Marokkanendebat

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Ariel »

Het was een schandalige vertoning. De Kamerfracties moeten zich doodschamen want ze buitelde over elkaar heen om te laten zien wat een goeie mensen ze wel niet zijn die niemand over één kam scheren , en ze vertelde hoe erg het was dat de PVV de arme marokkaaanse knulletjes zo stigmatiseerde. Eigenlijk zijn er maar een aantal lastposten in Nederland, en dat zijn de PVV leden en hun stemmers. Zonder deze mensen komt alles goed, en is er geen probleem.
Geen steun voor PVV in 'Marokkanendebat'
DEN HAAG -

De PVV stond in de nacht van donderdag op vrijdag helemaal alleen in het zogenoemde 'Marokkanendebat', dat door PVV-leider Geert Wilders in december was aangevraagd na het overlijden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen als gevolg van schoppen door Marokkaanse jongens.

De meeste Kamerfracties spraken in het debat hun ongenoegen uit over de titel van het debat, dat volgens de PVV moest gaan over het 'Marokkanenprobleem'. In de Kamer werd niet ontkend dat Marokkaanse jongens zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers, maar niemand deelde de toon en de oplossingen van PVV-Kamerlid Joram van Klaveren.

De PVV had donderdagavond nog een poging gedaan om het debat uitgesteld te krijgen naar dinsdag, omdat het in het gedrang dreigde te komen doordat het debat ervoor (over de AWBZ) uitliep. De Kamer wilde het debat toch donderdagavond laten doorgaan en ook een hoofdelijke stemming bracht daar geen verandering in.

Veel nieuwe inzichten leverde het debat niet op. Minister Lodewijjk Asscher van Sociale Zaken (ook verantwoordelijk voor integratie) legde het kabinetsbeleid uit. Asscher noemde de hoge criminaliteitscijfers onder Marokkaanse jongens „onacceptabel” en zei dat daar onder meer hard lik-op-stuk-beleid op gevoerd moet worden. Maar tegelijk liggen er taken voor Jeugdzorg om zich met Marokkaanse gezinnen te bemoeien en moet iedereen als individu worden behandeld.

Van Klaveren deed Asschers verhaal af als een „brij van clichés” en schamperde over 30 jaar „gepamper” van de PvdA met allochtonen dat geen enkel probleem heeft opgelost. PvdA-burgemeesters in Gouda, Utrecht en Amsterdam hebben overlast en criminaliteit van Marokkaanse jongeren laten passeren, betoogde Van Klaveren.

Asscher herhaalde dat het kabinet juist wel wil ingrijpen bij criminaliteit en tegelijk wil zorgen dat allochtonen zelfredzaam zijn, Nederlands leren en werk vinden. Daarnaast moeten ze de Nederlandse burgerwaarden „verinnerlijken”. Dat problemen met Marokkaanse jongeren het gevolg zijn van hun islamitische geloof, zoals Van Klaveren betoogde, ontkende de minister.

Asscher was het oneens met de SP in de analyse van de segregatie in buurten. Volgens de PvdA-minister moet er geen verplichting komen om autochtone kinderen op zwarte scholen te plaatsen, maar moet de kwaliteit van zwakke scholen simpelweg omhoog.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2145 ... PVV__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Ariel »

Het ‘Sommige Marokkanendebat’ dan maar? Over de ouders graag!

door Paul Lieben 5 apr 2013

Als in Australië groepen jongeren van Nederlandse komaf jarenlang voor problemen zouden zorgen, zou ik het niet meer dan logisch vinden dat de pers ter plaatse iets schrijft met de woorden 'Dutch' and 'problems' erin. En dan zou ik me wel een beetje schamen.

Oké, het bekt niet lekker, laten we het dus maar direct over het 'Sommige Marokkanendebat' hebben.

Als Geert Wilders' PVV het ook zo had genoemd, had dat ons decimeters krantenkolommen, uren spreektijd in Tweede Kamer en op televisie en decibellen woede en verontwaardiging kunnen besparen. En hadden we het gewoon over de inhoud kunnen hebben. Of toch niet?
Krampachtig

Nou ik denk het niet, want wat zijn we met z'n allen nog steeds krampachtig bezig in Nederland. Neem een uitspraak van PvdA-minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) van vóór het debat, dat er geen Marokkanenprobleem is, maar dat er wel problemen zijn met Marokkanen. Wellicht zuiver geformuleerd, maar het klinkt ook als een semantisch trucje.

Met dat laatste zaten het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN) en ik nog op één lijn. 'Ook de framing dat er geen Marokkanenprobleem bestaat maar wel "problemen met Marokkanen" klinkt weliswaar minder negatief maar is ministens zo generaliserend,' zo lees ik in de brief van de SMN aan de woordvoerders in de Tweede Kamer.

De rest van de brief kan mij minder bekoren, omdat deze naar van alles verwijst, behalve naar waar het vervelende en soms ronduit criminele gedrag van 'sommige' Marokkaans-Nederlandse jongeren nu eigenlijk vandaan komt.

Eerst wordt de lezer opgedragen een 'gedachteoefening' te doen door het woord 'Marokkanen' te vervangen door dat van een andere bevolkingsgroep. 'Het schaamrood vliegt u ongetwijfeld op de kaken.'

Nou, eerlijk gezegd niet. Als in - pak hem beet - Australië groepen jongeren van Nederlandse komaf jarenlang voor problemen zouden zorgen, zou ik het niet meer dan logisch vinden dat de pers ter plaatse iets schrijft met de woorden 'Dutch' and 'problems' erin. En dan zou ik me wel een beetje schamen.

De overige punten overtuigen ook niet echt. De oververtegenwoordiging in statistieken zegt volgens het SMN niet veel: 'Het is net als met het statistisch verband tussen de komst van ooievaars en geboorte van kinderen. Alleen een onwetende leidt daaruit af dat het eerste de oorzaak is van het laatste.'

