Prinses Máxima en Nederlandse identiteit

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik lees net de biografie van vogeltje Vogelaar.

Heel interessant.
Echt nieuws om een volk zonder identiteit mee te vervelen.

'Ik hou erg van lingerie, kwaliteitslingerie. Ik ben een dure.
'Ik mag af en toe graag afdalen naar het onderaardse'

Persoonlijk
•Gescheiden in 1981
•was ooit lid van CPN, de communistische partij

Ik begin haar een beetje te begrijpen. Mevrouw Vogelaar voelt zich beter thuis in een klasseloze maatschappijvorm waar het individu ondergeschikt is aan de staat.(Islam)
Alles wordt voor je geregeld. Tja.. en dan zit je goed bij Islam.
Geen eigen identiteit maar een grauwe massa waar we met zijn allen in op kunnen gaan.

Ik begrijp alleen niet hoe de kwaliteitslingerie in dit vakje past..
Alhoewel…. In Islam mag/moet je kwaliteitslingerie voor je man dragen.
Alles valt op zijn plek

http://www.elsevier.nl/biografie/biogra ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Peter Louter schreef:Alex en Maxima kibbelen over identiteit

Alex: Schatje, heb je de krant vanmorgen al gelezen?
Maxima: Nee, ik had er niet zo'n zin vandaag, al dat gedoe om die paar goedbedoelde woordjes van me.
Alex: (grimlacht) Ze zeggen dat het een beetje dom van je was.
Maxima: (nu boos) Wacht effe mannetje, jij bent de dommerd hier. Dat weet heel Nederland. Ik wilde jouw vader nog eens in het zonnetje zetten. En even wat anders, je gaat vandaag toch zeker niet weer met een stropdas om naar buiten?
Alex: Mijn vader was een beetje wereldvreemd, liefje. De rol van prins-gemaal viel hem zwaar. Jij gaat toch niet op hem lijken, hè.
Maxima: Doe niet zo stom man, het volk hield van hem en houdt ook van mij. Ik heb nog één koekje, wil jij dat.
Alex: Of het volk nog van je houdt, daar maak ik me een beetje zorgen over. Wij zijn een van de symbolen van hun identiteit. Ze zijn een beetje boos op je. Ik maak me zorgen om de Oranjeverenigingen. Straks willen ze ons niet meer. Waarom gooi je je programma niet om. Ga eens van die Oranjeverenigingen bezoeken in plaats van al die allochtonenclubjes.
Maxima: (geërgerd) Shit man, schei nou eens uit met bazelen. Rehwinkel heeft gisteren nog gezegd dat de Minister-president achter me moet gaan staan. Dat zal Balkje heus wel doen hoor. Ik ben Mabel niet.
Alex: Dit is precies wat ik bedoel. De MP hoort achter mij te staan. En dat hoor jij ook te doen. Waar is trouwens mijn das met zeehondjes.
Maxima: (fel) Het is maar goed dat het volk hier niet door de open ramen kan kijken. Wat een vertoning. Is het je nog steeds niet duidelijk dat ons volk denkt dat jij het wel zal redden als Koning omdat je een intelligente vrouw naast je hebt.
Alex: (met ingehouden drift) Getver, schei nou eens uit met dat Argentijnse eigendunk. Ik ben niet dom, hoe vaak moet ik dat nog zeggen. Dacht je nou echt dat ik bij het Olympisch Comité mocht als ik dom was.
Maxima: Laat mijn Argentijnse identiteit er even buiten, wil je. Ik krijg ineens heimwee naar de zon. Ga jij maar lekker met Anton Geesink kletsen, die begrijpt niets van water en jij niet van judo. Jullie hebben met elkaar vast over die hockeymeisjes. Ik heb je heus wel door, mannetje. En dan dat OC!, de ergste soort wereldburgers vind je daar bij elkaar. Een stelletje omhooggevallen zakkenvullers. Nee mannetje, zie jij nou eerst maar eens een toespraak over water zelf op papier te krijgen. Mijn toespraak over het gebrek aan identiteit is geïnspireerd op de jouwe en had ik in een half uur op papier. Zeg nou zelf, wat is er nou Nederlands aan jou?
Alex: (sussend) Max, je begrijpt er echt niks van. Natuurlijk heb ik nauwelijks identiteit. Dat hoort ook zo. Iedereen moet zijn identiteit op mij, wat zeg ik, op ons kunnen projecteren. Naar buiten toe zijn we neutraal. Daarom is het zo stom dat je nu als allochtonenknuffelaarster bekend raakt.
Maxima: Hier heb ik genoeg van. Van mij kan je de Oranjeboom in. Van mijn vader heb ik geleerd dat wij het volk vóór horen te gaan. Wij zijn geboren om verantwoordelijkheid te dragen en te nemen. Jij wilt alleen maar achter ze aanhuppelen, Prins Koekhapper. Ik heb een missie, dat heb ik je vader beloofd. Ik hou jou uit de problemen en ga het volk voor in mondain bewustzijn.
Alex: Bedoel je modaal of mondiaal?
Maxima: (loopt rood aan en sist geërgerd) Die stomme Nederlandse taal ook.
Alex: (tegemoetkomend) Het is de taal van ons volk, liefje. De taal waarin je bent geboren, waarin je spreekt en droomt, is een deel van onze identiteit. Snap dat nou eens.
Maxima: Als ik droom, ben ik Argentijns.
Alex: Zie je nou wel, dat is jouw identiteit met die hele Argentijnse rataplan er bij. Weet je wat ik ineens denk? Dat jij eigenlijk kwaad bent op ons volk. Omdat je pappie niet bij de bruiloft mocht zijn van Kok.
Maxima: (smijt met een heftig gebaar de koffiepot naar het portret van Beatrix) En nou heb ik het helemaal gehad. Dit stomme kutland met zijn schijnheilige uit het laagveen getrokken Oranjeverenigingen die nog in de regen op klompen het Wilhelmus zingen en hun neus ophalen voor mensen uit een ander land. Ik, ik ben ook een mens uit een ander land. Je vader was het, dat stelletje benepen hufters heeft nog bommen naar hem gegooid. Mijn god, dit land moet worden heropgevoed. Er is een nieuwe identiteit nodig. Eentje die niet ruikt naar haring, spruitjes en kaas. Hij moet ruiken naar nootmuskaat, peper, saffraan, papaja, naar Argentijns vlees, naar alle geuren van de wereld, zoals de vroegere pakhuizen aan de Amsterdamse grachten. Ik ken mijn geschiedenis. Nederland heeft een nieuwe identiteit nodig, een wéreldidentiteit. De mulitculturelen roepen dat al jaren! (gaat uitgeput weer zitten)
Alex: Oké Max, Je ruikt lekker hoor. Vertel me nou even waar je mijn stropdas nu weer hebt verstopt. Anders kom ik te laat voor de afspraak met mijn moeder
even het koninklijk gesprekje herhalen... :smile:

