Arabist Hans Jansen prijst islamnota SGP

Sjeng

Arabist Hans Jansen prijst islamnota SGP

Berichtdoor Sjeng » Zo Dec 04, 2005 12:45 am

„Geen partij heeft zo’n goede islamnota”

Bron: refdag.nl

DE MEERN - Een liefdeloos schrijfsel dat zich onnauwkeurig uitlaat over de islam. Dat vindt ir. R. Bal van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) van de notitie over de islam die de SGP vrijdag presenteerde. „Pijnlijk. Ik heb nog liever Hirsi Ali dan de SGP.” Precies omgekeerd luidt het oordeel van arabist prof. J. J. G. Jansen. „Geen enkele partij heeft zo’n degelijke studie over de islam. Klasse!”

Als het de bedoeling van de SGP was vrijdagavond debat te ontlokken door ruimte te geven aan tegengestelde meningen, dan is die opzet ruimschoots geslaagd. Centraal op deze druk bezochte bijeenkomst stond een notitie van SGP-fractiemedewerker E. J. Brouwer, getiteld ”De islam in huis”. Daarin probeert de partij stelling te nemen ten aanzien van de islam.

Belangrijke gedachte in de notitie is dat de islam als religie gevaarlijke elementen in zich bergt, licht SGP-Kamerlid Van der Staaij toe. „Dat moslimterroristen hun religie gebruiken ter rechtvaardiging van hun daden, mag ons genoeg zijn. Te zeggen dat je met elke religie goed én kwaad kunt, is je persen in het keurslijf van het gelijkheidsdenken, maar doet geen recht aan de feiten.”

Concrete voorstellen die de SGP daarom doet, zijn het daadkrachtig optreden tegen het zaaien van haat in moskeeën, een consequente aanpak van „veelvoorkomend” antisemitisme in islamitische kring en de screening van uit het buitenland afkomstige imams op hun antecedenten.

Bal, vertegenwoordiger van zo’n 600.000 moslims in Nederland, reageert geschokt op de inhoud van de notitie. „In Nederland praten wij zorgvuldig over anderen. U doet dat niet. Waar is bij u de naastenliefde? Ik heb dit boek aan anderen laten lezen. „Het doet pijn”, zeiden zij. Heel veel moslims herkennen zich hier volstrekt niet in.”

Bal geeft aan nog liever Hirsi Ali te hebben dan de SGP. „Omdat moslims de bescherming van onze grondwet hebben, gaat u ze verdragen. Maar wat u echt wil, blijkt uit de opstelling van uw lokale politici.”

De CMO-vertegenwoordiger heeft veel moeite met de aandacht die begrippen als sharia en jihad in de SGP-studie krijgen. Die zaken zijn niet kenmerkend voor de gemiddelde moslim, meent hij. „In de meeste landen waarin moslims de meerderheid hebben, geldt de sharia niet. En de jihad heeft niets religieus in zich. Het is een oorlog ter verdediging van een staat.”

Arabist Jansen is het grotendeels oneens met de benadering van Bal. „Ik sta verbaasd als ik moslims hoor zeggen dat de sharia niets zegt over ongelovigen. De sharia staat bol van uitspraken over niet-moslims. Dit soort ontkenningen maakt mij zeer argwanend. Weet men het nu niet of bedriegt men de boel? In beide gevallen hebben we een groot probleem.”

Dat de jihad door veel moslims uitgelegd wordt als een innerlijke strijd, ontkent hij niet. „Natuurlijk, daarom zit meneer Bal hier ook niet aan tafel met zijn mitrailleur te spelen. Maar het gaat om dat kleine groepje dat de jihad ziet als een license to kill. Daar kunnen we met recht bang voor zijn.”

Over de SGP-studie oordeelt Jansen compleet anders dan Bal. „Ik ken geen politieke partij die zo’n gedegen studie maakte van de islam. Diepgravend, feitelijk grotendeels correct, kritisch. Daar kan niemand aan tippen.”

Jansen heeft maar een punt van kritiek. „U gaat mee in de gedachte dat we een eind opschieten als we de gematigde moslims meer macht geven. Die stelling is werkelijk op niets gebaseerd. Gematigden hebben geen enkele invloed op radicale moslims en zullen dat ook niet krijgen. Zelf weten ze dat en dat bewijst hun geraffineerdheid. Het is zeer de vraag hoe gematigd zij in hun hart werkelijk zijn.”

