Ex-moslim PvdA: 'Verraden door partijtop'

Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Ex-moslim PvdA: 'Verraden door partijtop'

Bericht door Sjeng »

Ex-moslim PvdA: 'Verraden door partijtop'

Bron: Fok!

Ehsan Jami, het Voorburgse PvdA-lid dat het Comité voor Ex-Moslims heeft opgericht voelt zich in de steek gelaten door de partijtop. Dat zei Jami tegen Elsevier als reactie op een artikel in NRC Handelsblad. Dat artikel ging over een uitgelekte e-mail van PvdA’er Eddy Terstall aan de PvdA-top. Die moet ‘als een halve stasi’ Jami begeleiden, omdat hij te kritisch is over de Islam.

Terstall moet Jami duidelijk maken dat de ex-moslim zijn toon over de Islam moet matigen. Anders zou hij de allochtone achterban van de PvdA tegen zich in het harnas jagen. Terstall schept in zijn verslag de verwachting dat Jami zijn toon aanpast. De uitgelekte mail was eigenlijk alleen bestemd voor Kamerleden en PvdA-bewindslieden. Terstall is bang dat Jami de mail liet uitlekken. “Dat zou zijn positie in de partij lastig maken,” meent Terstall.

Jami is kwaad om de suggestie van Terstall. Hij ontkent gelekt te hebben, maar wel veel steunbetuigingen te hebben gehad. "Ik hoop dat de PvdA weer een partij voor alle Nederlanders wordt. Dat is voor ons de manier om mensen weg te halen bij Geert Wilders", denkt Jami. Ondanks de summiere steun van de partijtop denkt de ex-moslim niet aan overstappen naar een andere partij, zoals Hirsi Ali wel deed. Hij hoopt de PvdA van binnenuit te veranderen.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Ex-moslim PvdA: Verraden door partijtop

Bron: Elsevier

De oprichter van het comité voor ex-moslims, het Voorburgse PvdA-raadslid Ehsan Jami, voelt zich in de steek gelaten door de top van de partij.


Ex-moslim Ehsan Jami moest door Terstall in het ideologische gareel gebracht
Dat zegt Ehsan Jami tegen elsevier.nl, in reactie op een artikel in NRC Handelsblad van zaterdag, over een uitgelekte e-mail van PvdA'er Eddy Terstall aan de partijtop van de PvdA. Terstall blijkt 'als een halve stasi' op Jami af te zijn gestuurd om hem 'te begeleiden'. Want Jami is met zijn comité voor afvallige moslims te kritisch over de islam

Matigen
De filmmaker moest Jami in een gesprek duidelijk maken dat de 22-jarige zijn toon over de islam moet matigen, om de allochtone achterban niet tegen zich - en de partij - in het harnas te jagen. In zijn verslag van het gesprek spreekt Terstall de verwachting uit ‘dat Ehsan zijn toon aanpast’.

De uitgelekte e-mail met het verslag was volgens Terstall ‘heel erg intern’, slechts bestemd voor enkele PvdA-bewindslieden en Kamerleden. ‘Ik hoop niet dat dit van Ehsan komt, want dat zou zijn positie een stuk lastiger maken,’ zegt Terstall.

Schandelijk
Jami toont zich verontwaardigd over die suggestie. ‘Die e-mail is gestuurd naar negen PvdA’ers, aan de top van de partij. Wie zegt dat Wouter Bos hem niet heeft gelekt? Ik ben het in ieder geval niet geweest. Deze gang van zaken is schandelijk.’

’De PvdA vindt mijn ideeën te hard,’ zegt Jami, ‘tenminste, de top van de partij. Want van leden ontvang ik juist heel veel steunbetuigingen. Uit woede hierover wil een gemeentelijke fractievoorzitter zelfs uit de partij stappen. Ik hoop dat de PvdA weer een partij voor alle Nederlanders wordt. Dat is voor ons de manier om mensen weg te halen bij Geert Wilders.’

Ondanks de geringe steun van de partijtop denkt Jami niet aan overstappen naar een andere partij, zoals die andere islam-criticus van de PvdA, Ayaan Hirsi Ali, wel deed. ‘Dat vind ik te makkelijk, met alle respect voor Ayaan. Maar ik wil de partij van binnenuit veranderen.’
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Plaats reactie