Neo-Paganisme.

BFA

Neo-Paganisme.

Berichtdoor BFA » Di Mei 20, 2008 8:46 pm

wat Europa nodig heeft. Dat er terug een verbinding wordt geslagen tussen de Europeaan en het land van zijn geboorte.

Neo-Paganistische groeperingen, door hun nadruk op de rituelen doen dit niet. Creeren uiteindelijk alleen maar een nieuw Paganisme dat niet anders kan dan totalitair en individudodend worden. (het op zijn kleine schaal reeds is)

Deze bewering over neo-paganisme is ongegrond en belachelijk. Kan je dat eens onderbouwen? Bijvoorbeeld zoals je met islamitisch terrorisme en jihad verzen zou doen? Gaat je niet lukken. Verder ben ik het wel met je eens dat Europa haar greep op en trots voor haar identiteit weer moet terugvinden.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

BFA

Berichtdoor BFA » Di Mei 20, 2008 9:57 pm

Kan je dat eens onderbouwen? Bijvoorbeeld zoals je met islamitisch terrorisme en jihad verzen zou doen?

1)Ik gebruik bijna nooit Jihad-verzen om Islam te weerleggen. Hoogstens een verwijzing naar Hassan AL Banna en Ibn Tammiyah.

2) Dit is een strikvraag. Neo-Paganisme schrijft nog zo goed als niet over zichzelf.
Wicca heeft rituelen en spreuken op schrift staan.
Druidesecten grijpen terug op Historische werken, deze geven meestal niet meer dan een romantische visie. Aanleiding tot de misvatting, dat men gebaseerd hierop kan weten hoe onze voorouders leefden en dachten. Dit kan imiteren. Het enige dat men bereikt is een goedkoop exotisme, gebaseerd op de vorm.
Dan zijn er nog een deel Hindu-sectes, die de jaren '60/70 overleefd hebben. De levenswijze die in deze opgelegd wordt, met de massa regels die de hele dag minutieus regelen, tonen al een deel van de totaliteit waarheen de nieuw bijgekomen Wiccas en Druiden niet anders kunnen dan uiteindelijk ook heen te evolueren.

Deze bewering over neo-paganisme is ongegrond en belachelijk

Neen, want net zoals bij het oude Paganisme is het alleen aan de oppervlakte dat er een schijnbare grote vrijheid en verscheidenheid is.
Daar waar alle sectes samenzijn.
Ga je een secte binnen, kom je voor regels te staan. Je kent ze niet allemaal, het is de secte ook onmogelijk alles in één keer uit te leggen. Daarvoor zijn initiaties nodig. Na elke initiatie komen er meer regels.
Al deze regels nemen beetje bij beetje het individu over en maken dit tot een vervangbaar onderdeeltje in een geheel.
Heel totalitair en minutieus door zijn dag gestuurd via regels en kleine rituelen.

Net zoals bij het oude Paganisme is binnenstappen in het Neo-Paganisme, binnenstappen in een leeuwenkuil, waar niet het eten van je vlees, maar de individualiteit van je geest het gevaar is.

Bij dit al wordt in veel gevallen nog eens de Astrologie gevoegd. Ideaal recept om de menselijke geest te verzwakken en naar onderwerping in de secte te leiden.
Astrologie is niet meer dan bepalende energielijnen, uitgesproken door de stand van de sterren toevoegen. Energielijnen die bepalen of het ogenblik wel of niet gunstig is voor een bepaalde activiteit, eens dit ogenblik voorbij zijn er weer energielijnen die aanzetten tot een andere activiteit en dwingen de vorige activiteit op volle gang maar nog niet afgewerkt te laten vallen. Hetgeen leidt naar geestelijke instabiliteit.

Deze te volgen astrologische energielijnen worden uitgesproken door dezelfde priester(es), druide(s) of heks. Die ook de geestelijke instabiliteit (zogezegd) wegneemt door toepassing van meer regels en rituelen. Meer regels en rituelen nemen meer individualiteit weg, individualiteit die vervangen wordt door een totalere voorgschrijving van gedragspatroon.

Paganisme laat het individu niet vrij, maar bindt het met regels. Regels die niet voortkomen uit liefde voor, maar haat en/of onverschilligheid tegen het leven.
Liefde stelt geen voorwaarden aan het individu. DIt is het enige dat een religie een openbaringsreligie kan maken. Geen voorwaarden voor het individu, zelfs niet de voorwaarde van het geloof in God.

In Buddhisme kan men Atheist zijn.
In Judaisme kan men Atheist zijn.
Als men de theologie van Paus Benedictus leest is het Rooms Katholieke Christendom op het ogenblik gekomen dat men ook Atheist kan zijn.
Van Hindu weet ik niet genoeg. Veel van het Westerse Hinduisme is te sectarisch/paganistisch om een openbaring te bevatten.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

migrantenjong
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Berichtdoor migrantenjong » Di Mei 20, 2008 11:37 pm

Hindoeisme kan een soort van atheisme bevatten. Het is een beetje complexer dan dat.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.

Links666

Berichtdoor Links666 » Wo Mei 21, 2008 1:04 am

BFA,

Bedankt voor je reactie, ik ga er binnenkort uitgebreid op reageren. Even een vraagje tussendoor: Ben je soms een bevlogen, enthousiaste christen?

Dit soort overdreven negatieve meningen heb ik alleen nog maar gehoord van christelijke priesters die in hun naïviteit denken dat ze "even snel" een nieuwe godsdienst de grond in kunnen boren.

Misschien niet. Enfin, binnenkort een echte reactie ...

PS. Als je je verhaal geloofwaardiger wilt maken, dan svp bronnen vermelden -- Bedankt.

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Wo Mei 21, 2008 3:43 am

Het neo paganisme is mijns insziens een leuk romantisch verzinsel. Beetje het idee van een gezellige zitkuil.
(Wie heeft er nog een zitkuil? Ze waren erg in, in de jaren 70. Helemaal terug naar moeder natuur, man!)

Waarom?

Gebrek aan documentatie. Het is nogal moeilijk rituelen correct uit te voeren voor Blub de goddelijke goudvis en Gaja de almoeder als je niet weet hoe die vereert wensen te worden. Stel dat oorspronkelijk spelt geofferd werd, en je gaat nu biologisch linksdraaiende meergranenmix offeren. Je loopt best kans Gaja en Blub kwader en kwader te maken...

De meeste religies indo Europese religies hadden geen schrift. Je moest alles onthouden. Gezien het nogal beperkte godsbeeld niet zo gek moeilijk. Druiden kenden het schrift wel, maar schreven ook niks op. Je moest alles onthouden. Het duurde dan ook ongeveer 20 jaar voor je echt geheelonthouder, pardon, druide was. Germanen kenden het schrift niet, en de Noorse variant ook niet. Runnen werden meer gebruikt om 'Knut was here' in een rots te kerven.

Tweede probleem: Romeinen hadden wat tegen mensenoffers. Ze waren religieus ruimdenkend, maar daar moesten ze niets van hebben. Ze roeiden geloven die mensenoffers eisten met wortel en tak uit. Het laatste centrum (eilandje voor de kust van Wales) van het druidisme werd vernietigd ongeveer in 68 CE.

Onder vernietigd kan je verstaan: eiland platgebrand, alle waardevolle goederen geplunderd, alle bewoners verkocht als slaaf, zo ze nog in leven waren. Zij die die moeite van verkoop niet waar waren: over de kling gejaagt. Er zullen best een paar druides ontsnapt zijn, maar die spelen totaal geen rol meer. Picten beleden een ander geloof, en de vroeg Ieren waren druk bezig het vuur uit te vinden.

Derde probleem: de laat Romeinen werden Christen. Christendom, net als alle monotheistische religies, kan uit principe geen concurrent naast zich dulden. Dus die gingen vrolijk verder waar de Romeinen gestopt waren. Die waren zo mogelijk grondiger, en als er geschreven documenten bekend waren, werden ze nu vernietigd.

Vierde probleem: vandaag de dag zijn we een beetje van bloedoffers afgestapt. Goden (lees: hun priesters) accepteren veel liever VISA card. Het Celtische druidisme eist echter weldegelijk bloedoffers, en niet zo zuinig ook. (Voornamelijk omdat VISA toen nog niet uitgevonden was.) En ook mensenoffers. Veel mensenoffers. Heel veel mensenoffers. Waarzeggen en toekomst voorspellen uit de schokkende bewegingen die een slachtoffer maakt, vlak voor hij overlijd, en de spastische bewegingen er na.

De huidige druiden, of wat er voor door probeert te gaan, zijn echter lieve geitenwollensokken die nog geen vlieg kwaad kunnen doen. Vallen flauw als ze bloed zien. Ze dansen dus wat rond een steen (nee, niet die zwarte), zingen wat leuke liedjes en offeren... bloemen, kruiden en meer van dat soort baarlijke nonsens. Vragen of ze toekomost kunnen voorspellen? Jazeker, middels runenteentjes. Nooit uit lijkbewegingen! Mensenoffers? Meneer! Wat denkt u wel! We zijn een echt beschaafde religie hoor!

We weten dat aangaande mensenoffers, omdat bronnen zoals Tacitus die zeer expliciet vermelden. De Edda is bijvoorbeeld nauwelijks een religieuze bron te noemen. Tenzij je zeer diep gaat spitten, en dan ben je gevaarlijk dicht bij exegese. De Edda is op schrift gesteld door een Christen, en bevat uitsluitend heldendichten. Ceremonies worden niet dieper beschreven dan 'de bruid droeg een witte japon voor het altaar'. Kanje uit die zin het ritueel reconstrueren van een Katholieke huwelijks ceremonie? Nee dus.

Conclusie: het neo paganisme is gewoon een leuke vrijetijdsbesteding die niemand serieuzer kan en mag nemen dan een re-enactmentgroep die Harry Potter naspeelt.

BFA

Berichtdoor BFA » Wo Mei 21, 2008 9:53 am

Ben je soms een bevlogen, enthousiaste christen?

Ik ben Atheist.

PS. Als je je verhaal geloofwaardiger wilt maken, dan svp bronnen vermelden -- Bedankt.

Verhaal is nog niet klaar. Vanavond heb ik meer tijd om verder te schrijven. Aangezien het mij worst is, of je mij gelooft of niet, gaat het verder zonder bronnen.

Hindoeisme kan een soort van atheisme bevatten. Het is een beetje complexer dan dat.

Hinduisme is complex. Met een grote verhulling in ellenlange epossen. Daardoor ben ik nooit diep in Hinduisme ingegaan. De menselijke schade die ik de vele kleine Hindusektes uit de jaren 60/70/80 zag aanbrengen heeft gemaakt dat ik het initieel verworpen heb.
Ondertussen weet ik dat die sektes en Hinduisme 2 verschilende dingen zijn.
Waarschijnlijk is, door zijn veelzijdigheid, Hindu het enige ware Monotheisme. Die veelzijdigheid kan atheisme inhouden.

het neo paganisme is gewoon een leuke vrijetijdsbesteding die niemand serieuzer kan en mag nemen dan een re-enactmentgroep die Harry Potter naspeelt.

Die voor het ontstaan aan het zorgen is van een nieuwe hoop kleine sektes, die op zich weer voor een hele hoop menselijke schade zorgen.

De huidige druiden, of wat er voor door probeert te gaan, zijn echter lieve geitenwollensokken die nog geen vlieg kwaad kunnen doen.

Fysisch dan. Psychologisch zijn ze in staat grote schade aan te brengen.
Dit dan bij mensen die het serieuzer nemen dan de re-enactement groep. Sektes in zich heel totalitair.

