Wat is er mis met het christendom ?

Ozes

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 6:36 pm

xplosive schreef:
Ozes schreef:je beargumenteerd steeds de inferioriteit van Christenen als personen.
Wees gewoon eens eerlijk man, in plaats van dat jezelf een graf graaft.

Blijkbaar vind je van jezelf dat je gedachten kunt lezen en dat jouw "hinein"-interpretatie van mijn woorden de enige juiste kan zijn.

Ozes schreef:Als je daarin je eigen emotionele input niet herkent.... raad ik je aan wat tijd te besteden aan zelfkritiek.

Misschien dat je je beter aan de feiten kunt houden dan de psycho-analyticus uit te hangen.

Ozes schreef:Je weet ook wel dat je Dhana een slag wou toedienen. Iets wat normaal is een een debat(tegenwoordig), en ik doe het zelf ook. Maar ga niet de onschuld uit lopen hangen aub, of leen me een teiltje.

Ik begrijp niet waarom je hier wenst te grossieren in loze beschuldigingen aan mijn adres.

1. Is goed, deze houd ik vast.
2. Nee, het is duidelijk dat je de meest belachelijke dingen doet om je standpunt maar vast te houden. Willekeurige onderwerpen introduceren en dan steeds doen alsof je het gesprek niet begrijpt. Het is alweer een pagina verder en je vraagt nu over welke mensenrechten ik het heb, iets wat ik talloze malen heb herhaald.
3. Wees een man. Voor jouw is het een beschuldiging omdat je schijnheilig bent. Je beschuldigde Dhana van ontwijkingsgedrag en daarna met grote oogjes zeggen:
"Ik verwonder mij slechts :) "
Natuurlijk niet, je probeerde Dhana gewoon te pakken op inconsistentie. Wat normaal is in een debat, maar jij staat daar, ondanks dat je al hebt aangetoond van niet, zeker weer boven?

De Heilige Atheist, jij zou nooit zoiets doen. Gelukkig kan je posts teruglezen.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Jun 30, 2012 6:37 pm

xplosive schreef:Ik begrijp niet waarom je hier wenst te grossieren in loze beschuldigingen aan mijn adres.

Je zou er wellicht goed aan doen je eigen aannames ten aanzien van door jouw zelf bedachte motivaties van anderen eens aan een serieus onderzoekje te onderwerpen. Ik krijg nu wel een erge de-pot-verwijt-de-ketel indruk van je. Dat valt nou niet echt onder de noemer van rationeel denken en reageren.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Jun 30, 2012 6:41 pm

Pilgrim schreef:
xplosive schreef:Wat is die gouden regel volgens jou?

Ken je de gouden regel niet? :shock:

Gouden regel:
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Misschien is dat wat Xplosive bedoelt met het onderschrift : Gun jezelf wat je een ander toewenst?
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 6:42 pm

xplosive schreef:
Dhana schreef:De stelling dat er alleen maar goeds in de wereld gebracht is sinds het afkalven van het christendom houdt dus niet helemaal stand.

Dat is niet wat ik beweerd heb. Het enige dat ik beweerd heb is dat de terugdringing van de barbarij in Europa gepaard ging met de afkalving van het christendom in Europa. Dat sluit niet uit dat er in heden en verleden christenen (of mensen die daar voor door wensten te gaan) goede werken hebben verricht, zoals ik trouwens al eerder aangegeven had. Wat individuele christenen doen is echter irrelevant als het gaat om het christendom als zodanig en op welke fundamenten dat christendom rust.

Fout, tijdens de groei van het Christendom, dat was de tijd van humanistische verbeteringen. Dat is historisch bewezen, en niets anders. De fundamenten van het Christendom hebben duidelijk de weg vrij gemaakt voor het rationalisme. Al vele male bewezen maar kennelijk denk je dat herhaling>>> kwaliteit/bewijs is.

De afkalving van het Christendom was ongeveer 1000 jaar nadat de echte Christenen het leven van slaven en mensen in het algemeen steeds dragelijker maakte. Toen de abolitionisten onstond onder Europese Monniken en Amerikaanse full-time Christenen.

Ik herhaal weer, de Christenen hadden voor de middeleeuwen de slavernij al uitgeroeid, en toen deze weer opkwam waren het weer de Christenen die deze als eerste aanpakten. Echte Christenen, of bewijs maar het tegendeel. Ik heb genoeg munitie.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 6:48 pm

Ik bewijs met naam, plaats en tijd wat er gebeurt is. Waar is jouw bewijs? Waar is de besmetting? Waar is het bewijs dat de eerste Christenen ver van het geloof afstonden?
Wat een idioot idee is. Net zoals dat de quakers ver van het geloof afstonden, ken je ze wel?

Je draait en herhaalt alleen maar. Als je niet zo verbeten was om de Christenen als geheel al het goeds te ontzeggen had je de eer kunnen behouden.

~Winston Churchill.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Jun 30, 2012 6:49 pm

xplosive schreef:
Dhana schreef:De stelling dat er alleen maar goeds in de wereld gebracht is sinds het afkalven van het christendom houdt dus niet helemaal stand.

Dat is niet wat ik beweerd heb. Het enige dat ik beweerd heb is dat de terugdringing van de barbarij in Europa gepaard ging met de afkalving van het christendom in Europa. Dat sluit niet uit dat er in heden en verleden christenen (of mensen die daar voor door wensten te gaan) goede werken hebben verricht, zoals ik trouwens al eerder aangegeven had. Wat individuele christenen doen is echter irrelevant als het gaat om het christendom als zodanig en op welke fundamenten dat christendom rust.

Die vlieger van niet relevante zaken gaat niet dus op als die zaken tot stand gebracht zijn op basis van christelijke overtuigingen.

Dat zou wel het geval zijn als ik zou beweren dat Antonie van Leeuwenhoek de mircoscoop alleen maar heeft kunnen uitvinden omdat hij een christen was.
Laatst gewijzigd door Dhana op Za Jun 30, 2012 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 6:52 pm

Dit bewijst dat rationeel denken zonder geloof slechts voorbehouden is aan hen met een spirituele of zeer goedhartige inslag of een zeer gedisciplineerde logica.
Met een zeer goedhartige inslag bedoel ik het type mens waar je er in je hele leven wellicht minder dan een handjevol van tegenkomt. Er zijn genoeg zeer goede mensen maar weinig kunnen dit eerlijk op elk politiek niveau vasthouden. Iets wat zeer lastig is.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Za Jun 30, 2012 6:56 pm

Ozes schreef:
Aan welke christelijke mensenrechten refereer je hier ?

Slavernij oa?....
Doe je wel mee aan dit gesprek?

En waarom zijn die volgens jou typisch christelijk ?

Ozes schreef:Ik wacht nog steeds op hoe deze vroege Christenen door rationalisten of anderzijds besmet waren.

Niet door rationalisten, maar door het rationalisme.

Ozes schreef:Dit is duidelijk aangezien geweld niet toegestaan is in de bijbel.

En het gebruik van geweld door Israëlieten jegens andere volken dan ?

Ozes schreef:En nee, verhalen in het oude testament geven de Christen niet het recht om tegen de 10 geboden in te gaan, voordat we die onzin weer krijgen.

Dat is een persoonlijke opvatting van jou. Maar gezien de vele tegenstrijdigheden in de bijbel is dit niet objectief duidelijk.

Ozes schreef:Alsnog, zijn veel van de 'onderdrukte' wetenschappers in die tijd alsnog redelijk door hun leven heen gekomen, waar deze bijvoorbeeld onder de chinezen massaal levend begraven werden en onder de Moslims al helemaal niets betekend waren.

Het kan inderdaad altijd nóg erger, dus wat dat betreft zou je inderdaad kunnen zeggen dat men relatief mild was.

Ozes schreef:Daar gaan we weer.

Waar heb jij het over? van de 2e eeuw tot de 6e eeuw was het Christendom helemaal niet "ver verwijderd" van het geloof.

Vandaar dat in het door jou hier aangegeven tijdperk, toen christenen enige macht van betekenis kregen, het volgende gebeurde:

Vierde eeuw - christendom staatsgodsdienst

Tijdens de regering van Constantijn de Grote wordt door het edict van Milaan (313) godsdienstvrijheid toegestaan en komt er een einde aan de christenvervolgingen van Diocletianus (303-305 n.Chr.) en Galerius (305-311 n.Chr.). In feite worden vanaf dat moment de andere godsdiensten benadeeld. Ten tijde van het Edict van Milaan was waarschijnlijk nog slechts 10% van de bevolking van het Romeinse Rijk christen, maar veertig jaar later was dat al ongeveer de helft. Het kortstondige streven van - vermoorde - keizer Julianus de Afvallige om de christelijke vloedgolf te stuiten, liep op een mislukking uit. Onder keizer Theodosius I wordt het christendom in 380 zodanig bevoordeeld dat we kunnen spreken van staatsgodsdienst. Vanaf 392 worden alle andere godsdiensten verboden.

Zie Geschiedenis van het christendom
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Jun 30, 2012 7:00 pm

Ozes schreef:Dit bewijst dat rationeel denken zonder geloof slechts voorbehouden is aan hen met een spirituele of zeer goedhartige inslag of een zeer gedisciplineerde logica.
Met een zeer goedhartige inslag bedoel ik het type mens waar je er in je hele leven wellicht minder dan een handjevol van tegenkomt. Er zijn genoeg zeer goede mensen maar weinig kunnen dit eerlijk op elk politiek niveau vasthouden. Iets wat zeer lastig is.

Op welke post van dit topic is dit een reactie, Ozes?

xplosive

Berichtdoor xplosive » Za Jun 30, 2012 7:04 pm

Dhana schreef:
Pilgrim schreef:
xplosive schreef:Wat is die gouden regel volgens jou?

Ken je de gouden regel niet? :shock:

Gouden regel:
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Misschien is dat wat Xplosive bedoelt met het onderschrift : Gun jezelf wat je een ander toewenst?

Zoiets, maar door deze omkering werkt het mijns inziens sterker. De gouden regel was mij uiteraard wel bekend, maar ik wilde het graag van Ozes zelf horen en eigenlijk vooral waarom de basis van die gouden regel typisch christelijk is.

Ozes had het in dit verband over gelijke rechten, maar hoe zat het destijds met de rechten van godlasteraars? De rechten van godlasteraars waren bepaald niet gelijk aan die van christenen, waarmee het argument van Ozes vervalt.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Jun 30, 2012 7:09 pm

xplosive schreef:Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Misschien is dat wat Xplosive bedoelt met het onderschrift : Gun jezelf wat je een ander toewenst?[/quote]
Zoiets, maar door deze omkering werkt het mijns inziens sterker. De gouden regel was mij uiteraard wel bekend, maar ik wilde het graag van Ozes zelf horen en eigenlijk vooral waarom de basis van die gouden regel typisch christelijk is.[/quote]

Waarschijnlijk omdat het een gerijmd gemaakt citaat betreft uit het NT. Ik ben niet zo bijbelvast maar ik weet wel dat het daar vandaan komt.

Ik heb het even opgezocht: de originele bijbeltekst luidt als volgt

"En gelijk gij wilt dat u de mensen doen, doet gij hen evenzo.“
„Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hen ook aldus.“
Laatst gewijzigd door Dhana op Za Jun 30, 2012 7:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:09 pm

Die laatste quote heb ik al beantwoord. Ik kan je niet meer serieus nemen xplosive.
Dhana, pilgrim, iemand anders, zit er iets bij wat hij nu vraagt wat ik niet beantwoord heb in een mate waar ik referenties(bewijs) verschafte?
Een referentie naar xplosive's argument graag want ik heb nu genoeg herhaald.

En waarom zijn die volgens jou typisch christelijk ?

Deze doe ik dan nog wel even voor de lol zeg maar. Kijk maar eens naar mijn eerdere:
1.Theologische verklaringen tegen de slavernij.
2.Bewezen feiten dat in pre-Christelijk Europa slavernij niet werd afgewezen.
3. Bewezen feiten dat op Christelijke basis dit wel werd doorgevoerd, iets wat levensgevaarlijk en zeer lastig te bereiken was.
4.Bewezen feiten dat puriteinse christenen de rationalisten vooraf ging in de tweede strijd tegen Westerse slavernij.

Tegen de slavernij zijn is niet per definitie puur Christelijk. Dat zou mongeloide zijn en zo waardeer ik ook die vraag. Elk bekend fenomeen heeft voor en tegenstanders. Maar het feit dat God mensen verteld dat slaven evenveel rechte diende te hebben als vrije mensen was zeker een unieke ontwikkeling. Vroeger was een vliegtuig uniek, nu vind je ze overal. Met dit hetzelfde, in het post-romeinse Europa was de eerste motivator voor het afschaffen van de slavernij het Christendom. Tijdens de transatlantische slavernij waren het weer de Christenen die het eerst tegen de Slavernij streden.

Zo simpel is het. Zoals je zelf zegt, rationalistische denkers vind je overal, maar slechts in Christelijk Europa kregen ze de kans om toevalligerwijs met het Christendom corresponderende theorieën te promoten. Niet in China, niet in Arabië, niet in Afrika. Je zou Mercator's IQ theorie kunnen gebruiken maar dat komt niet overeen met China, een land waar ze een hoger IQ gemiddeld hebben maar een Massamoordenaar vereren en mensenrechten er slechts enigszins zijn dankzij het Westen. Gelijkheid van rechten kwam met het Christendom, en als je wilt aantonen dat er voorgangers waren rond het jaar 0 of enkele eeuwen daarna, be my guest. Daar vraag ik al de hele tijd om. Puur Christendom= vrijheid voor iedereen en was uniek daarin, Dat het nu overal zo word is de ware definitie van "besmetting"

~Winston Churchill.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:13 pm

xplosive schreef:Misschien is dat wat Xplosive bedoelt met het onderschrift : Gun jezelf wat je een ander toewenst?

Zoiets, maar door deze omkering werkt het mijns inziens sterker. De gouden regel was mij uiteraard wel bekend, maar ik wilde het graag van Ozes zelf horen en eigenlijk vooral waarom de basis van die gouden regel typisch christelijk is.

Ozes had het in dit verband over gelijke rechten, maar hoe zat het destijds met de rechten van godlasteraars? De rechten van godlasteraars waren bepaald niet gelijk aan die van christenen, waarmee het argument van Ozes vervalt.

In de eerste eeuwen van het Christendom, voor de menselijk geïnspireerde hervormingen in de middeleeuwen, werden godslasteraars zeer goed behandeld. Waren er incidenten? Natuurlijk, het was de tijd van vechten voor je overleving.

Maar zelfs 1 van de eerste Pauzen gaf reprimandes aan de nieuwe koningen wanneer deze foute tactieken toepasten op joden, heidenen e.d. Dit in tegenstelling tot de Romeinen, Joden en Perzen in die tijd.Dat is een feit. De middeleeuwse kerk baseerde hun geweld op latere innovaties/hervormingen.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Za Jun 30, 2012 7:14 pm

Ozes schreef:Je draait en herhaalt alleen maar. Als je niet zo verbeten was om de Christenen als geheel al het goeds te ontzeggen had je de eer kunnen behouden.

Het is helemaal niet zo dat ik christenen alle goeds wil ontzeggen. Integendeel. Waar het mij echter om gaat is dat de goede werken van christenen mijns inziens niet voortkomen uit het christendom (want wat dat is, is blijkbaar slecht gedefinieerd) maar voortkomen uit een zekere omarming van het rationalisme.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:20 pm

Hoe kan dat man, lol. In de eerste eeuwen was het Christendom op zijn sterkst. De wetten die werden ingesteld waren die wetten die werden VEREIST door de bijbelse teksten. Ik heb ze al eerder in de discussie opgezet. Aangezien de bijbel dit eist, en als eerste in Europa aan mensen verteld dat slaven gelijk waren aan Christenen was het een Christelijke innovatie. Want, nee, de Romeinen deden dit niet.

Mijn conclusie is wel juist, aangezien de wetten christelijk geïnspireerd en vereist waren, maar je alsnog andere conclusies trekt die niet te bewijzen zijn.

~Winston Churchill.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Jun 30, 2012 7:24 pm

xplosive schreef:
Ozes schreef:Je draait en herhaalt alleen maar. Als je niet zo verbeten was om de Christenen als geheel al het goeds te ontzeggen had je de eer kunnen behouden.

Het is helemaal niet zo dat ik christenen alle goeds wil ontzeggen. Integendeel. Waar het mij echter om gaat is dat de goede werken van christenen mijns inziens niet voortkomen uit het christendom (want wat dat is, is blijkbaar slecht gedefinieerd) maar voortkomen uit een zekere omarming van het rationalisme.

En ik heb je net twee voorbeelden gegeven van "goede werken" puur gebaseerd op christelijke fundamenten. Lees je daar nu gewoon overheen? Het rode kruis kan ik met geen mogelijkheid een toevallig incident van een christen noemen die tot oprichting van deze organisatie is gekomen doordat de verlichting van het rationalisme hem daar toe gebracht heeft.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Za Jun 30, 2012 7:32 pm

Dhana schreef:
Pilgrim schreef:Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

xplosive schreef:Zoiets, maar door deze omkering werkt het mijns inziens sterker. De gouden regel was mij uiteraard wel bekend, maar ik wilde het graag van Ozes zelf horen en eigenlijk vooral waarom de basis van die gouden regel typisch christelijk is.

Waarschijnlijk omdat het een gerijmd gemaakt citaat betreft uit het NT. Ik ben niet zo bijbelvast maar ik weet wel dat het daar vandaan komt.

Ik heb het even opgezocht: de originele bijbeltekst luidt als volgt

"En gelijk gij wilt dat u de mensen doen, doet gij hen evenzo.“
„Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hen ook aldus.“

Bedankt, Dhana, voor het opzoeken ervan. Een pracht van een wijsheid uit het evangelie. Alleen is de oorsprong van de gulden regel al veel ouder dan het evangelie, zoals blijkt uit De Gulden Regel en de gouden regel is dus niet typisch christelijk en zelfs vóórchristelijk.

Citaten:

Boeddhisme

In de Dhammapada, een spreukenverzameling van de Boeddha geworden Siddhartha Gautama, uit de vijfde eeuw v. C., gaat het 12e hoofdstuk over het Zelf. Uit de eigenliefde (157) volgt, om zichzelf niet te schaden, dat eerst het pad naar Verlichting bewandeld moet worden, voordat iemand een ander onderwijst. (158). Alleen wie zijn eigen Zelf bedwongen heeft, kan anderen bedwingen; dat eerste is moeilijk (159). [16] Deze, in het Boeddhisme centrale leer, werd al in de 19e-eeuw door Westerse onderzoekers gezien als een variant van de regel. [17]

Vaak raden boeddhistische geschriften aan, vanuit een verstandig zelfbewustzijn anderen niet te kwetsen, bijvoorbeeld de Udana uit de 6e eeuw v. C. [18] In de Samyutta Nikaya, uit de Pali-canon, leert de Boeddha, uitgaande van ieders wens niet te sterven, voor zichzelf geluk te zoeken en leed te verafschuwen: [19]
Wat voor mij onwelgevallig en onaangenaam is, is voor anderen ook onwelgevallig en onaangenaam. Hoe zou ik dan een ander kunnen belasten met wat voor mijzelf onwelgevallig en onaangenaam is?

Daaruit leidt hij de zeven heilzame manieren van handelen af. Op de eerste plaats: zich onthouden van het doden van alles wat leeft en anderen te prijzen als zij afzien van doden. Dat is de juiste levenswandel in het handelen, dat voor iedereen geheel begrijpelijk is. Dat is hier geen aanwijzing, maar een uit zelfbeschouwing verkregen inzicht en dus de basis van alle ethische regels (de Silas). [20]

Oude Oosterse Wijsheid

De rond 700 v. Chr. tot stand gekomen spreukenverzameling van de Achiqar, waarin oudere spreuken uit andere bronnen opgenomen zijn, [21] was wijd verbreid in het oude Midden-Oosten, als deel van een wijsheidsvertelling over een Assyrische ambtenaar aan het hof. In de na Christus vervaardigde Armeense vertaling van een vroege, verloren gegane Syrische versie, staan raadgevingen van de Achiqar aan zijn zoon, waaronder: [22]
Zoon, wat in jouw ogen niet goed is, doe dat je medemensen niet aan.

Wat jij wilt dat jou de mensen altijd doen, doe dat bij allen.

Spreuken uit de Achiqarvertelling beïnvloedden uiteindelijk ook de tussen de vierde eeuw en 30 v. Chr. ontstane Leer van Chascheschonqi [23], waarin staat: [24]
12,6 Doe geen mens kwaad aan, zodat een ander jou dat ook niet aandoet.

Deze in kolom 15,23 vrijwel letterlijk herhaalde, uitspraak staat in de context van het Ma‘at-principe, dat gekoppeld was aan het verband tussen doen en ondergaan.

Waarmee alweer een argument van Ozes vervalt.
Laatst gewijzigd door xplosive op Za Jun 30, 2012 7:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:36 pm

Weer een argument van ozes wegvalt

Jongen, in ieders ogen ben je door de droger gehaalt in dit topic. Maar goed dat je naar Azië verhuist om antwoorden te zoeken. Dit maakt je besmettingstheorië wel lastig hé? :lol:

Als ik zin heb ga ik hierop in, maar wel mooi dat je steeds verder van je eerdere standpunten wegrent, terwijl je nog steeds doet alsof die nog maar enigszins overeind houd.

~Winston Churchill.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Jun 30, 2012 7:38 pm

Ozes schreef:
Weer een argument van ozes wegvalt

Jongen, in ieders ogen ben je door de droger gehaalt in dit topic.

... en daar ernstig gekrompen uit gekomen.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:41 pm

Het gaat niet om "ouder" hé explosive ;)
Tenzij je binnen Europa ouder bewijs vind van zaken die de Christenen besmet zouden hebben. Je brengt wel wat leuke quotes, maar zelfs nu we in een compleet andere discussie zijn beland, zie ik weer gaten die ik rustig kan aanpakken, terwijl nog niet door hebt wat er de afgelopen pagina's met je irrationele standpunt is gebeurd.

Maar goed, mag ik dit als "opgave" in de eerdere discussie zien? Dan wil ik best de invloed van het Christendom verdedigen tegenover de nu ge-quoten tekstjes. Wat trouwens eerder op individuele meningen doet lijken dan alomvattende fundamenten van een machtige religie.Of wil je nog wat herhalen en draaien.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Za Jun 30, 2012 7:43 pm

Ozes schreef:in ieders ogen

Blijkbaar vind je dat jij hier voor "iedereen" kunt spreken. Tot de 6e eeuw waren de christenen volgens jou vredelievend. Ik geef jou een bewijs van het tegendeel en vervolgens doe je net of je neus bloedt.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:44 pm

Ik word al overspoeld door stukken uit jouw nieuwe argument waarvan je eerst de Christenen nu beschuldigde en die ik afwees, maar dezelfde regels niet eist van de nieuwe spelers in deze discussie.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Za Jun 30, 2012 7:45 pm

Ozes schreef:maar zelfs nu we in een compleet andere discussie zijn beland,

Het is geen andere discussie, aangezien de vraag is of de zaken die door jou genoemd worden typisch aan het christendom toegeschreven kunnen worden en mijns inziens is dat niet het geval. Het is eerder zo dat daar waar het gezonde verstand zegeviert er goede zaken geschieden. Zo ook in het Azië van vóór het christendom.
Laatst gewijzigd door xplosive op Za Jun 30, 2012 7:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:46 pm

xplosive schreef:
Ozes schreef:in ieders ogen

Blijkbaar vind je dat jij hier voor "iedereen" kunt spreken. Tot de 6e eeuw waren de christenen volgens jou vredelievend. Ik geef jou een bewijs van het tegendeel en vervolgens doe je net of je neus bloedt.

lol, je bedoelt die ene quote die je al in een ander topic had geplaatst en ik al een argument tegen had geplaatst?
Maar aangezien ik voor iedereen spreek, wil ik best iedereen vragen om bewijs uit de hand van xplosive te linken welke ik nog niet heb beantwoord ^^

Jij bent diegene die doet alsof je neus bloed. Na 3 pagina's : "over welke mensen rechten heb je het" :eek: en meer gedraai en onzinnigheid.

~Winston Churchill.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Za Jun 30, 2012 7:48 pm

xplosive schreef:
Ozes schreef:maar zelfs nu we in een compleet andere discussie zijn beland,

Het is geen andere discussie, aangezien de vraag is of de zaken die door jou genoemd worden typisch aan het christendom toegeschreven kunnen worden en mijns inziens is dat niet het geval.

Binnen Europa wel. Geef je toe?
Dan kunnen we de discussie naar wereldwijd verplaatsen. Elke ramdebiel snapt dat overal oppositie tegen slavernij zal ontstaan op een bepaald punt (en volhoud of word teruggeslagen) , dat bespreken we niet.

~Winston Churchill.

Terug naar “Andere Godsdiensten”