In de pauze licht de arabist zijn kijk op de zogeheten gematigden nog even toe. „Dat keurige openingswoord van vanavond door die dominee -Hoe heet ’ie ook alweer? Ja, Van Heteren, ja!-, zulke respectvolle taal naar andersdenkenden vindt je in moskeeën niet. Daar gaat het van christenhonden, Jodenzwijnen en brandhout voor de hel. Dat is een heel ander cultureel peil.”

Link naar artikel: http://www.refdag.nl/artikel/1240443/%2 ... uo%3B.html

nina

Berichtdoor nina » Zo Dec 04, 2005 6:55 pm

In de meeste landen waarin moslims de meerderheid hebben, geldt de sharia niet.

In alle moslimlanden geldt de sharia wel. Nou ja, om precies te zijn, het gedeelte dat de ondergeschiktheid en onderdrukking van vrouwen regelt. In alle moslimlanden ter wereld worden vrouwen volgens de wet gediscrimineerd (alleen in Turkije niet).
Alleen het strafrecht, met de godsliederlijke lijfstraffen, waar ook mannen last van zouden hebben, die gelden in de meeste islamitische landen niet. En dat is wat heren als Bal allemaal heel gelukkig vinden. Dat vrouwen worden gediscrimineerd, interesseert ze geen lor. Ze zeggen gewoon: in moslimlanden geldt de sharia niet. :evil:

Nou ja, daarom heet hij ook Bal.

Dat de SGP, die zelf vrouwen discrimineert, vette boter op het hoofd heeft, laat ik verder maar buiten beschouwing. 8)

Dan Cannon

Berichtdoor Dan Cannon » Zo Dec 04, 2005 9:09 pm

nina schreef:Dat de SGP, die zelf vrouwen discrimineert, vette boter op het hoofd heeft, laat ik verder maar buiten beschouwing. 8)

Jammer genoeg zullen alle anderen dat niet buiten beschouwing laten.

Het feit dat onze eigen fundamentalisten deze nota hebben, is genoeg om de nota voor huichelarij weg te schrijven, hoe terecht de nota an sich ook is.
Islam is anti-ongelovigen, dus ben ik anti-Islam.

Ik ben de grootste minderheid in de wereld: een individu - David Gulbraa.

stropke

Berichtdoor stropke » Ma Dec 05, 2005 12:20 am

Dan Cannon schreef:
nina schreef:Dat de SGP, die zelf vrouwen discrimineert, vette boter op het hoofd heeft, laat ik verder maar buiten beschouwing. 8)

Het feit dat onze eigen fundamentalisten deze nota hebben, is genoeg om de nota voor huichelarij weg te schrijven, hoe terecht de nota an sich ook is.

Tja daar ben ik ook bang voor. Maar miss bezint de SGP zich nu over haar eigen visie want ze komt nu in de spreuk terecht: de pot verwijt.... de rest is bekend :lol:
En de discriminatie van vrouwen in SGP is onterecht. Weer gebouwd op mis uitleg bijbel tekst. Paulus schreef passage 1Korth14:34-36 in een contekst van orde tijdens de eredienst, de preek. En zei dat de vrouwen thuis hun man moesten vragen. Ook toen zaten man en vrouw gescheiden en de vrouwen stoorden de preek door tussendoor naar hun man te roepen en uitleg vroegen. Dat was hinderlijk, zou vandaag ook zijn als tijdens een preek ieder er tussendoor kletst. Dus daarom schreef hij dat. Het staat ook in de contekst van Orde in de kerk.
Het is Gods woord in bijbel en nog geldend. Maar let nu op: wel nog geldend, doch niet meer toepasbaar in praktijk vandaag. Omdat we niet meer gescheiden in kerk zitten en de preek niet meer verstoord wordt.
Doch ge kunt die tekst niet gebruiken om vrouwen het zwijgen opleggen zoals de SGP het doet, want het staat in een ander verband. Zo moet ge de tekst ook in dit verband toepassen, wat heden praktisch niet meer voorkomt.
De bijbel moet ge in contekst verband lezen. Een nog voorbeeld Jezus zegt u ouders te eren en respecteren, dus liefde hebben. Zoals zijn gebod aan oieder mens. Anderszijds zegt Hij ouders te haten en niet lief te hebben boven Hem. ( haten is wel foutief vertaalt; het woord in grondtekst betekent eigelijk op tweede plaats stellen)
Is niet tegenstrijdig en geldt allebei omdat het om 2 verschillende situaties gaat. In 2de geval staat eigelijk de betekenis: op tweede plaats stellen. Dus als het kiezen wordt tussen ouders of Jezus. Dus Jezus volgen komt op eerste plaats als mensen je van die keus af willen houden, maar die beslissing moet ge zelf doen. En Jezus wil zeker het eerste gebod liefde in stand houden. Maar ge kunt nooit de 2 uitspraken tegen mekaar uitspelen behalve door ze uit hun verband te trekkken.
Dus lezen wat er staat is belangrijk en vergelijken in welke situatie.

