Lezer kiest Hirsi Ali tot Nederlander van het Jaar

sprot

Berichtdoor sprot » Zo Dec 26, 2004 1:38 pm

AMSTERDAM - Het VVD-Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali is door lezers van de (linkse) Volkskrant gekozen tot Nederlander van het Jaar. Zij volgt de Tilburgse burgemeester Johan Stekelenburg op, die vorig jaar postuum met deze eer ging strijken.

Hirsi Ali, die sinds de moord op Van Gogh op 2 november is ondergedoken vanwege voortdurende doodsbedreigingen, veroverde 10.071 punten en liet de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb (tweede, 9749 punten) en prins Bernhard (derde, 9595 punten) achter zich. Aan de peiling deden 9503 lezers mee - tegen ruim 2500 vorig jaar.

De uitverkiezing van de Nederlander van het Jaar stond dit keer onvermijdelijk in het teken van de moord op Van Gogh. De cineast, die met Hirsi Ali de film Submission maakte, eindigde als vierde, net voor burgemeester Job Cohen van Amsterdam. Uit de motiveringen bij het stemgedrag blijkt hoezeer de moord heeft ingegrepen in de samenleving. Hirsi Ali kan niet altijd rekenen op sympathie voor haar politieke handelen, maar wordt alom geprezen voor haar 'moed', 'lef' en 'directheid'.

De VVD-politica is sinds twee maanden niet meer in het openbaar verschenen. Volgens de VVD-partijleiding keert Hirsi Ali na het kerstreces van het parlement terug in Den Haag. Ondertussen werkt zij aan een boek als vervolg op de film. Ook de nummer 2, Ahmed Aboutaleb, wordt al lange tijd streng bewaakt.
http://www.volkskrant.nl/images/uistlagnedjaar400379.gif
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Nederland”