Interview met Geert Wilders

sprot

Interview met Geert Wilders

Berichtdoor sprot » Zo Nov 21, 2004 5:05 pm

INTERVIEW. Ondergedoken, controversieel en populair in Nederland: Geert Wilders
Ik pleit voor een soort noodtoestand

© AP
,,We moeten de rechtstaat even opzijzetten om diegenen aan te pakken die de rechtstaat willen vernietigen.'' De Nederlandse po----liticus Geert Wilders (41) heeft niet alleen het meest besproken kapsel van zijn land, hij heeft ook één zetel in het parlement en - volgens de peilingen - het vooruitzicht op maar liefst 24 zetels. Hij heeft ook lijfwachten voor de deur en een controversieel ideeëngoed. ,,Maar 'eigen volk eerst' vind ik een verwerpelijke slogan.''

DE agenten in burger van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Bescherming, kortweg d kdb'ers , proberen het beste te maken van de uren die ze doorbrengen voor de deur van een achterkantoortje in de Haagse Tweede Kamer. Met het VRT-journaal, bijvoorbeeld, kunnen ze nog een tijdje blijven lachen: ,,Heb je gezien hoe die spraken over de moord op Vincent van Gogh?'' Werd uitgebreid geciteerd in de Nederlandse satirische programma's.

De moord op Theo van Gogh, de achterachterachterneef van Vincent, is de reden waarom de agenten in burger voor de deur van Geert Wilders staan.

De verdachte van de moord, Mohammed Bouyeri, had eerder al ook doodsbedreigingen geuit aan het adres van Wilders.

Twee maanden geleden leek Geert Wilders niet meer dan een politieke zelfmoordmissie. Hij stapte toen uit de liberale regeringspartij VVD, omdat die volgens hem te soft is voor migranten.

Volgens peilingen zou Wilders vandaag, ingeval van verkiezingen, 24 van de 150 zetels in de Tweede Kamer winnen. Hij zou daarmee in zijn eentje de derde partij van Nederland worden, groter dan de aloude VVD. En toch bestaat zijn 'Groep-Wilders' in de Tweede Kamer nog altijd maar uit één man.

Nederland noteerde zijn tweede politieke moord in twee en een half jaar. Twee parlementsleden - onder wie uzelf - leven ondergedoken, uw collega Ayaan Hirsi Ali is zelfs niet meer in het openbaar verschenen sinds de moord op Van Gogh. Nederland roept Pim Fortuyn uit tot Grootste Nederlander Aller Tijden, en dan toch weer niet. En intussen vliegen moskeeën in brand. Gaat het nog een beetje met Nederland?

,,Nee, het gaat niet goed met Nederland. We zijn veel te lang te naïef geweest, en te tolerant tegenover mensen die die tolerantie niet verdienen. Het is al jaren bekend dat er radicale islamitische groepen in Nederland rondlopen. Het televisieprogramma Nova heeft geheime opnames gemaakt van imams die in moskeeën de verschrikkelijkste dingen zeggen, die niets meer met normale religie te maken hebben.''

,,Maar door een valse politieke correctheid, een pervers cultuurrelativisme en het Nederlandse streven naar consensus is er te weinig opgetreden. Dat is heel triest, maar het is wel de waarheid.''

Uw kritiek op de islam gaat ver. U verzet zich niet alleen tegen radicale islamitische groepen. U zegt onder meer dat u ,,hoofddoekjes rauw lust''. ,,Net zoals Frankrijk met zijn laicité geloof ik heel erg in de scheiding van kerk en staat. Ik bedoel met die opmerking natuurlijk niet dat ik graag mijn tanden zet in een hoofddoekje, wel dat ik tegen hoofddoekjes ben in onder meer scholen, rechtbanken of politiecommissariaten.''

,,Nederland heeft grote problemen met de integratie van minderheden. Als we eerlijk zijn, stellen we in de feiten vast dat niet-westerse immigranten alle verkeerde lijstjes aanvoeren: van criminaliteit via huiselijk geweld tot afhankelijkheid van uitkeringen. Overal staan ze bovenaan. Dan heb ik het nog niet eens over de excessen van het terrorisme.''

,,We hebben de mensen altijd gepamperd. Toen bekend werd wat imams allemaal zeiden in een moskee, zei de Amsterdamse burgemeester Job Cohen dat hij met het bestuur van die moskee 'een kopje thee zou gaan drinken'.

Vorige week sloeg premier Balkenende alweer holle retoriek uit, zo van: 'We moeten elkaars hand vasthouden en het land bij elkaar houden.' Daarop zitten de mensen nu niet te wachten: we moeten de extremisten keihard aanpakken en daarna, daarna , gaan praten met de grote meerderheid van de moslims in dit land die gematigd zijn. Ik denk dat ook die gematigde moslims daarvan zullen profiteren, als de mensen weten waar het onderscheid ligt tussen radicale en niet-radicale moslims.

Keihard, hoe ver gaat dat?

,,In Nederland staan 150 moslims bij de AIVD (de Nederlandse staatsveiligheid, nvdr.) bekend als radicalen die uit naam van fascistoïde islamitische ideeën geweld willen plegen. We kunnen dan wachten tot die 150 feitelijk de wet overtreden en alweer iets afschuwelijks doen. Of we kunnen hen preventief - desnoods via een noodwetgeving - oppakken, gevangenzetten, indien mogelijk uitwijzen en, als ze een dubbele nationaliteit hebben, hun Nederlandse nationaliteit afnemen.

Ik vind dat als zij gekozen hebben om onze rechtstaat om zeep te helpen, ze ook de geneugten van die rechtstaat niet verdienen. Dat standpunt gaat ver, dat weet ik.''

,,Daarnaast is er een tweede groep van mensen, om die 150 heen, die volgens Arabisten in Nederland geen hardcore terroristen zijn, maar wel vatbaar zijn voor de radicale islam. Het zou gaan om tien procent van de moslims in Nederland: honderdduizend mensen. Ook tegen hen moeten we zeggen: wij gaan alles proberen om u te helpen bij uw integratie in de Nederlandse samenleving. We bieden u scholing aan, zelfs gesubsidieerd werk. Maar als u de verkeerde keuze maakt, is er voor u geen plaats in Nederland.''

,,Waarom denkt u dat wat de laatste tijd in Nederland is gebeurd, niet gebeurt in België, Groot-Brittannië, Duitsland of Frankrijk? In Londen is de Finsbury-moskee gesloten, in Frankrijk heeft Dominique de Villepin als minister van Binnenlandse Zaken meteen zijn tanden laten zien, in Duitsland stelt de sociaal-democraat Otto Schily de voorbeelden.

En wij dachten: dit is een ver-van-mijn-bedshow, zoiets zal nooit gebeuren in het mooie Nederland.''

,,Ik stel ook voor de immigratie van niet-westerse allochtonen vijf jaar lang stop te zetten. Niet omdat ik een hekel heb aan buitenlanders, maar je kunt niet al je aandacht besteden aan de integratie van de aanwezige moslims als er elk jaar nog 40.000 bij komen. Je kunt niet dweilen met de kraan open.''

U zegt: desnoods via een noodwetgeving. ,,Zelfs die 150 verdachte terroristen worden door de AIVD voorlopig alleen verdacht, maar ze hebben nog niks gedaan. We kennen in Nederland het grondwetsartikel 103, dat zegt dat in noodsituaties de relevante grondwetsbepalingen tijdelijk opzij kunnen worden gezet.

Je kunt dan mensen detineren zonder dat er een rechter aan te pas komt. Dat is een soort noodtoestand, je zet de rechtstaat even opzij om mensen aan te pakken die de rechtstaat opzij willen zetten.''

,,Ook voor mensen in de periferie rond die 150 vind ik dat, als ze aantoonbaar voor de radicale islam kiezen, we hen het land uit moeten kunnen zetten. En indien mogelijk moeten we hun de Nederlandse nationaliteit kunnen afnemen. Dat kan niet voor mensen die alleen Nederlander zijn, dat weet ik ook (een staat mag volgens de internationale rechtsregels niemand stateloos maken, nvdr.) . Maar Mohammed B. had bijvoorbeeld de Nederlandse en de Marokkaanse nationaliteit. Het kabinet wil zulke mensen alleen uitzetten als ze bezig zijn met terrorisme, dat moet voor mij worden uitgebreid naar ernstige geweldmisdrijven.''

Wat doet u met families die heel traditioneel islamitisch zijn en misschien zelfs radicaal zijn, maar die ver van het terrorisme af staan? ,,Er is een onderscheid tussen orthodoxie en radicalisme. Mensen, van welke religie ook, mogen in hun eigen huis volledig hun religie belijden.

Zolang ze niet tegen de wet ingaan: vrouwen slaan of binnenhouden gaat tegen de Nederlandse wet in. Christen-democraten noemen dat 'de soevereiniteit van de eigen kring'. Maar die soevereiniteit houdt op voor wie tegen de wet in gaat handelen, oproept tot haat of geweld of iets doet wat de eigen kring overstijgt en het algemeen belang raakt.''

De Nederlandse Tweede Kamer geeft niet bepaald een mooi voorbeeld: daar zit al decennia een partij, de streng-protestantse SGP, die geen vrouwen op haar lijsten duldt.

,,Dat is een verwerpelijke gedachte, maar een orthodoxe, geen radicaal-extremistische. Dat doen ze in hun eigen kring en in een democratie is het aan de rechter te bepalen wanneer iemand aanzet tot haat, beledigingen uit, en op een onaanvaardbare manier de soevereiniteit in eigen kring overstijgt. Ikzelf vind de houding van de SGP een discriminatie die niet deugt, maar het is aan de rechter om dat te bepalen.''

Over de familiekring gesproken: als u de immigratie vijf jaar wilt stopzetten, dan mag een Turkse Nederlander niet meer trouwen met een vrouw uit Turkije. ,,Hij mag wel trouwen, maar haar niet hiernaartoe brengen.''

U wilt Turkije ook niet in de Europese Unie. U wilt trouwens geen enkel nieuw land. U gaat campagne voeren tegen de Europese grondwet, desnoods wilt u in Nederland de gulden herinvoeren, en bovendien wil u ook de ontwikkelingshulp halveren. Als u niet wilt dat mensen van daar naar hier komen, kunnen we er misschien maar beter naar streven dat het daar wat beter gaat.

,,Ik wil dat budget zelfs met drie kwart beperken.

Noodhulp ingeval van oorlogen en rampen is wel goed werk. Maar wij besteden in Nederland 0,8 procent van ons bruto nationaal product, of vier miljard euro, aan ontwikkelingshulp - terwijl het gemiddelde in Europa op 0,2 procent ligt. Dan denk ik: als we naar dat cijfer gaan, zijn we nog net zo sociaal als de rest van Europa.''

,,Het kabinet is bezig met pijnlijke bezuinigingen, ik schaam me er niet voor dat ik dat geld van ontwikkelingshulp liever in Nederland zie worden besteed dan in Afrika, gezien al onze problemen.''

Daarmee komt u aardig in de buurt van een 'eigen volk eerst'.

,,Nee, van zo'n slogan krijg ik kriebels in mijn buik, hij doet me denken aan een tragisch verleden dat ik in Nederland niet wil herinvoeren. Ik wil gematigde moslims die al in Nederland zijn, niet anders behandelen dan Nederlanders.

Die komen niet op de tweede plaats en ik wil ze helpen bij hun integratie. Dat wil niet zeggen dat Nederland een islamitische cultuur moet krijgen, maar iedereen in Nederland is gelijk. 'Eigen volk eerst' suggereert wat anders, en dat vind ik een walgelijke gedachte.''

Hebt u politieke contacten in België?

,,Nee.''

U bent uit de liberale VVD gestapt omdat die te veel naar het centrum is opgeschoven. Net zoals de hele Nederlandse politiek staat de VVD nochtans een eind rechtser dan vijf jaar geleden.

,,Nee, bij alle moties die ik de voorbije week heb ingediend - van de immigratiestop via het soort noodtoestand waardoor we ook moskeeën kunnen sluiten en imams uitzetten - was de VVD tegen. Zij willen de imams bijvoorbeeld via de rechter aanpakken, ik niet. Het lijkt nu alsof ze hard zijn inzake terrorisme, maar los van stevige teksten doen ze geen voorstellen, of ze verwerpen de mijne.''

Iemand als de liberale minister van Vreemdelingenzaken, Rita Verdonk, is nochtans niet heel links bezig. ,,Verdonk is een goede minister die een stevig asielbeleid voert, met uitzettingen. Maar ze heeft geen immigratiebeleid. Ze rommelt wat in de marge.

Neem de gezinsvorming of -hereniging. Om te trouwen met iemand uit het thuisland, moet je nu 21 zijn en 130 procent van het minimuminkomen verdienen, maar dat heeft allemaal geen effect. Ons probleem is niet meer asiel, maar de immigratie en integratie.''

Wanneer beschouwt u een moslim in Nederland als geïntegreerd?

,,Een moslim is geïntegreerd als hij zich in zijn gedrag en in wat tussen zijn oren zit, vereenzelvigt met de Nederlandse democratie en onze normen en waarden. Dat blijkt uit het feit dat hij een baan en Nederlandse vrienden heeft en zich, ondanks alle verscheidenheid in Nederland, aanpast aan de Nederlandse samenleving.''

,,Dat geldt trouwens voor iedereen, ook voor Nederlanders. Vorige week zijn er idioten geweest die denken dat ze het in hun hoofd kunnen halen om moskeeën en islamitische scholen in brand te steken. Die zijn voor mij geen klap beter dan de islamitische terroristen.''

Er wordt wel eens vastgesteld dat Nederland harder en botter is geworden.

,,Helaas blijft de regering pappen en nathouden. De mensen in Nederland zijn dat spuugzat. Ze vinden dat hun gezinnen moeten worden beschermd en dat de multiculturele samenleving belachelijke proporties heeft aangenomen.

De verharding is te wijten aan een falend kabinetsbeleid dat niet tegen excessen is opgetreden. Dat gaat niet alleen over terrorisme, maar ook over criminaliteit of gezondheidszorg. De politici zijn niet bezig met wat bij de mensen leeft, en de mensen voelen dat feilloos aan. Ik ben geen Pim Fortuyn, maar die heeft wel de vinger op de zere plekken gelegd. En die lessen zijn niet geleerd.''

U haalt, net zoals Fortuyn op het einde, uit naar de sociaal-democratische PvdA. Maar volgens de peilingen willen uw mensen die alle problemen zo feilloos aanvoelen, wel van de PvdA van Wouter Bos veruit de grootste partij maken. ,,Omdat er geen alternatief is. En vergeet niet dat, los van de huidige ellende rond de moord op Theo van Gogh, het kabinet natuurlijk ook een hard bezuinigingsbeleid voert.

De PvdA wint al jaren in de peilingen omdat de mensen vinden dat de bezuinigingen te hard zijn. De PvdA vertolkte, als een buiksprekerspop van de vakbonden, dat gevoel. Maar een alternatief hebben ze niet. Groeien doen ze wel, in die zin kunt u schieten op mijn analyse, maar ik denk wel dat de kern ervan klopt.''

U wilt wel een alternatief bieden. Maar hier zit u in uw eentje, met het vooruitzicht dat u bij de volgende verkiezingen 24 zetels moet vullen. ,,Het is surrealistisch, ja. Ik zit hier in mijn eentje, ik heb één medewerker en twee stagiaires. Voor meer heb ik geen geld. Bij het idee van 24 zetels denk ik: jeetjemina , wat gebeurt hier? Tegelijk ben ik natuurlijk heel dankbaar dat mensen me steunen. Maar ik blijf bescheiden, want ik weet dat het ontzettend moeilijk zal zijn om die steun nog twee jaar vol te houden. Pas in 2007 zijn er verkiezingen, als het kabinet niet eerder valt.''

,,Dat is tegelijk een voordeel. Pim Fortuyn had twee maanden om een lijst op te zetten: dat werd een lijst met ruziemakers en mensen die elkaar bedreigen. Ik heb twee jaar tijd om een lijst op te stellen met goede, betrouwbare mensen. Op dit moment is dat natuurlijk moeilijk voor me.

Ik zit ondergedoken op allerlei plekken, ik heb de afgelopen twee weken op vijf verschillende locaties in dit land verbleven. Ik weet vaak 's namiddags niet waar ik 's avonds slaap. Zeker als ik goed blijf scoren in de peilingen, zal het er voor mij niet snel frisser op worden. Dat is heel vervelend voor mij, en voor mijn vrouw, maar als politicus moet ik er iets voor over hebben.''

Een vreemd idee in uw oude tienpuntenplan is dat u ook de maximumsnelheid op de Nederlandse wegen omhoog wilt. Is dat in het belang van de burger? ,,Ik woonde, toen ik er nog naartoe mocht, vlak bij de Duitse grens. Daar is geen maximumsnelheid en er gebeuren niet meer ongelukken dan in Nederland. Ze zijn wel dodelijker als ze gebeuren, dat is waar. Maar ook al blijf ik het een goed standpunt vinden, die maximumsnelheid is niet de kern van mijn verhaal. Wel: minder criminaliteit en terrorisme, minder multiculturele samenleving en minder belastingen.''

,,Dat laatste is niet zo maar een populistisch standpunt, maar een ideologisch keuze voor minder overheid. De overheid wordt op die manier gedwongen zich te focussen op zijn kerntaken. Ik ben een conservatief-liberaal die gelooft in normen en waarden.

Daarin ga ik verder dan de VVD, maar na twintig jaar als liberaal verander ik natuurlijk ook niet zo meteen. Daar schaam ik me ook niet voor.''
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Nederland”