Wie is yeshua?

yishmael

Wie is yeshua?

Berichtdoor yishmael » Zo Feb 27, 2011 9:13 pm

De letter of de Geest van de Thora?
Kwam Yeshua een nieuwe religie stichten? Want dat hebben we al altijd gehoord van de Kerk, de instellingen en de media! Simpel gesteld, nee zoals al bleek in het eerdere hoofdstuk! Want Yeshua zijn eigenlijke boodschap draaide rond het volgen van de Geest van de Thora en niet alleen maar de letter. Om een goed voorbeeld te geven van het verschil tussen deze twee standpunten nemen we er de Aramese Pe****ta bij;

Je hebt gehoord dat tot de voorouders werd gezegd: 'U zult niet moorden' en al wie moordt, zal voor het gerecht worden veroordeeld. Ik zeg je echter dat iemand die zonder reden boos op zijn broeder is, geoordeeld wordt door het gerecht. Maar degene die tegen zijn broeder: 'Rqa!' zou zeggen, wordt voor Knoshtha beschuldigd. Maar degene die 'Lld!' zegt, wordt schuldig bevonden voor Gehenna. Als je nu je offer naar het altaar brengt en je jezelf daar herinnert dat je broeder iets tegen je heeft, laat het offer daar dan op het altaar en ga. Verzoen je eerst met je broeder en kom dan je offer brengen. Tref snel een schikking met je tegenpartij terwijl je nog met hem onderweg bent. Anders levert de tegenpartij je over aan de rechter, de rechter aan de officier en zal je in de gevangenis raken. Ik zeg je met zekerheid dat je daar niet uit komt totdat je de laatste sjemona hebt betaald .

Het vetgedrukte is een citaat van één van de geboden uit de Thora maar alles wat daarna komt is niet terug te vinden in de Thora maar wordt hier mondeling door Yeshua aan het volk geleerd. Yeshua zegt hier dat naasten- en broederhaat leidt tot het verbreken van het verbod op moord, m.a.w. het is niet goed om enkel maar de letter(lijke) betekenis van de Thora te volgen en niet te moorden maar men moet zorgen dat ook alle andere dingen niet ontstaan die daartoe kunnen leiden wat dus inhoudt dat iemand de Geest van de Thora volgt. Deze hele mondelinge uitleg over dat ene gebod in de Thora is een mooi voorbeeld van hoe de leer in elkaar zit.

(uittreksel van mijn boek "een verloren Koninkrijk" dat u kan vinden op Lulu.com)

Wat vinden jullie van bovenstaande stukje ? Zijn er dingen die je niet akkoord mee bent of juist interesse in het boek wekt?

Ariel

Re: Wie is yeshua?

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 27, 2011 9:28 pm

Hallo yishmael. Welkom op FFI.

Tja, wat vind ik er van. Ik weet het eigenlijk niet. Ik ben niet bekend met de Thora.
Bij ons thuis kwam de bijbel op tafel, en voor een Christen heeft Jezus zijn taak volbracht.
Als Christen leer je dat Jezus ooit terug komt om een nieuwe hemel en aarde en het nieuwe Jeruzalem te scheppen, en dat hij al het kwade wat de volkeren hebben voortgebracht zal omverwerpen.

Ben jij Joods?
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Monique

Berichtdoor Monique » Zo Feb 27, 2011 9:39 pm

Wat vinden jullie van bovenstaande stukje ? Zijn er dingen die je niet akkoord mee bent of juist interesse in het boek wekt?
Tsja Yishmael, wat vind ik ervan?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niets van begrijp.
Zal wel komen omdat ik een atheïst ben die nog nooit een bijbel van dichtbij gezien heeft en waarschijnlijk anders werkende hersenen dan gelovigen.
Sorry....
Amorele atheistische nitwit

peter calluy

Berichtdoor peter calluy » Zo Feb 27, 2011 10:08 pm

Dé CD box van Johan Braeckman is er, met 6 hoorcolleges over kritisch denken.

Uitgegeven bij nrc academie.

:rock:

mercator

Berichtdoor mercator » Ma Feb 28, 2011 10:49 am

yishmael schreef:De letter of de Geest van de Thora?

Waar komt toch die fascinatie voor ouwe boekjes vandaan? Maakt het eigenlijk ook maar iets uit wat daarin staat? Als ik in mijn tuin een kruik vind en daar zit een stuk perkament in met een wat warrige en van God en Yeshua gewag makende tekst erop, is dat dan ahw vanzelf een Heilig Geschrift? Omdat het oud en passé is?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Ma Feb 28, 2011 11:44 am

Misschien is het voor joden interessant. Voor mij is het dat niet: Ik heb geen ziel om te redden.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Feb 28, 2011 12:28 pm

Ik denk dat yishmael hier kwam om zijn boek te promoten. Laat ik maar even wat reclame voor zijn boek maken. Volgens mij verkoopt zijn boek niet goed.

Het is te koop voor 18 euro , en wat zal u allemaal vinden in dit boek?? . U leert meer over de historische Yeshua (aka Jezus) en hoe zijn overtuiging in elkaar zat en welke invloed het had op zijn leerlingen, u leert waarom het onderricht van Yeshua zo innoverend was in de toenmalige Israëlische samenleving, u leest ook hoe de christenen en farizeïsche joden dachten over de Nazareeërs zodat men eerder een historisch beeld te zien krijgt over wie de Nazareeërs nu waren, u leert over de latere perversies die binnenslopen en de Nazareeërs buitenspel zetten.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Ma Feb 28, 2011 1:11 pm

Lijkt me wel een interessant boek. :ermm:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

mercator

Berichtdoor mercator » Ma Feb 28, 2011 2:38 pm

Ariel schreef:
Het is te koop voor 18 euro , en wat zal u allemaal vinden in dit boek?? . U leert meer over de historische Yeshua (aka Jezus) en hoe zijn overtuiging in elkaar zat en welke invloed het had op zijn leerlingen, u leert waarom het onderricht van Yeshua zo innoverend was in de toenmalige Israëlische samenleving, u leest ook hoe de christenen en farizeïsche joden dachten over de Nazareeërs zodat men eerder een historisch beeld te zien krijgt over wie de Nazareeërs nu waren, u leert over de latere perversies die binnenslopen en de Nazareeërs buitenspel zetten.

Lijkt interessant, wil iemand de filmrechten kopen? Ik vind dat het tijd wordt voor een nieuwe Jezus-film, de laatste was die van Mel Gibson denk ik.
Jezus zou de treken van Geert Wilders mogen hebben.

yishmael

Berichtdoor yishmael » Ma Feb 28, 2011 2:48 pm

Ariel schreef:Hallo yishmael. Welkom op FFI.

Tja, wat vind ik er van. Ik weet het eigenlijk niet. Ik ben niet bekend met de Thora.
Bij ons thuis kwam de bijbel op tafel, en voor een Christen heeft Jezus zijn taak volbracht.
Als Christen leer je dat Jezus ooit terug komt om een nieuwe hemel en aarde en het nieuwe Jeruzalem te scheppen, en dat hij al het kwade wat de volkeren hebben voortgebracht zal omverwerpen.

Ben jij Joods?

Je hoeft niet echt met de Thora bekend te zijn of gelovig te zijn om het boek te appreciëren, het is meer een samenvatting van verschillende historische elementen om zo een beeld te geven hoe die eerste generatie gelovigen na de opstanding van de Messias te werk gaan en wat ze geloofden en praktiseerden kan misschien leuk zijn om dat dan in contrast te stellen met hoe het er nu allemaal uitziet.

en ja ik ben joods maar ik geloof in Yeshua als Messias.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Mar 01, 2011 1:30 am

Dat is aardig een messiaanse Jood binnen onze gelederen :) Welkom in ons midden
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

yishmael

Berichtdoor yishmael » Di Mar 01, 2011 10:31 am

Dhana schreef:Dat is aardig een messiaanse Jood binnen onze gelederen :) Welkom in ons midden

dankje :-)
ik leid af uit je commentaar dat je nog niet veel contact hebt gehad met mensen zoals mij of ben ik mis ?
indien je vragen hebt over ons geloof stel die gerust, liever dat dan foute info krijgen want je vindt veel rommel op internet..

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Mar 01, 2011 11:48 am

De enige die ik ken is Ben Kok. Of behoort hij tot de foute info.

