Vaticaan : ontmoedigen huwelijk met andere gelovige

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Vaticaan : ontmoedigen huwelijk met andere gelovige

Bericht door sprot »

(Belga) Huwelijken tussen katholieken en niet-christenen zouden moeten afgekeurd worden, en dan in het bijzonder huwelijken tussen katholieken en moslims. Dat schrijft het Vaticaan vrijdag in een officieel document over immigratie.

Het document, dat ontworpen is door de Japanse kardinaal Fumio Hamao, ziet immigratie als een grotendeels positief fenomeen dat zorgt voor een religieuze dialoog. Maar toch staat er in het document dat een huwelijk tussen katholieken en niet-christelijke migranten moet ontmoedigd worden. Het document vraagt verder in het algemeen aan moslims om zich te houden aan de mensenrechten. "We hopen dat er bij onze moslimbroeders en -zusters, een groeiend besef is dat de fundamentele vrijheden, de onschendbare mensenrechten, de gelijkwaardigheid van man en vrouw en het democratische regeringsprincipe, principes zijn die niet mogen genegeerd worden." Ook de nieuwe 'richtlijn' voor de priesters is klaar en duidelijk. Weliswaar moet men de vreemdelingen uit het Oosten met 'openheid en warmte' begroeten maar bij de uiteenzetting over 'de religieuze verhoudingen en morele normen van de Islam' moet ook gezegd worden 'wat niet getolereerd kan worden
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

ik vermoed dat deze uitspraken naar "Gentse" normen in Belgie ondertussen totaal verboden zijn.

maar verder zie ik het probleem niet in: mochten moslima's voorheen wèl met christenmannen huwen?

och nee!
so?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Vaticaan zegt islam de wacht aan

Bericht door sprot »

BRUSSEL Va n d e p e r s a g e n t s c h a p p e n ‘W
‘We hopen dat er bij onze moslimbroeders en -zusters een groeiend besef is dat de fundamentele vrijheden, de onschendbare mensenrechten, de gelijkwaardigheid van man en vrouw en het democratische regeringsprincipe, principes zijn die niet genegeerd mogen worden.” In die scherpe woorden zegde het Vaticaan gisteren voor het eerst in een officieel document de islam de wacht aan. Volgens insiders is dit een aanwijzing dat het Vaticaan verontrust is over de snelle uitbreiding van het islamitische geloof.

Toch ziet het document, dat opgesteld is door de Japanse kardinaal Fumio Hamao, immigratie grotendeels als een positief fenomeen, dat zorgt voor een interreligieuze dialoog. Maar daarnaast keurt het document ook een huwelijk af tussen katholieken en niet-christelijken, en dan in het bijzonder moslims. Vrouwen zijn “het minst beschermde onderdeel van de islamfamilie”, en de tekst waarschuwt voor “de bittere gevolgen” van gemengde huwelijken tussen moslims en westerse katholieke vrouwen, vooral als de moslimman in het Westen huwt en zijn bruid daarna meeneemt naar zijn land. Als er gehuwd wordt in een consulaat van een islamitisch land, waarschuwt het Vaticaan geen documenten te tekenen of eden te zweren omdat dit de bekering mogelijk zou maken.

Het document dringt er ook op aan dat moeders in gemengde huwelijken (zoals de kerkelijke wet trouwens voorschrijft de kinderen laat dopen en die dus het ka tholieke geloof trouw blijven.

Weliswaar moet men de vreemdelingen met “openheid en warmte” begroeten.

Maar bij de uiteenzetting over “de religieuze verhoudingen en morele normen van de islam” moet ook gezegd worden “wat niet getolereerd kan worden”.

In zijn paasboodschap had de paus voor het eerst in zijn kaarten laten zien toen hij het had over het terrorisme en “de verloren zonen van Abraham” opriep tot broederlijkheid. Tot voor de aanslagen van 11 september 2001 werd vanuit het Vaticaan altijd beklemtoond dat de twee grootste godsdiensten ter wereld heel wat van hun ideeëngoed gemeen hadden. Vandaar dat het Vaticaan en een aantal islamlanden elkaar vonden bij de ‘wereldbevolkingsconferenties’ van de VN in Caïro en Peking: paus en mollahs vochten samen tegen geboortebeperking en abortus. Maar inmiddels is de toon veranderd. Toen vorige maand moslims vroegen om te mogen bidden in de kathedraal van het Spaanse Cordoba (gebouwd boven op een moskee) vond het Vaticaan die vraag “problematisch”.

Kardinaal Joseph Ratzinger, hoofd van de Congregatie voor Geloofsleer en dus de belangrijkste Vaticaanse theoloog, had het eerder deze week over het feit dat het Westen te weinig respect heeft voor de eigen ziel en daardoor niet meer kon reageren tegen de islam, een godsdienst die groeit omdat ze een “grotere religieuze energie” uitstraalt. Het Vaticaan vindt de uitbreiding van de islam vooral dan in Afrika een bedreiging.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

Sprot is me weer te snel af :lol:
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Persoonlijk vind ik deze reactie gunstig, gezien in het licht van de strijd tegen het islamisme. Zelf vrij van enige godsdienstige vooringenomendheid lijkt het me toch belangrijk dat door deze boodschap toch minstens een deel van de katholieken de ogen zullen openen en islam beginnen zien zoals het is. Meteen zal de katholieke naïviteit en kortzichtigheid misschien afnemen...
Hoe meer stemmen tegen islam opgaan, hoe luider ze klinken, hoe liever voor mij.

Dutch
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Patrick schreef:Sprot is me weer te snel af :lol:
:P :P :P :wink:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Uit 'El Watan' (Algerijnse progressieve krant):

LE VATICAN PRONE-T-IL LA SEGREGATION / N'épousez pas les musulmans !

Dans un document publié cette semaine et signé le 1er mai par le souverain pontife, il y est clairement recommandé d'«éviter les mariages entre catholiques et musulmans.

Ils sont trop à risques.» Se disant alarmé de voir se multiplier les unions mixtes en Italie et particulièrement celles contractées entres catholiques et immigrés provenant de pays musulmans, le Saint-Siège invite ses croyants à «distinguer dans les doctrines, dans les pratiques religieuses et dans les lois morales de l'Islam ce qu'on peut partager et ce qui ne peut l'être». Plus «indulgent», le Vatican souhaite, néanmoins, qu'il y ait «de la part de nos frères et sœurs musulmans une prise de conscience croissante envers le respect des droits de l'homme». Et le pape d'énumérer ces règles de vie commune que les musulmans qui ont choisi de vivre dans un pays catholique devraient respecter «l'exercice sans compromis des libertés fondamentales, des droits inviolables de la personne, de la parité en droits entre femmes et hommes, du principe démocratique dans la gouvernance de la société et de la sainte laïcité de l'Etat». Cette sortie du Vatican, pour le moins stupéfiante mais aux conséquences lourdes, a provoqué une grande polémique au sein de la communauté musulmane d'Italie qui ne comprend pas qu'on puisse ainsi «mettre de l'huile sur le feu», surtout que les immigrés de confession musulmane se sentent particulièrement visés par une campagne d'hostilité islamophobe due en grande partie aux évènements en Irak. De plus, les mariages mixtes en Italie sont une réalité incontournable, puisque chaque année, des 20 000 mariages mixtes (4% des mariages célébrés), plus de 1500 sont contractés entre conjoints musulmans et catholiques. Réagissant au ton franchement discriminatoire envers les musulmans du dernier rapport du Saint-Siège, le président de l'Union des communautés islamiques d'Italie (Ucoii), Hamza Roberto Piccardo, enfonce davantage le clou, «nous autres musulmans, sommes également prudents lorsqu'il s'agit de mariages mixtes et invitons les personnes concernées à bien réfléchir avant de se marier. Mais il ne s'agit pas d'un problème de foi : les difficultés que devront affronter les couples mixtes sont d'ordre socioculturel.»

Par Nacéra Benali
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

les difficultés que devront affronter les couples mixtes sont d'ordre socioculturel.»
Ha, da's een goeie! Die brave moslim heeft dus nog nooit de koran gelezen, nog nooit gehoord dat kinderen van een moslimvader d'office moslims zijn, dat dochters van een moslimvader nooit of te nimmer met een niet-moslim mogen huwen, dat moslims geen vertrouwelingen noch vrienden onder de niet-moslims mogen nemen, enz....
Niks geen socio-culturele problemen, bullshit, enkel problemen gelinkt aan de islam, da's al!
Plaats reactie