Het is alleen de moslimwereld, niet de islam

Alba

Het is alleen de moslimwereld, niet de islam

Berichtdoor Alba » Ma Mei 07, 2012 9:00 am

'Er is veel mis in de moslimwereld, maar de islam is goed'

Eildert Mulder − 07/05/12, 08:12

© Maarten Hartman. Een voorbijganger raakt in gesprek met een aanwezige op het terrein van de Omar Faroekmoskee in Overvecht.

Er leiden veel wegen naar Mekka, zo blijkt op de vijfde nationale bekeerlingendag. Had Michiel Lute uit Anna Paulowna ooit kunnen bevroeden dat hij nog eens bij de Omar Faroekmoskee in Overvecht halal-stropdassen zou verkopen?

Sinds ruim vier jaar draagt hij ook een islamitische naam, Abdus Samad. Bij halal denk je aan halal-vlees, of misschien een halal-hypotheek. Maar een halal-stropdas? Michiel: "Onze profeet heeft mannen verboden zijde te dragen. De meeste stropdassen zijn van zijde, die van mij zijn van katoen of polyester."

Gemeenschapsgevoel
Zijn interesse voor de islam begon met Marokkaanse vrienden. Hij kapte met ze, omdat ze de verkeerde kant uitgingen. Maar er bleef toch iets positiefs hangen.

Het had te maken met gemeenschapsgevoel: "Het was moeilijk te definiëren". Hij wilde zijn leven opnieuw op de rails zetten, bad veel. Een Zuid-Afrikaan wees hem de weg, de prediker Ahmad Didat, bij leven een geweldige debater die felle polemieken met het christendom voerde.

In de moskee, eens een kerk, vertelt een Jamaicaan uit Engeland over zijn bekering. Zijn rap paste niet meer bij de islam. Hij propageert nu in muziek en zang zijn nieuwe geloof. Op de galerij boven klinkt de heldere, Hollandse stem van een zich bekerende 'zuster'. Tweemaal in het Arabisch en eenmaal in het Nederlands zegt ze de geloofsbelijdenis op. Ze is de achtste bekeerling van deze dag.

Een grote uitdaging
De leider van de bijeenkomst, Nourdeen Wildeman, las vijf jaar geleden zijn eerste boek over de islam: "Over moslims wist ik dat ze soms niet aten en vaak schoten. Ik hoorde dat de islam een grote uitdaging was en dacht: dan moet ik er meer van weten.

Op den duur bekroop me de ­gedachte dat de moslims wel eens gelijk konden hebben. Ik vond dat eerst beangstigend. Voor collega's werd ik de vraagbaak over de islam. Opeens dacht ik: gek, als ze me nou eens zouden vragen waarom ik zelf geen moslim ben, dan zou ik geen antwoord weten."

Hij kon zonder problemen moslim worden, wat vindt hij ervan dat in moslimlanden moslims niet van geloof kunnen veranderen? Nourdeen: "Ik heb gekozen voor de islam en heb de moslims erbij gekregen. Er is veel mis in de moslimwereld, maar de islam is goed."

Rust in een moskee
Zijn vader, Victor Wildeman, houdt een bevlogen toespraak over zijn werk in een gevangenis in de Oegandese hoofdstad Kampala. Samen met zijn vrouw leidt hij de organisatie Second Chance Support. Ze laten de gedetineerden zelf hun gevangenis opknappen, waarbij ze en passant ook een opleiding als metaal- en houtbewerker krijgen.

Wanneer is hij moslim geworden? "Nooit", luidt zijn antwoord. "Ik ben ongelovig." Maar als hij de drukte van Kampala even niet aankan zoekt hij wel rust in een moskee. De Kadafimoskee, heet die nog steeds.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... goed.dhtml

En weer een stelletje landverraders in het nieuws.

Terug naar “Nederland”