Islamitische docente zonder hoofddoek onterecht geweigerd

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Di Nov 15, 2005 5:46 pm

Bron: refdag.nl

UTRECHT (ANP) – Het Islamitisch College Amsterdam (ICA) heeft islamitische docente Samira Haddad onterecht geweigerd voor een baan. Dat stelde de Commissie Gelijke Behandeling dinsdag in de zaak die Haddad, docente Arabisch, tegen het ICA had aangespannen.

De 32–jarige Amsterdamse, die opgroeide in Tunesië, werd eind mei niet aangenomen op het ICA, omdat zij als moslima geen hoofddoek draagt en ook niet wil gaan dragen. Volgens rector E. Bijkerk verplicht het statuut van de school moslimdocentes een hoofddoek te dragen. Ze moeten daarmee een voorbeeld geven aan de leerlingen. Niet–islamitische leraren kunnen vrijstelling krijgen van die verplichting, maar Haddad niet. „Als mevrouw Haddad zou stellen dat zij geen moslima is, dan zou zij in principe gewoon bij ons aan het werk kunnen", aldus bestuurslid E. de Jong in oktober.

Juist die uitspraak maakte voor de commissie de weigering onrechtmatig. Volgens commissievoorzitter A. Castermans doet de school met die uitspraak vermoeden dat ze het afleggen van het geloof minder ernstig vindt dan het afleggen van een hoofddoek. De commissie spreekt van een „verboden onderscheid”, de school had de vrouw niet op deze basis mogen afwijzen. In sommige gevallen, zo benadukte de commissie, mogen wel eisen worden gesteld aan kleding, maar alleen wanneer dat nodig is om de doelstellingen van de school te bereiken.

Rector Bijkerk zei „niet gelukkig” te zijn met de uitspraak van de commissie. „De commissie heeft ons gevraagd voor 13 december een reactie te formuleren. Tot die tijd reageren wij niet”.

De commissie kan de school niet verplichten de docente alsnog aan te nemen.

Link naar artikel: http://www.refdag.nl/artikel/1237780/Is ... igerd.html

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Di Nov 15, 2005 6:39 pm

De ideale samenleving zal zijn: niet weigeren vanwege een hoofddoek en niet weigeren vanwege een niet dragen van een hoofddoek!

Naar zo'n ideale samenleving streef ik! Ik begrijp de standpunt van de school. Als je molima bent dat draag je hoofddoek om een goed voorbeeld te geven aan de kinderen! En als je geen moslima bent hoef je geen hoofddoek te dragen (punt) Een heldere standpunt!

Hoeveel meisjes zijn al niet geweigerd vanwege het dragen van een hoofddoek?
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Nov 15, 2005 9:03 pm

Maroc, nu spreek jij je zelf tegen.
Lees nog een goed wat je daar net geschreven hebt.
Eerst zeg je…

Code: Selecteer alles

“De ideale samenleving zal zijn: niet weigeren vanwege een hoofddoek en niet weigeren vanwege een niet dragen van een hoofddoek! “

En daarna, geen minuut later verkondig je dat “Als je moslima bent dat draag je hoofddoek om een goed voorbeeld te geven aan de kinderen!”

Waar blijft de vrijheid van deze islamitische lerares om zelf te beslissen of ze een hoofddoek op wil of niet. Ik hoor steeds van Moslims dat vrouwen niet verplicht worden tot het dragen van een hoofddoek.
Het tegendeel blijkt nu toch wel.
Is het niet een veel belangrijker punt of deze mevrouw goed les geeft?
Een hoofddoek is geen garantie voor betere kwaliteit in les geven.
Als ik deze vrouw was, zou ik nooit meer op deze kortzichtige school les willen geven.
Ze konden me 4000 euro schoon per week aanbieden, maar ik zou ze vriendelijk bedanken voor het aanbod, en vertellen dat ze de pot op konden.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

sprot

Geen dwang

Berichtdoor sprot » Wo Nov 16, 2005 11:41 am

In de godsdienst is er geen dwang .... er wordt toch verteld dat moslimvrouwen allemaal vrijwillig een hooofddoek dragen ...
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Do Nov 17, 2005 5:58 pm

Ariel schreef:En daarna, geen minuut later verkondig je dat “Als je moslima bent dan draag je hoofddoek om een goed voorbeeld te geven aan de kinderen!”

Ariel, je moet wel verder lezen dan je neus lang is. Ik heb het niet over geloof.. Ik had het over het standpunt van de school die ik begrijp! namelijk de school wil de kinderen een goed voorbeeld geven. Godsdienstig hebben vrouwen de vrijheid te kleden zoals ze willen.. Maar een school mag een standpunt hebben! Als het een duidelijke standpunt is [dat niet discriminerend is] heb ik er zelf geen problemen mee..

Ik vind het belangrijker dat een lerares goed les geeft en van de kinderen aan wie ze les geeft houdt.
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

unholy

Berichtdoor unholy » Do Nov 17, 2005 6:37 pm

Maroc_21 schreef: Maar een school mag een standpunt hebben!

Iedereen mag een standpunt hebben, maar je moet gehoorzamen aan de wet, of hoeven islamieten dat niet te doen?

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Do Nov 17, 2005 6:41 pm

unholy schreef: Iedereen mag een standpunt hebben, maar je moet gehoorzamen aan de wet, of hoeven islamieten dat niet te doen?

Kleding voorschriften zijn niet in strijd met de Nederlandse wet! De school heeft zelfs een uitzondering gemaakt voor hen die niet moslm zijn..en dat vind ik redelijk. Ik respecteer het standpunt van de school maar vind het tegelijkertijd niet handig!

unholy

Berichtdoor unholy » Do Nov 17, 2005 6:45 pm

Maroc_21 schreef:Kleding voorschriften zijn niet in strijd met de Nederlandse wet! De school heeft zelfs een uitzondering gemaakt voor hen die niet moslm zijn..en dat vind ik redelijk. Ik respecteer het standpunt van de school maar vind het tegelijkertijd niet handig!

Kledings voorschriften waaraan de ene groep zich niet hoeft te houden en de andere wel duid op ongelijkheid en discriminatie.

Zo is het oook raar dat moslima's op school een hoofddoek mogen dragen en jongens (autochtoon/alllochtoon) hun pet af moeten doen...

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Do Nov 17, 2005 6:48 pm

unholy schreef: Zo is het oook raar dat moslima's op school een hoofddoek mogen dragen en jongens (autochtoon/alllochtoon) hun pet af moeten doen...

Als jongens daar problemen mee hebben kunnen ze altijd protesteren..het is toch een vrij land?

unholy

Berichtdoor unholy » Do Nov 17, 2005 6:55 pm

Maroc_21 schreef:
unholy schreef: Zo is het oook raar dat moslima's op school een hoofddoek mogen dragen en jongens (autochtoon/alllochtoon) hun pet af moeten doen...

Als jongens daar problemen mee hebben kunnen ze altijd protesteren..het is toch een vrij land?

Dat klopt Maroc, we zijn het er dan mee eens dat er geen discriminatie hoort te zijn tussen man en vrouw, en de kledingvoorschriften....

Zou jij, als je leeraar was de jongens graag met een honkbal petje op in de klas willen hebben, je weet wel, met zo'n grote klep ervoor....weet je tenminste nooit of ze opletten of hun ogen dicht hebben?

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Do Nov 17, 2005 6:59 pm

unholy schreef: Zou jij, als je leeraar was de jongens graag met een honkbal petje op in de klas willen hebben, je weet wel, met zo'n grote klep ervoor....weet je tenminste nooit of ze opletten of hun ogen dicht hebben?

Grappig je geeft nu zelf antwoord op je vraag: waarom mogen moslimmeisjes wel hoofdoek en jongens geen pet?
Zou het misschien te maken hebben met opettendheid? 8)

unholy

Berichtdoor unholy » Do Nov 17, 2005 7:47 pm

Nou ik denk dat je even iets mist Maroc, van jongens wordt terecht verwacht dat ze dat soort petjes afdoen. Op sommige scholen wordt opgeroepen tegen lonsdakle kleding (ok ik vind het ook niet mooi) maar over hoofdoekjes af breekt de pleuris los, waarom?

Monique

Berichtdoor Monique » Do Nov 17, 2005 8:05 pm

Maroc_21 schreef:
Ariel schreef:En daarna, geen minuut later verkondig je dat “Als je moslima bent dan draag je hoofddoek om een goed voorbeeld te geven aan de kinderen!”

Ariel, je moet wel verder lezen dan je neus lang is. Ik heb het niet over geloof.. Ik had het over het standpunt van de school die ik begrijp! namelijk de school wil de kinderen een goed voorbeeld geven. Godsdienstig hebben vrouwen de vrijheid te kleden zoals ze willen.. Maar een school mag een standpunt hebben! Als het een duidelijke standpunt is [dat niet discriminerend is] heb ik er zelf geen problemen mee..

Spreek je jezelf niet een beetje tegen wanneer je vervolgens zegt:
Kleding voorschriften zijn niet in strijd met de Nederlandse wet! De school heeft zelfs een uitzondering gemaakt voor hen die niet moslm zijn..en dat vind ik redelijk.

Eerst zeg je dat dat voorschrift niets met geloof te maken heeft en vervolgens zeg je dat er een uitzondering gemaakt wordt voor kafir.
:roll:
Amorele atheistische nitwit

Terug naar “Nederland”