Nederlands politiekorps wordt steeds blanker.

Ariel

Nederlands politiekorps wordt steeds blanker.

Berichtdoor Ariel » Do Aug 01, 2019 9:08 pm

Nederlands politiekorps wordt steeds witter

Het percentage politieagenten met een niet-westerse migratieachtergrond neemt af. Dat blijkt uit nieuwe CBS-cijfers, die Nieuwsuur heeft vergeleken met oude politiegegevens.

Was het aandeel politiemedewerkers met een niet-westerse migratieachtergrond in 2009 nog 6,8 procent, in 2018 is dat teruggelopen naar 6 procent. En dat terwijl het aandeel van mensen met een niet-westerse migratieachtergrond in ons land in dezelfde periode toenam van 11 naar 13 procent.

Tot voor kort kon de politie om privacy-redenen van de medewerkers geen cijfers geven over aantallen agenten met een migratieachtergrond. Maar via een pilotproject van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn die (geanonimiseerde) gegevens er nu toch. Daaruit blijkt dat alle inspanningen om het politiekorps diverser te maken onvoldoende succes hebben. Het percentage van 2018 ligt ruim een half procent onder de data uit het rapport 'Allochtonen naar de top?!' uit 2010.

'Draaideur-effect'
Cultureel antropoloog Sinan Çankaya promoveerde in 2011 op de integratie en van etnische minderheden bij de politie. Hij noemt de daling van het percentage agenten met een migratieachtergrond treurig. "Dit onderwerp staat al sinds de jaren tachtig op de agenda bij de politie. Je ziet nu dat er in deze hele aanpak weinig schot zit. En juist de aanwezigheid van mensen met een niet-westerse migratieachtergrond is van groot belang voor de representativiteit van de politie."

Uit de CBS-publicatie blijkt verder dat een relatief hoog percentage agenten met een migratieachtergrond de politie binnen twee jaar na binnenkomst weer verlaat.

Onderzoeker Çankaya spreekt van een draaideur-effect. "Mensen met een migratieachtergrond komen de organisatie wel binnen, maar verlaten die ook weer snel. Je kunt de organisatie niet zomaar injecteren met een nieuwe aanwas van een aantal diverse mensen. In de bestaande organisatiecultuur moeten de aanwezige politiemensen ook meebewegen en ruimte creëren voor nieuwe opvattingen. Dat gebeurt blijkbaar onvoldoende."

In een reactie schrijft een woordvoerder van de Korpsleiding: "Als gevolg van het kabinetsbeleid voerde de politie tussen 2010 en 2015 geen actief beleid rond de instroom van politiemensen met een diverse (niet-Nederlandse) achtergrond. De politie wil van en voor iedereen zijn, een politie waarin iedereen zich herkent en die iedereen vertrouwt. Om die reden maakt de politie sinds 2016 een inhaalslag op het gebied van diversiteit. De politie streeft ernaar dat 25 procent van de nieuwe operationele medewerkers een diverse achtergrond heeft, zonder aan de kwaliteitseisen te tornen. Dit percentage is in 2017 wel en in 2018 net niet behaald. Om die reden doet de politie extra inspanningen om de gewenste doelgroepen te interesseren voor politiewerk. De politie heeft ook aandacht voor (de oorzaken van) de licht hogere uitstroom van medewerkers met een diverse achtergrond."
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Re: Nederlands politiekorps wordt steeds witter

Berichtdoor Ariel » Do Aug 01, 2019 9:10 pm

artikel van 22-06-2016,

'Te weinig agenten van buitenlandse afkomst bij politie'

De politie werft onvoldoende agenten van Marokkaanse of Turkse afkomst. Het 'diversiteitsbeleid' bij de politie - 20 jaar geleden geïnitieerd - dreigt een grote mislukking te worden, zo waarschuwt de Nederlandse Politiebond.

Jongeren van Marokkaanse of Turkse afkomst willen nauwelijks bij de politie werken. "We merken het in de wijken. Zij zien de politie als hun natuurlijke vijand. Ze trekken zich steeds meer terug in hun eigen omgeving, dat hebben de we laatste acht jaar steeds sterker gemerkt", zegt politievakbondsvoorzitter Jan Struijs.

Hij vindt dat er te weinig wordt gedaan om de situatie te veranderen. "Er wordt hierop onvoldoende beleid gemaakt. De mensen die binnen de politie initiatief nemen, moeten zich er echt doorheen vechten om iets voor elkaar te krijgen. Dat is zorgelijk", zegt Struijs.

Afspiegeling
De Amsterdamse wijkagent Nordin El Khayati vertelt uit eigen ervaring hoe belangrijk het is dat de politie een afspiegeling is van de samenleving. "Ik kom zelf uit een Marokkaans gezin. Dat helpt, omdat ik de taal spreek en de cultuur ken. Ik merk dat dat drempelverlagend werkt."

Met speciale wervingsdagen wil de Amsterdamse politie jongeren motiveren om bij de politie te komen werken. Met name jongeren van Marokkaanse of Turkse afkomst zijn dringend gewenst in de toch voornamelijk autochtone politiekorpsen, vindt het korps.

Oud-agent Hüseyin Sucu
Toch blijkt dat op de politieopleiding de klassen vooral 'wit' zijn. Ook in steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. "Dat kan niet, het moet diverser", zegt Struijs. Volgens de politiebond is de belangstelling voor de diversiteit bij de politieleiding én bij de politiek afgenomen.

Kansen
Ook een groot probleem bij de politie is dat mensen met een andere culturele achtergrond, de organisatie de rug toe keren. Volgens oud-agent Hüseyin Sucu kreeg hij niet de carrière-kansen die zijn autochtone collega's wel kregen. Daarom werd hij docent bij een opleiding voor de beveiligingsbranche.

"Ik wilde hogerop komen binnen de politie, maar dat is niet gelukt. Ik heb niet de kansen gekregen die mijn autochtone collega’s wel hebben gekregen", zegt Sucu. Hij vindt dat een slechte zaak. "Je moet je kunnen ontwikkelen en de kansen krijgen die iedereen krijgt."
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Hans v d Mortel sr

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Vr Aug 02, 2019 3:49 pm

Ariel schreef:
De Amsterdamse wijkagent Nordin El Khayati vertelt uit eigen ervaring hoe belangrijk het is dat de politie een afspiegeling is van de samenleving. "Ik kom zelf uit een Marokkaans gezin. Dat helpt, omdat ik de taal spreek en de cultuur ken. Ik merk dat dat drempelverlagend werkt."

Kijk daar gaan we weer! Van integratie is allang geen sprake meer. Wel van doorzettingsvermogen om je als parasiet op onze samenleving vast te houden aan je primitieve Arabische spraakverwarring en achterlijke cultuur. El Khayati weet er alles van. Hij spreekt namelijk vloeiend de heilige taal van Allah de knecht van dat historische vieze Arabische ventje Mohammed.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Vr Aug 02, 2019 11:10 pm

Hans v d Mortel sr schreef:Kijk daar gaan we weer!

Wat is precies het nut van "drempelverlagende" werking? Dat het schorem gemakkelijker toegang heeft tot de agent, ongetwijfeld om van hem, als lid van dezelfde groep, een streepje vóór te krijgen?
Truth sounds like hate to those who hate truth.

Terug naar “Nederland”