Boeren , vissers en bouwsector protest tegen de regering

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Boeren , vissers en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

BRIEFJE VAN JAN – Aan de Nederlandse boeren

Door: Jan Dijkgraaf, 9:31, 30 september 2019

Afbeelding

Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant is eigenlijk een soort Volkert van der Graaf

Beste boeren,

Ik hoop dat jullie morgen met véél meer mensen naar Den Haag trekken om te protesteren tegen de sanering die er voor jullie sector aankomt dan de autoriteiten op dit moment verwachten.

Ik geloof dat burgemeester Krikke maximaal vijf tractoren op het Malieveld wil toestaan, zodat het in de beeldvorming allemaal wel meevalt met jullie boosheid en bezorgdheid. Maar als jullie maar met voldoende veewagens, tractoren en aanhangers op verschillende tijden via verschillende aanvoerwegen naar de Haagse binnenstad rijden, is er voor de politie geen houden meer aan.

En ja, ik weet dat jullie op dit moment alleen (vaste) mest mogen uitrijden op bouwland, maar weten jullie veel dat dat Malieveld geen woonbestemming heeft? Alles in die binnenstad is volgebouwd en een park kun je die lap grond ook moeilijk noemen, toch?

Waarom deze oproep om Den Haag plat te leggen en te laten ruiken naar de plekken waar met liefde voor het vak en de dieren de groenten, de melkproducten en het vlees worden geproduceerd door hardwerkende ondernemers?

Omdat ik het zat ben dat boeren worden behandeld als criminelen.

Niet alleen door politici, maar ook door de media.

Kennen jullie Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant?

Die schrijft vandaag in een column aan jullie dat jullie moeten stoppen met wijzen naar anderen.

Ik citeer: “Maatregelen zijn onvermijdelijk, ze raken ieder. Ook daarom moeten we af van jij-bakken. Het verlammende ‘maar de ander’: ‘Laat Rutte eerst z’n vrindjes van de industrie aanpakken.’ Of: ‘Wanneer Schiphol wordt ingeperkt, kom je aan de heilige vakantie en schreeuwt iedereen moord en brand.’ Of: ‘Telkens weer mag de stad haar eisen opleggen aan het land. De stad zelf is één groot stinkend verontreinigd astmatisch gebied, maar ja, dat maakt niet uit, want daar heb je geen Natura 2000.’ Zo heeft ieder een ander om achter te kruipen en komen we nooit uit deze shit. Beste boze boeren: voor je met stront gaat gooien, kijk eerst nog even in je eigen emmer.”

Op zich mag zo’n gast uit de Haagse Schilderswijk die schrijft voor een Amsterdamse krant natuurlijk vinden dat júllie zijn shit moeten oplossen

Maar Jean-Pierre Geelen is niet zomaar een columnist van één van de grotere Nederlandse kranten

Hij is ook een dierenactivist.

Een criminéle dierenactivist.

Dat verzin ik niet, dat schreef hij zelf op 3 juni 2016 in dezelfde Volkskrant.

Ik citeer weer: “Moordlust is ook mij niet vreemd. De misdaad is juridisch verjaard, dus ik kan hem bekennen: als radicale puber zaagde ik in het Sauerland de hoogste sporten van ladders op jagershutten voor driekwart door. ‘Een eerlijke strijd.’ De ongelukkige jager die neer zou storten, hoefde van mij niet meteen dood. Maar een béétje ongelukkige val mocht best.”

Na die ‘verzetsdaden’ rende het bleekneusje uit de stad ongetwijfeld heel hard weg, dus we weten niet hoeveel doden en zwaargewonden Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant uiteindelijk op zijn geweten heeft.

Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant is eigenlijk een soort Volkert van der Graaf.

En zo iemand mag jullie dan ten overstaan van enkele honderdduizenden Nederlanders vertellen dat jullie niet zo moeten zeiken. En je moet niet gek opkijken als de staatsomroep hem vandaag of morgen ook nog een podium geeft.

Daarom zeg ik: morgen is misschien wel jullie enige kans om te voorkomen dat jullie sector wordt geslachtofferd.

Grijp ‘m.

Toon de Jean-Pierre Geelens van dit land jullie middelvingers.

Ik bedoel: laat ze een poepie ruiken!

