Deense predikant ontkent bestaan van God

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Deense predikant ontkent bestaan van God

Bericht door sprot »

:lol: :lol: :lol:
Een Deense Lutheraanse predikant heeft zijn bisdom in rep en roer gebracht door in een interview te verklaren dat God niet bestaat. "Er bestaat geen God in de hemel, geen eeuwig leven en geen wederopstanding", zei predikant Thorkild Grosbøl uit de stad Taarbaek ten noorden van de Deense hoofdstad Kopenhagen.
Bisschop Lise-Lotte Rebel van het bisdom Helsingør, waar Taarbaek toe behoort, zei dat de uitspraken van de predikant verwarring hadden veroorzaakt in de kerk. Ze heeft Grosbøl op non-actief gezet en van hem geëist dat hij zijn uitspraken terugneemt en zijn excuses maakt.

Rebel heeft niet de bevoegdheid de predikant te ontslaan. De Lutheraanse kerk is de staatskerk van Denemarken en haar werknemers worden aangenomen en ontslagen door het ministerie van kerkzaken. Minister Tove Fergo, zelf predikante, heeft al eens gezegd dat het onmogelijk is predikant te zijn zonder te geloven in het bestaan van God en de herrijzenis van Jezus Christus. De leider van het Deense Theologisch Instituut voor Onderwijs Mogens Lindhardt noemde Grosbøls opmerkingen daarentegen "verfrissend".
:twisted:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Bericht door Bengazi »

Hoe is dat mogelijk. Predikanten worden benoemd en betaald door het ministerie van kerkzaken !

En dan nog een minister die zegt dat je geen predikant kan zijn als je niet gelooft in de herrijzenis van christus.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

En ik die nog wel dacht dat enkel de moslimlanden het twijfelachtige genoegen smaakten van een "ministerie van godsdienstzaken"!!!!!
Ik sluit me aan bij Bengazi : hoe is't mogelijk !!!

Dutch
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Bericht door Bengazi »

Of woont God in Denemarken :P
Serdar
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 7:34 pm

Re: Deense predikant ontkent bestaan van God

Bericht door Serdar »

In Nederland heb je de gereformeerde theoloog Kuiterd die ook Gods bestaan ontkend. Net als z’n Deense collega zal hij het wel overleven. Kuiterd werd eens naar commentaar gevraagd nav Tv-beelden van christenjongeren die zeer enthousiast over god spraken. Hij zei: "Die zijn er ook bij gelapt".
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Bericht door Bengazi »

Een christen is iemand die zich geinspireerd voelt door Jezus Christus. Hoeft dus in eens niet in God te geloven of, als hij wel in God gelooft, dat Jezus in contact stond met God.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Eén jaar later .....

Bericht door sprot »

Ongelovige Deense priester komt voor rechtbank (16:34)

(Belga) Een Deense priester die al sinds afgelopen jaar beweert dat hij niet in God gelooft, zal voor de pastorale rechtbank moeten verschijnen. Dat heeft het Deense Ministerie van Justitie maandag gemeld.

Thorkild Grosboell, die zeer populair is in zijn parochie Taarbaek, zorgde met zijn gewaagde uitspraken voor heel wat opschudding bij het publiek en in de geestelijke wereld. Het hof, dat uit een rechter en twee theologen bestaat, zal moeten oordelen over de beschuldigingen van de geestelijke autoriteiten tegen Grosboell. De priester zelf reageerde een jaar lang niet op de aanmaningen van zijn bisschop. Bisschop Lise-Lotte Rebel verwees de religieuze controversiële zaak door naar het ministerie van Justitie nadat er in een weekblad een verklaring van Grosboell was gepubliceerd. Daarin zei de priester dat hij niet geloofde in God en de verrijzenis.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

Ik stel me een rechtszaak voor in een oud kasteel met een lange, hoge hal, waarin de in boetehemd gestoken, geboeide predikant door twee soldaten met hellebaarden wordt voorgeleid aan de rechtbank, die bestaat uit in paars gestoken, bleke, oude heren met priemende ogen.
Achter hen een forse man met ontbloot bovenlijf en een leren kap over het hoofd, bezig bij een ijzeren komfoor met gloeiende kooltjes, waarin hij port met twee ijzeren staven die aanstonds nog van pas zullen komen.
Zijn er kaartjes te krijgen?

Iznogoodh
Plaats reactie