Ahmed Marcouch de burgemeester van Arnhem.

Ariel

Re: Ahmed Marcouch de burgemeester van Arnhem.

Berichtdoor Ariel » Ma Jan 21, 2019 4:40 pm

Moslima’s in Arnhem zwemmen halal: zonder mannen en met de luiken dicht

De zonwering naar beneden, camera's uit, geen toegang voor mannen en alleen badjuffen langs de kant: in zwembad Valkenhuizen kunnen vrouwen sinds september ‘halal zwemmen’. Oftewel: zwemmen zonder dat een man je ziet in badkleding. Niet naar de zin van de Arnhemse PVV omdat ‘een publieke voorziening als een zwembad voor segregerende en anti-emancipatoire zwemuren wordt ingezet’.

De moslima's die zondagmiddag bij Valkenhuizen zwemmen prijzen zich gelukkig. ,,Het is voor mij de enige mogelijkheid”, zegt een 28-jarige Hollandse uit Arnhem Presikhaaf. Toen ze zestien jaar was bekeerde ze zich tot de Islam. ,,Nu kan ik met mijn kinderen zwemmen. Wel met bedekkende zwemkleding, want ook vrouwen mogen elkaar niet bloot zien. :huh: Maar daar is niet iedereen zo streng in als ik.”

De zwemkleding die de ongeveer vijftig aanwezige vrouwen dragen loopt inderdaad uiteen van bikini tot burkini. Mualla Turcut (45) verblijft in badpak in het ondiepe water omdat ze niet kan zwemmen. ,,Ik zou wel zwemles willen, maar dat is met mannen. Dat vind ik onprettig omdat Arnhem klein is. In Turkije ga ik wel de zee in met mannen in de buurt, omdat ik daar anoniem ben.”

Zo is het volgens Bilgen Sari (37) eigenlijk niet bedoeld. Of je een man kent of niet kent, zou niet uit moeten maken. ,,De essentie is dat mannen je niet horen te zien in badkleding. Omdat je heilig bent voor je eigen man. En voor de mannen geldt het ook. Zij dragen een zwembroek tot op hun knieën en over hun navel heen. Die delen moeten bedekt zijn.” Sari draagt buiten een hoofddoek, maar vandaag binnen alleen een bikini, want ze kan door geen man gezien worden. ,,Geweldig hoor, dat deze gelegenheid er is. Het wordt echt gewaardeerd.”

Op de vraag of zij ook vindt dat vrouwenzwemmen bijdraagt aan de islamisering van Nederland (zoals de PVV stelt) barst zwemster Jet Veenstra in lachen uit. ,, Wat een flauwekul. Ik zwom hier altijd al op zondagmiddag en nu het alleen voor vrouwen is, vind ik de sfeer zelfs beter. Je ziet om je heen hoeveel plezier deze vrouwen hebben.”
Even later: ,,Trouwens, mijn vriendin die hier altijd zwom met haar man baalt wel. Zij kunnen nu niet meer samen. Dat begrijp ik wel, maar ach, ze kunnen ook naar de Grote Koppel uitwijken.” Zo denkt een 28-jarige Hollandse moeder in het kinderbad er ook over. Ze woont vlakbij het zwembad en hoort in haar omgeving geklaag over het vrouwenzwemmen. ,,Hoewel ik geen moslima ben is dit voor mij een uitkomst. Ik ben niet slank en voel me prettiger tussen alleen vrouwen.”

Sportbedrijf Arnhem is niet onder de indruk van de vragen die de Arnhemse PVV-fractie stelde over het afgeschermde zwemmoment op zondagmiddag in Valkenhuizen en op maandagavond in de Grote Koppel. ,,Het is belangrijk dat ook kwetsbare doelgroepen ( lol) gebruik kunnen maken van het zwembad en leren zwemmen in Nederland-waterland. Het aanbieden van een vrouwenzwemuur is daarnaast voor het Sportbedrijf interessant omdat het leidt tot een goede bezetting van het zwembad.”
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Nederland”