2017. We krijgen een nieuwe regering.

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Pilgrim »

Gezellig met Dreetje Hazes, Alexander Pechtold, Youp van het Hek en Sonja Bakker
Gepubliceerd op 11 aug. 2017

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Lachen. Vanmorgen in het AD. Kabinetsformatie: deal over euthanasie
Een volgend kabinet gaat geen voorstellen doen om de regels rond hulp bij zelfdoding te verruimen. De formerende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen wél meer onderzoek naar embryo's.

Dat blijkt uit voorlopige afspraken tussen de vier partijen, die het AD heeft ingezien.

Euthanasie is één van de hete hangijzers in de formatieonderhandelingen voor 'Rutte III'. Vooral D66 en ChristenUnie staan lijnrecht tegenover elkaar op het onderwerp. Ouderen die niet ziek zijn, maar hun leven voltooid vinden, krijgen voorlopig niet de mogelijkheid tot hulp bij zelfdoding. D66 wilde juist ruimere mogelijkheden in zulke gevallen.

De vier partijen laten echter hooguit extra onderzoek doen door de volgende minister van Volksgezondheid. Dit moet duidelijk maken ‘of en zo ja in welke situaties’ de huidige euthanasiewet ‘onvoldoende’ is. Daarna wordt ‘een brede discussie’ gefaciliteerd door het kabinet 'over de reikwijdte van de huidige euthanasiewetgeving'.

Het nieuwe kabinet gaat een initiatiefwet van D66 voor verruiming van euthanasieregels hierover niet tegenhouden, maar zal dit afwachten. Er lijkt overigens ook geen meerderheid voor dat plan te zijn in de Tweede Kamer.

Compromis
Het besluit over euthanasie lijkt deel te zijn van een compromis op medisch-ethisch terrein. D66 en ChristenUnie staan in de formatie namelijk ook tegenover elkaar als het gaat om onderzoek met embryo’s.

Op dat vlak zal een volgend kabinet wel meer initiatief nemen. Zo wordt de huidige zogenoemde Embryowet opgerekt. De mogelijkheden voor geslachtskeuze ‘worden verruimd’ om de risico’s op zeer ernstige erfelijke ziektes te verkleinen. Ook zetten de formerende partijen in op meer onderzoek naar stamcellen om erfelijke ziektes te voorkomen. Het volgend kabinet wil zelfs ‘extra middelen beschikbaar’ stellen om een ‘leidende rol’ te spelen op dit terrein ‘in het internationale wetenschappelijke veld’.

Voorzichtig
Partijen zijn ervan overtuigd dat ze in respectvolle omgang tot een oplossing kunnen komen
Uit de conceptafspraken die er liggen, blijkt dat de formerende partijen heel voorzichtig te werk willen blijven gaan als er nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen komen. ,,Partijen zijn ervan overtuigd dat ze in respectvolle omgang tot een oplossing kunnen komen’’, staat er te lezen. Ze schreven een soort blauwdruk voor hun kabinet op medisch-ethisch terrein. Er wordt dan gekeken naar medische en wetenschappelijke noodzaak, ethiek en maatschappelijk draagvlak.
Maar was zegt een boze Segers vandaag? AD-publicatie over euthanasie-akkoord slecht voor formatie
ChristenUnie-leider Segers noemt de publicatie in het AD van vanochtend heel schadelijk voor het formatieproces. De krant meldt dat de vier partijen die onderhandelen over de vorming van een nieuw kabinet, voorlopige afspraken hebben gemaakt over het euthanasiebeleid en andere medisch-ethische kwesties. Het AD zou inzage hebben gehad in een concepttekst voor het regeerakkoord.

"Het helpt niet bij de gesprekken die we gaan voeren", zei Segers bij binnenkomst in het Johan de Witthuis, waar er onder leiding van informateur Zalm door Segers, Pechtold, Buma en Rutte onderhandeld wordt. "Er is geen compromis en er is geen akkoord."

Het AD schrijft dat er een akkoord in de maak is over stervenshulp en stamcelonderzoek. Het lijkt erop dat de concepttekst naar het AD is gelekt. Dat kan het vertrouwen tussen de hoofdrolspelers ondergraven.

Een moeilijke middag
"Het gaat een moeilijke middag worden", zei Segers. Op de vraag of dit het einde kan betekenen van deze formatiepoging, antwoordde hij: "Dat weet ik niet, dat weet ik niet. Ik ga nu met een bezwaard gemoed naar binnen".

VVD, CDA, D66 en ChristenUnie onderhandelen sinds eind juni. Over inhoudelijke vorderingen is sindsdien nauwelijks iets naar buiten gekomen.

De afspraken die volgens het AD gemaakt zijn, sluiten aan bij opmerkingen die D66-leider Pechtold vorige week maakte. Hij zinspeelde toen op een uitruil over medisch-ethische opmerkingen.

VVD-leider Rutte zei bij binnenkomst over de publicatie in het AD: "Het is altijd knap werk als je de indruk wekt dat je nieuws hebt. Ik zeg er helemaal niks over, omdat dat niet helpt".

CDA-leider Buma zei: "Ik heb altijd gezegd dat het een lang proces wordt. Wij gaan er nu binnen over spreken."

D66-leider Pechtold ontweek de pers.
Zou D66 gelekt hebben? Misschien is het nu tijd voor nieuwe verkiezingen?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Euthanasie is één van de hete hangijzers in de formatieonderhandelingen voor 'Rutte III'. Vooral D66 en ChristenUnie staan lijnrecht tegenover elkaar op het onderwerp. Ouderen die niet ziek zijn, maar hun leven voltooid vinden, krijgen voorlopig niet de mogelijkheid tot hulp bij zelfdoding. D66 wilde juist ruimere mogelijkheden in zulke gevallen.
D666 heeft hier een punt.

Maar wat stelt dat ene puntje nu werkelijk voor? Toch echt helemaal totaal overbodig nutteloos en van gener waarde. Het is de hypocrisie ten top. Ik heb een aantal voorbeelden op FFI gegeven hoe makkelijk onopvallend euthanasie, waarbij geen mens gestoord wordt, mogelijk is. Ik weet ze nu niet direct uit mijn hoofd, dan moet ik even in mijn boekje spieken. Het boekje is voor iedereen verkrijgbaar. Helleluja! Praise the Lord!

Moslims! Die zijn het gloeiend hete hangijzer (hellevuur) in deze tijd van menselijke stagnatie.

Dat zien we WERELDWIJD. Er is niet voor niets het spraakmakende op de werkelijkheid van uitsluitend de politiek gefundeerde Engelse spreekwoord dat luidt:

Be Penny-wise and Pound-foolish.

Dagelijks waarneembaar op de Nederlandse TV en met een kijkje in de Tweede Kamer waar parlementsleden zich bezig houden - niet met verantwoord volksvertegenwoordigen - maar met het zinloos stellen van nutteloze vragen. Dat geldt ook voor de PVV. Maar het bevestigt in ieder geval, naar de keizer toe, het immens grote probleem in onze maatschappij. We beschikken helaas louter over corrupte aan zichzelf denkende politici. Wilders en zijn PVV uitgezonderd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Er is weer formatienieuws gelekt. Ditmaal ging de lek over hoeveel ouders een kind mag hebben.
De vier formerende partijen willen dat het volgende kabinet onderzoek doet naar meervoudig ouderschap. Een kind zou dan juridisch gezien meerdere ouders kunnen hebben, bijvoorbeeld twee moeders en één vader, bij een lesbisch gezin.

Hiervoor moet het familierecht worden ‘herrijkt’. Rutte-III moet dat gaan uitpluizen, zo blijkt uit een conceptakkoord tussen de formerende vier partijen dat het AD heeft ingezien.

De partijen lijken hiermee de discussie vooruit te willen schuiven, omdat ze zeer verdeeld zijn op dit punt. D66 is groot voorstander, VVD is ook voor, maar het CDA ziet juridische bezwaren en de ChristenUnie is mordicus tegen. Die partij vindt dat de ‘biologische werkelijkheid’ dat een kind één vader en één moeder heeft, niet mag worden genegeerd
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Er is weer formatienieuws gelekt. Ditmaal ging de lek over hoeveel ouders een kind mag hebben.
Interessant zeg. Gaan ze het ook hebben om dat plan om het onderscheid tussen heren- en damesfietsen op te heffen ? De genderneutrale fiets zeg maar. Ondertussen wordt de beschaving weggevreten door de toevloed aan moslims.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
Ariel schreef:Er is weer formatienieuws gelekt. Ditmaal ging de lek over hoeveel ouders een kind mag hebben.
Interessant zeg. Gaan ze het ook hebben om dat plan om het onderscheid tussen heren- en damesfietsen op te heffen ? De genderneutrale fiets zeg maar. Ondertussen wordt de beschaving weggevreten door de toevloed aan moslims.
Voorlopig hebben we ook nog een dringend probleem of kinderen nou wel of niet het wilhelmus op school moeten zingen. En vergeet niet dat het nieuwe kabinet meerdere maatregelen wil nemen om de positie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en interseksuelen (LHBTI’ers) te verbeteren. Heel belangrijk, want al deze stumpers slapen nu nog buiten onder een brug.

Je ziet wel Mercator dat het niet eenvoudig is, en dat ze voorlopig nog niet toezijn wat betreft de moslims en Afrikanen die ons land overspoelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Mahalingam »

"Een kind zou dan juridisch gezien meerdere ouders kunnen hebben..."
Dus veelwijverij wordt dan een wettelijk toegestaan huwelijk?
En dat gaat analoog aan de sharia wetten geregeld worden?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef: Je ziet wel Mercator dat het niet eenvoudig is, en dat ze voorlopig nog niet toe zijn wat betreft de moslims en Afrikanen die ons land overspoelen.
Penny wise and pound foolish.

Zo gaat het altijd in de politiek. Die is niet alleen dom, maar vooral smerig. Wie met pek (D666) omgaat wordt ermee besmet.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Ontwikkelingshulp moet zich meer richten op het tegengaan van migratie. De formerende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie werken aan voorstellen daartoe.

De komende weken wordt het onderwerp besproken aan de formatietafel, weten ingewijden.

Het huidige kabinet van VVD en PvdA maakte ontwikkelingssamenwerking al minder vrijblijvend door hulp met handel te combineren. De komende coalitie trekt die koerswijziging verder door. Hulp aan ontwikkelingslanden moet niet alleen de ’grondoorzaken van migratie’ aanpakken, maar ook voorwaardelijk zijn; landen die bijvoorbeeld niet meewerken aan het terugnemen van migranten, krijgen geen geld of handelsvoordelen meer.
Spoiler! :
Ontwikkelingshulp voor wie meewerkt

DEN HAAG - VVD, CDA, D66 en CU hebben een harde dobber aan het vormgeven van het nieuwe migratiebeleid.

De uitvoering van hun eerste aanzet om ontwikkelingshulp meer in te zetten om migratiestromen te stelpen, heeft heel wat voeten in de aarde.


Zo kunnen investeringen in onderwijs en het bevorderen van het handelsklimaat de uitzichtloosheid wegnemen die mensen doet vluchten, maar tegelijkertijd kan het aspirant-migranten ook juist de vleugels geven om de oversteek naar Europa te wagen.

Migratie is één van de belangrijkste onderwerpen in het regeerakkoord van het komende kabinet. Het onderwerp ligt gevoelig omdat VVD en CDA zich een stuk harder opstellen dan D66 en CU. Met name de toekomst van het kinderpardon geldt als heet hangijzer en is nog niet beslecht. Rond de onderhandelingstafel valt te horen dat het onderwerp misschien zelfs pas als één van de laatste onderwerpen zal worden besproken. Het benoemen van een aparte Migratieminister is een optie, al is daar nog niet over besloten.

Ontwikkelingshulp als instrument om migratie tegen te gaan, is op zichzelf niet meer omstreden. Het huidige kabinet ontkwam er niet aan om geld voor armoedebestrijding in te zetten voor asielopvang, voor opvang in de regio, voor grensbewaking en het versterken van migratiediensten in landen van vertrek. Het komende kabinet zal de koerswijziging voortzetten.

VVD, CDA en ook de ChristenUnie maken de koppeling nadrukkelijk in hun verkiezingsprogramma’s: ontwikkelingshulp moet de oorzaken van migratie wegnemen, medewerking van donorlanden op het vlak van migratie wordt een voorwaarde.

De onderhandelaars gingen gisteren tot in de avond door met hun gesprekken. Ze proberen weer tijd in te lopen nu de commotie rond een lek over medisch-ethische onderwerpen voor chagrijn en vertraging van de gesprekken zorgde.

Inmiddels zijn partijen voor en achter de schermen als de dood dat er weer nieuwe informatie naar buiten komt over hun gesprekken. Een document dat informateur Zalm maandag verspreidde, kwam op straat te liggen, waarna er enkele dagen over gepubliceerd werd. VVD, CDA, D66 en CU wijzen erop dat er geen sprake is van verschillende lekken, omdat het om steeds hetzelfde document ging waaruit werd geput.

Dat gold niet voor het bericht in deze krant dat de beoogde coalitie ondanks een CU-pleidooi daartoe niet van plan is om te tornen aan de maximumsnelheid van 130. Ook daar ontstond aan tafel de voorbije dagen gedoe over. Hoewel publiekelijk weer vertrouwen in elkaar is uitgesproken, klinkt achter de schermen nog steeds wantrouwen. „Als je een vechtkabinet wil, moet je zó beginnen”, zegt een betrokkene uit de boezem van één vier van de partijen geïrriteerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Ik zeg maar niks.... icon_shh.gif

Zijlstra: Aanslag Barcelona benadrukt noodzaak spoedige formatie ,,Een land zonder regering is iets wat je niet te lang moet hebben, zeker niet in deze tijd.''

Nou ja, toch maar even wat zeggen...

Lullo...jullie hebben acht jaar aan de knoppen gezeten, en wat hebben jullie gedaan om de stroom asielzoekers te stoppen , en het land veiliger te maken :nietverstaan: Bijna niks..

En dan loopt er in Nederland ook nog een zekere Rutte..Die zegt...dat er in Barcelona een tweede aanslag voorkomen is door 'krachtdadig ingrijpen' van de Spaanse veiligheidstroepen. Dat noemde hij 'een klein lichtpuntje bij alle ellende'.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Ontwikkelingshulp moet zich meer richten op het tegengaan van migratie. De formerende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie werken aan voorstellen daartoe.
Typisch de bemanning van een kruidenierswinkel.
Dat gold niet voor het bericht in deze krant dat de beoogde coalitie ondanks een CU-pleidooi daartoe niet van plan is om te tornen aan de maximumsnelheid van 130.
Hoe achterlijk en strontvervelend zijn politici . . . Nederland is propvol. Ik heb allang geen zin meer om met de auto op weg te gaan. Overal verplichte langzaamaan acties door de overvolle wegen. Wat een achterlijk onuitstaanbaar hypocriet naargeestig corrupt volk zijn politici. Met een stukje onbenullige afstand op de snelweg, waar je 130 km mag rijden, win je geen tijd. Omdat vaak 50 km de gemiddelde rij snelheid bedraagt.

Zestien jaar geleden vroeg mijn zoon (24-1-1996) als vijf-jarige in de auto: "Pap, dit is toch een snelweg?" Ik antwoordde enthousiast bij de gedachte dat hij alles in de gaten hield: "Ja, dat klopt Hansito." Waarop hij mij onmiddellijk verbijsterd deed staan met zijn volgende vraag: "Maar waarom rijdt iedereen dan zo langzaam?" Het spijt mij dat ik niet meer weet wat ik daarop geantwoord heb. Wat ik mij wel herinner is dat ik eerst even goed moest nadenken.

Ach, politiek is en blijft smerig en corrupt.

En politiek is niet weg te denken zonder de gender neutrale poppenkast met daarin politici van allerlei pluimage.
Laatst gewijzigd door Hans v d Mortel sr op vr aug 18, 2017 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

"We laten ons niet bang maken" zegt Mark Rutte vanuit de 2de kamer, die inmiddels een bunker is geworden i.v.m. terrorismedreiging.
Veiligheidslek Kamer gedicht

De Tweede Kamer heeft een cruciaal veiligheidslek gedicht.

Als het nodig is, dan volstaat voortaan één druk op de knop om van de grote vergaderzaal een vesting te maken. De maatregel is uitgevoerd in de weken dat de Tweede Kamer vanwege het zomerreces niet vergadert.

Mochten er terroristen binnendringen, dan kunnen toegangsdeuren naar de publieke tribune op afstand worden gesloten. De deuren zijn de afgelopen weken voorzien van dik, kogelwerend matglas. Daarmee zijn niet alleen de belangstellenden op de publieke tribune beschermd, maar ook de Kamerleden, bewindslieden en parlementair personeel in de plenaire zaal een verdieping lager. Publieke tribune en vergaderzaal worden zo in een mum omgevormd tot een soort ’safe room’. Het zou een aanmerkelijk vlottere manier zijn om bescherming te bieden dan het evacueren van de aanwezigen bij een terroristische aanval.

De toegang naar de grote vergaderzaal via de publieke tribune gold als een kwetsbaar veiligheidslek, zo werd vastgesteld na het binnendringen van Koerdische demonstranten in de hal van de Tweede Kamer in oktober 2014. De veiligheidsanalyse werd nog eens aangescherpt na de terroristische aanslag op de redactie van het Franse tijdschrift Charlie Hebdo in januari 2015. Op meerdere fronten werd de bewaking nadien verstevigd. Zo nam de robuuster bewapende Koninklijke Marechaussee de beveiliging van de ingangen over van de politie.

Het plaatsen van een glazen wand om de publieke tribune is in het verleden meermaals overwogen, maar terzijde geschoven omdat dit het open karakter van het kernpodium van de democratie te veel zou aantasten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Het plaatsen van een glazen wand om de publieke tribune is in het verleden meermaals overwogen, maar terzijde geschoven omdat dit het open karakter van het kernpodium van de democratie te veel zou aantasten.
Tja, wie moslims gedoogt, dient rekening te houden met anti democratische acties. Ik weet toevallig dat moslims een bloedhekel hebben aan scheiding van kerk en staat.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef: En dan loopt er in Nederland ook nog een zekere Rutte..Die zegt...dat er in Barcelona een tweede aanslag voorkomen is door 'krachtdadig ingrijpen' van de Spaanse veiligheidstroepen.
Volgens mij is die aanslag niet voorkomen.

Of bedoelt men dat bij het voorkomen van die aanslag een paar doden zijn gevallen die niet meetellen in het rad van avontuurlijk moslimterrorisme? :thinking:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Onrust bij D66 over formatie

Binnen D66 is onrust ontstaan over de toekomst van het meervoudig ouderschap. In een nog te verschijnen brief in het bezit van deze krant trekken bezorgde partijleden aan de bel. Ze willen dat Alexander Pechtold een andere koers gaat varen in zijn onderhandelingen met VVD, CDA en CU.

Deze week lekte uit dat de onderhandelingstafel zich buigt over de toekomst van meerouder-gezinnen. Het gaat dan over familievormen waarin meer dan twee ouders voor één kind zorgen, zoals een homostel én een vrouw of twee vrouwen én een man.


Nu wordt juridisch slechts het gezag van twee ouders erkend, waardoor in meerouder-gezinnen pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt over wie er buiten de boot valt. De vier partijen sorteren voor op het instellen van een commissie die één en ander in kaart moet brengen; een beproefd Haags recept om een politiek gevoelige kwestie te parkeren. Dat zou nodig zijn omdat het onderwerp omstreden is bij de ChristenUnie. Een definitief besluit is echter nog niet genomen, klinkt vanuit de vier partijen.

Volgens de brief van de D66’ers is er al genoeg onderzocht door een vorige commissie en is het nu tijd voor actie.

„Stap af van het idee van een commissie die het werk van de vorige commissie nog eens dunnetjes gaat overdoen”, aldus de schrijvers. „Aan D66 (en de VVD) zeggen we: we begrijpen dat er compromissen moeten worden gesloten om samen te kunnen regeren. Maar dit zou geen wisselgeld moeten zijn in de formatie. Velen hebben op jullie gestemd om onze vrijheden te vergroten, niet te laten inperken door een kleine minderheid.”

De initiatiefnemers vinden dat het onderwerp een ’vrije kwestie’ zou moeten zijn, waar ieder Kamerlid zelf naar eer en geweten over zou moeten mogen beslissen, zonder het keurslijf van een coalitieafspraak. Ook zouden Kamerleden er zelfs wetsvoorstellen over moeten kunnen indienen.

De rebelse D66’ers waarschuwen dat ze het er niet bij te laten zitten als de formatietafel ook echt besluit om inderdaad de kwestie bij een commissie te parkeren, zelfs als hun stuk nu nog wordt teruggetrokken. Er zou zelfs vanuit het partijbureau druk op zijn gezet. „Wij zullen hiervoor vechten”, dreigen de D66-leden uit Amsterdam, Arnhem en Groningen.

Partijleider Pechtold is naar verluidt woedend over de brief. Hij bevestigt het bestaan ervan maar wil weinig woorden vuil maken aan het epistel. Op de vraag of hij de bemoeienis niet vervelend vond: „Neuh. Er zijn heel veel mensen die een mening hebben over van alles. Ja...” Zijn respons naar de D66’ers is: „Ik ben bezig een akkoord te sluiten, ik kijk goed naar het verkiezingsprogramma.”

Het is de eerste keer dat er georganiseerd verzet is vanuit één van de vier onderhandelende partijen over een mogelijke deal tussen VVD, CDA, D66 en CU.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Mahalingam »

Ik denk dat die boze brief afkomstig is de groep die ook op het laatste partijcongres een motie indiende om de veelwijverij wettelijk te regelen (volgens de sharia regels?).
Een motie op het partijcongres van D66 gisteren had een zelfs voor Nederlandse maatstaven verregaande liberale insteek. Onder leiding van D66-lid Bart Vosmer (“Privaatrecht | UvA | Secretaris Politiek @JongeDemocraten”, aldus zijn beknopte biografie op Twitter. Oh, en tevens een Israël-hater, maar dat geheel terzijde. Hoe dan ook, dit heerschap vond het kennelijk een goed idee om samen met de voorzitster van de Jonge Democraten (de D66-Jügend, zeg maar), een motie in te dienen om Nederland te laten streven naar wettelijke erkenning van polygame huwelijken
[...]
Maar misschien moet de soep niet zo heet worden gegeten als deze wordt opgediend, want als er binnen één partij extreem ‘liberaal’ over gewetensvragen denkt, dan is het D66 wel. Als polygamie zelfs bij deze groep met een stemverhouding van 80% tegen 20% wordt weggestemd (want dat is wat met er met deze motie gebeurde, nadat het partijbestuur deze al ontraadde), dan kan je op je vingers natellen dat het animo bij andere politieke partijen nóg lager zal zijn.
En het animo is bij alle gespreksparters miniem. En dan mag Pechtold dit 'principe' niet uitruilen?

http://www.dagelijksestandaard.nl/2016/ ... nederland/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Formatie kan nog weken duren

Het is volgens VVD-leider Mark Rutte niet te zeggen hoe lang de formatie tussen de VVD, CDA, D66 en ChristenUnie nog gaat duren. "Het is onwaarschijnlijk complex", zei Rutte vrijdag na afloop van de onderhandelingen.
"We zitten nu in een hele ingewikkelde fase waar het gaat om heel veel grote hervormingen. Dat is echt gedetailleerd", zei Rutte.

De vier partijleiders onderhandelen sinds 23 juni over de vorming van een nieuw kabinet, maar dat verloopt niet zonder slag of stoot.

De vier partijen zijn op elkaar aangewezen omdat elke andere combinatie die tot een meerderheid kan leiden, geblokkeerd wordt. Vooral D66 en ChristenUnie zijn geen natuurlijke bondgenoten van elkaar en liggen op gezichtsbepalende thema's als euthanasie, softdrugsbeleid en homorechten ver uit elkaar.

Dat de onderhandelingen moeizaam verlopen, werd vorige week al duidelijk. Hoewel de onderhandelaars benadrukken dat bij alle partijen de wil bestaat om eruit te komen, is ook duidelijk dat de formatie worstelt met een aantal principiële vraagstukken. CU-leider Gert-Jan Segers zei daarover: "Over geld kun je compromissen sluiten, over principes niet".

Lek
Deze week kregen we een zeldzaam kijkje in de keuken van de onderhandelaars toen het Algemeen Dagblad de hand wist te leggen op een aantal conceptvoorstellen voor het nieuwe regeerakkoord. Volgens betrokkenen gaat het om voorstellen van informateur Gerrit Zalm die gemaakt op basis van de gesprekken van voor de formatievakantie.

Daaruit blijkt dat het volgende kabinet zelf niet met een voorstel komt om de regels rond hulp bij zelfdoding te verruimen. Tegelijkertijd wordt het D66-wetsvoorstel voor hulp bij zelfdoding voor ouderen die niet ziek zijn, niet geblokkeerd. Er bestaat dus een kans dat het voorstel het zal halen.

In de campagne had Segers nog gezegd dat hij niet in een kabinet deelneemt dat zijn handtekening onder 'voltooid leven' zal zetten. Ook zou de Embryowet worden opgerekt om risico’s op erfelijke ziektes te verkleinen.

Daarnaast zou er geen besluit worden genomen over het meervoudig ouderschap, waarbij het gezag over kinderen toegekend wordt aan meer dan twee ouders, bijvoorbeeld twee moeders en een vader. Hoewel VVD en D66 dit graag zien gebeuren, komt het er niet. Wel wordt hier een nieuw onderzoek naar ingesteld.

Schadelijk
Dat de plannen zijn uitgelekt is bijzonder. De formatie kenmerkte zich door de radiostilte. De onderhandelaars wilden niets loslaten om het onderhandelingsproces niet te dwarsbomen.

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers was de dag na het lek dan ook furieus. Hij noemde het "schadelijk voor het proces" en weigerde uit te spreken dat hij nog vertrouwen had in een goede afloop.

Van wie het lek kwam, is nog niet duidelijk. Zeker is wel dat het de onderhandelingssfeer heeft verpest en het onderlinge vertrouwen weinig goeds heeft gedaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Het is volgens VVD-leider Mark Rutte niet te zeggen hoe lang de formatie tussen de VVD, CDA, D66 en ChristenUnie nog gaat duren. "Het is onwaarschijnlijk complex", zei Rutte vrijdag na afloop van de onderhandelingen.
"We zitten nu in een hele ingewikkelde fase waar het gaat om heel veel grote hervormingen. Dat is echt gedetailleerd", zei Rutte.
Heel veel grote hervormingen?
Hoezo? Die hoeven we niet te verwachten uit de hoek van aanhangers van de mislukte mensensoort moslims. Sluit dus die aanhangers uit die uitsluiten tot hun politieke en religieuze status hebben gemaakt. Dat zijn met voorop de Islam, de VVD, D666, CDA, CU, PvdA, GroenLinks, DENK, SP en mogelijk nog een paar randpartijen. Blijft over PVV en Forum voor Democratie.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ali Yas »

Hans v d Mortel sr schreef:Heel veel grote hervormingen?
Goed gezien Hans. Waar gáát het hier om?! Of weet Rutte iets wat wij niet weten, bijvoorbeeld dat ons land binnen de aanstaande regeringsperiode ophoudt als natie te bestaan?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:
Hans v d Mortel sr schreef:Heel veel grote hervormingen?
Goed gezien Hans. Waar gáát het hier om?! Of weet Rutte iets wat wij niet weten, bijvoorbeeld dat ons land binnen de aanstaande regeringsperiode ophoudt als natie te bestaan?
Dank je! Een complimentje is altijd leuk. Maar zo moeilijk was het niet.

De mens is niet bij machte zijn koers te bepalen, noch te behouden. Het bestaan van de mensheid wordt bepaald door twee absolute krachten die we niet in de hand hebben. In willekeurige volgorde. De natuur. De natuur laat zich niet dwingen (molekulen en atomen). En de Tijdgeest. Volgens mij spelen die twee onder een hoedje. :thinking: [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door King George »

Raadgevend referendum wankelt http://www.telegraaf.nl/t/29087473
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Zo lekker zit dat pluche . Zo lekker dat je er alles voor over hebt op er op te mogen zitten.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Schippers: eigen risico kan niet omlaag

Het is haast onmogelijk om nu nog het eigen risico voor volgend jaar omlaag te brengen. Volgens minister Schippers (Volksgezondheid) moet daarvoor de wet vóór 1 oktober worden aangepast. Ze ziet dat niet meer gebeuren.

Woensdag wist De Telegraaf te onthullen dat het eigen risico volgend jaar stijgt van 385 naar 400 euro. Formatiepartijen kunnen nog een stokje steken voor deze ophoging, maar de formatie duurt inmiddels zo lang dat dit schier onmogelijk is.

De deadline voor het aanpassen van het eigen risico van volgend jaar ligt volgens minister Schippers al op 1 oktober. Bovendien is er een complexe wetswijziging voor nodig. Het is volgens de bewindsvrouw dusdanig ingewikkeld dat de termijn van een kleine maand, die nu nog rest, waarschijnlijk te kort zal zijn.

Getreuzel
Van de vier formerende partijen gaven CDA en CU eerder aan het eigen risico met minstens 100 euro te willen verlagen. Van VVD en D66 mag het systeem blijven zoals het is. Achter de schermen bezwoer het formerende kwartet gisteren nog dat er nog gekeken wordt of het eigen risico alsnog kan slinken, maar als gevolg van hun eigen getreuzel in de formatie blijkt die kans dus uiterst gering te zijn. In ieder geval voor het eigen risico van 2018.

Het Centraal Planbureau becijferde eerder dat het terugbrengen van het eigen risico van 385 euro naar 285 euro ongeveer een miljard euro kost. Volgens VVD en D66 zou dit linksom of rechtsom alsnog op het bordje van consumenten komen omdat voor zoiets òf de belasting, òf de zorgpremie omhoog moet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2524
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Pizzaman »

Ariel schreef:Zo lekker zit dat pluche . Zo lekker dat je er alles voor over hebt op er op te mogen zitten.

Afbeelding
Dat Nationaal Zorgfonds is een idee van de SP. Overigens vindt de PVV het geen gek idee.
Weliswaar zijn ambtenaren niet al te productief, bovendien rotten ze vaak vast op functies
waar ze net niet geschikt voor zijn, enzovoorts.

In principe is vrije marktwerking beter. Het probleem is, die 'werking' is er niet.
Tweede probleem is welke graaier pakt de graaiers aan. Want zo is het helaas.
Na de bouwfraude heeft men niets bijgeleerd.
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 2017. We krijgen een nieuwe regering.

Bericht door Ariel »

Dit beloofde de partijen 6 maanden geleden.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie