karma

Plaats reactie
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

karma

Bericht door weda »

wat is karma? Karma betekent: handelingen.

de handelingen kunnen onderverdeeld worden in:
non verbale
verbale en,
fysieke handelingen.

non verbale handeling.
hier heeft niemand last van. maar dit is het beginpunt van de overige handeling. wat je denkt/voelt zul je ook zeggen (verbaal) en waarschijnlijk ook doen (fysiek).
wij, hindoes, vinden dat je in het non verbale ook zuiver en nobel moet zijn wil je de goddelijke energie/gelukzaligheid ervaren.

verbale handeling.
het spreken is een verbale handeling. onze spreken moet enkel uit waarheid bestaan en aangenaam voor de toehoorder. geen geslijm, maar aangenaam. als ik met iemand niet eens ben, dan kan ik dat op twee manieren kenbaar maken: jij bent een stomme idioot of jouw ideeen spreken mij niet aan (reden vertellen).
het verbale moet dus ook nobel zijn, want ik mag geen vijandschap creeren. elk woord dat hard en ongenuanceerd gesproken wordt, heeft invloed op het mentale. de spreker heeft dan last van zijn geweten.

fysieke handeling.
deze moeten ook zuiver en nobel zijn, want ook hiervan kun je spijt krijgen en last van je geweten. onze handen zijn uitermate geschikt ook te helpen. juist hier maken mensen misbruik van.

wat gebeurt er met de handelingen?
onze ziel slaat alle handelingen op in zijn bewustzijn. denk aan je vakanie van 10 jaar geleden. als je hier elke dag aan denkt zal het op de "voorpagina" in je bewustzijn staan. denk je er niet aan dan raakt het ondersneeuwd met andere handelingen. je kunt het als herinnering weer terug halen.

wat is ziel etc.?
de ziel is een kracht in ons lichaam waardoor wij kunnen zeggen: wij leven. heeft de ziel het lichaam verlaten dan is het lichaam dood. de ziel heeft twee belangrijke eigenschappen: eeuwig en bewustzijn. de bewustzijn is beperkt en daarom kunnen we ons niet letterlijk de woorden herinneren wat wij een half uur eerder gesproken hebben.

om iets te scheppen/maken hebben we nodig:
- de gene die schept (efficient cause)
- waarmee het geschappen wordt (material cause)
- voor wie het geschappen wordt. (formal cause)

een pottenbakker heeft voor zijn werk nodig, klei, oven, water......etc. etc.
is de klei, oven , water er wel, maar geen pottenbakker, dan kan er ook geen potten gebakken worden. zijn die twee er wel, maar geen "koper" van die potten dan houdt zijn werk ook op.

in de vedische leer spreken we van: material cause, efficient cause en formal cause. zoals blijkt zijn deze drie eeuwig. niemand maakt ze. alles wat gemaakt is zal vergaan.
degene die schept noemen wij God. voor wie het geschappen is noemen wij ziel en waarmee het geschappen is noemen we de oerelementen.
belangrijke eigenschappen van deze drie:
- god: eeuwig, bewustzijn, gelukzalig. (heeft meer eigenschappen, maar doet het nu niet toe)
- ziel: eeuwig en bewust (beperkt bewust)
- oerelementen: eeuwig in molecuul toestand. (ether, lucht, vuur, water en aarde).

zoals gezegt: de ziel zal in zijn bewustzijn alle handelingen opslaan. de handelingen zullen ooit beloond worden. dat kan ook in een volgend leven en dan kom je in de reincarnatie theorie.
als je altijd in het non verbale, verbale en fysieke handelingen goed en nobel bent geweest, dan zul je in je bewustzijn de goddelijke gelukzaligheid ervaren. na de dood zal de ziel die toestand blijven ervaren en na vele miljoenen jaren komt hij terug in een lichaam. de gelukzaligheid moet je tijdens het leven ervaren hebben. heb je dat eenmaal ervaren dan zul je NOOIT een ander kwaad doen.

ik kan mij herinneren een man uit USA die een bijna dood ervaring had. hij zei: ik maakte alles mee (trouwen, kinderen etc) het was zo mooi. nu ben ik herboren en geen krijg geen moment de neiging om slecht te doen.

over zulke mensen zeggen wij: hij is verlost.

het is dus niet zo dat je na je dood in een hemel of hel belandt. de ziel heeft immers geen eten, drinken etc, nodig.

om verwarring te voorkomen: god is geen persoon, maar een kracht, energie, vormloos.

hoop dat het duidelijk is, mijn bovenstaand artikel.

groet,
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Intressante stukje. Ik heb op school tijdens de lessen levensbeschouwing ook veen geleerd over het Hindoeisme en Boedhisme. Ik geloof in de ''Islamitische karma.''
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Dat wat je beschreven hebt klinkt trouwens heel vredig en rustig.. iets waar een mens zijn/haar rust in kan vinden. :wink:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Bedankt Weda,

Altijd gedacht dat Karma iets met het lot te maken had.

- ziel: eeuwig en bewust
Niet: sterfelijk zoals in het Buddhisme.

Buddhisme vergelijkt met een voorraadschuur vol graantjes. Een graantje kiemt, groeit en komt tot bloei. Bij het afsterven geeft dit graantje zijn parfum aan het volgende graantje dat voor kieming uit de schuur wordt genomen voor kieming.
Elk graantje staat voor een ziel.
De voorraadschuur bevat het aantal zielen dat een levensstroom voltooit.

Ken de Sanskriete termen niet meer waarmee dit wordt aangeduid. Altijd al gedacht dat Buddhisme dit uit Hindu geleend had.
dat kan ook in een volgend leven en dan kom je in de reincarnatie theorie.
Transmigratie. De vorm die je aannneemt in het volgende leven is het gevolg van de oorzaken uit dit leven. Het is deze transmigratie die de eeuwigheid van de causele relatie in stand houdt.

Na je 42-dagen lange reis door het Bardo (land der schaduwen) , wordt je onweerstaanbaar aangetrokken door de schoonheid van 2 levende wezens die de liefde bedrijven. (plant, mens of dier)Het is uit deze 2 dat je transmigratie voortkomt.

Je hebt ook de mogelijkheid om met de kracht van je wil dit af te wijzen, waarna je 2 andere levende wezens (niet noodzakelijk dezelfde soort) te zien krijgt. Indien je wil sterk genoeg is, kan je zo zorgen dat je in je eigen keuze reincarneert.

Dit is het verschil dat Buddhisme maakt tussen transmigratie en reincarnatie. In reincarnatie onthef je, je door de kracht van je wil aan de keten van oorzaak en gevolg.

Altijd al gedacht dat Hindu alleen transmigratie kende.


als je altijd in het non verbale, verbale en fysieke handelingen goed en nobel bent geweest, dan zul je in je bewustzijn de goddelijke gelukzaligheid ervaren. na de dood zal de ziel die toestand blijven ervaren en na vele miljoenen jaren komt hij terug in een lichaam. de gelukzaligheid moet je tijdens het leven ervaren hebben. heb je dat eenmaal ervaren dan zul je NOOIT een ander kwaad doen.
In Buddhisme is het een weg van miljoenen levens voor je de status van Bhoddisivata bereikt en je een duizenden jaren durende rustpauze kan inlassen in een paradijs.

Buddhisme kent nog een soort paradijs voor gelifden die samen sterven, waarin zij enkele duizenden jaren van hun liefde kunnen genieten voor zij terug in de keten van oorzaak en gevolg opgenomen worden.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

Bericht door weda »

Beste BFA,

bedankt voor je inbreng en uitleg vanuit het boedhisme. ik weet nog weinig over het boedhisme, maar dat zal hopenlijk veranderen.

met vriendelijke groet,
weda.
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Gebruikersavatar
Aidan
Berichten: 49
Lid geworden op: wo aug 02, 2006 11:23 am
Locatie: Antwerpen

Bericht door Aidan »

Om Karma te begrijpen begint men best met het bestuderen van oorzaak en gevolg, actie en reactie op het niveau van het eigen handelen. Het is niet aan te raden om bij een idee over Karma ook meteen ideeën over bijvoorbeeld 'wedergeboorte' of ‘God’ te betrekken. Tenslotte moet men naar 'besef' of 'bewustwording' werken, niet naar het geloven in een idee over Karma. Observeer je eigen handelen en vind je eigen aandeel in je lijden. Dat is de eerste stap naar het begrijpen van Karma.Just my thoughts...
Chaimae schreef:Intressante stukje. Ik heb op school tijdens de lessen levensbeschouwing ook veen geleerd over het Hindoeisme en Boedhisme. Ik geloof in de ''Islamitische karma.''
Wat heb je zoal geleerd over Boeddhisme ? En wat is 'Islamitische' Karma ?

Met respect,
Aidan
When we're deluded there's a world to escape. When we're aware there's nothing to escape.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Om Karma te begrijpen begint men best met het bestuderen van oorzaak en gevolg, actie en reactie op het niveau van het eigen handelen.
Een heel wijze opmerking. Zoals met alles in dit forum komen de dingen door elkaar ter sprake.

Nog een toevoeging voor meer duidelijkheid
In reincarnatie onthef je, je door de kracht van je wil aan de keten van oorzaak en gevolg.
Het echte ontsnappen aan het causueel verband bereik je pas als Bhoddisivata.


wat is 'Islamitische' Karma ?
Deze vraag heb ik ook voor jou Chaimae.

Naar mijn weten komt de term Karma in Islam niet voor. Is dit zelfs onmogelijk, daar in Islam oorzaak en gevolg slechts schijn is. Alles vind zijn oorzaak in Allahs voortdurende creatie en recreatie van de wereld. Dat er een oorzaak en gevolg lijkt te bestaan is een manier van Allah om zijn onuitsprekelijke goedheid te tonen. Hij doet dit om de mens niet te verwarren.
Allah is de oorzaak van alle creatie en alle handelingen.

Nu jouw uitleg.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

Bericht door weda »

Beste Aidan en BFA,

jullie hebben gelijk door te stellen dat je actie en reactie, oorzaak en gevolg moet bestuderen om karma te begrijpen.

ik ben helemaal vergeten om dit te belichten. in mijn hoofd had ik het wel, maar vergeten......

de vedishe leer gaat uit van oorzaak en gevolg en actie is reactie. daarom moeten wij in al onze handelingen het resultaat (gevolg en reactie) in het oog houden.

ik had ook geschreven:

als ik met iemand niet eens ben, dan kan ik dat op twee manieren kenbaar maken: jij bent een stomme verwarde poster of jouw ideeen spreken mij niet aan (reden vertellen).
het verbale moet dus ook nobel zijn, want ik mag geen vijandschap creeren. elk woord dat hard en ongenuanceerd gesproken wordt, heeft invloed op het mentale. de spreker heeft dan last van zijn geweten.
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Vraagje: Vorige week zak ik bij OHM een documentaire over de vijf beginselen van het Hindoeisme. Het tweede beginsel zegt dat je, als individu, nergens aan moet hechten. Er wordt verteld dat dit uiteraard heel moeilijk is, je hebt liefde voor personen en familie, etc.

Maar wat is het nut van dit beginsel? Ik heb er over nagedacht maar kom er niet uit. Hoe kun je bijvoorbeeld liefde voor de schepping hebben als je jezelf niet mag hechten?

Mvg, Polleke
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

Bericht door weda »

Polleke schreef:Vraagje: Vorige week zak ik bij OHM een documentaiere over vijf beginselen van het Hindoeisme. Het tweede beginsel zegt dat je, als individu, nergens aan moet hechten. Er wordt verteld dat dit uiteraard heel moeilijk is, je hebt liefde voor personen en familie, etc.

Maar wat is het nut van dit beginsel? Ik heb er over nagedacht maar kom er niet uit. Hoe kun je bijvoorbeeld liefde voor de schepping hebben als je jezelf niet mag hechten?

Mvg, Polleke
ik begrijp je vraag. hechten doen wij met onze naasten. anderen zien wij als "vreemden". het hindoeisme zegt: iedereen is je familie. beschouw iedereen als gelijke. en daar draait het om. stel: je eigen kind komt te overlijden. je hebt daar heel veel moeite mee. wat belet je om een ander kind als je eigen te zien en die ook lief te hebben. zodra je dat doet, heb je je niet gehecht aan je eigen bloed, maar heb je een ander kind als je eigen beschouwd. natuurlijk is dat moeilijk en voor velen ondenkbaar. maar beste Polleke, in onze gemeenschap hebben we mensen gehad die dat wel deden. op het moment dat je dat doet, dus de hele gemeenschap beschouwen als een familie, dan heb je geen vijanden meer, je hebt dan alleen vrienden. je bent dan onthecht.

helaas is het voor mij moeilijk om een korangelovige als mijn naaste te erkenen en lief te hebben. ik betrap mezelf steeds op deze negatieve daad. niet dat ik moslims haat, maar met de fanatieke moslims heb ik moeite, want ik ken zijn denkwijze en dat bevalt mij niet.

hoop dat het duidelijk is, zoniet mail nog een keer,

groet,
weda.
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Thanks, ik begrijp het, alleen lijkt deze levenshouding mij bijzonder gecompliceerd. Onthechting zal altijd in gradaties komen, omdat de gevoelens en emoties voor de personen waar je intiem mee bent of dagelijks mee omgaat toch een centrale rol in een mensenleven speelt.

Het is ook filosofisch, onthechting betekent hier gewoon veel meer dan de letterlijke betekenis van het woord.

Mvg, Polleke

PS Ik heb nog een paar vragen over karma, maar ik moet helaas aan de slag nu... :cry:
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

Bericht door weda »

Polleke schreef:Thanks, ik begrijp het, alleen lijkt deze levenshouding mij bijzonder gecompliceerd. Onthechting zal altijd in gradaties komen, omdat de gevoelens en emoties voor de personen waar je intiem mee bent of dagelijks mee omgaat toch een centrale rol in een mensenleven speelt.

Het is ook filosofisch, onthechting betekent hier gewoon veel meer dan de letterlijke betekenis van het woord.

Mvg, Polleke

PS Ik heb nog een paar vragen over karma, maar ik moet helaas aan de slag nu... :cry:
het is zeker heel erg gecompliceerd en moeilijk. maar, niet onmogelijk. daarom is in onze religie/cultuur vier levensfase's ingevoerd.
1- de celbataire levensfase van 0-25 jaar. hierin moet je kennis opdoen.
2- 25 tot 50 jaar het huwelijksleven
3- 50 tot 75 jaar onthechtingsfase, waarin je leert het celibataire leven weer op te pakken,
4- 75 tot de dood het asceten leven. hier ben je rijp om iedereen als gelijke te zien. in levensfase 1 is de fundering al gelegd. tijdens je studie leer je dat iedereen gelijk is.

natuurlijk is niet iedereen hiertoe in staat. maar degene die tot god wil komen zal moeten onthechten, iedereen als familie zien.

overigens kijk naar de film Gandhi. op een gegeven moment zegt de vrouw van Gandhi tegen de journaliste dat haar man (gandhi) zich heeft voorgenomen celibatair te willen leven. dus: op een latere leeftijd heeft hij de draad weer opgepakt en geprobeerd "god" te realiseren.

groet,
weda.
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Karma en (nood)lot

Bericht door Hamsa »

BFA schreef: Altijd gedacht dat Karma iets met het lot te maken had.
Een typisch westerse gedachte. Karma betekent letterlijk handelen, werk. In de filosofie betekent karma ook de resultaten van handelen. Eigenlijk is karma het tegenoversgestelde van lot.

Voorbeeld: Je hebt dorst. Wat ga je doen? Je pakt een glas water. Het pakken van een glas water (om de dorst te lessen) is karma.
Als je in een lot geloofd zou je zeggen dat je geen water drinkt, want het feit dat ik dorst heb is een lot. De wil van een god of zo iets.

Geloven in een lot is typisch islamitisch. Want volgens de islam is alles volgens de wil van Allah. Daarom zeggen moslims telkens "insjallah" (=indien Allah het wil). In religies die gebaseerd zijn op dharma (Hindoeisme, Boeddhisme, Jainisme, Taoisme enz.) neemt god meestal geen belangrijke plaats in. Het is de mens die handelt en zijn eigen toekomst bepaalt en niet een god.

Dus middels karma bepaal je je eigen toekomst die je constant wijzigt met karma dus.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Bedankt Hamsa,
je was kort en duidelijk.
omdat de gevoelens en emoties voor de personen waar je intiem mee bent of dagelijks mee omgaat toch een centrale rol in een mensenleven speelt.
Buddha plaatste zich als toeschouwer op de wereld, zonder interactie ermee. Kwam zo tot een staat van volledige onthechting.

Deze onthechting is nodig om verlichting te bereiken.

Verlichting is een emotieloze geestelijke toestand. Een ijskristal. Koud als ijs, je neemt de wereld waar met een helderheid van kristal.

In tegenstelling van wat velen denken is verlichting geen doorlopende ervaring. Het duurt slechts een ogenblik.
Eén ogenblik van verlichting is voldoende om je jaren van of je hele leven verder te laten richten.

De Buddhistische verlichting zou te vergelijken zijn met de Christelijke Heilige Geest. Die de apostelen ook maar een ogenblik ervaren hebben, om zich dan, door het dan gevormde bewustzijn, een verder leven te laten leiden.

In tegenstelling tot wat Polleke denkt is onthechting geen gecompliceerde emotieloze levenshouding. Het is een ogenblik van inzicht waarop je, je verdere levenshouding bepaalt.
In die verdere levenshouding blijven gevoelens voor personen waar je intiem mee bent en dagelijks mee omgaat een rol spelen.
1- de celbataire levensfase van 0-25 jaar. hierin moet je kennis opdoen.
2- 25 tot 50 jaar het huwelijksleven
3- 50 tot 75 jaar onthechtingsfase, waarin je leert het celibataire leven weer op te pakken,
4- 75 tot de dood het asceten leven. hier ben je rijp om iedereen als gelijke te zien. in levensfase 1 is de fundering al gelegd. tijdens je studie leer je dat iedereen gelijk is.
Dit blijft ook zijn rol spelen.
De tijd, niet Karma is hierin de bepalende hoofdfaktor.
Het gaat om de interactie tussen de twee.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Een typisch westerse gedachte. Karma betekent letterlijk handelen, werk. In de filosofie betekent karma ook de resultaten van handelen. Eigenlijk is karma het tegenoversgestelde van lot.
Daar heb ik toch een vraagje bij. Karma wordt omschreven als de 'volledige cyclus van oorzaak en gevolg'. Een natuurwet die het evenwicht verzorgt tussen actie en reactie.

Toch heeft karma ook iets fatalistisch over zich. Het resultaat van een amorele actie uit het verleden kan zich in een huidig leven uiten. Dus hoe goed je ook bent als persoon, karma kan jouw leven op een negatieve manier beinvloeden als de balans tussen actie en reactie in een vorig leven zijn verstoord.

Ik heb wel eens een documentaire gezien over de kastelozen in India. Door een behoorlijke groep hindoes wordt hun lijden verweten aan een slecht 'karma'.

Hoe rijm je dit met het op zich mooie principe dat karma ieder mens verantwoordelijk maakt voor voor het eigen leven, vreugde en pijn, voor zichzelf en voor anderen?

Mvg, Polleke
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Een typisch westerse gedachte. Karma betekent letterlijk handelen, werk. In de filosofie betekent karma ook de resultaten van handelen. Eigenlijk is karma het tegenoversgestelde van lot.
Toch is de betekenis van karma niet geheel onbekend in de westerse wereld. Op wikipedia, over karma, vond ik de volgende spreekwoorden:
- Wie goed doet, goed ontmoet.
- Boontje komt om zijn loontje.
- Wat je zaait zul je oogsten.
- Wie wind zaait, zal storm oogsten.
- Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in.

Maar goed, voor een hindoe waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat.

Mvg, Polleke
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Toch heeft karma ook iets fatalistisch over zich. Het resultaat van een amorele actie uit het verleden kan zich in een huidig leven uiten.
Buddhisme heeft hier een ontsnapping aan in de mogelijkheid van reincarnatie. Je hebt de reincarnatie naar een volgend leven.

Ook tijdens je leven kan je kleine reincarnaties maken, waarin je, jezelf verandert en zo kan ontsnappen aan de resultaten van vroegere amorele acties tijdens dit leven. (Is niet zo eenvoudig, maar mogelijk)


Hindu kent enkel transmigratie.
Dus: zelfde vraag als Polleke.
Hoe rijm je dit met het op zich mooie principe dat karma ieder mens verantwoordelijk maakt voor voor het eigen leven, vreugde en pijn, voor zichzelf en voor anderen?
[/quote]
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Bericht door Hamsa »

Polleke schreef: Toch heeft karma ook iets fatalistisch over zich. Het resultaat van een amorele actie uit het verleden kan zich in een huidig leven uiten. Dus hoe goed je ook bent als persoon, karma kan jouw leven op een negatieve manier beinvloeden als de balans tussen actie en reactie in een vorig leven zijn verstoord.
De toestand waarin je je nu bevindt is een resultaat van omstandigheden, waar resultaten van handelingen uit het verleden ook een rol spelen. Dit is het materiaal wat je hebt. (In het Sanskrit "daivam" genoemd). Wat je er mee gaat doen is karma. Ik zie hier geen fatalisme in. Stel dat iemand verkouden is geworden omdat hij geen jas heeft aangetrokken. Zijn toestand is dus een resultaat van een fout in het verleden. Moet hij dan ziek blijven en geen medicijnen in nemen?
Polleke schreef: Ik heb wel eens een documentaire gezien over de kastelozen in India. Door een behoorlijke groep hindoes wordt hun lijden verweten aan een slecht 'karma'.
Waarom zou iemand lijden omdat hij tot een bepaalde groep behoort? Ik denk meer dat iemand gelukkig of ongelukkig is aan de hand van welke positie hij heeft in de maatschappij (goede baan, goed inkomen, familie enz.) dan tot welke kaste hij zich toe rekent.

Ik merk dat de meeste westerlingen karma verwarren met schuld en boete. Iets van het begrip zonde uit het christendom.
Polleke schreef: Toch is de betekenis van karma niet geheel onbekend in de westerse wereld. Op wikipedia, over karma, vond ik de volgende spreekwoorden:
- Wie goed doet, goed ontmoet.
- Boontje komt om zijn loontje.
- Wat je zaait zul je oogsten.
- Wie wind zaait, zal storm oogsten.
- Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in.

Dit heeft niet zo veel met karma te maken. Als je een probleem hebt en je lost het niet op krijg je het terug. Als je het wel oplost wil dat niet zeggen dat je goed gedaan hebt en daarom geen problemen krijgt en dus goed ontmoet hebt. Je zal andere problemen krijgen en meer verantwoording. Een mens moet groeien.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Dit heeft niet zo veel met karma te maken. Als je een probleem hebt en je lost het niet op krijg je het terug. Als je het wel oplost wil dat niet zeggen dat je goed gedaan hebt en daarom geen problemen krijgt en dus goed ontmoet hebt. Je zal andere problemen krijgen en meer verantwoording. Een mens moet groeien.
Ok, merci. Nog een vraagje dan... Kan karma, als natuurwet van actie en reactie, zich uiten, manifesteren op bepaalde wijzen? Bijvoorbeeld in dromen? Of bestaat er misschien een bijgeloof in het Hindoeisme dat het evenwicht of disbalans zich toont in bepaalde tekenen?

Mvg, Polleke
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

Bericht door weda »

Beste Polleke,

ik denk dat Hamsa je beter kan beantwoorden.

over dromen wil ik het volgende kwijt.

de "ziel" kent 3 toestanden.
1 het ontwaakt toestand
2 droom toestand
3 diepe slaap.

tijdens het "ontwaakt toestand" nemen wij kennis op via ogen, oren, tong etc.
als wij dit bewust en met intensie opnemen en daarmee gaan slapen dan dromen we. kort door de bocht natuurlijk, maar wat ik wil benadrukken is dat alles wat wij ervaren en daar mee leven, wordt opgeslagen in onze bewustzijn. stel: je eet elke dag thuis, het normale gebeuren dus. je gaat voor de verandering uit eten met je vrienden. omdat dit een intense en bewuste handeling is kun je gaan dromen. waarom droom je niet dat je bv gemeenschap hebt met een familie? omdat je niet met die gedachte leeft. de diepe slaap, daar speelt onderbewustzijn geen rol, want je geniet ook van de dagelijkse kost, uit eten is niet intensief en niet bepaalend voor je gemoedstoestand. dus: uit eten is voor je als normaal, je leeft er niet mee. (een soort onthechting).

karma kan zich ook in dromen manifesteren. zoals gezegd is karma te verdelen in drie categorieen: mentale, verbale en fysieke. veelal zijn wij mentaal bezig. in onze "bewustzijn" zijn wij vaak negatief bezig (bv je ziet iemand en hebt een oordeel, je trekt zomaar conclusies etc) juist het mentale karma (omdat wij daarin vaak negatief bezig zijn) laat ons dromen (althans dat is mijn ervaring).

daarom is het belangrijk dat je:
iedereen als gelijke beschouwd (ook je schoonmoeder) :razz:
geen zorgen maakt om het verleden, heden, toekomst. want er is niks wat niet kan gebeuren. let op wat ik schrijf: geen zorgen maken. wat er ook gebeurt, het is gebeurt. je moet ervan leren. ik ga geen tweede keer mijn vinger in vuur steken!. als ik zorgen blijf maken, ik heb mijn vinger verbrand, dan zal dat mij niet verder helpen. ik moet ervan leren...

ik deel nu mijn ervaring:
ik was vroeger heel erg impulsief en negatief bezig. overal zag ik negativiteit. juist omdat ik spirituele boeken ging lezen (oepnisad, bhagvat gita) kreeg ik geleidelijk rust. ik slaap heel diep, want ik maak geen zorgen, ik probeer elke dag mijn werk goed te doen, zoek geen ruzie en relativeer. probeer in ander mans schoenen te staan. ik ben blij dat ik dit heb bereikt. daarbij heeft de bhagvat gita, hoofdstuk twee mij enorm geholpen.


en nu wil ik niet de moslims kwetsen maar vergijken met hun koran. je mag joden en christenen haten. je mag vermoorden. mohammed had een kind als vrouw (hij had gedroomd). wat voor gemoedstoestand krijg je dan met de koran. elke moslim kan dat voorzich uitmaken.
mohammed leefde met de gedachte om aisha te trouwen, daarom droomt hij. waarom heeft hij niet gedroomt dat hij gemeenschap had met zijn moeder....

hoop dat je erwat aan hebt,

groet,
weda.
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Bericht door Hamsa »

Polleke schreef:Ok, merci. Nog een vraagje dan... Kan karma, als natuurwet van actie en reactie, zich uiten, manifesteren op bepaalde wijzen? Bijvoorbeeld in dromen? Of bestaat er misschien een bijgeloof in het Hindoeisme dat het evenwicht of disbalans zich toont in bepaalde tekenen?

Mvg, Polleke
Ik snap deze vraag niet goed. Het enigste dat ik eruit kan halen is dat dromen een mentale handeling is.
Misschien kan dit artikel van nut zijn:
http://teozofija.info/Russell_Jagrata.htm

Over de vier toestanden van bewustzijn waarover Veda het nog over heeft.
Een interpretatie is er met betrekking tot beelden en bewustzijn.
Jaagrata (wakende toestand): Er is bewustzijn en er zijn beelden.
Swapna (droomslaap): Er is geen bewustzijn maar er zijn beelden.
SuShupti (diepe droomloze slaap) : Er is geen bewustzijn en er zijn geen beelden.
Dan is er een vierde toestand. Dit is het resultaat van diepe meditatie.
Turiiyam genoemd. Er zijn geen beelden maar er is wel bewustzijn.
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

Bericht door weda »

beste Hamsa,

inderdaad, de vierde toestand had ik niet opgeschreven. niet iedereen maakt dit mee. het is het moment waarin ziel en god elkaar "ontmoeten". dat kan alleen door diepe meditatie. ik zal de kathoepnisad nog op nalezen.

alle mensen maken de door mij 3 genoemde "toestand" mee.

groet,
namaste,
weda,
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

India Karma

Bericht door Mahalingam »

India Karma
...and at night, he suffocated Razia to death with her scarf. Then, he tried to behead her with a kitchen-knife, which he had bought for the purpose at the Howrah Railway Station for ten rupees (=15 euro-cent). But, the knife was not good enough to do the job. To be sure of her death, he pulled apart her head from the body using his hands and legs.[...]

Having committed the crime, Mohiuddin returned to Kolkata (=Calcutta), and took shelter in a lodge in Canning. Incidentally, the Canning police went to the same lodge to investigate a different case at night. They entered Mohiuddin’s room by mistake, when Mohiuddin cried out, “I have committed a mistake. Please leave me. I shall not commit such a mistake again.” The police then took him to the Police Station, and, upon interrogation, came to know about Mohiuddin’s gruesome crime. He was then handed over to the Katwa police.
En het heeft iets met Islam te maken:
Razia Bibi, a young Muslim woman of Gobramari Village (Canning Police Station, South 24-Parganas District, West Bengal, India) was brutally murdered and beheaded by Moulana Mohiuddin Sardar, an Islamic cleric of nearby village Moukhali. Mohiuddin worked as a religious teacher (moulabi) in the village of Palta (Dhubulia Police Station, Nadia District). Previously, he worked as a madrasa teacher in the Karajgram Village (Katwa Police Station, Bardhaman District) for a number of years.
http://www.islam-watch.org/iw-new/index ... &Itemid=58" onclick="window.open(this.href);return false;
Barbaric Islamic Cruelty on a Muslim Woman in West Bengal, India
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Re: karma

Bericht door Hamsa »

Karma betekent handelen, doen, werk. De wortel van dit woord is kR (=doen).
In de filosofische zin wordt gevolg van het handelen er in begrepen.
Bijvoorbeeld: ik heb honger. Karma is gaan eten, want eten is een handeling. Wat er voor komt is bijvoorbeeld, ik heb niet ontbeten. Omdat ik niet ontbeten heb heb ik nu honger.
Typisch is dat veel westerlingen karma (handelen, actie) zien als lot.
Lot is het tegenovergestelde van karma.

In religies met een god in de hoofdrol, vooral de islam, speelt lot een belangrijke betekenis. Daarom zeggen moslims bij alles wat ze doen Insha-allah (als Allah het wil).
In oosterse religies spelen god of goden geen belangrijke hoofdrol. Men gaat uit van de handelende mens. Niet god maar de mens maakt zijn eigen lot.
Plaats reactie