Fenomeen 'vrouwenbussen' in Israël leidt tot controverse

Sjeng

Fenomeen 'vrouwenbussen' in Israël leidt tot controverse

Berichtdoor Sjeng » Do Feb 08, 2007 12:40 am

Mannen voor, vrouwen achter

Bron: Planet Internet

Column door Emma Blijdenstein

Bushalte Jecheskelstraat, vrijdagmiddag. Het hart van joods-orthodox Jeruzalem. Het is een paar uur voor de sabbat, en om me heen is het een koortsachtig gezwerm van mensen.

Ik ben op stap voor een radioreportage. In Israël is een controverse ontstaan over het fenomeen van de gescheiden bussen. Het nationale vervoersbedrijf staat al een tijdje oogluikend toe dat er op een aantal busdiensten gescheiden wordt gereisd: mannen voor- en vrouwen achterin de bus. Dit op verzoek van de religieuze passagiers.

Voor de gelegenheid heb ik een lange rok, zwarte kousen en zedig platte schoenen aangetrokken. Mijn moeder, die een week op bezoek is en die ik vandaag op sleeptouw neem, ziet er al even elegant uit.

Bus 49a komt piepend tot stilstand. En inderdaad, de mannen (zwarte hoeden, pijpenkrullen) haasten zich door de voordeur naar binnen, terwijl de vrouwen zich de achteringang in wurmen.

Niet zwartrijden
In het achterste deel wordt vrolijk gepraat. Een baby huilt verveeld en een jongetje, blijkbaar nog jong genoeg om in het vrouwendeel te zitten, kijkt ons nors aan.

Maar we hebben een probleem. Ik kijk om me heen. Kaartjes worden alleen voorin bij de chauffeur verkocht. En om daar te komen moet ik toch echt door het mannengedeelte.

Verontschuldigingen mompelend wring ik me langs zittende en staande mannen. De meeste kijken weg, maar sommigen fronsen afkeurend. Het is geen prettig gevoel.

“De meeste vrouwen hebben een abonnement. We rijden heus niet allemaal opeens zwart,” lacht een vrouw als ik weer terug ben bij mijn eigen sekse.

Discriminatie?
Op ongeveer dertig bussen is de segregatie inmiddels een feit. Het gaat om diensten die door religieuze buurten rijden. Volgens de streng joodse leer, de ultra-orthodoxe doctrine, mogen mannen en vrouwen elkaar niet aanraken.

Dat is niet zedig, legt Rachel Orlowik uit. “In het verleden botsten we bij het instappen tegen elkaar aan,” zegt ze. De bus trekt onverwacht op en de jonge vrouw grijpt naar een stang om zich staande te houden. Haar postuur verraadt een vergevorderde zwangerschap. Net als veel orthodox-joodse vrouwen draagt Rachel een pruik.

Vindt ze het geen discriminatie, vraag ik. “Nee, helemaal niet,” glimlacht Rachel, “ik vind het juist heerlijk zo. De mannen zitten voorin en bemoeien zich niet met je. Het is een veel kalmere manier van reizen.”

Lynchpartij
Ik moet toegeven: het vrouwengedeelte voelt rustig en gemoedelijk. Toch is lang niet iedereen bereid de religieuze regels zomaar te slikken.

In een café ontmoet ik Naomi Ragen. De jong-ogende grootmoeder ging een paar maanden geleden nietsvermoedend voorin een bus zitten. Het was leeg, en ze deed het elke dag. Gaandeweg stapten er echter steeds meer orthodoxe mannen in, die haar sommeerden naar achteren te gaan. Toen ze weigerde, werd hun houding dreigend, vertelt Ragen. “Als het niet verboden was om vrouwen aan te raken, was het een lynchpartij geworden.”

Ragen, zelf nota bene religieus, is woedend. “Nergens staat dat mannen en vrouwen niet naast elkaar mogen zitten. Dit heeft niets met het jodendom te maken, dit zijn Taliban-praktijken.”

Zwetende man
Ragen was zo verontwaardigd, dat ze een petitie bij het Hoger Gerechtshof indiende. Net als veel seculiere Israëliërs vreest ze dat de snelgroeiende ultra-orthodoxe gemeenschap een steeds grotere stempel op het land zal drukken.

Het busbedrijf reageert laconiek: het speelt slechts in op een groeiende vraag, verklaarde een woordvoerder.

Raar genoeg begrijp ik beide kanten. Natuurlijk moet je de vrijheid hebben zelf te kiezen waar je gaat of staat. Maar het is ook heel prettig om even alleen onder vrouwen te zijn. Niet te hoeven denken aan die dicht tegen je aangedrukte zwetende man. Religie kan daarin soms handig de weg wijzen.

De uitspraak van het Hoger Gerechtshof wordt over een paar weken verwacht.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

nina

Berichtdoor nina » Ma Feb 12, 2007 8:47 pm

Raar genoeg begrijp ik beide kanten. Natuurlijk moet je de vrijheid hebben zelf te kiezen waar je gaat of staat. Maar het is ook heel prettig om even alleen onder vrouwen te zijn. Niet te hoeven denken aan die dicht tegen je aangedrukte zwetende man. Religie kan daarin soms handig de weg wijzen.

Zeker raar. Ga op assertiviteitstraining. Alsof vrouwen niet kunnen zweten en stinken. :roll:

Terug naar “Andere Godsdiensten”