Re: Wij hebben een regering.
Geplaatst: za okt 19, 2019 8:21 pm
Beweging van ex-moslims, hun sympathisanten en humanisten
https://dutch.faithfreedom.org/forum/
https://dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?f=25&t=26349
Ik snap alleen niet waarom de VVD nog bovenaan staat.Ariel schreef:PVV zit weer in de lift.
Wat opvalt bij de andere partijen is dat de VVD deze maand opnieuw hoog boven de rest uittorent. De partij stijgt een zetel en staat nu op 34, acht zetels meer dan in maart. Ook de PvdA blijft groeien. De partij krijgt er deze maand twee virtuele zetels bij en komt op vijftien. Dat zijn er zes meer dan in maart.
Rutte moet zijn rol in stikstof-saga uitleggen
Premier Rutte moet op het matje komen in de Tweede Kamer om zich te verantwoorden voor zijn rol in de stikstofcrisis. Meerdere oppositiepartijen vinden dat de minister-president schittert door afwezigheid.
„We weten niet eens of Nederland nog wel een premier heeft”, zei PVV-leider Geert Wilders. Hij eiste een debat met de ’wegduikende premier’. Hij kreeg daarvoor steun van de gehele Tweede Kamer.
Wilders vindt het onacceptabel dat pas in december duidelijk wordt welke maatregelen het kabinet met de provincies gaat nemen om bouwprojecten weer aan de gang te helpen en de uitstoot van stikstof te verminderen.
Rutte verwierp donderdagmiddag het verwijt dat hij geen regie heeft over de stikstofimpasse. „Deze kwestie is al weken Chefsache. Dat hoort ook bij kwesties die allesoverstijgend zijn.” Op de vraag ’waar is Rutte’ antwoordde de premier: „Rutte is hier bezig om ervoor te zorgen dat de mensen die het werk dagelijks doen, minister Schouten en staatssecretaris Van Veldhoven, dat die niet worden lastiggevallen door problemen met onderlinge coördinatie. Ik ben er om te zorgen dat het team goed werkt.”
Sinds de Raad van State oordeelde dat vergunningen voor bouwprojecten niet meer verleend mogen worden met beloftes van stikstofcompensatie in de toekomst, liggen duizenden projecten stil. Boeren vrezen vermindering van de veestapel. Ook verlaging van de maximumsnelheid lijkt onafwendbaar.
„De inhoud is uitermate complex”, zegt Rutte. „Omdat wij niet meer op de pof kunnen leven als het gaat om die stikstof. Daar is de PFAS bij gekomen. We moeten echt dingen oplossen. Dat kan niet altijd in een dag. Het probleem lossen we in elk geval niet op als ik me constant afvraag of ik wel zichtbaar genoeg ben.”
Uiterlijk volgende week moet het kabinet plannen in een brief aan de Kamer uit de doeken doen. Daarna volgt het debat. Binnenkort praat Rutte met de boeren en de bouwers.
Zieke minister Ollongren treedt terug om complicaties operatie
Minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) ondervindt complicaties sinds een operatie en is langer afwezig, waardoor een stoelendans plaatsvindt in het kabinet. Minister Koolmees (Sociale Zaken) wordt vicepremier, staatssecretaris Stientje van Veldhoven minister voor Milieu en Wonen.
Minister Kajsa Ollongren is nog niet volledig hersteld van een operatie, waardoor er een stoelendans plaatsvindt binnen het kabinet.
Minister Kajsa Ollongren is nog niet volledig hersteld van een operatie, waardoor er een stoelendans plaatsvindt binnen het kabinet.Ⓒ ANP
Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken krijgt de coördinatie van het hele departement en wordt minister.
Minister Ank Bijleveld (Defensie) krijgt het drukker, wordt ook minister zonder portefeuille en wordt in die hoedanigheid belast met de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) neemt beleid over openbaar vervoer en het spoor tijdelijk over van de zieke bewindsvrouw. Ollongren draagt haar taken over tot en met de kerstvakantie, al is nog niet zeker of de D66-minister dan volledig is hersteld. De komende tijd richt zij zich volledig op haar behandeling en herstel.
Ollongren onderging ruim een maand geleden een operatie aan haar bijholtes. Ze ging weer aan het werk, maar het herstel verliep minder goed dan gedacht. Terugkerende complicaties zorgen ervoor dat deze week is besloten om taken te verdelen tot Ollongren terugkeert, meldt een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. „Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken, toen zijn we tot deze constructie gekomen.”
Binnen haar partij D66 zijn zorgen over haar gezondheidstoestand. De minister voelt zich op sommige dagen erg beroerd en daarom kan ze nog niet inschatten wanneer ze weer op volle kracht structureel aan het werk kan, klinkt het. Zowel op het ministerie als binnen D66 wordt er wel op gerekend dat haar afwezigheid tijdelijk is.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ranje-tulpNieuw internationaal logo: 'NL' met gestyleerde oranje tulp
Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden zijn voortaan internationaal te herkennen aan een nieuw logo. Het beeldmerk combineert twee symbolen: NL en een gestyleerde, oranje tulp. Het logo vervangt het tot nu toe veel gebruikte ‘tulpje Holland’ van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).
Minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking): ‘Het nieuwe logo is breed inzetbaar, van high tech tot agrifood en van sport tot cultuur. Een eenduidig internationaal imago is positief voor onze export en het aantrekken van investering en talent.’
Een opluchting: deskundigen kunnen met de beste wil van de wereld er niet het woord 'Allah' of 'Islam' in terug vinden.Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat): ‘Het is belangrijk om internationaal uit te dragen waar we goed in zijn. Volgens het World Forum is Nederland de meest concurrerende economie van Europa en nummer 4 wereldwijd. Ook bedenken we innovatieve oplossingen voor technische en maatschappelijke uitdagingen en werken samen over grenzen van sectoren en landen heen.’
En dan moeten wij dus voorloper zijn. Dat is onze plicht.Een groen kartel, dat mag wél?
Vestager (Eurocommissaris voor mededinging) gaat de komende maanden beoordelen of de Europese mededingingsregels aan modernisering toe zijn. Het kartelverbod, een cruciaal onderdeel, is vrij helder: bedrijven die met elkaar concurreren mogen geen afspraken maken over prijs, hoeveelheid en kwaliteit. Ténzij consumenten, Europese burgers , er baat bij hebben. Bijvoorbeeld als samenwerking de efficiëntie bevordert, met lagere prijzen als gevolg. Of als er duurzame producten ontstaan, waarvoor consumenten meer willen betalen.
De regels zijn streng en bedoeld om consumenten te beschermen tegen kartelvorming en oneerlijke concurrentie. Maar hij staat soms óók in de weg van bedrijven die samenwerken voor duurzame doeleinden. Zoals een hoger inkomen voor cacaoboeren, het milieu of dierenwelzijn.
En dus groeit de druk op de Europese Commissie om de mededingingsregels op te rekken, of op zijn minst het ‘belang van de Europese burger’ ruimer te definiëren dan alleen dat van de consument.
De duurzaamheidsindustrie is blij met de concurentievervalsing.De Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet nu al toekomstige generaties consumenten meewegen in haar oordelen over duurzaamheidsinitiatieven die onder het kartelverbod vallen.
En die ruimte wordt nog groter. Deze zomer stuurde staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat, CDA) een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer waardoor ondernemingen met duurzame initiatieven het kartelverbod kunnen omzeilen.
Dat werkt zo: bedrijven met samenwerkingsplannen kloppen aan bij het kabinet, dat dan kijkt naar de duurzaamheidsmerites en het effect op ‘het algemeen belang’. Is ook de Tweede Kamer akkoord, dan wordt het duurzaamheidsinitiatief in regelgeving omgezet, en staat het kartelverbod buitenspel.
Nederland is het eerste EU-land dat zo een uitzondering op het kartelverbod creëert.
Al die plofkippen komen uit de Oekraïne want die hebben een voordelige regeling met de EU.Bedrijven en ngo’s zullen daarom blij zijn met de ruimte die de nieuwe wet straks biedt. Maar er zijn ook bezwaren uit bestuurlijke hoek. De Raad van State uitte deze zomer zware kritiek op het conceptwetsvoorstel, dat maar op een paar punten werd aangepast.
Belangrijkste bezwaar van de Raad van State: de wet tast „het primaat van de wetgever” aan. Ofwel: kabinet en Tweede Kamer moeten zélf het voortouw nemen, belangen wegen en regels stellen, in plaats die rol (deels) delegeren aan private partijen.
Mededingingsjurist Edith Loozen, verbonden aan de VU en de UvA, onderschrijft de kritiek. „Iedereen is voor duurzaamheid”, zegt ze. “Maar regulering begint bij de wetgever, om te voorkomen dat ‘deelbelangen’, van een groepje bedrijven dus, de politieke besluitvorming domineren.”
Loozen bestrijdt ook dat de mededingingswet op gespannen voet zou staan met verduurzaming. Concurrentie moedigt die juist aan, stelt ze. Denk aan snel gedaalde kosten voor zonnepanelen of windmolens, en het groeiende assortiment duurzame voedingsmiddelen: óók kippen. Van een first mover disadvantage is in werkelijkheid lang niet altijd sprake, volgens Loozen.
Maar die plofkippen dan, die nog steeds worden verkocht? Loozen: „Als wij als samenleving geen slechte kippen willen, moeten wij als samenleving regels stellen. Laat je dat aan de markt, dan loop je het risico op een duurzaamheidskartel dat overwinsten haalt, ten koste van de consument.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/07/ee ... l-a3979541Greenwashing
Loozens analyse sluit aan op kritiek die Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar economie aan de UvA, uitte op het voornemen de mededingingsregels op te rekken. Hij noemde dat „een gevaarlijke manier om iets goeds te willen doen”, die bedrijven de kans geeft met „minimale hoeveelheden nep-groen en nep-dierenwelzijn de samenleving te sussen en intussen de prijzen flink te laten stijgen”. Greenwashing dus.
Woede bij VVD en PvdA om ’CDA-truc’
Het speelde een grote rol bij de breuk in het Catshuis in 2012 en de val van Rutte-I: Geert Wilders vertrouwde zijn onderhandelingspartners niet. De gedogende PVV zou vanwege de crisis akkoord moeten gaan met een forse extra bezuinigingsronde, die haar achterban flink zou raken. Maar Wilders was door VVD’ers tijdens Rutte-I al regelmatig gewaarschuwd dat de PVV in onderhandelingen tien keer betrouwbaarder was dan het CDA.
Wilders verdacht de christendemocraten ervan dat ze na een deal over bezuinigingen alsnog de stekker uit de omstreden samenwerking zouden trekken. Resultaat: een gedogende PVV die de achterban in de steek zou hebben gelaten en een CDA dat met schone handen nieuwe verkiezingen kon ingaan. Voor de PVV kon een Catshuis-akkoord het politieke einde inluiden.
Het CDA heeft in Den Haag een reputatie opgebouwd. Die behelst de drang naar het nemen van verantwoordelijkheid en dus te regeren. Dat gaat soms nietsontziend. Het was toenmalig D66-leider Alexander Pechtold die in de Kamer ooit ’machtswellustelingen’ riep naar het CDA-vak, toen ze hem in de wielen reden. Als het erop aankomt, laten de christendemocraten zaken zelden aan het toeval over.
Dat schoot menig Binnenhofbewoner ook weer even door het hoofd bij het optreden van CDA-minister Ank Bijleveld (Defensie) rond de burgerdoden in Irak.
De manier waarop de bewindsvrouw in het staartje van het debat ook nog even suggereerde dat toenmalige PvdA-bewindslieden en nota bene de zittend minister-president op de hoogte waren gesteld en al die tijd hadden gezwegen, past volgens een kenner in de gemene CDA-partijtraditie van rivalen meedogenloos slachtofferen. „Een oude CDA-truc”, omschrijft een hoofdrolspeler, die hem deed denken aan het vechtkabinet Balkenende-IV. Daar zat Bijleveld trouwens ook in.
De door de wol geverfde CDA-bestuurder verbaasde met haar ogenschijnlijk laconieke houding. Verantwoording afleggen over een departementale leugen naar de Kamer over tientallen burgerslachtoffers leek voor haar een debat als alle anderen.
Het valt vaker op dat de benaderbare minister, ondanks al haar ervaring, bij momenten van onzekerheid op de praatstoel plaatsneemt en nervositeit camoufleert met een achteloze woordenwaterval.
Het samenspel zorgde ervoor dat de minister in het debat kwam te wankelen, terwijl breed was verwacht dat ze het met een oprecht boetekleed zonder al te veel kleerscheuren kon overleven.
Die ochtend had PvdA-voorman Lodewijk Asscher nog tegen zijn fractie gezegd dat hij er ’open’ in stond. Samen met zijn collega oud-minister Lilianne Ploumen zat hij immers in het kabinet dat de leugen verstrekte. Ploumen mede-ondertekende hem zelfs.
PvdA’ers ontkennen dat bij hun besluit dat Bijleveld weg moest om de leugen aan de Kamer, doorslaggevend was dat ze in het debat suggereerde dat Buitenlandse Zaken, Ontwikkelingssamenwerking, Algemene Zaken en Veiligheid en Justitie er ook van wisten.
Toch zorgde deze mededeling voor chagrijn. Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) ontkende er van geweten te hebben, evenals Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking) en Rutte (Algemene Zaken). Asscher ontkende eveneens. Het argument: 70 doden vergeet je niet zomaar. Navraag leert dat het bericht over de doden evenmin in de toenmalige commissie-Stiekem is gedeeld.
Bij het CDA valt te horen dat de ferme ontkenning van bijvoorbeeld Ploumen opvallend snel volgde. De ex-minister had duidelijk niet even de tijd genomen of onderzoek gedaan naar of zij of haar entourage destijds er iets van was gemeld, fluisterde een ervaren christendemocraat.
Bijlevelds suggestie maakte de PvdA boos en de VVD razend. De CDA-bewindsvrouw gooide niet alleen haar voorganger Hennis ’drie keer voor de bus’ zoals een nauw betrokken VVD’er het omschreef, minister-president Rutte werd in de beklaagdenbank gemanoeuvreerd. De premier stamelde desgevraagd dat hij geen ’herinnering had’ aan dat het hem gemeld zou zijn, een Haagse voorzichtigheidsformulering die ruimte openlaat voor het tegendeel.
Het geheugen van de control-freak Rutte is na negen jaar helaas wel vaker onwaarachtig ontoereikend gebleken, zoals bij de bonnetjesaffaire. De geloofwaardigheid van de premier is zodoende een kwetsbare plek geworden, waar politieke opponenten tot de volgende verkiezingen op zullen blijven meppen. Dat weten ze ook bij de VVD, zeker nu na de klimaathysterie dezer dagen ook een snelheidsverlaging door de liberalen wordt voorgekookt en goedgevonden.
Vandaar dat er door de VVD vuur werd gespuwd over de actie van Bijleveld, die ook doorsijpelde naar coalitiegenoot D66 en naar journalisten. Gesignaleerd werd hoe de CDA-minister en haar gevolg na het debat welhaast ’in polonaise’ naar een nabijgelegen horeca-gelegenheid trokken, de ernst van het gebeurde al dan niet beseffend.
De uitspraken van Bijleveld legden iets bloot. Nu het CDA weer een tijdje in de regering zit, heeft het wetenschap over bekende en onbekende fouten van de premier die al bijna tien jaar niet is te verslaan in het stemhokje. De christendemocratische kroonprinsen trappelen intussen om het stokje van hem over te nemen.
De trukendoos van het CDA kan daarbij handig van pas komen.
Wij zullen weldra horen wat voor ellendige regels onze regering voor ons verzonnen heeft.De coalitie heeft een akkoord bereikt over de aanpak van de stikstofcrisis. Rob Jetten heeft dat zojuist gezegd na urenlang coalitieberaad.
Volgens VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff zitten er ’goede dingen in het pakket, maar ook dingen waar ik minder blij mee ben’.
Inhoudelijk willen de deelnemers niets zeggen over wat er in het pakket’ zit. Premier Rutte weigert te zeggen wat er met de maximumsnelheid gaat gebeuren. Er wordt rekening gehouden met een verlaging naar 100 kilometer per uur, maar waar en wanneer dat zou gaan gelden was tot het laatst onderwerp van onderhandeling.
De presentatie van de plannen staat voor morgenochtend gepland.
Er is nieuws..Ariel schreef:
Wij zullen weldra horen wat voor ellendige regels onze regering voor ons verzonnen heeft.
Wij wachten geduldig af.
Het kabinet heeft grote moeite een nieuw feitenrelaas op te stellen rond de kwestie van de zeventig burgerdoden bij een bombardement in Irak op 3 juni 2015. Volgens bronnen van Elsevier Weekblad ontbreekt het definitieve rapport van het Amerikaanse militaire hoofdkwartier Centcom over de ‘nevenschade’.
Als er een ‘voorlopig’ Centcom-rapport ligt, dan moet er ook een ‘definitief’ Centcom-rapport zijn. Volgens een bron kan Defensie dat laatste stuk niet vinden.
Defensie kan rapport over burgerdoden niet vinden
Het kabinet heeft grote moeite een nieuw feitenrelaas op te stellen rond de kwestie van de zeventig burgerdoden bij een bombardement in Irak op 3 juni 2015. Volgens bronnen van Elsevier Weekblad ontbreekt het definitieve rapport van het Amerikaanse militaire hoofdkwartier Centcom over de ‘nevenschade’.
In het crisisachtige Kamerdebat van vorige week gingen minister van Defensie Ank Bijleveld (CDA) en de Kamerleden uit van een ‘voorlopig rapport’ dat Centcom op 15 juni 2015 uitbracht. Daarin zou staan dat er zeventig doden waren gevallen, onder wie IS-strijders en onschuldige burgers.
Als er een ‘voorlopig’ Centcom-rapport ligt, dan moet er ook een ‘definitief’ Centcom-rapport zijn. Volgens een bron kan Defensie dat laatste stuk niet vinden. ‘Dat zijn we nu aan het uitzoeken,’ zei een woordvoerder maandagavond. Op de vraag of Defensie het cruciale stuk gewoon kwijt is, wilde hij niet antwoorden: ‘Dat zeg ik niet.’
De vraag is nu waar het final report (definitieve rapport) van Centcom is gebleven. Daarin moet staan wat de anti-IS coalitie zelf heeft vastgesteld over het aantal burgerdoden. Heeft Den Haag eigenlijk wel een definitief rapport ontvangen over deze kwestie? Is er wel zo’n rapport? Zo niet, dan heeft de anti-IS-coalitie kennelijk geen eigen onderzoek gedaan naar de burgerdoden in Hawija. Minister Bijleveld kan dan rekenen op nieuwe verontwaardiging in de Tweede Kamer.
’Snelheidsverlaging is slechts een amuse
Het grote debat over de stikstofmaatregelen verliep stekelig en onheilspellend. Premier Rutte en drie ministers kregen de volle laag van de oppositie. Maar ook werd duidelijk dat de coalitie nog steeds onder spanning staat en dat vooral D66 al wat duimschroeven heeft besteld voor VVD en CDA.
Het debat is nog geen uur bezig als D66’er Tjeerd de Groot de quote van de dag geeft. Het Kamerlid dat bekend werd om zijn pleidooi de veestapel te halveren, zegt dat de snelheidsverlaging slechts ’een amuse is’ bij een ’zevengangendiner’. Er komt dus nog veel, veel meer.
Het stuk is er wel, maar valt onder de Rutte-doctrine: liegen en bedriegen. Netjes uitgedrukt wordt dit verwoord en naar buiten gebracht als: niet te vinden.Ariel schreef:Als er een ‘voorlopig’ Centcom-rapport ligt, dan moet er ook een ‘definitief’ Centcom-rapport zijn. Volgens een bron kan Defensie dat laatste stuk niet vinden.