95 stellingen / vragen aan een christen.

mercator

Re: 95 stellingen / vragen aan een christen.

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 8:48 pm

Pilgrim schreef:15. Hoe kwam Adam aan zijn tepels?

Hij zag die bij Eva, vond dat wel leuk staan en vroeg aan God hey mag ik ook zoiets hebben ? :)
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 8:51 pm

PietV. schreef: Maar over de vragen. Van de doelgroep krijg ik antwoorden. En dat waardeer ik. Sommigen stoppen er veel tijd in. En dat er mensen rondlopen die tegen het stellen van vragen zijn, dat neem ik maar voor lief.
.

Dan heb je geluk Piet. Meestal krijgen wij weing feedback van onze Moslims. Het enige waar die goed in zijn is in het knip en plakwerk van lange artikelen die geplukt zijn van Islamitische sites. :) We zijn er door gehard, en hebben zo'n beetje al het "belangrijke " plakwerk al in het hoofd zitten. "Ahhh" denk ik soms... "Al-Yaqeen. Fawaz Gneit is aan het woord "
Nou ja, het is wel grappig. :laugh1: Zo zie je dat Christenen zelf nog kunnen denken, en de moeite nemen om een goede post in elkaar te draaien. En dat is toch wel positief. Moslims hebben het vermogen om zelf te denken verloren
En dat er mensen zijn die jouw werk niet waarderen en afkraken moet je maar voor lief nemen. Als je een missie hebt, dan heb je een dikke huid nodig.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 8:54 pm

Ariel schreef:En dat er mensen zijn die jouw werk niet waarderen en afkraken moet je maar voor lief nemen. Als je een missie hebt, dan heb je een dikke huid nodig.

Een waar Christen dient Jezus na te volgen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 8:57 pm

mercator schreef:Een waar Christen dient Jezus na te volgen.

Dat is waar Mercator. :smile: Wijze woorden. Ik ben blij dat jij nog wekelijks het ouweltje bij de pastoor gaat halen.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 9:03 pm

Ariel schreef:Dat is waar Mercator. :smile: Wijze woorden. Ik ben blij dat jij nog wekelijks het ouweltje bij de pastoor gaat halen.

Ik kan die 95 vragen niet nalezen op Vrijdenkersclubje(waar de heilige huisjes worden gesloopt) wegens geband. Ik weet dus ook niet waarom het er 95 zijn en geen 950 of zo.
Ik kan er nog wel enkele bij verzinnen, zoals heeft Jezus nu wérkelijk water in wijn veranderd of was dat maar bij wijze van spreken?

PietV.

Berichtdoor PietV. » Do Jul 07, 2011 9:03 pm

Ariel schreef:
Dan heb je geluk Piet. Meestal krijgen wij weing feedback van onze Moslims. Het enige waar die goed in zijn is in het knip en plakwerk van lange artikelen die geplukt zijn van Islamitische sites. :) We zijn er door gehard, en hebben zo'n beetje al het "belangrijke " plakwerk al in het hoofd zitten. "Ahhh" denk ik soms... "Al-Yaqeen. Fawaz Gneit is aan het woord "
Nou ja, het is wel grappig. :laugh1: Zo zie je dat Christenen zelf nog kunnen denken, en de moeite nemen om een goede post in elkaar te draaien. En dat is toch wel positief.
En dat er mensen zijn die jouw werk niet waarderen en afkraken moet je maar voor lief nemen. Als je een missie hebt, dan heb je een dikke huid nodig.

De moslims die op freethinker rondlopen doen aardig hun best. En schrik niet, met sommigen kan ik het prima vinden. En over missie gesproken. Ik zie overeenkomsten met deze site en freethinker. Alleen de benadering is iets feller. Heb nu een x-aantal topics doorgelezen en zie kenmerkende patronen van mensen die soms vergeten dat er ook nog verstandige en deugdzame mensen rondlopen binnen de islam.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 9:09 pm

PietV. schreef: dat er ook nog verstandige en deugdzame mensen rondlopen binnen de islam.

Een paar namen moet je dan ongetwijfeld kunnen geven ?
Je moet weten, hier op FFI moeten alle bijdragen "degelijk onderbouwd" zijn, want met stemmingmakerij alleen houdt je het hier niet lang vol.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 9:17 pm

Dhana schreef:Bovendien druipt de hatelijkheid van de meeste vragen af en zijn vragen zoals wat kan je van een God verwachten die zijn eigen Zoon opoffert niet echt uitnodigend, maar komen duidelijk van een haatdragend hart af.
I

Helemaal met je eens. Waar halen die zgz "vrijdenkende" intellectuelen het toch vandaan om alles wat met Katholicisme te maken heeft belachelijk en verdacht te maken, maar ondertussen schaamteloos zitten aan te schurken tegen de door en door achterlijke Islam ?
Ik ben geen christen , maar ik kan wél het verschil zien tussen de kathedralen en de muziek die in naam van Christus is gepresteerd geworden en de onnozelheid en het primitivisme dat uit Islam is voortgekomen.

PietV.

Berichtdoor PietV. » Do Jul 07, 2011 9:18 pm

mercator schreef:
Ik kan die 95 vragen niet nalezen op Vrijdenkersclubje(waar de heilige huisjes worden gesloopt) wegens geband. Ik weet dus ook niet waarom het er 95 zijn en geen 950 of zo.
Ik kan er nog wel enkele bij verzinnen, zoals heeft Jezus nu wérkelijk water in wijn veranderd of was dat maar bij wijze van spreken?

Ik heb gekozen voor 95. Omdat ik met enkele anderen bezig ben geweest om de 95 stellingen tegen evolutie te beantwoorden. Het leek mij een gepaste zoekopdracht.
Het was een grapje. Onder het motto als jullie 95 stellingen kunnen bedenken, dan kan ik ook wel 95 keer iets verzinnen. En als je toch het beheer hebt van een site dan zet je ze dus daar maar neer. En wacht je af wat voor mensen er op af komen en wat voor antwoorden ze geven. En als ik de verschillende versies naast elkaar neer leg dan blijft het gewoon interessant studiemateriaal. Ik heb veel gelachen om de vaak ludieke antwoorden. Gelukkig zijn er dus ook mensen geweest, die ze met de nodige humor hebben beantwoord.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 9:25 pm

PietV. schreef:
De moslims die op freethinker rondlopen doen aardig hun best. En schrik niet, met sommigen kan ik het prima vinden.
.

:D Wat denk je Piet, Dat wij het niet met Moslims kunnen vinden? Soms houdt iemand hier er een goede vriend(in) aan over.
Je moet de mens achter de moslim kunnen zien. Ik heb in het echt ook moslim kennissen. Aardige mensen, maar ze zullen nooit een echte vriend worden omdat hun geloof dat nu eenmaal niet toelaat.
Waar onze stekels van gaan opstaan ( als ik even mag generaliseren) dan is dat van de bekeerde moslims ( afvallige Christenen) die nog heiliger zijn dan de man Mo himself. Ik ben vaak heel gemeen tegen ze, en nog strenger in de leer ( Nee Mercator :sly: geen echt leer) dan de zwaarste afgescheiden Gereformeerde bondsdominee .
Ik zeg dan dat hij zeer zeker in de hel komt omdat hij de heilige Geest ontkent. Niet dat dat veel indruk maakt hoor. :wink:

Wat jullie op jullie site vergeten Piet, is dat er maar één Islam is. Er bestaat geen gematigde Islam. Er bestaan wel gematigde Moslims dat is waar, en die zijn vaak heel aardig, maar die gematigde moslims kunnen zomaar ineens weer heel streng in de leer worden. Vergeet dat niet. Vraag het aan Dutch. Die heeft het aan met haar ex de lijve ondervonden.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 9:28 pm

mercator schreef:

:? Heb jij een IP ban? Dat is een heel zware straf.
Ik ga kijken of ik de vragen hier kan plaatsen, dan kan jij ze ook lezen. Volgens mij staat de water en wijn vraag er al in.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 9:33 pm

Dhana schreef:Bovendien druipt de hatelijkheid van de meeste vragen af en zijn vragen zoals wat kan je van een God verwachten die zijn eigen Zoon opoffert niet echt uitnodigend.
I

Ja, die is een vraag die Moslims ons ook vaak stellen. Het is soms handig als je met een moslim praat dat je ook de nodige kennis van het Christendom hebt. Deze vraag over een God die zijn zoon opofferde heb ik misschien al tien keer serieus met een Moslim besproken.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 9:57 pm

Ariel schreef: :? Heb jij een IP ban? Dat is een heel zware straf.

Ja dat zal ik nooit te boven komen.

PietV.

Berichtdoor PietV. » Do Jul 07, 2011 10:01 pm

Ariel schreef:
Ik ga kijken of ik de vragen hier kan plaatsen, dan kan jij ze ook lezen. Volgens mij staat de water en wijn vraag er al in.

Neem een proxy en lees de vragen. De simpelste oplossing.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 10:07 pm

Hier zijn ze Mercator. Ik zet ze onder de spoiler.

95 stellingen/vragen aan een christen

Spoiler! :
1. Waar komt jouw god vandaan?
2. Waaruit bestaat jouw god?
3. Welk geslacht heeft jouw god; in de Bijbel wordt gesproken over een man. Is dit gebaseerd op chromosomaal onderzoek of op uiterlijke geslachtskenmerken?
4. Waarom heeft jouw god de aarde gemaakt?
5. Wat is het nut van miljarden melkwegstelsels?
6. Waarom creëerde een omnipotente god met een duidelijk idee, niet direct een universum?
7. Hoe kan een alwetende god teleurgesteld zijn over zijn schepping?
8. Waarom heeft jouw god mensen nodig om zijn woord te verspreiden, waarom doet hij dit niet zelf?
9. Hoe kan een liefdevolle god toestaan dat er een hel is voor diegenen die niet in hem geloven?
10. Als een mens in staat is (volledig bij machte is) een ander mens te redden, maar dit niet doet, keuren wij dit af. Wij noemen zo iemand slecht en onethisch, deze persoon is in sommige gevallen zelfs strafbaar. Waarom keuren wij een god, die volgens vele gelovigen dagelijks in staat is mensen te redden, maar dit niet doet, niet af?
11. Wat voor kwaad hadden de planten en dieren gedaan die omkwamen tijdens de vloed? Waarom is er geen afbakening tussen primair en secundair lijden?
12. Waarom is jouw god meedogenloos onverschillig als je naar de natuur kijkt? Het is eten of gegeten worden.
13. Welk lot overkwam de mensen die niet bekend waren met de Bijbel alvorens hij geschreven werd?
14. Tussen de 10 en 20% van de vrouwen krijgt een miskraam, is jouw god de grootste aborteur?
15. Hoe kwam Adam aan zijn tepels?
16. Waarom laat jouw god lot en zijn dochters in leven om ze hierna incest te laten bedrijven? En welke vader geeft zijn dochters aan een op sex beluste meute?
17. Waarom werd Jezus niet herkend door de Joden als hun aangekondigde Messias?
18. In 2 koningen 24-25 werden 42 kinderen verscheurd door twee beren omdat ze Elia kale noemden. Waren dit een soort superberen?
19. Waarom mengde jouw god zich in de Bijbel diverse keren in menselijke aangelegenheden. Maar deed hij niets tijdens de Holocaust?
20. Als je spreekt over een algoede god; hoe rijm je dit met een god die in Jesaja 45:7 zegt dat hij het kwaad heeft gemaakt?
21. Vaak wordt gewezen op de Bijbel als bron van ethiek. Waarom worden oorlog en slavernij niet verboden?
22. Is de bloeddorstige en wraakzuchtige god in het oude testament te verenigen met de liefdevolle god waarover gepreekt wordt? Een god die kinderen bij bosjes laat uitroeien. Of genocide pleegt. (Midianieten)
23. Als de Bijbel het woord van God is, waarom staan er dan zoveel interne tegenstellingen in?
24. Als er zoveel religies zijn, waarvan de beoefenaars allemaal overtuigd zijn van hun gelijk, waarom weet jij zo zeker dat jouw religie de ware is?
25. Kunnen meer religies waar zijn?
26. Kan een religie die zegt dat vertrouwen belangrijker is dan het gebruik van verstandelijke vermogens betrouwbaar zijn?
27. Waarom is het aantal atheïsten in gevangenissen verhoudingsgewijs veel kleiner dan je op grond van bevolkingsstatistieken zou mogen verwachten?
28. Als jij aan een atheïst vraagt of hij bewijs wil leveren tegen het bestaan van de Bijbelse god. Wil jij dan het bewijs leveren tegen Zeus, Odin, Ra etc.
29. Moeten we ons afkeren van onze familie om goede christenen te zijn (Lucas 14:26). Is dit niet een terugkerend item in veel sekten?
30. Er zijn talloze mythes rond personen die geboren zijn uit een maagd en bijzondere dingen doen. Waarom is de mythe rond Jezus wel waar en de rest niet?
31. Is het christelijk geloof gegrond op angst?
32. Hoe betrouwbaar zijn de vier evangeliën?
33. Hoe is het mogelijk om gelukkig te zijn in een hemel, terwijl jij je ongelovige vrienden en familieleden voor eeuwig hoort kermen in de hel?
34. Waarom krijgt niemand dezelfde kans om het evangelie te ontvangen? Miljoenen mensen worden geboren in landen waar men zelden of nooit van Jezus hoort? En wat gebeurt er met mensen die voor Jezus zijn komst stierven?
35. Hoe kan een goede god mensen straffen alleen omdat ze niet in hem geloven?
36. Waarom vervloekte Jezus een vijgenboom omdat hij buiten het oogstseizoen vrucht draagt?
37. Waarom ging Jezus als een bezetene tekeer met een gesel; waarom keerde hij niet zijn andere wang toe. Conform zijn eerdere uitspraken?
38. Waarom maakt jouw God gebruik van leugengeesten en woont hij tussen hen in (1 kronieken 22 vers 19, 2 Kronieken 18:21, 2 Thessalonicenzen vers 11)
39. Waarom bestaan giftanden, klauwen, virussen, toxoplasmose en al die andere parasieten en ziekmakende bacteriën?
40. Waarom verkondigt Jezus aan de omstanders (mattheus 16 vers 28) dat velen zijn komst nog mee zullen maken. Waarom komt hij deze belofte niet na?
41. Waarom schept de god van het Oude Testament niet gelijk een nieuwe aarde?
42. Wie waren die mythische reuzen uit genesis 6, die ook wel Nefilim genoemd worden?. Waar zijn ze gebleven?
43. Hoe liefdevol is een god die opdracht geeft om kindertjes te spietsen en buitgemaakte vrouwen te verkrachten?
44. Een sprekende ezel, een drijvende bijl en een stilstaande zon zijn dit voorbeelden die ons moeten overtuigen van het waarheidsgehalte van de Bijbel?
45. Mattheus 4: 8 Tenslotte nam de duivel Hem (Jezus) mee naar een heel hoge berg, vanwaar hij Hem alle koninkrijken der wereld toonde in hun heerlijkheid. Zoals de meesten weten is de wereld rond. Om de koninkrijken in bijvoorbeeld Zuid Amerika te kunnen zien, moet er toch iets meer gebeuren dan een hoge berg. Moeten we de heren een slecht cijfer geven voor aardrijkskunde.
46. Waar kwam al het water van de zondvloed vandaan? En hoe verzamelde Noach al die miljoenen dieren. Hoe kwam Noach aan het voedsel en hoe voorkwam hij dat de dieren elkaar opaten toen ze weer aan land gingen?
47. Als er 1500 scheppingsmythen zijn, waarom zou het verhaal van een nomadenvolk uit het Midden Oosten juist zijn?
48. Is er bewijs voorhanden dat er een god leeft buiten de ideeën en opvattingen die mensen in hun hoofd hebben zitten?
49. Waarom is er over de kindermoord van Herodus niets terug te vinden in de geschiedenisboeken?
50. Er leefden tientallen schrijvers tijdens Jezus leven in het gebied waar hij optrad. Waarom heeft niemand iets opgeschreven?
51. Jezus kon lezen en schrijven maar een autobiografie ontbreekt. Had hij hier geen tijd voor?
52. Waar was Jezus tussen zijn 18 en 30ste jaar?
53. In welk jaar is Jezus geboren? Er zijn verschillende versies die meer dan 10 jaar verschil aanduiden?
54. Wat is het nut van het laten lijdenvan miljarden mensen, die gedwongen mee moeten doen met een spel rond goed en kwaad?
55. Waarom doden christenen geen vrouwen conform Deuterononium 22 vers 21, die niet als maagd het huwelijk zijn ingegaan. Maar verzetten ze zich wel tegen het homohuwelijk?
56. Waarom zijn er in Genesis twee scheppingsverhalen die tegenstrijdig zijn?
57. Waarom zou een oneindige, almachtige enz. god verlangen naar aanbidding door een wezen dat hij zelf geschapen heeft? Dit wezen, engel of mens, is oneindig nietig in vergelijking met God zelf. Zou enig mens wensen aanbeden te worden door een bacterie? Zou enig mens beledigd zijn indien een bacterie niet in hem/haar geloofde? En dan is het verschil tussen een mens en bacterie weliswaar heel groot, maar eindig. Het verschil tussen God en een mens is oneindig.
58. Hoe kun je een volkstelling houden, die plaatsvindt onder het bewind van Quirinus, als er geen burgerlijke stand is. Wat is het nut om terug te gaan naar de plaats waar je voorouders vandaan kwamen in een land wat permanent in een toestand van oorlog verkeerd. Is het kerstverhaal trouwens geloofwaardig?
59. In Mattheus staat dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard; in Lucas staat dat allen die naar het zwaard grijpen ook door het zwaard zullen omkomen. Vanwaar deze tweeslachtige uitspraken van Jezus?
60. Waren de schrijvers van de evangeliën creationisten of evolutionisten?
61. Waarom is het voor sommige christenen geen probleem om onderwerpen die hun niet welgevallig zijn, bijvoorbeeld Jona in de walvis, te bestempelen als metafoor. En de rest als letterlijk naar voren te brengen? En op welke gronden maakt men dit onderscheid?
62. Hoe is het mogelijk dat een God die alles ziet in Genesis (3:9) Adam vraagt waar hij is?
En ook in deze tekst: “Het geroep over Sodom en Gomorra is groot, en haar zonde is zeer zwaar. Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten.” (Gen. 18:20-21)” blijkt dat de Bijbelse god Jahwe er op af moet om te kijken wat er aan de hand is.
63. En hoe onwaarschijnlijk is het om in een stad geen 50 rechtvaardige zuigelingen of kinderen te vinden. Die niet veroordeeld kunnen worden op grond van sodomie?
64. Een god die miljarden sterrenstelsels schiep, schuift aan bij Sarah om een pannenkoek te eten. Realistisch of puur bijgeloof?
65. Het Gilgamesj epos is de oudste bron die een zondvloed verhaal beschrijft; waarom worden de Hebreeërs niet beschuldigd van plagiaat?
66. Waarom zijn veel Christenen zich niet bewust van de inbreng van Keltische en Germaanse rituelen en gebruiken in hun geloof? Keltisch zijn de feesten, Germaans de heiligen.
67. In het oude testament staan talloze verwerpelijke zaken, die de Joden dienden uit te voeren. Waarom worden deze wetten niet meer toegepast als Jezus duidelijk maakt dat hij de wetten niet af schaft, maar respecteert. (Matth 5:17-19 en Lucas 16:19)
68. Tientallen miljoenen mensen zijn het slachtoffer geworden door personen/groeperingen, die hiervoor teksten gebruikten uit de Bijbel? Is het Christendom een pacifistische beweging?
69. Archeologen hebben getracht Bijbelse verhalen te reconstrueren. Na grondig onderzoek is gebleken dat veel gebeurtenissen nooit hebben plaatsgevonden. Bijvoorbeeld de Exodus. Verandert dit de uitgangssituatie van het christendom.
70. De niet ooggetuigen die tientallen jaren later Jezus gingen beschrijven leefden in een cultureel klimaat waarin bijgeloof prominent aanwezig was. Kan dit van invloed zijn op hun interpretatie van overleveringen?
71. “God schiep de mens naar beeld en gelijkenis”. Ons lichaam telt talloze onfunctionele overblijfselen die kenmerkend zijn voor een dierlijke achtergrond.
Pilo-erectiele spieren,naso-vomeraal orgaan, apocriene klieren, wormvormig aanhangsel etc. Hiernaast is het duidelijk geworden dat er een wijd vertakte stamboom is die talloze hominiden herbergt. Was de gelijkenis aapachtig?
72. Hoe lang is de houdbaarheid van een zegen die uitgesproken wordt over een huwelijk, als het echtscheidingspercentage onder christenen hoger is dan onder atheïsten? (bron VS)
73. Wat is het nut van “Gij zult niet doodslaan". Als Christenen massaal naar oorlogsgebieden afreizen?
74. In veel gemeenten wordt elke zondag geroepen “gedenk de Sabbath”. Is het niet een aanfluiting om hier zonder morren geen gehoor aan te geven?
75. Waarom kun je met astma, eczeem en ms (psychologie van invloed op het ziektebeeld!!) goede resultaten behalen bij een gebedsgenezer.Maar heeft het geen zin om hier met een geamputeerde ledemaat naar binnen te stappen?
76. Steeds duidelijker wordt dat religieuze emoties een anatomische basis hebben en dat het ook gemakkelijk is om “bovennatuurlijke ervaringen” op te wekken. Waarom een zoektocht buiten het hoofd als de verschijnselen op deze wijze zijn te verklaren?
77. Waarom neemt religie het initiatief voor een moraal pleidooi? Terwijl godsdienst mensen eeuwen lang heeft tegengewerkt en belemmert in hun vrijheden. Sinds de verlichting is de positie van veel groepen structureel verbeterd.
78. Wat is het probleem als BDE (bijna dood ervaring) wordt veranderd in net nog levend. En alle argumenten die duiden op een natuurlijke oorzaak van deze gebeurtenis voorrang krijgen?
79. Hoe lukte het Mozes om zijn eigen dood te beschrijven?
80. Op verschillende plaatsen zijn tijdens opgravingen inscripties gevonden die Jahwe koppelen aan een vrouwelijke metgezel Asjerah. Waarom wordt hier niet serieus naar gekeken en blijft het verhaal beperkt tot eenzijdig monotheïsme?
81. In de biologie zie je sociale structuren met een basaal rechtvaardigheidgevoel. Zelfs onderlinge hulp en opoffering kom je tegen bij diverse soorten. Liggen hier niet onze wortels van onze menselijke moraal?
82. Religieuze bewegingen staan altijd vooraan als het gaat om zaken die te maken hebben met leven en dood (onsterfelijkheid). Terwijl men over het laatste geen enkel concreet bewijs kan leveren. Zijn het betrouwbare gesprekspartners?
83. El zit in psalm 82 temidden van goden. Wie waren deze goden en wat was hun functie tijdens de vergadering?
84. Waarom zette jouw god mensen op aarde; terwijl hij de terroristische engelen hier naar toe had gezonden. Hij wist toch dat dit fout zou lopen en de mensen beïnvloed zouden worden door Satan. Je zet toch ook geen kinderen in een kuil met slangen.
85. Gelijkheidbeginselen bijvoorbeeld tussen man en vrouw staan onder druk bij verschillende religies. Zijn boekgodsdiensten niet een bron van discriminatie?
86. Hij vertelt zijn volgelingen dat hij op aarde klaar is en hij stijgt op naar de hemel. ‘Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen”. Zit de hemel boven ons. Of ging Jezus in een Ufo?
87. Cognitieve dissonantie is een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het in kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met iemands overtuiging. Deze ervaren onvrede leidt ertoe dat men één of meer meningen of attituden onbewust herziet om ze meer met elkaar in overeenstemming te brengen, consonant te maken. Gewoonlijk merken anderen zo'n verandering van mening of attitude eerder op dan de persoon zelf. Is dit van toepassing op de onwrikbaarheid van een religieuze overtuiging. Ook al zijn er voldoende argumenten voorhanden die het tegendeel bewijzen?
88. Jezus zegt in diverse teksten dat mensen hun bezittingen moeten weggeven en in armoede moeten leven. Waarom doen christenen dit niet? Wordt religie dan een kwestie van ontberingen lijden en is dit teveel gevraagd?
89. Is het wenselijk om kinderen religieus te trainen? En dit zeven dagen per week uit te voeren gedurende vele jaren. Wat is het verschil met de indoctrinatie die de communisten bedachten om het volk te plooien naar de opvattingen van de partij?
90. Komt het de samenleving ten goede als kinderen in allerlei zuilen worden gestopt. En elke religieuze vleugel zijn eigen scholen kan stichten. Waar kinderen worden afgezonderd en slechts horen wat een kerk als belangrijk ziet.
91. Er wordt wat afgebabbeld door gelovigen over het bovennatuurlijke. Onder het motto: "Er is meer tussen hemel en aarde". Maar waarom is er nog niemand geweest die hier aanspraak op heeft kunnen maken: “De persoon die als eerste een wetenschappelijke test doorstaat om te bewijzen dat hij/zij over een bovennatuurlijke vaardigheid beschikt, wint $1.000.000,- Ondanks veel pogingen, is de prijs nog nooit gewonnen” (James Randi looft dit al uit sinds 1964). Een onafhankelijk team beoordeelt de paranormale gaven van betrokkenen.
92. Waarom is er zoveel adoratie voor kerkvaders. Terwijl het antisemieten zijn (Luther) of onverschillige moordenaars (Calvijn). Regelmatig kom je de kreet tegen dat ze vervuld waren van de heilige geest. Is de “heilige geest van God losgeslagen?
93. In Mattheus 27:51-53 kwamen heiligen uit hun graf tevoorschijn. Deze levende zombies werden door velen gezien. Tientallen jaren later neemt een niet ooggetuige de moeite om hier aandacht aan te schenken. Waar zijn ze trouwens gebleven? Zijn ze voor de tweede keer dood gegaan?
94. Lazarus werd na enkele dagen weer tot leven gewekt. Een buitengewone gebeurtenis waar slecht één schrijver (Johannes) aandacht aan schonk. Is dit een bewuste keuze van de overige schrijvers of wisten ze hier niets van?
95. Is het dogma rond de drie-eenheid in overeenstemming te brengen met de Bijbel? Waar staan de teksten? Dat hier drie in één zijn. Een vader, zoon en heilige geest (voor de katholieken komen er nog meer bij) kun je nog spreken monotheisme?

PietV.

Berichtdoor PietV. » Do Jul 07, 2011 10:20 pm

Ariel schreef:Hier zijn ze Mercator. Ik zet ze onder de spoiler.

Ik mis een aantal.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Jul 07, 2011 10:22 pm

mercator schreef:
Dhana schreef:Bovendien druipt de hatelijkheid van de meeste vragen af en zijn vragen zoals wat kan je van een God verwachten die zijn eigen Zoon opoffert niet echt uitnodigend, maar komen duidelijk van een haatdragend hart af.
I

Helemaal met je eens. Waar halen die zgz "vrijdenkende" intellectuelen het toch vandaan om alles wat met Katholicisme te maken heeft belachelijk en verdacht te maken, maar ondertussen schaamteloos zitten aan te schurken tegen de door en door achterlijke Islam ?
Ik ben geen christen , maar ik kan wél het verschil zien tussen de kathedralen en de muziek die in naam van Christus is gepresteerd geworden en de onnozelheid en het primitivisme dat uit Islam is voortgekomen.

Ik kon even niet op de term komen maar die is me nu weer te binnen geschoten. Het betreft hier voor het merendeel suggestieve vragen en als vragen die lading hebben, haak ik bij voorbaat al af.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 10:23 pm

27. Waarom is het aantal atheïsten in gevangenissen verhoudingsgewijs veel kleiner dan je op grond van bevolkingsstatistieken zou mogen verwachten?

Omdat deze vragen gericht zijn aan Christenen ga jij er met deze vraag vanuit dat de gevangenis bevolkt wordt door Christenen.
Dat is niet waar. Je zou deze vraag aan Moslims moeten stellen, want dan zit je wel dicht bij de waarheid.

59. In Mattheus staat dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard; in Lucas staat dat allen die naar het zwaard grijpen ook door het zwaard zullen omkomen. Vanwaar deze tweeslachtige uitspraken van Jezus?

Dit is een vraag die extreme moslims ook vaak aan Christenen stellen om het geweld in Islam te vergoelijken.

91. Er wordt wat afgebabbeld door gelovigen over het bovennatuurlijke. Onder het motto: "Er is meer tussen hemel en aarde".

Nou Piet, :razz: jij als ex Christen moet toch weten dat dit niet waar is. Een goeie Christen houdt zich verre van dit soort zaken.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 07, 2011 10:25 pm

PietV. schreef:
Ariel schreef:Hier zijn ze Mercator. Ik zet ze onder de spoiler.

Ik mis een aantal.

De extra's? Zoals je wilt. Hier zijn ze.

Spoiler! :
96.Een kleine rondwandeling door de Bijbel. Overleveringen uit de bronstijd. Geschiedkundig is het slechts een likje verf op de top van de Eiffeltoren. Een atheïst bekijkt dit geheel van een afstand en beantwoord de vragen met een zeker gemak. Het is voor hem/haar slechts bijgeloof. De antwoorden maken een vloeiende beweging richting mythologie. Waarom is een gelovige er zo op gebrand om met een kromme stok zaken recht te slaan?

97.Uit onderzoek is gebleken dat bidden geen enkel effect heeft op patiënten. Het kan zelfs een negatief effect hebben als bijwerking. Is het daarom verstandig om het gebed niet aan de grote klok te hangen?

98.Uit Hebreen 6: “Wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd”. Waarom nemen gelovigen zoveel moeite om ex-gelovigen te overtuigen? Als deze tekst al duidelijk maakt dat het geen zin heeft.

99.Hij was de middelaar tussen hemel en aarde, tussen god en mens. Uit de hemel afgedaald, bij zijn geboorte aanbeden door herders, die hem eerstelingen uit de kudde en vruchten brachten. Later is hij ten hemel gevaren en door de zonnegod op de troon verheven; diens almacht deelachtig geworden. Men geloofde dat hij eens terug zou keren om de doden op te wekken en de wereld te richten. De persoon was al drie eeuwen v.C. bekend in Egypte. Later verbreidde de cultuur zich razendsnel over delen van Afrika en West-Europa. De zondag en kerstfeest hebben we hier aan te danken. De cultus vertakte zich ook over het Romeinse rijk. Kende zeven sacramenten waaronder doop, bevestiging en communie. Op zondag werd door de celebrant heilige woorden uitgesproken over brood en water. Ze geloofden in de onsterfelijkheid van de ziel en opstanding des vleses. Uiteindelijk viel deze stroming onder het verbod van de katholieke keizers. Opmerkelijke parallellen die je ook tegenkomt bij Asklepios, Herakles en Dionysos. Het bovenstaande is niet van toepassing op Jezus maar op Mithras. Christenen wijzen vaak op het autonome karakter van hun verhalen. Maar waar komt dit verhaal dan vandaan en waarom zou een bestaande cultus elementen overnemen uit een religie in opkomst? Die ook nog in haar begintijd vervolgd werd. Ligt het niet meer voor de hand dat christenen leentjebuur speelden bij iets wat ze al kenden. Inclusief de verhalen waar ze in dit geval alleen een naam in hoefden te veranderen.

100.De grootste zondaar, misdadiger kan op het allerlaatste moment om genade smeken en in de hemel terechtkomen. Zie de moordenaar aan het kruis. Dus Adolf Hitler, Stalin en Pol Pot kunnen met de juiste timing naar binnen wandelen. Echter de atheïst die zijn hele leven keihard werkt om het lot van anderen te verbeteren heeft geen kans. Is jouw god tamelijk hypocriet en meer met zichzelf bezig dan met onbaatzuchtige naastenliefde zonder geloof.

101.Het geluid dat Genesis gezien moet worden als een metafoor klinkt steeds harder. Aan evolutie valt niet te ontkomen zeggen inmiddels veel christenen. Ook de katholieke kerk heeft dit bevestigd. Het natuurlijke proces; waarbij gemeenschappelijke afstamming een sleutelrol speelt is inmiddels bewezen. Ook al zal de bewijslast bij sommigen geen ingang vinden. Echter het geeft wel een onoverkomelijk probleem. Als het verhaal rond Adam en Eva een symbolische waarde heeft, wat blijft er dan nog over van de erfzonde?

102.In vraag 37 wordt er al een link gelegd in de tegenstrijdigheid die Jezus omtrent geweld laat zien.
Nu geef ik drie voorbeelden. Waarbij het gaat om betrouwbaarheid. Het cijfer 0 is onbetrouwbaar en het cijfer 10 is zeer betrouwbaar. Alle tussenliggende mogelijkheden mogen natuurlijk ook gegeven worden.
Het eerste voorbeeld: Jezus roept om zwaarden als het uur U aanbreekt; op het moment dat zij de vijand tegemoet treden is hij ineens principieel tegen geweld. De confrontatie vindt plaats en Petrus slaat het oor van Malchus af. Jezus geneest dit en wordt gevangenen genomen. Petrus rent vervolgens de beulsknechten achterna en gaat op zijn gemak de discussie aan over deze gevangenneming. Stel dat jij een pistool afschiet tijdens de gevangenneming van een vriend. Hoe geloofwaardig is het gegeven dat jij als dader even later bij het arrestatieteam een pleidooi kan afsteken.
Wat ook bevreemdend is dat de degenen die zich verzetten tegen de arrestatie van Jezus vrijuit gaan.
Het tweede voorbeeld: Jezus maakt een zweep van touw en stormde het tempelplein op. De wachters deden niets. Alle kooplieden sloegen op de vlucht en hij liet niet toe dat iemand vat kreeg op het tempelplein. De volgende dag wandelde Jezus hier nog steeds rustig rond. De vergelijking kan gemaakt worden met een eenmansactie op de Amsterdamse Albert Cuyp. Hoe ver kom je met een zweep tegen waarschijnlijk stadswachten, beveiliging en honderden kooplieden. En zou het jou nog lukken om dit bezet te houden tot de volgende dag. En het gaat even niet om de ideologisch kwestie. Een al honderden jaren bestaande traditie. Die noodzakelijk was voor degenen die van ver kwamen en offerandes moesten aanschaffen.
Het derde voorbeeld: Volgens de evangeliën was Jezus in Jeruzalem welbekend, hij predikte er dagelijks in het openbaar. Ineens is hij zo onbekend dat hij er aanwijzingen van Judas (een kus) nodig zijn, om hem terug te vinden tussen zijn aanhangers. Het zou hetzelfde zijn als Pim Fortuin in Rotterdam een sticker opplakken om er zeker van te zijn dat de goede gearresteerd zou worden.

103.We moeten het doen met het christologisch concept van Paulus. Echter waarom heeft Jezus geen concrete zaken aangepakt. Een echte vernieuwer. Niet in herhaling vallen met uitspraken die Boeddha al uit ten treure heeft verkondigd. Dus een uitspraak als: “ Stop de slavernij”. Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen met enkele vrouwelijke discipelen als levend voorbeeld. Stel dat de beschreven persoon had gezegd: “Het volk moet haar leiders kiezen, deze moeten dienstbaar zijn aan het volk”. Dus de basis voor democratie. Geen onzinnige bewering dat je alles moet weggeven aan de armen. Onpraktisch en het creëert weer nieuwe armen. Nee, even een stukje maatschappelijk inzicht. Dus geef elk jaar 5% van je bezittingen aan mensen die het minder hebben.

104.Vind je dit portret aangenaam?

105.Deze vraag stamt uit een boekje van Jehova Getuigen. Hierin wordt gesteld dat de wijzen uit het oosten astrologen waren (Matth. 2:1-2). De beoefening wordt in de Bijbel ten zeerste afgekeurd (Deut 18:10-12). Hun vraag is: (zonder antwoord)”Zou God personen die dingen beoefenden, welke hij veroordeelde naar de pasgeboren Jezus hebben geleid”?

106.Is eeuwige verdoemenis niet tamelijk hardvochtig ten opzichte van de mens die hier maar een korte tijd rondloopt op deze aarde. Wiens leven grotendeels bestaat uit het ontwijken van alle valkuilen die zijn geloof kunnen ondermijnen.

107.Een paar Yec-vragen. (Young Earth Creationist tevens zondvloedaanhangers)
A. Het fossielen bestand bevindt zich in goed gesorteerde aardlagen, waarbij de primitieve soorten onderin liggen, dus geen slecht gesorteerde mengelmoes. Hoe verklaart de creationist dit?
B. Hoe verklaar je zoutafzettingen tussen de verschillende lagen;
C. Fossiele brandstoffen bevinden zich soms op grote diepte; verklaar nader;
D. Er wordt vaak gesproken van een grote vloed (zondvloedtheorie); jaarringen van bomen gaan 10.000 jaar terug. Maar laten geen bewijs zien. Waarom niet?
E. Afzettingslagen van sneeuwval (warven) gaan 50.000 jaar terug maar ook hier kom je deze catastrofe niet tegen. Waarom niet?
F. In oude culturen (bv. Egypte) zijn geen sporen van een overstroming. De piramiden hebben nooit onder water gestaan. Waarom ontbreekt hier het bewijs?
G. Waarom hebben sommige walvissoorten een bekken en overblijfselen van achterpoten. Worden de jongen behaard geboren en zie je soms snorharen.
H. Wat is de functie van pilo-erectiele spieren, vomero-nasaal orgaan en apocriene klieren rond de anus?
I. Waarom zien we geen isotopen op aarde met een halfwaarde tijd van onder de 16 miljoen jaar?

Isotoop: Halfwaarde tijd: Komt het op aarde voor?

Vanadium 50 6,000,000,000,000,000 jaar Ja
Neodymium 144 2,400,000,000,000,000 jaar Ja
Hafnium 174 2,000,000,000,000,000 Jaar Ja
Platinum 192 1,000,000,000,000,000 Jaar Ja
Indium 115 600,000,000,000,000 Jaar Ja
Gadolinium 152 110,000,000,000,000 Jaar Ja
Tellurium 123 12,000,000,000,000 Jaar Ja
Platinum 190 690,000,000,000 Jaar Ja
Lanthanum 138 112,000,000,000 Jaar Ja
Samarium 147 106,000,000,000 Jaar Ja
Rubidium 87 48,800,000,000 Jaar Ja
Rhenium 187 43,000,000,000 Jaar Ja
Lutetium 176 35,000,000,000 Jaar Ja
Thorium 232 14,000,000,000 Jaar Ja
Uranium 238 4,470,000,000 Jaar Ja
Potassium 40 1,250,000,000 Jaar Ja
Uranium 235 704,000,000 Jaar Ja
Samarium 146 103,000,000 Jaar Ja
Curium 247 16,000,000 Jaar Nee
Lood 205 15,000,000 Jaar Nee
Hafnium 182 9,000,000 Jaar Nee
Palladium 107 7,000,000 Jaar Nee
Cesium 135 3,000,000 Jaar Nee
Technetium 97 3,000,000 Jaar Nee
Gadolinium 150 2,000,000 Jaar Nee
Zirconium 93 2,000,000 Jaar Nee
Technetium 98 2,000,000 Jaar Nee
Dysprosium 154 1,000,000 Jaar Nee

108.Waarom blijven creationisten toch zo tegendraads. Op talk.origins waren de antwoorden op de 95 stellingen tegen evolutie op voorhand al te vinden. Ze zijn hier te lezen. Is hier sprake van onbegrensde naïviteit of domheid? En wat vindt je van de slotconclusie die de makers van het blog maken?

Nb. De klassieke gelovige staat grotendeels centraal. De veelal zelfbenoemde “kaft tot kaft gelovige”. Post-theïsten die na de zondagse kerkgang hun godsbeeld in een dikke mist optrekken. En onduidelijke stellingen poneren rond zingeving en transcendente mysteries. Komen minder aan bod. Voor deze doelgroep komen nieuwe vragen.(t.p-2010)

Vragen aan gelovigen die een rationele blik werpen op de Bijbel en een theologisch traktaat schrijven wat voldoet aan hun persoonlijke behoeften.

1. Hominiden; het hoofdstuk “becoming human”. Er zijn gelovigen die veronderstellen dat er binnen de menselijke stamboom een adam is geweest. Die de eerste aanzet is geweest tot datgene wat nu in de Bijbel staat. Het gaat nu dus niet over de speculatieve vraag: “Wanneer dit dan heeft plaatsgevonden”?. Maar om de hypothese “fine tuning”. Waarom is de homo religiosis, als ik hem zo mag noemen. Zo richtingloos en ligt de focus niet eendimensionaal op het christendom. Wat duidelijk zou maken dat religie een duidelijk joods-christelijke stroming is. En evolutionair te traceren is in een voortgaande lijn die uitmondt in de Bijbel.
2. Als religie evolueert volgens de uitgangspunten van sommige christenen. Die de mens steeds dichter bij een god zien komen. Waarom zien we dan het omgekeerde gebeuren. De ontmanteling van heilige boeken. Door de archeologie, tekstkritisch onderzoek en binnen de natuurwetenschappen. Er is een vaak onzichtbare trend die wijst op atheïsme.
3. Degenen die de macht uitoefenen door middel van de verspreiding van een geloof hebben weinig tot geen tolerantie voor degenen die twijfelen, vooral als die twijfel in het openbaar wordt uitgedrukt in de vorm van sceptische vraagstellingen. Is de comfortabele gedachte van religie in overeenstemming te brengen met de grondgedachte van elke wetenschapper dat hij dingen toetst en onderzoekt. Ook als de uitkomsten tegenvallen.
4. Is een samenleving die doordrongen is van twijfel over geloof en geloven niet de beste waarborg tegen de negatieve aspecten van een geloof?
5. Kan een pluralistische seculiere maatschappij niet de beste uitgangspositie zijn voor elk individu? In plaats van een samenleving met een overwegend religieuze ondergrond?
6. Er is een strijd tussen de “geest” van vrij onderzoek en de “geest” van fundamentalistisch denken. Welke stroming heeft de voorkeur en zou je er mee kunnen leven dat eerstgenoemde religie ontmanteld?
7. Teleologische godsbewijzen blijven uit. De onderzoeksresultaten vertonen een significant autonoom karakter. Autokatalyse, zelfreplicatie en symbiogenese. Maar er komen ook steeds meer bewijzen dat de invloed van geïntegreerde virussen groter is dan verwacht. Bestaat er in het paradigma nog ruimte voor een inbreng van een onzichtbare entiteit. (noot: empirische wetenschap staat centraal)
8. Omschrijf je godsbeeld en geef in duidelijke taal weer, dat het meer is dan een gevoelskwestie.
9. Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem. Een belangrijk filosofisch criterium. Wat gebeurd er als we dit analogon toepassen op de Bijbel?
10. Bertrand Russell schreef: “Er is iets zwaks en verachtelijks aan een mens die niet opgewassen is tegen de gevaren van het leven zonder de hulp van troostrijke mythen". Hoe sta jij tegenover deze bewering?

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Jul 07, 2011 10:27 pm

Ariel schreef:
Dhana schreef:Bovendien druipt de hatelijkheid van de meeste vragen af en zijn vragen zoals wat kan je van een God verwachten die zijn eigen Zoon opoffert niet echt uitnodigend.
I

Ja, die is een vraag die Moslims ons ook vaak stellen. Het is soms handig als je met een moslim praat dat je ook de nodige kennis van het Christendom hebt. Deze vraag over een God die zijn zoon opofferde heb ik misschien al tien keer serieus met een Moslim besproken.

Wat het lijden en sterven van Jezus betreft is mijn christelijke kennis optima forma maar ik heb die vraag een keer op een islamitisch forum beantwoord en de reacties waren zo neerbuigend en hatelijk dat ik mezelf daarna voorgenomen nooit meer parels voor de zwijnen te werpen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 10:27 pm

Kom we gaan een rond getal ervan maken. Nog 5 vraagjes:

96. Waarom moet de Paus een man zijn?
97. Mogen Engelen huisdieren houden ?
98. Was Jezus homosexueel?
99. Werd Jonas werkelijk door een walvis ingeslikt ?
100. Waarom waren er maar 4 evangelisten? Konden de andere apostelen niet schrijven?

Geen enkele moderne christen zal ernstig ingaan op dat infantiele vragenlijstje.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Jul 07, 2011 10:35 pm

mercator schreef:
Ariel schreef:En dat er mensen zijn die jouw werk niet waarderen en afkraken moet je maar voor lief nemen. Als je een missie hebt, dan heb je een dikke huid nodig.

Een waar Christen dient Jezus na te volgen.

Maar dan niet op de islamitische manier. Zie je ons al rondlopen in Jezusgewaden met dito sandalen? En dan uiteraard niet met de fiets of auto maar allemaal lopend en als we het echt luxe willen doen nemen we de ezel.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jul 07, 2011 10:35 pm

Ariel schreef:27. Waarom is het aantal atheïsten in gevangenissen verhoudingsgewijs veel kleiner dan je op grond van bevolkingsstatistieken zou mogen verwachten?

Onderbouwing graag, daar zijn de Freethinkers toch zo dol op ? Kom op met die cijfers!

PietV.

Berichtdoor PietV. » Do Jul 07, 2011 10:44 pm

mercator schreef:
Onderbouwing graag, daar zijn de Freethinkers toch zo dol op ? Kom op met die cijfers!

Ik heb er een link bij gezet naar Gallup. En ga niet alles hier naar toe brengen Mercator. Dat heb ik bij de eerste post vermeld.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Jul 07, 2011 10:44 pm

Nog even een off-topic reactie. Ik beantwoord geen vragen meer op een forum waar Joden moeten ophouden met zeuren over de holocaust. Die gebruiken ze alleen maar om in de slachtofferrol te kunnen blijven steken. En laten we wel zijn. Dat is immers al zóóóó lang geleden. Maar met hezelfde gemak wordt er beweerd dat alle godsdiensten verboden zouden worden om al het moorden enzovoorts van de inquisistie. Alsof dat niet vele eeuwen eerder plaats heeft gevonden. Ik begin steeds meer overeenkomsten te zien tussen de "logica" van freethinkers en moslims. En ik word er niet echt blij van.

Terug naar “Andere Godsdiensten”