Zou heel wat godsdienst oorlogen voorkomen :wink:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !

nina

Berichtdoor nina » Ma Dec 05, 2005 1:45 am

Aan de andere kant, zo gauw je met openlijke kritiek op de islam komt, word je toch ogenblikkelijk in de verkeerde hoek neergezet, waar je ook staat. Dat schijnt als voordeel te hebben dat men dan niet denkt dat kritiek op de islam in alle lagen van de bevolking voorkomt. Hoef je ook niet in discussie te gaan, je roept gewoon Pim Fortuyn, en klaar.

Ik wou trouwens even kijken of ik op de SGP-site die nota kon vinden, om eens te zien of ik me erin kan vinden, maar ze zijn 's zondags gesloten. :o

http://www.sgp.nl/

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Ma Dec 05, 2005 2:35 pm

'SGP'ers, u wilt de sjaria invoeren'

Bron: Nederlands Dagblad

door Piet H. de Jong

DE MEERN - De eind vorige week gepresenteerde SGP-notitie over de islam krijgt een warm onthaal. De SGP toont lef, zegt een arabist. Een moslim vroeg zich, pijnlijk getroffen, af waar de christelijke naastenliefde was gebleven. Het had iets weg van het hol van de leeuw. Samen met zijn gehoofddoekte vrouw bevond ir. R. Bal zich temidden van 250 SGP'ers.

Als moslim, bestuurslid van het overlegorgaan CMO en directeur van de ISBO, een koepel van islamitisch onderwijs, gaf Bal een reactie op het SGP-geschrift De islam in huis.

Hij spaarde de gereformeerden in de zaal niet. De notitie zegt moslims als volwaardige burgers te erkennen en de christelijke naastenliefde te betrachten, maar Bal had vooral andere signalen opgepikt. ,,U hebt het wel over volwaardige burgers, maar dat bedoelt u niet. Spreken over volwaardige burgers moet u van de grondwet in ons land. Als het aan u als SGP ligt, weet u wel wat u gaat doen. Dan voert u de sjaria in.''

Bij het lezen van de notitie was Bal pijnlijk getroffen. Terwijl in Nederland de deugd van de wellevendheid en beleefdheid geldt, is het alsof dat niet opgaat voor het denken over en spreken met moslims. ,,Waar is uw naastenliefde? U hebt de God van de liefde aan de kant gezet. Dat is niet de God van Jezus. Dan heb ik als moslim nog liever de seculiere liberalen zoals Hirsi Ali dan de SGP.''

Ondanks zijn vlijmscherpe uithaal richting de staatkundig-gereformeerden riep Bal ook op tot verzoening. Het zal nog even duren voor alle moslims in Nederland zijn geworteld. Het is een proces van vallen en opstaan, maar het zal lukken, meent Bal. ,,Wij zijn medeburgers van dit land. Koestert u uw land, maar wees niet egoïstisch. Ook ik ben blij met het randschrift op het muntstuk van twee euro.''

Applaus

Haaks op Bals betoog stond de visie van Hans Jansen. De Utrechtse arabist prees de SGP voor het uitbrengen van de islam-notitie. ,,Moedig en een applaus waard, al is dat in uw kring niet gebruikelijk''. Na deze aanmoediging gingen de handen toch op elkaar.

Bij alle goeds had Jansen wel wat kritiek. ,,U onderschat de geraffineerdheid van de gematigde moslims. Dat komt waarschijnlijk voort uit beleefdheid en mogelijk zelfs naastenliefde.'' Jansen liet merken dat er alle reden is tot zorg. ,,Het stelt me niet gerust hoe de moslims over ons spreken in de preken die in de moskeeën klinken.''

De Leidse antropoloog M. de Koning doet studie naar de verhouding tussen moslims en niet-moslims in Nederland. Ook hij was uitgenodigd te reageren op de SGP-notitie. Hij ontwaarde daarin een ,,tweeslachtige'' opstelling. De partij wil moslims als volwaardige burgers tegemoet treden; tegelijkertijd straalt de partij uit de waarheid in pacht te hebben.