Nu ken ik dat verband niet, maar ik vermoed wel dat er een verband is tussen een achterblijvende, gebrekkige opvoeding door 'sommige' Marokkaanse Nederlanders. Maar dat punt behoort niet tot de overwegingen die het SMN aandraagt voor het 'Marokkanendebat' - wat ik dus liever het 'Sommige Marokkanendebat' noem.

Ik heb hier eens naar gevraagd in een interview met ex-PvdA-Kamerlid Samira Bouchibti. Zij zei hierin dat sommige kinderen niet eens worden opgevoed en dat sommige ouders de opvoeding totaal overlaten aan de straat en de school.

Bouchibti pleitte daarom voor het terugbrengen van meer verantwoordelijkheid bij de ouders. Als die dat niet oppakken, moet er verplichte opvoedondersteuning komen en bij weigering hiervan, wordt gekort op de kinderbijslag.

Ik dwaal af. Ik was gebleven bij de 'oplossingen' van de SMN. De statistieken zouden worden vertekend door selectiemechanismen van de politie, volgens een onderzoek van de politie zelf. De (of is 'sommige' correcter?) agenten zouden zich baseren op onderbuikgevoelens, uiterlijke kenmerken en stereotype beelden van mogelijke verdachten.

Nu sluit ik niet uit dat agenten na een paar jaar wat bedrijfsblind en (sommige) Marokkanenmoe worden, en dat zal heus een paar procent schelen in de onderzoeksstatistieken. Maar het lijkt mij toch vruchtbaarder als er een onderzoek komt naar de opvoedstijlen van Marokkaanse Nederlanders, en dat daaraan vervolgens aanbevelingen worden gekoppeld.

Misschien is hier een schone taak weggelegd voor het SMN en kan het samenwerkingsverband zo bijdragen aan een 'Sommige Marokkanendebat deel II'.

Als dat dan ook nog eens wordt aangevraagd door de PvdA-ers Diederik Samsom of Ahmed Marcouch, in plaats van door Geert Wilders, kan iedereen weer tevreden gaan slapen, zoals na het nachtelijke debat van afgelopen nacht. Welterusten.

http://www.elsevier.nl/Politiek/blogs/2 ... -1220640W/
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Zwartmeer »

Asscher noemde de hoge criminaliteitscijfers onder Marokkaanse jongens „onacceptabel” en zei dat daar onder meer hard lik-op-stuk-beleid op gevoerd moet worden.

Asscher herhaalde dat het kabinet juist wel wil ingrijpen bij criminaliteit en tegelijk wil zorgen dat allochtonen zelfredzaam zijn, Nederlands leren en werk vinden. Daarnaast moeten ze de Nederlandse burgerwaarden „verinnerlijken”. Dat problemen met Marokkaanse jongeren het gevolg zijn van hun islamitische geloof, zoals Van Klaveren betoogde, ontkende de minister.
Het moet niet zo moeilijk zijn om krantenartikelen van 5, 10, 20 of 30 jaar terug te vinden waar de regeerders van toen exact hetzelfde zeggen. In vroegere tijden hoorde je al over beter onderwijs. En toen dat niets oploste kreeg je de Vogelaarwijken waarin miljoenen de plee zijn doorgespoeld. En dan nu weer terug naar de oplossing onderwijs die in het verleden al bewezen heeft niet te werken. En lik op stuk. Hoe vaak je dat niet gehoord hebt...
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Marokkanendebat

Bericht door Manon »

Ik las op : http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/ ... n-of-islam volgende commentaar.

(lees ook het opiniestuk)
Peter Pan op 5 april, 2013 - 11:40 429) The Monotheistic Bomb
.

De nieuw ingezette lijn van de PVDA is dat het Marokkanenprobleem bestaat. Alleen zijn Ascher en Samsom hiermee dertig jaar te laat. Door deze nietszeggende constatering pogen zij de PVV de wind uit de zeilen te nemen.

Opmerkelijk is het volstrekte onvermogen van de Kamer om tot een diepgaande analyse van het probleem te komen. Statistische tellingen uit officiële rapporten, verder gaat het niet. De Kamer is in financieel economische kwesties en op moreel ethisch gebied van een ontluisterend laag niveau. Met verbijstering vragen kiezers zich af of hier soms lessen van een of andere Hogeschool gedraaid worden. Een beschamende vertoning, nietszeggende knuffelaars.

De PVV moet oppassen met Ascher omdat hij een intelligent strateeg is die een begaanbaar beleid voorstelt totdat de bom barst. Pas wanneer ontregelingen niet meer onder de pet gehouden kunnen worden ontstaat bereidheid voor de harde maatregelen van Wilders.

Dan doen wij de analyse maar:

Fundamenteel aan het Marokkanenprobleem is de afweging tussen religie - cultuur en etniciteit. Een non-discussie in Nederland omdat etniciteit vrijwel 100 % correleert met religie. Het zijn vrijwel alleen Turken en Marokkanen die islam aanhangen. De volgende identiteit is tussen religie en cultuur. Wel, er is geen verschil omdat religie de spiegel is van cultuur. Tenzij men in God wenst te geloven, wat een erfelijke predispositie is.

Wij besluiten daarom dat religie=cultuur=etniciteit in onderhavige discussie geldig is.

Etniciteit is wel degelijk van belang in culturen met een religie die voornamelijk uit primaire religie bestaat. In dat geval werd de bevolking in belangrijke mate opgebouwd uit de combinatie: incest, inteelt en reïncarnatie in de nazaten van het aardse paradijs, de verdomde paradijscultuur.

Primaire religie is een ander woord voor 'seksualiteit'. De lust zich voort te planten en de vrouw als object te zien is inherent aan mannelijke seksualteit. Primaire religie maakt een belangrijk deel uit van de islamitische cultuur en hangt als molensteen om de nek van het seculiere gedeelte van islam (het geloof in Allah in de hemel).

Daarin verschilt islam van het christendom dat wel volledig is losgekomen van seksualiteit als grondvorm van cultuur (de sadomasochistische dyade) en de vrouw thans als subject ziet.