Groet,

JanD

https://tpo.nl/2019/09/30/briefje-van-j ... se-boeren/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

:bsflag:
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Mahalingam »

De ochtendspits:
Afbeelding
1050 km file door #boerenprotest. Vooral in het midden van het land is het bizar druk.
Daarmee is het de drukste #ochtendspits ooit!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door King George »

Het is nu toch wel duidelijk dat als we eens met velen ons lemmingengedrag loslaten en de kudde ontstijgen het helemaal niet nodig is om ons door een valse herder als makke schapen naar de slachtbank te laten geleiden. #Kominverzet

Afbeelding Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Ariel »

Prachtig deze actie. Jesse werd uitgejoeld, en de D66 knaap kwam eigenlijk ook niet aan het woord.

Dit zijn de 5 tractoren die op het maliveld mochten staan.


Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Ariel »

Wat sfeerbeelden.







The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Ariel »



The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Ariel »

Ben ik het helemaal mee eens. icon_thumbup.gif

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Ben ik het helemaal mee eens. icon_thumbup.gif
Dat kan dan wel zo zijn, maar het is toch de grootschalige industriële landbouw die heel het Nederlandse en Vlaamse landschap tot een troosteloze boomloze vlakte heeft gedegradeerd. Waar buiten het fokvee en de mais niks meer kan leven.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:
Ariel schreef:Ben ik het helemaal mee eens. icon_thumbup.gif
Dat kan dan wel zo zijn, maar het is toch de grootschalige industriële landbouw die heel het Nederlandse en Vlaamse landschap tot een troosteloze boomloze vlakte heeft gedegradeerd. Waar buiten het fokvee en de mais niks meer kan leven.
En dat niet alleen. Denk aan al die uitstootgassen van 18 miljoen varkens. En dan zijn er nog de koeien, de kippen. En niet te vergeten ruim 1 miljoen moslims die zich blijkbaar op hun gemak voelen tussen al die varkens.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik leef liever met 18 miljoen varkens onder het dak van onze beschaving dan met 1 miljoen moslimparasieten.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Wat sfeerbeelden.

Ondanks dat Wilders honderd procent gelijk heeft met zijn betoog, zullen er ongetwijfeld linkse elementen in onze beschaving zijn die hem zullen beschuldigen van een Joseph Goebbels-mentaliteit. Omdat links nu eenmaal een grondige hekel heeft aan Wilders.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

Boerenopstand... geweldig!

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

‘Kabinet krijgt ultimatum, doen ze niks dan weer boerenprotest’

Binnenlandredactie, 01-10-19

Afbeelding

Farmers Defence Force, een van de organisaties die het boerenprotest organiseerde, geeft de politiek vier weken de tijd om met plannen voor de agrarische sector te komen. Als het kabinet of de Kamer voor die tijd niet met concrete plannen komt, zullen boeren opnieuw demonstreren.

,,We hebben ze een ultimatum gesteld van vier weken”, zegt woordvoerder Sieta van Keimpema. ,,Als er niets gebeurt, zijn de boeren echt bereid opnieuw actie te ondernemen.”

Bart van Kemp, schapenhouder en voorman van protestgroep Agractie, heeft landbouwminister Carola Schouten een uitgebreid voorstel gegeven op een usb-stick, met ,,een duurzame herverdeling van de landbouw maar ook plannen voor lespakketten op school". Hij wil binnen twee weken een reactie van haar. Over de vraag of Van Kemp bij een onbevredigende reactie opnieuw gaat demonstreren, wil hij nog niet denken. ,,Daar gaat het mij niet om, ik ga liever weer voor mijn schapen zorgen."

‘Neem hartenkreet serieus’
De politiek moet ,,de hartenkreet van boeren” serieus nemen. Dat zegt voorzitter Marc Calon van LTO Nederland. Hij is trots op het signaal dat de boeren en tuinders hebben gegeven. ,,De agrarische sector staat schouder aan schouder en de Nederlandse maatschappij staat achter ons. Hier kan de politiek niet omheen.”

Regionale organisaties LLTB, ZLTO en LTO Noord hebben samen met LTO Nederland leden ondersteund die naar Den Haag wilden afreizen.

LTO Nederland wees op de toezegging van minister Carola Schouten dat een halvering van de veestapel niet aan de orde is om stappen te zetten in het stikstofprobleem. ,,Het is nu aan de politiek om snel met oplossingen te komen om Nederland van het stikstofslot te verlossen”, aldus Calon. Hij pleit onder meer voor een drempelwaarde zoals die in buurlanden geldt.

Volg alle ontwikkelingen rond het boerenprotest in ons liveblog.

https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-kr ... ~a57ed6fd/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

D66 en GroenLinks uitgejouwd en uitgefloten bij boerenprotest in Den Haag
1 okt. 2019

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

De Groene sprong voorwaarts...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

HILVERSUM – Naast Den Haag is er ook een boerenprotest voor het gebouw van de NOS op het Mediapark in Hilversum

Geplaatst op 1 oktober 2019

Afbeelding

Er zijn zo’n 120 boeren aanwezig. De boeren protesteren over verschillende onderwerpen. Onder meer de groeiende overheidsbemoeienis is hen een doorn in het oog. Ook de stikstofproblematiek, waardoor boeren hoogstwaarschijnlijk minder mogen uitstoten, is een probleem.

Het protest bij de NOS gaat vooral over de beeldvorming over boeren in de media. De boeren vinden dat ze niet de juiste aandacht krijgen. “Radio en tv, het wordt tijd voor het eerlijke verhaal. En daar werken jullie niet aan mee”, valt te lezen op een van de spandoeken voor het gebouw.

“We zijn klaar met de berichtgeving van de media”, zegt een melkveehouder tegen mediapartner NOS. “Iedere keer die halve waarheden, het is eenzijdig. Boeren komen er niet netjes vanaf. We horen eigenlijk nooit iets over de kringloop die de landbouw heeft. In plaats van dat Nederland trots is op de boeren, worden we afgekraakt. De druppel loopt over en dat is vandaag.”

Een deel van de boeren werd tijdens hun protest naar binnen geroepen om vanochtend hun verhaal te doen in een praatprogramma op NPO Radio 1. Na hun protest in Hilversum sluiten de boeren zich aan bij de protesten in Den Haag.

Bron: www.nhnieuws.nl

https://ejbron.wordpress.com/2019/10/01 ... hilversum/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Pilgrim »

Boeren in opstand tegen linksgroenliberaal afbraakbeleid van Nederland

Posted on 01/10/2019

Afbeelding
Afbeelding: (3).

Huichelend begrip van VVD’ers, D66’ers en CU’ers, want dankzij hen gaat Nederland zijn ondergang tegemoet – PVV en FVD enige partijen die einde willen aan klimaatwaanzin – Elsevier: ‘Opvallend veel steun bevolking voor boeren’

Ruim 1100 kilometer file vandaag op de snelwegen, voor een groot deel doordat honderden boeren met hun trekkers met 40 km/uur naar Den Haag reden om daar te laten zien dat ze genoeg hebben van het extremistische klimaatbeleid, en niet de schuld willen krijgen van... ja, waarvan eigenlijk? Dat de natuur verandert? Dat is altijd al zo geweest, maar klaarblijkelijk moet de ‘natuur’ ineens een statisch systeem blijven (wat feitelijk tegen-natuurlijk is), en daarvoor is de klimaatgroep ‘Jetten, Jesse en Rutte’ hard bezig om Nederland aan alle kanten af te breken. Geen bouwactiviteiten = geen nieuwe woonwijken en wegen meer, gas inruilen voor peperdure en onbetrouwbare wind/zonne energie, bossen kappen en verstoken voor biomassa, en straks ook de helft van de landbouw en veeteelt opheffen, zoals D66 en GL willen? Als Nederland op deze wijze op slot gaat, zal het al snel definitief gebeurd zijn met onze welvaart.

De organisatie van ‘Agractie’ verwacht zo’n 10.000 deelnemers. Volgens de boeren worden zij met verkeerde en misleidende berekeningen (waar kennen we dat van?) ten onrechte als hoofdschuldige aangewezen van het stikstofprobleem, terwijl bijvoorbeeld de luchtvaart (nog) niet wordt aangepakt, en een bijna even groot deel stikstof als aan de landbouw/veeteelt wordt toegeschreven afkomstig is uit het buitenland. In sommige natuurgebieden worden de maximum waardes alleen al door stikstof uit het buitenland overschreden.

Huichelende reacties regeringspartijen
CU leider Gertjan Segers twitterde dat ‘de boeren niet onze stank, maar onze dank’ verdienen, omdat zij voor ons dagelijks voedsel zorgen. Toch voert zijn partij met minister Schouten het destructieve landbouwbeleid van het kabinet Rutte aan. VVD Kamerlid Helma Lodders verklaarde dat we de boeren ‘niet moeten wegjagen of betuttelen, maar juist koesteren.’ Daar is in het beleid van hun partij in de regering vooralsnog niets van te merken.

Klaver versus Wilders
Klimaatextremist Jesse Klaver was tenminste nog eerlijk door te stellen dat ‘het systeem van de bio-industrie failliet is,’ al voegde hij daar de leugen aan toe dat dit ‘wel de waarheid is’.

PVV leider Geert Wilders wees er juist op dat ‘de stikstofuitstoot door de boeren al gigantisch is gedaald. Niet jullie moeten boeten, maar Den Haag moet boeten. Onze boeren verdienen ons respect.’

FVD steunt boeren volledig; ‘klimaatlobby wil Nederlandse boeren kapot maken’
‘FVD steunt onze boeren volledig,’ twitterde Thierry Baudet. Op de FVD website wordt gesproken van ‘een aanval van de stedelijke groenen op het platteland. Het leidt tot economische zelfmoord, want de Nederlandse agrarische sector behoort tot de grootste voedselexporteurs ter wereld. Het werk van de Nederlandse boeren is een succesverhaal. De klimaatlobby wil dat kapot maken.’

‘De geradicaliseerde klimaatlobby wil de boer uit de weg ruimte. Via de EU... Frans Timmerman wordt de nieuwe Klimaat Tsaar die Europa groener dan groen wil maken. De EU wordt een groene planeconomie.’ Met wurgende regelgeving ‘zet de klimaatlobby de boer het mes op de keel... De klimaatactivisten drijven de Nederlandse boerenstand het faillissement in. Dat is hun doel.’

Boeren ‘zijn onderdeel van een gezonde economie. Het zijn hardwerkende mensen en een bron van innovatie… Zij voeden Nederland en grote delen van de wereld. Dat werk laten we niet afbreken door groene, vaak gesubsidieerde activisten die denken dat hun voedsel vanzelf in de koelkast terecht komt. Er zijn mensen die daarvoor hard werken. Dat zijn onze boeren.’ (2)

‘Opvallend veel steun bevolking voor boeren’
Elsevier schrijft dat de boeren op twitter ‘op opvallend veel steun’ kunnen rekenen. Veel mensen zijn blij dat er eindelijk een groep in opstand komt. ‘Zij protesteren niet alleen voor zichzelf, maar voor iedere burger die tegen de klimaathysterie van Jette, Jesse en Rutte is’; ‘Mijn respect voor de hardwerkende boeren... is zo oneindig veel groter dan voor die deugkneusjes met hun ‘klimaatstaking’.’ (1)

Omgekeerde scheppingsopdracht: Mens moet zich onderwerpen aan natuur
CDA/VVD/D66/CU en oppositiepartijen GL/PvdA/SP/PvdD willen eigenlijk een soort omgekeerde scheppingsopdracht uitvoeren. In het Bijbelboek Genesis krijgen de eerste mensen van God de opdracht om de aarde te bebouwen en de natuur te onderwerpen. Wat er nu gebeurt is dat de mensen en de door hen zorgvuldig opgebouwde welvarende samenleving juist ondergeschikt wordt gemaakt aan een drogbeeld van hoe ‘de natuur’ en ‘het klimaat’ er altijd uit zouden moeten zien. Zij willen ‘de aarde’, ‘de natuur’, dus laten heersen over de mens.

Op historische schaal nog maar kort geleden hebben we eeuwenlang gezien hoe ‘vriendelijk’ de natuur voor de mens is. Men was blij als men 40 jaar oud werd, want door talloze ziekten, plagen, hongersnoden, overstromingen, extreme koude- of juist hittegolven werden massa’s mensen uitgeroeid. En nu we ons daar sinds circa een eeuw met veel inspanningen aan ontworsteld hebben, moeten we daar weer naar terug? Willen we als volk gewillig mee met deze door de klimaatterroristen geëiste collectieve zelfmoord?

Xander

(1) Elsevier
(2) Forum voor Democratie
(3) Afbeelding: Embed from Getty Images (vrij voor redactioneel, niet commercieel gebruik)

https://www.xandernieuws.net/algemeen/b ... nederland/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Ariel »

Boeren dreigen met nieuwe acties als politiek niet luistert. "Dan gaat het anders en harder. Dan zullen we de voedselvoorziening platleggen. Dat is echt nodig, het is genoeg geweest."

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door mercator »

Zonder groene dwaas of klimaatfanaticus te zijn moeten die boeren zelf toch zien dat ze met hun industriële opvatting van landbouw het milieu compleet aan het verwoesten zijn. Ik ben oud genoeg om mij nog zomerweiden te herinneren met strobloemen, klaprozen erin en erboven leeuweriken en nachtegalen. Op dezelfde plaats nu een troosteloze groene vlakte. Tenminste als het nu en dan s regent, de laatste jaren is die vlakte meestal dor en droog zodat de koeien er niks kunnen eten. En zo is dat nu overal in de Lage Landen. Dat de boeren met hun tonnen zware tractoren de ondergrond totaal verwoesten en biologisch dood maken lijkt ze niet te deren . Zolang ze maar een mooi inkomen hebben. Dat begrijp ik, maar respect opbrengen voor die massale milieuverwoesting is absurd.
We zijn op het punt aanbeland dat biodiversiteit, water-en luchtkwaliteit beter is in de steden dan op het zgz. groene platteland en daar is de landbouw de oorzaak van.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Ariel »

mercator schreef:Zonder groene dwaas of klimaatfanaticus te zijn moeten die boeren zelf toch zien dat ze met hun industriële opvatting van landbouw het milieu compleet aan het verwoesten zijn.
Ik ben het niet met je eens Mercator. Mix van academische kennis, boerenslimheid en noeste arbeid basis voor succes.
Leerzaam artikel.
Spoiler! :
’Hier moet je je als boer altijd verdedigen’

We weten dat ze aan de hand van Yvon Jaspers een vrouw zoeken en dikwijls klagen over te nat of te droog. Ze zijn de geliefde kop van Jut voor milieufanaten, die in hen kwelgeesten van de natuur zien. En toch zijn Nederlandse boeren gemiddeld de besten van de wereld. Het verhaal achter het wonderbaarlijke succes van geplaagde vakmensen.

Veeboer Dirk Bruins krijgt een punthoofd van verwijten van de groene lobby. „Mijn koeien krijgen betere voeding dan de gemiddelde profvoetballer.”
Veeboer Dirk Bruins krijgt een punthoofd van verwijten van de groene lobby. „Mijn koeien krijgen betere voeding dan de gemiddelde profvoetballer.”Ⓒ FRANS PAALMAN
Z’n vader, toen ook nog landbouwer te Heerhugowaard, schudde zijn hoofd. „Jongen, begín er toch niet aan”, sprak hij. „Wij boeren hebben geen toekomst. Keihard werken en telkens weer je neus stoten aan de regels van politici die niets van ons vak snappen.”

Niels Zuurbier negeerde de wijze raad van zijn verwekker en haalt tegenwoordig als topondernemer samen met zijn compagnons Dolf Ursem plus achterneven Ivan en Dave Zuurbier ten tijde van de oogst 100.000 kroppen ijsbergsla per dag van het land.

„Wordt een beetje krap hier in het Westland”, zei kweker Kees van Veen tegen z’n zakenpartner Philip van Antwerpen. Ze lieten kassen bouwen in het Zeeuwse Rilland-Bath, later nog veel grotere in Middenmeer/Noord-Holland en een paar in Tunesië. Inmiddels mogen de heren zich met 90 miljoen kilo per jaar één van de grootste tomatenproducenten ter wereld noemen.

De vader van Dirk Bruins was keuterboer, ingeklemd tussen oprukkende woningbouw in Zwolle. Hij vond ruimte en de vrouw van z’n leven in het Drentse Dwingeloo. Op de drempel van de nieuwe eeuw dreven ze de koeien van Dirk en die van Bettina’s vader samen op het zandpad dat naar één gezamenlijke stal leidde. Inmiddels zijn de 125 bonte grazers van boer Bruins van zodanige kwaliteit dat ze elk ruim 10.000 liter melk per jaar geven, 1,3 miljoen in totaal.

