Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Mahalingam

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Berichtdoor Mahalingam » Wo Feb 06, 2019 4:02 pm

Hoe zal het de bekeerling vergaan?
[...]
Dat hangt van twee dingen af, zeggen deskundigen. Ten eerste van het soort motivatie voor zijn bekering en geloof, en daarnaast van de gemeenschap waarbinnen Van Klaveren zijn geloof wil praktiseren. De vraag is of beide veel houvast zullen bieden.

„Van Klaveren biedt een mooi voorbeeld van een intellectuele motivatie van een bekeerling”, zegt Joke van Saane. De hoogleraar godsdienstpsychologie aan de Vrije Universiteit – waar Van Klaveren ooit godsdienstwetenschappen studeerde – deed veel onderzoek onder bekeerlingen. „Zijn toelichting past bij actieve zinzoekers die bronnenonderzoek doen, kritisch vergelijken etcetera”, zegt ze. „Zoiets kan gemakkelijk tot heel nieuwe inzichten leiden, die hem ook weer buiten de islam kunnen brengen. Want een religieus systeem klopt nooit helemaal.”

Een intellectuele motivatie, zegt Van Saane, is minder krachtig dan bijvoorbeeld een bekering na een grote, persoonlijke crisis. Of het opgaan in een heel nieuwe (vrienden-)groep, zoals bij bekeerde jihadisten gebeurt. Waarmee niet is gezegd dat de godsdienstwetenschapper de stap van Van Klaveren niet serieus neemt. Van Saane: „Mij viel juist op dat Van Klaveren zijn stap richting islam vrij klein hield, niet erg aanzette. Ik vond dat geloofwaardig overkomen. Ik zag er geen pr-stunt in om aandacht voor zichzelf of zijn boek te generen.”

Mohamed Ajouaou, die in 2014 een boek schreef over de geloofspraxis van moslims, begrijpt Van Klaverens motivatie. Maar daar is helemaal geen bekering voor nodig, zegt de VU-docent en islamitisch theoloog. „Zijn verhaal over die bronnen-interpretatie is een vrij zwakke motivatie en oppervlakkige legitimering. Een bekering is een ingrijpende breuk met je verleden. Daarvoor is veel meer nodig.”

Het zoeken naar nieuwe zingeving bijvoorbeeld, waarover Van Klaveren het ook heeft. Ajouaou: „Ik kan me goed voorstellen dat hij die zingeving en rust in de islam vindt, zeker na de enorme onrust en spanning die zijn PVV-tijd heeft veroorzaakt. Hij wil misschien verlost worden van die onrust door de tegenpool van de PVV, de islam, op te zoeken.”

Dogma

VU-hoogleraar Van Saane ziet daarbij logica in de overgang van een gereformeerd naar een islamitisch geloofssysteem. „De systemen lijken op elkaar. In beide is er vrij veel nadruk op dogma, met consequenties voor gedrag”, zegt ze. „Van Klaveren heeft een gelijksoortige structuur gevonden, waardoor hij zich snel op zijn gemak kan voelen. Een overgang naar het boeddhisme, dat veel minder dogma’s en rituelen kent, zou moeilijker zijn geweest.”

Zowel Van Saane als Ajouaou verwacht niet dat Van Klaveren zich in een moskee-structuur zal opsluiten, maar eerder aan de rand ervan zal verblijven. Van Saane: „Imam Azzedine Karrat, die bij zijn geloofsbelijdenis aanwezig was, is juist actief in gemeenschappen die heel open naar de samenleving toe zijn.” Ze kent Karrat als een ingetogen imam „die niet met Van Klaveren als een soort trofee voor de islam door het land zal trekken”.

Ajouaou verwacht dat Van Klaveren „als tamelijk individualistisch moslim” door het leven zal gaan. „Het zal lastig voor hem zijn om bijvoorbeeld bij een Turkse of Marokkaanse moskee aansluiting te vinden, ook omdat zijn vrouw christen blijft.

De docent denkt dat de doorsnee moslim niet vijandig op Van Klaveren zal reageren vanwege diens verleden als PVV-politicus. „Ik denk dat veel moslims zullen zeggen: ‘In de praktijk valt hij erg mee. Iemand die ooit in het parlement zat, komt nu bij ons. Er is dus nog altijd hoop.’”
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/05/hoe-zal-het-de-bekeerling-vergaan-a3653030
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Wo Feb 06, 2019 6:08 pm

1570:

Afbeelding

gerard_m

Berichtdoor gerard_m » Wo Feb 06, 2019 10:44 pm

Dit laat maar weer zien hoe handig de islam in elkaar zit. Je kunt het presenteren als een soort christendom light. Geen ingewikkelde 3-eenheid of zoon van god erin. Geloof je in alle profeten en dat er maar één god is, dan ben je moslim. Met een paar vriendelijke koran citaten erbij die laten zien dat de islam heel tolerant is.

Eenmaal binnen zie je een deel van de bekeerlingen ijveren om hun echte islam te promoten en de vooroordelen te bevechten. De islamitische rechtscholen, IS, sharia regimes, die hebben het allemaal verkeerd begrepen. Ik schat in dat Joram in deze groep zal zitten.

Een tweede groep wordt er geleidelijk dieper in gezogen, als een kikker in een langzaam opwarmend vat die niet door heeft dat het water gaat koken. Deze groep radicaliseert en is opvallend vaak betrokken bij terrorisme.

De eerste groep is veel gevaarlijker. Zij dragen bij aan de beeldvorming waarmee de islam zich verder verspreid. Met alleen maar terroristen zou het snel over zijn.

Uiteindelijk schijnt een vrij grote groep bekeerlingen er ook weer uit te stappen. Dan is het hopen dat hij vooral met andere suikermoslims omgeven is, die niet weten dat hij vanaf dat moment ter dood gebracht moet worden.

Wat de PVV er misschien uit kan leren, is dat alleen maar schoppen tégen iets niet werkt. Ik hoor Wilders nooit iets zeggen over wat de islam zo kwaadaardig maakt. Wel over de uitwassen ervan, maar nooit iets over de leer van de islam zelf. Als een ex-PVV er zich erin gaat verdiepen, weet hij eigenlijk nog niets. En dan val je - op zoek naar de nuance- makkelijk voor de suikerzoete versie van de islam.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)

King George

Berichtdoor King George » Vr Feb 08, 2019 2:16 pm

Column Jan Roos: ‘Geen weg meer terug voor Joram van Klaveren; islam verlaten betekent vrezen voor z’n leven’

Jan Roos werd afgelopen maandag verrast door het bericht dat zijn voormalige politieke kompaan Joram van Klaveren zich tot de islam had bekeerd. Jan beschrijft in deze column zijn gemengde gevoelens bij die onverwachte overstap van de man die hem bij VNL binnenhaalde.

Een van de grootste criticasters ten aanzien van de islam, tenminste: die ik persoonlijk ken, is Joram van Klaveren. Nou ja, kende. Want Joram is geen criticaster meer; hij is moslim geworden. Toen hij de PVV verliet en mijn voormalige partij VNL begon, deed hij dat nou niet omdat zijn islamstandpunt was gematigd. Liever gezegd, hij vond de koers van de partij van Geert Wilders niet rechts genoeg. Hij vond de islam niet bij Nederland horen. Hij vond de islam een verderfelijke ideologie. En hij vond moslims hele vervelende mensen. En nu zit-ie bij ze in de moskee.

Kan dat? Ja, dat kan. Gelukkig hebben we keuzevrijheid in dit land, dus ook qua religie. Verbaast deze draai me? Ja, volledig. Want elke mens kan zijn standpunt op een dag bijsturen, maar honderdtachtig graden bijsturen is wel erg radicaal. Het is toch van het niveau dat een zwarte man zich op een dag bij de Ku Klux Klan aansluit, of Marianne Thieme bij de kiloknaller tien kilo speklapjes koopt. Speklapjes die Joram overigens niet meer mag eten van zijn nieuwe geloof, maar dat geheel terzijde.

Kan ik zo’n radicale draai van standpunten begrijpen? Ja en nee. Joshua Livestro werd ook van de ene op de andere dag regressief links, terwijl hij altijd conservatief-rechts was. Duidelijk was dat hij het voor het geld deed. Ik zie Özcan Akyol steeds meer een linkse troetelturk worden, terwijl hij daar in het verleden verschrikkelijk wars van was. Maar ja, bij de VARA betalen ze nou eenmaal goed. Dus ik kan me best voorstellen dat je op een dag met je portemonnee gaat denken en niet meer met je brein.

Maar bij Van Klaveren gaat het een stuk verder want voor hem is er no way back. Zijn nieuwe geloof de rug toekeren zal immers betekenen dat hij moet vrezen voor zijn leven.

TPO
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Driepinter

Berichtdoor Driepinter » Vr Feb 08, 2019 5:53 pm

Meneer heeft godsdienstwetenschappen gestudeerd. Maar na het lezen van (de eerste) twee Mein Kampf entgegen der unglaubige Untermensch soera's ziet hij (pas) het "licht". Meneer zei ook "eerst wilde ik eigenlijk jood worden maar ik miste Jezus". Dan had Van Klaveren dus ook net zo goed Mein Kampf entgegen der nicht-Ariër kunnen lezen. Want profeet Dolfje noemt Jezus namelijk ook in zijn boek (het bijbelverhaaltje over Jezus die de joodse handelaren uit de tempel verjaagd want, aldus profeet Dolfje, 'joden denken alleen maar aan economisch gewin, niet aan het leven in het hiernamaals' ((dus dat Hitler een atheïst was is wijtverbreide grote leugen)). Met natuurlijk, net als in de koran, een totaal verwrongen Jezus figuur. Een boek met Jezus als de eerste atheïst is natuurlijk ook te schrijven.

Christenen die moslim worden is helemaal niet vreemd. Want veel christenen zijn sowieso al islamofiel. Deze aanhangers van de 'religie van de liefde' hebben nog een grotere hekel aan atheïsten dan de aanhangers van sekteleider Mohammed.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Mar 08, 2019 4:01 pm

De suiker-islam van Joram:
Beantwoord het bespotten van de islam met kalmte

Islam Het beledigen van de islam, zoals onlangs in Hoofddorp en Den Haag, leidt bij moslims vaak tot heftige reacties. Maar wie de Koran goed leest, weet dat de profeet Mohammed zijn beheersing nooit verloor, schrijft Joram van Klaveren .
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/05/beantwoord-het-bespotten-van-de-islam-met-kalmte-a3908107

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 08, 2019 7:58 pm

Misschien wordt Joram eens wakker en wie weet leest hij de koran nog een keer. Dan zal hij zien dat die soera geschreven is in de tijd dat mohammed maar een paar volgelingen had, en dus rustig aan moest doen.

Nu geldt die regel alleen als een moslims gemeente nog niet sterk genoeg is om terug te slaan, en om te winnen.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Nederland”