Er is maar één gronddimensie in de menselijke basale moraliteit en dat is de vrouw als object (islam) of de vrouw als subject (christendom). Het is mannelijk autistisch seksueel eigenbelang versus empathisch toekennen van gelijke rechten aan de vrouw.

Dit basisproces noemt men 'religie' en deze basale moraliteit is de legitimatie van het recht. De strijd tussen primaire en secundaire religie is een dialectisch proces van these-antithese en synthese. These is altijd primaire seksualiteit, antithese is secundaire seksualiteit (christendom) en synthese is een gevaarlijke mengvorm (islam). Primaire seksualiteit legitimeert sharia en secundaire legitimeert de Verlichting. Meer smaken zijn er niet. Voegt men ze samen door artikel 1
van de grondwet, dan ontstaat rechtspluralisme waar rechtsuniversalisme had moeten blijven. Rechtspluralisme (moslims hebben een streepje voor) is de bijl aan de wortel van de westelijke samenleving.




Wel, nu zijn wij bij de oorzaak van het niet samengaan van islam met christendom: secundaire religie is als water en vuur met primaire religie, tenzij onder hoge druk tot stand gebracht (islam).

Het gevaar van islam is de invoering van sharia in de westerse wereld omdat in dat geval deze mengvorm hier gaat worden afgedwongen.

Etniciteit is wel degelijk belangrijk omdat inteelt tot lagere intelligentie leidt. Cultuur is wel degelijk belangrijk omdat in
de vroege kindertijd de verkeerde cultuurprojectie (primaire religie) wordt afgedwongen.




Zolang Turken en Marokkanen hun kinderen religieus blijven indoctrineren zal er van assimilatie geen sprake kunnen zijn.

Dan zegt de kapper in een woordenwisseling met zijn Hollandse klant: U hebt de islam beledigd, nu heb ik het recht u te doden. Wel dit is exact de seksuele balans van religie.

Ik bedoel maar, religie is simpel, cultuur is simpel. etniciteit is simpel, zelfs Kamerleden kunnen het snappen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Ariel »

Mijn mond viel open van verbazing. Een marokkanen item, bij de NOS en dit vlak na het marokkanen debat van gisteravond. Neem even de moeite om naar het item te kijken.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1335885
Actualiteiten Een Vandaag ..........-Gouda kan jonge Marokkanen niet de baas..........

Gouda wil niet dat er over de problemen gesproken wordt. Wij willen het lokaal houden, we willen dit niet in de landelijke media.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Zwartmeer »

Ariel schreef:Mijn mond viel open van verbazing. Een marokkanen item, bij de NOS en dit vlak na het marokkanen debat van gisteravond. Gouda kan jonge Marokkanen niet de baas..........

Gouda wil niet dat er over de problemen gesproken wordt. Wij willen het lokaal houden, we willen dit niet in de landelijke media.
Dat SP-mens zal zeggen dat het niet een Marokkanen probleem is maar een twaalfjarigen probleem.

Het getuigt van een enorme naïviteit dat de politie denkt dat Marokkanen Marokkanen gaan aangeven. Ze deden een oproep daartoe, een noodkreet, maar geen enkele Marokkaanse reactie. Dit terwijl de politie zegt dat er veel Marokkanen zijn die weten wie de daders zijn. In de uitzending hoor ik dat er ook wel eens bij Marokkanen zelf in gebroken wordt. Maar het zal bij een te verwaarlozen aantal zijn daar als het er veel waren had de Marokkaanse gemeenschap wel stampij gemaakt, of de daders bekend gemaakt. Heb zo'n vermoeden dat de enkele Marokkaanse inbraakslachtoffers er een aantal niet-islamitische gewoonten op na houden. Misschien staan dezen in de wijken wel bekend als afvalligen. Ik durf te stellen dat er onder de Marokkaanse inbraakslachtoffers geen als vroom bekendstaande moslims of geregelde moskeegangers zitten. We hebben het dan ook niet over inbrekers of straatterroristen maar over jihadstrijders! De moslimgemeenschap weet dit en ziet het zo. Als goed of oppervlakkig moslim geef je geen jihadstrijders aan. Allah kijkt mee!

Oud raadslid en tegenwoordig Kamerlid van de PVDA, Mohammed Hanadis, lijkt aan onze kant te staan. Hij komt met oplossingen! Hij zegt in de uitzending dat er een groep jongeren is die veel beter in kaart moet worden gebracht, instanties moeten weten welke jongeren gaan niet naar school, en welke werken er niet. Als je eenmaal weet wie het zijn kun je ze veel beter en harder aanpakken zegt ie. Dit is gewoon je reinste bullshit!! Hij zou de vraag moeten beantwoorden waarom het niet naar school gaan of niet werken juist onder Marokkanen plaatsvindt. En vandaar uit al die criminaliteit. We hebben het over kinderen van twaalf!! Bij de meeste andere bevolkingsgroepen is er een 'normale' schoolgang of arbeidshouding. Hoe komt het dat twaalfjarigen zo precies weten bij wie ze wel of niet moeten inbreken? Dat kunnen ze echt niet zelf bedenken. Dus, van wie krijgen die jongetjes deze kennis? Deze vraag stelt en beantwoordt Hanadis niet want dan zou er een Marokkanenprobleem aan de dag komen! En door deze vraag niet te stellen houdt hij het probleem in stand! En voila, zie hier jihad-strijder Mohammed Hanadis met zijn aandeel in de jihad! Daarom zei ik dat hij lijkt aan onze kant te staan. En die gast heeft zich mooi opgewerkt naar de top van de PVDA. En zo kan ie heel subtiel de islam dienen. In dit gelul van Mohammed Hanadis moet toch niemand trappen? Zeg maar effe hoe je de spijbelaars en werkelozen van de gehele Marokkaanse gemeenschap daar in kaart gaat brengen. Stuur je dan een paar ambtenaren die wijken in? En gaan die dan bij alle Marokkaanse bewoners aanbellen? Mag ik effe lachen?!
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52280
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Mahalingam »

k keek ook naar de StaatTV en wat zag ik daar? Na de dagelijkse dosis Oranje berichten van het journaal en beelden voor de geldverzameling voor Syrië kwan EenVandaag. Alsof de Avro was teruggekeerd naar de de tijd van Mr. G.B.J.Hilterman.
Dit was een stukje onderzoek journalistiek dat nog maar zelden vertoond wordt.

