Essalam-moskee moet ook attractie zijn

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Essalam-moskee moet ook attractie zijn

Bericht door sprot »

Essalam-moskee moet ook attractie zijn

ROTTERDAM - De nieuwe moskee in Rotterdam wordt een gebouw met internationale allure. Maar bovenal moet het gebedshuis een voorbeeld worden van echte integratie.

Vertegenwoordiger van sjeik roept moslims op om 'op alle fronten te participeren'
De Verlichting leek dinsdag een nieuwe start te maken in Rotterdam-Zuid, waar een begin werd gemaakt met de bouw van een omstreden moskee. We mogen een verschillende (af)god dienen, maar we zijn bovenal burgers en in dit specifieke geval Rotterdammers. Voor de een zal de nieuwe moskee een gebedshuis zijn, voor de ander een exotische attractie. 'Zoiets als de Euromast', aldus burgemeester Opstelten.
Met een koepel van 25 meter hoog en twee minaretten van vijftig meter zal de Essalam-moskee van verre naar de gelovigen kunnen lonken. De minaretten reiken hoger dan de lichtmasten van het nabijgelegen voetbalstadion De Kuip. De Essalam-moskee wordt een van de grootste van Europa.

De pontificale allure van de moskee was niet naar de zin van het huidige gemeentebestuur in Rotterdam. Hoewel de zaak al was beklonken voor zijn aantreden, heeft wethouder Pastors van Leefbaar Rotterdam geprobeerd het ontwerp een wat eigentijdser aanzien te geven, als een signaal van integratie. 'Maar daarover viel niet te praten', zei Pastors. Na afloop van de oefening in verbroedering, gisteren aan de Colosseumweg, stak hij zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken.

De moskee is à raison van vier miljoen euro gefinancierd door sjeik Hamdan bin Rashid Al-Makhtoum uit de Verenigde Arabische Emiraten. Hij had gisteren elders verplichtingen en werd vertegenwoordigd door Mirza Al Sayegh, een Londense zakenman .

In naam van de sjeik maakte Al Sayegh geen woorden meer vuil aan het gesteggel. Zijn toespraak was een langdurige lofzang op the fine city of Rotterdam. Leefbaar of niet, een dergelijke tolerantie en grootmoedigheid schijn je elders niet gauw tegen te komen.

Zonder rechtstreeks te verwijzen naar de recente polarisatie in Nederland, en Rotterdam in het bijzonder, riep Al Sayegh zijn geloofsgenoten op niet langer langs de kant te staan. 'Ik vraag de moslims hier in deze stad om op alle fronten te participeren en goede burgers te zijn, werkelijk deel te worden van deze samenleving.' Opstelten sprak in minder verheven bewoordingen ongeveer dezelfde taal. Als voorhoede van hun gemeenschap moeten bestuursleden en voorgangers van de Essalam-moskee duidelijk maken wat de Nederlandse samenleving van moslims verwacht en het steekwoord daarbij is integratie. 'Als u dat lukt, dan feliciteer ik u van harte met uw moskee.'

Maar Opstelten verheelde niet dat een minder prominent gebouw hem liever was geweest. Dat past beter in de beperkte rol die het geloof in de Nederlandse samenleving speelt. 'Het zou een erkenning van onze cultuur zijn geweest.'

Opstelten ziet kansen in het open karakter van de moskee als centrum van sociaal leven. De begane grond is multifunctioneel en niet-religieus, een mogelijk bindend element in de wijk Feijenoord waar de cohesie ver te zoeken is. 'Laat uw moskee toonaangevend zijn, niet alleen qua omvang, maar ook in wederzijds respect.'

De verzoenende toon van de burgemeester vond geen gehoor bij zijn wethouder. Pastors zou gisteren de contracten met Al Sayegh tekenen, maar liet dat over aan een ambtenaar. De nieuwe moskee is volgens Pastors een gemiste kans om het Nederlandse gelijkheidsbeginsel uit te dragen.

Architect Wilfried van Winden denkt dat zijn Arabische opdrachtgevers genoeg geduld hebben betracht. Al zes jaar wordt er gepraat over de Essalam-moskee. Bovendien zijn er, in tegenstelling tot wat Pastors beweert, concessies gedaan. Vrouwen en mannen betreden de moskee door dezelfde ingang. Wel blijven de gebedsruimten gescheiden. Dat is volgens Van Winden een wens die moet worden gerespecteerd. 'Wij hebben in onze zwembaden ook gescheiden kleedhokjes voor mannen en vrouwen.'


:roll:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
AREND
Berichten: 129
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 6:22 pm

Bericht door AREND »

hoe kan je gebedsruimte vergelijken met kleedhokjes in het zwembad?...Het is gewoon separatie wat daar gebeurt....Vrienden van mij die in zuid wonen houden hun hart vast.,,,die moskee bederft de intergratie nog meer..
Dat uberhaubt een saoedi dit kan financieren in ons land,...Aan dat land kleeft heel veel bloed...En wij laten ze hier maar lekker hun gang gaan.

Arend
"leest u ons ook voor uit de
fabeltjeskoran,t"
[url=http://ah_52.tripod.com/zeg-het-maar/]mijn homepage[/url]
Afbeelding
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Essalam-moskee moet ook attractie zijn

Bericht door Monique »

Maar bovenal moet het gebedshuis een voorbeeld worden van echte integratie.
Vrouwen en mannen betreden de moskee door dezelfde ingang. Wel blijven de gebedsruimten gescheiden. Dat is volgens Van Winden een wens die moet worden gerespecteerd.
Zelfs de "integratie" van mannen en vrouwen is voor deze mensen al onmogelijk...... wie houdt nu wie voor de gek....? :roll:
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

VEL dient klacht in tegen "Hoeders van Moskeeën"




De Vlaamse Europese Liga (VEL) dient klacht in tegen de hulporganisatie "Hoeders van Moskeeën" wegens racisme en discriminatie. "De voorzitter van "Hoeders van Moskeeën" zegt dat hij bang is van de VEL. Hij is terecht bang. Racisten dienen bang te zijn van VEL, want wij laten niet met onze gemeenschap en onze religie sollen", aldus de VEL.


De aanleiding tot deze uitspraken was een incident dinsdag met een vrouw met een paar schoenen aan. "Hoeders van Moskeeën" eiste dat de vrouw, wilde zij binnen mogen, haar schoenen zou uitdoen.

De vrouw weigerde dat en de politie moest zelfs tussenbeide komen. "Dit is in strijd met de grondwet", zegt de VEL op haar website. "Vrijheid van godsdienst is een feit waar iedere instelling zich naar dient te schikken. Het interne reglement waarop de voorzitster zich beroept, is ondergeschikt aan de grondwet en is gewoonweg racistisch."

De VEL eist dat "Hoeders van Moskeeën" zich naar de wet schikt en assistentie verleent aan iedere hulpbehoevende, ongeacht afkomst of religie. "Indien de organisatie niet bereid is zich aan te passen aan de wet, zullen wij dit via alle mogelijke middelen afdwingen en eventueel de organisatie laten opdoeken. In de samenleving waar wij als de VEL naar streven is er geen plaats voor fascisten."
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Serdar
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 7:34 pm

Bericht door Serdar »

Monique schreef:
artikel schreef:Quote:
Vrouwen en mannen betreden de moskee door dezelfde ingang. Wel blijven de gebedsruimten gescheiden. Dat is volgens Van Winden een wens die moet worden gerespecteerd.
Zelfs de "integratie" van mannen en vrouwen is voor deze mensen al onmogelijk...... wie houdt nu wie voor de gek....?


Nou ja, dat ze dus door dezelfde ingang naar binnen mogen is dus al geen vanzelfsprekendheid maar een afgedwongen concessie. Aanvankelijk mochten vrouwen niet door de hoofdingang naar binnen. :shock:
Al zes jaar wordt er gepraat over de Essalam-moskee. Bovendien zijn er, in tegenstelling tot wat Pastors beweert, concessies gedaan. Vrouwen en mannen betreden de moskee door dezelfde ingang.
En nog erger:
Van Winden: 'Wij hebben in onze zwembaden ook gescheiden kleedhokjes voor mannen en vrouwen.'
Welja zeg. :o Dat herinnert me eraan dat het tijd wordt definitief stelling te gaan nemen tegen de islamtische apartheid van de geslachten. Wat is dat nou voor een onzin, om kleedhokjes gelijk te stellen aan de scheiding van de geslachten?

Ik heb vroeger mijn stem moeten laten horen tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Er mochten geen sportwedstrijden tegen dit land worden gespeeld, we mochten er niet heen met vakantie enz. Dit gebeurde allemaal in een tijd dat ik heel ontvankelijk was, en daardoor ben ik nu mordicus tegen apartheid. Ook tegen islamitische apartheid. Ik heb hier geen enkel respect voor, en wie apartheid erdoor durft te drukken onder het mom van godsdienstvrijheid moet zich ernstig schamen.

Mannen en vrouwen horen samen te leven, samen te werken en met elkaar samen om te gaan. Dat is de enige manier om te weten wie we zijn. Het is de enige manier om te voorkomen dat mannen en vrouwen elkaars leven verpesten met achterlijke vooroordelen. :!:
Serdar
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 7:34 pm

Bericht door Serdar »

Oh.. eh.. hallo die Arend, ik zag dat jij ook al hetzelfde had gezegd. 8)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Dat was Nina dus. Vreemd, het inloggen was zeker niet aangeslagen... :roll:
Plaats reactie