Foute anatomische opvattingen uit de Bijbel en Aristoteles.

Kafir

Foute anatomische opvattingen uit de Bijbel en Aristoteles.

Berichtdoor Kafir » Zo Nov 19, 2006 2:55 am

Nu ik bezig ben met de geschriften van Aristoteles, kom ik meerdere malen dingen tegen die ik ook in de Bijbel aantref. Het gaat om foute anatomische opvattingen.
Ik heb mij altijd verwonderd waarom de Bijbel in Genesis 3 spreekt van 'haar' zaad' (dat de kop van de slang zal vermorzelen.
Volgens Aristoteles, en voor hem Hippocrates, is het menstruatiebloed in de baarmoeder, het vrouwelijke equivalent van het mannelijke zaad.

‘Het is duidelijk dat menstruatievocht een reststof is, en dat het menstruatievocht van vrouwtjes het equivalent is van het zaadvocht van mannetjes.’ Blz 60. Aristoteles ‘Over voortplanting’

Maar vooral Job 10:9 verduidelijkt dit.
Job 10:9 Gedenk toch, dat Gij mij als leem bereid hebt, en mij tot stof zult doen wederkeren. 10 Hebt Gij mij niet als melk gegoten, en mij als een kaas doen runnen?11 Met vel en vlees hebt Gij mij bekleed; met beenderen ook en zenuwen hebt Gij mij samengevlochten;

Volgens Aristoteles (en vele andere wetenschappers en filosofen uit de Griekse oudheid) had het mannelijke zaad de eigenschap dat het een stremmende werking had op het menstruatievocht. Door dit proces ontstaat volgens Aristoteles een bloedklonter (ja, zie hier ook de analogie met de Koran), die het begin is van het embryo.

Wanneer bij dieren die zaad uitstoten het zaad uit het mannetje in het vrouwtje terechtkomt, laat dit het zuiverste deel van de reststof stremmen: het grootste deel van het menstruatiebloed is namelijk onbruikbaar doordat het vocht is…. Het vermogen van het mannetje dat zich in het uitgestoten zaad bevindt doet de reststof stremmen’, Blz 91. Aristoteles ‘Over voortplanting’

‘Wanneer de afscheiding van een vrouwtje in de baarmoeder door het zaad van een mannetje wordt gestremd, bewerkstelligt dit zaad iets wat vergelijkbaar is met de werking van stremsel op melk.’ Blz 92. Aristoteles ‘Over voortplanting’

Als de lichamelijke deeltjes samenklonteren, verdwijnt het vocht eruit, en bij het drogen van de aardachtige delen vormen zich er vliezen omheen.’ Blz 93. Aristoteles ‘Over voortplanting’

Oók typisch in de theorie van Aristoteles is het idee dat zenuwen als functie hadden dat zij als een soort net, de organen en lichaamsdelen samenvlochten en bij elkaar hielden.

Een typische Aristotelische en anatomisch incorrecte opvatting die we in de Bijbel (en Koran) vinden, is het idee dat het zaad uit de lendenen voortkomt.
Genesis 35:11 En God sprak tot hem: Ik ben de almachtige God: wees vruchtbaar en vermenigvuldig u; een volk en ene menigte van volken zullen van u komen, en koningen zullen uit uwe lendenen voortkomen.

Koran 86:5. Laat de mens derhalve overwegen waaruit hij geschapen werd. 6. Hij werd uit een stromende vloeistof geschapen, 7. Welke voortkomt van tussen de ruggegraat en de ribben.

Aristoteles: De natuurlijke reststoffen hebben wel zo’n plaats: de onderbuik voor die van het droge voedsel, de blaas voor die van het vochtige, de hoog gelegen ingewanden voor die van het bruikbare voedsel en de baarmoeder, de geslachtsdelen, en de borsten voor de reststoffen die uit zaad bestaan; ze verzamelen zich en stromen naar deze plaatsen samen. Aristoteles ‘Over voortplanting blz 56/57.

Grtz..

Terug naar “Andere Godsdiensten”