Wat is er mis met het christendom ?

Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Ik wil graag een verklaring waarom de post-Christelijke tactiek van het willekeurig onderwerp veranderen werd toegepast.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

Ozes schreef:
Dhana, het is vrij hypocriet dat hij je aanvalt op het niet beantwoorden van vragen, ik stel voor dat je wacht tot hij eindelijk mijn vragen correct beantwoord. In plaats hiervan, aangezien de standaard argumenten opraken die wij allemaal kennen, valt hij maar terug op "Is het Christendom echt" terwijl het over de maatschappelijke invloed van deze religie ging.

Ik ken deze manier van "discussiëren" van islamatische sites. De doelpalen worden constant door de tegenpartij verplaatst. Als dat niet het beoogde resultaat oplevert, wordt er laag op de man gespeeld en het einde van het liedje is dat je in een modderpoel bent beland, waar alleen de tegenpartij nog maar lol in heeft. Je doet er beter aan om er uit te stappen, je even goed te douchen, schone kleren aan te trekken en je vervolgen fris en fruitig bezig te gaan houden met zaken die de moeite wel waard zijn.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Laat mij het maar duidelijk stellen, xplosive heeft opgegeven.
Geloof dat maar niet.
Ozes schreef:Een volwassen man die niet kan ingeven omdat waarschijnlijk zijn hele persoonlijkheid stoelt op zijn superieure status als atheist.
Een veronderstelling die nergens op gebaseerd is. Ik veronderstel geen enkele superioriteit van welk mens dan ook ten opzichte van een willekeurig ander mens.
Ozes schreef:Zonder twijfel geloof je ook dat er Christenen zijn die jouw vrijheid hiertoe willen onderdrukken, zoals elke gepolitiseerde atheist op deze aardbol.
Er zullen christenen bij zijn die inderdaad zo denken. Ik verwacht echter niet dat de meerderheid van de huidige christenen zo denkt.
Ozes schreef:Je gaat nu plots over op twee argumenten:
1. De bijbel heeft veel contradicties
2. God is gemeen
Mijn vraag was slechts hoe jij datgene wat ik stelde kon rijmen met jouw bewondering voor het christendom. Er lopen hier meerdere discussies door elkaar. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen zolang het betrekking heeft op het onderwerp.
Ozes schreef:Het gesprek ging over de volgende argumenten
1. Xplosive ziet het Christendom als een volledig negatieve macht, zoals wij foutief worden aangeleerd in deze maatschappij.
Dat heb ik nooit beweerd. Het enige dat ik beweerd heb is dat het christendom op een wankel fundament rust.
Ozes schreef:2. Xplosive zag het rationalisme als bron van alle humanistische ontwikkelingen, en weigerde het Christendom als inspiratie of voorganger hier toe te erkennen.
Zoals uit veel andere sprookjesboeken, zullen er elementen uit de bijbel te halen zijn die stroken met het rationalisme en humanisme. Zo ook uit het sprookjesboek Koran daar waar men oproept een deel van de rijkdom middels de zakaat te reserveren voor minder bedeelden.
Ozes schreef:Dhana, het is vrij hypocriet dat hij je aanvalt op het niet beantwoorden van vragen,
Ik val Dhana helemaal niet aan. Ik verwonder mij slechts.
Ozes schreef:ik stel voor dat je wacht tot hij eindelijk mijn vragen correct beantwoord. In plaats hiervan, aangezien de standaard argumenten opraken die wij allemaal kennen, valt hij maar terug op "Is het Christendom echt" terwijl het over de maatschappelijke invloed van deze religie ging.
Kun je nog even resumeren welke vragen er volgens jou nog open staan ?
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Als dat niet het beoogde resultaat oplevert, wordt er laag op de man gespeeld
Even voor alle duidelijkheid:

Vind jij dat ik laag op de man speel ? En zo ja, waar baseer je dat op ?
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Ik wil graag een verklaring waarom de post-Christelijke tactiek van het willekeurig onderwerp veranderen werd toegepast.
Jij bent het zelf die een ander onderwerp introduceerde toen er al een andere discussie liep. Om die reden lopen er hier nu meerdere discussies. Iets waar trouwens niets op tegen is. Maar als je mij nou vervolgens zou willen verwijten dàt er meerdere discussies lopen vind ik dat op zijn zachtst gezegd frappant.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

links, links, links....
Mijn vraag was slechts hoe jij datgene wat ik stelde kon rijmen met jouw bewondering voor het christendom. Er lopen hier meerdere discussies door elkaar. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen zolang het betrekking heeft op het onderwerp.
Nee, dat onderwerp voegde je er ineens aan toe. Ik heb geen enkel keer jouw geprobeerd te overtuigen dat er geen fouten in de bijbel zitten, noch heb ik je geprobeerd te overtuigen van het bestaan van God in dit topic. Je wisselde opeens van onderwerp en dit weet jij ook. En dat zonder dat je mijn vragen hebt beantwoord.
Een veronderstelling die nergens op gebaseerd is. Ik veronderstel geen enkele superioriteit van welk mens dan ook ten opzichte van een willekeurig ander mens.
Heel mooi en relatief allemaal, net een Oxfam medewerker vragend om subsidie, maar je beargumenteerd steeds de inferioriteit van Christenen als personen.
Wees gewoon eens eerlijk man, in plaats van dat jezelf een graf graaft.
Dat heb ik nooit beweerd. Het enige dat ik beweerd heb is dat het christendom op een wankel fundament rust.
Dit is vrijwel het enige argument dat je maakt in dit topic. Je begon met het idee dat Christenen niets toegevoegd hadden aan de wereld, en zei later zelfs na het tonen van bewijs( wat je weigert te erkennen of om er op in te gaan), dat ze dit uit egoïstische redenen gedaan hadden, wat natuurlijk een onzinnig argument is die druipt van de afgunst en afkeer. Als je daarin je eigen emotionele input niet herkent.... raad ik je aan wat tijd te besteden aan zelfkritiek.

Zoals uit veel andere sprookjesboeken, zullen er elementen uit de bijbel te halen zijn die stroken met het rationalisme en humanisme. Zo ook uit het sprookjesboek Koran daar waar men oproept een deel van de rijkdom middels de zakaat te reserveren voor minder bedeelden.
Nee, jij vertelde hier dat Christenen de leefwereld van mensen niet algemeen verbeterd hebben. Ik toon bewijs, jij faalt hierin. Jij beargumenteerd nu dat er in alle religieuze boeken elementen staan die stroken met humanisme/rationalisme. Dat is een compleet ander argument. Als je dit niet herkent ben je of oneerlijk bezig, of ik moet aan je intelligentie gaan twijfelen. De koran heeft duidelijk geen verbetering gebracht, het Christendom bracht een revolutie in het menselijke denken.In Europa ieder geval. Ik toonde bewijs dat het constant de Christenen steeds weer de slavernij aanpakten, jij bleef haken bij Diderot, die hier pas na de Christenen aan begon.
Moet ik nou quotes uit het topic halen of kunnen we volwassen verder?

Ik val Dhana helemaal niet aan. Ik verwonder mij slechts.
Niemand verwondert zich zomaar iets in een debat, dat is weer een moderne debateer-techniek. Je weet ook wel dat je Dhana een slag wou toedienen. Iets wat normaal is een een debat(tegenwoordig), en ik doe het zelf ook. Maar ga niet de onschuld uit lopen hangen aub, of leen me een teiltje.

Kun je nog even resumeren welke vragen er volgens jou nog open staan ?
Bewijs dat de rationalisten de Christenen hebben geïnspireerd zich tegen de slavernij te verzetten.
Jouw "besmettings-theorie' vraagt een verklaring, met die theorie probeerde je aan te tonen dat het Christendom niets goeds had gebracht op de besproken maatschappelijke onderwerpen. Dit is slechts 1 open vraag, begin hier maar aan. En nee, Diderot kan het niet zijn want daar klopt de tijdlijn niet bepaald.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

xplosive schreef:
Ozes schreef:Ik wil graag een verklaring waarom de post-Christelijke tactiek van het willekeurig onderwerp veranderen werd toegepast.
Jij bent het zelf die een ander onderwerp introduceerde toen er al een andere discussie liep. Om die reden lopen er hier nu meerdere discussies. Iets waar trouwens niets op tegen is. Maar als je mij nou vervolgens zou willen verwijten dàt er meerdere discussies lopen vind ik dat op zijn zachtst gezegd frappant.
De afgelopen 3 pagina's loopt er maar 1 discussie tussen ons twee. Waar jij plots overgaat van maatschappelijke invloed naar authenticiteit van het Christendom.
Je hebt gelijk dat je de eerste pagina sprak over de volgzaamheid van Christenen, waarna ik en andere forumleden andere voorbeelden van gelijke of ergere volgzaamheid gaven. Hierna wou jij je punt verder maken over het Christendom alleen, waarna ik zei dat het Christendom veel positiefs heeft gebracht. Dit stemde jij tegen door te zeggen dat dit door besmetting kwam. Dat is duidelijk een geleidelijk proces binnen het debat, welke plaatsvond binnen slechts 1,5 pagina. De pagina's erna hebben wij maar op deze lijn verder gediscussieerd totdat je uit het niets mij vroeg waarom God gemeen zou zijn enzvoort. De eerste 1,5 pagina was de opening van het debat waarbij je niet onderwerp vaststelde die je dan wel wilde volgen, aangezien je zelf in mijn toevoeging overging. Als ik te ver van jouw onderwerp afdreef had je dit moeten reprimanderen of op zijn minst moeten vaststellen, je kwam toen zelf met de besmettingstheorie waar de laatste 3 pagina's een discussie over plaatsvond. Die wil ik graag verder vervolgen ipv de plotse verandering van koers waarvoor ik geen basis kan vaststellen.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Als ik te ver van jouw onderwerp afdreef had je dit moeten reprimanderen of op zijn minst moeten vaststellen,
Het door jou aangesneden onderwerp past mijns inziens binnen het kader.
Ozes schreef:je kwam toen zelf met de besmettingstheorie waar de laatste 3 pagina's een discussie over plaatsvond. Die wil ik graag verder vervolgen ipv de plotse verandering van koers waarvoor ik geen basis kan vaststellen.
Ik heb daar al op geantwoord, maar mogelijk vind je mijn antwoorden niet bevredigend of onvoldoende. Graag dan aangeven op welke punten.

Ik leg in dat verband nog even het volgende voor:

Gedurende vele eeuwen is het christendom overheersend in Europa geweest. Als je vindt dat het christendom aan de basis heeft gestaan van vele positieve maatschappelijke ontwikkelingen in Europa, dan moet je ook kunnen aangeven wat het christendom precies behelst. Gezien de vele christelijke sekten is blijkbaar niet duidelijk waar het christendom precies voor staat. Dat was mijn punt. Je kunt met de bijbel immers allerlei kanten uit. Vóór je dus kunt spreken van een positieve werking van het christendom zul je het christendom dus eerst duidelijk moeten afbakenen. Er zijn in de geschiedenis christenen geweest die misdaden begingen maar ook christenen die goede werken verrichtten. Mijn stelling is dat daar waar mensen (dus ook christenen) onder invloed van het rationalisme kwamen te staan (ook al waren ze nog christen of noemden ze zichzelf nog christen) er een neiging tot een meer humaner samenleven ontstond. Dit vanwege het naar de achtergrond verdwijnen van irrationele vooroordelen (die ook een bijbelse oorsprong kunnen hebben) die leiden tot het berokkenen van schade aan de medemens. Gedurende vele eeuwen waren pure rationalisten in Europa schaars vanwege het overheersende christendom. Dit maakt een directe aanwijzing van de invloed van het rationalisme lastig. Wel is duidelijk dat de terugdringing van barbarij in Europa samen ging met de afkalving van het christendom.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Het is niet voldoende omdat er geen enkel bewijs is dat de Christenen beïnvloed werden door rationalisten om de slavernij te beperken, verbeteren en af te schaffen.
Diderot werd meer dan 1300 jaar geboden na vele verbeteringen in het slaven-leven (incl.eis tot vrijheid na bepaalde periode), dus hij is het niet. Tevens is hij niet de besmetter van abolitionisme post-trans Atlantische slavernij want ik toonde al aan dat de Christenen hier veel eerde mee bezig waren. Dus, waar zijn die rationalistische invloeden op zowel de vroege Christenen als de Amerikaanse abolitionistische Christenen als het gaat om hun standpunt aangaande de slavernij. Die wil je steeds los wrikken van het Christendom, maar je noemde geen bewijs mbt chronologische laat staan goed beargumenteerde feiten.


Je verandert overduidelijk je stelling naar een compromis, wat goed is maar je claimt nu dat dit iets is wat je normaal zegt. Jij zei me zelfs laatst dat het naïef was om de Christenen als revolutionair binnen de mensenrechten in Europa te stellen, en in dit topic weiger je ze als onderdeel en inspiratie van de humanistische revolutie te tonen . Ik ga hier niet op in, tenzij andere bevestigen dat je eerdere standpunt inderdaad overeenkomt met wat je nu zegt. Iets wat ik compleet niet zie.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Het door jou aangesneden onderwerp past mijns inziens binnen het kader.
Er was nog geen conclusie op het eerdere onderwerp in het heetst van het debat, ik zie geen enkel verband en jij kan onmogelijk geloven dat deze onderwerpen op elkaar aansluit.. Zelfs als het Christendom haat zou promoten zou de positieve invloed niet te ontkennen zijn.

Of God bestaat en of God moreel rechtvaardig is, is al helemaal irrelevant aangezien de interpretatie ervan duidelijk heeft geleid tot maatschappelijke verbeteringen. Dat is specifiek waar we over spreken. Niet of er fouten in de bijbel zitten, who cares.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Het word tijd dat het Christendom als rechtmatige voortbrenger van het humanisme, en als de redding van Europa word gezien ipv de leugens die nu regeren en ons weerhouden van een algemeen en gezamenlijk antwoord op de Islam. Deze erkenning zou patriotten en continentale individualisten samenbrengen en dus het toestaan om hogere intellectuele antwoorden vanuit de gelovige hoek en de ongelovige hoek voort te brengen. Uiteraard moet er debat zijn, maar over waar we naar toe moeten, niet waar we vandaan komen.

De stap die je toegeeft aan het Christendom binnen de menselijke evolutie in Europa kan verschillen van belangrijk tot cruciaal, maar zeker niet 'irrelevant' of 'van enige invloed".
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Het is niet voldoende omdat er geen enkel bewijs is dat de Christenen beïnvloed werden door rationalisten om de slavernij te beperken, verbeteren en af te schaffen.
Het gaat niet zozeer om aanwijsbare pure rationalisten als wel om rationalistische elementen voor zover daar binnen het christendom (maar ook daarbuiten) sprake van is. Het kan dus niet het christendom in zijn totaliteit zijn waardoor iets bewerkstelligd is, maar hooguit aspecten daarvan. Mijn stelling is nou juist dat het de rationalistische aspecten zijn en dat die aspecten niet louter in het christendom te vinden zijn en dus ook niet typisch christelijk zijn.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Zelfs als het Christendom haat zou promoten zou de positieve invloed niet te ontkennen zijn.
Ik zie niet in hoe er een typisch christelijke invloed aangewezen kan worden als nog niet eens duidelijk is wat het christendom behelst, laat staan dat daar dan een positieve invloed vanuit zou moeten gaan.
Ozes schreef:Of God bestaat en of God moreel rechtvaardig is, is al helemaal irrelevant
Dat kan in dit verband zo zijn, maar ik ben niettemin benieuwd naar je persoonlijke visie daarop.
Ozes schreef:aangezien de interpretatie ervan duidelijk heeft geleid tot maatschappelijke verbeteringen.
Je argument gaat niet op omdat er niet een "de interpretatie" is maar verschillende interpretaties. Dat was nou juist mijn punt.
Ozes schreef:Dat is specifiek waar we over spreken. Niet of er fouten in de bijbel zitten, who cares.
Die "fouten" liggen mede aan de basis van interpretatieverschillen.
Laatst gewijzigd door xplosive op za jun 30, 2012 5:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Het word tijd dat het Christendom als rechtmatige voortbrenger van het humanisme, en als de redding van Europa word gezien
Dan moet dat eerst goed beargumenteerd worden.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Je had het over besmetting van een bestaande groep. De gouden regel van het Christendom & de discipline die het vraagt van zijn leden in het uitvoeren hiervan zijn niet beïnvloed door die dan ook. Het is uniek aan het Christendom, en het blijkt ook dat de rationalisten een Europese ontwikkeling zijn, waarvan de leden zelf duidelijk door het Christendom zijn beïnvloed,zelfs als ze zich afzetten tegen deze religie.

Rationale aspecten zullen wel vaker ontwikkeld zijn, maar het was het Christendom die deze politieke macht gaf en daar ging heel wat vervelende gebeurtenissen aan vooraf. Ondanks onderdrukking, werd de gouden regel in de maatschappij geïntroduceerd, alsmede op vele lagen van de politieke machten. Dit maakt het Christendom uniek, zoals de Christelijke mensrechten even uniek waren in Europese geschiedenis.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

xplosive schreef:
Ozes schreef:Zelfs als het Christendom haat zou promoten zou de positieve invloed niet te ontkennen zijn.
Ik zie niet in hoe er een typisch christelijke invloed aangewezen kan worden als nog niet eens duidelijk is wat het christendom behelst, laat staan dat daar dan een positieve invloed vanuit zou moeten gaan.
Ozes schreef:Of God bestaat en of God moreel rechtvaardig is, is al helemaal irrelevant aangezien de interpretatie ervan duidelijk heeft geleid tot maatschappelijke verbeteringen. Dat is specifiek waar we over spreken. Niet of er fouten in de bijbel zitten, who cares.
Je argument gaat niet op omdat er niet een "de interpretatie" is maar verschillende interpretaties. Dat was nou juist mijn punt.
Nee, ik blijf herhalen het historisch is vastgelegd dat onder Christenen Europa een nieuw humanistisch tijdperk inging. Je zit nog vast op het idee dat rationalisten de eerste waren die bepaalde humanistische wetten voortbrachten. Dit heb ik al duidelijk afgewezen. Er zijn inderdaad verschillende interpretaties, maar diegene met politieke macht en maatschappelijke invloed waren het duidelijk er over eens dat slaven een beter leven diende te leidden. En dat is slechts 1 aspect van alle ontwikkelingen.

Interpretatie is irrelevant in de eerste eeuwen. Zelfs later is het irrelevant omdat de geweldadige Christendom theologisch niet te verdedigen is maar historisch wel door andere invloeden is te verklaren.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

xplosive schreef:
Ozes schreef:Het word tijd dat het Christendom als rechtmatige voortbrenger van het humanisme, en als de redding van Europa word gezien
Dan moet dat eerst goed beargumenteerd worden.
Dat doe ik. Historisch bewijs toont dat humanisme politieke macht kreeg onder de Christenen, en niet onder voorgangers. Ten tweede waren de abolitionisen in het begin slechts Christen. Dat is alles. Het Christendom maakte de weg vrij voor rationalisten (post-transatlantisch) in een veel later tijdperk toen er al maatschappelijke discussie was en een belangrijk gedeelte van de strijd al was gestreden.

Je hebt geen tegenargument.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:De gouden regel van het Christendom & de discipline die het vraagt van zijn leden in het uitvoeren hiervan zijn niet beïnvloed door die dan ook. Het is uniek aan het Christendom,
Wat is die gouden regel volgens jou?
Ozes schreef:en het blijkt ook dat de rationalisten een Europese ontwikkeling zijn, waarvan de leden zelf duidelijk door het Christendom zijn beïnvloed, zelfs als ze zich afzetten tegen deze religie.
Hooguit door aspecten daarvan die mijns inziens niet typisch christelijk zijn.
Ozes schreef:Rationale aspecten zullen wel vaker ontwikkeld zijn, maar het was het Christendom die deze politieke macht gaf
Je kunt dat mijns inziens niet zo algemeen stellen, aangezien vele christenen de waarheidsvinding (van bijvoorbeeld Giordano Bruno) onderdrukt hebben. Daarom is het wat mij betreft meer ondanks het christendom dan dankzij het christendom dat die waarheidsvinding uiteindelijk toch de boventoon is gaan voeren.
Ozes schreef:, zoals de Christelijke mensrechten even uniek waren in Europese geschiedenis.
Aan welke christelijke mensenrechten refereer je hier ?
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Je zit nog vast op het idee dat rationalisten de eerste waren die bepaalde humanistische wetten voortbrachten.
Nee, want ik heb nou juist aangegeven dat mensen (waaronder christenen) die het dichtst bij het rationalisme stonden aan de wieg van een meerdere humaniteit hebben gestaan. Uiteindelijk gaat het dus om de rationalistische factor en niet om het christendom als zodanig.
Ozes schreef:Er zijn inderdaad verschillende interpretaties, maar diegene met politieke macht en maatschappelijke invloed waren het duidelijk er over eens dat slaven een beter leven diende te leidden. En dat is slechts 1 aspect van alle ontwikkelingen.
Dat waren dus de mensen die zich het verst van het oorspronkelijke christendom hadden verwijderd.
Ozes schreef:is het irrelevant omdat het geweldadige Christendom theologisch niet te verdedigen is maar historisch wel door andere invloeden is te verklaren.
Misschien kun je dat dan eens uitleggen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Je hebt geen tegenargument.
Die tegenargumenten heb ik wel. Zie hierboven.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

Volgens mij heeft Nederland het grondwettelijk recht van de vrijheid van godsdienst (en dus ook een totale afwijzing daarvan) te danken aan mensen die zelf wel degelijk een geloof aanhingen. Het lijkt mij dat je dat wel degelijk onder het kopje humanistisch denken en handelen mag plaatsen.


Bovendien de oprichter van het Rode Kruis, Henri Dunant een telg uit een streng calvinistisch nest, die tot de oprichting van deze organisatie is gekomen vanuit een diep geworteld christelijk bewustzijn.

De stelling dat er alleen maar goeds in de wereld gebracht is sinds het afkalven van het christendom houdt dus niet helemaal stand.
Laatst gewijzigd door Dhana op za jun 30, 2012 6:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:je beargumenteerd steeds de inferioriteit van Christenen als personen.
Wees gewoon eens eerlijk man, in plaats van dat jezelf een graf graaft.
Blijkbaar vind je van jezelf dat je gedachten kunt lezen en dat jouw "hinein"-interpretatie van mijn woorden de enige juiste kan zijn.
Ozes schreef:Als je daarin je eigen emotionele input niet herkent.... raad ik je aan wat tijd te besteden aan zelfkritiek.
Misschien dat je je beter aan de feiten kunt houden dan de psycho-analyticus uit te hangen.
Ozes schreef:Je weet ook wel dat je Dhana een slag wou toedienen. Iets wat normaal is een een debat(tegenwoordig), en ik doe het zelf ook. Maar ga niet de onschuld uit lopen hangen aub, of leen me een teiltje.
Ik begrijp niet waarom je hier wenst te grossieren in loze beschuldigingen aan mijn adres.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Aan welke christelijke mensenrechten refereer je hier ?
Slavernij oa?....
Doe je wel mee aan dit gesprek?

Wat is die gouden regel volgens jou?
Er vloeit vooruit voort dat mensen gelijke rechten dienen te hebben, en dat gebeurde ook, historisch gedocumenteerd, waar dit niet zo was onder niet-Christelijke bewind. Ik wacht nog steeds op hoe deze vroege Christenen door rationalisten of anderzijds besmet waren. Of je kan gewoon eerlijk zijn dat je steeds maar het Christendom positieve invloeden probeert te ontzeggen.

Je kunt dat mijns inziens niet zo algemeen stellen, aangezien vele christenen de waarheidsvinding (van bijvoorbeeld Giordano Bruno) onderdrukt hebben. Daarom is het wat mij betreft meer ondanks het christendom dan dankzij het christendom dat die waarheidsvinding uiteindelijk toch de boventoon is gaan voeren.
Bruno was actief in de 16e eeuw, ik heb al gezegd dat het Christendom in die tijd een niet-Christelijk karakter toonde. Dit is duidelijk aangezien geweld niet toegestaan is in de bijbel. En nee, verhalen in het oude testament geven de Christen niet het recht om tegen de 10 geboden in te gaan, voordat we die onzin weer krijgen. Alsnog, zijn veel van de 'onderdrukte' wetenschappers in die tijd alsnog redelijk door hun leven heen gekomen, waar deze bijvoorbeeld onder de chinezen massaal levend begraven werden en onder de Moslims al helemaal niets betekend waren. De kerk had theologisch gezien geen recht om dit uit te voeren, en dus faalde het uiteindelijk.


Dat waren dus de mensen die zich het verst van het oorspronkelijke christendom hadden verwijderd.
Daar gaan we weer.

Waar heb jij het over? van de 2e eeuw tot de 6e eeuw was het Christendom helemaal niet "ver verwijderd" van het geloof. Noch waren de Quakers ver van het geloof verwijderd toen zij de amerikaanse abolitionisten beweging begonnen.Ik heb dit al eerder beargumenteerd en er is slechts bewijs dat je fout zit. De Kerk die heksen ombracht was juist compleet verandert door input van mensen. De Bijbel zelf geeft geen enkele verklaring voor dit gedrag.

Maar jij draait het letterlijk helemaal om, al het historisch en theologisch bewijs laat je allemaal links liggen om je argument kracht bij te zetten. De gewelddadige onderdrukkende kerk volgde meer de bijbel dan de vroege Christenen die direct voortkwamen uit de komst van Jezus en/of zijn discipelen. Right...


Misschien kun je dat dan eens uitleggen.
Zodra je weer bij de les bent want de vorige quote is echt belachelijk na 5 pagina's aan discussie.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Pilgrim »

xplosive schreef:Wat is die gouden regel volgens jou?
Ken je de gouden regel niet? :shock:

Gouden regel:
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:De stelling dat er alleen maar goeds in de wereld gebracht is sinds het afkalven van het christendom houdt dus niet helemaal stand.
Dat is niet wat ik beweerd heb. Het enige dat ik beweerd heb is dat de terugdringing van de barbarij in Europa gepaard ging met de afkalving van het christendom in Europa. Dat sluit niet uit dat er in heden en verleden christenen (of mensen die daar voor door wensten te gaan) goede werken hebben verricht, zoals ik trouwens al eerder aangegeven had. Wat individuele christenen doen is echter irrelevant als het gaat om het christendom als zodanig en op welke fundamenten dat christendom rust.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Plaats reactie