'Dit is het nou: ik zeg iets, u wordt meteen boos'

Dan Cannon

Berichtdoor Dan Cannon » Za Nov 20, 2004 6:03 pm

de Volkskrant, zaterdag 20 november 2004, van onze verslaggever Stieven Ramdharie

AMSTERDAM - De enige harde eisen: We gaan niet met elkaar op de vuist. Plaats van handeling: de Meervaart. 'Dit is geen dreigement, maar we zijn al met een miljoen moslims.'

Het gedonder is er al na amper tien minuten debat. 'Wilt u vriendelijk tegen mij praten? Please!', roept arabist Hans Jansen naar Jamal Aicha van de radicale moskee al-Tawheed die zijn stem tegen hem verheft. Amsterdammer Peter Hofland stelt voor dat de islam een periode van 'Verlichting' ondergaat, om af te zijn van extremisme en intolerantie, en hij wordt meteen bedolven onder een golf Marokkaans gesis.

'Hier ziet u het probleem', roept hij naar de Marokkaanse psychiater Salah Sidali die hem fel aanvalt. 'Ik zeg iets en u wordt meteen boos.' 'U moet zo te zien de Verlichting nog doormaken!', sneert Mohammed Cheppih, ooit beoogd leider van de Arabisch Europese Liga (AEL-NL), naar Jansen, die rept van de moorden die in naam van de profeet zijn begaan. Jansen: 'Zij zijn Theo van Gogh voorgegaan.'

De Meervaart, vrijdag. We praten al twee weken niet meer met elkaar in Nederland, zo vond het Marokkaanse blad Mzine, dus werd het tijd voor een goed en openhartig debat. Met als enige eisen aan de prominente politici en het publiek: we gaan niet met elkaar op de vuist en we laten elkaar gewoon uitspreken. Een ordinaire vechtpartij brak er niet uit tussen Michiel Smit van Nieuw Rechts en Nabil Marmouch van de AEL-NL, maar harde woorden vielen er volop.

Harde oordelen over Van Gogh en zijn 'geitenneukers-gelul', over hoofddoekjes en vooral het zich niet geaccepteerd voelen als allochtoon. 'De dag dat wij geaccepteerd worden', riep rapper Mohammed Jaber uit Venlo naar het panel, 'dan pas zullen wij ons Nederlander voelen.' Psychiater Sidali was dat gebrek aan erkenning ook beu en hij kreeg de zaal, die voornamelijk uit Marokkaanse Nederlanders bestond, volledig plat. Sidali: 'Dit is geen dreigement, maar we zijn al met een miljoen moslims. Als we één dag stoppen met werken, gaat Nederland failliet.' Arabist Jansen ontwaarde al na een halfuur een hoge bloeddruk bij panel en publiek.

'Ik zie geen verschil tussen een moslimterrorist en u', kreeg de rechtse Smit, die pleitte voor het uitzetten van moslim-extremisten, naar zijn hoofd geslingerd. 'Michiel, wat doen we tegen mensen die aanslagen plegen op moskeeen?', wilde AEL-leider Marmouch weten van Smit, die onder politiebegeleiding arriveerde.

Na twee uur debat constateerde Abdel Chraou van Mzine 'dat we elkaar niet hebben geslagen, we kunnen met elkaar praten'.

http://www.onafhankelijk.nl/
Zaterdag 20 november 2004

Persoonlijke mening: De dag dat 'zij' geaccepteerd worden, is de dag dat zij zich als Nederlanders gedragen.
Islam is anti-ongelovigen, dus ben ik anti-Islam.

Ik ben de grootste minderheid in de wereld: een individu - David Gulbraa.

Monique

Berichtdoor Monique » Zo Nov 21, 2004 11:55 am

Ik begrijp die 2 gezichten niet zo goed.
Aan de ene kan gillen "ik ben er trots op om marokkaan te zijn"..en...aan de andere kant zielig lopen klagen dat ze niet als "nederlanders' gezien worden... :roll:
Amorele atheistische nitwit

Dan Cannon

Berichtdoor Dan Cannon » Zo Nov 21, 2004 3:37 pm

Monique schreef:Ik begrijp die 2 gezichten niet zo goed.
Aan de ene kan gillen "ik ben er trots op om marokkaan te zijn"..en...aan de andere kant zielig lopen klagen dat ze niet als "nederlanders' gezien worden... :roll:

Er zijn verschillende redenen om ze niet als Nederlander te zien.

1: Dubbele paspoort.
2: Loyaliteit met de umma en Islam boven Nederland en de grondwet.
3: Marokkaans/Arabisch praten i.p.v. Nederlands.
4: Continu ter verdediging stappen van andere Marokkanen i.p.v. als een ECHTE Nederlander gewoon eventuele misstanden veroordelen zonder excuses.
5: De Islamitische wereld superieur vinden aan de Westerse wereld.
6: Iets simpels als vrijheid van meningsuiting niet eens begrijpen (begrip voor geweld en bedreigingen richting Van Gogh, Wilders en Hirsi Ali).

Daarom zei ik ook aan het eind van het artikel: Als ze als Nederlander behandelt willen worden, moeten ze zich eerst maar eens als Nederlander gaan gedragen. Het overgrote meerderheid van andere immigranten maakt zich niet "schuldig" aan bovenstaande 6 punten.
Islam is anti-ongelovigen, dus ben ik anti-Islam.

Ik ben de grootste minderheid in de wereld: een individu - David Gulbraa.

Terug naar “Nederland”