"Het zijn jongens van 12, 13 14 jaar die komen met spul thuis en de gemeenschap dekt ze af."

"Eh, kijk er is niet echt een gemeenschap Gouda heeft eh heel veel bewoners en iedereen werkt leeft op zijn manier eh ik ken ook marokkaanse bewoners waarbij ingebroken is in Gouda en die hebben ook gewoon aangifte gedaan en melding maar ja je moet wel weten wie het zijn om om ze aan te melden dus als er bewoners zijn in Gouda Marokkaans of Hollands en weten wie die daders zijn en die mensen niet aangeeft dan ben je echt goed fout bezig".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Schoolplicht afschaffen!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Aangezien twaalfjarigen tot en met hun achttiende verplicht onderwijs dienen te volgen en de opsporingsdiensten van de politie wel wat anders te doen hebben, heb ik een simpele oplossing. Er moet geen schoolplicht meer bestaan. Ouders zijn toch verantwoordelijk? Nou dan! Maar . . . wie voor de tweede keer binnen een bepaalde tijd in aanraking komt met de politie, dient in een heropvoedingskamp geplaatst te worden met verplicht onderwijs. Tot en met zijn achttiende. Slecht gedrag wordt steeds beloond met nog eens twee jaar extra in het met onder stroom staande prikkeldraad omheinde kamp. Uiteraard hangt in elk klaslokaal een portret van de historische mannen Mozes, Mohammed, Jezus en Darwin, als vierluik broederlijk naast elkaar aan de muur als gezworen kameraden. Vredelievend. Zoals deze hier:

Afbeelding

SUCCES VERZEKERD!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Baardapen en primitieve heidense godsdienstwaanzinnigen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Nog een gepaste opmerking. Zij zijn wel alle vier baard dragende out of time klootzakken. Ja toch? Enne . . . baarden heeft vandaag de dag nu eenmaal de associatie met geestelijk gestoorde levensgevaarlijke orthodoxe joden of moslims. Tsja . . . ik weet het ook niet meer. Mercator misschien?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Marokkanendebat

Bericht door H.Numan »

In zekere zin, ja. Orthodoxen zijn mensen die vuursteen prefereren boven aanstekers omdat die er eerder waren. Waarom waren baarden vroeger zo populair en tegenwoordig niet meer? Gebrek aan goede scheerapparaten! Je wil niet weten wat voor ellende het is als je je moet scheren met een bronzen of stalen (voor de uitvinding van de Gillette!) scheermessen. Tel daar bij op geen goede scheerzeep. Dat zijn relatief zeer recente uitvindingen. Het moderne scheermes is minder dan 200 jaar oud, en betaalbare scheerzeep ook.

Om je een idee te geven wat voor een ellende het vroeger was: gebruik een mesje, tot het echt bot is. Laat een paar dagen een beetje baard staan. Scheer je dan een keertje met dat botte mesje en gebruik gewone zeep of boter als scheerzeep. Is een redelijk pijnlijke aangelegenheid.

Gewone mensen gebruiken wat voor handen is. Geen probleem met 'toen Moses en Mo door de woestijn sjokten 4000 en 600 jaar geleden waren er geen scheermessen, dus wij gebruiken die dus ook niet'.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Ariel »

Meeste Nederlanders vinden 'Marokkanendebat' kwetsend

door Shari Deira 7 apr 2013

Volgens de PVV is er een Marokkanenprobleem - Foto: ANP

Een meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt de benaming 'Marokkanendebat' onnodig kwetsend. Van de Nederlanders zegt 60 procent dat het veelbesproken debat een andere naam had moeten hebben.

Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond. Zoals verwacht vinden PVV-kiezers niets kwetsend aan de titel Marokkanendebat, 81 procent vindt de titel geschikt.
Mishandeling

Het debat had donderdagavond laat plaats in de Tweede Kamer op verzoek van de PVV. De partij van Geert Wilders vroeg het debat aan vanwege de fatale mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Volgens de partij is er een Marokkanenprobleem in Nederland.

Van VVD-kiezers zegt 49 procent dat de titel onnodig kwetsend is en 90 procent van de D66-aanhang is het daarmee eens. Ook kiezers van het CDA (62 procent), PvdA (82 procent), SP (69 procent) en 50Plus (45 procent) vinden Marokkanendebat als titel van een debat ongeschikt.

Het bewuste debat leverde weinig nieuwe inzichten op. Volgens de PVV steken alle partijen 'van de VVD tot de SP' hun kop in het zand. Andere partijen in de Tweede Kamer erkenden dat er problemen zijn met Marokkanen in Nederland, maar is het niet eens met de voorstellen van de PVV.

Minister Lodewijk Asscher (PvdA, Sociale Zaken) zei dat het 'onacceptabel' is dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers.

http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/ ... -1221900W/
Waarschijnlijk beseffen 60% van politiek correct Nederland niet dat niet alleen de jonge crimineeltjes schuldig zijn en een groot probleem vormen, maar ook hun ouders die niet ingrijpen. Ale mijn zoon van 14 over veel geld zou beschikken, en het duurste telefoontje had, dan gaan er bij mij bellen rinkelen, en onderneem ik actie. Ik krijg niet de indruk dat Marokkaanse ouders zich erg druk maken. Maar ja , als je als "goeie " Nederlander niet over de inhoud van het debat wil hebben, dan ga je zeuren over de naam van het debat. Zodra iets van de PVV afkomt wordt het onmiddelijk afgebrand.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door King George »

PVV weer grootste partij

In de wekelijkse peiling van Maurice de Hond is de PVV met 26 zetels de grootste partij. De PVV heeft drie zetels meer dan SP en VVD. 50PLUS blijft verder wegzakken.