Als buitenlander (nou ja, allochtoonse belg, als mijn opa niet van gedachten was veranderd was ik autochtoonse Nederlander geweest, nu ben ik nog wat allochtoonse belg omdat mijn moeder ook zo wat half om half was, en ik dus een oma heb die niét in Belgie geboren is, trouwens ook mijn moeder is niet in Belgie geboren, ik neem aan dat ik nu als allochtoonse Belg mag dienen?),
bon, als buitenlander (voor Nederland dan weer - vermits ik énkel de Belgische nationaliteit mag hebben itt Marokkaanse en Turkse en nog wat allochtonen in dit land) vond ik jullie Alex en Maxima dé MAX!

Ons Tilleke en onze Flup hebben zeker géén "Belgische" identiteit (tenzij ik nooit begrepen heb - als allochtoon dan weer - wàt die "Belgische" identiteit dan weer betekende). Ik kan ze niet als "vlaamse deelgenoot" bestempelen en ik vrees dat het zowat staatsgevaarlijk is om ze als "waals" te bestempelen, vermits ze kroondinges zijn van het gehele koninkrijk. Ze spreken alleen niet de taal van de meerderheid van dat koninkrijk, maar kom, ze kunnen zwaaien met de handjes, knikken met hun hoofdjes en trainen dagelijks in een constante glimlach als ze buiten komen in het openbaar. Beetje les gevolgd bij hun ex-aangetrouwde ooit eventueel achter-oma, nicht of tante Queen Mother.
Iets waar de Oranjes naar kwade tongen zeggen, totaal niks mee te maken hebben... genetisch dan wel... 8)

Misschien hebben we even geluk in Belgenland: ons Tilleke zou NOOIT zo'n speach kunnen geven als jullie Maxima! Ze kunnen zich dus ook nimmer verspreken, hebben geen mening, kweken enkel als konijnen en de nummer vier waarvoor me moeten betalen is reeds in aantocht.


Wel spijtig van Maxima dat ze zich heeft laten verleiden. Ik kreeg toch zo'n heimwee naar mijn "ooit-moederland"... alhoewel ik mezelf, in tegenstelling tot vele andere allochtonen, wèl een nieuwe identiteit heb aangemeten.

Het kan verkeren, zei Bredero.... Zou Maxima hem al kennen?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
alice
Berichten: 253
Lid geworden op: di dec 26, 2006 2:54 pm
Locatie: Antwerpen

Bericht door alice »

Prachtig gevonden daar in Nederland, je zegt dus gewoon dat er geen identiteit bestaat, inburgering dus nergens aan getoetst kan worden en er te weinig mensen werken in Islamitische kledij...gelukkig bestaat er wel een moslimidentiteit, misschien gaan Nederlanders binnenkort wel inburgeren in het Rifgebergte! Neem toch een voorbeeld aan Vlaanderen, daar spreekt het hele koningshuis beroerd Vlaams, en zijn de nakomelingen te lomp om hooi te eten, geen vuiltje ooit aan de lucht!
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

alice schreef:Prachtig gevonden daar in Nederland, je zegt dus gewoon dat er geen identiteit bestaat, inburgering dus nergens aan getoetst kan worden en er te weinig mensen werken in Islamitische kledij...gelukkig bestaat er wel een moslimidentiteit, misschien gaan Nederlanders binnenkort wel inburgeren in het Rifgebergte! Neem toch een voorbeeld aan Vlaanderen, daar spreekt het hele koningshuis beroerd Vlaams, en zijn de nakomelingen te lomp om hooi te eten, geen vuiltje ooit aan de lucht!
Terwijl half Vlaanderen verlangend uitkijkt naar het moment dat iemand van van het Belgische koningshuis de verlossende woorden uitspreekt:
"de Belg bestaat niet"..
Maar dat zal niet gebeuren, want:

“Als we te sterk op vernieuwing focussen, kunnen we in de absurde situatie terechtkomen waarbij wij, mensen, verplicht worden om onze eigen vernieuwingen aan te passen in plaats van omgekeerd.”
(Prins Filip van België)
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Met de strekking van de - naar later bleek, zeer omstreden - toespraak was volgens Balkenende niets mis en de inhoud was niet strijdig met het kabinetsbeleid.
Nou dit zegt veel over onze regering. de inhoud was niet strijdig met het kabinetsbeleid. :twisted:
Balkenende verdedigt toespraak Máxima
woensdag 10 oktober 2007 15:20

Prinses Máxima heeft niets verkeerds gezegd toen ze sprak over haar zoektocht naar de Nederlandse identiteit, vindt premier Jan Peter Balkenende (CDA).

