Immigratie moet stoppen. Punt uit

Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Immigratie moet stoppen. Punt uit

Bericht door Sjeng »

Immigratie moet stoppen. Punt uit
Interview met Geert Wilders

Bron: Dagblad Trouw

Door Meindert van der Kaaij en Esther Lammers
2004-12-20 - Dagblad Trouw


Met verhevigd vuur keert Geert Wilders terug in de Kamer. De 'zittende elite' is gewaarschuwd. ,,Want de mensen in het land zijn het spuugzat.'' Dus moeten de grenzen voorlopig dicht voor alle niet-westerse immigranten.


Na twee weken afwezigheid is Geert Wilders weer terug in de Tweede Kamer en het lijkt alsof hij met verhevigd vuur verder gaat met zijn missie. ,,Het is een missie, zo voel ik dat ook. Ik ben hier aan begonnen en ik zal het afmaken. Niemand kan mij vertellen, hoe ernstig de bedreigingen ook worden, dat ik moet ophouden. Als ik stop, doe ik precies wat die extremisten willen. Dat is koren op hun molen. Geen denken aan.''

Voor de zoveelste keer is Geert Wilders in het Tweede-Kamergebouw naar een andere kamer verhuisd. Dit keer zit hij in een uithoek van het gebouw dat goed te bewaken is. De ramen van het kleine kamertje waarin nauwelijks twee bureaus passen, zijn geblindeerd. Tijdens het interview gaat om de tien minuten de deur op een kier en kijkt een bewaker of alles nog goed gaat.

Wilders beseft dat zijn leven vanaf de moord op Theo van Gogh ingrijpend en definitief is veranderd. ,,Het wordt er niet prettiger op, ook niet privé. Mij is duidelijk gemaakt dat dit nog heel lang gaat duren. Ik moet de knop omzetten. Nooit ben ik meer een uur alleen, 24 uur per dag. Uiteraard kan ik niet meer overal naar toe, een avondje uit is moeilijk. Vrijheid is voor mij een zeer relatief begrip geworden. Ik ben wel dankbaar dat in dit land mensen in deze situatie tenminste worden beschermd.''

Wilders heeft sinds de moord op Van Gogh op verschillende plaatsen geslapen. ,,Je bent druk met heel primaire vragen. Waar laat je de post, hoe zorg je ervoor dat de huur wordt overgemaakt, wie wast je kleren? We werken aan een lange-termijnoplossing maar privé wordt het er allemaal niet prettiger op.''

Hij vindt het heerlijk om weer terug te zijn in de Tweede Kamer. En hoewel hij niets wil zeggen over de inhoud van de gesprekken met de ministers Donner (justitie) en Remkes (binnenlandse zaken), noemt hij de afspraken bevredigend. ,,Gegeven de omstandigheden kan ik straks goed doen wat ik wil doen.''

Wilders wilde met de bewindslieden praten omdat kandidaten voor zijn partij-in-oprichting uit angst afspraken afzegden. Dat gebeurde nadat was uitgelekt dat de veiligheidsdienst AIVD zou hebben gewaarschuwd dat kandidaten ook gevaar liepen als ze met Wilders omgingen.

Wilders is er met de week meer van overtuigd dat de politiek en het bestuur in Nederland drastisch op de schop moeten. Zijn missie is, zegt hij: Nederland teruggeven aan de burger. Er moet eindelijk worden geluisterd naar de mensen in het land. ,,Ik verwijt de zittende politieke elite dat ze vooral aan hun eigen macht denken. Nederland moet leefbaarder worden. Met veel zaken loopt het de spuigaten uit. Mensen schreeuwen om een oplossing, maar het huidige impotente kabinet doet niets. Holle frasen, meer is het niet. Het kabinet zorgt vooral goed voor zichzelf. Eigen belang eerst.''

Het is alsof we Fortuyn horen.

,,De politieke partijen hebben na Fortuyn nul-komma-nul geleerd. De ene politicus gaat naar een koffiehuis, de ander zegt iets op een congres, maar er verandert niets. Het moslimterrorisme kon je al jaren zien aankomen, maar de politieke elite negeerde het. En nog steeds is de politiek te incompetent om het aan te pakken. Een meerderheid van de bevolking wil Turkije niet in de EU, maar de politiek luistert niet, dendert gewoon door. De criminaliteit gaat gewoon door. De mensen in het land zijn het spuugzat.''

Maar er is toch veel veranderd, met name in de richting van allochtonen? De inburgeringseisen die de regering nu aan nieuwkomers stelt, waren voor de opkomst van Fortuyn ondenkbaar.

,,Die inburgeringseisen? Dat stelt toch helemaal niets voor -daar fietsen mensen zo omheen. We moeten immigratie van niet-westerse allochtonen nu direct stoppen. Punt uit. Voor, zeg: vijf jaar. Dat is niet xenofoob. We hebben nu al zoveel problemen met deze allochtonen, we kunnen die nieuwe gevallen er gewoon niet bij hebben. We hebben in Nederland voorlopig genoeg islam. Laten we eerlijk zijn, moslims voeren bijna alle verkeerde lijstjes aan. Die van criminaliteit, huiselijk geweld, uitkeringen. En wat doen we met die groeiende groep aanhangers van de fascistische vorm van islam? Volgens arabist Hans Jansen staan tussen de tien en vijftien procent van de moslims in Nederland op het punt om voor de radicale islam te kiezen. Dat mogen we niet afwachten. We moeten nu handelen. Eerst moeten we alles uit de kast halen om te zorgen dat moslims die willen, ook kunnen integreren. Er zijn heel veel gematigde moslims. Die moeten we helpen met scholing, werk, desnoods subsidiewerk. En discriminatie moeten we nu echt heel hard aanpakken. Migranten krijgen een keuze: aanpassen aan de Nederlandse rule of law, dan ben je van harte welkom. Niet aanpassen? Dan is er maar een oplossing: het land uit. De VVD wil jaarlijks een naturalisatiedag houden. Ik vind dat er dan ook een denaturalisatiedag moet komen om duidelijk te maken dat je dat Nederlanderschap ook weer kunt kwijtraken als je over de schreef gaat."

,,Het kabinet doet niets met die 150 moslims die de AIVD in de gaten houdt omdat zij geradicaliseerd zijn. We moeten wachten tot zij over de schreef gaan en ondertussen gaat het kabinet praten met gematigde moslims. Daar draait mijn maag vier keer van om. Dat is pervers cultuurrelativisme. Zo los je dit probleem niet op. Dat is zo fout. Ik vind dat we ze direct moeten oppakken, naar een eiland brengen, in de gevangenis zetten en de Nederlandse nationaliteit afnemen. We moeten alles doen, behalve ze vrij laten rondlopen.''

Nederlandse burgers die niet over de schreef zijn gegaan, kun je toch niet zomaar oppakken. We leven toch in een rechtsstaat?

,,Ja, wie zich normaal gedraagt mag van de geneugten van de rechtsstaat genieten. Maar mensen die de rechtsstaat om zeep wilen helpen met hun islamofascistische denkbeelden en die het liefst de sjaria willen invoeren, hebben daar geen recht op. Het recht op veiligheid van Nederlandse gezinnen prevaleert boven het recht van terroristen. Onze grondwet schept daar ook de ruimte voor. Artikel 103 zegt dat in uitzonderlijke gevallen van gevaar er zonder tussenkomst van de rechter mensen gevangengezet kunnen worden. Je kunt zeggen dat het een te zwaar middel is, maar het is niet onconstitutioneel.''

Neemt u het Andries Knevel kwalijk dat hij Abdul Jabbar Van der Ven voor de camera's heeft gehaald?

,,O nee. Over de manier waarop hij hem interviewde zal ik niets zeggen, dat moeten journalisten zelf beoordelen. Maar ik vind het goed dat mensen weten wat voor malloten er in Nederland rondlopen. Want hoe onbenullig die Van der Ven ook lijkt, die man heeft meer invloed dan iedereen denkt. De dag na de uitzending liep mijn mailbox over van de bedreigingen die verband hielden met hem.''

Minister Donner vindt dat media niet aan elke malloot een podium moet bieden.

,,Het lijkt me goed dat Donner eens te weten komt hoeveel malloten hier rondlopen. Donner is zelf zo wereldvreemd, die weet nergens van. Maar de Van der Vennen moet je niet onder het tapijt vegen, dat is struisvogelpolitiek.''

In de serie '10 Geboden' in deze krant stelde u de islam verantwoordelijk voor 99 procent van de problemen in Nederland. Dat kunt u niet menen. De islam veroorzaakt toch geen files of wachtlijsten in de zorg?

,,Ik bedoelde problemen gerelateerd aan veiligheid. Islam en democratie zijn nooit met elkaar te verenigen. Sterker, de islam in zijn zuiverste vorm is ronduit gevaarlijk. Het is niet reëel om te denken dat iemand die uit de moskee in Istanboel of Rabat komt hetzelfde denkt als iemand die uit de kerk of de sjoel komt. In die moskee krijgt hij voortdurend te horen dat vrouwen moeten worden onderdrukt, dathet westen pervers is, dat democratie gevaarlijk is. Die mensen moeten een hele cultuuromslag maken als zij in Nederland komen wonen, dat is niet eenvoudig. We moeten ze daarbij helpen. Ik weet dat veel moslims hun best doen. Maar er zijn er ook die dat niet doen. We moeten daarom ook de stok gebruiken.''

,,We kunnen niet verder leven met de multiculturele samenleving. De mensen in Nederland zijn het zat om te doen alsof culturen gelijk zijn. Dat is ook niet zo. Onze westerse op christelijk-joodse en humanistische waarden gebaseerde cultuur is vele malen aangenamer, ontwikkelder en dus ook beter dan de islamitische. De cultuur van de politieke islam zoals die in alle Arabische en islamitische landen heerst is bovendien uitermate wreed en zondermeer achterlijk.''

,,Ik zeg niet dat moslims niet deugen en fout zijn, maar zij hebben wel een enorme achterstand. En ook ik weet dat niet elke moslim een extremist is, maar we moeten inzien dat er een recrutering voor de djihad aan de gang is. Degenen die zich willen laten recruteren zijn nog in de minderheid maar het is wel een groeiende groep.''

U hebt gezegd dat u het een zegen voor het land zou vinden als het kabinet valt. Maar u bent zelf nog niet klaar voor verkiezingen.

,,Er moet nog veel gebeuren. Ik probeer wel iets van een programma en lijst klaar te hebben als het toch tot eerdere verkiezingen komt. Maar als dit kabinet de rit uitzit en ik dus tweeënhalf jaar de tijd krijg lukt het me zeker om met een volwaardige lijst te komen. Maar ik heb liever tien of vijftien zetels die ik met betrouwbare mensen kan vullen, dan 25 zetels die ik snel moet vullen met alle LPF-risico's vandien. Ik probeer op alles voorbereid te zijn. Gelukkig is de stroom van giften op gang gekomen. Het is vaak niet veel wat mensen geven: vijf of tien euro, maar het zijn er heel veel. En hun commentaren zijn vaak hartverwarmend, dat heb ik ook wel eens nodig.''

Wie zijn uw vertrouwelingen? U heeft enkele mensen om u heen verzameld.

,,Sommigen zijn bekend, anderen niet. We werken nu hard aan de inhoud want we willen een volwaardige partij zijn, niet een one-isuepartij. Het wordt geen traditioneel partijprogramma met 97 hoofdstukken, maar we willen ook een antwoord hebben op problemen op de weg, in de gezondheidszorg en sociale zekerheid. En geloof me, we komen met opzienbarende voorstellen.''

In welk ideologisch hokje gaat de partij passen?

Wilders trekt een moeilijk gezicht. ,,'Conservatief-liberaal' spreekt mij wel aan. Ik voel me liberaal, ik ben niet voor niets jaren lid geweest van de VVD, maar die partij wil naar het politieke midden en mijn nieuwe partij juist niet.''

,,De verschillen tussen de VVD en mij zijn de afgelopen maanden sinds mijn vertrek alleen maar groter geworden. Ze hebben tegen al mijn voorstellen gestemd over terrorisme, integratie, immigratie en criminaliteit. En ongetwijfeld krijgt de partij conservatieve trekken. Maar welk etiket jullie erop plakken, mogen jullie straks zelf verzinnen. Ik laat mij niet in een hokje duwen.''

Link naar artikel: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 66160.html
Laatst gewijzigd door Sjeng op ma mar 07, 2005 2:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie