Mijn moeder

Plaats reactie
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Mijn moeder

Bericht door Dhana »

Vandaag hebben wij onze moeder, echtgenote en grootmoeder begraven.

Het is niet mijn bedoeling daar dramatisch over te doen. Ze was nog niet zo vreselijk oud. Net 79 geworden., maar haar lichaam liet haar meer en meer in de steek en ik heb meer dankbaarheid gevoeld dat ze er zonder te veel lijden, eigenlijk gewoon tussen uitgepiept is dan dat ik in een put van verdriet terecht gekomen ben. Twee van ons vier kinderen zijn atheist (geworden) en ik als oudste toch nog wel enigszins religieus ingesteld, hoewel ik me niet kan vinden met de dogma's van welke kerk dan ook. Mijn jonsgte zusje is nog te veel met haar baan en het opvoeden van haar twee zoons bezig, om echt de tijd te hebben voor het overpeinzen van hoe zij in relatie tot God in de wereld staat, maar het zal me niet verbazen als ze zich uiteindelijk toch heel goed zal kunnen vinden met mijn overtuigingen op dat vlak.

Waar ik wel ontzettend ontroerd ben en ik mijn atheistische zus voor eeuwig dankbaar voor zal zijn, is dat zij als degene onder ons die de meeste zaken geregeld heeft, er voor gezorgd heeft dat ons afscheid door een religieuze pastor geleid is. Het mooiste daarvan was de rode draad die door het geheel heen geweven die van vergeving was.

Na de dienst raakte ik in gesprek met de boeddhistische vriend van een nichtje, die helemaal onder de indruk was omdat hij vond alsof hij naar een uiteenzetting had geluuisterd over het boeddhistische gedachtengoed.

Onze moeder heeft ons altijd voor ogen gehouden dat het heel menselijk is om boos te worden, maar dat het "duivels" is om boos te blijven en om wraak te schreeuwen of het "recht" in eigen hand te nemen en de ander een koekje van eigen deeg te geven. Zij had slechts drie bijbelse uitspraken nodig die haar tot leven tot dat van een ware christen gemaakt hebben. "Heb uw naaste lief als uzelve en God boven alles", "wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden" en "wat gij niet wilt dat u geschiedt..... Verder had ze werkelijk geen idee waar dat dan wel allemaal in de bijbel vermeld staat en dat was haar verder een worst. Dit was voor haar de kern en daar heeft ze naar geleefd en ons in groot gebracht heeft. Het onvoorstelbaar knappe daarvan is dat mijn atheistische broer en zus zulke prachtige mensen zijn die weliswaar bij hoog en bij laag beweren dat zij ongelovig zijn, absloluut dezelfde universeel menselijk waarden hebben als zij en ik. De pastor noemde het gedachtengoed waar mijn moeder naar geleefd had, de zachte energie waarvan de wereld niet genoeg mee gevoed kon worden.

Verder had ze zoveel onvoorwaardelijke (moeder)liefde in zich dat ze zich nooit, noch tegen haar atheistische kinderen, noch tegen mij als enig gelovig kind ook maar met een woord negatief uitgelaten heeft over hun absolute afwijzing van het bestaan van God.

Nog niet zo lang zo geleden heeft een moslim mij gevraagd waarom in zo anti-islam ben. Zo ik daar al terecht van beticht kan worden, heb ik hierdoor mijn antwoord gegeven.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mijn moeder

Bericht door Ariel »

Lieve Dhana.

Gecondoleerd met je verlies. Je moeder was inderdaad nog niet heel oud, en je zal haar gaan missen.
Ik ben blij dat je op een goeie manier afscheid van haar heb kunnen nemen. De begrafenis van je ouders zal je altijd blij blijven, dus is het goed als dat afscheid op een serene manier gebeurd.
Toen mijn vader overleed, heb ik ruzie met de ouderlingen en de dominee gemaakt, ( Gereformeerde Bond, de goeie man dacht dat ik van de duivel bezeten was) omdat er totaal geen liefde en vergeving in zijn preek te vinden was. Dat gevecht blijft me eeuwig achtervolgen, en nu schaam ik me eigenlijk wel een beetje. Het is beter als je de dag herinnerd op een mooie zuivere manier.
Onze moeder heeft ons altijd voor ogen gehouden dat het heel menselijk is om boos te worden, maar dat het "duivels" is om boos te blijven
:) Dat zegt mijn moeder ook altijd, en ik ben het met onze moeders eens. Wij kunnen hun wijsheid weer aan onze kinderen doorgeven.

Ik wens je komende tijd veel sterkte toe Dhana, en ik hoop dat jullie je vader tot steun kunnen zijn. Je vader heeft jullie nu nog meer dan vroeger nodig. Maar waarschijnlijk hoef ik dat niet tegen je te zeggen. Dat weet je zelf ook wel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Mijn moeder

Bericht door Dhana »

Ariel schreef:Lieve Dhana.

Gecondoleerd met je verlies. Je moeder was inderdaad nog niet heel oud, en je zal haar gaan missen.
Ik ben blij dat je op een goeie manier afscheid van haar heb kunnen nemen. De begrafenis van je ouders zal je altijd blij blijven, dus is het goed als dat afscheid op een serene manier gebeurd.
Toen mijn vader overleed, heb ik ruzie met de ouderlingen en de dominee gemaakt, ( Gereformeerde Bond, de goeie man dacht dat ik van de duivel bezeten was) omdat er totaal geen liefde en vergeving in zijn preek te vinden was. Dat gevecht blijft me eeuwig achtervolgen, en nu schaam ik me eigenlijk wel een beetje. Het is beter als je de dag herinnerd op een mooie zuivere manier.
Onze moeder heeft ons altijd voor ogen gehouden dat het heel menselijk is om boos te worden, maar dat het "duivels" is om boos te blijven
:) Dat zegt mijn moeder ook altijd, en ik ben het met onze moeders eens. Wij kunnen hun wijsheid weer aan onze kinderen doorgeven.

Ik wens je komende tijd veel sterkte toe Dhana, en ik hoop dat jullie je vader tot steun kunnen zijn. Je vader heeft jullie nu nog meer dan vroeger nodig. Maar waarschijnlijk hoef ik dat niet tegen je te zeggen. Dat weet je zelf ook wel.

Dank je wel, Ariel. En wat vreselijk dat je in die periode met een dominee in debat moest gaan. Maar sterk van je dat toch gedaan hebt. Voor je moeder maar ook voor jezelf. Je kon waarschijnlijk niet anders.een ja, ik ga er zeker zijn voor mijn vader en ook mijn zussen en broer. Ik ben de oudste en altijd een soort van tweede moeder voor ze geweest.

Het was een mooie dag. Op het moment van de echte begrafenis brak de zon in al haar glorie en warnte door. Het allermooiste was dat haar zoon, schoonzoons, kleinkinderen en bij gebrek aan een zesde drager mijn zus, haar zelf van de aula naar het graf gedragen hebben. Die aanblik zal ik nooit vergeten, zo waardig en prachtig mooi.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
ihsanyd
Berichten: 623
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 1:27 am

Re: Mijn moeder

Bericht door ihsanyd »

Dhana, gecondoleerd! Moge zij rust en vreugde vinden in de aanwezigheid van God de meeste Barmhartige en de meeste Genadevolle.
"Fallen! Fallen is Babylon the Great! She has become a home for demons and a haunt for every evil spirit, a haunt for every unclean and detestable bird. For all the nations of the earth have drunk the maddening wine of her adulteries.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Mijn moeder

Bericht door Dhana »

ihsanyd schreef:Dhana, gecondoleerd! Moge zij rust en vreugde vinden in de aanwezigheid van God de meeste Barmhartige en de meeste Genadevolle.

Chokran, Ishan. :)
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
ihsanyd
Berichten: 623
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 1:27 am

Re: Mijn moeder

Bericht door ihsanyd »

Dhana schreef:
ihsanyd schreef:Dhana, gecondoleerd! Moge zij rust en vreugde vinden in de aanwezigheid van God de meeste Barmhartige en de meeste Genadevolle.

Chokran, Ishan. :)
Geen dank Dhana, religie is eigenlijk ook best wel simpel. Mensen maken het veel moeilijker dan het het is. Je moeder had de essentie begrepen. Ik maak een diepe buiging voor haar wijsheid.
"Fallen! Fallen is Babylon the Great! She has become a home for demons and a haunt for every evil spirit, a haunt for every unclean and detestable bird. For all the nations of the earth have drunk the maddening wine of her adulteries.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Mijn moeder

Bericht door Monique »

Wat erg Dhana, ze was inderdaad te jong. Toch fijn dat je op zo'n "prettige" manier afscheid hebt kunnen nemen. Dat is heel belangrijk voor later. Ook fijn dat er geen "gedoe" was over de religie. Voor de atheïsten zal het niet belangrijk zijn of er een "dienst" is of niet.
Toen mijn moeder overleed heb ik geen dominee of pastoor (of hoe dat ook ik in het katholieke) maar wel een "onze vader". Niet voor mijn broer en mezelf uiteraard maar voor mijn moeder . Ze geloofde wel in God maar moest niets van de kerk hebben. Vandaar het onze vader door een leek.
Je zult veel hebben aan het "prettige" afscheid. Je zult geen smet vinden aan het einde. Dat einde is toch wat als laatste blijft hangen.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Mijn moeder is nu 4 jaar dood en ik mis haar nog iedere dag. Ze was pas 71, de laatste 6 jaar van haar leven heeft ze voor mijn uiterst zieke vader gezorgd en toen hij dood was was zij aan de beurt.
Zo onrechtvaardig allemaal.
Maar ja, "shit happens" ( in goed atheïstisch jatgon :wink2: )
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Mijn moeder

Bericht door silkyboxershortXL »

Dhana, gecondoleerd. En dank voor je mededeling. Als altijd raakt zoiets mij diep. Ik denk, als het nodig is,
dat jouw moeder zich tzt nog een keer kenbaar mag maken aan je broer en zus. Don´t worry en sterkte!
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Tukker
Berichten: 155
Lid geworden op: vr apr 30, 2010 8:54 pm
Locatie: Twente

Re: Mijn moeder

Bericht door Tukker »

Gecondoleerd Dhana! Wij zeggen bij condolatie ina lillah ou ina ilahi rajioen, oftewel van Hem komen we en tot Hem keren we terug. Je moeder zal nu vast van boven naar haar kinderen kijken en trots op jullie zijn. :wink:

En wees maar blij dat jij op een waardige manier afscheid hebt kunnen nemen van je moeder. Islamitische vrouwen kunnen namelijk niet ( wij mogen niet op de begrafenis zijn) op zo een mooie manier, hetgeen toch echt belangrijk is voor je eigen gemoedsrust en de verwerking, als jij afscheid nemen van hun dierbaren.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Mijn moeder

Bericht door Dhana »

Tukker schreef:Gecondoleerd Dhana! Wij zeggen bij condolatie ina lillah ou ina ilahi rajioen, oftewel van Hem komen we en tot Hem keren we terug. Je moeder zal nu vast van boven naar haar kinderen kijken en trots op jullie zijn. :wink:

En wees maar blij dat jij op een waardige manier afscheid hebt kunnen nemen van je moeder. Islamitische vrouwen kunnen namelijk niet ( wij mogen niet op de begrafenis zijn) op zo een mooie manier, hetgeen toch echt belangrijk is voor je eigen gemoedsrust en de verwerking, als jij afscheid nemen van hun dierbaren.

Dank je wel, Tukkertje. En ik had wel eens gehoord over het niet aanwezig mogen zijn van vrouwen op een begrafenis, maar dacht dat een regel was waar de hand min of meer mee gelicht werd. Oeffff... dat vind in heel erg. Het zo belangrijk voor het rouwproces om je helemaal te kunnen werpen op voorbereidingen en de ter aardestelling. Stel je voor dat je je moeder of kind verliest en je mag haar of hem niet zelf mee wegbrengen. Ik ben daar wel even stil van.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Mijn moeder

Bericht door Pilgrim »

Van harte gecondoleerd Dhana.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Mijn moeder

Bericht door Dhana »

Pilgrim schreef:Van harte gecondoleerd Dhana.

Dank je wel, Pilgrim
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Tukker
Berichten: 155
Lid geworden op: vr apr 30, 2010 8:54 pm
Locatie: Twente

Re: Mijn moeder

Bericht door Tukker »

Dhana schreef:
Tukker schreef:Gecondoleerd Dhana! Wij zeggen bij condolatie ina lillah ou ina ilahi rajioen, oftewel van Hem komen we en tot Hem keren we terug. Je moeder zal nu vast van boven naar haar kinderen kijken en trots op jullie zijn. :wink:

En wees maar blij dat jij op een waardige manier afscheid hebt kunnen nemen van je moeder. Islamitische vrouwen kunnen namelijk niet ( wij mogen niet op de begrafenis zijn) op zo een mooie manier, hetgeen toch echt belangrijk is voor je eigen gemoedsrust en de verwerking, als jij afscheid nemen van hun dierbaren.

Dank je wel, Tukkertje. En ik had wel eens gehoord over het niet aanwezig mogen zijn van vrouwen op een begrafenis, maar dacht dat een regel was waar de hand min of meer mee gelicht werd. Oeffff... dat vind in heel erg. Het zo belangrijk voor het rouwproces om je helemaal te kunnen werpen op voorbereidingen en de ter aardestelling. Stel je voor dat je je moeder of kind verliest en je mag haar of hem niet zelf mee wegbrengen. Ik ben daar wel even stil van.
Het is niet verboden, maar afgeraden indien je van jezelf weet dat je het niet zal trekken. Alleen is het in alle arabische landen bon ton geworden om als vrouw niet een begrafenis bij te wonen. Als jij in Marokko een begrafenis bijwoont zullen de mannen je met de nek aankijken, gewoon omdat zij dit niet gewend zijn.
Plaats reactie