Bombay: Hitlers' Cross wekt woede joden

Joost

Berichtdoor Joost » Vr Aug 25, 2006 2:43 pm

Afbeelding
DO 24 aug 2006 | 10.21

In de Indiase hoofdstad Bombay is recent 'Hitlers' Cross' geopend, een restaurant dat gebakjes, pizza en salades verkoopt. De Joodse gemeenschap is woedend en wil dat de gemeente het restaurant verbiedt deze naam te dragen.

Maar de eigenaar van het restaurant, Puneet Sablok, is zich van geen kwaad bewust. De naam zou slechts een publiekstrekker zijn, net als de posters van 'der Führer'. ''Er was geen intentie om iemand pijn te doen'', vertelt hij aan persbureau Associated Press.

Indiërs zijn zich maar matig bewust van de moord op zes miljoen Joden tijdens de holocaust. Volgens velen is Hitler gewoon één van vele historische figuren. Daarnaast betekent het hakenkruis voor Hindoes al eeuwen geluk, in plaats van haat.

Er wonen 5.500 Joden in India, waarvan 4.500 in Bombay. ''Het maakt mensen erg boos dat de persoon die verantwoordelijk is voor de slachting van zes miljoen Joden vereerd kan worden'', aldus Elijah Jacob, een leider van de Joodse gemeenschap in Bombay.

stropke

Berichtdoor stropke » Za Aug 26, 2006 1:52 pm

:roll:
Die eigenaar is dom of houd zich van de domme.
Maar met zoiets -geen kwaad bewust- zou hij bij mij ook niet moeten afkomen.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !

Hamsa

Berichtdoor Hamsa » Za Aug 26, 2006 2:14 pm

Het is gewoon onwetendheid. In het Westen is Hitler de belichaming van het kwaad. In Azie een historische figuur, als men hem überhaupt kent.
Vergelekem met Duitsland heeft In Azie Japan een veel grotere rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog.

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Za Aug 26, 2006 3:15 pm

Hamsa schreef:Het is gewoon onwetendheid. In het Westen is Hitler de belichaming van het kwaad. In Azie een historische figuur, als men hem überhaupt kent.
Vergelekem met Duitsland heeft In Azie Japan een veel grotere rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog.

In China schijnen ze Hitler zelfs te bewonderen... Duidelijk niet genoeg voorgelicht over de kwade ideologie van de nazi's en over de misdaden van het regime..
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Za Aug 26, 2006 3:23 pm

Je hoort niet je zaak te vernoemen naar een historisch figuur waar je niks vanaf weet.

Ik geloof trouwens geen bal van die man zijn smoesjes. Hij wist namelijk hoe de Nazi swastika eruit zag. De Nazi swastika is een spiegelbeeld van de traditionele swastika. Als hij werkelijk zo onwetend was had hij de traditionele swastika gebruikt.

Wat is het geloof van de eigenaar?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Aug 26, 2006 3:28 pm

Je bent me net voor Linda. :)
Dat zou ik nou ook graag willen weten.

het zou me niet verbazen als het met een I begint.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Manon

Berichtdoor Manon » Za Aug 26, 2006 3:41 pm

Linda Danvers schreef:Je hoort niet je zaak te vernoemen naar een historisch figuur waar je niks vanaf weet.

Ik geloof trouwens geen bal van die man zijn smoesjes. Hij wist namelijk hoe de Nazi swastika eruit zag. De Nazi swastika is een spiegelbeeld van de traditionele swastika. Als hij werkelijk zo onwetend was had hij de traditionele swastika gebruikt.

Wat is het geloof van de eigenaar?

dat niet alleen: als hij de hindu swastika had willen gebruiken, dan hoef je er helemaal geen "Hitler" bij te vernoemen! Het is zo al erg genoeg dat Dolf dit oeroude teken heeft bevuild.

Ik ga mee met de gok dat die gast zijn religie met een "I" begint.

Vermoedelijk serveert hij ook geen varkensvlees.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Aug 26, 2006 3:43 pm

Update.

http://www.theaustralian.news.com.au/st ... 09,00.html

Hitler's Cross restaurant changes name
From correspondents in Mumbai, India
August 24, 2006

A RESTAURANT in India's financial hub has agreed to change its name from Hitler's Cross following strong protests by the country's tiny Jewish community and pressure from Israel.

Hitler's Cross, which opened a week ago using posters of the Fuehrer and Nazi swastikas for publicity, initially refused to change its name, but relented today and covered its signboards with white cloth.

The restaurant's name and its marketing gimmick had infuriated India's Jewish population, which had said it would fight any attempts at “rehabilitating Hitler”.

Germany and Israel joined the protests with the Israeli consul-general in Mumbai writing to city authorities urging them to take steps to get the restaurant's name changed.

“We acknowledge that the name adopted by us for our restaurant was most inappropriate,” Satish Sabhlok, one of the owners of the multi-cuisine restaurant, said.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Hamsa

Berichtdoor Hamsa » Za Aug 26, 2006 4:27 pm

De eigenaar heeft zijn fout toegegeven.
Als iemand op het Indiase platteland nooit van Hitler gehoord heeft kan ik dat begrijpen. In een wereldstad als Mumbai wordt het toch wat ongeloofwaardiger.

Zou dit niet een onsmakelijke publiciteitsstunt zijn? Zijn restaurant heeft de wereldpers gehaald.

In Amsterdam is een pannenzaak die Pol Pot-ten heet. Ook nogal onsmakelijk.

Terug naar “Andere Godsdiensten”