Verhagen bepleit verbod op opruiing

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Verhagen bepleit verbod op opruiing

Bericht door sprot »

DEN HAAG - CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen bepleit een verbod op opruiing tegen de democratische rechtsstaat. Hij reageert daarmee op de mogelijke juridische beperkingen om bijvoorbeeld op te treden tegen imams die oproepen tot het doden van homo's.

Vorige week kondigde premier Balkenende al aan dat wellicht wetswijziging nodig is om daar iets aan te doen. Aanleiding is de commotie die is ontstaan over teksten in een boek dat onder meer via een moskee in Amsterdam is te krijgen. Daarin staan volgens Balkenende walgelijke teksten'. Verhagen zegt niets te zien in een verbod op dit boek.

De CDA-politicus zegt in een interview met het dagblad Trouw dat hij meer ziet in de mogelijkheid om groeperingen grondwettelijke vrijheden te ontnemen als zij daar misbruik van maken.

Dat wil hij niet overlaten aan de politiek. Daarvoor zou Nederland net als Duitsland een Constitutioneel Hof moeten hebben. Verhagen heeft Donner gevraagd om te kijken of dat in Nederland ook mogelijk is.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Donner bekijkt wetgeving over haat zaaien

Bericht door sprot »

DEN HAAG - Minister Donner van Justitie sluit niet uit dat de wet moet worden aangescherpt om het zaaien van haat beter tegen te gaan.

De bewindsman heeft dat woensdag in een brief aan de Tweede Kamer geschreven in de aanloop naar het debat over de aanpak van omstreden geschriften. Aanleiding zijn moslimboeken waarin wordt opgeroepen tot haat en geweld tegen homoseksuelen en vrouwen.
Overigens is het nu al zo dat geschriften uit de handel kunnen worden genomen als de uitlatingen die daarin staan, strafbare feiten opleveren.


Ook de bezitters of verspreiders van zo'n geschrift kunnen al strafrechtelijk worden aangepakt. Het gaat om teksten waarin wordt opgeruid tot het plegen van strafbare feiten, dat beledigend is voor een groep mensen, aanzet tot haat of discriminatie of tot gewelddadig optreden. Wel moet worden aangetoond dat de bezitter of verspreider ervan weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de inhoud daartoe aanzet.

Donner wijst erop dat terughoudendheid nodig is bij de inbeslagneming en vervolging met het oog op de grondrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting en van godsdienst.

Toch zijn deze vrijheden niet onbeperkt. Beperkingen zijn toegestaan en eventueel nodig 'in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, gezondheid of goede zeden of voor de bescherming van rechten en vrijheden van anderen.'

Bij de beoordeling van de grenzen van de uitlatingen spelen mee de aard, de onderlinge samenhang en de religieuze, historische en maatschappelijke context.

Uit jurisprudentie blijkt volgens Donner bovendien dat er weinig ruimte voor een veroordeling is als de uitlating werd gedaan als bijdrage aan het publieke debat over een thema. Meer kans op een straf is er als de uitlating niet plaatsvond in het kader van een maatschappelijk debat.

Pas onlangs, in februari, zijn de artikelen over discriminatie in het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering verruimd.

De celstraf voor structurele discriminatie of het aanzetten tot discriminatie van mensen wegens hun ras, godsdienst, levensovertuiging of seksuele gerichtheid, ging omhoog van één naar maximaal twee jaar.

Bij de discussie daarover in de Tweede Kamer, werd geconcludeerd dat de haatzaai-artikelen in Nederland niet hoefden te worden aangepast. Daarbij was ook naar de strafbaarstellingen gekeken in Duitsland, Frankrijk en België.

Nu de discussie over discriminerende geschriften echter is opgelaaid, wil Donner 'opnieuw bezien in hoeverre aanleiding bestaat het juridisch instrumentarium inzake het zaaien van haat aan te scherpen'.

Hij neemt daarbij de uitkomst mee van het onderzoek dat het Openbaar Ministerie nu doet naar de geschriften die in de Al Tawheed moskee in Amsterdam worden verspreid.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

Onder de vlag van religie wordt veel meer getolereerd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Volgens Haselhoef is het allemaal niet zo bedoeld.. Hij haalt er om zijn woorden wat stevigheid te geven ook de bijbel maar weer even bij. De koran is een vredelievend boek. ja, ja...
een beetje hypocriet als je het mij vraagt..

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/04/24/q034.htm

Anti Homo Moslim Media Hype
Moslims en Homo's moeten zich niet tegen elkaar laten uitspelen

DEN HAAG, 20040424 -- Een openbrief en een verzoeningswoord na aanleiding van een ontvangen uitnodiging van dhr. Henk Krol (Hoofdredacteur Gay Krant) om aanwezig te zijn bij een protestbijeenkomst tegen intolerantie uit Islamitische hoek. Deze protestbijeenkomst wordt georganiseerd door de voorzitter dhr. Henk Beerten van COC Nederland en Stichting Vrienden van de Gay Krant op zaterdag 24 april 2004 om half twee bij het homomonument bij de Westerkerk in Amsterdam.


De Koran, het Nieuwe testament en het Oude testament veroordelen alle drie homoseksualiteit en sodomie. En verklaren dat het uitoefenen van seksualiteit tussen mensen van hetzelfde geslacht niet door God als iets goeds gezien wordt.

In de bijbel wordt er dan ook opgeroepen in Leviticus 20:1-27 "dat een man, die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw'' met die andere man ter dood gebracht moet worden."

In de Koran zul je een dergelijke passage tevergeefs zoeken. Nergens in de Koran zul je teksten vinden waarin er opgeroepen zal worden om homoseksuelen ter dood te brengen.

Het is in dan ook in dit licht gezien misschien wel enigszins ook een klein beetje verwonderlijk te noemen dat onze Christelijke premier die een Minister President behoort te zijn voor alle Nederlanders wel een boek vanuit de Islam bestempelt als walgelijk maar zwijgt in alle talen over alle homo-onvriendelijke bejegeningen vanuit Christelijke zijde gedaan door bisschoppen en dominees en die nu nog steeds te vinden zijn in allerlei Christelijke literatuur en die te koop zijn in kerken en boekhandels.

Wat dat betreft hoop ik dat moslims en homoseksuelen zich niet door een deel van de media tegen elkaar laten uitspelen. De aangewakkerde polarisatie over het boek "De Weg van een Moslim" wat al meer dan veertig jaar overal verkocht wordt, laat mij vraagtekens zetten wat de plotselinge nieuwswaarde van dit naslagwerk en soortgelijken boeken is.

Het boek is een naslagwerk wat handelt over zaken als strafrecht, erfrecht, ethiek, geloof, gedrag en sociale betrekkingen van een moslim.

Het boek is duidelijk geschreven voor een situatie in Islamitische landen. Nergens wordt in het boek aangespoord dat mensen het recht in eigen hand zouden moeten nemen. In tegendeel moslims moeten zich aan de wetten van het land houden waarin zij verblijven.

Het is jammer dat de uitgever van het boek niet explicieter door middel van voetnoten en een voorwoord aangeeft in welke context, tijd en publiek men dit boek moet plaatsen.

Nu zou het inderdaad voor mensen die persé verkeerd willen begrijpen kunnen overkomen alsof Moslims in Nederland homo's zouden willen vervolgen, of nog bespottelijker met geweld de macht van de Nederlandse regering zouden willen overnemen.

Het is ook jammer dat een deel van de media aan een ieder die alleen maar negativiteit en slechtheid over de Islam heeft te melden uitgebreid spreek, zendtijd en schrijfruimte verschaft. Bijvoorbeeld dhr. Ephimenco in Trouw en mevr. Hirsi Ali in het Algemeen Dagblad en diverse andere columnisten in bijvoorbeeld Elsevier, HP de Tijd of Metro. Het zou de betrouwbaarheid van de media ten goede komen wanneer tegenstanders maar ook voorstanders van een bepaalde religie op gelijkwaardige evenredige wijze in staat gesteld zouden worden om met elkaar in debat te gaan. Nu is het door de bevooroordeeldheid van een deel van de media het noodzakelijke publiekelijke debat tegen de Islam ophitsend, bevooroordeeld en éénzijdig.

* * *

Een verzoeningswoord voor Henk Krol en andere mensenkinderen

* * *

Het doet mij pijn als mensen wiens harten gelijk mijn hart even rood en even zacht gekwetst worden.
Het doet mij pijn als mensen wiens tranen gelijk mijn tranen even zout en even bitter zich bedreigd voelen.

* * *

Maar wat kunnen wij doen?
De woorden der openbaringen zijn gesproken en de inkt is onuitwisbaar op papier en in de harten der mensen opgedroogd.

* * *

Jouw geaardheid en mijn geloof zijn voor ons beiden even heilig.
Mijn geloof en jouw geaardheid zijn voor ons even onlosmakelijk verbonden met hetgeen wie of wat wij denken te zijn.
Noch zal jij bereid zijn om jouw geaardheid op te geven noch zal ik bereid zijn om mijn geloof op te geven.

* * *

De grenzen van mijn geloof eindigen echter waar jouw grenzen van veiligheid en mededogen voor mij beginnen.
Ik ben niet jouw aanklager noch zou jij een aanklager voor mij willen zijn.
Ik oordeel niet over jou noch zou jij over mij willen oordelen.

* * *

Zo verschillend edoch zo gelijk.
Twee mensen, Twee Nederlanders, Homo, Moslim beiden geschapen door Hem, onze God die meest Liefdevol en die meeste Barmhartig is en hierin geen fouten maakt.
Vreedzaam en mededogend met elkaar samen-levend een ieder in haar eigen waarde en waarheid.

* * *

Abdullah Haselhoef


Noot voor redacties:

e-mail: [email protected]
fax: 084-2234002
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie