Politiek Nederland: Gebedsruimtes in openbaar onderwijs.

Patrick

Politiek Nederland: Gebedsruimtes in openbaar onderwijs.

Berichtdoor Patrick » Di Feb 03, 2004 10:03 pm

Minister Maria van der Hoeven (CDA) van Onderwijs ergert zich aan de gebedsruimtes op scholen in het openbaar hoger onderwijs. Zij zal hierover binnenkort gaan praten met de onderwijsinstellingen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De Rotterdamse Erasmus universiteit beschikt over een specifieke islamitische gebedsruimte.

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft twee algemene gebedsruimtes die alleen worden gebruikt door moslim-studenten. Een van deze ruimtes wordt gedeeld met studenten van de Universiteit van Amsterdam. De onderwijsminister reageert op Kamervragen die LPF-kamerlid Margot Kraneveldt heeft gesteld. Van der Hoeven schrijft in haar antwoord aan de Kamer: “Het toestaan van gebedsruimten voor specifieke groepen van leerlingen acht ik niet passend bij het karakter van het openbaar onderwijs.” Mocht zo’n ruimte er wel zijn, dan zou deze volgens de minister voor alle leerlingen toegankelijk moeten zijn ‘ongeacht godsdienstrichting’. Van Kraneveldt bracht vorige maand een bezoek aan de gebedsruimte van de Hogeschool van Amsterdam: “Ik heb zelf gezien dat daar een afscheiding is gemaakt voor mannen en vrouwen. Dat heeft niets te maken met een algemene gebedsruimte waar mensen zich kunnen terugtrekken.
Dat zou ik nog wel kunnen begrijpen, dit niet.”

CDA-Kamerlid Mirjam Sterk kan de redenering van haar minister volgen: “Wanneer de ruimte voor iedereen bedoeld is; niks aan de hand. Maar een specifieke plek voor moslims in déze openbare ruimte, dat kan niet.” VVD-Kamerlid Arno Visser is óók tegen specifieke gebedsruimtes: “Die ruimte op de Erasmus Universiteit verbaast mij echt. Hierdoor creëer je verzuiling binnen een openbare instelling. En dat wordt dan nog eens gefinancierd door de publieke middelen. Dat kan en mag niet gebeuren.” Lousewies van der Laan (D66) is getergd over de uitspraken van de VVD’er: “Dat is typisch de VVD, die anti-islamitische houding van ze. De scholen moeten dit zelf beslissen, die autonomie hebben wij ze gegeven. Ik vraag aan minister Van der Hoeven: heeft u niet iets beters te doen? Werken aan een oplossing van het lerarentekort bijvoorbeeld?”

De onderwijsbelangenorganisaties reageren verdeeld op het nieuws. Ine Bakker van de HBOraad, die de verschillende hogescholen vertegenwoordigt, zegt dat hier ‘geen regels voor zijn’. “Het is de eigen verantwoordelijkheid van de hogescholen. Ik weet dat de Hogeschool van Amsterdam een neutrale ruimte heeft ingericht.” Docent van de HvA August Hans den Boef bestrijdt dit: “Formeel is het een stilteruimte, in de praktijk wordt deze ruimte alleen gebruikt door moslim-studenten. Wij zijn een neutrale onderwijsinstelling, dit hoort hier niet thuis. Maar dat mag je niet zeggen, want het college van bestuur vindt spreken hierover een taboe. Ik weet echter dat veel van mijn collega’s zich hier aan ergeren.” Jeroen van Til van de vereniging voor Openbaar Onderwijs is tegen islamitische gebedsruimtes: “Dat mag niet, een openbare school hoort absoluut neutraal te zijn.”
De Vereniging van Universiteiten wil hier niets over kwijt. Voorlichter Marc van Wingerden: “Wij hebben hier geen standpunt over, het staat niet op onze beleidsagenda.” De Erasmus Universiteit zei niet te kunnen reageren op de uitspraken van onderwijsminister Van der Hoeven.

Bastiaan Paternotte

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Za Feb 14, 2004 8:11 am

Ik vind het wel goed dat ze dat doen,,maar er moet wel een must zijn voor die moslims om in Europa te blijven,,,belangrijke studie is misschien een reden,maar dan nog,,botst de cultuur te erg en zou ik denken dat een goede moslim niet eens in europa wil blijven.

Patrick

Berichtdoor Patrick » Za Feb 14, 2004 12:57 pm

Jasmijn schreef:Ik vind het wel goed dat ze dat doen,,maar er moet wel een must zijn voor die moslims om in Europa te blijven,,,belangrijke studie is misschien een reden,maar dan nog,,botst de cultuur te erg en zou ik denken dat een goede moslim niet eens in europa wil blijven.

Ik merk vooral volgende elementen op:

Een universiteit moet vooral een neutraal imago hebben, bovendien mag ze geen onderscheid maken volgens religie of sexe. Het is dus een foute beslissing om een gebedsriumte in te richten die uitsluitend bestemd is voor Moslims en waar bovendien mannen en vrouwen gescheiden worden. Het kan toch niet zijn dat een universiteit slechts die ene groep op haar wenken bedient. Ofwel geef je iedereen dezelfde privileges, ofwel geef je die aan niemand.

Dan is er nog de hypocrisie die rond dat hele zaakje hangt. De reactie van sommige politici enerzijds en de houding van de universiteiten anderzijds.

Om terug te komen op uw opmerking: de meerderheid van de aanwezige moslims zijn reeds van de derde generatie, ze kunnen noch willen terugkeren naar het land van hun voorouders. Vaak gebeuren er dan twee dingen: ofwel nemen ze de hollandse cultuur over tegen de wil van hun omgeving die hen als collaborateur bestempelt, ofwel isoleren ze zichzelf binnen de eigen groep en worden ze juist radicaler. Ik denk dat het tweede een belangrijke rol gespeeld heeft bij de aanslagen van 11/09

Bengazi

Berichtdoor Bengazi » Vr Feb 20, 2004 7:03 am

Jasmijn schreef:Ik vind het wel goed dat ze dat doen,,maar er moet wel een must zijn voor die moslims om in Europa te blijven,,,belangrijke studie is misschien een reden,maar dan nog,,botst de cultuur te erg en zou ik denken dat een goede moslim niet eens in europa wil blijven.

Europa is toch Dar el Harb (grond van de oorlog) of Dar es Salam (grond van de "vrede") van te maken ?

Terug naar “Nederland”