Negatieve bijna doodservaring ( eeuwig verloren )

Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Re: Negatieve bijna doodservaring ( eeuwig verloren )

Bericht door Iznogoodh »

malchus schreef:Niet alle sterfbed-ervaringen zijn positief. Van velen wordt verteld, dat ze op de grens van leven en dood met een verschrikkelijke werkelijkheid werden gekonfronteerd. Hun ogen stonden vol angst en ontzetting, vaak bleef deze gezichtsuitdrukking ook na de dood. Vaak is er een laatste angstige uitroep. Van een aantal bekende persoonlijkheden is deze genoteerd.
wat een flauwekul mensen soms verzinnen....
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

malchus schreef:***Heb trouwens ook geschreven over positieve BDE'en, en uitgelegd dat God niet wil dat iemand verloren gaat en dat ook niet hoeft.
Ken je 'de wortel en de stok' strategie? Je houdt de ezel een wortel voor en als hij niet reageert, sla je hem met de stok naar de wortel toe. En je zorgt ervoor dat de wortel altijd buiten bereik van de ezel hangt.

Zo leid je een volk met religie. Hemel is wortel, altijd net buiten bereik, en de stok is de hel. Of een echte stok: zoals sociale afkeuring, verkettering, etc.

Voor mijn part gebruik je de wortel zoveel je wil. Ik vind het al bedenkelijk, maar kom. Maar de stok is onethisch. Da's mijn punt. Ik ben geen ezel.

Bovendien, als God niet wil dat iemand verloren gaat, schaft hij toch gewoon de hel af. God is de schepper van alles? Dus ook van het kwade en de hel.
malchus schreef:***Sorrie , wat bedoel je met Clerus
De clerus zijn alle kerkelijke gezachsdragers: van paus tot pastoor.
malchus schreef:*** Matrialisme, macht, Hoe dat komt, dat de zo genaamde geestelijkheid de bijbel niet leest of in ieder geval niet naleeft.
Ja, hoe komt dat? Ze zouden toch door 'Jezus en God' moeten worden geleid? Waarom kijkt God 'machteloos' toe hoe zijn voornaamste instrument van redding van zijn geliefde volk zich zo beschamend belachelijk gedraagt?
malchus schreef:*** Westerse theologie, 2000 jaar lang heeft er hel gestaan, Jezus waarschuwd ons voor valse leraars.
Je draait het om: oorspronkelijk stond er Gehenna en Tartarus. In de vertalingen werd dit door 'hel' vervangen. Nu wordt het niet meer vertaald.

Maar het punt is:
Denk je nu verdomme echt dat een goede schepper iemand eeuwig zou martelen? Wat voor een kwaardaardig schepsel aanbid jij eigenlijk, Malchus?

Zou jij plezier hebben in de hemel als je wist dat goede maar ongelovige medemensen eeuwige martelingen moeten doorstaan? Zul je daar dan wat comfortabel zitten, ginder?
malchus schreef:Wie heeft het meeste baat erbij om de mensen te laten denken dat de hel niet bestaat .......... vul maar in.
Ga je me nu proberen wijs te maken dat de NBV geïnspireerd is door de duivel of zo?

Maar het antwoord op jouw vraag is: "iemand die echt om de mensheid geeft". De hel is de voornaamste reden waarom ik niet religieus ben. Het is absurd, oneerlijk en vooral... cynisch: "Mijn religie is liefde: en als je dat niet gelooft brand je voor eeuwig". Hoe komt het dat bijna geen enkele gelovige het cynische hiervan inziet?
malchus schreef:*** Ten eerst spijt me dat, om dat te horen van je oma, en of dat ethisch is, nee natuurlijk niet, trouwens daarom ben ik ook geen katholiek meer,
Je moet echt eens de film Luther kijken, dan worden een heleboel vragen van je beantwoord.
Ik heb die film gezien, Malchus. Ik begrijp dat hij weerstand bood aan het machtsorgaan van de Katholieke kerk. Maar z'n leer wat betreft 'de joden', waarover de film het niet heeft, maken me niet wild over zijn persoonlijkheid.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
malchus
Berichten: 33
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 9:46 pm

Bericht door malchus »

Goeie dag Ketter

God heeft de hel niet voor de mensen geschapen maar voor de Satan en voor de gevallen engelen ( Demonen ).
Het is alsof God tegen iemand zegt, die Hem en zijn Zoon niet heeft aangenomen; Je hebt tijdens je leven zonder Mij willen leven, nu krijg je een hele eeuwigheid zonder Mij.
Na de zondenval had God iedereen verloren kunnen laten gaan, maar Hij hield zoveel van de mens dat Hij zijn eigen Zoon gaf.
Ik denk niet dat de mensen in de hemel over de mensen in de hel nadenken, anders zou het geen hemel zijn.
Ik denk dat de gelovigen dan juist inzien hoe Heilig en Rechtvaardig God is, dat Hij geen zonden door de vingers kan zien, daarom gaf Hij juist zijn Zoon die voor de zonden geboet heeft.
Voor mijn zonden werdt al iemand bestraft, je kunt daarvoor kiezen of voor het alternatief.
Nogmaals ik heb niks te maken met de paus, pater, priester enz het Christendom gaat om God en Jezus Christus, daar moet je naar kijken.
Wat je over Luther zei klopt, Jammer en erg genoeg is hij op het einde van zijn leven ook een antisemiet geworden.

Gods zegen
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Ik wil dit ff aanvullen op wat hierboven staat.

Johannes 12
46 Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.
47 En indien iemand Mijn woorden gehoord, en niet geloofd zal hebben, Ik oordeel hem niet; want Ik ben niet gekomen, opdat Ik de wereld oordele, maar opdat Ik de wereld zalig make.
48 Die Mij verwerpt, en Mijn woorden niet ontvangt, heeft, die hem oordeelt; het woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten dage.

49 Want Ik heb uit Mijzelven niet gesproken; maar de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen zal, en wat Ik spreken zal.
50 En Ik weet, dat Zijn gebod het eeuwige leven is. Hetgeen Ik dan spreek, dat spreek Ik alzo, gelijk Mij de Vader gezegd heeft.

In feite veroordeelt de mens zichzelf, als hij eeuwig verloren gaat. Elk woord dat Jezus sprak en de mens hoort zal hem in herinnering gebracht worden op de oordeeldag na de dood. Dan kan niet meer gekozen worden. Nu wel in alle vrijheid.
Doorwat veroordeelt de mens zichzelf: door zijn slecht geweten.
Ga maar eens staan bij iemand die geen kwaad gedaan heeft , terwijl ge zelf goed fout bezzig zijt. En die persoon nodigt u uit. Ge zult u niet gemakkelijk voelen, met iets op de kerfstok, vooral als die persoon goede intenties heeft. Schaamte en een slecht geweten veroorzaken dit en de reactie is: wegblijven, weglopen, niet durven gaan. Tenzij ge u fout erkent en excuus vraagt en de goede intentie van uw uitnodiger aanvaard die u excuus ook accepteert en dat steeds zijn bedoeling was.
Zo zal de mens die het genade aanbod van God afgewezen heeft in dit leven zich voelen, alleen dan is het telaat om er op terug te keren.
In feite zal de mens dan zelf de hel invluchten omdat hioj de zuivere eerlijke tegenwoordigheid van een goede God, door zijn slecht geweten niet kan verdragen.
En het grootste probleem om Gods genade in Jezzus te accepteren is: trots.
Ik praat uit ervaring, heb het er ook moeilijk mee gehad. En het punt bij de moslims is deze trots en eergevoel dat bij hun erg extreem hoog is. Daarom hebben ze zo moeite met het evangelie, want het tast hun eergevoel aan. Ze willen zelf een prestatie leveren om bij God een goede verdienste te hebben. En God accepteert geen enkele menselijke prestatie mbt eeuwig heil. Hij geeft het gratis op basis van erkenning van Jezus Offer en erkenning als Zijn Zoon.
En das het moeilikste wat er is, weet ik. Goedheid van iemand te aanvaarden als ge met een slecht geweten staat.
Dan is de Islam makkelijker: ge presteert 5 regels en ge hebt gevoel een goede prestatie te doen voor God, dan zal Die dat ook wel goed vinden...
Pech, God accepteert het niet en dan moeten buigen voor Jezus. Das een vernedering voor de menselijke neiging naar trots.
En dat doet de islam het sterkst: ze barsten (bom) liever dan ze buigen. Althans sommigen.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

En God accepteert geen enkele menselijke prestatie mbt eeuwig heil. Hij geeft het gratis op basis van erkenning van Jezus Offer en erkenning als Zijn Zoon.
Die erkenning kun je ook als een prestatie zien.

Ik geloof net als Calvinistische Christenen dat je niks kunt doen om Gods liefde te winnen. Ik verschil van hen omdat ik geloof dat je niks kunt doen om deze Liefde te verliezen. Deze Liefde is absoluut en onvoorwaardelijk. Je kunt hooguit ervoor kiezen om dit te accepteren als je het waarneemt. In dogma's en regeltjes geloven kan je niet redden. Het zijn dat soort regels die ons vervloeken en doen geloven dat we die Liefde niet waard zijn.
In feite zal de mens dan zelf de hel invluchten omdat hioj de zuivere eerlijke tegenwoordigheid van een goede God, door zijn slecht geweten niet kan verdragen.
Maar is dat eerlijk? Ik heb de meest goede en gewetensvolle mensen zichzelf in tranen horen veroordelen. Ze spelde ieder gebrek en iedere fout voor me uit terwijl ik niets dan het beste in hun kon zien. Een slecht geweten is vaak te wijten aan een gegrekkig gevoel van eigenwaarde.

De meest verdorven mensen doen anderen onnoemelijk veel leed zonder zich schuldig te voelen.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Beste Malchus,
malchus schreef:Goeie dag Ketter

God heeft de hel niet voor de mensen geschapen maar voor de Satan en voor de gevallen engelen ( Demonen ).
Het is alsof God tegen iemand zegt, die Hem en zijn Zoon niet heeft aangenomen; Je hebt tijdens je leven zonder Mij willen leven, nu krijg je een hele eeuwigheid zonder Mij.
Als de schepper bestaat, hoe leef je zonder hem?
Ik volg mijn geweten en m'n verstand. Da's wat de mogelijke schepper mij heeft gegeven. Da's wat ik gebruik.
malchus schreef:Na de zondenval had God iedereen verloren kunnen laten gaan, maar Hij hield zoveel van de mens dat Hij zijn eigen Zoon gaf.
Had God nu gewoon gesteld dat de zoon niet moet boeten voor de zonde van de Vader, had hij zijn zoon niet moeten martelen, niet?
malchus schreef:Ik denk niet dat de mensen in de hemel over de mensen in de hel nadenken, anders zou het geen hemel zijn.
Dit is kenmerkend. Men rekent blijkbaar weer op God om z'n geweten en alle wantoestanden in de wereld te sussen. "God, please give me ignorent bliss." Sorry, ik leef liever in de realitiet. :-)

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Plaats reactie