De benaming 'Marokkanendebat' was onnodig kwetsend. Dat vindt 60 procent van de Nederlanders, aldus de peiling. Het debat had afgelopen week plaats in de Tweede Kamer op verzoek van de PVV die de problemen rond Marokkaanse jongeren in Nederland aan de kaak wilde stellen. Van de PVV-stemmers vindt 81 procent de titel van het debat niet kwetsend. 90 procent van de D66-aanhang vindt van wel.

Volgens de peiling van De Hond vindt 59 procent van de Nederlanders het wel goed dat de PVV de problematiek op de agenda zet. Onder VVD-kiezers is dat zelfs 80 procent en bij de aanhangers van 50PLUS 77 procent.


Overigens denkt 56 procent van de ondervraagden niet dat de problemen met Marokkaanse jongeren in de toekomst zullen afnemen.

Afbeelding

De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Zwartmeer »

De benaming 'Marokkanendebat' was onnodig kwetsend. Dat vindt 60 procent van de Nederlanders, aldus de peiling. Het debat had afgelopen week plaats in de Tweede Kamer op verzoek van de PVV die de problemen rond Marokkaanse jongeren in Nederland aan de kaak wilde stellen. Van de PVV-stemmers vindt 81 procent de titel van het debat niet kwetsend. 90 procent van de D66-aanhang vindt van wel.
Misschien was het achteraf politiek gezien verstandiger geweest om een andere benaming te kiezen. Misschien moeten we eens kijken naar hoe erover andere groepen gesproken wordt waar veel, maar niet allemaal, overlastgevers tussen zitten. En wat is het beleid ertegen? Voetbalsupporters bv. Ik durf wel te stellen dat het aantal supporters van Ajax of Feyenoord bij beide meer dan 300.000 is. Dat is ongeveer ook het aantal Marokkanen in Nederland. Nu bezoeken maar een klein deel van de supporters van deze clubs de wedstrijden en nog een kleiner deel haalt rotzooi uit. En toch spreekt men bij rotzooi steevast over Ajax of Feyenoord supporters. En eventuele maatregelen gelden voor alle supporters. Ze moeten allemaal een pasje hebben. Of wedstrijden worden verboden. Zou je zulke algemene maatregelen op Marokkanen toepassen, die veel meer leed veroorzaken dan voetbalsupporters, dan was het land te klein.

Ik denk dat het probleem is dat wij geen goed woord in onze taal hebben, voor groepen in een groep die ellende veroorzaken, zonder de hele groep te kwetsen. Misschien is het een aardige prijsvraag om dat woord te bedenken. Van voetbalhooigans zou je Marokkaanse hooligans kunnen maken. Dan hadden we het Marokkaansehooligensdebat gehad. Maar dit dekt de lading niet dus moet er iets anders komen...
Laatst gewijzigd door Zwartmeer op zo apr 07, 2013 3:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Marokkanendebat

Bericht door Dhana »

Ik vind het persoonlijk nogal meevallen, de gebruikelijke Marokkaanse benaming Hollandse meiden en vrouwen in beschouwing genomen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Marokkanendebat

Bericht door Schepsel »

Ik zou geen andere naam weten eigenlijk! ''Onaardige lieden waarvan wij allen weten wat er bedoeld wordt''-debat? ''Opsporing Verzocht-hoofdrolspelers''-debat? Dat is nog erger. Zeuren over de vorm en niet de inhoud... icon_yawn.gif Dat ken ik nu zonder te overdrijven al een jaar of 7.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Zwartmeer »

Schepsel schreef:Ik zou geen andere naam weten eigenlijk! ''Onaardige lieden waarvan wij allen weten wat er bedoeld wordt''-debat? ''Opsporing Verzocht-hoofdrolspelers''-debat? Dat is nog erger. Zeuren over de vorm en niet de inhoud... icon_yawn.gif Dat ken ik nu zonder te overdrijven al een jaar of 7.
20 jaar geleden hadden ze er wel een woord voor: Kleine-groepjes. Maar dat woord houdt nu geen stand meer. Er moet toch iets nieuws komen. Iets uit het latijn misschien?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Mahalingam
Berichten: 52280
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Mahalingam »

Zwartmeer schreef:
Ik denk dat het probleem is dat wij geen goed woord in onze taal hebben, voor groepen in een groep die ellende veroorzaken, zonder de hele groep te kwetsen. Misschien is het een aardige prijsvraag om dat woord te bedenken. Van voetbalhooigans zou je Marokkaanse hooligans kunnen maken. Dan hadden we het Marokkaansehooligensdebat gehad. Maar dit dekt de lading niet dus moet er iets anders komen...
"... voor groepen in een groep die ellende veroorzaken.."= 'ellendelingen'
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Zwartmeer »

Het schiet me nu te binnen dat er toch wel een woord bedacht is dat groepjes van een hoofdgroep onderscheid: Kut-Marokkanen! Komt nota bene uit de mond Oudkerk, een prominent PVDAer. En iedereen weet wie en wie niet hij daarmee bedoelde.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door King George »

Een kut-Marokkanendebat dus. icon_think.gif
Laatst gewijzigd door King George op vr apr 19, 2013 10:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Zwartmeer »

King George schreef:Een kut=Marokkanendebat dus. icon_think.gif
Dat had het moeten zijn! Iedereen, ook van de PVDA, weet dan over wie je het hebt maar vooral ook over wie je het niet hebt. Om die 35% goeien buitenschot te houden gaat het.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Marokkanendebat

Bericht door Dhana »

Mahalingam schreef:k keek ook naar de StaatTV en wat zag ik daar? Na de dagelijkse dosis Oranje berichten van het journaal en beelden voor de geldverzameling voor Syrië kwan EenVandaag. Alsof de Avro was teruggekeerd naar de de tijd van Mr. G.B.J.Hilterman.
Dit was een stukje onderzoek journalistiek dat nog maar zelden vertoond wordt.

"Het zijn jongens van 12, 13 14 jaar die komen met spul thuis en de gemeenschap dekt ze af."

"Eh, kijk er is niet echt een gemeenschap Gouda heeft eh heel veel bewoners en iedereen werkt leeft op zijn manier eh ik ken ook marokkaanse bewoners waarbij ingebroken is in Gouda en die hebben ook gewoon aangifte gedaan en melding maar ja je moet wel weten wie het zijn om om ze aan te melden dus als er bewoners zijn in Gouda Marokkaans of Hollands en weten wie die daders zijn en die mensen niet aangeeft dan ben je echt goed fout bezig".

Ik heb ruim 20 jaar in Gouda gewoond. Dus je mag wel stellen dat ik een ervaringsdeskundige ben. Toen ik daar ruim in de 30 als moeder van 2 kinderen neerstreek, werd zelf ik door dat tuig nagefloten en omdat ik uiteraard niet reageerde kreeg ik de fraaiste verwensingen naar het hoofd geslingerd. Ik heb zeker vier jochies van een niet nader te noemen bevolkingsgroep uit mijn schuur weg moeten jagen en dat was pas over toen we een herdershond aanschafte. Het heeft me daar minstens vier nieuwe fietsen gekost en mijn ex moest er eens aan te pas komen omdat onze zoon van 10 jaar door een groep blagen van dezelfde niet nader te noemen bevoldkingsgroep de toegang tot het winkelcentrum geweigerd werd en dat gepaard gaand met fysiek geweld van hun kant. Mijn andere zoon werd eens al fietsend tot stilstand gedwongen met als bedoeling z'n fiets in te leveren, hetgeen niet doorgegaan is na een rake uitgedeelde kaakslag aan één van die struikrovertjes. Zo kan ik nog wel nog wel dagen door gaan en dat heb ik alleen het topje van de ijsberg nog maar aangetipt.

Nee, hoor. Helemaal niets aan de hand in Gouda. Nooit geweest ook. Alles pais en vree in dat provinciestadje aan de Gouwe. Laat me niet lachen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Ozes »

Gouda is klein Marokko, erg jammer, het was een mooie stad.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Ariel »

Het Marokkanen-probleem ettert voort
Het is tijd voor repressie van Marokkaans tuig

Geert Wilders en Joram van Klaveren: 09-04-2013

Het is net alsof in de Tweede Kamer de tijd tien jaar heeft stilgestaan. Alsof men de revolte van professor Fortuyn totaal gemist heeft. Want er is sindsdien niets veranderd bij de Haagse politieke elite. Dat is de conclusie van het Marokkanendebat afgelopen donderdagnacht.

De hoop dat ook de politieke partijen van VVD tot SP de ernst van de situatie inmiddels zouden inzien, bleek ijdel. En dit ondanks de extreme oververtegenwoordiging van Marokkanen in de criminaliteit, het excessieve geweld, de recidivecijfers, het gegeven dat de tweede generatie het nog slechter doet dan de eerste – allemaal gestaafd door stapels rapporten en cijfers van het CBS, het SCP en het WODC. Men sluit liever de ogen voor de realiteit.

Er was geen oog voor de slachtoffers

De ophef en verontwaardiging van de verschillende partijen over de titel van het debat, stak dan ook schril af bij de stilte en desinteresse van diezelfde fracties als het gaat om de problematiek zelf. Ze hebben geen oog voor de slachtoffers van het Marokkaanse tuig en de door de PVV aangedragen oplossingen.

De leegte in de Kamer is groot. Zowel op links als bij de VVD en het CDA. Terwijl de PVV wijst op de relatie tussen de islam en het excessieve geweld, de homofobie, het antisemitisme, en de minachting voor vrouwen, bagatelliseren alle andere partijen het probleem.

SP wilde niet inhoudelijk reageren

De PvdA stotterde wat over stigmatiseren. D66 verkeerde in een totale staat van ontkenning. GroenLinks nam niet eens deel aan het debat. De SP keek weg. Meer dan 30 jaar geleden constateerde die partij in de brochure “Gastarbeid en Kapitaal” dat de islamitische achtergrond van onder andere Marokkanen een probleem vormt voor de integratie. Nu wilde de SP tijdens het debat zelfs geen inhoudelijke reactie meer geven op die constatering. Vandaag vergeet men alle negatieve statistieken over de probleemgroep en beweert men dat het eigenlijk gaat om een ‘mannenprobleem’. Hoe dwaas kan je zijn.

Maar ook het CDA en de VVD verzuimden hun plicht te doen door als onnozele ganzen leeghoofdig door de Kamer te hoppen. Islam een probleem? Nee natuurlijk niet, de islam is een fijn geloof en Marokkanen hadden net zo goed Boeddhisten kunnen zijn, was ongeveer de strekking van hun wanrelaas.

Ook minister Asscher voelde zich ongemakkelijk met feiten. De minister sprak eufemistisch over problemen met “jongetjes” die over de schreef gaan en kwam niet veel verder dan de opmerking dat hij met de ouders in gesprek wil treden.
Keiharde intimidatie, bedreiging, roofovervallen met geweld

Nederland heeft onmiskenbaar een Marokkanenprobleem, maar de politieke correctheid en de ideologie van de multicul maakt ook het kabinet ziende blind en horende doof. Het gaat hier niet om het stelen van een rolletje drop door een stel schooljongens, maar om keiharde intimidatie, bedreiging, roofovervallen met geweld, straatroof en mishandeling. Toch lijkt dat voor de minister geen reden om de linkse mantra van softe maatregelen in te ruilen voor een andere aanpak.

Het is tijd voor repressie van Marokkaans tuig

De dwaze resocialisatieprojecten – van ‘boten bouwen in Rabbat’, ‘vechtsport voor criminelen’ tot het ‘op vakantie gaan met de politie’ – hebben gefaald.

Het moet dus anders. Het is tijd voor repressie van Marokkaans tuig. Het is tijd voor de aanpak van de grootste ziekte die ons land de afgelopen eeuw heeft gekend, de islam.

Immigratiestop voor mensen uit islamitische landen

Wie niet horen wil, moet maar voelen. De overheid heeft de plicht om de burgers te beschermen en de criminaliteit aan te pakken. En om ons te beschermen tegen de ideologie van haat en geweld die de islam is. Daarom pleit de PVV voor minimumstraffen, huis- en wijkuitzettingen, het maximaal korten van uitkeringen, mobiele politieposten in overlastgebieden, politie met honden, groepsaansprakelijkheid en uiteraard denaturalisatie van criminelen met een dubbele nationaliteit, het uit het land knikkeren van Marokkaans tuig en een volledige immigratiestop voor mensen uit islamitische landen.

Politieke moed

Alle voorgestelde maatregelen zijn uitvoerbaar. Nederland snakt er zelfs naar.

De Tweede Kamer maakt en wijzigt wetten. Als de Tweede Kamer het wil, kan zij een einde maken aan het Marokkanenprobleem, kan zij een einde maken aan de islamisering van Nederland. Het enige dat nodig is? Politieke moed.

Geert Wilders is fractievoorzitter van de Partij voor de Vrijheid. Samen met PVV-Kamerlid Joram van Klaveren pleitte hij voor een debat over het ‘Marokkanenprobleem’ dat afgelopen donderdag plaatsvond.

http://politiek.thepostonline.nl/column ... ert-voort/
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Ariel »

Said El Haji, een Marokkaan doet verslag van het Marokkanen debat. Hij was daar aanwezig.
Liever gebasht dan betutteld

Ik was blij dat het toch doorging. Niet omdat ik het een verachtelijk debat vond dat zo snel mogelijk achter de rug moest zijn, een houding die ik bij zowat alle politici meende waar te nemen, maar om de doodeenvoudige reden dat ik niet graag uren wacht op iets wat niet doorgaat.

En gewacht had ik. Uren. Het had erop geleken dat het hele dertigledendebat over ‘het Marokkanenprobleem’ naar een andere week zou worden uitgesteld. En dat nota bene op verzoek van de partij die er eerst zo op had aangedrongen dat het geagendeerd werd. Het liep al tegen middernacht en dat is geen mediageniek tijdstip voor zo’n onderwerp, moet de PVV hebben gedacht. Maar het verzoek om uitstel werd afgewezen door alle andere aanwezige politici, die er nu kennelijk een belang in zagen om een debat wél te laten plaatsvinden, waarvan ze liever hadden gehad dat het nooit was aangevraagd.

Als nieuwsconsument heb ik vaak een parlementair debat gevolgd, maar ik was niet eerder in de Kamer aanwezig. Voor deze keer maakte ik een uitzondering. Het gebeurt niet vaak dat op het allerhoogste politieke niveau een debat wordt gevoerd over de vermeende relatie tussen mijn afkomst en de oververtegenwoordiging van anderen met dezelfde afkomst in criminaliteit en allerlei andere vormen van onaangepast gedrag. Ik heb mij echter geen moment persoonlijk aangesproken gevoeld door de wijze waarop de PVV de kwestie heeft geframed. Ik werd geprikkeld, dat wel, maar vooral door de morele dimensie die aan de titel van het debat kleeft. Daar was het mij om te doen. Slechts twee keer is zoiets bij mijn weten eerder gedaan, te weten het ‘Jodenvraagstuk’ van eind jaren dertig (over het al dan niet opvangen van joodse vluchtelingen uit Duitsland) en de ‘Molukse minderhedenproblematiek’ van de jaren zeventig (over de integratieproblemen van de Molukse gemeenschap). Vooral het eerstgenoemde voorbeeld doet bij een heleboel Nederlanders de alarmbellen afgaan. Geschiedenis laat nu eenmaal bijzondere sporen na in het collectieve geheugen van een bevolking.

Al heb ik van huis uit niets van de lessen uit de Tweede Wereldoorlog meegekregen, ik weet heel goed dat Nederland nog altijd bezig is het eigen slechte geweten ten aanzien van een andere – eeuwenlang geminachte − minderheidsgroep te compenseren, met als gevolg dat de misstanden die daar weer uit voortvloeien niet of moeizaam worden gezien. Als scholier zag ik in de jaren negentig van de vorige eeuw allerlei kortgeknipte jongens en meisjes met bomberjacks waarop Nederlandse vlaggetjes waren genaaid in het straatbeeld verschijnen. Ze werden tot neonazi’s bestempeld en ik deed daar hartstochtelijk aan mee. Soms lokte ik ruzies met hen uit in de wetenschap dat mijn Nederlandse vrienden toch aan mijn kant stonden.

Neonazi’s, zo wist ik, zijn tegen vreemdelingen en dus tegen mij. In hoeverre de jongeren werkelijk neonazi’s waren, was een vraag die niemand van ons stelde. Die jongens en meisjes deugden gewoon niet, want ze flirtten met patriottisme en skinheadsymboliek. Dat er ook nogal wat Marokkaanse jongens met opgeschoren hoofd een vlaggetje van Marokko op hun leren jas hadden, daar stoorde niemand zich aan. Waarom waren Nederlandse jongeren met Nederlandse vlaggetjes eng en Marokkaanse jongeren met Marokkaanse vlaggetjes niet? Jaren later zag ik hoe kleine Marokkaanse jongens van nog geen 10 jaar in de tram de Hitlergroet brachten naar het personeel, om geen andere reden dan dat ze − volkomen terecht, want ze reden zwart − naar buiten werden gesommeerd. Waar haalden ze die brutaliteit vandaan?

Er is nog altijd sprake van een politiek taboe om achterstandsproblemen te koppelen aan etniciteit. Zittend op de publieke tribune van de Staten-Generaal werd ik daar wederom in bevestigd. Behalve de PVV hekelde iedereen de titel van het debat. De kwalificaties varieerden van ‘niet gelukkig’ (VVD) en ‘we hebben er niets mee’ (PvdA) tot ‘verwerpelijk’ (D66). GroenLinks deed helemaal niet aan het debat mee. ‘Groepsdenken en stigmatiseren is voor GroenLinks de reden om niet deel te nemen’, aldus Kamerlid Linda Voortman eerder die dag in een opiniestuk in dagblad Trouw. Voortman schrijft ook dat in Nederland geen enkel clubje meer te vinden is dat de integratieproblemen verhult. Maar het debat liet zien dat er minstens één clubje is die deze neiging, bewust of onbewust, heeft.

Bij monde van Kamerlid Sadet Karabolut meende de SP scherpzinnig commentaar te leveren op de generaliserende titel van het debat, door te stellen dat we net zo goed kunnen spreken van een ‘mannenprobleem’, aangezien deze groep meer problemen veroorzaakt dan vrouwen. Alsof dat niet verhullend is. In het debat stonden immers problematische Marokkanen centraal en niet problematische mannen. En waarom zou de ene kwestie de andere uitsluiten?

Ronduit ergerlijk was haar expliciete opsomming van succesvolle Marokkanen. Dat deed me iets te veel denken aan de campagne ‘Hoe leuk zijn Marokkanen?’ uit het vorige decennium, waarbij allerlei bekende en minderbekende Marokkanen op grote affiches in de publieke ruimte zouden komen te hangen, om de mensen eraan te herinneren dat Marokkanen heus niet allemaal criminelen zijn.

Persoonlijk heb ik liever de negatief generaliserende titel van populisten dan de betutteling van nette maar verwaande politici en reclamemakers. Deze wekt niet alleen de indruk dat integratieproblemen worden verhuld, maar roept als maatschappelijke tegenkracht ook op dat Marokkanen worden gebasht. Het is niet raar dat sommigen er een sport in zijn gaan zien om Marokkanen te bashen. Bashen is niets anders dan het negatief van betuttelen. Willen we het eerste stoppen, dan moet iedere suggestie van het laatste hartgrondig worden gemeden.

Interessant was trouwens ook de confrontatie tussen Joram van Klaveren (PVV) en Keklik Yücel (PvdA). Yücel werd geïnterrumpeerd door Van Klaveren om een uitlating van PvdA-leider Diederik Samsom. Die zou enkele jaren terug gezegd hebben dat sommige wijken een ‘etnisch monopolie op overlast’ hebben. Van Klaveren wilde weten of Yücel de uitspraak van haar politiek leider racistisch vindt, en of ze daar dan afstand van neemt. Yücel deed een poging de woorden in hun context te plaatsen, maar verloor zich in een mist van loze taal.

Ondanks het urenlange uitstel, had ik het niet willen missen. Ik had niet willen missen hoe fotografen zich gedragen wanneer Wilders ten tonele verschijnt. Spreken ze in zijn afwezigheid nog vol spot over het theater dat hij overal van maakt, ze klonteren op haast magische wijze om hem heen zodra hij met zijn beveiligers in de gang loopt – en worden zo zelf onderdeel van het theater dat ze hekelen. Ik wist dat het zo werkt en toch verraste het mij, nu ik het met eigen ogen zag gebeuren.

Het meest geïmponeerd werd ik evenwel door de heer Wilders zelf. Niet door zijn entourage of door zijn gebleekte haren, maar puur door zijn boomlange postuur. Ik wist niet dat hij zo groot is. Wat ik daar zag was geen slachtoffer van het politieke establishment, maar een man met een fysiek onmiskenbare dominantie en aantrekkingskracht. Tijdens het debat sprak hij niet en daardoor wekte hij de indruk volledig de controle te hebben.

De enige van zijn fractie die sprak was de eerdergenoemde Joram van Klaveren. Uitstekend gedrild in de retoriek van zijn partij, gooide hij het er in één keer uit: criminaliteit, recidive, antisemitisme, seksisme, homofobie waren allemaal uiting van een en hetzelfde probleem. De oplossing? Denaturaliseren en het land uit knikkeren. Wilders keek als een veldheer die er eigenlijk niet bij was. Misschien was hij al bezig met het uitdenken van zijn volgende strategie.

De retoriek van Van Klaveren deed mij weinig. Het grootste zwaktepunt schuilt volgens mij in de koppeling van de genoemde problemen aan de islam. Zoiets kun je verdedigen wanneer het om de aanslagen op het WTC of homohaat gaat, maar niet wanneer het om criminaliteit gaat.

Problemen met Marokkaanse integratie zijn er al dertig jaar. Al in 1989 verschenen alarmerende beleidsstukken over problematische Marokkanen. Dat de problemen er alleen maar erger op zijn geworden, is niet alleen te wijten aan het feit dat de eerste generatie Marokkanen veelal analfabeet, uit een plattelandscultuur komt en in de jaren tachtig ook nog eens te maken kreeg met massale werkloosheid. Het komt ook doordat Nederland nog altijd bezig is het eigen slechte geweten ten aanzien van een andere – eeuwenlang gehate − minderheidsgroep te compenseren. In dat opzicht is ‘het Marokkanenprobleem’ dus meer dan een Marokkaanse kwestie. En de symboliek ervan reikt veel verder dan de bühne. Het is vooral een (zoveelste) aanval op een gemankeerde politiek correcte gewoonte.

Graag wil ik eindigen met een anekdote. Na het debat, het liep al tegen half twee, liep ik samen met een drietal andere Marokkanen naar de parkeergarage. Het was stil op straat. Plots werden we aangeklampt door twee blondines van rond de 20. Ze wilden weten hoe ze op station Holland Spoor kwamen. Een van hen, hoe puur en onbevangen, had haar portemonnee in de hand.

http://saidelhaji.com/liever-gebasht-dan-betutteld
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanendebat

Bericht door Zwartmeer »

Ariel schreef:Said El Haji, een Marokkaan doet verslag van het Marokkanen debat. Hij was daar aanwezig.
Uiteraard ben ik het niet met alles eens wat Said El Haji hier schreef maar in grote lijnen toch wel. In iedergeval leeft de gemiddelde politicus die voor Marokkanen opkomt in een grotere staat van ontkenning.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Plaats reactie