Volgens Balkenende is Máxima's uitlating dat ‘de’ Nederlander niet bestaat uit de context gehaald en heeft ze slechts aangegeven dat identiteit geen statisch begrip is.

Dat zei de premier woensdag tijdens het debat in het de Tweede Kamer over de begroting van het Huis der Koningin. Met de strekking van de - naar later bleek, zeer omstreden - toespraak was volgens Balkenende niets mis en de inhoud was niet strijdig met het kabinetsbeleid.
Hype
Volgens hem hadden vooral ‘de grote woorden van de heer Wilders’ de aandacht getrokken. Balkenende doelde op de reactie van PVV-leider Geert Wilders, die de speech van de prinses omschreef als ‘politiek correcte prietpraat’.

Vervolgens schetste Balkenende hoe de ophef was geluwd om pas afgelopen weekeinde weer op te laaien na de uitlatingen van de Bond van Oranjeverenigingen.

Hij wees er ook op dat er bij de wekelijkse persconferentie van de minister-president tot twee maal toe geen enkele vraag over was gesteld.

In de media was daarmee, volgens hem, de hype over geweest en hij zag zijn visie ondersteund door een artikel in de Volkskrant waarin de ophef ook was gerelativeerd.

Websites
PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen adviseerde de premier voortaan ook websites te bekijken. ‘In dit geval had u kunnen zien dat de onrust naar aanleiding van de uitspraken van de prinses gewoon door is gegaan.’

D66-fractieleider Alexander Pechtold vond dat Balkenende leden van het Koninklijk Huis te veel risicovolle optredens toestond. Hij wees ook op de toespraak over Europa van kroonprins Willem-Alexander vorige week in Slovenië. Daarin zei hij dat ‘we misschien iets meer passie voor Europa zouden moeten opbrengen.’

Lees ook het Elsevier-commentaar Máxima had moeten wegblijven bij integratierapport en de blog van Liesbeth Wytzes: Bevoorrechte Máxima heeft geen flauw benul

Door Carla Joosten
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BaniIsrael
Berichten: 297
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 8:50 pm
Locatie: Te grote avatar verwijderd.

Bericht door BaniIsrael »

Maxima is zelf ook een Allochtoon, achterlijke vrouw dat ze is!

De Nederlander bestaat wel, die is Arisch, die is Germaans (of soms Joods), en heeft vaak een heidens cultuur.
O Israel Waarom bent Gij zo? O Israel waarom heeft U de Almachtige teleurgesteld? O Israel wanneer komt Gij weer tot inkeer?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Oh, is Máxima verkeerd geciteerd? Lees even mee
vrijdag 12 oktober 2007 10:25

'Het thema identiteit houdt heel veel mensen in ons land sterk bezig. Niet alleen in de wetenschap en in politieke kringen, maar overal. Het raakt ons allemaal. Daarom is het goed dat de WRR dit onderwerp heeft uitgediept. Een ingewikkelde klus, want er zitten zo veel dimensies aan.'

Zo begint Máxima’s toespraak bij de presentatie van het WRR-rapport over integratie. Premier Jan Peter Balkenende beweerde afgelopen woensdag ten overstaan van het hele land dat Máxima verkeerd geciteerd is. Haar opmerkingen zouden uit hun context zijn gehaald.

Leest u even de context mee?

'Zo’n zeven jaar geleden begon mijn zoektocht naar de Nederlandse identiteit. Daarbij werd ik geholpen door tal van lieve en wijze deskundigen. Ik had het voorrecht met veel mensen kennis te maken. Heel veel te zien, te horen en te proeven van Nederland.'

Multiculturele opvattingen
Welke deskundigen waren dat? Mij is niet gevraagd om Máxima te begeleiden. Afshin is ook niet uitgenodigd. Ik heb sterk de indruk dat Máxima zeven jaar lang (let op dat bijbelse getal) uitsluitend door mensen met bepaalde multiculturele opvattingen begeleid werd.

'Het was een prachtige en rijke ervaring waarvoor ik enorm dankbaar ben. Maar ‘de’ Nederlandse identiteit? Nee, die heb ik niet gevonden.'

Wat zou ze toch bedoelen met dat ‘de’ tussen aanhalingstekens? Natuurlijk bestaat de Nederlandse identiteit wel, want die identiteit hangt samen met de optelsom van al onze ervaringen, onze geschiedenis, onze gevoeligheden en wensen en obsessies en angsten – de Nederlandse cultuur, kortom, ook al is het zo goed als onmogelijk om al die eigenschappen in één persoon aan te treffen.

Waardoor komt het dat zij die niet gevonden heeft? Omdat haar begeleiders haar het bos ingestuurd hebben. En omdat ze als prinsesje in een wereldvreemde omgeving leeft en misschien niet echt geïnteresseerd is in de fijnzinnig- en eigenaardigheden van de Nederlandse cultuur.

Huiswerk
Bij dit alles kan slechts één conclusie getrokken worden: Máxima heeft na zeven jaar zoeken niets gevonden, en impliciet betekent dit – let je even op , Jan Peter? – dat zij vindt dat die identiteit niet bestaat. Want zou zij ons hebben willen vertellen dat zij een slechte zoeker is en dat zij opnieuw haar huiswerk gaat doen? Nee. Zij wil ons zeggen: ik heb niks gevonden ook al had ik de hulp van lieve en wijze deskundigen, en als je dan niks vindt dan is er niks.