Dikke huid
’s Lands boeren, ze worden tot in alle uithoeken van de aarde geprezen als de besten, omdat ze als het moet zelfs op een postzegel bevredigend kunnen oogsten. Academische kennis gecombineerd met boerenslimheid en noeste arbeidsdrift zorgen voor het succes, maar met gepaste trots die status koesteren zit er niet in.

„In Nederland moet je als boer jezelf altijd verdedigen”, zegt Dirk Bruins. Echtgenote Bettina: „Negerzoen mag je niet meer zeggen, Zwarte Piet is racisme, maar lompe boer en domme boer blijven onomstreden.”

Ze melden het minzaam glimlachend. Wie anno 2019 wil slagen in de landbouw en de veeteelt moet een dikke huid hebben en kunnen laveren langs vooroordelen en haatcampagnes, die reppen over gifmengers op het land en dierenbeulen in de stal. Dirk Bruins: „Dat de mensen weinig weten van het boerenleven vind ik niet erg. Dat het grote publiek zich zo makkelijk laat meeslepen door de groene lobby wél.”

Niels Zuurbier woont in de boerderij van zijn opa. Diens vader was ook al landbouwer. Ursem-Zuurbier (UZ) Vegetables heet het ultramoderne bedrijf dat wordt gerund door de vierde generatie. Zelf doorliep Niels de hoge tuinbouwschool in Den Bosch, achterneef Dave doet de logistiek van de teelt, Ivan communicatie en verkoop. Kennis en de juiste genen als succesformule, goed voor een jaaropbrengst van 14 miljoen kroppen ijsbergsla, 2,7 miljoen spitskolen, 250.000 biologisch geteelde kroppen sla, een half miljoen overige groenten. Niet bepaald het ’armetierige bestaan’ dat zijn vader hem voor ogen hield. „Ja, inmiddels is pa trots, maar net als ik ook realistisch, want milieuclubs blijven op ons inhakken en wij zijn als sector slecht in het verkopen van onszelf.”

Hij wijst naar een modderige vlakte. „Daar stond het afgelopen jaar sla op. Nu gaan we er een andere groente op verbouwen, omdat we de grond vruchtbaar willen houden. Het land is ons kapitaal, je denkt toch zeker niet dat wij dat gaan vernietigen? En toch blijft de groene lobby ons zien als gifmengers.”

Hij laat een term vallen. Zaadcoating. Gebruikt om de oogst te behoeden voor luizen en ander ongedierte, verboden door de Europese Unie. „Waardoor we 15 jaar terug in de tijd zijn gedrukt. De alternatieven bevatten meer gif. Dat het slecht gaat met de weidevogels… Onze schuld, zegt de Vogelbescherming. Weet je door wie die dieren worden verdreven? De ganzen. Bezorgen ons tonnen schade.”

Ja, ook hij verbouwt, met mate, biologisch. „Omdat het marketingtechnisch interessant is, niet omdat ik de wereld er mee wil redden. Integendeel. De ruimte, tijd en energie die we er in moeten steken, is buiten alle proporties. En ook biologische groenten worden bespoten. Noem het de hypocrisie van de maatschappij. Ik zeg tegen die milieutypes: ik stop met spuiten als jij niet meer naar de dokter gaat, want jij gelooft toch dat de natuur zichzelf altijd redt?”

Stukje zuidelijker zegt Kees van Veen in het Greenpack-gebouw te Maasdijk (waar zijn tomaten worden ingepakt): „Als we alles biologisch verbouwen en kweken, gaat een groot deel van de wereldbevolking dood van de honger. Daar is veel meer grond voor nodig dan de aarde kan bieden.”

Zoon van het Westland, de algemeen directeur van Agrocare. Als MEAO-scholier had hij al zaterdagbaantjes in de kassen. Hij volgde cursussen, maar de meeste kennis deed hij op door ervaringen te delen met vakbroeders. „In het Westland maken we elkaar wijzer.”

De winst wordt verhoogd door typisch Nederlands innovatief denken. Per kilo tomaten gebruiken ze 6 tot 10 liter water, in Zuid-Spanje en Noord-Afrika is 60 tot 100 liter voor een kilo de norm. Toen Van Veen startte, was in Nederland sprake van een goed ondernemersklimaat, nu kijkt hij over de grens. „Voor nieuwbouw denken we aan Engeland en Duitsland. Alleen al door de stookkosten is sprake van een ongelijk speelveld.” Aan zijn inventiviteit ligt het niet. Van de gesneuvelde tomaten wordt in de hal van Greenpack tegenwoordig tomatenblend gemaakt. Wekelijks gaat er 150.000 liter de deur uit.

’Loze kreten’
In totaal is 75 procent van de tomaten voor de export, 70 procent van Niels Zuurbiers kroppen ijsbergsla gaat naar het buitenland en van Dirk Bruins melk eenzelfde percentage.

Bruins, in zijn boerderij bij Dwingeloo: „Critici als Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren zeggen: ’Is dat nodig?’ Dan antwoord ik: als je in Nederland een hectare landbouwgrond opgeeft, heb je in het buitenland drie hectare nodig om aan dezelfde opbrengst te komen.”

Eén koe van hem levert jaarlijks ruim 10.000 liter melk op, elders heb je meer koeien nodig voor dezelfde ’oogst’ (en dus meer mest, meer CO2-uitstoot). Maar wat zegt Thieme? ’Boeren als Bruins melken de koeien helemaal uit.’

„Een loze kreet van iemand met een andere agenda”, zegt de melkveehouder. „Jarenlange interne bestudering heeft er voor gezorgd dat onze koeien top zijn. Ze krijgen betere voeding dan de gemiddelde profvoetballer.”

„Of mijn koeien het nu beter hebben dan die van mijn vader vroeger?” Fel: „Honderd procent.”

„Niets ten nadele van mijn pa, maar zijn dieren stonden vast in de stal en die van mij kunnen een wandelingetje maken. Maar het is dus nooit goed in de ogen van de milieuclubs en de dierenactivisten.” Hij glimlacht. „Door alle kritiek blijven we innoveren. Ook dat is de kracht van de Nederlandse boer.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door King George »

Van mij mag de landbouw ook gerust extensiever met meer biodiversiteit. Maar de boeren werden gedwongen te intensiveren. En als we extensievere landbouw met dus meer biodiversiteit willen, dan zullen we aan minder overbevolking moeten. Wat mij betreft kunnen we dus die geïmporteerde overbevolking missen als kiespijn.

Wat nu gebeurt is de boeren hun land afpakken ten behoeve van woonwijken voor meer geïmporteerde overbevolking, dus omvolking.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door Mahalingam »

Wat betekend 'gedwongen' onder de bewoners van de Haagse kaasstolp?
Minister Schouten liet cruciaal woordje weg in speech voor boeren
Minister Carola Schouten van Landbouw blijkt gisteren op het Malieveld in een speech aan boze boeren een belangrijk woord niet te hebben uitgesproken. Zij zei dat de veestapel in Nederland onder haar regime niet zou halveren.
[...]
Het ministerie van Landbouw zette de spreektekst van de minister later online. Daarin staat een cruciaal woord, dat Schouten niet uitsprak. ‘Zo lang als ik minister van Landbouw ben, betekent dat, dat er wat mij betreft geen gedwongen halvering van de veestapel komt’.
https://www.ad.nl/politiek/minister-sch ... ~a7f6c5e2/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Boerenprotest op 1 oktober tegen de regering

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Ik ben het niet met je eens Mercator. Mix van academische kennis, boerenslimheid en noeste arbeid basis voor succes.
Kan allemaal wel zijn dat moderne boeren tegelijk wetenschappers, technici en harde werkers zijn, maar ik zie overal om me heen het treurige resultaat van al die noeste arbeid. Dat is uiteraard ook de schuld van de consumenten: ik zie bijv. niet in waarom er hier zonodig met veel moeite ijsbergsla geoogst moet worden terwijl gewone sla hier veel beter gedijt. Als ik in een restaurant lui biefstukken van een halve kilo zie vreten draait mijn maag om. En de boeren voldoen aan die vraag door enorme vlaktes vol mais te zetten om de koeien vet te mesten. Zelfs de droogte waar ze nu zo over klagen organiseren ze zelf door na en tussen oogsten de velden onbegroeid te laten liggen.
De boeren zitten gevangen in een vicieuze cirkel. Ze moeten massaal de natuur vernielen om aan de vraag van de consumptie te voldoen, de politici willen hun kiezers pamperen die spotgoedkoop vlees en het hele jaar door aardbeien willen. Zonder dat de consument zijn gedrag drastisch verandert bereiken ze niks met hun tractoren optochten, behalve dan nog extra luchtvervuiling en files.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Plaats reactie