Kosmisme

Pilgrim

Kosmisme

Berichtdoor Pilgrim » Vr Aug 14, 2015 2:25 am

Is dit iets? :thinking:

Kosmisme, de religie van de toekomst

By Germen • 20 juli 2012

Religies zijn hopeloos uit de tijd, is de gedachte van de meeste mensen. Is er een religie te bedenken die wél aansluit bij de moderne wetenschap? In de negentiende eeuw dachten enkele Russen, waaronder de geniale raketpionier Konstantin Tsiolkovsky, al na over deze vraag. Maak kennis met het kosmisme, een inherent positief en op de toekomst gericht wetenschappelijk geïnspireerd geloof.

Kosmisten geloven dat het de lotsbestemming is van onze soort om het universum te koloniseren en ruimtetijd naar onze hand te zetten. Het kosmisme houdt hiermee al rekening met toekomstige ontdekkingen, die wat we ons op dit moment kunnen voorstellen verre zullen overtreffen. Het kosmisme is ontstaan in het negentiende-eeuwse tsaristische Rusland, maar is door de sterke wetenschappelijke oriëntatie nu actueler dan ooit.

Afbeelding
Boris Pasternak schilderde dit portret van Nikolai Fyodorov, de grondlegger van het kosmisme.

Russisch kosmisme
De raketpionier Konstantin Tsiolkovsky en de mysticus Nikolai Fedorov ontwikkelden eind negentiende eeuw de filosofie die later bekend zou worden als Russisch kosmisme. Volgens deze op het christendom geïnspireerde wetenschappelijke filosofie (lees bijvoorbeeld hier een kosmistisch manifest) is de wetenschap een instrument, gegeven door God om ons in staat te stellen de doden weer tot leven te wekken en eeuwig leven te bereiken. Het was dit kosmisme wat de werkelijke drijfveer was achter het Sovjet-ruimtevaartprogramma en de Russische ruimtevaartpioniers inspireerde tot hun werk.

Sommige kosmisten geloven dat er in de toekomst wezens zullen bestaan die door hun almacht veel weg zullen hebben van goden, en in staat zullen zijn ruimtetijd zo te manipuleren dat ze vanuit de toekomst het verleden aan kunnen passen. Veel kosmisten geloven in buitenaards leven dat nu al dit “goddelijke” stadium heeft bereikt.

‘God regeert vanaf de toekomst’
In een eerder artikel beschreef Visionair de ontdekking dat kwantuminformatie fundamenteel niet verloren kan gaan: het universum onthoudt alles. Het zou dus in principe voor een oneindig krachtig brein mogelijk zijn om ons deze informatie terug te halen en opnieuw tot leven te wekken. Dit zou betekenen dat er inderdaad zoiets zal bestaan als een eeuwig leven en opstanding uit de dood. Er kan als het ware een kopie van ons – en van elk mens dat ooit heeft geleefd – worden gereconstrueerd uit deze informatie. Of het ooit zal gebeuren is de vraag, maar in principe kan het door terugrekenen. Op die manier zouden we in de toekomst weer tot leven kunnen worden gewekt en in een “nieuwe hemel en nieuwe aarde” kunnen verblijven. Misschien leven we nu al in een virtuele realiteit.

Anders dan bestaande religies, die wetenschap tegenwerken of op zijn best tolereren als manier om God te leren kennen (christendom a la Galilei), is kosmisme een religie die het beoefenen van wetenschap ziet als hoeksteen. Is het onze bestemming dat we op andere planeten rond zullen lopen? Ik denk het wel. Ik hoop dat tegen de tijd dat de technologie ons of onze nazaten de macht van goden geeft, wij ook de wijsheid van goden zullen hebben.

Lees ook
Extropisme: op weg naar het Paradijs

http://www.visionair.nl/ideeen/kosmisme ... -toekomst/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

xplosive

Re: Kosmisme

Berichtdoor xplosive » Vr Aug 14, 2015 7:24 pm

Vooral de laatste zin over "wijsheid" is van belang.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Vr Aug 14, 2015 10:15 pm

Is het onze bestemming dat we op andere planeten rond zullen lopen? Ik denk het wel. Ik hoop dat tegen de tijd dat de technologie ons of onze nazaten de macht van goden geeft, wij ook de wijsheid van goden zullen hebben.

On-ge-lo-fe-lijk. Met die macht komen we misschien een heel eind, maar die wijsheid is ons genetisch niet gegeven. We zullen het moeten doen met de mensheid zoals die is. En dat rondlopen op andere planeten kunnen we grosso modo wel vergeten. Zo af en toe een wandelingetje in een maanpak, meer zit er echt niet in. Maar niet getreurd: de Aarde is prachtig. We moeten er alleen beter voor leren zorgen. Dat is een van de belangrijkste (zo je wilt kosmische) opdrachten die ons gegeven is.
Truth sounds like hate to those who hate truth.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Za Aug 15, 2015 9:04 am

Mogelijk dat er wel vanuit zoiets als kosmisme een idealisme kan groeien dat niet-moslims sterker verbindt om aldus een sterkere tegenkracht tegen het jihadisme te vormen.

In dat verband kan wellicht ook teruggegrepen worden naar elementen uit het vroege christendom. In het manicheïsme bijvoorbeeld komt het heil van de macht van het licht dat staat tegenover de macht van de duisternis. In het manicheïsme wordt Jezus slechts gezien als "één van de boodschappers van het licht" en rekende men Boeddha ook tot één van die boodschappers. In de tijd van het vroege christendom bestond de islam nog niet. Maar als de islam toen al wel had bestaan dan zou Mohammed zeker gezien zijn als één van de boodschappers van de duisternis.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier

Hans v d Mortel sr

Een nieuwe smaak in de belevenis naar God toe

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Zo Aug 16, 2015 6:36 pm

Ali Yas schreef:
Is het onze bestemming dat we op andere planeten rond zullen lopen? Ik denk het wel. Ik hoop dat tegen de tijd dat de technologie ons of onze nazaten de macht van goden geeft, wij ook de wijsheid van goden zullen hebben.

On-ge-lo-fe-lijk. Met die macht komen we misschien een heel eind, maar die wijsheid is ons genetisch niet gegeven. We zullen het moeten doen met de mensheid zoals die is. En dat rondlopen op andere planeten kunnen we grosso modo wel vergeten. Zo af en toe een wandelingetje in een maanpak, meer zit er echt niet in. Maar niet getreurd: de Aarde is prachtig. We moeten er alleen beter voor leren zorgen. Dat is een van de belangrijkste (zo je wilt kosmische) opdrachten die ons gegeven is.

Zo is het Ali! Maar ook al zouden we er niet goed voor zorgen, de aarde draait gewoon door. Die wordt heus niet uit zijn balans gebracht. De evolutietheorie-geleerden en wie zich daartoe voelt aangetrokken goochelen het liefst met miljoenen - nu al miljarden - jaren terug. En wat er in al die verstrekkende tijd ook gebeurd is, het heeft het proces van de realisatie van de mens niet verstoord. Merkwaardig. Zeer merkwaardig. Een mens kan nu wis en waarachtig zegge en schrijven nagebouwd worden via een robot. . . . Alleen . . . het voortbrengen van kleine robotjes, die gezoogd en tot wasdom moeten komen, moet nog uitgevonden worden. Dat gaat natuurlijk nooit zonder de hulp van God lukken. De mens heerst over de robot. Niet in alles, want met schaken wordt het al een stuk lastiger voor de mens. Logisch, want alle zetten op het schaakbord zijn volgens mij in kaart gebracht via de computer. De computer is de hulp van de mens. Zou de mens dan de hulp van God zijn? [icon_lol.gif]

Dat God bestaat vind ik een uitermate onlogische gedachte. Want zou hij bestaan dan is hij door de mens uitgevonden en dat maakt dat God louter als hulp van de mens.

Dus geef mijn portie maar aan Fikkie. Ik pas.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Ali Yas

Re: Een nieuwe smaak in de belevenis naar God toe

Berichtdoor Ali Yas » Zo Aug 16, 2015 10:12 pm

'Hans van de Mortel' schreef:Maar ook al zouden we er niet goed voor zorgen, de aarde draait gewoon door.

Okee, ja, natuurlijk, maar ik bedoelde natuurlijk dat we er goed voor moeten zorgen dat de Aarde een prettige plaats blijft (of nog meer wordt) om er te zijn. Die kosmoszoekers zijn van de bol los en zien ze vliegen. Daar heb je geen fluit aan.

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Zo Aug 16, 2015 10:14 pm

xplosive schreef:Mogelijk dat er wel vanuit zoiets als kosmisme een idealisme kan groeien dat niet-moslims sterker verbindt om aldus een sterkere tegenkracht tegen het jihadisme te vormen.

Een soort "new age", maar dan newer? Dank je de koekoek. Het zijn juist van die zachtgekookte eieren die de islam onbekommerd in de armen sluiten. Je hebt nuchtere mensen met ballen nodig om de islam te bestrijden. Maar waarvoor zou je moed tonen als jouw offers niet worden gewaardeerd?

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Zo Aug 16, 2015 10:16 pm

Pilgrim schreef:Maak kennis met het kosmisme, een inherent positief en op de toekomst gericht wetenschappelijk geïnspireerd geloof.

"Wetenschappelijk geïnspireerd?" Een vlag op een modderschuit.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Ma Aug 17, 2015 12:16 am

Ali Yas schreef:Je hebt nuchtere mensen met ballen nodig om de islam te bestrijden.

Dat ontken ik niet. Maar als die mensen vooral individualistisch opereren in plaats van als één geheel, dan maken ze weinig klaar.

Hans v d Mortel sr

Mars perikelen

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Ma Aug 17, 2015 12:30 am

Ali Yas schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:Maar ook al zouden we er niet goed voor zorgen, de aarde draait gewoon door.

Okee, ja, natuurlijk, maar ik bedoelde natuurlijk dat we er goed voor moeten zorgen dat de Aarde een prettige plaats blijft (of nog meer wordt) om er te zijn. Die kosmoszoekers zijn van de bol los en zien ze vliegen. Daar heb je geen fluit aan.

Roger!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Terug naar “Andere Godsdiensten”