Binnenkort is het weer midzomer. Sommige jaren, zie je ze dan verkleed in de bossen lopen en hun rituelen uitvoeren.
Hier in de Ardenne zijn nog plaatsen met Heilige bomen. Waar men nagels indrijft om ziektes te weren, of behangt met linten om wensen te laten vervullen.
Op een paar km is er één gewijd aan de Heilige maagd, daar zie je ze soms.
In de andere richting één, waar de jeugd van het volk, bij verloving of trouw ging de nacht doorbrengen voor kracht en vruchtbaarheid te verkrijgen voor het nieuwe koppel.
Deze is niet gekend bij de Druides. De boom staat voor Ayhaem d'Ardenne en zijn 4 kinderen. Is geworteld in de traditie, het verhaal van het Ros Beiaard. Daar vlakbij haalt men soms fundamenten van een burcht boven bij bomen uit het bos halen.

Links666

Berichtdoor Links666 » Wo Mei 21, 2008 3:29 pm

Hoi BFA,

Je wijst op een zgn. sektarisch gevaarlijk karakter van (neo-) paganisme, ik ben het daar nog steeds volstrekt mee oneens. Je noemt hindoe sekten diverse malen. Ik beschouw hindoeïsme niet als paganisme (volksreligie) of neo-paganisme, de religie heeft immers voortdurend bestaan. Ik kan me voorstellen dat je wantrouwig wordt van religieuzen die in de Belgische bossen onbekende rituelen uitvoeren. Rituelen kunnen vreemd zijn, symboliek ook (Jezus aan het kruis).

Maar dat betekend zeker niet dat neo-paganisme PERSOONDODEND en TOTALITAIR is (als een sekte). ONZIN!

Ik reageerde op je opmerking omdat ik me de afgelopen tijd wat had verdiept in een neo-paganistische stroming en daar volledig het tegenovergestelde las en zag. Met voorbeelden uit die stroming wil ik laten zien dat je het echt bij het verkeerde eind hebt. Misschien heb je wel gelijk maar ik geloof niet dat je claims houdbaar zijn buiten enkele individuele gevallen. Waar ik me in had verdiept is het (nieuw) Germaans heidendom, tegenwoordig bekend met de IJslandse term 'Asatru', dit is dus een polytheïstisch geloof in Wodan (Odin), Freya, etc. Als mensen van over de hele wereld in meerdere goden geloven zie ik niet waarom dat niet zou kunnen voor Europeanen. De nieuwe versie van dit geloof, dat voor onze voorouders volstrekt normaal was, is gebaseerd op (wel degelijk authentieke) IJslandse werken die de goden en mythologie beschrijven en andere noord-west Europese bronnen zoals de Viking saga's. Deze laatste zijn vlg. mij voornamelijk avonturen verhalen, maar hieruit kan men wel leren wat de levensbeschouwing was van deze heidenen en wat hun gebruiken waren. "Germaans" klinkt verdacht, maar dat ligt natuurlijk aan de Nazi's en neo-Nazi's die deze mythologie besmeuren. Een nieuw polytheïstisch geloof in deze goden heeft niets te maken met fascisten. Er is ook niets vreemds aan het woord "Germaans" want dat waren nu eenmaal de mensen die deze regio bewoonden. Maar nu over je beweringen :

(1) zogenaamd "PERSOONDODEND"

Belachelijk! Geef me een bron en laat de representativiteit er van zien! Of krijgen we een excuses te horen? :)
Hoe men zich van die walgelijke neo-Nazi's en witte-supremacisten distantieert wil ik ook best beantwoorden maar dat is een andere discussie.

(2) zogenaamd TOTALITAIR?

- Polytheïsme met variërende lokale godheden, zoals historisch gezien, onze eigen Nehalennia, is dat totalitair?
- "Es gibt keine zentrale Autorität, die Dogmen festlegt", "er is geen missiedrang" Bron: Eldaring, Duitse Asatru vereniging Denk je nou echt dat de Duitsers zin hebben in een totalitaire club?
- Landelijke of lokale organisaties die dus nauwelijks iets voorschrijven maar mensen met elkaar in contact brengen en een religieus clubblaadje uitbrengen zijn die totalitair?
- Een wijdverbreide instelling van 'we hebben geen priester nodig we doen het zelf wel'. Is dit totalitair?
- In dit geloof is er een rol voor 'unverified personal gnosis' (de pot met korreltjes zout is nadrukkelijk aanwezig) Is dat totalitair?
- Een geloofsbelijdenis MAG (in de vorm van een eed, maar wordt niet van iemand verwacht), er zitten geen aardse consequenties aan, behalve het heidense equivalent van karma. Bron: Ravencast podcast Is deze vrijblijvendheid totalitair?
- Mijn indruk van Wicca is vrijwel identiek, behalve dat die religie duidelijk eclectisch is.

Nee, bewaar een predicaat als 'totalitair' maar voor de salafisten ...

Voorbeelden:

Hier is een video van een offer aan de goden. Doorspoelen naar 16:00
Afbeelding
Wat we hier zien is veel dichter bij H.Numans "zweverige hippies" dan bij BFA's gevaarlijke sekteleden. Toch vind ik dat deze man, die wel degelijk religieus is, even serieus genomen moet worden als de gemiddelde christen. Kortom dit is gewoon een normale kerel die religieus/spiritueel is en zich heeft ingelezen in de materie en helemaal niet onder het gezag staat van de één of andere sekteleider. Overigens, ik denk wel dat er genoeg materiaal is om behoorlijk accurate rituelen uit te voeren. Zo schijnt het dat in Beowulf uitvoerig de rituele dronk wordt beschreven.

http://nederlandsheidendom.nl/forum/ <-- Ga zelf op zoek naar zogenaamde "sekteleden", dat zal een teleurstelling worden ...

Belgisch mei feest
Afbeelding

De overlap van jonge heidenen met metal fans is groot :-)
Afbeelding
http://www.heidendom.nl/activiteiten1.html
Laatst gewijzigd door Links666 op Za Jul 31, 2010 1:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Links666

Berichtdoor Links666 » Wo Mei 21, 2008 3:32 pm

bump, bots . . .

BFA

Berichtdoor BFA » Wo Mei 21, 2008 9:26 pm

Links 666,
Ik heb per ongeluk mijn antwoord gewist. Morgen opnieuw, nu te moe.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Jul 15, 2008 10:59 pm

Een eindje terug wordt astrologie aangehaald.
Ik sprak laatst met een stel astrologen. Die waren blij met de ontdekking van Pluto omdat nu een aantal rare dingen begrijpelijk werden. De horoscopen kloppen beter dank zij Pluto.
En Pluto beweegt nu in een ander huis en dat is heel belangrijk. Waarom? omdat dan de krachten die 'REGELS' wensen, versterkt worden.
We staan aan de vooravond van een grote regelzucht. Ik dacht al dat het ernstig was, maar het wordt dus nog erger.
Ik ga niet in astrologie geloven maar ik zie wel een steeds toenemende regelgeving. Neem nu dit: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2008/07/cda_wil_iedereen_aan_regenput.html
CDA wil iedereen aan regenput
Volgens Atsma dragen de putten bij aan het milieu omdat met het opgevangen regenwater de tuin kan worden besproeid of de auto kan worden gewassen. Volgens hem kost de aanleg van een kleine regenput ongeveer 1000 euro. Het Kamerlid vindt dat gemeenten samen met de provincies, de rijksoverheid en de waterschappen het gebruik van regenputten moeten stimuleren door een deel van die kosten op zich te nemen.

Tja, zonder subsidie is het een onhaalbare kaart. Voor 1000 euro waterkosten kan je heel wat jaren je tuin besproeien en je auto wassen.
Ooit vroeger had ik een regenton voor de tuin. Als het droog is moet je spuiten en juist dan wordt de ton niet bijgevuld en is die spoedig leeg. Het zette geen zoden aan de dijk en je kreeg er muggen van.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Terug naar “Andere Godsdiensten”