'Nederland is: grote ramen zonder gordijnen, zodat iedereen goed naar binnen kan kijken. Maar ook: hechten aan privacy en gezelligheid. Nederland is: één koekje bij de thee. Maar ook: enorme gastvrijheid en warmte. Nederland is: nuchterheid en beheersing. Pragmatisme. Maar ook: samen intense emoties beleven.'

Is dit alles wat ze in de loop van zeven jaar gezien heeft, behalve het koekhappen op Koninginnedag (zijn er andere landen waar op Koninginnedag gekoekhapt wordt)? Wat treurig.

Nog een paar dingen, Máxima
Hier zijn nog een paar dingen, Máxima: Nederland is ook de standenmaatschappij van de verzuilde samenleving, Nederland is het voormalig Nederlands-Indië, is de Gouden Eeuw en de bijzondere positie van de calvinistische Heeren, Nederland is regentenland en dijkenland, Nederland is de arme boer en knecht op het Drentse en Groningse veen en de kale Brabantse zandgronden.

Nederland is de angst voor vreemde overheersing, Nederland is Mariken van Nimwegen en Vondel en Multatuli, Nederland is met de rug naar het continent staan, Nederland is Michiel de Ruyter en Mussert en het Meisje met het Rode Haar.

Al die ervaringen, emoties, personen en houdingen leveren een mentaliteit en een traditie op, een menssoort dat hoort bij onze rivierendelta en dat daardoor zijn eigen taal met zijn eigen beelden spreekt en door diegene die dit soort kent op een kilometer afstand herkend wordt, zoals eenieder weet die in den vreemde op een terrasje zit en de nationaliteit van een naderende familie wil schatten: ja hoor, ’t zijn Nederlanders.

Eén cliché
'Nederland is veel te veelzijdig om in één cliché te vatten. ‘De’ Nederlander bestaat niet. Als troost kan ik u zeggen dat ‘de’ Argentijn ook niet bestaat.'

Dit is allemaal te grof en te vaag gesteld, Máxima: er bestaan veel Nederlanders en allemaal zijn ze uniek, maar het is onzinnig om te stellen dat je al die Nederlanders niet zou kunnen typeren tot ‘de’ Nederlander als idee.

Dat ze die figuur niet is tegengekomen betekent niet dat de Nederlandse identiteit voor haar niet te vinden is, zoals ze hierboven stelt. Haar begeleiders hebben haar nooit aan die Nederlander voorgesteld, en haar eigen privé-leven is zo uniek en uitzonderlijk (in regeringsjets van de ene luxueuze plek naar de andere) dat ze is gaan denken dat iedereen leeft zoals zij zelf en haar transnationale vrienden. Trouwens: weten ze inmiddels in Argentinië dat Máxima vindt dat ‘de’ Argentijn niet bestaat?

'Ik vind het daarom heel interessant dat de titel van het rapport van de WRR niet is ‘De Nederlandse Identiteit’. Maar: ‘Identificatie met Nederland’. Dat laat ruimte voor ontwikkeling. En voor diversiteit.'

Reeks loketten
Waarom is die tweede titel beter? En wat is die identificatie als de Nederland identiteit niet te vinden is, zoals Máxima stelt? Waarmee identificeer je je dan? Met een Nederland als abstracte leverancier van diensten? Een reeks loketten?

'Bij het lezen van het rapport moest ik terugdenken aan 30 maart 2001. De dag dat de verloving van mijn man en mij werd aangekondigd op de Nederlandse televisie. U kunt zich dat misschien nog herinneren. Ik in ieder geval heel goed.'

Nou, ik ook.

'Mijn schoonvader, Prins Claus, zei toen het volgende: “Eén vraag die heel moeilijk te beantwoorden is en die mij herhaaldelijk gesteld werd, is hoe het voelt Nederlander te zijn. Mijn antwoord is: ik weet niet hoe het is Nederlander te zijn. Ik heb verschillende loyaliteiten en ik ben wereldburger en Europeaan en Nederlander.” Woorden die ik nooit ben vergeten. Om de identiteit en loyaliteit van een mens zijn geen hekken te plaatsen. Ik denk dat veel mensen het zo voelen.'

Onbegrijpelijk
Na al die jaren in Nederland in een uiterst bevoorrechte positie, gaf de gemaal van ons staatshoofd een dergelijk onaanvaardbaar antwoord – het is onbegrijpelijk dat niemand zich hierover heeft opgewonden.

Claus was een eenzame en ongelukkige man, gevangen in een ongelukkig huwelijk. En door zijn afkomst en huwelijk met een vorstin leefde hij een transnationaal leven, luxueus en comfortabel maar ook onhecht en ontworteld, en hij maakte zoals iedereen die een dergelijk leven leidt de fout dat dat ‘grenzeloze’ bestaan door iedereen geleefd wordt (sommigen in dergelijke posities begaan de fout dat zij gaan denken dat zij er recht op hebben).

Claus kon het leven leiden dat hij geleid heeft dank zij de inspanningen van het Nederlandse volk, dat trouw belastingen afdroeg en elke dag in de file stond en rond Kerst al de vakantiebrochures doorbladerde en op zondag moeder in het bejaardentehuis bezocht. Wat Máxima hierboven zegt, kan alleen gezegd worden door iemand die volledig de weg van de ‘gewone’ Nederlander is kwijtgeraakt.