De Koning ziet in het algemeen dat mensen conflicten vaak religieus maken. ,,Let dan op het belang van degene die dat doet. Het belang van de SGP is dat het moslims categoriseert op basis van religie. Dat is erg eenzijdig. Vanuit de SGP bedacht is het wel logisch omdat de SGP zich opstelt als hoeder van de Nederlandse identiteit als christelijke natie.''

Angst

Als onderzoeker bespeurt De Koning vooral wantrouwen en angst over en weer tussen moslims en niet-moslims. Precies dat punt keerde telkens terug in het debat tussen zaal en forum.

De Amersfoortse Gereformeerde-Gemeentenpredikant W. Visscher bracht dat scherp onder woorden. Een dierenactivist vermoordde Pim Fortuyn. Moeten we daarom alle dierenactivisten vrezen? Moeten we bang zijn voor criminelen, nu zij in Amsterdam de een na de ander omleggen? Moeten we moslims vrezen omdat Mohammed B. Theo van Gogh vermoordde?

Voor Tweede-Kamerlid Kees van der Staaij is het, met de AIVD-rapporten onder handbereik, geen vraag of er sprake is van een radicale islam. ,,Daar moeten we alert op zijn; tegelijk moeten we oppassen niet elke moslim in dat licht te bezien of negatief te bejegenen.''

Ondanks die nuancering voelde de moslim in het gezelschap zich onbegrepen. ,,Als ik aangeef de Koran anders te begrijpen dan Mohammed B., wordt tegen mij gezegd dat ik een leugenaar ben of dat ik het niet snap. Dominee, ik zou u willen geruststellen: zo ben ik niet.''

Opnieuw riep hij de SGP'ers op zorgvuldig te zijn in de omgang met elkaar. ,,Accepteer de moslims als medeburgers in dit land, want het is uitgesloten dat u alle moslims gaat bekeren. De angst voor een overname van Nederland door moslims is onzin en ongegrond.''

Van der Staaij, die zelf in islamitische landen heeft rondgekeken, wil zijn houding van argwaan niet snel laten varen. De wereldwijde manifestatie van de islam, waarbij geweld niet wordt geschuwd, maakt dat hij op zijn hoede is. ,,Het gesprek in Nederland tussen moslims en niet-moslims is nodig, maar met een middagje dialoog ben je er echt niet. Tegelijk is een houding van 'wij-zij' koren op de molen van de radicale moslims.''

Jansen gaf nog aan voor volledige godsdienstvrijheid te zijn. ,,Dat houdt namelijk ook in het recht van moslims om van hun geloof af te vallen. Wanneer durven moslims dat zonder het gevaar te lopen voor hun leven te vrezen?''

Link naar artikel: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=73696

Bengazi

Berichtdoor Bengazi » Di Dec 06, 2005 11:22 am

Dan Cannon schreef:

Het is een elk geval een stuk beter dan de Christen Unie, die gewoon met de islamofascisten heult. Iemand stelt aan Rouvoet een vraag over de islam en meneer Rouvoet gaat dan maar in op de "fundamentalistische humanisten" van D'66.

Dan Cannon

Berichtdoor Dan Cannon » Wo Dec 07, 2005 5:23 pm

Bengazi schreef:
Dan Cannon schreef:

Het is een elk geval een stuk beter dan de Christen Unie, die gewoon met de islamofascisten heult. Iemand stelt aan Rouvoet een vraag over de islam en meneer Rouvoet gaat dan maar in op de "fundamentalistische humanisten" van D'66.

Het is allebei waardeloos.
De Christen Unie staat voor collaboratie.
De SGP worden niet serieus genomen.

Dit is gewoon volstrekt nutteloos in de zin dat mensen, die niet overtuigd zijn, nu overtuigd zouden kunnen worden met zo'n nota.

Een nota over extremisten/extremisme, die uitgebracht wordt door andere religieuze fundamentalisten, zal met gemak door mensen van tafel geveegd worden.

Zodra je die nota noemt, komen mensen met vragen als "en die discriminatie van vrouwen dan bij de SGP zelf?"
En dan ben je uitgeluld.
Islam is anti-ongelovigen, dus ben ik anti-Islam.

Ik ben de grootste minderheid in de wereld: een individu - David Gulbraa.

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Wo Dec 07, 2005 9:15 pm

Dan Cannon schreef:
Bengazi schreef:
Dan Cannon schreef:

Het is allebei waardeloos.
De Christen Unie staat voor collaboratie.
De SGP worden niet serieus genomen.

Dit is gewoon volstrekt nutteloos in de zin dat mensen, die niet overtuigd zijn, nu overtuigd zouden kunnen worden met zo'n nota.

Een nota over extremisten/extremisme, die uitgebracht wordt door andere religieuze fundamentalisten, zal met gemak door mensen van tafel geveegd worden.

Zodra je die nota noemt, komen mensen met vragen als "en die discriminatie van vrouwen dan bij de SGP zelf?"
En dan ben je uitgeluld.

de nota an sich biedt wel interessant materiaal, maar inderdaad de SGP valt niet serieus te nemen..

nina

Berichtdoor nina » Do Dec 08, 2005 1:20 pm

Ik heb nog even gezocht naar de notitie, maar hij staat niet op het web. Je kan hem aanvragen via het partijbureau van de SGP.

Dit is een samenvatting ervan.

[url=http://www.sgp.nl/Page/sp3/ml1/from_sp_id=136/nctrue/system_id=1259/so_id=80/Index.html]http://www.sgp.nl/Page/sp3/ml1/from_sp_id=136/
nctrue/system_id=1259/so_id=80/Index.html[/url]

De Islam in huis
Datum publicatie: 02-12-2005

Auteur: C.G. van der Staaij

De SGP presenteerde op een bijeenkomst in AC-De Meern ‘De islam in huis’. In deze notitie neemt de SGP stelling ten aanzien van de islam. De reden voor deze publicatie is dat de islam de Nederlandse samenleving de laatste jaren voor politieke en maatschappelijke problemen stelt. Politici kunnen niet meer stellen dat godsdienst er niet toe doet. Welke godsdienst je aanhangt, heeft consequenties voor hoe je je opstelt in de samenleving.

De SGP laat in de publicatie zien dat – anders dan velen willen doen geloven – islam en christelijk geloof onvergelijkbare grootheden zijn. Juist als het gaat om de politiek, zijn de verschillen groot. De SGP wijst geweld voor de realisatie van een religieus program zonder meer af, gaat uit van duidelijk gescheiden verantwoordelijkheden van kerk en staat en aanvaardt met overtuiging de democratische rechtsstaat als het beste politieke stelsel. In de politieke islam wordt zulke klare wijn niet geschonken. Elke vergelijking tussen islamitisch fundamentalisme en gereformeerd fundamentalisme is dus misplaatst.

Tegelijk wijzen we de seculiere jihad af, die vanuit een rigide interpretatie van het gelijkheidsbeginsel godsdienstige uitingen wil aanpakken. Denk aan het bijzonder onderwijs. Zo neemt de SGP een geheel eigen positie in, temidden van moslims en liberalen.

Enkele politieke actiepunten uit de notitie:
- daadkrachtig optreden tegen het zaaien van haat en het oproepen tot geweld, in woord en geschrift
- een consequente aanpak van het veel voorkomende antisemitisme in islamitische kring
- screening van islamitische geestelijke bedienaars uit het buitenland op hun antecedenten
- structurele aandacht in het buitenlands beleid voor verdrukte christenen in islamitische landen

Belangrijk is ook dat moslims in eigen kring een debat aangaan over radicalisering van moslimjongeren, maar ook over de omgang met homoseksuelen en vrouwen.

Wat de actiepunten betreft: daadkrachtiger optreden tegen haatzaaiende teksten kan ik me wel in vinden, al is het maar door duidelijk te maken wat er niet aan klopt. Het westen is als je het mij vraagt zelfs te verweekt om zichzelf te verdedigen in een discussie, men laat gewoon over zich lopen.

Vaak worden haatzaaiende teksten niet eens als zodanig herkend. Denk maar aan dat boek van Mohammed Benzakour, een stuk haatzaaierij, krijgt notabene een vredesprijs van het humanistisch verbond, omdat men denkt dat het emanciperend is voor moslims.

Maar de structurele aandacht voor vervolgde christenen is weer zo sektarisch. Waarom geen algemene aandacht voor intolerante wetten en praktijk tegenover andersdenkenden?

In het algemeen denk ik ook niet dat de SGP een discussie kan winnen met het moslimradicalisme, omdat zij de balk in hun eigen oog niet herkennen. Maar dat moeten ze zelf maar uitzoeken, dat ga ik niet op een rijtje zetten.

Bengazi

Berichtdoor Bengazi » Do Dec 08, 2005 7:42 pm

nina schreef:IkIn het algemeen denk ik ook niet dat de SGP een discussie kan winnen met het moslimradicalisme, omdat
Je bedoelt waarschijnlijk "over" i.p.v. "met". Met radicalen valt immers niet te discussieren.

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Wo Mar 22, 2006 11:32 pm

"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Terug naar “Nederland”