Hoe sta jij tegenover Islam? Vind jij ook dat Moslims de nieuwe Joden zijn, en dat het verkeerd is om Islam te bekritiseren?

yishmael

Berichtdoor yishmael » Di Mar 01, 2011 6:00 pm

Ariel schreef:De enige die ik ken is Ben Kok. Of behoort hij tot de foute info.

Hoe sta jij tegenover Islam? Vind jij ook dat Moslims de nieuwe Joden zijn, en dat het verkeerd is om Islam te bekritiseren?

Ik weet niet precies hoe Ben Kok is dus mag ik ook niet oordelen over hem want lastertaal verspreiden is verboden voor ons :redface:
ik heb dichte islamitische vrienden die heel open staan en respectvol zijn voor zowel seculiere-westerlingen (christenen genoemd door velen) en joden maar ik ken er dan ook weer andere die heel anti-joods uit de hoek kunnen komen en meelopen in de propaganda van extreme fundamentalisten die islam gebruiken op hun banier. :nono:

De koran bevat zowel tolerante als haat passages dat maakt het ook moeilijk om nu te begrijpen hoe moslims zich moeten voelen tegenover andere niet-moslims.. een veelgehoorde uitleg is dat mohammed zijn eerste surah's tolerant waren en meestal arabisch commentaar op de Thora was doordat hij de Joden als co-religieuzen zag en dat hij dacht dat ze hem wel zouden accepteren wanneer dat niet gebeurde begonnen de latere meer haatvolle surah's te komen, ik zeg niet dat dit een feit is maar het is een uitleg. :wink2:

overigens, ik ga misschien een beetje offtopic nu maar ik vindt het altijd zo raar wanneer men het woord "anti-semitisch" enkel gebruikt voor Joden.... Semitisch wil zeggen iemand die afstamt van Shem één van de drie zonen van Noah, daar horen dus ook arabieren/arameeërs etc. bij naast de Israëlieten, dus haten sommige arabieren hunzelf dan als ze anti-semitisch zijn ? [c045.gif] :rongue:

BFA

Berichtdoor BFA » Di Mar 01, 2011 6:27 pm

yishmael schreef:ik vindt het altijd zo raar wanneer men het woord "anti-semitisch" enkel gebruikt voor Joden....

Dit is nu eenmaal zo. De erfenis van WOII.
Hitler pleegde Holocaust op Joden, zocht de vernietiging van het Christendom en was in alliantie met Islam.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Mar 01, 2011 7:26 pm

yishmael schreef:
Dhana schreef:Dat is aardig een messiaanse Jood binnen onze gelederen :) Welkom in ons midden

ik leid af uit je commentaar dat je nog niet veel contact hebt gehad met mensen zoals mij of ben ik mis ?
indien je vragen hebt over ons geloof stel die gerust, liever dat dan foute info krijgen want je vindt veel rommel op internet..

Het lijkt mij, geheel onterecht wellicht, een vrij simpele zaak. Je bent Joods opgevoed met alles wat daar bij aan te pas komt, en beschouwt toch Jezus als de Messias.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

yishmael

Berichtdoor yishmael » Wo Mar 02, 2011 11:40 am

Dhana schreef:
yishmael schreef:

Het lijkt mij, geheel onterecht wellicht, een vrij simpele zaak. Je bent Joods opgevoed met alles wat daar bij aan te pas komt, en beschouwt toch Jezus als de Messias.

Nee het is gecompliceerder, ik ben niet joods opgegroeid maar ben erachter gekomen dat ik Israelitisch bloed heb en na alles te onderzoeken en het goede te behouden, is voor mij het goede Yeshua als Messias en de Thora als richtlijn. Met onderzoeken bedoel ik vooral is de christelijke visie "jezus" op Yeshua wel de correcte en hoe zit het met dat "oude testament"? Uiteindelijk was het antwoord vrij simpel doch duurde het even voor ik tot dat antwoord kwam.

Bedoel je nu trouwens dat mensen die in Yeshua geloven van Joodse afkomst enkel de Thora praktiseren uit culturele overweging en dat dus Thora praktiseren los staat van in Yeshua te geloven, dat Thora en Yeshua aparte niet samenhorende dingen zijn? Of bedoel je het nog anders? Enlighten me! :D

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Mar 02, 2011 1:18 pm

yishmael schreef:Ik weet niet precies hoe Ben Kok is dus mag ik ook niet oordelen over hem want lastertaal verspreiden is verboden voor ons :redface:

Ben Kok is een joods-chr.pastor. Hier is zijn site.
http://torayeshua.nl/cms/
Hij is (net zoals wij) in gevecht tegen Islam , omdat hij van mening is ( net zoals wij) Dat Islam een gevaarlijke religie is.

De koran bevat zowel tolerante als haat passages dat maakt het ook moeilijk om nu te begrijpen hoe moslims zich moeten voelen tegenover andere niet-moslims.. een veelgehoorde uitleg is dat mohammed zijn eerste surah's tolerant waren en meestal arabisch commentaar op de Thora was doordat hij de Joden als co-religieuzen zag en dat hij dacht dat ze hem wel zouden accepteren wanneer dat niet gebeurde begonnen de latere meer haatvolle surah's te komen, ik zeg niet dat dit een feit is maar het is een uitleg. :wink2:

Geloof jij niet in de veelgehoorde uitleg dat Mohammed zijn eerste surah's tolerant waren dan zijn laatste? Ik namelijk wel. Dat komt mede omdat hij in die eerste tijd maar een handvol volgelingen had. Zijn laatste soera is soera 9. Heb je die wel eens gelezen?

overigens, ik ga misschien een beetje offtopic nu maar ik vindt het altijd zo raar wanneer men het woord "anti-semitisch" enkel gebruikt voor Joden.... Semitisch wil zeggen iemand die afstamt van Shem één van de drie zonen van Noah, daar horen dus ook arabieren/arameeërs etc. bij naast de Israëlieten, dus haten sommige arabieren hunzelf dan als ze anti-semitisch zijn ?

Wij het westen hebben de term "anti-semitisch" uitgevonden. Mohammed en zijn volgelingen haten Joden.

yishmael

Berichtdoor yishmael » Wo Mar 02, 2011 11:43 pm

Ariel schreef:
yishmael schreef:Ik weet niet precies hoe Ben Kok is dus mag ik ook niet oordelen over hem want lastertaal verspreiden is verboden voor ons :redface:

Ben Kok is een joods-chr.pastor. Hier is zijn site.
http://torayeshua.nl/cms/
Hij is (net zoals wij) in gevecht tegen Islam , omdat hij van mening is ( net zoals wij) Dat Islam een gevaarlijke religie is.

Geloof jij niet in de veelgehoorde uitleg dat Mohammed zijn eerste surah's tolerant waren dan zijn laatste? Ik namelijk wel. Dat komt mede omdat hij in die eerste tijd maar een handvol volgelingen had. Zijn laatste soera is soera 9. Heb je die wel eens gelezen?

overigens, ik ga misschien een beetje offtopic nu maar ik vindt het altijd zo raar wanneer men het woord "anti-semitisch" enkel gebruikt voor Joden.... Semitisch wil zeggen iemand die afstamt van Shem één van de drie zonen van Noah, daar horen dus ook arabieren/arameeërs etc. bij naast de Israëlieten, dus haten sommige arabieren hunzelf dan als ze anti-semitisch zijn ?

Wij het westen hebben de term "anti-semitisch" uitgevonden. Mohammed en zijn volgelingen haten Joden.

Dat kan ik niet beaamen want zoals eerder gezegd ik ken genoeg moslims die heel tolerant zijn tegenover joden het is vooral het feit dat vele jongeren die geen toekomst hebben geradicaliseerd worden door mannen die hen eer op aarde en in de hemel beloven door het Westen te haten en bomaanslagen te plegen in eigen- en buitenland.

Ja islam heeft een soms nogal bloedige geschiedenis maar wat doe jij dan als ze de kruistochten aanhalen en het feit dat zoveel jaren lang joden werden vervolgd in het Westen ? Toen de pest hier uitbrak kregen de joden de schuld dat zij de putten hadden vervuild..

mercator

Berichtdoor mercator » Do Mar 03, 2011 12:06 am

yishmael schreef:Ja islam heeft een soms nogal bloedige geschiedenis maar wat doe jij dan als ze de kruistochten aanhalen en het feit dat zoveel jaren lang joden werden vervolgd in het Westen ? Toen de pest hier uitbrak kregen de joden de schuld dat zij de putten hadden vervuild..

Kom geef maar toe, je bent gewoon een doordeweekse achterlijke moslim. Of half-moslim.
En je kent NIETS van geschiedenis, je praat gewoon moslim propaganda na.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Mar 03, 2011 12:31 am

yishmael schreef:Ja islam heeft een soms nogal bloedige geschiedenis maar wat doe jij dan als ze de kruistochten aanhalen en het feit dat zoveel jaren lang joden werden vervolgd in het Westen ? Toen de pest hier uitbrak kregen de joden de schuld dat zij de putten hadden vervuild..

Dat geven we ruiterlijk toe. Kwestie is alleen dat wij hier veranderd zijn en afstand hebben genomen van die middeleeuwse mentaliteit. Hetgeen helaas niet van het overgrote deel van de moslims gezegd worden.

silkyboxershortXL

Berichtdoor silkyboxershortXL » Do Mar 03, 2011 9:43 am

yishmael schreef:Dat kan ik niet beaamen want zoals eerder gezegd ik ken genoeg moslims die heel tolerant zijn tegenover joden

Mohammed was heel voorzienig voor dergelijke moslims.

Soera 2: 216
Vechten is je geboden ofschoon je er afkerig van bent; maar het kan zijn, dat je tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor je is en het kan zijn, dat je iets behaagt terwijl het slecht voor je is. God weet het en jij weet het niet.
Soera 4:76
Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satan's plan is zwak.

M.a.w.: Een moslim is afvallig als hij niet wil strijden, en ongelovigen, wat daarmee gedaan moet, gaat de rest van het boek over.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Mar 03, 2011 12:42 pm

Maar dat is een vertaling!! Je moet de koran in het arabisch lezen, dan staat er heel wat anders. Dan is het een vredelievend boek rechtstreeks van allah, de barmhartige,de genadevolle.

yishmael

Berichtdoor yishmael » Do Mar 03, 2011 12:52 pm

mercator schreef:

Kom geef maar toe, je bent gewoon een doordeweekse achterlijke moslim. Of half-moslim.
En je kent NIETS van geschiedenis, je praat gewoon moslim propaganda na.

ik twijfel dat een moslim een boek zou schrijven zoals ik dat gedaan heb maar goed, dus omdat ik islamitische vrienden heb die mij respecteren als jood vind je mij een "achterlijke half moslim" ? Ik denk dat dat meer zegt over jouw dan over mij ?

Ik ken wel genoeg van geschiedenis en ik had het ook niet over moslim propaganda, ik had het over het feit dat christenen niet zo onschuldig zijn, dat christenen de moslims verwijten is de pot verwijt de ketel omdat ook het christendom een héél bloedige geschiedenis heeft. Het feit is inderdaad dat Westerlingen geen christenen meer zijn en zich niet bezig houden met haatcampagnes tegen andere religies (de gemiddelde westerling hé, niet de extreem-rechtse) terwijl dat bij veel moslims wel het geval is maar niet allemaal.

Ik ken joden die hun vlees gaan kopen bij halal slager en joden die hun zaak openhouden met een moslim collega, ja dan kan het misschien zijn dat ze "de koran niet volgen" volgens sommigen maar dat bewijst wel dat niet alle moslims zo extreem zijn als jij denkt.

yishmael

Berichtdoor yishmael » Do Mar 03, 2011 12:57 pm

trouwens laat wel duidelijk zijn ik ben me héél bewust van de gevaren van de overgrote meerderheid moslims die propaganda volgt tegen alle andere religies zonder nadenken, van zulke mannen mag je terecht bang zijn. Maar ik wil gewoon niet iedereen over dezelfde kam scheren zoals mijn dichte islamitische vrienden die joden verdedigen bijvoorbeeld wanneer er een moslim in de buurt is die bepaalde anti-joodse opmerkingen zou geven.

trouwens ik heb al veel gelezen dat anti-judaïsme in het islamitisch midden-oosten er pas is gekomen tijdens WO II door het contact met Hitler etc. maar dat daarvoor islamitisch-joodse relaties best goed waren ? Ik lees dat overal, wat vinden jullie daarvan ?

Terug naar “Andere Godsdiensten”