Moordcomplot op Nederlandse politica Hirsi Ali ontdekt

sprot

Moordcomplot op Nederlandse politica Hirsi Ali ontdekt

Berichtdoor sprot » Wo Jan 12, 2005 5:24 pm

AMSTERDAM - In het kader van het onderzoek naar de moord op de Nederlandse filmregisseur Theo van Gogh is een complot ontdekt om politica Ayaan Hirsi Ali te vermoorden. De krant De Telegraaf pakte uit met het nieuws en het Nederlandse parket heeft de informatie bevestigd.

Volgens een document dat op het werkadres van een verdachte is aangetroffen, zou het de bedoeling zijn geweest kamerlid Hirsi Ali op oudejaarsnacht te vermoorden. Dat moest gebeuren om middernacht, op het ogenblik dat de Nederlanders veel vuurwerk afstaken.

Hirsi Ali is een Somalische van origine en is lid van de conservatief-liberale partij VVD. Zij is de scenariste van de film Submission waarin Van Gogh de Koran en de islamitische onderdrukking van de vrouw op de korrel nam. De regisseur zelf werd op 2 november op straat vermoord.

Het document werd op 10 november aangetroffen in Amersfoort, op het werkadres van een zeventienjarige verdachte. Die werd op diezelfde dag aangehouden, samen met zijn broer en een derde verdachte, beiden betrokken in een urenlange gijzeling in Den Haag waarbij de politie met een handgranaat was bekogeld.

De in beslag genomen brief beschrijft volgens De Telegraaf ook gedetailleerd een locatie waar Hirsi Ali ondergedoken zou zitten. Het gerecht zoekt nog uit of het de beschrijving al dan niet overeenkomt met een beveiligd adres waar de politica op enig moment was ondergebracht.

Volgens de Nederlandse justitie waren er ook plannen om het onafhankelijke kamerlid Geert Wilders en burgemeester Job Cohen van Amsterdam om te brengen.

Al de plannen zouden het werk zijn van een terreurgroepering met de naam Hofstad, die vooral jonge moslims uit Noord-Afrikaanse landen omvat. Mohammed B., hoofdverdachte van de moord op Van Gogh, zou met die groep banden hebben gehad.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Nederland”