,3 op een schaal van 1 tot 5. CDA’ers gaven een 3, PVV’ers een 2,5.
Geen Rutte? Dan Roemer of Samsom

Op de vraag wie premier van Nederland moet worden als Rutte het niet was, wezen de meesten SP-leider Emile Roemer aan, daarna PvdA-leider Diederik Samsom – die allebei deze week buiten de nieuwe coalitie bleven.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/28/nrc ... -geworden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zucht. Zo zie je maar weer dat Geert Wilders gelijk heeft dat hij het Catshuisoverleg om economische redenen opblies. Het volk begint te morren. Men heeft er geen idee van dat we moeten bezuinigen, en daarom stemt men straks op linkse partijen die de economie nog meer zullen verzieken. Het kabinet had tot andere bezuinigingen moeten besluiten . Halvering van ontwikkelingshulp bijvoorbeeld, en geen geld meer uitgeven aan kunst en rare windmolens. De samenwerking met de kunduz groep kan Rutte misschien wel eens opbreken. Wilders moet nu vol op het orgel om de teleurgestelde kiezer naar hem toe te trekken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Ik kan me wel gedeeltelijk vinden in deze analyse, alhoewel ik wel van mening ben dat GroenLinks geen traditioneel tot het midden behorende partij is.
PVV, SP en PvdA slijpen de messen
Cees van der Laan

ANALYSE - De partijen die donderdag het Kunduz-akkoord over het financieel reddingsplan voor Nederland sloten kunnen hun borst nat maken. In de aankomende verkiezingscampagne zullen zowel de rechtse als linkse flankpartijen de fracties van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie hard gaan aanpakken. Partijen die traditioneel tot het politieke midden gerekend kunnen worden.

Uniek is dat nu ook de PvdA in ieder geval tijdelijk tot een linkse flankpartij kan worden gerekend. De partij van Diederik Samsom is buiten het Kunduz-akkoord gebleven en is daardoor automatisch in het kamp van de SP terechtgekomen, al kunnen de motieven van de PvdA verschillen van die van de SP.

SP, PvdA en PVV kondigden donderdagavond aan het pakket om 11,7 miljard netto te bezuinigen in 2013 tot inzet maken van de verkiezingscampagne. Het is een illusie te denken, zoals demissionair premier Rutte gisteren op zijn persconferentie beweerde, dat de 'verkiezingscampagne niet gaat over het pakket voor 2013'.

Ook al zouden de Kunduz-fracties braaf hun eigen individuele campagne willen voeren, zij zullen op basis van het akkoord van afgelopen donderdag door SP, PvdA en PVV in de verdediging worden gedrongen. Daarbij is het voor de betrokken fracties, die moeilijke besluiten voor hun rekening hebben genomen die burgers fors zullen treffen, traditioneel lastiger om campagne te voeren, dan partijen die geen vuile handen hebben gemaakt.

In dit verband is het dan ook te gemakkelijk om nu al te beweren dat bijvoorbeeld de PvdA de grote verliezer is, alleen maar op basis van de constatering dat de partij niet wilde meedoen. Vanuit politieke en electorale overwegingen had de PvdA goede redenen geen handtekening onder het akkoord te zetten. Bijvoorbeeld vanwege het moeizaam met de vakbeweging afgesloten pensioenakkoord, dat nu overboord is gezet en vanwege de nul-lijn voor lagere en middeninkomensgroepen.

De PvdA wilde wel bezuinigen, alleen op een andere manier dan VVD, CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie. Jolande Sap zei donderdagavond laat al dat na de verkiezingen gewoon weer met de PvdA onderhandeld zal worden 'om een zo progressief mogelijke coalitie' mogelijk te maken.

Toch zou het aan de andere kant merkwaardig zijn dat de partijen die nu een miljardenbezuinigingspakket voor volgend jaar afspreken niet met elkaar door zouden gaan, als de stemverhoudingen in hun voordeel zijn. Wat dit betreft is het Kunduz-akkoord een eerste stap op weg naar een coalitie in het politieke midden.

Zij hebben naar de kiezer twee bindende motieven. De partijen namen verantwoordelijkheid in politiek en economisch moeilijke tijden en zij zijn bereid 'over hun eigen schaduw heen te stappen', 'in het belang van het land'. Dat zal de kiezer aanspreken, hopen ze.

PVV, SP en PvdA zullen uiteraard de Kunduz-partijen tot hun gemeenschappelijk tegenstander rekenen, ze hebben wel een probleem met elkaar. Ze vissen deels in dezelfde vijver, afgezien van het migratievraagstuk. De drie partijen richten zich op de lagere en iets hogere inkomensgroepen, die wat stemgedrag snel van de één naar de andere partij hoppen. Ze laten zich moeilijk vangen. In dit perspectief is de PVV van Geert Wilders wat sociaal-economische en financiële standpunten betreft, een links populistische partij.

In de Tweede Kamer werd Geert Wilders, na zijn breuk met de VVD en CDA, door alle partijen genegeerd. Maar ook dat is een onderschatting. Wilders moet in staat worden geacht veel kiezers te kunnen mobiliseren.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... ssen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Martin Sommer: 'In de verte hoorde ik Jongerius nog roepen, maar alles is nu eenmaal vloeibaar'

Alle plannen van het kabinet-Rutte waren ineens conservatieve rotzooi, en opgelucht dat de ban van Geert Wilders was gebroken sloeg men elkaar op de schouders in Den Haag deze week, ziet Martin Sommer. Er werd plotseling wel heel veel heel vloeibaar.

Een journalist van de International Herald Tribune was deze week naar Nederland gekomen om te schrijven over een land in chaos en depressie. Hij heeft het Haagse tafereel met open mond bekeken. Net een grote breuk achter de rug, maar in het parlementsgebouw zat iedereen cosy te overleggen. Geen onrust of onlusten te bekennen. Dat moest de verklaring zijn waarom Nederland nog zijn triple-A-status heeft en Amerika niet meer. 'Bij ons is alles gepolitiseerd, tot de tandpasta aan toe.'

De euforie en de opluchting waren tastbaar: de ban van Geert is gebroken, eindelijk weer met zijn allen aan tafel. De polarisatie is weg, het midden terug, ja zelfs het radicale midden. En dan werd ook nog in twee etmalen onder Brusselse tijdsdruk een historisch akkoord in elkaar getimmerd, waar dat volstrekt onmogelijk leek. Het was inderdaad uniek en ook weer niet. Het Nederlandse scheepje van staat koerst al eeuwenlang behendig op de golven van de internationale toestand. De bakens verzetten, de huik naar de wind en het tijdig verstaan van de tekenen aan de wand - allemaal fraaie oudhollandse uitdrukkingen.

Eerst zit alles vast, eindeloos. Een ander geval is de snelweg A4 tussen Delft en Schiedam waarover zestig jaar ruzie is gemaakt. Toevallig zette minister Melanie Schultz ook op donderdag de eerste spa in de grond. Met de opmerking dat deze A4 toch wel een heel slecht bestuurlijk voorbeeld was.

Zeven weken heen en weer praten in het Catshuis schoot ook niks op. In de Kamer bestond een egelstelling tussen de gezworen vijanden van het 'Wilderskabinet' en de oppositie. Maar zie, de wet van de snelkookpan leert dat de vijanden van gisteren de vrienden van vandaag zijn. Zo opgetogen waren ze met elkaar dat ik me afvroeg waarom deze 'coalitie van de welwillenden' niet meteen in de zomer van 2010 het roer had kunnen overnemen.

Vloeibaar
Normaliter wordt er langdurig over een kwart procent gebakkeleid, nu stonden er geen wetten in de weg en evenmin praktische bezwaren. Het CPB deed zijn best maar er was geen tijd voor de doorrekening van de 'uitverdieneffecten'. Belastingtegenvallers omdat mensen in crisistijd minder uitgeven, waren dus niet meegewogen. De Kunduz-coalitie haalde de schouders op: Nederland moest immers dóór.

In het enthousiasme werd er wel heel veel vloeibaar. Eerder in de week was er al geschamperd over de caviapolitie die onmiddellijk moest worden afgeschaft. Die is wel al bij wet ingevoerd, maar dat is nu met terugwerkende kracht PVV-onzin. De dierenbescherming protesteerde nog met een paginagrote advertentie met een dode ezel. Jammer, te laat. Pacta servanda sunt, maar nu even niet. Nederland moet verder. Het pensioenakkoord, moeizaam bevochten in de Kamer en met de sociale partners? Weg ermee, wij zijn bezig met doorpakken. In de verte hoorde ik Agnes Jongerius nog zachtjes roepen, maar alles is nu eenmaal vloeibaar.

Diederik Samsom (PvdA) en Emile Roemer (SP) schoten gemakkelijk gaten in het akkoord. Minister De Jager stond te hannesen met zijn papieren om de besparingen te vinden waarvoor 875 miljoen was ingeboekt bij zorg of onderwijs. Die moeten nog worden ingevuld, zoals er zoveel nog moet worden ingevuld. Op Samsoms verzoek wilde Jolande Sap (GL) best na de verkiezingen van september proberen de bezuinigingen ongedaan te maken waaronder ze zojuist haar handtekening had gezet. Dat bracht Samsom en Roemer tot begrijpelijk geschamper over de houdbaarheid tot 12 september van dit post-Kunduz-akkoord.

Maar ze hadden de tekenen misverstaan, en de agressie richtte zich op Samsom zelf. Consensus is prachtig voor wie erbij hoort, maar wie de boot heeft gemist, ligt er verschrikkelijk uit. Jolande Sap was het mikpunt van de SP en de PvdA, precies als in het echte Kunduzdebat van destijds. Maar de bordjes waren verhangen. Nu redde zij niet de meest rechtse regering aller tijden, maar het hele land. Een dure inschattingsfout van Samsom, zodat er alweer wordt gesproken over een volgend kabinet zonder de PvdA.

Troost voor de sociaal-democratie is dat dit allemaal tot nader order is. De afgelopen twee dagen leren vooral: definitief is in Nederland nooit definitief. Anderhalf jaar wetgeving onder het kabinet-Rutte? Weg met al die conservatieve troep, zei Pechtold. Bij elke nieuwe ronde horen nieuwe kansen. Zeven jaar na een plechtig verdrag wordt er nog onderhandeld over de Hedwigepolder. De snelweg door Delfland deed er zestig jaar over. De handtekeningen onder dit akkoord zijn goed voor Olli Rehn in Brussel. Daarna hebben we verkiezingen en wordt alles gewoon weer anders.

Martin Sommer is politiek redacteur van de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10704/Ka ... baar.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Men heeft het steeds over bezuinigingen , maar men moet praten over lastenverzwaring. Verhogen belasting is geen bezuiniging. . Verhogen BTW is ook geen bezuiniging. Dat feit moet waarschijnlijk nog even doordringen bij al die blije enthousiast D66 , Groen Links, en CU kiezers. Pechtolds hervorming zal de huizenmarkt nog meer op slot zetten, en dank zij mevrouw Sap en haar prachtige witte windmolens gaat de zorg ook enorm achteruit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

'Huishouden in 2013 15 euro meer kwijt'

AMSTERDAM (ANP) - De afgesproken verhoging van het hoge btw-tarief gaat een huishouden volgend jaar ongeveer 15 euro per maand kosten. Het jaar daarna stijgt dat bedrag tot ongeveer 27,50 euro. Een econoom van de ING heeft berichtgeving hierover zaterdag in Het Parool bevestigd.

Bankverzekeraar ING heeft op verzoek van de krant de gevolgen van de hogere btw berekend, die geldt voor de meeste diensten en producten. ,,Omdat er de komende jaren voor veel mensen geen loonsverhoging inzit, gaat bijna iedereen de hogere prijzen in zijn portemonnee voelen", zegt ING.

http://www.elsevier.nl/web/Artikel/3373 ... -kwijt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Geert Wilders wil het BTW tarief verlagen. Dat had de burger ook in zijn portemonnee kunnen voelen, maar dan op een positieve manier.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door naar boven »

Ariel schreef:Geert Wilders wil het BTW tarief verlagen. Dat had de burger ook in zijn portemonnee kunnen voelen, maar dan op een positieve manier.
Dat verhoogde BTW tarief, van 19 naar 21 procent, voelt de burger pas in oktober in zijn portemonnee en dan heeft de burger al gestemd. :D
De Jager ziet veel steun voor akkoord
...
Hij (De Jager) zei dat de verlaging van de btw op podiumkunsten al per 1 juli in gaat. De verhoging van het hoge btw-tarief van 19 naar 21 procent moet op 1 oktober ingaan.
...
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

naar boven schreef: Dat verhoogde BTW tarief, van 19 naar 21 procent, voelt de burger pas in oktober in zijn portemonnee en dan heeft de burger al gestemd. :D
De Jager ziet veel steun voor akkoord
...
Hij (De Jager) zei dat de verlaging van de btw op podiumkunsten al per 1 juli in gaat. De verhoging van het hoge btw-tarief van 19 naar 21 procent moet op 1 oktober ingaan.
...
Ai, ai, ai..... Daar dacht ik even niet aan. :shock:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door H.Numan »

Kijk eens aan. Dagelijkse levensbehoeften worden NA DE VERKIEZINGEN met tenminste 1% verhoogd. Veel producten met 2% (hoge tarief). Dat raakt de gewone burger pijnlijk. Als doekje voor het bloeden mag hij iets goedkoper naar de schouwburg waar de gewone burger sowieso zelden of nooit kwam.

En de griffierechten! Vergeet vooral niet dat de griffierechten niet omhoog gaan! Dat is toch mooi meegenomen, die ene keer in uw leven dat u moet procederen. Tja, de advocaat die u daarvoor nodig heeft gaat per uur voortaan wel 8 tot 16 euro (= FL 20 tot 40) meer rekenen. Een kniesoor die daar op let.

Ben ik nou zo knap of het kabinet zo dom?
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door mercator »

H.Numan schreef:Kijk eens aan. Dagelijkse levensbehoeften worden NA DE VERKIEZINGEN met tenminste 1% verhoogd. Veel producten met 2% (hoge tarief). Dat raakt de gewone burger pijnlijk. Als doekje voor het bloeden mag hij iets goedkoper naar de schouwburg waar de gewone burger sowieso zelden of nooit kwam.
In België hebben we al jaren het allerhoogste BTW tarief van 21 % . De levensduurte is er onhoudbaar, alle economische bedrijvigheid trekt in sneltreinvaart weg. Dat gaat in Nederland ook gebeuren.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door Ariel »

Vijand verpletterend verslagen door FC Kunduz

De FC Kunduz is aandoenlijk. Na een reeks belastingverhogingen bedacht te hebben (knap hoor!) zwieren ze over het scherm heen alsof ze een grote overwinning hebben gehaald. Het doet nog het meest denken aan de feestvreugde op Arabische tv-zenders wanneer het Zionisme en het imperialisme weer eens een slag is toegebracht.

U in het Westen weet dat natuurlijk niet, maar het Zionisme en het imperialisme zijn al vele malen
verpletterend verslagen door de Arabisch-islamitische helden. Zo is Ghaza terugveroverd, triomf. De Sinai is terugveroverd, ook een triomf. Zuid-Libanon is terug in het Arabisch vaderland, weer een triomf. Toevallig was ik in de Arabische wereld toen die dingen (en meer) gebeurden.

Ik wist hoe de vork in de steel zat, want kan lezen. Bovendien, mijn geheugen heeft een bereik van meer dan acht seconden. Ik heb destijds met mededogen gekeken naar wat er bij zulke gelegenheden op de Arabische tv-stations te zien was. Politici die zich op de borst klopten tot je als kijker toch werkelijk voor blauwe plekken moest vrezen. Interviewers die de machthebbers aan het vleien waren op een manier die ik tot dan toe alleen op de Arabische staats-tv gezien had.

Dat mensen zich zo voor de gek kunnen laten houden. Verbijsterd heb ik het in den vreemde een paar keer op een zuipen gezet. Van de garnalen, de ouzo en de wijn kan ik me niet veel meer voor de geest halen dan dat er niets mee mis was. Maar wat ik me wel nog heel duidelijk herinner is dat ik bij zulke gelegenheden steeds met een paar vragen ben blijven lopen tobben: Zouden de programmamakers zelf beter weten? Zou het in Nederland ook ooit zo ver kunnen komen? Zou een land dat ooit vrij geweest is, zo diep kunnen zakken? Op de eerste vraag weet ik het antwoord nog steeds niet.

Hans Jansen

http://hoeiboei.blogspot.com/2012/04/vi ... or-fc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Catshuisberaad mislukt: geen akkoord VVD, CDA en PVV

Bericht door King George »

Wint Wilders?


Er zijn te veel factoren voor en tegen om dit uit te maken.

1. Factor in zijn voordeel: Het cordon sanitaire. Dat is nu compleet. Alleen de VVD zal in principe de mogelijkheid open houden om met hem samen te werken. Bij het CDA valt dat niet meer te verwachten. Rutte kan nu geen uitgesproken voorkeur uitspreken voor de PVV, anders splijt zijn partij. Hij kan het hoogstens in het midden laten, en zelfs op dit punt zal hij hard aangevallen worden door de media en de andere partijen. Wilders staat er alleen voor. Hij weet dat. Naarmate de Wilders haat meer opsteekt, speelt dat in zijn voordeel. Het sentiment uitgestoten te zijn, is ook het sentiment van zijn kiezers. Ze zullen zich in Wilders herkennen. Identificatie is een belangrijk aspect bij verkiezingen. Bij links laat men het wat dat betreft breed hangen. Wilders zou met zijn zwanenzang bezig zijn, beweerde Guy Verhofstadt dit weekend in een Vlaams televisieprogramma. Het dedain sprak vooral uit zijn lichaamstaal. De neerbuigende, cynische manier waarop hij over de misfit Wilders sprak. En die mond daarbij, vervuld van haat, maar ook van een onbestemd overwinningsgevoel. Tegelijk voerde Verhofstadt een niet onbelangrijk punt op.

2. Factor in zijn nadeel. Verhofstadt beweerde dat de partij van Wilders 'aan het uiteen spatten was.' Dat is natuurlijk verkiezingsretoriek. Maar de personele problemen van Wilders zijn niettemin zeer ernstig. Wilders kan op dit moment niet anders dan een aantal mensen van de lijst afgooien. ze hebben niet gebracht wat ze zouden moeten brengen. Of hij kan ze niet meer vertrouwen. Er circuleren nu de nodige namen. Laat ik even niet aan dat spelletje meedoen. Maar op het moment dat zij horen dat ze niet meegaan met de volgende ronde, zitten ze bij Pauw & Witteman om zich te beklagen en om uit de school te klappen. Wilders zal neergezet worden als een dictator met een islamfobie. Zijn fractie zal worden neergezet als één waar de angst regeert. De media zullen niet nalaten om dit uit te vergroten. Misschien dat sommige fractieleden nog de sprong zullen maken naar Brinkman. Natuurlijk is dat allemaal marginaal gedoe, want de PVV is uiteindelijk alleen maar Wilders. Maar gedoe, interne onenigheid, dat haat de kiezer.

3, Factor in zijn nadeel. Hij brak. Dat zal tegen hem worden gebruikt. Wie breekt, betaalt, is de wet en er is geen enkele reden waarom dat voor Wilders niet op zal gaan. Van de geur van onbetrouwbaarheid zal hij niet zo snel afkomen. Het zal hem door zijn tegenstanders en door de media in deze verkiezingstijd telkens ingewreven worden. Afgaand op de opiniepeilingen lijken de kiezers dit hem overigens nog niet heel erg na te dragen.

4. Factor in zijn nadeel. De PVV is een jonge partij en groeide snel. Er is nauwelijks een partijstructuur. Er is geen inhoudelijk Umfeld. De fractie leidt een geïsoleerd bestaan en voor de inhoudelijke ondersteuning lijkt Wilders zich voornamelijk te beroepen op zijn politieke vrienden in de VS en in Israël. De verbindende factor daar is de islamkritiek. Maar daar heeft Wilders niet veel aan bij deze verkiezingen, die over Europa zullen gaan.

5. Factor in zijn nadeel. De persoon Wilders zelf. Hij heeft een onvoorstelbare prestatie geleverd door mogelijk te maken wat onmogelijk leek: Een succesvolle beweging te leiden, zonder te struikelen over de grote ego's en het gebrek aan organisatievermogen dat het anti-immigratiekamp rijk is. Maar zijn kracht is tegelijk zijn zwakte. Omdat hij het allemaal alleen voor elkaar gekregen heeft, tegen de adviezen van de anderen in, in een sfeer van onophoudelijke tegenwind, heeft hij zich ook aangemeten dat hij geen tegenspraak dult. Hij vaart op een kleine cirkel van getrouwen. Maar een goede leider ontwikkelt zijn eigen critici en staat tegenspraak toe, ook in de partij. Doet hij dat niet, dan bloedt de organisatie die hij leidt dood door inhoudelijke armoede.

6. Factor in zijn voordeel. De maatschappelijke omstandigheden. Wilders heeft het economische gelijk aan zijn kant, en het zit er dik in dat de Europese dictatuur de komende maanden grote tegenslagen gaat krijgen. Denk aan het begrotingsdictaat dat onder druk komt te staan, de toenemende problemen in Spanje, een land dat te groot is om door middel van een kunsmatige geldpomp te redden, de steeds groter wordende druk op de Duitse belastingbetaler. Met de dag zullen er in Europa meer mensen zijn die aan den lijve de gevolgen gaan voelen van de bezuinigingen. De verzorgingstaat wordt afgebroken waar ze bij staan. De woede die dit genereert, is het kiezerspotentieel voor de SP, maar ook voor de PVV.

Hoe dit alles gaat uitpakken? Het zijn simpelweg teveel factoren. Hoe die op elkaar invloed gaan uitoefenen valt niet te voorspellen. Maar dat de PVV fractie na de verkiezingen een stuk zal zijn gekrompen, kan niet worden uitgesloten. Het is de vraag of dat slecht is. De PVV is in alle opzichten aan heroriëntering toe. Net als het CDA in de tijd van Paars. Komen ze door de partijcrisis, dan zullen ze een stuk sterker zijn.

Maar wie weet. Misschien wordt de crisis de alles bepalende factor. En wint de PVV. Met het gevaar dat er niet van de fouten geleerd is en alles weer overnieuw gebeurt.


Dagelijkse Standaard
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie