Forum voor Democratie (FVD)

Pilgrim

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Berichtdoor Pilgrim » Zo Mar 24, 2019 5:33 pm

"Bij deze nogmaals: er is geen sprake van racisme, seksisme of fascisme bij ons" - RTL LATE NIGHT
RTL Late Night met Twan Huys - Gepubliceerd op 21 mrt. 2017

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Mar 24, 2019 5:41 pm

Politie onderzoekt Baudet-moordleus

De politie Amsterdam onderzoekt doodsbedreigingen aan het adres van Thierry Baudet, die gisteren werden geuit tijdens een antiracisme-demonstratie in Amsterdam. Daar werden door demonstranten leuzen gescandeerd zoals ’Als je Thierry dood wil schieten, zeg dan paf’.

,,We hebben de beelden gezien die op het internet rondgaan”, zegt politiewoordvoerder Marijke Stor ,,en die zijn voor ons aanleiding om te kijken wat er precies gezegd wordt en wat daar de juridische status van is.”

Op de beelden van UP! Network, die ook op de site van de Telegraaf te zien zijn, hitst een vrouwelijke demonstrant, die zichzelf met een doek voor haar gezicht onherkenbaar heeft gemaakt, de boel op en krijgt een groot deel van de massa mee.

,,De gemeente Amsterdam heeft toestemming gegeven voor deze demonstratie, die wij met een aantal agenten hebben begeleid”, vervolgt Stor. ,,In onze optiek is het rustig verlopen en werden er geen onregelmatigheden geconstateerd. Pas vandaag werden wij ook geconfronteerd met de beelden en dat is dus aanleiding om een nader onderzoek in te stellen naar de strafbaarheid van wat daar precies is gezegd en gescandeerd.”

,,We hebben de beelden gezien die op het internet rondgaan”, zegt politiewoordvoerder Marijke Stor ,,en die zijn voor ons aanleiding om te kijken wat er precies gezegd wordt en wat daar de juridische status van is.”

Op de beelden van UP! Network, die ook op de site van de Telegraaf te zien zijn, hitst een vrouwelijke demonstrant, die zichzelf met een doek voor haar gezicht onherkenbaar heeft gemaakt, de boel op en krijgt een groot deel van de massa mee.

,,De gemeente Amsterdam heeft toestemming gegeven voor deze demonstratie, die wij met een aantal agenten hebben begeleid”, vervolgt Stor. ,,In onze optiek is het rustig verlopen en werden er geen onregelmatigheden geconstateerd. Pas vandaag werden wij ook geconfronteerd met de beelden en dat is dus aanleiding om een nader onderzoek in te stellen naar de strafbaarheid van wat daar precies is gezegd en gescandeerd.”

In de demonstratie liepen enkele duizenden mensen mee. Hoewel die vooral gericht was tegen racisme maar ook tegen de recente verkiezingsuitkomst. Het Forum voor Democratie haalde bij de provinciale verkiezingen woensdag de meeste stemmen en kwam uit de bus als grootste partij.

Reactie Wilders
PVV-voorman Geert Wilders reageerde direct via Twitter op het filmpje: ,,Dus een vraag over meer of minder Marokkanen mag niet, maar roepen een politicus dood te schieten wel?? Ik zou zeggen @Het_OM oppakken en vervolgen die gevaarlijke linkse gek van dat filmpje en kappen met die belachelijke rechtszaak tegen mij."

Nieuwe bedreigingen aan het adres van Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet zorgen ook voor een schok in politiek Den Haag en daarbuiten.

CDA-Kamerlid Omtzigt schrikt van de beelden. ,,Een persoon die ‘als je Thierry dood wilt schieten herhaaldelijk scandeert. De rest tolereert het actief. Dit groepsdenken is eng en gevaarlijk.’’ PvdA-leider Asscher veroordeelt de leuzen. ,,Bedreigingen aan het adres van politici zijn ongeacht hun partij weerzinwekkend en een aanval op de democratie.’’

Voormalig VVD-Kamerlid Ten Broeke noemt het ‘gestoord’. ,,Je noemt jezelf een anti-fascist en scandeert een oproep om iemand neer te schieten, ook nog vanachter een gezichtsbedekking.’’ Hij waarschuwt dat we daar nooit aan moeten wennen. ,,Oppakken en vervolgen.’’

De bedreigingen in Amsterdam staan niet op zichzelf. Direct nadat Baudet woensdag een klinkende overwinning boekte bij de Provinciale Statenverkiezingen, regende het negatieve en soms zelfs bedreigende reacties. Zo riep een docent geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht om Volkert van der Graaf, de moordenaar van Pim Fortuyn. Naar aanleiding daarvan, liet minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) al aan De Telegraaf weten de veiligheid van Baudet scherp in de gaten te laten houden.

Baudet laat weten niet te willen reageren op bedreigingen en nazi-vergelijkingen, die hij na zijn verkiezingswinst ook met regelmaat naar zijn hoofd krijgt geslingerd. Zijn fractiegenoot Hiddema deed dat wel bij het programma WNL Op Zondag. „Ik zie tekeningen van Baudet met uniform aan voorbij komen. Er zijn verwijzingen naar fascisme en racisme. Dat is beledigend voor mensen die daar echt slachtoffer van zijn geworden.” Ook laat Hiddema weinig heel van cabaretier Freek de Jonge, die vrijdagavond het boekenbal verstoorde door de gaan schreeuwen om een statement te maken tegen Baudet. ,, Opeens verschijnt daar half krom en krakend een soort zombie: Freek de Jonge. Het doet mij erg denken aan de linkse kerk.’’
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Mar 24, 2019 5:47 pm

Burgemeester op matje na ’nazi-verwijzing Baudet’

Schoonzus Pim Fortuyn: ’U bent geen haar beter dan Volkert’

Burgemeester Martijn Vroom (CDA) is door de fractievoorzitters van Krimpen aan den IJssel op het matje geroepen. Morgenavond moet hij tekst en uitleg geven over zijn berichten op Facebook, waar hij boeken met een hakenkruis over het fascisme en nazi’s laat zien en in cryptische bewoordingen verwijst naar Thierry Baudet.