Marrakesh
'Twee jaar geleden waren mijn man en ik op bezoek in Marokko. We hadden een groepje jonge Nederlanders meegenomen. De helft van hen had een Marokkaanse achtergrond. Zij waren onze gidsen en onze tolken. Ik herinner me een bezoek aan een Koran-school in Marrakesh. Voor ons een onbekend terrein. Maar zij maakten ons wegwijs in de ideeën en gebruiken. Moeiteloos vertaalden ze heen en weer tussen Marokkaans en Nederlands. Wat geweldig, om thuis te zijn in twee culturen en moeiteloos van de een naar de nader te kunnen springen. Bruggenbouwer te kunnen zijn. Ik was enorm trots op hen.'

Ze hadden jonge Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond meegenomen – maar waren ze bruggenbouwers, zoals Máxima stelt?

We weten maar al te goed hoe verscheurend het is om tussen twee culturen te moeten opgroeien, en in de praktijk van alledag – de echte praktijk, niet die van Huis Ten Bosch en Wassenaar – groeien veel Marokkanen als clochards onder die brug op, tussen de oevers van het decadente en post-moderne Nederland en de tradities van de door de islam onderdrukte Berbercultuur.

Oude tradities
Ze hebben niet met huid en haar gekozen voor het nieuwe vaderland maar ze blijven hangen aan de oude patronen van het land van herkomst – om de eer van hun ouders en de familie en de oude tradities te beschermen. Trouwens, heeft ze op dat reisje ook de sloppenwijken van Casablanca bezocht? Interessante ervaring, kan ik eenieder aanraden.

'Een ander voorbeeld. Vorig jaar was ik vanuit mijn interesse te gast bij een aantal gesprekken van Pauline Meurs met studenten. Het ging over de ontwikkeling van hun eigen identiteit en wat het voor hen betekent Nederlander te zijn. Een van de studenten was Semra, een studente Rechten. Zij vertelde dat ze bij het slagen voor haar eindexamen haar schooltas had gehangen aan een mast met twee vlaggen: een Turkse en een Nederlandse. Een mooi beeld. Een bungelende schooltas. Twee feestelijk wapperende vlaggen. Wel één mast.'

Wat een multicultureel gekakel is dit (sorry, prinses). Semra zou dit eens in Turkije moeten proberen; ze zou zelf ook snel aan die mast bungelen. En het blijft verbijsterend: Semra krijgt in Nederland kansen die ze in Turkije nooit zou hebben gehad, maar ze voelt zich gedwongen om haar Turkse afkomst te eren, ook al heeft die niets met haar Nederlandse educatie te maken.

Sentimenteel
Ik begrijp dat ze de achtergrond van haar ouders respecteert, ja, dat ze de ‘identiteit’ van haar ouders respecteert, dat ze er sentimenteel over is en dat het een sterke gevoelswaarde voor haar heeft (ik bedoel: die Turkse vlag en het Turkse gevoel en het Turkse eten en de familie in Anatolië), maar ze leeft in Nederland, hier ligt haar toekomst, waarom zou ze zoveel waarde moeten hechten aan die Turkse vlag als ‘de’ Turkse identiteit niet bestaat? Wat wil Semra toch met die vlag? En waarom zou Máxima dat ‘een mooi beeld’ vinden?

'Het rapport van de WRR geeft veel aandacht aan functionele identificatie. Dat betekent heel simpel: elkaar leren begrijpen omdat je samen een belang deelt. Denk aan een sportclub. Of een bedrijf. Of een school. Of een buurt. Het goede daarvan is dat de nadruk niet ligt op de zichtbare verschillen tussen mensen. Maar op het gezamenlijke doel. En op ieders persoonlijke kwaliteiten. Zo kunnen vooroordelen wegsmelten. Samen spelen. Samen studeren. Samen werken. Dat geeft jonge mensen met verschillende achtergronden een gezamenlijk perspectief. Dat is enorm belangrijk in een wereld van open grenzen.'

Ja, het is ook enorm belangrijk om rechts te houden in het verkeer en je handen te wassen voor het eten – ik bedoel: dat zijn allemaal lege zinnen, clichés over hoe mooi het is om samen te werken. Wat die laatste opmerking over die ‘open grenzen’ daar doet, is onduidelijk, maar het staat in bepaalde kringen goed om zo’n zin te zeggen.

Artis
'We denken nog teveel in scheidslijnen. Ook nieuwkomers doen dat. Soort bij soort. Maar Nederland is geen Artis. Juist verscheidenheid en vermenging geven ons kracht.'

‘Soort bij soort’? Dat is het probleem. Juist de ‘eigen identiteit’ van nieuwkomers is het probleem want dat weerhoudt velen ervan om met inzet te integreren en bereid te zijn de kleuren en smaken van het nieuwe vaderland te absorberen.

En die opmerking over verscheidenheid en vermenging staat in schril contrast tot haar opmerking dat we juist gemeenschappelijke belangen moeten hebben. Nee, waar het om gaat is, ondanks de verschillen in etniciteit, cultuur en religies, deel te nemen aan de Nederlandse burgerlijke samenleving. Dat is het doel.

'Eerder heb ik eens het volgende voorbeeld gegeven. Ik was een tijdje geleden op werkbezoek in een supermarkt. De manager vertelde dat hij had geprobeerd de omzet te verhogen met een nieuw assortiment Marokkaanse producten. Dat lukte van geen kant. Tot een kassamedewerkster met een Marokkaanse achtergrond zich ermee bemoeide. Zij gaf het advies de producten veel lager in het schap te zetten. Toen vlogen ze de winkel uit. Wat was het probleem geweest? Heel eenvoudig. De Marokkaanse huisvrouwen hadden de spullen wel willen kopen, maar ze konden er gewoon niet bij.'

Bizar
Wat een bizarre anekdote. Waren die Marokkaanse vrouwtjes zo klein? Of durfden ze niet op te kijken? En als ze wel wisten waar die producten lagen: waarom konden ze niet een medewerker om hulp vragen? Durfden ze dat niet? Of konden ze dat niet omdat ze geen Nederlands spraken? Of mochten ze dat niet van hun man? Máximaatje toch, deze anekdote roept veel te veel vragen op en helpt je verhaal over de veelvormige identiteit geen millimeter verder.

'Daarom zeg ik ook als econoom: het is goed als je organisatie mensen in huis heeft die van elkaar verschillen. Diversiteit loont.'

Ja – als ze maar hetzelfde doel hebben: het bedrijf zo goed mogelijk laten functioneren.

'Dames en heren, volgens cijfers van de Verenigde Naties leven er op de wereld 175 miljoen mensen in een land waar ze niet zijn geboren. Ik ben een van die 175 miljoen.'

En hoeveel daarvan leven als een prinsesje?

Jetset
'Voor ons huis staat een paddestoel. Zo’n echte Hollandse ANWB-paddestoel. Die paddestoel geeft de coördinaten van mijn leven.
Buenos Aires. New York. Brussel. Den Haag. Wassenaar. Ze staan er allemaal op. Met de juiste richting en de afstand in kilometers. Elke keer als ik weg ga of thuiskom, kom ik erlangs. Al die plaatsen en de mensen die erbij horen, maken deel uit van mijn leven. Ze horen bij mijn identiteit als Nederlandse. Ze zijn me dierbaar.'

Haar identiteit als Nederlandse? Haar identiteit is niet Nederlands. Ze leidt een internationaal jetset leven als lid van een rijke bovenlaag van politici, popsterren, industriëlen. Ze heeft geen idee wat het is om bij Albert Heijn een doos scharreleieren in het karretje te leggen.

'Ik hoop dat het rapport van de WRR aanleiding zal zijn tot een open discussie zonder generalisaties over het thema ‘identificatie met Nederland’. Dat zal niet meevallen. We vervallen gemakkelijk in zwart-wit denken. Maar daarmee doen we onszelf en anderen te kort. Mensen hebben altijd méér dimensies. Mensen veranderen ook. Dat is wat mensen zo bijzonder maakt: het vermogen zich te ontwikkelen. Het is niet ‘of, of’. Maar ‘en, en’. Dat maakt de discussie over identiteit niet gemakkelijker. Maar wel veel interessanter.'

En, en
Dit was haar voordracht - we zijn er niet veel verder mee gekomen. Ze ontkent dat er een Nederlandse identiteit bestaat door te stellen dat ze die identiteit niet heeft aangetroffen, maar tegelijkertijd vindt ze het prachtig wanneer mensen meerdere identiteiten hebben.

Ze lijkt te beweren dat een identiteit per definitie in meervoud voorkomt, zoals Claus zaliger beweerde. ‘En, en’, noemt Máxima dat. Voor sommige mensen zal dat het geval zijn, maar voor de meeste mensen is die identiteit gelaagd.

Het gaat niet om ‘of, of’, zoals Máxima dat noemt, en evenmin om ‘en, en’ – het gaat om loyaliteiten die hiërarchisch boven elkaar liggen. Je kunt loyaal zijn aan je zaterdagse sportclub en tegelijk fan van Arsenal zijn en ook een superfan zijn van Feyenoord – maar het ene gevoel is belangrijker dan het andere, zoals je ook van je ouders kunt houden en van hun land van herkomst en tegelijkertijd een echte Rotterdammer kunt zijn en een trotse Nederlander.

Het gaat om gevoelens die niet het zelfde gewicht hebben en dus niet gevangen kunnen worden in de simplistische modelletjes van Maxima.

Holle beweringen
Tsja, wat is Máxima’s toespraak eigenlijk? Die toespraak is vooral een verzameling armoedige observaties en holle beweringen, en ook na grondige herlezing blijft de inhoud ervan plompverloren duidelijk, ook al poogt Balkenende die nu magisch te laten verdwijnen: dat de Nederlandse identiteit niet bestaat.

U moet maar denken: Máxima is niet aangenomen om scherpe analyses te schrijven. Balkenende wel. Maar ook hij is zelden bij machte om de werkelijkheid van ons bestaan eerlijk en open te beschrijven. Wat hij wel kan, is unverfroren in het parlement iets staan ontkennen dat zwart op wit staat. Hij weet dat hij creatief met de waarheid omspringt, de hele Kamer weet dat.

Dat heeft Balkenende de afgelopen jaren maar mooi geleerd: hoe hij de waarheid geweld kan aandoen terwijl hij tegen zichzelf zegt dat hij dit doet vanwege het algemeen belang. Toch knap, als je jezelf en een heel volk zo kunt misleiden.

Leon de Winter
http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/as ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Ik prijs mezelf altijd (of ben dankbaar eerder) dat ik de ondeugd van jaloersheid amper in me heb zitten.

Maar zowel Leon De Winter, als Afshin Elian, als hier op dit forum een Navane bijvoorbeeld... laten me toch verdomd groen van jaloezie uitslaan!

Beste Leon, ik vind dat ook allemaal wat je daar zegt, ik wou dat ook zeggen toen ik Maxima's uitleg las.... waarom kàn ik het toch niet zo duidelijk maken als jij?

Bon, nu ben ik jaloers... of zoiets :wink:
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Al die ervaringen, emoties, personen en houdingen leveren een mentaliteit en een traditie op, een menssoort dat hoort bij onze rivierendelta en dat daardoor zijn eigen taal met zijn eigen beelden spreekt en door diegene die dit soort kent op een kilometer afstand herkend wordt, zoals eenieder weet die in den vreemde op een terrasje zit en de nationaliteit van een naderende familie wil schatten: ja hoor, ’t zijn Nederlanders.
ik héb dit toeristenspelletje gespeeld in turkije, op een kruising van straatjes ergens in Fethye geloof ik. Samen met een Nederlands koppel, een single (prachtmeisje) Nederlandse en mijn dochter (en ik dus). Alle wandelende toeristen zagen we vanop afstand afkomen, en we gokten dus op voorhand tot welke nationaliteit ze behoorden.

Iedereen moest zeer dicht langs ons tafeltje passeren en we konden onze "gok" dus testen aan de taal die ze spraken.

Ik schat dat we een +90% juistheid hadden: zowel Nederlanders, Fransen Italianen, Duitser, Engelsen en apart Schotten!!! konden we vanop afstand identificeren. Scandinaviers vielen in één categorie (we konden het ook niet nachecken aan de taal), maar.... belgen? :shock: niet enkel ik of mijn dochter (het kon natuurlijk zijn dat we onze eigen identiteit niet konden spiegelen), doch ook de drie Nederlanders: NIKS. We hebben dus besloten dat degenen die we géén "nationale identiteit" konden toekennen dan maar als Belg gingen beschouwen (moeilijk direct te checken aan de taal .... maar het was wèl verdomme correct!).

Leuk spel. We hebben er ons een hele middag mee geamuseerd.

Conclusie van ons spelletje: enkel "belgen" hebben geen identiteit.

--------------

Nederlanders: altijd prijs (tip van de Nederlander zelf): kijk even naar hun manier van stappen zei hij, daar komt er weer een groepje aan: dat eeuwenlang geploeter door die verdommese klei met die klompen aan, dàt geraken ze nooit meer kwijt!
En BINGO! alle keren juist! (Nederlanders (en énkel Nederlanders) verplaatsen bij het normaal stappen hun gewicht van hun linker naar rechterbeen! net alsof je telkens je ene voet uit de klei moet trekken terwijl je op de andere steunt, serieus waar! - sneu toch dat Maxima dit nog nooit heeft opgemerkt, volgens mij doet zelfs haar schoonmamaatje het)
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Pointer
Berichten: 117
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:10 am
Locatie: NL
Contacteer:

Bericht door Pointer »

circe schreef:Conclusie van ons spelletje: enkel "belgen" hebben geen identiteit.

--------------

Nederlanders: altijd prijs (tip van de Nederlander zelf): kijk even naar hun manier van stappen zei hij, daar komt er weer een groepje aan: dat eeuwenlang geploeter door die verdommese klei met die klompen aan, dàt geraken ze nooit meer kwijt!
En BINGO! alle keren juist! (Nederlanders (en énkel Nederlanders) verplaatsen bij het normaal stappen hun gewicht van hun linker naar rechterbeen! net alsof je telkens je ene voet uit de klei moet trekken terwijl je op de andere steunt, serieus waar! - sneu toch dat Maxima dit nog nooit heeft opgemerkt, volgens mij doet zelfs haar schoonmamaatje het)
Kort en goed kunnen we stellen, dat Maxima dubbel en dwars ongelijk heeft en dat Balkenende probeert te redden, wat er met versluiering nog te redden is. Waarom hebben onze Regeringen, zowel in België als in Nederland, anders het identiteitsbewijs niet afgeschaft? :razz: :P :razz:
Integratie zonder assimilatie = infiltratie
Gebruikersavatar
Pointer
Berichten: 117
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:10 am
Locatie: NL
Contacteer:

Bericht door Pointer »

Naar mijn idee is onze eerste identiteit die van de taal, waarin je leert denken en spreken.
Onze tweede identiteit is die van onze afkomst, naar de naaste familie en de recente (over 100 jaar bezien) geschiedenis daarvan.
Onze derde identiteit is die van de omgeving tijdens onze jeugd, vooral school en dus ook de woonplaats en later plaats van studie en zelfstandige vorming.
Onze vierde identiteit is die van onze werkkring en het persoonlijke karakter m.b.t. sociale contacten.

Dit doet onze samenleving kennen als een pluriforme samenleving met veel ontplooiing van individualiteit en dat is karakteristiek voor de hele westerse wereld en steekt sterk af tegen gemeenschappen in bijv. de islamitische wereld of iedere andere exotische herkomst.
Marokkanen en Turken zijn niet meer verschillend van elkaar dan Nederlanders en Italianen en in essentie zijn we op de hele wereld van dezelfde soort homo sapiens sapiens.
Voor mij als Arnhemmer staat vast, dat de Rijn bij Lobith in ons land komt, hoewel mijn moeder joods was. Het is wellicht wat moeilijk te berijpen voor vreemdelingen als Maxima, dat de individualistische identiteit van een westerse samenleving vele gezichten kent, die niet helemaal door landsgrenzen worden bepaald, maar in eerste instantie wel tot uitdrukking komt in de taal die we spreken.

Come in touch with them who speak dutch.
It will not harm you verry much.
Integratie zonder assimilatie = infiltratie
Gebruikersavatar
Pointer
Berichten: 117
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:10 am
Locatie: NL
Contacteer:

Bericht door Pointer »

Ariel schreef:Ik lees net de biografie van vogeltje Vogelaar.

Heel interessant.
Echt nieuws om een volk zonder identiteit mee te vervelen.

'Ik hou erg van lingerie, kwaliteitslingerie. Ik ben een dure.
'Ik mag af en toe graag afdalen naar het onderaardse'

Persoonlijk
•Gescheiden in 1981
•was ooit lid van CPN, de communistische partij

Ik begin haar een beetje te begrijpen. Mevrouw Vogelaar voelt zich beter thuis in een klasseloze maatschappijvorm waar het individu ondergeschikt is aan de staat.(Islam)
Alles wordt voor je geregeld. Tja.. en dan zit je goed bij Islam.
Geen eigen identiteit maar een grauwe massa waar we met zijn allen in op kunnen gaan.

Ik begrijp alleen niet hoe de kwaliteitslingerie in dit vakje past..
Alhoewel…. In Islam mag/moet je kwaliteitslingerie voor je man dragen.
Alles valt op zijn plek
Nee hoor, verkeerd begrepen. Haar man is juist van haar gescheiden omdat ze regelmatiig in dure lingerie naar de onderwerld gaat. Dat moet ze zelf weten, maar als autochtone man heb je graag een meer huiselijk type met de slip op de grond of in de wasmand en een gezellig haardvuur op tv. Dat type wat tegen jou als echtgenoot - en tegen niemand anders - zegt: "wij worden samen oud."
Met Ella Vogelaar valt er niets op z'n plek. Denk ook aan de betekenis van het woord wijken - weg gaan, verdwijnen - voor immigratie.
Met uitwijken voor prachtwijken moet je goed uitkijken.
Integratie zonder assimilatie = infiltratie
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Misschien krijgt Maxima er wel een kosmopolitisch koninklijk maatje bij: Chelsey Davy (ook blond). Maar misschien ook niet. (gevaar=wil van allah)
Zij is het liefje van de Engelse prins Harry. Vanuit Zuid Afrika is ze afgereisd voor enige tijd naar Leeds waar ze onder gewone studenten leeft in het kader van haar inburgering of zo iets.
Nu is deze krant nogal sensationeel:
http://www.dailystar.co.uk/news/view/18 ... ap-Chelsy/
PLOT TO KIDNAP CHELSY
Het is ook een onguur buurtje waar ze woont: de buren hebben een anti-terror raid voor de kiezen gehad en de daders van de laatste bomaanslag kwamen uit Beeston, wat vlak bij is.
Voor Maxima hoeven we niet te vrezen: die wordt op handen gedragen door onze allahtonen sinds haar laatste toespraak.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

ongelovige schreef:Ben het in dit geval helemaal eens met Geert W., het was gewoon goedbedoelde prietpraat die samengesteld werd met Vogelaarster.
Jongstleden zaterdag stond er in de NRC een artikel over de maxima -toespraak. Er was kommentaar op in HP de Tijd:
http://www.hpdetijd.nl/kring.php?editie_id=211
NRC Handelsblad reconstrueerde zaterdag hoe het zo mis heeft kunnen gaan met prinses Máxima’s optreden tijdens de presentatie van het WRR-rapport. Volgens het koningshuis en de NRC is Máxima ten onrechte verweten dat het advies van de WRR ook háár advies was. Deze conclusie past helemaal in de lijn van de Rijksvoor-lichtingsdienst, die stelt dat Máxima’s speech geen reactie was op het WRR-rapport.
Het is een even merkwaardige als onjuiste analyse die de NRC hier overneemt. Want net als haar rechterhand Pien Zaaijer staat Máxima keurig in het WRR-rapport vermeld als adviseur. Waarom bleef dat belangrijke feit toch onvermeld in het paginagrote artikel? NRC-verslaggeefster Jannetje Koelewijn, verbaasd: “O, dat adviseurschap van Máxima is gewoon niet ter sprake gekomen. Tja, misschien stelde het niet zoveel voor. Geen van onze bronnen had het erover. Nu ik er zo over nadenk, hadden we er wel naar moeten vragen.”
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Bovenstaande teruglezend en denkend aan haar laatste TV-optreden bij P&W was ze inderdaad een bang vogeltje dat slecht kon reciteren uit het Handboek MultiKul.
'Er worden al stappen gezet', zei Vogelaar, die als voorbeeld de kijk op eerwraak in de Turkse gemeenschap gaf. 'Dat was lang een taboe, maar er worden nu veel programma's opgezet om het onderwerp bespreekbaar te maken.'
Wel dan hebben we nog heel wat in te halen ten opzichte van Turkije.
Want daar zijn ze (soms) heel scheutig met langdurige verblijven in beestachtige gevangenissen. Neem dit bericht:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/84263
Turk krijgt levenslang voor eerwraak
Haar broer is veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Een jongere broertje, die als medeplichtige is veroordeeld, kreeg 23 jaar cel opgelegd. Haar jongere broertje was minderjarig op het moment dat Güldünya werd vermoord. Het is de zwaarste straf die ooit in Turkije is opgelegd voor het uitvoeren van eerwraak.
Nu was dit wel een zaak die internationaal de aandacht trok en in Europa tot uitspraken leidde van politici: "Turkije: moeten we zulke barbaren toelaten tot de EU?".
Elk jaar vallen er in Turkije circa zeventig slachtoffers als gevolg van eremoorden. Volgens de nieuwe, in 2005 in Turkije ingestelde strafwet kan iemand die schuldig is bevonden aan eremoord een levenslange gevangenisstraf krijgen, ongeacht zijn leeftijd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie