Jongensbesnijdenis uit ziekenfondspakket

sprot

Berichtdoor sprot » Vr Dec 17, 2004 9:04 pm

DEN HAAG - Jongensbesnijdenis wordt vanaf 1 januari 2005 niet meer door het ziekenfonds vergoed, ook niet als er een medische noodzaak toe is. Dat heeft minister Hoogervorst (Volksgezondheid) vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven. De minister noemt het verwijden van de voorhuid een goed alternatief voor een besnijdenis op medische gronden.

De maatregel is bedoeld om misbruik tegen te gaan. Tot nu toe werd het verwijderen van (een deel) van de voorhuid van de penis wel door het ziekenfonds vergoed als er een medische noodzaak was. Urologen voeren de ingreep 17.000 keer per jaar uit. Maar volgens een schatting van Zorgverzekeraars Nederland vindt meer dan 90 procent van de jongensbesnijdenissen om religieuze redenen plaats. Dat kost de verzekeraars ruim 237 euro per ingreep. In totaal wordt er jaarlijks voor bijna 4 miljoen euro onterecht gedeclareerd.

Uroloog H. Karthaus, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Urologie, zegt versteld te staan over de beslissing van Hoogervorst. 'Nu wordt het kind met het badwater weggegooid. Mensen die een besnijdenis nodig hebben omdat ze een aandoening aan de voorhuid hebben, worden hierdoor ernstig gedupeerd.' Over het alternatief dat de minister aandraagt, verwijding van de voorhuid, zijn urologen nooit erg enthousiast geweest, aldus Karthaus.

Zijn vereniging was wel bereid geweest de declaratiepraktijk rond jongensbesnijdenis te veranderen. Dat besnijdenissen op religieuze gronden ook vergoed werden, is een praktijk die de afgelopen veertig jaar is ontstaan. Volgens Karthaus hebben zorgverzekeraars hier nooit moeilijk over gedaan. De urologen werkten mee aan religieuze besnijdenissen om te voorkomen dat deze in achterkamertjes worden uitgevoerd.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Nederland”