Op zijn persoonlijke Facebookpagina schrijft Vroom: „Iemand zei tegen me dat de elite geen boeken leest. „Ofzo. Dus heb ik wat boeken die ik voor m’n studie doornam maar weer op de leesstapel gelegd. Kijken of ik er nog weer wat van op kan steken.”

„Vervolgens heb ik daar wat boeken bij elkaar gezocht, want ik voel me aangesproken door de teksten die Baudet deze week in zijn overwinningsspeech liet horen. Daarin sprak hij badinerend over de elite en dat die geen boeken zou lezen. Nou ik heb er wat bijeen gepakt en daar een foto van gemaakt. Niets meer, niets minder”, reageert Vroom.

Op de vraag of hij geen olie op het vuur gooit door boeken als ’De taal van het derde rijk’ en ’Nazi’s een waarschuwing uit het verleden’ te laten zien ontkent Vroom. „Ik heb er goed over nagedacht en het is geen toeval dat ik deze voorbeelden laat zien. Het is dus een bewuste keuze waar ik iets mee wil zeggen. Of ik daar spijt van heb, weet ik morgenavond na het overleg pas”, meent de CDA-burgemeester die Forum voor Democratie percentueel ineens als tweede partij in zijn gemeente ziet opkomen.

Op internet wordt Vroom met de grond gelijkgemaakt. Veel mensen zeggen dat hij moet opstappen en dat hij zich absoluut veel te ver is gegaan in zijn uitlatingen. ’Meneer de Burgemeester, wat valt mij deze post van u tegen! Dat u deze post durft te posten. Echt schandalig! U bent geen haar beter dan Volkert!”, schrijft Jolanda Elberse, de schoonzus van Pim Fortuyn.

Met de grond gelijk gemaakt
Ook Mike Luneville reageerde op Facebook: ’Ook een burgemeester gaat volledig los. Schaamteloos en zonder enige gêne. U heeft vast geen geschiedenis gestudeerd. Het demoniseren gaat gewoon weer door. Niets geleerd van de moord op Fortuyn. En dan maar snel in de pers een ’mea culpa uitspreken’ ? Om uw baantje te redden. Uw actie is een burgemeester onwaardig!’

Theo Hiddema, de tweede man van Forum voor Democratie, Theo Hiddema, reageerde onthutst bij WNL. „Het is intellectuele armoede. Een oude reflex die weer uit de kast wordt gehaald. Het is een conversatie voor doven. Ze willen het gewoon niet horen. Je zou denken dat het een keer ophoudt, maar bij Fortuyn ging het ook zo. En bijna twee decennia later komt het weer in ons gezicht terecht.”

Hieronder het Facebookbericht van Martijn Vroom:

Afbeelding

De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Mar 24, 2019 9:40 pm

Anti-fascisten nemen geen afstand van betoger die Baudet dood wenst

De anti-fascistische beweging AFA Nederland neemt geen afstand van de actie van een vrouwelijke demonstrant tijdens een antiracisme-demonstratie in Amsterdam. De vrouw droeg zaterdag een spandoek met het logo van AFA Nederland en riep doodsbedreigingen aan het adres van Thierry Baudet. Ze scandeert ‘Als je Thierry dood wil schieten, zeg dan paf’.

,Een reactie op één demonstrant vinden wij ongepast zolang invloedrijke politici als Baudet en Wilders hele bevolkingsgroepen demoniseren. Met het verklaren dat je liever een witte samenleving wil, of dat je migranten als uitzuigers ziet, of -zoals Wilders- dat je wilt regelen dat er minder Marokkanen komen, demoniseer je een hele bevolkingsgroep. Je laat duidelijk zien dat je deze mensen minder vindt en dat ze weg zouden moeten’’, aldus Annet Kruisma van AFA Nederland.

Rechtvaardiging aanslagen
Volgens Kruisma is het taalgebruik van Wilders en Baudet zelfs een rechtvaardiging voor aanslagen. ,,Kijk naar Christchurch, kijk naar Utoya, de daders verwezen naar dergelijke politici. Als we het weer over demonisering gaan hebben prima, maar wij vinden dat er aandacht moet zijn voor het grotere plaatje. Dehumanisering van bevolkingsgroepen door een politicus als Baudet.’’

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Mar 25, 2019 12:11 pm

Wat een rat...De man is CDA.

Burgemeester Krimpen geen spijt van Baudetbericht

Martijn Vroom, de burgemeester van Krimpen aan den IJssel, heeft geen spijt van zijn omstreden Facebookbericht over Thierry Baudet, de leider van Forum voor Democratie (FvD). Vroom kreeg veel kritiek nadat hij foto's had geplaatst van boeken over nazi's en facisme.

"Iemand zei tegen me dat de elite geen boeken leest. Ofzo. Dus heb ik wat boeken die ik voor m’n studie doornam maar weer op de leesstapel gelegd. Kijken of ik er nog weer wat van kan opsteken", schreef de burgemeester afgelopen weekend op Facebook. Hij doelde op FvD-leider Thierry Baudet, die in zijn overwinningsspeech negatieve opmerkingen maakte over de 'elite'.

De bewuste post is inmiddels verwijderd, door Facebook gokt Vroom, maar kritiek is er nog steeds. "Er is inderdaad veel gedoe over geweest", erkent hij. Desondanks heeft Vroom prima geslapen.

"Ik vind dat je wel eens een keer mag terugduwen", zegt hij, doelend op de speech van Baudet. "Ik heb bewust een bericht op het medium Facebook gezet, om een digitaal gesprek te kunnen voeren."

Die discussie ontstond zeker. Niet alleen op Facebook, zelfs op televisie werd erover gepraat. Joost Eerdmans zei bij WNL dat Vroom zou moeten opstappen. Hij vindt dat een burgemeester boven de partij moet staan.

Dit kan dus echt niet. Burgemeesters moeten boven de partijen hangen. In profielschetsen van burgemeesters staat dat ze moeten verbinden, dat ze boegbeelden van de stad zijn. Zoiets kun je als burgemeester niet zeggen, dan moet je gewoon weg. Dan ben je niet geschikt

Joost Eerdmans
Opstappen is Vroom niet van plan. Hij is van mening dat hij niets fout heeft gedaan. "Als je het zo interpreteert, dat ik een koppeling maak tussen FvD en nazisme, dan neem ik daar afstand van." In zijn ogen moet een burgemeester de inwoners prikkelen om een maatschappelijk debat te voeren. "Dat doe ik hiermee."

Maandagavond gaat Vroom met drie fracties in de regio in gesprek, die willen bij elkaar komen naar aanleiding van het voorval.

King George

Berichtdoor King George » Ma Mar 25, 2019 3:20 pm

Is dat nou "Fatsoen moet je doen."? Eens was dat in de begintijd van Balkenende een CDA-leus.
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Mar 25, 2019 3:50 pm

Het omstreden bericht van burgemeester Martijn Vroom waarin hij een link legt tussen Nazi’s en Baudet, blijkt van Facebook te zijn verwijderd.

De burgermeester van Krimpen aan den IJssel zegt tegen RTV Rijnmond dat de post waarschijnlijk ’door Facebook zelf’ is weggehaald.

King George

Berichtdoor King George » Ma Mar 25, 2019 4:06 pm

Werk aan de winkel voor het OM, zou ik zeggen. Wetgeving hebben we al.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2019-03-01/#BoekTweede_TiteldeelV_Artikel136

En deze gezichten moeten toch wel herkend kunnen worden?

Afbeelding

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Mar 25, 2019 4:15 pm

Afbeelding

Scholenkoepel over juf die leerlingen boe leerde roepen tegen Baudet: ‘Respectloos’

Respectloos. Zo noemt het bestuur van scholenkoepel Wijzer in Opvang en Onderwijs de ‘politieke uiting’ van een Vlaardingse juf. Zij zegt haar leerlingen te hebben geleerd om ‘boe’ te roepen wanneer ze Thierry Baudet zien.

De juf meldde dat op Facebook. Het bericht zorgde voor een serie aan verontwaardigde reacties op sociale media. Het Vlaardingse raadslid Tim Thiel (fractie Boers) vroeg zondag het college om opheldering.

De scholenkoepel laat weten dat de leerkracht spijt heeft van het bericht dat zij ‘meteen’ verwijderde. Het bestuur van Wijzer in Opvang en Onderwijs neemt afstand van de ‘respectloze politieke uiting.’ De leerkracht blijft in functie. ,,Met de klas en met de leerkracht zal worden gekeken wat er precies is voorgevallen. Dit om helderheid te creëren voor alle betrokkenen.’’

Verder benadrukt de scholenkoepel ‘nadrukkelijk’ te staan ‘voor de democratische samenleving zoals wij die in Nederland kennen.’ En: ,,In de openbare school is elk kind welkom en mag iedereen meedoen. Ook is iedereen vrij om zijn of haar mening te uiten, maar wel op basis van gelijkwaardigheid en wederzijds respect.’’

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Mar 25, 2019 7:00 pm

Vrouw aangehouden voor bedreigen Baudet tijdens demonstratie Amsterdam

De politie heeft een 21-jarige vrouw aangehouden voor bedreiging en opruiing tijdens de antiracisme-demonstratie van afgelopen weekend in Amsterdam. Zij riep toen 'Als je Thierry dood wil schieten zeg dan paf'.

De politie zegt dat meer aanhoudingen niet worden uitgesloten. Beelden waarop de uitspraak te horen was, werden verspreid door UP! Network, naar eigen zeggen een 'rechts georiënteerd mediaplatform'.

'Totaal onacceptabel'
Meerdere politici spraken schande van de uitspraak en de manier waarop er door andere betogers werd gereageerd. Premier Mark Rutte zei in een reactie: "Ik ben heel boos dat we dit soort stommiteiten, weer herhaald zien worden. Dit kan niet, het is totaal onacceptabel."

Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) reageerde ook op de beelden. "Groepsdenken is erg en gevaarlijk", schrijft hij op Twitter bij beelden waarop te zien is dat een vrouw de uitspraak doet.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Ma Mar 25, 2019 7:48 pm

"Op de beelden van UP! Network, die ook op de site van de Telegraaf te zien zijn, hitst een vrouwelijke demonstrant, die zichzelf met een doek voor haar gezicht onherkenbaar heeft gemaakt, de boel op en krijgt een groot deel van de massa mee."

Die vermomming heeft niet geholpen want ze hebben de inwoonster van Havanna aa de Waal opgepakt om haar beleefd te vragen hoe het zit.
Aangezien zij in de linkse hoek zit, zal het wel met een sisser aflopen.
Ik verwacht dat het wel zal uitdraaien op een :
Artikel 12 lid 1 Sv bepaalt het volgende: “Wordt een strafbaar feit niet vervolgd, de vervolging niet voortgezet, of vindt de vervolging plaats door het uitvaardigen van een strafbeschikking, dan kan de rechtstreeks belanghebbende daarover schriftelijk beklag doen, bij het gerechtshof, binnen het rechtsgebied waarvan de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging is genomen, dan wel de strafbeschikking is uitgevaardigd.”
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

King George

Berichtdoor King George » Ma Mar 25, 2019 7:53 pm

Eerder meldden wij (Politie Amsterdam) dat naar aanleiding van filmpjes van de antiracisme demonstratie afgelopen zaterdag in Amsterdam een onderzoek was gestart. In dit onderzoek is vandaag een aanhouding verricht. Hieronder de laatste info:
https://twitter.com/Politie_Adam/status/1110208251243778053

silkyboxershortXL

Berichtdoor silkyboxershortXL » Ma Mar 25, 2019 8:20 pm

Ariel schreef:Het omstreden bericht van burgemeester Martijn Vroom waarin hij een link legt tussen Nazi’s en Baudet, blijkt van Facebook te zijn verwijderd.

Een baantje van hem was bij "Public Matters" Functie; strategische communicatie.
Hoop is geen strategie om vrijheid te behouden.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Mar 26, 2019 12:35 am

Amsterdamse gemeenteraad wil debat over bedreiging Thierry Baudet (behalve DENK en Bij1)

Door: Bas Paternotte, 17:22, 25 maart 2019

Afbeelding

Partijen maken zich zorgen en zijn benieuwd naar stappen Femke Halsema

Alle partijen uit de Amsterdamse gemeenteraad – op DENK en Bij1 na – willen woensdag 3 april in een debat van gedachten wisselen met burgemeester Femke Halsema inzake de doodsbedreiging aan het adres van Thierry Baudet tijdens een extreem-linkse demonstratie dit weekeinde.

Tijdens deze demonstratie, zo bleek later uit videobeelden, werd er door een demonstrant of demonstranten bedreigingen geuit aan het adres van Baudet. “Deze bedreigingen zijn bijzonder verwerpelijk en ernstig”, schrijven de partijen aan het college.

“Indieners bespreken graag met de burgemeester hoe om te gaan met dergelijke bedreigingen en de stappen die worden genomen om tot vervolging van deze persoon of personen over te gaan.”

Maandag maakte de Amsterdamse politie bekend een 21-jarige vrouw uit Nijmegen te hebben aangehouden voor het bedreigen van Baudet tijdens een betoging tegen racisme zaterdag in Amsterdam.

https://tpo.nl/2019/03/25/amsterdamse-g ... k-en-bij1/

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Mar 26, 2019 2:01 pm

FVD bouwt eurosceptische alliantie om Timmermans en Verhofstadt te stoppen.
Doel is om de vorming van een Europese superstaat te stoppen.

icon_thumbup.gif

Baudet: ‘Tot nu toe waren de eurosceptische krachten in Brussel hopeloos verdeeld. Daardoor lukte het de fanatici - Verhofstadt, Juncker, Timmermans - om alsmaar meer macht te centraliseren en de nationale staten te ondermijnen. Na 23 mei moeten we de handen ineen slaan en ‘blokkerende minderheden’ vormen. Voor het eerst bestaat er nu een kans dat we niet alsmaar ‘meer EU’ krijgen, maar minder.’

Op de bijeenkomst in Parijs zijn onder meer afgevaardigden van eurosceptische partijen uit Frankrijk, Polen, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, Italië , Bulgarije Letland en Finland aanwezig. Ook FVD-lijsttrekker voor het Europees Parlement Derk Jan Eppink is bij de bijeenkomst.

https://forumvoordemocratie.nl/actueel/ ... te-stoppen

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Do Mar 28, 2019 2:25 am

Robert Jensen: “Demonisering van Baudet moet nu stoppen!”
Jensen - Gepubliceerd op 26 mrt. 2019

King George

Berichtdoor King George » Do Mar 28, 2019 12:41 pm

En ja hoor, er wordt wat afgejankt over het meldpunt linkse indoctrinatie welke door FvD is geopend.

En ook VVD'ers doen mee aan een wit voetje te halen bij links door met links mee te janken.

Onderwijs en politiek vallen hard over meldpunt indoctrinatie

GISTEREN, 21:49 AANGEPAST GISTEREN, 22:52 BINNENLAND, POLITIEK

De onderwijsbonden en minister Slob van Onderwijs zijn verontwaardigd over het meldpunt 'indoctrinatie in het onderwijs' van het wetenschappelijk bureau van Forum voor Democratie. Ook in de Kamer klinken kritische geluiden: alleen de PVV is enthousiast.

Het meldpunt is sinds twee weken in de lucht. Het wetenschappelijk bureau van Forum, Renaissance Instituut genaamd, stelt dat leerlingen en studenten "aan de lopende band" worden geïndoctrineerd en wil "de omvang van het probleem" in kaart brengen.

Eerder zette een scholier al een oproep op Instagram om 'linkse indoctrinatie' te melden.

https://nos.nl/artikel/2277889-onderwijs-en-politiek-vallen-hard-over-meldpunt-indoctrinatie.html

Speciaal voor de meejankende VVD'ers even een geheugensteuntje:

Ouders klagen over ‘linkse’ schoolboeken

28 september 2006 15:05

Laatste update: 28 september 2006 15:19

AMSTERDAM – De VVD heeft in één week tijd zo’n vijftig klachten verzameld over ongenuanceerde teksten in schoolboeken. De meldingen stroomden binnen bij het vorige week door de liberalen opgerichte Meldpunt Misleidende Schoolboeken.

Ruim dertig klachten gaan over politieke teksten. Andere klachten gaan over suggestieve teksten in schoolboeken van bijvoorbeeld aardrijkskunde of over het meldpunt zelf. De klachten zijn afkomstig van zowel ouders als leerlingen.

Vooroordelen

De VVD opende het meldpunt op haar website zodat ouders en scholieren teksten met vooroordelen over religie, politiek, levenshouding en etniciteit kunnen melden. De aanleiding daarvoor was de uitspraak van VVD-Kamerlid Eric Balemans, die de inhoud van schoolboeken vaak ongenuanceerd links noemde.

In een boek voor maatschappijleer zou staan dat rechtse partijen sociale ongelijkheid geen probleem vinden en dat de VVD een partij is die mensen aan hun lot overlaat. Balemans noemde dat te zot voor woorden.

De VVD sluit het meldpunt als het aantal klachten afneemt tot één of twee per week. Dan wordt een inventarisatie van de klachten op de website van de partij gepubliceerd en wordt bekeken of juridische stappen kunnen worden genomen.

https://www.nu.nl/algemeen/836251/ouders-klagen-over-linkse-schoolboeken.html

Afbeelding

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 29, 2019 11:04 am

FvD in Groningen: wij willen doorgaan met gaswinning

De gaswinning in Groningen kan gewoon doorgaan. Maar de Groningers moeten wel alle schade vergoed krijgen die daardoor ontstaat. Met dat geluid gaat de vijfmansfractie van Forum voor Democratie in de Provinciale Staten van start.

Na de installatie van de nieuwe Statenleden bevestigde FvD-fractievoorzitter Bart van der Werf vanochtend nog eens eerdere uitspraken van partijleider Thierry Baudet. Er is geen andere partij in de Groningse Staten die gas wil blijven winnen.

Van der Werf vindt het zonde om zolang er nog gas uit de grond kan worden gehaald dat niet te doen, ook na 2030. Dat is het jaar waarop het kabinet wil dat het helemaal afgelopen is met de gaswinning uit het instabiele Groningenveld.

De verkiezingsuitslag van vorige week was voor velen onverwacht. Alleen GroenLinks haalde met zes zetels meer zetels binnen dan de vijf van FvD. Zelfs Van der Werf zegt maar op drie zetels te hebben gerekend in de Groningse Provinciale Staten, die 43 zetels tellen. De SP, de partij die zich de afgelopen jaren het zichtbaarst heeft ingezet voor de gedupeerden van de gaswinning, was de grootste verliezer.

Bij de SP is de teleurstelling groot, maar verbaasd is gedeputeerde Eelco Eikenaar niet. "Ik merkte in de campagne al dat mensen lieten weten helemaal klaar te zijn met de politiek. We kregen te horen dat wij wel ons best hadden gedaan, maar dat wij ook niks voor elkaar kregen", verklaart Eikenaar. "Mensen wilden een duidelijk signaal geven dat het genoeg voor ze is. Bovendien geloven ze ook helemaal niet dat de gaskraan echt dichtgaat."

Twee Groningse regionale partijen die al jaren kritisch zijn over de gaswinning deden het beter. De Partij voor het Noorden won een zetel en kwam uit op twee. Groninger Belang, dat vier jaar geleden voor het eerst in de Staten kwam met drie zetels, behield dat aantal. Fractieleider Bram Schmaal zou het liefst nu samengaan met de Partij voor het Noorden, om een stevige vuist te maken.

Loppersum
In het bekendste aardbevingsdorp Loppersum stemden 312 mensen op FvD, oftewel ruim 6 procent. Ook in Overschild, een dorp dat goeddeels moet worden gesloopt, stemden dertig mensen op Forum voor Democratie. Dat werd daarmee de vierde grootste partij in Overschild. Veel mede-inwoners zijn verrast. Ze vragen zich af of de FvD-stemmers wel weten dat die partij de gaswinning wil laten doorgaan.

De partij heeft vooral in het oosten van Groningen veel stemmen gehaald. Ook de PVV, op een aantal gebieden geestverwant, deed het daar bij eerdere verkiezingen al goed. In dat deel van de provincie speelt de aardbevingsproblematiek nauwelijks. Maar ook in de gemeenten Midden-Groningen en Delfzijl wist de partij relatief veel stemmen te trekken. En daar zijn wel degelijk problemen door aardbevingen.

Realisme
Van der Werf is kritisch over de energietransitie, waarin de provincie een voortrekkersrol heeft. Hij pleit voor realisme. "Nu kunnen de zonnepanelen hun energie al niet kwijt aan het energienet, omdat dat te klein is." Hij is ook tegen de bouw van windmolens. Beter is het volgens Van der Werf om een thorium-kerncentrale te bouwen, maar dan niet in Groningen maar in Zeeland.

Commissaris van de koning René Paas heette vanochtend de 43 Statenleden welkom. Hij wees de politici op de noodzaak om samen te werken in een politiek versplinterd landschap. Er zijn in Groningen relatief veel nieuwelingen: van de 43 zijn er 23 helemaal nieuw in de provinciale politiek.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Apr 02, 2019 8:48 pm

Forum voor Democratie stemt tegen nexit

Bij stemmingen in de Tweede Kamer heeft de tweemansfractie van Forum voor Democratie tegen een voorstel gestemd waarin de regering wordt opgedragen een Nederlands vertrek uit de Europese Unie aan te kondigen.

Alleen de PVV stemde voor de motie om een dergelijke nexit in gang te zetten, die door fractieleider Geert Wilders en PVV-Europawoordvoerder Vicky Maeijer was ingediend. De handen van FVD-Kamerleden Baudet en Hiddema bleven vanmiddag omlaag toen over Wilders’ voorstel werd gestemd. Vorig jaar stemde het tweetal juist wél voor een soortgelijke PVV-motie.

In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen op 20 maart ontstond al verwarring, nadat Forum-lijsttrekker Henk Otten tot twee keer toe zei dat zijn partij niet zonder meer voor een nexit is. Hij werd daarop gecorrigeerd door partijleider Thierry Baudet, die duidelijk maakte dat de partij wel degelijk voor een nexit is.

Op de website van Forum staat te lezen dat de partij eerst een referendum over het Nederlandse EU-lidmaatschap wil. Eerder viel hier nog te lezen: ‘Forum voor Democratie is van mening dat de EU onhervormbaar is en is daarom voorstander van een NEXIT'. Die tekst is aangepast.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Apr 02, 2019 10:31 pm

Voor bedreiging opgepakte vrouw: “Baudet heeft van mij niets te vrezen”

Geplaatst op 2 april 2019

Afbeelding

Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet heeft “niets te vrezen” van de 21-jarige vrouw die anderhalve week geleden tijdens een demonstratie doodsbedreigingen aan zijn adres geuit zou hebben. Dat heeft zij dinsdag via haar advocaat in een verklaring laten weten.

De vrouw uit Nijmegen riep tijdens de demonstratie “Als je Thierry dood wilt schieten, roep dan paf”. Zij werd naderhand door de politie opgepakt voor deze tekst.

“Ik wil vooropstellen dat ik absoluut niet vind dat Thierry Baudet doodgeschoten moet worden of dat hem welke vorm van geweld dan ook aangedaan moet worden”, laat zij weten. Zij kiest ervoor de verklaring af te geven, omdat Baudet heeft gezegd zich “zeer bedreigd” te voelen door de uitlatingen.

‘Forum vormt een bedreiging voor minderheden’
De vrouw liep op 23 maart mee tijdens een antiracismedemonstratie in Amsterdam. “Dit deed ik omdat ik oprecht bezorgd ben over racisme en andere vormen van xenofobie in onze maatschappij. Ook maak ik mij zorgen over de groei van partijen als de PVV en FVD, die dit soort denkbeelden uitdragen”, aldus de verdachte.

Ze stelt in haar verklaring ook dat zij meent dat het Forum voor Democratie een bedreiging vormt voor minderheden in Nederland. “Voor moslims, mensen van kleur en de lhbt-gemeenschap. Deze angst voelde ik erg afgelopen zaterdag tijdens de demonstratie.”

De vrouw zegt verdere toelichting in de rechtszaal te geven.

Bron: www.nu.nl

https://ejbron.wordpress.com/2019/04/02 ... te-vrezen/

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Apr 03, 2019 10:35 am

Burgemeester Martijn Vroom heeft excuses aangeboden voor het bericht dat hij plaatste op Facebook waarin hij een link legt tussen nazi’s en Baudet. Dat deed hij dinsdagavond tijdens een raadsvergadering. Eerder was de post al offline gehaald, maar dat zou door Facebook zelf gedaan zijn.

De CDA burgemeester Vroom constateert dat er een storm van kritiek is losgebarsten. „Ik had het betreffende bericht niet moeten plaatsen. De door mij gekozen vorm was confronterend en roept nare gevoelens op. Ik heb spijt van zowel de vorm als de inhoud.”

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Wo Apr 03, 2019 11:38 pm

Burgemeester diep door het stof voor nazi-bericht over Baudet

3 april 2019

Afbeelding

“Spijt van zowel vorm als inhoud”

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL – Burgemeester Martijn Vroom (foto) heeft excuses aangeboden voor het bericht dat hij plaatste op Facebook waarin hij een link legt tussen nazi’s en Baudet. Dat deed hij dinsdagavond tijdens een raadsvergadering. Eerder was de post al offline gehaald, maar dat zou door Facebook zelf gedaan zijn.

Vroom (CDA) constateert dat er een storm van kritiek is losgebarsten, zei hij in een verklaring. „Ik had het betreffende bericht niet moeten plaatsen. De door mij gekozen vorm was confronterend en roept nare gevoelens op. Ik heb spijt van zowel de vorm als de inhoud.”

Tijdens de raadsvergadering werd een zogeheten motie van treurnis aangenomen. De raad spreekt daarin haar teleurstelling uit over de handelwijze van de burgemeester en vreest voor schade in het vertrouwen in het openbaar bestuur. Raadsleden roepen de burgemeester op om als bruggenbouwer te fungeren voor heel Krimpen aan den IJssel.

Vroom zegde toe aan dat verzoek van de raad te gaan werken. Zo kondigt hij ’dorpsgesprekken aan’ met inwoners, zowel in het raadhuis als op andere locaties in Krimpen.

Afbeelding

Nazi-vergelijking
De burgervader kreeg veel kritiek over zich heen toen hij na de enorme verkiezingszege van Forum voor Democratie, voorman Thierry Baudet in verband bracht met plaatjes van boeken over nazi’s. „Iemand zei tegen me dat de elite geen boeken leest. Ofzo. Dus heb ik wat boeken die ik voor m’n studie doornam maar weer op de leesstapel gelegd. Kijken of ik er nog weer wat van kan opsteken”, schreef hij ietwat cryptisch.

Eerder antwoordde Vroom juist ontkennend. „Ik heb er goed over nagedacht en het is geen toeval dat ik deze voorbeelden laat zien. Het is dus een bewuste keuze waar ik iets mee wil zeggen”, zei de burgemeester vorige week. In zijn gemeente is Forum voor Democratie percentueel ineens de tweede partij.

bron

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Za Apr 06, 2019 12:42 pm

‘Gij zult niet demoniseren’ – dat zet de zaak op zijn kop

Het is een gotspe dat Baudet nu beweert dat hij ‘rechtsstatelijk en democratisch’ is. De volgorde is verkeerd: eerst met demagogie stemmen binnenhalen, en dan de constructieve onschuld uithangen, schrijft Ko Colijn.

De commentaren op de stormachtige opkomst van Baudets Forum voor Democratie kunnen met enige slordigheid in tweeën verdeeld worden. De ene stapel relativeert zijn verkiezingswinst en ik las zelfs dat er eigenlijk niets bijzonders aan de hand is: twintig procent van de Nederlanders is nu eenmaal boos en ontevreden en dat zal altijd zo blijven. „Joyeus”, was een van de welwillendste typeringen van de man. „Amusant”, hoorde ik een priester op tv zeggen. „Negeren” was de laconieke slotsom van een columniste.

Een tweede variant om de winst te relativeren is deze in de parlementaire traditie van boer Koekoek, Pim Fortuyn en Geert Wilders te plaatsen, die van ‘gaten op rechts’ profiteerden en‘ we moeten hun achterban natuurlijk wel serieus nemen’ en dat is lastig maar ‘daar kunnen we wel mee leven’. De Haagse mores zijn dat je een eigenwijze nieuwkomer weliswaar als een electoraal ongemak beschouwt, maar je bent sportief en je zegt – desnoods met een zuinig mondje – „Goed gedaan, Thierry, welgefeliciteerd.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/29/gij-zult-niet-demoniseren-dat-zet-de-zaak-op-zijn-kop-a3955129

Ko Colijn staat zonder twijfel aan de goede kant van de geschiedenis.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Za Apr 06, 2019 8:10 pm

De EU-standpunten van Thierry Baudet en FvD zijn ongeloofwaardig geworden

Door: Bastiaan Sietsema, 13:35, 06 april 2019

Afbeelding

Het partijkartel heeft grip op hem gekregen

Forum voor Democratie (FvD) stemde deze week in het parlement tegen een Nexit-motie van de PVV die voor uittreding van Nederland uit de Europese Unie moest zorgen. Opmerkelijk, want twee maanden eerder was FvD nog voorstander van nagenoeg dezelfde motie.

Dit volgt op het toch al warrige partijstandpunt aangaande het Nederlandse EU-lidmaatschap. Henk Otten, mede-oprichter van FvD en lijsttrekker in de Senaat, verkondigde onlangs in een tv-debat ‘niet per se voor een Nexit’ te zijn. ‘Terug naar de EEG en economisch samenwerken’, dat moest de focus zijn, wat Otten betreft. Baudet moest zijn partijgenoot snel corrigeren, door te verkondigen ‘zich niet in die uitspraak te herkennen’. Geen NEXIT? Wél een Nexit? Wel EU-lid, maar alleen economisch samenwerken? Nou ja, misschien afhankelijk van de uitkomst van een referendum? Verwarring alom.

Thierry Baudet heeft zich als schrijver, publicist en opiniemaker, voordat hij politicus werd, talloze malen uitgesproken tegen de Europese Unie. Hij wilde een Nexit, net als de Partij voor de Vrijheid. De kern van zijn betogen: De EU is fundamenteel slecht. Het verzwakt de positie van de lidstaten. De soevereiniteit wordt door de EU vernietigd, de massale immigratie is slecht, en de culturele identiteit verdwijnt door Europese eenwording. En het belemmert ons om tot goede handelsakkoorden te komen met opkomende economieën. In zijn boek De Aanval op de Natiestaat wordt dit uitgebreid toegelicht: onze democratische rechtsstaat kan niet goed functioneren zolang we lid zijn van de Europese Unie. Baudet was altijd glashelder: NEXIT! Zo snel mogelijk!

In een bijdrage van Baudet op deze website eind 2016 legt hij het verschil uit tussen drie groepen met drie verschillende visies op de Europese Unie: de realisten, de federalisten, en de exitisten.

Om te beginnen: de ‘realisten’, de grootste groep, volgens Baudet. Hij zegt: ‘De realisten willen niet aanvaarden dat er gekozen moet worden tussen ontmanteling of grote sprong voorwaarts. Zij zetten zich aan de taak een ‘tussenoplossing’ te vinden. Hun realisme is in de praktijk echter onrealistisch, omdat ‘hervormen van de EU, het terugschroeven van de centralisatie, ONMOGELIJK is. De belangrijkste uitgangspunten van de Europese Unie – de gedeelde munt, de open grenzen, de ambitie om ‘als één blok’ op het internationale toneel te staan: ze kunnen nooit duurzaam worden gerealiseerd zonder politieke unie’, zo betoogde Baudet.

Groep 2, de federalisten, zeg maar de Guy Verhofstads van deze wereld, willen een federaal Europa. Eén regering, overal dezelfde regels, dezelfde munt etc. Zo’n superstaat kan onmogelijk goed functioneren. Baudet licht toe: ‘De culturele, economische, religieuze, taalkundige, historische en geostrategische verschillen zijn daarvoor veel te groot.’ Een volledig terecht punt natuurlijk.

Dan de laatste groep: de exitisten, waartoe Baudet behoort. Hij betoogt dat afspraken over vrijhandel prima kunnen blijven bestaan, maar dan zonder al die bijkomende harmonisatieregels. Controle over de eigen grenzen, en geen gedeelde munt. Hij concludeert dan ook: ‘...laten we de Engelsen volgen en op zoek gaan naar een alternatief. Het Brusselse systeem is toe aan vervanging, niet aan hervorming.’ Er zijn veel meer publicaties van Baudet waarin hij glashelder en met goede argumenten pleit tegen de EU. De huidige partijleider van FvD gaf geregeld aan geen ‘EU-scepticus’ genoemd te willen worden. Een scepticus zou immers nog enigszins positief kunnen zijn en misschien nog van gedachten kunnen veranderen. De scepticus twijfelft een beetje. Baudet niet, hij was fundamenteel tegen het hele EU-concept. Zijn standpunten waren glashelder.

De EU van binnenuit hervormen was dus in de ogen van Baudet onmogelijk. Het was één van de belangrijke en steeds terugkerende thema’s in zijn boeken, publicaties en in tv-debatten. De EU hervormen is niet mogelijk en juist daarom moeten we eruit. Consequent heeft Baudet dit standpunt overal en altijd verdedigd. Het is in mijn ogen daarom ook onbegrijpelijk dat FvD onder zijn leiding daarom nu kiest voor een alliantie met EU-sceptische partijen om de EU van binnen uit te hervormen. Sceptisch en hervormen...

Scepticus wilde Baudet niet genoemd worden en hervormen kon simpelweg niet. Zelfs de website van FvD spreekt het ‘hervormings-voornemen’ tegen: Forum voor Democratie is van mening dat de EU ONHERVORMBAAR is en is daarom voorstander van een referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie. Ben je principieel en oprecht van mening dat de EU een verwoestende uitwerking heeft op alles wat een soevereine staat zou moeten zijn, dan ben je voor een Nexit. En stem je voor als daar een motie over wordt ingediend! Je laat zoiets fundamenteels zelfs niet bepalen door een uitkomst van een referendum hierover. Je gaat dan ook niet met ‘EU sceptische partijen’ samenwerken om slechts te hervormen.

Als PVV-leider Geert Wilders morgen zegt dat hij een referendum wil over meer of minder moskeeën in Nederland en op basis van de uitkomst zijn standpunt zou heroverwegen, fronsen alle wenkbrauwen in Nederland. De PVV is namelijk principieel tegen de islam en de toenemende invloed ervan. Al vanaf de oprichting. Zoals de partij ook van begin af aan principieel tegen de geldverslindende en ondemocratische Europese Unie is. Baudet was dat in zijn-pre-politicus-tijdperk ook, maar lijkt daar nu van afgestapt. De huidige koers aangaande de EU is ongeloofwaardig.

Het partijkartel heeft grip op hem. En dat is jammer.

https://tpo.nl/2019/04/06/bastiaan-siet ... -geworden/

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Apr 07, 2019 2:35 pm

:shock: Wat vreselijk. Ik hoop dat dit nepnieuws is.

Forum voor Democratie kan nog veel groter worden

Forum voor Democratie (FvD) kan nog veel groter worden. Maar liefst 85 procent van alle PVV-kiezers uit 2017 geeft aan nu op de politieke partij van Thierry Baudet te stemmen of die partij een kans te geven op een stem. Dat blijkt uit wekelijkse peiling van Maurice de Hond.

Bij de Provinciale Statenverkiezingen heeft de partij al flink wat kiezers afgesnoept van VVD. ,,Maar de verdere winstkansen van de FVD op de VVD zijn duidelijk kleiner dan op de PVV”, aldus De Hond.

Dat betekent niet dat de VVD uit de gevarenzone is. Het aandeel VVD-kiezers dat nu het CDA een kans wil geven groeit duidelijk. Volgens de peilers komt dat door de toenemende populariteit van CDA-ministers Wopke Hoekstra (Financiën), Hugo de Jonge (Volksgezondheid, welzijn en sport) en Ferd Grapperhaus (Justitie en veiligheid). De VVD scoort duidelijk lager met ministers Sander Dekker (Rechtsbescherming), Eric Wiebes (Economische zaken) en ook premier Mark Rutte.

Als er nu verkiezingen voor de Tweede Kamer zouden zijn, zou Forum voor Democratie (FVD) 28 zetels binnenhalen. Dat zijn zes zetels meer dan de VVD, dat één zetel verliest. Ook de PVV ziet het aantal zetels dalen, naar 8. Het CDA krijgt er één zetel bij en staat daarmee op vijftien zetels.

Terug naar “Nederland”